.......:
۳-۲-۵-۱-۲- پرورش دهنده نبی ای الهی
موضوع آن دو زن دیگر (حضرت آسیه (س) و حضرت مریم (س) ) هم مربوط به خانواده است؛ اوّلی که زن فرعون است، ارزش و اهمیّت او این است که یک پیغمبر اولوالعزم را، یک موسای کلیم الله را در آغوش خود پرورش میدهد و به او ایمان میآورد و به او کمک میکند؛ لذا فرعون از او انتقام میگیرد. مسئله، مسئله ی
درون خانواده است با این تأثیر و شعاع عظیم کاری که او کرده است، که یک موسایی را تربیت کرده. [۱]
«باز خدای متعال دو زن را به عنوان نمونه ی مؤمنان ذکر میکند: «وَ ضَرَبَ الله مَثَلًا لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَةَ فِرْعَوْنَ»؛ یکی زن فرعون را به عنوان نمونه ی کامل ایمان مثال میآورد، یکی هم حضرت مریم کبری؛ «و مریم ابنت عمران».
در قرآن کریم، زن فرعون نمونه ی ایمان شناخته شده است، برای مرد و زن در طول زمان تا آخر دنیا. آن وقت مقایسه کنید زن فرعون را که به موسی ایمان آورده بود و دلبسته ی آن هدایتی شده بود که موسی عرضه میکرد، وقتی در زیر فشار شکنجه ی فرعونی قرار گرفت، که با همان شکنجه هم - طبق نقل تواریخ و روایات - از دنیا رفت، شکنجه ی جسمانی او، او را به فغان آورد: «إذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَ نَجِّنی مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِه» [۲] ؛ از خدای متعال درخواست کرد که پروردگارا! برای من در بهشت خانه ای بنا کن. در واقع، طلب مرگ میکرد؛ میخواست که از دنیا برود. «و نجنی من فرعون و عمله»؛ من را از دست فرعون و عمل گمراه کننده ی فرعون نجات بده. [۳]
----------
[۱]: . بیانات در دیدار با بانوان نخبه درتاریخ ۱-۳-۱۳۹۰.
[۲]: . سوره ی تحریم، آیه ی ۱۱.
[۳]: . بیانات در دیدار فرمانده و پرسنل نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ۱۹-۱۱-۱۳۸۸.
۴-۲-۵-۱-۲- ایمان به پیامبر زمانه و یاری او
موضوع آن دو زن دیگر هم مربوط به خانواده است؛ اوّلی که زن فرعون است، ارزش و اهمیّت او این است که یک پیغمبر اولوالعزم را، یک موسای کلیم الله را در آغوش خود پرورش میدهد و به او ایمان میآورد و به او کمک میکند؛ لذا فرعون از او انتقام میگیرد. مسئله، مسئله ی درون خانواده است با این تأثیر و شعاع عظیم کاری که او کرده است، که یک موسایی را تربیت کرده. [۴]
----------
[۴]: . بیانات مقام معظم رهبری با بانوان نخبه درتاریخ ۱-۳-۱۳۹۰.
فصل دوم: الگوهای منحط و ویژگیهای آن ها
۱-۲-۲- شناخت الگوهای منحط در قرآن
قرآن چهار زن را اسم آورده که این چهار زن الگویند؛ دو الگوی نیکان عالم، دو الگوی بَدان عالم. «ضَرَبَ الله مَثَلًا لِلَّذینَ کَفَرُوا امْرَأَةَ نُوحٍ وَ امْرَأَةَ لُوطٍ» [۱] ؛ زن نوح و زن لوط. [۲]
باز برای این که خدای متعال بدترین انسانها را مثال بزند، میفرماید: «ضَرَبَ الله مَثَلًا لِلَّذینَ کَفَرُوا امْرَأَةَ نُوحٍ وَ امْرَأَةَ لُوطٍ». باز هم دو زن را مثال میزند که بدترین انسانها بودند. زمان نوح و زمان لوط، این همه کفار بودند، بدها بودند، امّا قرآن آنها را مثال نمی زند؛ زن نوح و زن لوط را مثال میزند. [۳]
شما ملاحظه کنید؛ در قرآن کریم, به عنوان نمونه ی کفر هم دو زن را مثال میزند. «ضَرَبَ الله مَثَلًا لِلَّذینَ کَفَرُوا امْرَأَةَ نُوحٍ وَ امْرَأَةَ لُوطٍ کانَتا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبادِنا»؛ که این
دو مثال، مربوط است به زنانی که نمونه ی کفرند. یعنی به عنوان نمونه، از مردان مثال نمی آورد؛ از زنان مثال میآورد؛ هم در باب کفر، هم در باب ایمان. [۱]
۲-۲-۲- ویژگیهای الگوهای منحط
۱-۲-۲-۲- کج رفتاری و حرکت در جهت غلط
خدای متعال در قرآن کریم، آن وقتی که راجع به نمونه ی انسانهای خوب و نمونه ی انسانهای بد مثال میزند، مثال را در هر دو مورد از زن انتخاب میکند. یک مورد زن فرعون و در مورد دیگر، همسر نوح و لوط را مثال میزند: «وَ ضَرَبَ الله مَثَلًا لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَةَ فِرْعَوْنَ» [۲] در مقابل هم در مورد انسان بد و نگون سار و کج رفتار و انسانی که در جهت غلط حرکت میکند، به زن نوح و لوط مثال میزند. [۳]
۲-۲-۲-۲- کفران نعمتهای خداوند و خیانت اعتقادی
وقتی خدای متعال در قرآن میخواهد کفّار - نمونه ی وجود کفرآمیز و کفران کننده ی نعمت خدا - را معرفی کند، به جای فرعون و نمرود و افراد دیگر، دو زن را مثال میزند؛ زن نوح و زن لوط، که درهای رحمت الهی به روی اینها باز و همه ی امکانات برای عروج و رفعت اینها آماده بود و دو پیغمبر، آن هم پیغمبری مثل نوح و لوط، شوهران اینها بودند که در خانه ی آنها زندگی میکردند و حجت بر آنها تمام بود؛ امّا این دو زن قدر این نعمتها را ندانستند و «فخانتاهما»؛ به شوهرهای شان خیانت کردند. این خیانت، لزوما خیانت جنسی نیست؛ خیانت اعتقادی است؛ خیانت مَسلکی است؛ راه را کج کردند. [۴]
۳-۲-۲-۲- خیانت به همسر
در مورد آن دو زن بد - «امرأة نوح و امرأة لوط» - میفرماید: «کانتا تحت عبد