.......:
۲-۱-۴-۲-۴- باز بودن میدان فعّالیت در تمامی عرصه برای زن به قدر توان جسمانی ونیازها وضرورت
از نظر اسلام، میدان فعّالیت و تلاش علمی و اقتصادی و سیاسی برای زنان، کاملاً باز است. اگر کسی با استناد به بینش اسلامی بخواهد زن را از کار علمی محروم کند، از تلاش اقتصادی باز دارد، یا از تلاش سیاسی و اجتماعی بی نصیب سازد، به خلاف حکم خدا عمل کرده است. زنان به قدری که توان جسمی و نیازها و ضرورت هایشان اجازه میدهد، میتوانند در فعّالیتها شرکت کنند. آنها هر چه میتوانند، تلاش اقتصادی و سیاسی و اجتماعی کنند. شرع مقدّس، مانع نیست. [۲]
۳-۱-۴-۲-۴- حضور در بسیج ونهادهای انقلابی وفعّالیتهای سازندگی و اقتصادی
در فعّالیت سازندگی، در فعّالیت اقتصادی، در طرّاحی و فکر کردن وبرای
امور کشور و یک شهر و یک روستا و یک مجموعه وامور شخصی خانواده مطالعه کردن، میان زن و مرد تفاوتی نیست. همه مسؤولند و همه باید انجام دهند. [۱]
۲-۴-۲-۴- گستره اختصاصی
الف) اشتغال
----------
[۲]: . بیانات در جمع بانوان ارومیه ۲۸-۰۶-۱۳۷۵.
[۱]: . بیانات در اجتماع بانوان خوزستان۲۰-۱۲-۱۳۷۵.
۱- از منظر اسلام
۱-۱- لازم دانستن کار برای زن به صورت مشروط
اسلام با کار کردن زن موافق است. نه فقط موافق است، بلکه کار را تا آن جا که مزاحم با شغل اساسی و مهم ترین شغل او، یعنی تربیت فرزند و حفظ خانواده نباشد، شاید لازم هم میداند. [۲]
----------
[۲]: . بیانات در دیدار گروهی از بانوان به مناسبت فرخنده میلاد حضرت زهرا (س) و روز زن ۲۵-۹-۱۳۷۱.
۲-۱- عدم مانعیت اسلام برای فعّالیت زنان در عرصههای مختلف
این که ما بگوییم «زن را از فعّالیت اقتصادی و اجتماعی ممنوع کنیم»، به استنادِ نظرِ اسلام، غلط است. اسلام چنین حرفی نگفته است. [۳]
نظر اسلام این است که در میدان فعّالیت علمی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، نباید بر زن تحمیل و اجبار کرد؛ چنان که به سد کردن راه او هم نباید پرداخت. اگر خانمها میخواهند وارد فعّالیتهای اجتماعی و سیاسی شوند، مانعی نیست. [۴]
زنِ مسلمان مثل مردِ مسلمان حق دارد آن چه را که اقتضای زمان است، آن خلأیی را که احساس میکند، آن وظیفه ای را که بر دوش خود حس میکند، انجام دهد. چنان چه دختری مثلاً مایل است پزشک شود، یا فعّالیت اقتصادی کند، یا در
رشتههای علمی کار کند، یا در دانشگاه تدریس کند، یا درکارهای سیاسی وارد شود، یا روزنامه نگار شود، برای او میدانها بازاست. [۱]
۲- اولویّت شغلی برای زن
۱-۲- پزشکی واقسام رشتههای پزشکی
البته، من این نکته را در همین جا بگویم که رشته ی پزشکی - نه فقط زنان - برای خانمها از اولویّت برخوردار است؛ زیرا ما که به وجود یک فاصله ی ارتباطی و آمیزشیِ اجتماعی بین زن و مرد معتقدیم و تأکید داریم که نباید اختلاط بی قیدوشرط بین زن و مرد باشد و معتقد به حجاب - به معنای کامل و واقعی کلمه - هستیم، نمی توانیم در مسأله ی پزشکی بی تفاوت باشیم. یعنی به همان تعداد که پزشک مرد داریم، به همان تعداد هم پزشک زن لازم داریم. بگذاریم زنها برای مراجعات پزشکی خود، به طبیب زن مراجعه کنند و هیچ لزومی ندارد که ما این فاصله را برنداریم. بایستی کاری بکنیم که زنها بتوانند بدون هیچ گونه مشکلی، به طبیب مراجعه کنند و آن طبیب هم طبیب زن باشد.
بعضی از خانمها خیال میکردند که اگر زن در رشته ی زنان درس میخواند، بایستی فقط در زمینه ی بیماریهای ویژه ی زنان و مسأله ی زایمان درس بخواند؛ درحالی که این طور نیست و خانمها موظفند که انواع و اقسام رشتههای تخصصی پزشکی - مثل قلب و داخلی و اعصاب و... - را دنبال کنند. این، فریضه است.
----------
[۳]: . بیانات در جمع بانوان ارومیه ۲۸-۰۶-۱۳۷۵.
[۴]: . همان.
[۱]: . بیانات در اجتماع بانوان خوزستان۲۰-۱۲-۱۳۷۵.
#زن و باز یابی هویت حقیقی
✍مقام معظم رهبری
https://eitaa.com/zandahlm1357