.......:
ترغیب و ترهیب الهی
و از آن قوانین موضوعه واجبه و مَنهیّه که عاقبت اسباب قرب خدا و منتهی به او است تعبیر به طریق مستقیم فرموده، و عباد را به توسّط آن داعیان به آن طریق دعوت نموده و داخل کرده، نهایت اگر آنها از آن طریق انحراف ورزند آنها را به سوط و لجام مجازات خبر نماید، گاهی ترغیباً و گاهی ترهیباً، اعنی مرتبه[ای] به احسان و انعام خبر نماید، و مرتبه[ای] به عذاب و زجر ؛ تا آن که از شرور و فساد طرف افراط و تفریط طریق که منتهی به جهنّم عقوبات است خلاص نموده، به جاده مستوی داخل نماید، کما قال تعالی: « وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ [۱] » بالخیر و الشرّ فتنة، یعنی: ما شما را اختبار مینمائیم.
گاهی به وصولِ خیرات و گاهی به ایصال شرور فتنه، أی لأجل تخلیصکم کما ورد فی الحدیث: « إنّ اللّه تعالی خلق جهنّم من فضل رحمته سوطاً یسوق به عباده إلی الجنة » [۲] . أعنی: عذاب و عقوبات جهنم را به منزله تازیانه قرار داده از باب فضل و احسان خودش که به او میراند، و سوق میدهد عباد خود را إلی الجنة، کما قال النبی صلی الله علیه و آله وسلم: « عجبت من قوم یجرّونهم الی الجنة بالسلاسل » [۳] .
----------
[۱]: ۱ - سوره مبارکه محمد، آیه ۳۱.
[۲]: ۲ - بسنجید: تذکرة الموضوعات، ص ۲۲۸ (حدیث درین مصدر جعلی دانسته شده است).
[۳]: ۳ - بسنجید: کنزالعمال، ج ۱۲، ص ۹۲: « من قوم یدخلون الجنة فی السلاسل ».
📚حکایت آفتاب نگاهی به زندگی امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357