.......: نقل خبر در فضیلت ابی بکر و جواب آن که مجعول است شیخ- حدیث معتبری از عمر بن ابراهیم بن خالد از عیسی بن علی بن عبد اللّه بن عباس از پدرش از جدش عباس نقل نموده اند که رسول خدا صلّی اللّه علیه و سلّم بآن بزرگ مرد فرمود یا عمّ انّ اللّه جعل ابا بکر خلیفتی علی دین اللّه فاسمعوا له و اطیعوا تفلحوا [۱] . داعی- گذشته از آنکه این حدیث یک طرفه است و قرار ما نبود که به احادیث یک طرفه استشهاد نمائیم مع ذلک همین حدیث یک طرفه هم اگر مردود نبود در اطراف آن بحث می‌نمودیم شیخ- چگونه مردود است شما همۀ مطالب را می‌خواهید بحرف درست کنید. داعی- اشتباه فرمودید ما اهل حرف نیستیم بلکه اهل عملیم این حدیث را ما رد ننموده ایم بلکه اکابر علماء خودتان رد نموده اند چه آنکه روات این حدیث در نظر آنها کذّاب و جعّال می‌باشند بهمین جهت آن را باطل و از درجۀ اعتبار ساقط می‌دانند چنانچه ذهبی در میزان الاعتدال ضمن ترجمه حال ابراهیم بن خالد و خطیب بغداد ضمن ترجمه حال عمر بن ابراهیم در تاریخ خود می‌نویسد انه کذّاب پس قطعا حدیث شخص کذّاب و دروغگو باطل و مردود و غیر قابل قبول می‌باشد. شیخ- در اخبار صحیحه از صحابی ثقه ابو هریره رضی اللّه عنه رسیده است که جبرئیل بر پیغمبر صلّی اللّه علیه و سلّم نازل شد و عرض کرد خداوند سلامت می‌رساند می‌فرماید من از ابی بکر راضی هستم از او سؤال بنما آیا او هم از من راضی هست یا نه. داعی- البته لازم است مقدمة این جمله را بدانیم که در نقل اخبار باید خیلی دقیق شویم تا مورد ایراد عقلا واقع نشویم و ضمنا من باب تذکر شما را یادآور می‌شوم بنقل حدیثی که اکابر علماء شما مانند ابن حجر در اصابه و ابن عبد البر در استیعاب از خود ابو هریره نقل نموده اند که رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود کثرت علیّ الکذابة و من کذب علیّ متعمّدا فقد تبوأ مقعده من النار و کلّما حدّثتم بحدیث منّی فاعرضوه علی کتاب اللّه [۲] . و نیز حدیث متّفق علیه فریقین است چنانچه امام فخر رازی هم در آخر ص ۳۷۱ جلد سیم تفسیر کبیرش از آن حضرت نقل نمود که فرموده اذا روی لکم عنّی حدیث فاعرضوه علی کتاب اللّه تعالی فان وافقه فاقبلوه و الاّ فردّوه [۱] . چنانچه در کتب اکابر علماء شما وارد است از جمله جعل کنندگان حدیث از قول رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلّم همین أبو هریره مردود بوده که شما این خبر را از او نقل نمودید و بی جهت او را ثقه خواندید. شیخ- از مثال شما عالم و مبلّغ جلیل فرزند رسول خدا انتظار نمی رود که نسبت باصحاب رسول خدا صلّی اللّه علیه و سلّم طعن ورد نمائید. داعی- اوّلا با کلمه صحابی بودن می‌خواهید داعی را مرعوب نمائید و حال آنکه اشتباه می‌فرمائید که فقط صحابی بودن را اسباب شرف و فضل می‌دانید قطعا مصاحبت رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم مؤثر و موجب شرف و فضل است بشرط آنکه مصاحب مطیع و فرمانبردار آن حضرت باشد ولی اگر بر خلاف اوامر و دساتیر آن حضرت عمل نماید و تابع هوی و هوس گردد حتما مردود و گاهی ملعون و مستحق نار و عذاب الیم خواهد بود. مگر منافقینی که آیات قرآن مجید شهادت بفساد احوال و خبر از دخول نار آنها می‌دهد از مصاحبین رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نبودند که ملعون و اهل آتش گردیدند. پس تعجب نکنید که ابو هریره هم یکی از همان مردودین و ملاعین مستحق نار می‌باشد. شیخ- اولا مردود بودن او معلوم نیست بر فرض که در نزد بعضی مردود باشد دلیل بر اهل آتش بودن او چیست مگر هر مردودی ملعون و اهل آتش می‌باشد ملعون کسی است که بنصّ صریح قرآن کریم یا گفتار پیغمبر ملعون باشد. ---------- [۱]: ۱) ای عمو بدرستی که خدای تعالی قرار داد ابی بکر را خلیفه من بر دین خدا پس بشنوید از او و اطاعت نمائید او را تا رستگار شوید. [۲]: ۲) زیاد گردیدند بر من دروغگویان کسی که بر من عمدا دروغ ببندد نشیمنگاه او آتش جهنم می‌باشد هر وقت از من حدیثی بشما گفتند پس او را عرض کنید بقرآن مجید- (یعنی اگر مطابقه با قرآن نمود بپذیرید و الا رد نمائید). [۱]: ۱) هرگاه برای شما حدیثی از من روایت نمایند عرض نمائید او را بکتاب خدا (قرآن مجید) پس اگر موافقت با کتاب دارد قبول نمائید و الا او را رد نمائید. : پیشاور.... https://eitaa.com/zandahlm1357