.......:
امتنان بر عباد در رسیدن ثمرات
قوله علیه السلام: وَ امْنُنْ عَلَی عِبَادِکَ بِإِینَاعِ الثَّمَرَةِ.
المن: العطاء. و منان به صیغه مبالغه که از اسماء اللّه است به معنی کثیرالعطاء است.
« ینع » به معنی نضج که تکمیل ثمرات باشد، کما قال تعالی: « انْظُرُوآاْ إِلَی ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَ یَنْعِهِ [۲] »، یعنی: تفکّروا و تدبّروا فیه بنظر العقل و الاعتبار من ابتدا خروجه من الشجرة الی انتهاء کماله و نضجه و اطوارات [۳] متفاوتة، که او را چگونه حکیم علی الاطلاق سپرد در مراتب ترقّیات داده.
یعنی: تدبّر نما در انتقالات ثمره به حسب احوالات او در طعم و لون و رایحه و صغر و کبر، که ابداً ممکن نیست که این تدبیر نسبت داده شود به طبیعت عدیم
الشعور، کما قال. یعنی: ما انشاء و ایجاد کرده ایم به واسطه ماء بساتینی از نخیل و اعناب و فواکه کثیره، لا غیر.
----------
[۲]: ۶ - سوره مبارکه انعام، آیه ۹۹.
[۳]: ۷ - کذا / صحیح: أطوار.
.......:
📚✍
#شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357