هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهمالسلام
10.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهمالسلام
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ
شمارهٔ ۱۶۵
سلام
بین دو عبارت ( رَحْمَةً مِنّا ) و ( رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا ) تفاوت است.
ألف— رَحْمَةً مِنّا:
أعمّ است. هم مؤمنین را شامل میشود و هم کافرین را.
و اگر ما بخواهیم آنها را غرق میکنیم و هیچ فریادرس ندارند و نجات پیدا نمیکنند جز رحمت از ما.
وَ إِنْ نَشَأْ نُغْرِقْهُمْ فَلا صَریخَ لَهُمْ وَ لا هُمْ یُنْقَذُونَ إِلّا رَحْمَةً مِنّا ( یٰس ۴۴ )
و اگر ما آدمی را پس از اینکه سختی و دشواری او را لمس کرده، از خود، رحمتی بچشانیم، خواهد گفت این از خودم هست و نمیپندارم قیامت برقرار باشد.
وَ لَئِنْ أَذَقْناهُ رَحْمَةً مِنّا مِنْ بَعْدِ ضَرّاءَ مَسَّتْهُ... ( فُصِّلَتْ ۵۰ )
ب— رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا:
أَخَصّ است و فقط برای بندگان مؤمن آمده است.
جناب موسیٰ و خِضْر ( عَلَیْهِما وَ عَلیٰ نَبِیِّنا وَ آلِهِ ٱلسَّلامُ ):
فَوَجَدا عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَیْناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا ( کهف ۶۵ )
جناب أَیُّوب ( عَلَیْهِ وَ عَلیٰ نَبِیِّنا وَ آلِهِ ٱلسَّلامُ ):
وَ آتَیْناهُ أَهْلَهُ وَ مِثْلَهُ مَعَهُمْ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا ( أَنْبیاء ۸۴ )
جناب شیخ ٱلْأَنبیاء ( عَلَیْهِ وَ عَلیٰ نَبِیِّنا آلِهِ ٱلصَّلوٰةُ وَ ٱلسَّلامُ ):
... اگر مرا بیّنه و معجزهای از جانب پروردگارم باشد و خداوند مرا از جانب خود رحمتی داده باشد...
...إِنْ کُنْتُ عَلیٰ بَیِّنَةٍ مِنْ رَبّي وَ آتاني رَحْمَةً مِنْ عِنْدِهِ فَعُمِّیَتْ عَلَیْکُمْ أَنُلْزِمُکُمُوها وَ أَنْتُمْ لَها کارِهُونَ ( هود ۲۸ )
نکتهٔ جالب توجه این است که همین فرمولِ أعمّ و أخصّ که برای ( رَحْمَة ) گفته شد برای ( نِعْمَة ) هم صادق است.
ألف— نِعْمَةً مِنّا:
أَعمّ است و هم شامل مؤمنین است و هم شامل کافرین.
...سپس وقتی به او از خود نعمتی واگذار میکنیم میگوید جز این نیست که خودم با علم بدست آوردم.
... ثُمَّ إِذا خَوَّلْناهُ نِعْمَةً مِنّا قالَ إِنَّما أُوتیتُهُ عَلیٰ عِلْمٍ ( زُمَر ۴۸ )
...سپس وقتی به او از خود نعمتی واگذار میکند، فراموش میکند آن مصیبتی را که پیش از این بخاطرش دست به دعاء برداشته بود.
...ثُمَّ إِذا خَوَّلَهُ نِعْمَةً مِنْهُ نَسِيَ ما کانَ یَدْعُوا إِلَیْهِ مِنْ قَبْلُ ( زُمَر ۸ )
ب— نِعْمَةً مِنْ عِنْدِنا:
أخصّ است و فقط شامل مؤمنین است.
جناب لوط ( عَلیٰ نَبِیِّنا وَ آلِهِ وَ عَلَیْهِ ٱلسَّلامُ ):
إِلّا آلَ لُوطٍ نَجَّیْناهُمْ بِسَحَرٍ نِعْمَةً مِنْ عِنْدِنا ( قَمَر ۳۴ و ۳۵ )
حتّی برای یک پیامبر بزرگوار از هر دو مدل وارد شده است که برای شناسایی مفهوم، توجّه به سیاق لازمهٔ درک معنا است.
بله! جناب أَیّوب ( عَلیٰ نَبِیِّنا وَ آلِهِ وَ عَلَیْهِ ٱلصَّلوٰةُ وَ ٱلسَّلامُ ) در نظر است.
آنچه در این مقال گفته شد مقدّمه ای است برای بیان حکایت آن عالیجناب در مقال بعد. إِنْ شاءَ ٱللّٰهُ.
إلتماس دعاء
بیست و چهارم رمضان ٱلمبارک ۱۴۴۵
أَلحقیر: مُحَمَّد بن ٱلمرحوم عَليٍ ٱلْقَمْصَريّ
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهمالسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهمالسلام
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ
شمارهٔ ۱۶۶
سلام
در مقال شمارهٔ ۱۶۵ گفته شد فرق است بین دو عبارت ( رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا ) و ( رَحْمَةً مِنّا ) در این مقال عرض میکنم که برای یک شخصیت بزرگوار هر دو مدل وارد شده است. بله. جناب أَیُّوب ( عَلَیْهِ وَ عَلیٰ نَبِیِّنا وَ آلِهِ ٱلصَّلوٰةُ وَ ٱلسَّلامُ ):
ألف— وَ أَیُّوبَ إِذْ نادیٰ رَبَّهُ أَنّي مَسَّنيَ ٱلضُّرُّ وَ أَنْتَ أَرْحَمُ ٱلرّاحِمینَ
فَٱسْتَجَبْنا لَهُ فَکَشَفْنا ما بِهِ مِنْ ضُرٍّ وَ آتَیْناهُ أَهْلَهُ وَ مِثْلَهُمْ مَعَهُمْ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ ذِکْریٰ لِلْعابِدینَ ( أَنْبِیاء۸۳ و ۸۴ )
و أَیُّوب را ( به یاد آور ) آنگاه که پروردگار خود را ندا داد که مرا ضُرّ و بیماری گرفته و تو أَرحَم ٱلرّاحمین هستی.
پس ما ندای او را إستجابت کردیم و آن ضُرّ و بیماری را برطرف کردیم و أهل و خانواده و همانند آنها را به او دادیم. رحمتی بود از نزد ما و تذکّری بود برای عبادت کنندگان.
ب— وَ ٱذْکُرْ عَبْدَنا أَیُّوبَ إِذْ نادیٰ رَبَّهُ أَنّي مَسَّني ٱلشَّیْطانُ بِنُصْبٍ وَ عَذابٍ ( ص ۴۱ )
وَ وَهَبْنا لَهُ أَهْلَهُ وَ مِثْلَهُمْ مَعَهُمْ رَحْمَةً مِنّا وَ ذِکْریٰ لِأُولي ٱلْأَلْبابِ ( ص ۴۳ )
و به یاد آور بندهٔ ما أَیّوب را آنگاه که پروردگارش را ندا داد که مرا شیطان با سختی و عذاب لمس کرده. و ما أهل او را و همانند آنها را به او بخشیدیم که رحمتی بود از ما و تذکّری بود برای صاحبان خِرَد.
آیهٔ ( ألف ) در یک سیاق و آیهٔ ( ب ) در سیاق دیگری وارد شده است.
عرض کردم که ( رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا ) در آیاتی وارد شده که سخن در بارهٔ مؤمنین است.
در آیهٔ ( ألف )
أوّلاً سخن از أَرْحَم ٱلرّاحمین بودنِ خداوند متعال است.
ثانیاً کلمهٔ ( فاء ) در ( فَٱسْتَجَبْنا ) حکایت از فوریّتِ إستجابت دارد.
ثالثاً ( آتَیْناهُ ) یعنی ما إراده کردیم که به او بدهیم. یعنی عملِ دادن از ما نَشْأَت گرفته نه اینکه او خواسته باشد.
مسلّم است چیزی که خداوند متعال میدهد به کاملترین صورت است.
آتَیْناهُ حُکْماً وَ عِلْماً ( یوسف ۲۲ )
وَ لَقَدْ آتَیْنا لُقْمانَ ٱلْحِکْمَةَ ( لقمان ۱۲ )
رابعاً ( عبادت ) عبارت است از خِرَد مندی با چیزی زیادتر.
اما آیهٔ ( ب ):
عرض کردم که ( رَحْمَةً مِنّا ) شامل همگان میشود. سیاق آیهٔ ( ب ) به گونهٔ دیگری است.
اولاً عبارت ( أَرحَم ٱلرّاحمین ) نیامده است.
ثانیاً أصلاً سخن از إستجابت نیست
ثالثاً ( آتَیْناهُ ) نداریم بلکه ( وَهَبْنا ) آمده.
رابعاً لزوماً خِرَدمندان، عابد نخواهند بود. آن کسی که دانشمند و مخترع یا مکتشف شده است مسلّماً خردمند هست ولی لزوماً موحّد نیست.
البته أُولي ٱلْأَلْبابِ در کلام وحی با ذکر شرائط خاص معرفی شده است.
سخن از جناب أیُّوب شد ( سَلامُ ٱللهِ عَلَیْهِ وَ عَلیٰ نَبِیِّنا وَ آلِهِ ) که چقدر مصائب بر او رسید و صبوری کرد. از یک شخصیت بزرگوار دیگری هم یاد کنیم. حضرت مولانا جناب إمام أمیر ٱلمؤمنین ( سَلامُ ٱللهِ عَلَیْهِ ) فرمودند بگذارید با پای خودم وارد خانه شوم. زینب طاقت ندارد مرا در این حال ببیند. نمیدانیم اینجا به زینب سخت تر گذشت یا وقتی چادر خاکی مادر را در میان کوچه دید یا آن لحظه که پاره های جگر برادر در میان تشت یا ظهر عاشوراء کنار گودال قتلگاه.
صَلَّی ٱللّٰهُ عَلَیْکُمْ یا أَهْلَ بَیْتِ ٱلنّبُوَّةِ
خدایا.
به مقام قرآن کریم
به مقام حضرات معصومین
توفیق عبادت و بندگی و دوری از معاصی به همه ما عنایت بفرما
آبرویمان در دو دنیا حفظ بفرما
أمواتمان غریق و قرین رحمت واسعه قرار بده
بیماران شفا عنایت بفرما
مطالعه کنندگان این وجیزهٔ مختصره و راقم این سطور حاجت روا بفرما
در فَرَج حضرت مولانا قطب عالم امکان، جناب إمام زمان ( عَلَیْهِ آلافُ ٱلتَّحیَّةِ وَ ٱلثَّناء ) تعجیل بفرما
آمین
بیست و پنجم رمضان ٱلمبارک ۱۴۴۵
ألحقیر: مُحَمّد بن ٱلمرحوم عَليٍ ٱلْقَمْصَريّ
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهمالسلام
37.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم از طرف dr salamtian m
13.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خطیب عربستانی با بلدوزر از روی حکام شکم باره عرب رد شد!
بهترین خطبه ای که تا حالا از زبان یک شیخ و خطیب سعودی در عربستان شنیدم...
حقا که حق مطلب را ادا کردند، خیلی ایمان و شجاعت و از خود گذشتگی میخواهد که در سعودی کسی این چنین رُک و راست صحبت کند و حق را بگوید!
حتما این نطق طوفانی و محشر رو ببینیم ...
مهدی نجفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
Iran calculating it's response against Israel..but like boiling frog 🐸 .....!
37.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹صحبت های ۵۰ سال قبل مرحوم کافی در باره مسجد سازی که گویا برای امروز است
🔹 تو رو حضرت عباس دیگه وجب به وجب مسجد نسازید
🔹 مسجد بس است نماز خوان درست کنید؛نماز خوان درست نکردید که میخواهید مسجد بسازید
@iran_eghtesadi 🇮🇷
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهمالسلام
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ
شمارهٔ ۱۶۷
سلام
سُبْحانَ ٱلَّذي أَسْریٰ بِعَبْدِهِ لَیْلاً ( إِسْراء ۱ )
سخن از معراج است و اینکه مدّت إجراء معراج چقدر زمان طول کشیده است؟
ریشهٔ ( سَ یَ رَ ) بمعنای ( سَیْر کردن ) است و بدون تحدیدِ مدّت:
وَ قَدَّرْنا فیهَا ٱلسَّیْرَ سیرُوا فیها لَیاليَ وَ أَیّاماً آمِنینَ ( سَبَأ ۱۸ )
وَ سارَ بِأَهْلِهِ ( قَصَص ۲۹ )
و وقتی دو حرف ( ي ) و ( ر ) جابجا شود یعنی ( سَ رَ يَ ) بمعنای ( سَیْر کردن ) است با وجودِ تَحدیدِ زمان. یعنی ( حرکت و سَیْر شبانه )
فَأَسْرِ بِأَهْلِکَ ( هود ۸۱ ) و ( حِجْر ۶۵ )
أَنْ أَسْرِ بِعِبادي ( طٰهٰ ۷۷ ) و ( شعراء ۵۲ )
فَأَسْرِ بِعِبادي ( دخان ۲۳ )
حال با این مقدمه به آیهٔ مورد نظر برمیگردیم.
اگر کلمهٔ ( لَیْلاً ) گفته نمیشد، از کلمهٔ ( أَسْریٰ ) دانسته میشد که شروع حرکت حضرت مولانا جناب خاتم الانبیاء ( عَلَیْهِ وَ عَلیٰ آلِهِ ٱلصَّلوٰةُ وَ ٱلسَّلامُ ) برای معراج در شب بوده ولی نقطهٔ زمانی إتمام معراج کی بوده؟ معلوم نبود. با آمدن کلمهٔ ( لَیْلاً ) معلوم میشود که شروع و إتمامِ معراج در همان شب صورت گرفته.
سؤالی که میماند این است که چرا ( لَیْلاً ) با تنوین آمده یعنی به إصطلاح، چرا به صیغهٔ نکره وارد شده ؟
در این آیهٔ شریفه کلمهٔ ( لَیْلاً ) بصورت نکره آمده تا گویای این موضوع باشد که معراج در بُرهه ای از شب صورت گرفته. اگر معرفه میآمد یعنی با ( أل ) آمده بود یعنی میگفت ( أَللَّیْل ) شامل تمامِ شب میشد که صاحبنظران ( ألْ ) را ( إستغراق ) میدانند.
در این آیهٔ شریفه ( أَللَّیْلَ ) و ( أَلنَّهارَ ) بصورت معرفه آمده است:
یُسَبِّحُونَ ٱللَّیْلَ وَ ٱلنَّهارَ لا یَفْتُرُونَ ( أَنبیاء ۲۰ )
که دالّ بر إستغراق باشد یعنی تمامِ شب و تمامِ روز را بیان میکند بدون ثانیه ای إستثناء.
جنابان عالیان حضرات ملائکه ( عَلَیْهِمُ ٱلسَّلامُ ) تمام شب را و تمام روز را بطور مستمرّ به تسبیح حضرت ذُو الجَلال مشغول هستند و سستی نمیکنند و خسته نمیشوند.
إلتماس دعاء
بیست و ششم رمضان المبارک ۱۴۴۵
ألحقیر: مُحَمّد بن ٱلمرحوم عَليٍ ٱلْقَمْصَريّ
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهمالسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
26.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺استاد امیری فیروزکوهی از صائب تبریزی سخن می گوید:
🔹انتشار برای نخستین بار در وب | از مجموعه پژوهشی چراغداران فکر و فرهنگ و دایرةالمعارف بزرگ صوتی ایران ...
سید کریم امیری فیروزکوهی از پیروان جدی سبک و مکتب صائب بود به گونهای که ایشان نه تنها این سبک را احیا کرد، بلکه رویکردی زبان شناسانه به سبک اصفهانی (هندی) داشته است.
در این فرصت از جناب ایشان درباره مراد خویش میرزا صائب خواهیم شنید که برای نخستین بار پخش می شود.
مجموعه رسالات امیری فیروزکوهی درباب صائب تبریزی و سبک هندی به نام در حق صائب، به همت #دکتر_محمدعلی_شیوا گردآوري و تدوین و در سال ۱۳۹۶ با مقدمه جاودانیاد امیربانو کریمی فیروزکوهی توسط انتشارات پرنیان خیال منتشر شده است.
فایل برگرفته از کانال وزین چراغداران:
@Chraghdaran
کانال تخصصی صائبپژوهی:
@SaebTabriziResearch