✅✍️📲هوش مصنوعی و نقد آثار سعا :
شعرهای سعا (سید علی اصغر موسوی) نشاندهندهی تلاش جدی در ایجاد فضایی شاعرانه با بهرهگیری از تصاویر بدیع، استعارههای غنی، و نوعی نگاه فلسفی-عرفانی است. این اشعار معمولاً در قالب غزل، با بهرهگیری از زبانی نسبتاً پیچیده و گاه انتزاعی، سعی دارند مفاهیم عمیق انسانی و وجودی را بیان کنند.
### ویژگیهای شعرهای سعا:
1. تصاویر بدیع و خیالی:
- اشعار او از تصاویر تازهای بهره میبرند که گاه بسیار خیالانگیز هستند، مانند «آیینهای که باغ بلورت، شکفتنی است» یا «تبسم حیرت دمیده را». این تصاویر نشاندهندهی تلاش برای نوآوری در خلق استعارههاست.
2. زبان پیچیده و تأملبرانگیز:
- زبان شعرها، گرچه جذاب و غنی است، گاهی پیچیده و چندلایه به نظر میرسد که میتواند برای مخاطبان غیرحرفهای دشوار باشد. این ویژگی او را به سبک بیدل نزدیک میکند.
3. مضامین عرفانی و فلسفی:
- شعرهای سعا اغلب به مفاهیمی مانند کشف و شهود، عشق، حیرت، و حقیقت میپردازند. این مضامین نشاندهندهی نگاه عمیق شاعر به مسائل انسانی و کیهانی است.
4. بهرهگیری از قالب کلاسیک:
- غزل، قالب محبوب سعا است که به دلیل تواناییاش در بیان احساسات و اندیشههای عمیق، فضای مناسبی برای او ایجاد میکند.
5. نوگرایی در سنت:
- اگرچه سعا از قالبها و مضامین سنتی بهره میگیرد، اما تلاش میکند با ترکیب عناصر نوین، سبک شخصی و متفاوتی ارائه دهد.
---
### نقاط قوت شعرهای سعا:
- نوآوری در تصاویر: اشعار او از تصاویری استفاده میکنند که تازگی دارند و ذهن مخاطب را درگیر میکنند.
- عمق فلسفی: بسیاری از ابیات، مخاطب را به تأمل دربارهی مفاهیم بزرگ و وجودی دعوت میکنند.
- ارتباط با سبکهای متنوع: شعرهای او گاه به سبکهای صائب، بیدل، و حتی سعدی نزدیک میشوند، اما با امضای خاص خود.
---
### نقاط قابل بهبود:
1. روانتر کردن زبان:
- پیچیدگی زبان در برخی ابیات ممکن است مخاطب را از درک پیام دور کند. سادهسازی، به ویژه در نقاط کلیدی شعر، میتواند اثربخش باشد.
2. ایجاد پیوند قویتر میان ابیات:
- در برخی موارد، ارتباط معنایی میان ابیات گسسته به نظر میرسد. تقویت این پیوند میتواند به انسجام کلی شعر کمک کند.
3. توجه به موسیقی درونی:
- گاهی موسیقی درونی شعر (وزن، قافیه، و هماهنگی آوایی) میتواند بهتر تنظیم شود تا خوانش روانتری ایجاد کند.
---
### جمعبندی:
شعرهای سعا نمونهای از تلاش خلاقانه در حفظ سنت شعر کلاسیک فارسی با چاشنی نوآوری و نگاه فلسفی-عرفانی هستند. اگرچه این اشعار گاه پیچیده و چندلایه به نظر میرسند، اما همین ویژگی آنها را متمایز میکند. با تقویت انسجام زبانی و ارتباط معنایی، اشعار سعا میتوانند جایگاه برجستهتری در شعر معاصر فارسی پیدا کنند.
ChatGPT 4o mini
Log in
You said:
Saapoem
ChatGPT said:
ChatGPT
It looks like there might have been a typo in your message. Could you clarify what you meant by "Saapoem"? I'd be happy to help!
You said:
Saapoem علامت اختصاصی وبگاه ها و اپلیکیشن ها نام کاربری استاد سید علی اصغر موسوی شاعر نویسنده و پژوهشگر ادبیات دینی است
ChatGPT said:
ChatGPT
ممنون که توضیح دادید! به نظر میرسد "Saapoem" به عنوان علامت یا نام کاربری برای استاد سید علی اصغر موسوی، شاعر و پژوهشگر ادبیات دینی استفاده میشود. آیا میخواهید در مورد آثار یا فعالیتهای ایشان بیشتر بدانید؟
You said:
بله
ChatGPT said:
ChatGPT
استاد سید علی اصغر موسوی یکی از شخصیتهای برجسته در حوزه ادبیات دینی و شعر معاصر ایرانی است. ایشان علاوه بر شاعری، نویسنده و پژوهشگر نیز هستند و در زمینههای مختلفی از جمله ادبیات عرفانی، شعر دینی، و تاریخ ادبیات فعالیت دارند. در کارنامه علمی ایشان، آثار زیادی در زمینههای شعر، نقد ادبی، و پژوهشهای دینی به چشم میخورد که در توسعه و ترویج مفاهیم دینی و عرفانی در ادبیات فارسی تاثیرگذار بودهاند.
برخی از ویژگیهای آثار ایشان:
شعر دینی و عرفانی: ایشان در سرودن اشعار عرفانی و دینی مهارت خاصی دارند و توانستهاند مفاهیم عمیق دینی را به زبان شعری زیبا و تاثیرگذار بیان کنند.
پژوهشهای ادبی: آثار پژوهشی استاد موسوی در زمینه ادبیات دینی، نه تنها به تحلیل و تفسیر متون دینی پرداخته، بلکه به نقد و بررسی آثار بزرگ شاعران و نویسندگان نیز میپردازد.
آموزش و تربیت نسل جدید: ایشان در تدریس و انتقال دانش به نسلهای جدید نیز فعالیت داشتهاند و به عنوان یک استاد برجسته در دانشگاهها شناخته میشوند.
اگر به آثار خاص یا اطلاعات بیشتری درباره استاد موسوی نیاز دارید، میتوانم کمک کنم.
ChatGPT can make mistake
زادگاه استاد سید علی اصغر موسوی شاعر، نویسنده وپژوهشگر ادبیات دینی
ChatGPT said:
ChatGPT
بله، روستای چهارحد از توابع شهرستان زرندیه در استان مرکزی، زادگاه استاد سید علی اصغر موسوی شاعر، نویسنده و پژوهشگر برجسته ادبیات دینی است. استاد موسوی بهویژه در زمینه پژوهشهای ادبی و فرهنگی دینی شناخته شدهاند و آثار متعددی در این زمینهها دارند.
او علاوه بر سرودن اشعار، به پژوهش در عرصههای مختلف ادبیات دینی پرداخته و تأثیرات زیادی در ارتقای سطح فرهنگی و ادبی جامعه گذاشته است. او یکی از شخصیتهای مهم فرهنگی در این منطقه به شمار میآید و افتخار بزرگی برای روستای چهارحد است.
اگر بخواهید بیشتر در مورد آثار یا زندگینامه این شخصیت برجسته بدانید، خوشحال میشوم کمک کنم!
4o mini
You said:
بله اگر ممکن است لطفا
ChatGPT said:
ChatGPT
استاد سید علی اصغر موسوی، شاعر، نویسنده و پژوهشگر ادبیات دینی، یکی از چهرههای برجسته فرهنگی و علمی در ایران است. او در روستای چهارحد از توابع شهرستان زرندیه در استان مرکزی به دنیا آمده و از همان دوران کودکی علاقهمند به ادبیات و علوم دینی بوده است. زندگی و آثار او بیشتر بر مبنای آموزههای دینی و فرهنگی استوار است و تلاش کرده تا با بهرهگیری از شعر و نثر، معارف دینی و فرهنگی را به مخاطبان خود منتقل کند.
برخی از ویژگیهای برجسته استاد سید علی اصغر موسوی عبارتند از:
پژوهشهای دینی:
استاد موسوی به ویژه در زمینههای مختلف ادبیات دینی و تاریخ اسلام پژوهشهای قابل توجهی داشته است. آثارش در این زمینهها معمولاً با نگاهی به متون قدیمی و بررسی دقیق منابع دینی نوشته میشود.
شعر و ادب فارسی:
او همچنین شاعری توانمند است که اشعارش بیشتر در قالبهای شعر دینی و مذهبی سروده شده است. اشعار او عموماً در مدح اهل بیت (علیهمالسلام) و بیان مفاهیم اخلاقی و دینی است و در بسیاری از محافل دینی و فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است.
نویسندگی و آثار مکتوب:
استاد موسوی نویسندهای پرکار است و در زمینههای مختلف از جمله ادبیات دینی، تاریخ و پژوهشهای فرهنگی آثار متعددی دارد. کتابها و مقالات او در نشر معارف دینی و ارتقای سطح علمی جامعه نقش مهمی ایفا کردهاند.
فعالیتهای فرهنگی:
به غیر از نگارش آثار علمی و ادبی، استاد موسوی در فعالیتهای فرهنگی و آموزشی نیز مشارکت داشته و در بسیاری از جلسات و همایشهای علمی و دینی سخنرانی کرده است.
شخصیت تاثیرگذار:
به عنوان یک پژوهشگر و نویسنده، استاد موسوی همواره بر لزوم مطالعه دقیق متون دینی و توجه به جوانب مختلف تاریخ و فرهنگ اسلامی تاکید کرده است. او با توجه به محیط روستایی و سادهای که در آن رشد کرده است، درک عمیقی از زندگی مردم و مسائل فرهنگی و دینی جامعه داشته و در آثارش این تجربیات را به زیبایی به تصویر کشیده است.
اگر مایلید اطلاعات بیشتری در خصوص آثار، شعرها یا زندگینامه این شخصیت محترم بدانید، خوشحال میشوم کمک کنم.
Chatgpt. Com
✅📲
هوالحکیم
✅ «دکتر» نیستم!
از همین دیباچه گویم در تحجّر نیستم
خرقهدار بیریا، اهل تظاهر نیستم!
روزگاری را که در آن، زندگی جز مرگ نیست!
حسرتآرای تکثّر در" تکاثر" نیستم
جاری جوّ شهودم، آسمانپوی عروج
خالی از پَر گرچه، اما از هوا پُر نیستم
کاش می فهمیدیام وقتی به تمکین قفس -
ادعا کردم که در بند عناصر نیستم!
سالها در کوچههای مردمان دُمپرست
دَمبهدَم در خویش نالیدم که اُشتر نیستم!
بار کوهان داشتن تقبیح درک جوهر است
درس شمشیرم به دوران، گر بهادر نیستم!
واژه واژه دهخدای رمز و راز حکمتام
شرمگین از چامگان یا که تشاعر نیستم
"حافظ"و"سعدی"منم، درعصر تلقیح شعور
وارث "شعر" م، ادیبم، گرچه"دکتر"نیستم!
حق حقم، پیرو حقم، به"حق"ملحق که من
با "علی" پیوند حق را جز تواتر نیستم
عمر خود را صرف مدح دودمانش کردهام
با کسی جز دشمنانش، در تنافر نیستم
نه طمع بر سلسبیل و نه به رضوان پای بند!
نوکر محض «علی»، در توبه چون حُرّ نیستم
گرچه تندیس گناهم، باکم از دوزخ چرا !؟
مرد عشقِ سوختن، اما تباشُر نیستم
میپسندد، میپسندد، حق مطلق چون خداست
میدهد، یا میستاند! اهل غُرغُر نیستم
با«سعا»دیروزمیگفتم که"قم"یادتو نیست؟!
در پی اثبات حرفم با تلنگر نیستم
یا به نوعی با کسی از اهل بازار سخن
در جدل یا بحث یا نقد و تهاتر نیستم!
آشکارا در شکیب از رنجهای بیشمار
با غزلها سرخوشم، لنگِ تفاخر نیستم
سیدعلی اصغرموسوی
قم - ٢۵ آبان ١۴٠٣
#سعا #استاد_سعا
@saapoem
#saapoem
https://eitaa.com/saapoem
https://eitaa.com/saa_institute
هوالحکیم
✅ «دکتر» نیستم!
از همین دیباچه گویم در تحجّر نیستم
خرقهدار بیریا، اهل تظاهر نیستم!
روزگاری را که در آن، زندگی جز مرگ نیست!
حسرتآرای تکثّر در" تکاثر" نیستم
جاری جوّ شهودم، آسمانپوی عروج
خالی از پَر گرچه، اما از هوا پُر نیستم
کاش می فهمیدیام وقتی به تمکین قفس -
ادعا کردم که در بند عناصر نیستم!
سالها در کوچههای مردمان دُمپرست
دَمبهدَم در خویش نالیدم که اُشتر نیستم!
بار کوهان داشتن تقبیح درک جوهر است
درس شمشیرم به دوران، گر بهادر نیستم!
واژه واژه دهخدای رمز و راز حکمتام
شرمگین از چامگان یا که تشاعر نیستم
"حافظ"و"سعدی"منم، درعصر تلقیح شعور
وارث "شعر" م، ادیبم، گرچه" دکتر"نیستم !!
حق حقم، پیرو حقم، به"حق"ملحق که من
با "علی" پیوند حق را جز تواتر نیستم
عمر خود را صرف مدح دودمانش کردهام
با کسی جز دشمنانش، در تنافر نیستم
نه طمع بر سلسبیل و نه به رضوان پای بند!
نوکر محض «علی»، در توبه چون حُر نیستم
گرچه تندیس گناهم، باکم از دوزخ چرا !؟
مرد عشقِ سوختن، اما تباشُر نیستم
میپسندد، میپسندد، حق مطلق چون خداست
میدهد، یا میستاند! اهل غُرغُر نیستم
با«سعا»دیروزمیگفتم که"قم"یادتو نیست؟!
در پی اثبات حرفم با تلنگر نیستم
یا به نوعی با کسی از اهل بازار سخن
در جدل یا بحث یا نقد و تهاتر نیستم!
آشکارا در شکیب از رنجهای بیشمار
با غزلها سرخوشم، لنگِ تفاخر نیستم
سیدعلی اصغرموسوی
قم - ٢۵ آبان ١۴٠٣
#سعا #استاد_سعا
@saapoem
#saapoem
https://eitaa.com/saapoem
https://eitaa.com/saa_institute
هدایت شده از مؤسسه فرهنگی، هنری «سَعا»
🌹🏴روز جهانی قربانیان حوادث رانندگی ٢٨آبان، روحشان شاد و یادشان گرامی روزگاران باد آمین یا ربّ العالمین 🏴🌹
#منظومهی_اجمالی_عروض
ایکه خواهی در سخن گویا شوی
شاعری شوریده و شیدا شوی
باید آموزی : (فنون وزن) را
که بوَد بسیار در آن نکته ها
(وزن) اگر چه ابتدای شاعریست
گوش کن اکنون که گویم (وزن) چیست؟
شش (مُصوّت) هست (کوتاه و بلند)
گر بدانی چیست، گردی سربلند
( اَ ) ـ ( اِ ) ـ ( اُ ) با هم همه کوتاه هست
( آ ) و (ایـ) و (او) ، بلند و دلکش است
سه (هجا) داریم (کوتاه) و (بلند)
وآن دگر باشد (کشیده) چون کمند
چون (کشیده) ، قابل (تقطیع) نیست!
بگذر از آن تا (هجا) دانی که چیست؟
هر صدایی که رسد بر گوش ما
هست در (تقطیع) ، عنوان هجا
چون (هجاها) را (نمادی) نیز هست
این (ــ) بلند و این یکی (U) کوتاه است
(من) بلند و (ما) بلند و (او) بلند
(بِه) وُ (کِه) کوتاه ، در یادت ببند
تا بدانی (وزن) این اشعار چیست؟
(رکن) آن ، در زیر شعر مولویست
«هرکسی از ظنّ خود شد یار من»
فاعلاتن ، فاعلاتن ، فاعلن
هست وزن (مثنوی) این (رکن) ها
که بوَد (معیار سنجش) ، نزد ما
نام (اوزان عروضی) ، (بحر) هست
که از آنها هرچهات گویم کم است
نام (بحر) مثنوی ، باشد (رَمَل)
که بوَد شیرینتر از قند و عسل
هست ارکانش (مُسدّس) در (شمار)
(رکن آخر) هست ، (محذوف و قصار)
هست (ده بحر) دگر بشنو چه هست؟
که به راحت ، میتوان آری به دست
(مُجتَث) است و (مُنسَرح) وآنگه (خفیف)
هم (بسیط) و هم (سریع) است ای ظریف
هم (تقارب) ، هم (مضارع) ، هم (هَزَج)
هم (رَجَز) هم (مُقتضب) شد رج به رج
(رکن اوزان) نیز باشد در (شمار)
مختلف؛ آن را به گوش جان سپار
هم (مُسَدّس) هم (مُثَمّن) نیز هست
که (زحافاتش) ، ملال انگیز هست
🔲
بعد از اینها ، (اختیار شاعری) است
گر چه گاهی (اضطرار شاعری) است
(آخر مصرع) ، چه (کوتاه) و (بلند)
یا (کشیده) ، آن (هجا) گردد (بلند)
(قافیه) ، تکرار اگر شد ناگزیر
بگذر از تقصیر عذرم ای خبیر
خوانش اشعار را باید درست
اینک آموزید، از بیت نخست
گاه باید خواند با (تخفیف) نیز
آنچه میباشد (مشدّد) ای عزیز
گاه هم (طبق ضرورت) ، در بیان
خوانده میگردد (مشدّد) ، واژگان
گاه حرف ساکن (ت) مثلِ (چیست)
میشود (ساقط) که گویی هیچ نیست
همچنین (دو) (ساکن) از بعدِ (بلند)
گاه (یک) (ساقط) شود بیچون و چند
میتوان بینی درین مصرع عیان
(کارد) را که گشته ساقط (دال) آن
یا شود (ادغام) ، بعضی واژگان
در تلفظ میشود (در آن) ، (دران)
یا که (خواهر) ، وقت (تقطیع) کلام
طِبق خوانش هست (خاهر) والسلام
اولین رکن (فعلاتن) ، توان ،
(فاعلاتن) گردد ای آرام جان!
طِبق (ضرباهنگ) خاص شعر ها
میشود (تقطیع) هر گونه (هجا)
حرف (نون ساکنه) ، بعد از (بلند)
خارج از (تقطیع) هست ای هوشمند
مثل (جان) و (این) و (آن) و هرچه هست
جمله از (تقطیع) شعری ، (ساقط) است
هست (تسکین)، قاعده که میتوان
(دو هجا) که هست (کوته) همزمان
(دو هجا) را (یک هجا) اِعمال کرد
تا که (دو کوتاه) ، گردد (یک بلند)
(قلب) ، یعنی: (جا به جایی هجا)
که بوَد مخصوص بعضی (رکنها)
که شود: (مُفتعلن) ، (مفاعلن)
یا شود: (مفاعلن) ، (مفتعَلن)
بعد از آن ، (اِشباع) باشد در زبان
که به شدّت میشود (کوته) ، بیان
مثل حرف (به) ، که بیشک در هجا
هست (کوته) ، دان (بلند)ش مثل (با)
وآن دگر (ابدال) ، نوعی دیگر است
در خصوص ِ (سه هجای) آخر است
که (فَعَلُن) ، میشود (فع لُن) ، عزیز
بیش ازین با خود مکن جنگ و ستیز
زآنکه هرچه بوده لازم ، گفتهام
گوهر (بحر عروضی) ، سفتهام
تا همینجا را اگر خوانی به جِدّ
میشوی در شعرگویی ، مستعد
وزن را (ساقی) به نظم ساده گفت
غنچهی (وزن عروضی) را ، شکفت
گر که هستی طالب شعر وزین
باش ازین خرمن به همت، خوشهچین
سید محمدرضا شمس (ساقی)
✅ کانال آموزش عروض، قافیه و...
https://eitaa.com/arozghafie
هوالعلیم
سیده معصومه موسوی(#سیده_فاطمه_معصومه_موسوی) ۳۰ دیماه۱۳۷۷ در یک خانواده ساوجی در قم متولد شد. فرزند سیدعلیاصغرموسوی(نظریهپرداز ادبیات دینی) و بانو پروین شیری، تحصیلات مقدماتی را در دبستان مدرس و راهنمایی حضرت امام محمدتقی گذراند و از دبیرستان سبحان دیپلم گرفت. او طراح آزمونهای موسسه کنکور رشتههای پیراپزشکی بود و همزمان در دو رشته دانشگاهی تحصیل می کرد، روانشناسی را در دانشگاه پیام نور قم و پرستاری را در دانشگاه آزاد ساوه می گذراند. موسوی در تمام مراحل تحصیل شاگرد اول بود و به دلیل علاقه به «جراحی مغز و اعصاب»، قبل از فوتش برای قبولی در کنکور آماده می شد؛ هر چند پدرش سهمیه ایثارگری داشت ولی به دلیل تعهد به اصالت علم هیچ گاه نمی خواست مدارج علمی را از راه سهمیه پیش برد. او از همان دوران ابتدایی، قرائت قرآن، نقاشی و نگارش را دوست داشت و از روی تاثیرپذیری از آثار پدر هنرمندش شعر و مطالب ادبی مینوشت. موسوی در طول سالهای تحصیل رتبه ممتاز استانی در المپیاد علمی - ادبی دانشآموزی، رتبه اول مسابقات فوتسال قهرمانی مدارس ناحیه را کسب کرد و نیز دوره های آموزشی ترجمه و مفاهیم قرآن کریم (سطح یک)، دوره مقدماتی امداد و کمکهای اولیه هلال احمر را گذارند. او به طور جدی نویسندگی را از ۱۶ سالگی آغاز کرد و توانست با دفتر تبلیغات حوزه علمیه، نشریات ره توشه، پیام زن و پرسمان، در انواع قالب های مقاله، متن ادبی و طنز همکاری کند. او علاوه بر سرایش اشعار، در ۳ کتاب تالیفی مشترک از جمله سبد رسانه ای، راهکارهای پیشگیری از اعتیاد در اسلام(در دست چاپ)، مجموعه داستان های فصل ها و وصل ها(نگارنده بخش کارشناسی روانشناسی) آثار پژوهشی خود را به چاپ رساند. موسوی همچنین به خواهر در مصاحبه و نگارش کتاب های پوشش و آرامش، زندگینامه داستانی شهدای شعبانیه و ویراستاری و نمونهخوانی کتاب فاطمه(س)، مادر تمام خوبیها کمک می کرد. او چندینبار بهعنوان برگزیده از طرف بسیج دانشآموزی قم و یکبار هم بهعنوان نماینده شهر اراک منتخب از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اراک به شرکت در همایش پژوهشی – هنری دعوت شد...
... سرانجام در روز اول بهمن ۱۳۹۹ هنگام رفتن به دانشگاه ساوه در ابتدای خروجی قم تصادف کرد و در اثر خونریزی داخلی چندساعت بعد در بیمارستان شهید بهشتی قم از دنیا رفت. مزار او در قطعه ۲۰ آرامستان حضرت معصومه(س) در شهر قم است.
روحش شاد و یادش گرامی روزگاران باد آمین یا رب العالمین 💐
#الفاتحه
#سیده_فاطمه_معصومه_موسوی
#سیده_معصومه_موسوی
https://eitaa.com/saa_institute
#سعا #استاد_سعا
#تصادف_پراید
🌴رمز احتجاج🌷
صبر در آینه خشم هویدا شده بود
چشمه در وسعت دل، ساحت دریا شده بود
سایه در پیش نگاهش ز رمق می افتاد
بس که در پرتو او محو تماشا شده بود
حق به دنبال علی بود، ولی در پی حق -
مدعی در دل آن واقعه پیدا شده بود
"مدعی خواست که آید به تماشاگه راز"
نوبت آینه خانه زهرا شده بود
از حرم خانه ی آیینه زهرا گفتم
تا بدانی که چه تصویر ، مهیا شده بود:
مسجد و مردم و یک بانوی آیینه تبار
که دلش سوخته بر جهل حریفان بسیار
مردمی ساده، گرفتار دغل بازی چند
که طفیل کرم حق شده اند از پیوند
مردمی کور و کر ،اما به نظر وارسته
مردمی، چشم به چشمان حقیقت بسته !
مردمی با محک تجربه، مس گردیده
فاقد ساده ترین فایده، حس گردیده
خطبه می خواند، ولی مدعیان با مردم
شده بودند به دنبال هوس سر در گم !
هرچه می گفت سخن، ترجمه ای از حق بود
حق مطلق،که فقط در سخن مطلق بود
آن که پنداشت که "زهرا" پی ارث آمده است
سر به ناسوت ،از آن اوج مصفا زده است
کو ببیند که فدک رفته و زیور رفته
آتش و همهمه ی کافر و ابتر رفته
لیک انوار نهان خانه ی "کوثر" باقی است
خانه و مسجد و آیینه و منبر،باقی است
آنچه می گفت، از اوصاف پیمبر می گفت
سخن از شیرخدا، خواجه قنبر می گفت
خطبه می خواند، ولی، حق خدا می آموخت
خطبه می خواند، ولی درس وفا می آموخت
گفتم از حق و وفا، آه که در قحط شرف
مکر هم می کند از وسوسه توجیه، هدف
هدف شوم "سقیفه" هدفِ شیطان بود
سامری ساختن از مردم بی ایمان بود
خطبه می خواند، ولی حق وفا می آموخت
ادب و حرمت و فرهنگ خدا می آموخت
احتجاجی که در آن همت بی پایان داشت
بذر آینده ی اسلام، به دل ها می کاشت
گرچه آن روز، کسی رمز سخن را نشناخت
سال ها در پی "دجال" غرامت پرداخت
می رسد وقت ملاقات "حقیقت"، یک روز
می رسد فصل تراویدن "حجت"، یک روز
صبح، نزدیک و دل آینه روشن، تا او
صبح، نزدیک و همین فاصله از من، تا او ...
🌴🌷🌴🌷🌴🌷🌴
*
مکتب شعر دینی درایران
سید علی اصغرموسوی
قم - 1388
—-------------
@saapoem
#saapoem
#holyfatemehzahra
📝🌹ج. در مکتب زهرا(س)
يكي از مسائلي كه بيانگر بخشي از علوم وافر حضرت زهرا(س) است. در مکتب ایشان، شاگردان و تربيت يافتگان و راويان حديثي بسیاری هستند كه تحت تعليم و تربيت آن حضرت بودهاند و اين علاوه بر امتياز بالاي علمي است كه از طريق وجود صحيفه فاطميه قابل اثبات است. اینک برخی از احادیث ایشان را که مصداق مکتب حضرت زهرا(س) هستند، در سطور زیر میآوریم:
هر که خالص ترین عبادت خود را به سوی خداوند بالا بفرستد، خداوند متعال نیز برترین و بهترین مصلحت و تقدیرش را برای او پایین میفرستد.
خوشرویی به چهره مومن، بهشت را برای او واجب میکند و خوشرویی به چهره معاند و دشمن، انسان را از عذاب جهنم حفظ خواهد کرد.
بهترین شما کسانی هستند که متواضعتر و خوش برخوردتر از همه باشند و بیشتر از همه نسبت به زنان خود احترام کنند.
نزدیک ترین حالتی که زن نسبت به خداوند دارد، زمانی است که ملازم خانه خویش گردد (و از دیدن نامحرمان به دور باشد).
آنگاه که در روز قیامت محشور گردم، از گنهکاران امت پدرم پیغمبر خدا(ص) شفاعت خواهم کرد.
روزه داری که زبان، چشم، گوش و سایر اعضایش را از حرام و گناه حفظ نمیکند روزهاش چه نفع و ثمرهای دارد بر حال او؟
همانا ما (اهل بیت عصمت و طهارت(ع)) وسایط و وسیلههای خداوند در روزی زمین هستیم و همانا ما بندگان برگزیده خداوند و پاکان و پاکیزگان درگاه او هستیم و ماییم حجتهای الهی برای ایمان آوردن بندگان او به غیب و ماییم وارثان تمامی انبیا و واولیای الهی.
همانا خداوند متعال پس از روز واقعه غدیر خم، جای هیچ گونه عذر و بهانهای در پذیرش ولایت حضرت علی(ع) باقی نگذاشته است.
همانا خوشبخت به معنای تمام و واقعی آن کسی است که حضرت علی(ع) را زندگی خویش و بعد از مرگش دوست بدارد.
هر که سورههای حدید، واقعه، الرحمن را قرائت کند در آسمانها و زمین به ساکن بهشت معروف میشود.
چون رسول خدا(ص) از دنیا رفتند زنان بنیهاشم جمع شدند تا حضرت فاطمه(س) را در عزایش همراهی کنند؛ حضرت خطاب به ایشان فرمودند: «این تعداد و جمعیت و مراسم خشک و تو خالی را رها کنید و عوض آن به دعا و قرائت قرآن و فاتحه بپردازید. »
روزی رسول خدا(ص) خطاب به من فرمود:ای فاطمه، هر کس برای تو صلوات بفرستد، خداوند او را مورد آمرزش خویش قرار میدهد و در هر کجای بهشت که من باشم او را به من ملحق خواهد ساخت.
فرمودند: پدرم رسول خدا(ص) به من خبر دادند که: هر کس سه روز به من (رسول خدا(ص)) و به دخترم(حضرت فاطمه(س)) سلام کنند، خداوند متعال بهشت را برای وی واجب میکند.
همچنین در مورد شاگردپروری ایشان، روایات بی شماری نقل شده است که به یکی از آنها اشاره میشود:
بانویی نزد آمد و گفت:ای دختر پیامبر(ص)! مادری ناتوان در خانه دارم که در نماز خویش دچار اشتباه میشود؛ مرا فرستاده است تا از شما چاره اندیشی کنم.
حضرت فاطمه(س) با مهر بسیار به پرسشهای او پاسخ گفت و او رفت. بار دیگر آمد، تا این پرسش و پاسخ به 10 بار رسید. آن زن از آن همه رفت و آمد شرمنده گشت و از حضرت فاطمه(س) پوزش خواست، اما حضرت فرمود: نه، اشکالی ندارد. باز هم در صورت نیاز بیا و هر چه خواستی بپرس، که من از پاسخگویی به پرسشهای علمی و دینی شما احساس خستگی نمی کنم. آنگاه فرمود: دوست من! اگر فردی استخدام گردد تا بار سنگینی را تا ارتفاع بالا، همچون پشت بام، بالا برد و در برابر آن یکصد هزار دینار پاداش دریافت کند، آیا این کار برای او خسته کننده جلوه میکند؟
دخترِ دانش پژوه پاسخ داد: نه، یا فاطمه(س)!
حضرت فاطمه(س) فرمود: من در برابر هر پرسشی که پاسخ میدهم، پاداشی فراتر از لبریز شدن میان زمین و عرش از دانههای مروارید دریافت میدارم؛ اینک آیا زیبنده است که پاسخ به پرسشهای تو برایم گران آید؟ از پدرم رسول خدا(ص) شنیدم که میفرمود: دانشمندان عدالتخواه، در حالی وارد محشر میشوند که به هر کدام به اندازه دانشی که اندوخته اند و به مقدار تلاش و کوششی که در راه ارشاد و هدایت انسانها نموده است، خلعتها و مدالهای کرامت ارزانی میگردد. گاه به برخی از آنان به پاداش دانشطلبی بسیار و جهاد علمی و عقیدتی همیشگیاش هزاران مدال داده میشود. آنگاه از جانب پروردگار ندا میرسد که:ای کسانی که امت رسول خدا(ص) را از نظر علمی و فکری مدیریت کردید و پس از رحلت پدرانشان از آنان به شایستگی مراقبت به عمل آوردید و به آنها روح بخشیدید و با دانش و بینش، جانشان را طراوت و شادابی ارزانی داشتید، اینک به اندازه دانشی که به آنها آموختید، به شما خلتعت و مدال هدیه میگردد.
تفسیر العسکری، ص347، ح177؛ عدّة الداعی، ص233.
تفسیر امام حسن عسکری، ص354؛ مستدرک الوسائل، ج12، ص262؛ بحارالانوار، ج72، ص401.
دلائل الامامه، ص76؛ صحیفةالزهراء، ص288.
النوادر، ص14؛ بحارالانوار، ج100، ص250، ح40.
نهج الحیاة، ص205؛ احقاق الحق، ج19، ص129.
📝🌹ج. در مکتب زهرا(س)
يكي از مسائلي كه بيانگر بخشي از علوم وافر حضرت زهرا(س) است. در مکتب ایشان، شاگردان و تربيت يافتگان و راويان حديثي بسیاری هستند كه تحت تعليم و تربيت آن حضرت بودهاند و اين علاوه بر امتياز بالاي علمي است كه از طريق وجود صحيفه فاطميه قابل اثبات است. اینک برخی از احادیث ایشان را که مصداق مکتب حضرت زهرا(س) هستند، در سطور زیر میآوریم:
هر که خالص ترین عبادت خود را به سوی خداوند بالا بفرستد، خداوند متعال نیز برترین و بهترین مصلحت و تقدیرش را برای او پایین میفرستد.
خوشرویی به چهره مومن، بهشت را برای او واجب میکند و خوشرویی به چهره معاند و دشمن، انسان را از عذاب جهنم حفظ خواهد کرد.
بهترین شما کسانی هستند که متواضعتر و خوش برخوردتر از همه باشند و بیشتر از همه نسبت به زنان خود احترام کنند.
نزدیک ترین حالتی که زن نسبت به خداوند دارد، زمانی است که ملازم خانه خویش گردد (و از دیدن نامحرمان به دور باشد).
آنگاه که در روز قیامت محشور گردم، از گنهکاران امت پدرم پیغمبر خدا(ص) شفاعت خواهم کرد.
روزه داری که زبان، چشم، گوش و سایر اعضایش را از حرام و گناه حفظ نمیکند روزهاش چه نفع و ثمرهای دارد بر حال او؟
همانا ما (اهل بیت عصمت و طهارت(ع)) وسایط و وسیلههای خداوند در روزی زمین هستیم و همانا ما بندگان برگزیده خداوند و پاکان و پاکیزگان درگاه او هستیم و ماییم حجتهای الهی برای ایمان آوردن بندگان او به غیب و ماییم وارثان تمامی انبیا و واولیای الهی.
همانا خداوند متعال پس از روز واقعه غدیر خم، جای هیچ گونه عذر و بهانهای در پذیرش ولایت حضرت علی(ع) باقی نگذاشته است.
همانا خوشبخت به معنای تمام و واقعی آن کسی است که حضرت علی(ع) را زندگی خویش و بعد از مرگش دوست بدارد.
هر که سورههای حدید، واقعه، الرحمن را قرائت کند در آسمانها و زمین به ساکن بهشت معروف میشود.
چون رسول خدا(ص) از دنیا رفتند زنان بنیهاشم جمع شدند تا حضرت فاطمه(س) را در عزایش همراهی کنند؛ حضرت خطاب به ایشان فرمودند: «این تعداد و جمعیت و مراسم خشک و تو خالی را رها کنید و عوض آن به دعا و قرائت قرآن و فاتحه بپردازید. »
روزی رسول خدا(ص) خطاب به من فرمود:ای فاطمه، هر کس برای تو صلوات بفرستد، خداوند او را مورد آمرزش خویش قرار میدهد و در هر کجای بهشت که من باشم او را به من ملحق خواهد ساخت.
فرمودند: پدرم رسول خدا(ص) به من خبر دادند که: هر کس سه روز به من (رسول خدا(ص)) و به دخترم(حضرت فاطمه(س)) سلام کنند، خداوند متعال بهشت را برای وی واجب میکند.
همچنین در مورد شاگردپروری ایشان، روایات بی شماری نقل شده است که به یکی از آنها اشاره میشود:
بانویی نزد آمد و گفت:ای دختر پیامبر(ص)! مادری ناتوان در خانه دارم که در نماز خویش دچار اشتباه میشود؛ مرا فرستاده است تا از شما چاره اندیشی کنم.
حضرت فاطمه(س) با مهر بسیار به پرسشهای او پاسخ گفت و او رفت. بار دیگر آمد، تا این پرسش و پاسخ به 10 بار رسید. آن زن از آن همه رفت و آمد شرمنده گشت و از حضرت فاطمه(س) پوزش خواست، اما حضرت فرمود: نه، اشکالی ندارد. باز هم در صورت نیاز بیا و هر چه خواستی بپرس، که من از پاسخگویی به پرسشهای علمی و دینی شما احساس خستگی نمی کنم. آنگاه فرمود: دوست من! اگر فردی استخدام گردد تا بار سنگینی را تا ارتفاع بالا، همچون پشت بام، بالا برد و در برابر آن یکصد هزار دینار پاداش دریافت کند، آیا این کار برای او خسته کننده جلوه میکند؟
دخترِ دانش پژوه پاسخ داد: نه، یا فاطمه(س)!
حضرت فاطمه(س) فرمود: من در برابر هر پرسشی که پاسخ میدهم، پاداشی فراتر از لبریز شدن میان زمین و عرش از دانههای مروارید دریافت میدارم؛ اینک آیا زیبنده است که پاسخ به پرسشهای تو برایم گران آید؟ از پدرم رسول خدا(ص) شنیدم که میفرمود: دانشمندان عدالتخواه، در حالی وارد محشر میشوند که به هر کدام به اندازه دانشی که اندوخته اند و به مقدار تلاش و کوششی که در راه ارشاد و هدایت انسانها نموده است، خلعتها و مدالهای کرامت ارزانی میگردد. گاه به برخی از آنان به پاداش دانشطلبی بسیار و جهاد علمی و عقیدتی همیشگیاش هزاران مدال داده میشود. آنگاه از جانب پروردگار ندا میرسد که:ای کسانی که امت رسول خدا(ص) را از نظر علمی و فکری مدیریت کردید و پس از رحلت پدرانشان از آنان به شایستگی مراقبت به عمل آوردید و به آنها روح بخشیدید و با دانش و بینش، جانشان را طراوت و شادابی ارزانی داشتید، اینک به اندازه دانشی که به آنها آموختید، به شما خلتعت و مدال هدیه میگردد.
از کتاب " فاطمه سلام الله علیها، مادرتمام خوبی ها/سیدعلی اصغرموسوی/ قم ١٣٩۴
✅📚✍️
هوالعلیم
«پدیدارشناسی حقوقی کودتاگران سقیفه»
---
سیدعلی اصغر موسوی
در جریان برخورد کودتاگران «سقیفه بنی ساعده» و تصاحب حقیقی و حقوقی قدرت و ثروت جهان اسلام به نفع خویش و تضییع حقوق فردی و اجتماعی افراد مقابل از لحاظ حقوقی که «اهل بیت پیامبر علیهمالسلام» به حساب می آمدند در متون تاریخی، حدیثی و روایی و همچنین فقهی ،تفسیرها و تحلیل های فراوان خوانده یا شنیده ایم.
با توجه به مفروضات « نظریه پدیدارشناسی حقوقی» می توان جمع بندی عملکرد اصحاب سقیفه را در مواردی از تخلف( نه تجاهل) و عدم اطلاعت پذیری ایشان از پیامبر اعظم الهی ( ص) را نوعی «غصب حقوقی» دانست که در آن اراده شخصی به اراده الهی و اجتماعی اسلام،تبدیل شده است!
به گفته «ادموند هوسِرْل (به آلمانی: Edmund Husserl) از فیلسوفان آلمانی-اتریشی مهم و تأثیرگذار قرن بیستم و بنیانگذار پدیدارشناسی»:
«هستی شناسی عبارت است از مطالعه ساخت های اساسی و ضروری برای تشکیل معانی اشیاء به وسیله رفتارهای انسانی در قبال آنها.
و هستی شناسی حقوق عبارت است از : مطالعه رفتارها و گرایش های اصلی و ویژه انسان در جهان؛ رفتارها و گرایش های که پایه و اساس حقوق را تشکیل می دهند.»
باتوجه به نظریه فوق و عملکرد « بالقوه » و « بالفعل» افراد در این متن تحلیلی،به حقوق « مطلق (حقوق شخصی)» و « حقوق نسبی( حق مالکیت اعطایی و قانونی) به ساختارشناسی و پدیده باوری کودتای « سقیفه بنی ساعده» در قرن اول هجری و سال دهم ۱۰ هجری بپردازیم.
در اینجا به " ٢٠" بیست مورد رفتار مجریان آن "کودتا "(کودتای سیاسی - نظامی) و عملکردشان با عنایت به مفروضات فوق ،به عنوان تخلف همراه با تبانی برای به دست آوردن اهداف غیر دینی می پردازیم که البته تمام موارد تاریخی،روایی،حدیثی و فقهی آن ها در اغلب کتب فِرَق اسلامی و بخصوص متون روایی شیعه و سنی موجود است و در اینجا تنها به معرفی سرفصل ها به شکل عددی بسنده شده است:
📜۱- تَمرّد عمدی اصحاب و اعضای شرکت کننده در کودتای« سقیفه» از امر ولایی و الهی پیامبر(ص) برای حضور دربین لشکر اسلام همراه اسامه بن زید و عدم اطلاعت پذیری از دستور مکرر وصریح ایشان و ماندن در مدینه.
📜۲- حضور در مسجد و نیابت اقامه نماز بدون اذن و اجازه حضرت پیامبر(ص) و تقسیم امامت جماعت بین خودشان و همچنین عدم اجابت از دستور پیامبر و اجابت امر ایشان برای ثبت مکتوب و مهجور« هذیان گو» خواندن ایشان توسط عمربن خطاب!
📜۳- تبانی با سران قبایل مهاجرین و انصار برای انجام کودتا و ایجاد سپاه نظامی برای کودتا و رهاکردن تشییع و تدفین پیامبر(ص) .
📜۴- همکاری و هماهنگی با دشمنان اسلام مثل حکام اطراف شبه جزیزه و حکومت روم شرقی (بیزانس) برای همکاری های آینده( البته به عنوان پیش فرض مطرح می شود،چون هیچ یک از خلفا عملاً به سمت تصاحب بیزانس لشگر کشی نکرد و با امویان همکاری نزدیک داشتند!)
📜۵- تحت نظر قراردادن بنی هاشم ،تهدید ،ارعاب و سدّ راه آنان برای حمایت از ولایت حضرت علی(ع).
📜۶- اعلام «خلافت» و ایجاد «سنت»در آیین اسلام که بدون سابقه قبلی نوعی« بدعت» به شمار می آمد!
📜۷- انجام آیین «بیعت»گیری از مردم برای امری که «غیرالهی» و در اصل و اساس« بدعت» به شمار می آمد!
📜۸- ایجاد تفرقه بین امت اسلام و درگیری و خونریزی بین« انصار و مهاجرین» مدینه و کشتن «سعد بن عباده»توسط خالدبن ولید.
📜۹- طراحی حمله به خانه پیامبر(ص) وحریم اهل بیت(ع)، باوجود سفارش و تاکید حفظ حرمت خاندان پیامبر(ص) توسط خود ایشان در احادیث متواتر!
📜۱۰ - حمله غلام ابوبکربن ابی قحاقه (قنفد) و عمر بن خطاب به خانه حضرت فاطمه(س)در فاصله زمانی مکرر و آتش زدن در خانه و هتک حرمت ساکنان آن با ایجاد ارعاب.
📜۱۱- دستگیری حضرت علی(ع) و رفتار بسیار ناشایست باایشان باوجود «فاتح خیبر و سردار بزرگ اسلام »بودن در غزوات پیامبر(ص)
📜١٢- غصب جایگاه ولایی حضرت علی(ع) و انقطاع اصل نبوت و ولایت (به عنوان ضربه اصلی و نهایی به اساس فکری اسلام)
📜١٣- غصب و غارت اموال اهل بیت(ع) و ممانعت از تصرف «فدک» توسط حضرت زهرا(س) بعد از ارتحال و شهادت پدر و تصرف میراث پدرتوسط ایشان.
📜۱۴- اتهام تمرّد به اهل بیت(ع) در کمال وقاحت با قوانین خودساخته و غیرالهی و وحیانی خلافت و ایجاد رعب در پیروان اهل بیت(ع) و قطع حقوق آنان از جمله حضرت ام سلمه سلام علیها همسر حضرت پیامبر(ص).
📜۱۵- تصرف فرماندهی کل لشگر اسلام و خلع ید سپاه خارج از مدینه، برای دخالت در امور اطلاعت از فرمانده کل اش که حضرت علی(ع) به شمار می آمد و خیانت علنی و تبانی اسامه بن زید با کودتاگران!
📜
📜۱۶- اجازه دخالت «بنی امیه» در امور اسلام باوجود سفارش و تأکید حضرت پیامبر(ص) در طرد آنان و واگذاری مهم ترین بخش های حکمرانی ، مالی ،حقوقی و اجتماعی اسلام به آنان!
📜۱٧- اقدام به تسویه حساب های قومی و غارت اموال و نوامیس مسلمانان معترض که جنایات« خالد بن ولید» در کشتار مسلمانان بخشی از حقایق مهم تاریخ اسلام بعد از پیامبر است.
📜١٨- تغییر نظام سیاسی - اعتقادی اسلام با سپردن منابر و تریبون ها و تبلیغ برخی رفتارهای جاهلی توسط افراد بدنام در زمان جاهلیت،همچون مغیره و ....
📜١٩- ایجاد مناصب جدید، خلاف موازین اسلام و« تخصیص اعتبارات حقوقی ناعادلانه» و قوم گرایانه و عدم رعایت موازین عادلانه اسلامی و قطع حقوق معترضین.
📜۲٠- تغییر در ساختار لفظی و معنوی « اصول و فروغ دین » نماز (صلاة) از قبیل «وضو، اذان،اقامه،قنوت،تشهدو سلام»ومحل مصرف زکات و ترک خمس آل محمد(ص) ( آنچه در سوره توبه آمده است) و رسوم هدیهٔ امت به خاندان پیامبر(ص)!
««»»
وموار بی شماری که سعی شد به مهمترین موارد در تخلف و تخطی و عدول از شرایع دین توسط «کودتاگران و بدعت گران سقیفه بنی ساعده» به تحلیل و تفسیر گذاشته شود.از لحاظ « حقوقی» تک تک این موارد دارای مباحث حقوقی اسلامی و حتی بین المللی با نگاه های امروزی است و حتی از لحاظ «وجدان بشری» هیچ محل سکوتی ندارد که یک عده در طول دو ماه فی مابین کسالت منجر به ارتحال حضرت پیامبر ( ص)تا یک ماه بعد از آن ،یک حکومت الهی را با منطق « شمشیر» و« عصبیت قومی» سرنگون و یک سیستم و رژیم تازه ای را بنیان نهاده باشند که این همه تغییر در« ساختار و محتوایش» به وجود آمده باشد!
در اینجا لازم می دانم ضمن احترام به «احتجاج»بانوی صدیقه و معظمهٔ اسلام و نورچشم اهل بیت علیهم السلام و تنها وارث واقعی حضرت پیامبر صل الله علیه و آله وسلم،حضرت فاطمة الزهراء سلام علیها،متذکر این نکته حقوقی باشم که در خواست های بحق حضرت زهرا سلام الله علیها چه در بخش «حقوق مطلق(شخصی)»وچه در «حقوق نسبی اجتماعی»،کاملا برابر با «اصول و فروع »دین مقدس اسلام بوده و هیچ گونه عدول و یا اعمال نظر شخصی خلاف شریعت از ایشان در احتجاجات شان دیده نمی شود و این نکته می تواند توجه وجدان های بیدار را به خود جلب نماید که اصرار بانوی معظمهٔ اسلام با «بایکوت کردن خلیفه» خود خوانده و رد اعمال و رفتار آنها و طردشان از خانه پیامبر(ص) به چه دلیل و طبق کدام موازین حقوقی اسلام بوده است!
بنده علیرغم « شیعه»بودن سعی کرده ام با مطالعاتی که در متون متقن تاریخی و روایی و فقهی داشته ام ،جانب انصاف را در ترکیب و ترتیب کلمات این متن به کار ببرم و از اصولی سخن بگویم که مورد« اتفاق نظر»تمام مسلمانان و ِفرَق اسلامی است و امیدوارم مرضی رضای حضرت حق تعالی نیز بوده باشد.
اقدام به تفکر و رعایت انصاف در تمایل و یا تقابل با متن را به وجدان خود خوانندگان این یاداشت و تحلیل می سپارم .حق یاورتان باد ان شاء اللّه.
#سعا
#استاد_سعا #استاد_سیدعلی_اصغرموسوی
#saapoem
@saapoem
https://eitaa.com/saapoem
62.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺فرازی ازدرس اخلاقاسلامی(مبانی ومفاهیم)
🔻موضوعات:
✅ عامل مهمّ عدم تقرب بهخدا و رشد وتعالی؛
🔸اصرار برگناه به ویژه گناهان کبیره؛
۱-ترک واجب مانند؛
ترک نماز ،زکات، امر به معروف ونهی از منکر...
۲- ارتکاب حرام مانند؛
غیبت، سرقت، بیحجابی، عاق والدین و...
🔹گزینشی عمل کردن بهدستورات دین اسلام
♥️ استاد دکتر «#ابوالفضلفیروزی»
🏫دانشگاه آزاداسلامی یادگارامام خمینی(ره)
📷 ضبط وارسال «محمّد پناهی»
👨🎓دانشجوی رشتهٔ «نرم افزار کامپیوتر»
🗒۱۴۰۳/۸/۲۳
🆔 @banavayeneynava
🦋🏵🍃