eitaa logo
کانال انجمن پژوهشگران ادبیات دینی ایران موسسه فرهنگی هنری" سعا"
116 دنبال‌کننده
833 عکس
293 ویدیو
23 فایل
انجمن پژوهشی ادبی-دینی-عرفانی، اجتماعی و متون نثر ادب دینی دبیر انجمن : استاد موسوی #سعا قم : خیابان بعثت - بعثت ١۶ - پلاک ۶۶
مشاهده در ایتا
دانلود
📝🌹ج. در مکتب زهرا(س) يكي از مسائلي كه بيانگر بخشي از علوم وافر حضرت زهرا(س) است. در مکتب ایشان، شاگردان و تربيت يافتگان و راويان حديثي بسیاری هستند كه تحت تعليم و تربيت آن حضرت بوده‌اند و اين علاوه بر امتياز بالاي علمي است كه از طريق وجود صحيفه فاطميه قابل اثبات است. اینک برخی از احادیث ایشان را که مصداق مکتب حضرت زهرا(س) هستند، در سطور زیر می‌آوریم: هر که خالص ترین عبادت خود را به سوی خداوند بالا بفرستد، خداوند متعال نیز برترین و بهترین مصلحت و تقدیرش را برای او پایین می‌فرستد. خوشرویی به چهره مومن، بهشت را برای او واجب می‌کند و خوشرویی به چهره معاند و دشمن، انسان را از عذاب جهنم حفظ خواهد کرد. بهترین شما کسانی هستند که متواضع‌تر و خوش برخوردتر از همه باشند و بیشتر از همه نسبت به زنان خود احترام کنند. نزدیک ترین حالتی که زن نسبت به خداوند دارد، زمانی است که ملازم خانه خویش گردد (و از دیدن نامحرمان به دور باشد). آنگاه که در روز قیامت محشور گردم، از گنهکاران امت پدرم پیغمبر خدا(ص) شفاعت خواهم کرد. روزه داری که زبان، چشم، گوش و سایر اعضایش را از حرام و گناه حفظ نمی‌کند روزه‌اش چه نفع و ثمره‌ا‌ی دارد بر حال او؟ همانا ما (اهل بیت عصمت و طهارت(ع)) وسایط و وسیله‌های خداوند در روزی زمین هستیم و همانا ما بندگان برگزیده خداوند و پاکان و پاکیزگان درگاه او هستیم و ماییم حجت‌های الهی برای ایمان آوردن بندگان او به غیب و ماییم وارثان تمامی انبیا و واولیای الهی. همانا خداوند متعال پس از روز واقعه غدیر خم، جای هیچ گونه عذر و بهانه‌ا‌ی در پذیرش ولایت حضرت علی(ع) باقی نگذاشته است. همانا خوشبخت به معنای تمام و واقعی آن کسی است که حضرت علی(ع) را زندگی خویش و بعد از مرگش دوست بدارد. هر که سوره‌های حدید، واقعه، الرحمن را قرائت کند در آسمان‌ها و زمین به ساکن بهشت معروف می‌شود. چون رسول خدا(ص) از دنیا رفتند زنان بنی‌هاشم جمع شدند تا حضرت فاطمه(س) را در عزایش همراهی کنند؛ حضرت خطاب به ایشان فرمودند: «این تعداد و جمعیت و مراسم خشک و تو خالی را رها کنید و عوض آن به دعا و قرائت قرآن و فاتحه بپردازید. » روزی رسول خدا(ص) خطاب به من فرمود:‌ا‌ی فاطمه، هر کس برای تو صلوات بفرستد، خداوند او را مورد آمرزش خویش قرار می‌دهد و در هر کجای بهشت که من باشم او را به من ملحق خواهد ساخت. فرمودند: پدرم رسول خدا(ص) به من خبر دادند که: هر کس سه روز به من (رسول خدا(ص)) و به دخترم(حضرت فاطمه(س)) سلام کنند، خداوند متعال بهشت را برای وی واجب می‌کند. همچنین در مورد شاگردپروری ایشان، روایات بی شماری نقل شده است که به یکی از آنها اشاره می‌شود: بانویی نزد آمد و گفت:‌ای دختر پیامبر(ص)! مادری ناتوان در خانه دارم که در نماز خویش دچار اشتباه می‌شود؛ مرا فرستاده است تا از شما چاره اندیشی کنم. حضرت فاطمه(س) با مهر بسیار به پرسش‌های او پاسخ گفت و او رفت. بار دیگر آمد، تا این پرسش و پاسخ به 10 بار رسید. آن زن از آن همه رفت و آمد شرمنده گشت و از حضرت فاطمه(س) پوزش خواست، اما حضرت فرمود: نه، اشکالی ندارد. باز هم در صورت نیاز بیا و هر چه خواستی بپرس، که من از پاسخگویی به پرسش‌های علمی و دینی شما احساس خستگی نمی کنم. آنگاه فرمود: دوست من! اگر فردی استخدام گردد تا بار سنگینی را تا ارتفاع بالا، همچون پشت بام، بالا برد و در برابر آن یکصد هزار دینار پاداش دریافت کند، آیا این کار برای او خسته کننده جلوه می‌کند؟ دخترِ دانش پژوه پاسخ داد: نه، یا فاطمه(س)! حضرت فاطمه(س) فرمود: من در برابر هر پرسشی که پاسخ می‌دهم، پاداشی فراتر از لبریز شدن میان زمین و عرش از دانه‌های مروارید دریافت می‌دارم؛ اینک آیا زیبنده است که پاسخ به پرسش‌های تو برایم گران آید؟ از پدرم رسول خدا(ص) شنیدم که می‌فرمود: دانشمندان عدالتخواه، در حالی وارد محشر می‌شوند که به هر کدام به اندازه دانشی که اندوخته اند و به مقدار تلاش و کوششی که در راه ارشاد و هدایت انسان‌ها نموده است، خلعت‌ها و مدال‌های کرامت ارزانی می‌گردد. گاه به برخی از آنان به پاداش دانش‌طلبی بسیار و جهاد علمی و عقیدتی همیشگی‌اش هزاران مدال داده می‌شود. آنگاه از جانب پروردگار ندا می‌رسد که:‌ای کسانی که امت رسول خدا(ص) را از نظر علمی و فکری مدیریت کردید و پس از رحلت پدرانشان از آنان به شایستگی مراقبت به عمل آوردید و به آنها روح بخشیدید و با دانش و بینش، جانشان را طراوت و شادابی ارزانی داشتید، اینک به اندازه دانشی که به آنها آموختید، به شما خلتعت و مدال هدیه می‌گردد.
تفسیر العسکری، ص347، ح177؛ عدّة الداعی، ص233. تفسیر امام حسن عسکری، ص354؛ مستدرک الوسائل، ج12، ص262؛ بحارالانوار، ج72، ص401. دلائل الامامه، ص76؛ صحیفةالزهراء، ص288. النوادر، ص14؛ بحارالانوار، ج100، ص250، ح40. نهج الحیاة، ص205؛ احقاق الحق، ج19، ص129.
📝🌹ج. در مکتب زهرا(س) يكي از مسائلي كه بيانگر بخشي از علوم وافر حضرت زهرا(س) است. در مکتب ایشان، شاگردان و تربيت يافتگان و راويان حديثي بسیاری هستند كه تحت تعليم و تربيت آن حضرت بوده‌اند و اين علاوه بر امتياز بالاي علمي است كه از طريق وجود صحيفه فاطميه قابل اثبات است. اینک برخی از احادیث ایشان را که مصداق مکتب حضرت زهرا(س) هستند، در سطور زیر می‌آوریم: هر که خالص ترین عبادت خود را به سوی خداوند بالا بفرستد، خداوند متعال نیز برترین و بهترین مصلحت و تقدیرش را برای او پایین می‌فرستد. خوشرویی به چهره مومن، بهشت را برای او واجب می‌کند و خوشرویی به چهره معاند و دشمن، انسان را از عذاب جهنم حفظ خواهد کرد. بهترین شما کسانی هستند که متواضع‌تر و خوش برخوردتر از همه باشند و بیشتر از همه نسبت به زنان خود احترام کنند. نزدیک ترین حالتی که زن نسبت به خداوند دارد، زمانی است که ملازم خانه خویش گردد (و از دیدن نامحرمان به دور باشد). آنگاه که در روز قیامت محشور گردم، از گنهکاران امت پدرم پیغمبر خدا(ص) شفاعت خواهم کرد. روزه داری که زبان، چشم، گوش و سایر اعضایش را از حرام و گناه حفظ نمی‌کند روزه‌اش چه نفع و ثمره‌ا‌ی دارد بر حال او؟ همانا ما (اهل بیت عصمت و طهارت(ع)) وسایط و وسیله‌های خداوند در روزی زمین هستیم و همانا ما بندگان برگزیده خداوند و پاکان و پاکیزگان درگاه او هستیم و ماییم حجت‌های الهی برای ایمان آوردن بندگان او به غیب و ماییم وارثان تمامی انبیا و واولیای الهی. همانا خداوند متعال پس از روز واقعه غدیر خم، جای هیچ گونه عذر و بهانه‌ا‌ی در پذیرش ولایت حضرت علی(ع) باقی نگذاشته است. همانا خوشبخت به معنای تمام و واقعی آن کسی است که حضرت علی(ع) را زندگی خویش و بعد از مرگش دوست بدارد. هر که سوره‌های حدید، واقعه، الرحمن را قرائت کند در آسمان‌ها و زمین به ساکن بهشت معروف می‌شود. چون رسول خدا(ص) از دنیا رفتند زنان بنی‌هاشم جمع شدند تا حضرت فاطمه(س) را در عزایش همراهی کنند؛ حضرت خطاب به ایشان فرمودند: «این تعداد و جمعیت و مراسم خشک و تو خالی را رها کنید و عوض آن به دعا و قرائت قرآن و فاتحه بپردازید. » روزی رسول خدا(ص) خطاب به من فرمود:‌ا‌ی فاطمه، هر کس برای تو صلوات بفرستد، خداوند او را مورد آمرزش خویش قرار می‌دهد و در هر کجای بهشت که من باشم او را به من ملحق خواهد ساخت. فرمودند: پدرم رسول خدا(ص) به من خبر دادند که: هر کس سه روز به من (رسول خدا(ص)) و به دخترم(حضرت فاطمه(س)) سلام کنند، خداوند متعال بهشت را برای وی واجب می‌کند. همچنین در مورد شاگردپروری ایشان، روایات بی شماری نقل شده است که به یکی از آنها اشاره می‌شود: بانویی نزد آمد و گفت:‌ای دختر پیامبر(ص)! مادری ناتوان در خانه دارم که در نماز خویش دچار اشتباه می‌شود؛ مرا فرستاده است تا از شما چاره اندیشی کنم. حضرت فاطمه(س) با مهر بسیار به پرسش‌های او پاسخ گفت و او رفت. بار دیگر آمد، تا این پرسش و پاسخ به 10 بار رسید. آن زن از آن همه رفت و آمد شرمنده گشت و از حضرت فاطمه(س) پوزش خواست، اما حضرت فرمود: نه، اشکالی ندارد. باز هم در صورت نیاز بیا و هر چه خواستی بپرس، که من از پاسخگویی به پرسش‌های علمی و دینی شما احساس خستگی نمی کنم. آنگاه فرمود: دوست من! اگر فردی استخدام گردد تا بار سنگینی را تا ارتفاع بالا، همچون پشت بام، بالا برد و در برابر آن یکصد هزار دینار پاداش دریافت کند، آیا این کار برای او خسته کننده جلوه می‌کند؟ دخترِ دانش پژوه پاسخ داد: نه، یا فاطمه(س)! حضرت فاطمه(س) فرمود: من در برابر هر پرسشی که پاسخ می‌دهم، پاداشی فراتر از لبریز شدن میان زمین و عرش از دانه‌های مروارید دریافت می‌دارم؛ اینک آیا زیبنده است که پاسخ به پرسش‌های تو برایم گران آید؟ از پدرم رسول خدا(ص) شنیدم که می‌فرمود: دانشمندان عدالتخواه، در حالی وارد محشر می‌شوند که به هر کدام به اندازه دانشی که اندوخته اند و به مقدار تلاش و کوششی که در راه ارشاد و هدایت انسان‌ها نموده است، خلعت‌ها و مدال‌های کرامت ارزانی می‌گردد. گاه به برخی از آنان به پاداش دانش‌طلبی بسیار و جهاد علمی و عقیدتی همیشگی‌اش هزاران مدال داده می‌شود. آنگاه از جانب پروردگار ندا می‌رسد که:‌ای کسانی که امت رسول خدا(ص) را از نظر علمی و فکری مدیریت کردید و پس از رحلت پدرانشان از آنان به شایستگی مراقبت به عمل آوردید و به آنها روح بخشیدید و با دانش و بینش، جانشان را طراوت و شادابی ارزانی داشتید، اینک به اندازه دانشی که به آنها آموختید، به شما خلتعت و مدال هدیه می‌گردد. از کتاب " فاطمه سلام الله علیها، مادرتمام خوبی ها/سیدعلی اصغرموسوی/ قم ١٣٩۴ ✅📚✍️
هوالعلیم «پدیدارشناسی حقوقی کودتاگران سقیفه» --- سیدعلی اصغر موسوی در جریان برخورد کودتاگران «سقیفه بنی ساعده» و تصاحب حقیقی و حقوقی قدرت و ثروت جهان اسلام به نفع خویش و تضییع حقوق فردی و اجتماعی افراد مقابل از لحاظ حقوقی که «اهل بیت پیامبر علیهم‌السلام» به حساب می آمدند در متون تاریخی، حدیثی و روایی و همچنین فقهی ،تفسیرها و تحلیل های فراوان خوانده یا شنیده ایم. با توجه به مفروضات « نظریه پدیدارشناسی حقوقی» می توان جمع بندی عملکرد اصحاب سقیفه را در مواردی از تخلف( نه تجاهل) و عدم اطلاعت پذیری ایشان از پیامبر اعظم الهی ( ص) را نوعی «غصب حقوقی» دانست که در آن اراده شخصی به اراده الهی و اجتماعی اسلام،تبدیل شده است! به گفته «ادموند هوسِرْل (به آلمانی: Edmund Husserl) از فیلسوفان آلمانی-اتریشی مهم و تأثیرگذار قرن بیستم و بنیانگذار پدیدارشناسی»: «هستی شناسی عبارت است از مطالعه ساخت های اساسی و ضروری برای تشکیل معانی اشیاء به وسیله رفتارهای انسانی در قبال آنها. و هستی شناسی حقوق عبارت است از : مطالعه رفتارها و گرایش های اصلی و ویژه انسان در جهان؛ رفتارها و گرایش های که پایه و اساس حقوق را تشکیل می دهند.» باتوجه به نظریه فوق و عملکرد « بالقوه » و « بالفعل» افراد در این متن تحلیلی،به حقوق « مطلق (حقوق شخصی)» و « حقوق نسبی( حق مالکیت اعطایی و قانونی) به ساختارشناسی و پدیده باوری کودتای « سقیفه بنی ساعده» در قرن اول هجری و سال دهم ۱۰ هجری بپردازیم. در اینجا به " ٢٠" بیست مورد رفتار مجریان آن "کودتا "(کودتای سیاسی - نظامی) و عملکردشان با عنایت به مفروضات فوق ،به عنوان تخلف همراه با تبانی برای به دست آوردن اهداف غیر دینی می پردازیم که البته تمام موارد تاریخی،روایی،حدیثی و فقهی آن ها در اغلب کتب فِرَق اسلامی و بخصوص متون روایی شیعه و سنی موجود است و در اینجا تنها به معرفی سرفصل ها به شکل عددی بسنده شده است: 📜۱- تَمرّد عمدی اصحاب و اعضای شرکت کننده در کودتای« سقیفه» از امر ولایی و الهی پیامبر(ص) برای حضور دربین لشکر اسلام همراه اسامه بن زید و عدم اطلاعت پذیری از دستور مکرر وصریح ایشان و ماندن در مدینه. 📜۲- حضور در مسجد و نیابت اقامه نماز بدون اذن و اجازه حضرت پیامبر(ص) و تقسیم امامت جماعت بین خودشان و همچنین عدم اجابت از دستور پیامبر و اجابت امر ایشان برای ثبت مکتوب و مهجور« هذیان گو» خواندن ایشان توسط عمربن خطاب! 📜۳- تبانی با سران قبایل مهاجرین و انصار برای انجام کودتا و ایجاد سپاه نظامی برای کودتا و رهاکردن تشییع و تدفین پیامبر(ص) . 📜۴- همکاری و هماهنگی با دشمنان اسلام مثل حکام اطراف شبه جزیزه و حکومت روم شرقی (بیزانس) برای همکاری های آینده( البته به عنوان پیش فرض مطرح می شود،چون هیچ یک از خلفا عملاً به سمت تصاحب بیزانس لشگر کشی نکرد و با امویان همکاری نزدیک داشتند!) 📜۵- تحت نظر قراردادن بنی هاشم ،تهدید ،ارعاب و سدّ راه آنان برای حمایت از ولایت حضرت علی(ع). 📜۶- اعلام «خلافت» و ایجاد «سنت»در آیین اسلام که بدون سابقه قبلی نوعی« بدعت» به شمار می آمد! 📜۷- انجام آیین «بیعت»گیری از مردم برای امری که «غیرالهی» و در اصل و اساس« بدعت» به شمار می آمد! 📜۸- ایجاد تفرقه بین امت اسلام و درگیری و خونریزی بین« انصار و مهاجرین» مدینه و کشتن «سعد بن عباده»توسط خالدبن ولید. 📜۹- طراحی حمله به خانه پیامبر(ص) وحریم اهل بیت(ع)، باوجود سفارش و تاکید حفظ حرمت خاندان پیامبر(ص) توسط خود ایشان در احادیث متواتر! 📜۱۰ - حمله غلام ابوبکربن ابی قحاقه (قنفد) و عمر بن خطاب به خانه حضرت فاطمه(س)در فاصله زمانی مکرر و آتش زدن در خانه و هتک حرمت ساکنان آن با ایجاد ارعاب. 📜۱۱- دستگیری حضرت علی(ع) و رفتار بسیار ناشایست باایشان باوجود «فاتح خیبر و سردار بزرگ اسلام »بودن در غزوات پیامبر(ص) 📜١٢- غصب جایگاه ولایی حضرت علی(ع) و انقطاع اصل نبوت و ولایت (به عنوان ضربه اصلی و نهایی به اساس فکری اسلام) 📜١٣- غصب و غارت اموال اهل بیت(ع) و ممانعت از تصرف «فدک» توسط حضرت زهرا(س) بعد از ارتحال و شهادت پدر و تصرف میراث پدرتوسط ایشان. 📜۱۴- اتهام تمرّد به اهل بیت(ع) در کمال وقاحت با قوانین خودساخته و غیرالهی و وحیانی خلافت و ایجاد رعب در پیروان اهل بیت(ع) و قطع حقوق آنان از جمله حضرت ام سلمه سلام علیها همسر حضرت پیامبر(ص). 📜۱۵- تصرف فرماندهی کل لشگر اسلام و خلع ید سپاه خارج از مدینه، برای دخالت در امور اطلاعت از فرمانده کل اش که حضرت علی(ع) به شمار می آمد و خیانت علنی و تبانی اسامه بن زید با کودتاگران! 📜
📜۱۶- اجازه دخالت «بنی امیه» در امور اسلام باوجود سفارش و تأکید حضرت پیامبر(ص) در طرد آنان و واگذاری مهم ترین بخش های حکمرانی ، مالی ،حقوقی و اجتماعی اسلام به آنان! 📜۱٧- اقدام به تسویه حساب های قومی و غارت اموال و نوامیس مسلمانان معترض که جنایات« خالد بن ولید» در کشتار مسلمانان بخشی از حقایق مهم تاریخ اسلام بعد از پیامبر است. 📜١٨- تغییر نظام سیاسی - اعتقادی اسلام با سپردن منابر و تریبون ها و تبلیغ برخی رفتارهای جاهلی توسط افراد بدنام در زمان جاهلیت،همچون مغیره و .... 📜١٩- ایجاد مناصب جدید، خلاف موازین اسلام و« تخصیص اعتبارات حقوقی ناعادلانه» و قوم گرایانه و عدم رعایت موازین عادلانه اسلامی و قطع حقوق معترضین. 📜۲٠- تغییر در ساختار لفظی و معنوی « اصول و فروغ دین » نماز (صلاة) از قبیل «وضو، اذان،اقامه،قنوت،تشهدو سلام»ومحل مصرف زکات و ترک خمس آل محمد(ص) ( آنچه در سوره توبه آمده است) و رسوم هدیهٔ امت به خاندان پیامبر(ص)! ««»» وموار بی شماری که سعی شد به مهمترین موارد در تخلف و تخطی و عدول از شرایع دین توسط «کودتاگران و بدعت گران سقیفه بنی ساعده» به تحلیل و تفسیر گذاشته شود.از لحاظ « حقوقی» تک تک این موارد دارای مباحث حقوقی اسلامی و حتی بین المللی با نگاه های امروزی است و حتی از لحاظ «وجدان بشری» هیچ محل سکوتی ندارد که یک عده در طول دو ماه فی مابین کسالت منجر به ارتحال حضرت پیامبر ( ص)تا یک ماه بعد از آن ،یک حکومت الهی را با منطق « شمشیر» و« عصبیت قومی» سرنگون و یک سیستم و رژیم تازه ای را بنیان نهاده باشند که این همه تغییر در« ساختار و محتوایش» به وجود آمده باشد! در اینجا لازم می دانم ضمن احترام به «احتجاج»بانوی صدیقه و معظمهٔ اسلام و نورچشم اهل بیت علیهم السلام و تنها وارث واقعی حضرت پیامبر صل الله علیه و آله وسلم،حضرت فاطمة الزهراء سلام علیها،متذکر این نکته حقوقی باشم که در خواست های بحق حضرت زهرا سلام الله علیها چه در بخش «حقوق مطلق(شخصی)»وچه در «حقوق نسبی اجتماعی»،کاملا برابر با «اصول و فروع »دین مقدس اسلام بوده و هیچ گونه عدول و یا اعمال نظر شخصی خلاف شریعت از ایشان در احتجاجات شان دیده نمی شود و این نکته می تواند توجه وجدان های بیدار را به خود جلب نماید که اصرار بانوی معظمهٔ اسلام با «بایکوت کردن خلیفه» خود خوانده و رد اعمال و رفتار آنها و طردشان از خانه پیامبر(ص) به چه دلیل و طبق کدام موازین حقوقی اسلام بوده است! بنده علیرغم « شیعه»بودن سعی کرده ام با مطالعاتی که در متون متقن تاریخی و روایی و فقهی داشته ام ،جانب انصاف را در ترکیب و ترتیب کلمات این متن به کار ببرم و از اصولی سخن بگویم که مورد« اتفاق نظر»تمام مسلمانان و ِفرَق اسلامی است و امیدوارم مرضی رضای حضرت حق تعالی نیز بوده باشد. اقدام به تفکر و رعایت انصاف در تمایل و یا تقابل با متن را به وجدان خود خوانندگان این یاداشت و تحلیل می سپارم .حق یاورتان باد ان شاء اللّه. @saapoem https://eitaa.com/saapoem
62.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺فرازی‌ ازدرس‌ اخلاق‌اسلامی(مبانی ومفاهیم) 🔻موضوعات: ✅ عامل مهمّ عدم تقرب به‌خدا و رشد وتعالی؛ 🔸اصرار برگناه به ویژه گناهان کبیره؛ ۱-ترک‌ واجب مانند؛ ترک نماز ،زکات، امر به معروف ونهی از منکر... ۲- ارتکاب‌ حرام مانند؛ غیبت، سرقت، بیحجابی، عاق والدین و... 🔹گزینشی عمل کردن به‌دستورات دین اسلام ♥️ استاد دکتر «» 🏫دانشگاه آزاداسلامی یادگارامام خمینی(ره) 📷 ضبط‌ وارسال «محمّد پناهی» 👨‍🎓دانشجوی رشتهٔ «نرم افزار کامپیوتر» 🗒۱۴۰۳/۸/۲۳ 🆔 @banavayeneynava 🦋🏵🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
24.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷 نقش شاعر در سیر صعود و نزول در عوالم خلقت 🎥بیانات آیت الله العظمی حفظه‌الله در پیام به اولین همایش بین المللی 🔹تفاوت شعر و نظم 🔹نسبت عقل با خیال و وهم 🔹نقش شعر در تنزیل عقل و تربیت وهم و خیال 🆔 @ss_alavi_ir