📝حسن و جمال در فلسفه و عرفان
فارابی در این باره چنین میگوید: «پیدایی وجود برتر هر موجودی و حصول واپسین کمالش، زیبایی است.»15 این تعریف از زیبایی؛ شبیه تعریف سقراط و افلاطون از زیبایی است که مطابق آن، زیبایی بیشتر به اموری از قبیل مفید بودن، سودمند بودن و خیر و نیک بودن ناظر است.
📝ابنسینا سه امر را مقوّم زیبایی تلقی میکند: 1- داشتن نظم، 2- داشتن تألیف، 3- داشتن اعتدال؛ که در نتیجه اینها، تناسب حاصل میشود.
17
🌹اگربخواهیم یک معنای برتربرای" حسن" درنظر بگیریم فرمایش جناب شیخ الرئیس (ره) است که سه شرط برای حسن درنظر می گیرد: نظم ، تالیف ، اعتدال ، 🌹
با این اوصاف آیا "تجلی پرتو حسن " ، همان "ظهور "کل هستی (از هرنوع و شکل و فراشکل و ماورایی و فیزیکی و متافیزیکی اش، مجرد و مرکب)در آیینه آفرینش نیست؟! که فرایند جاذبه نسبت به خداوند به نام "عشق" پدیدآورد!📚
فیلسوفان اسلامی منشأ زیبایی را، زیبایی مطلق( خداوند متعال) میدانند و همه زیباییهای موجود در این جهان را تجلی و سایه زیبایی حقتعالی میدانند. صدرالمتألّهین شیرازی میفرماید: هر زیبایی و کمالی، پرتوی از زیبایی و کمال خداوند است.18 در جای دیگر فرموده: حق تعالی، سرچشمه هر نیکی و کمال و منشأ هر زیبایی و حسن است.19
📜مرحوم علامه طباطبایی؛ فیلسوف عارف و مفسر قرآن کریم، به علم الجمال و مباحث زیباییشناسی توجه کرده است. ایشان میفرمایند: «در میان مباحث فلسفی و قرآنی، حُسن و جمال معنایی وجودی است و زیبا به چیزی میگویند که آنچه را باید داشته باشد، واجد باشد.» ایشان میفرمایند: «آیه شریفه «الَّذی أَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍ خَلَقَه»، حسن و نیکویی را برای هر خلقت و هر چیز اثبات میکند.
البته منظور حُسنی است که لازمه خلقت است و از آن جدایی نمیپذیرد، بلکه دائرمدار آن است و هر جا آن باشد، این نیز هست و برعکس.» ایشان اضافه میکنند:«حسن عبارت است از موافقت و سازگاری شیء حسن و خوب با آن غرض و هدفی که از آن چیز منظور است و ما میبینیم که اجزاء هستی و ابعاد این نظام عام عالم با یکدیگر متوافق و سازگارند و حاشا که ربالعالمین چیزی را خلق کرده باشد که اجزای آن با هم ناسازگار باشد، این جزء، آن جزء را باطل کند و آن ، این را خنثی سازد و در نتیجه و سرانجام غرضش از خلقت آن چیز حاصل نگردد...»📚20
در قرآن کریم در میان رنگها به رنگ سبز عنایت بیشتری شده، به طوری که لباس بهشتیان و تکیهگاههایشان (بالش) را با این رنگ معرفی کرده است. شماری از آیات قرآن کریم ساختههای هنری و زیبا را نیز مطلوب میداند و مباح بودن (جایز بودن) زیباییها را یادآوری میکند. در قرآن کریم علاوه بر زیباییهای محسوس و مادی، بر زیباییهای غیر محسوس و معنوی و معقول تأکید شده است.
آیتالله جوادی آملی فیلسوف و مفسّر قرآن کریم در عصر حاضر، در تعریف جمال میفرماید: «جمال همان زیبایی است، چیزی است که با دستگاه ادراکی ملائمت داشته باشد.» پس «هنر و جمال، زیر مجموعه کمال است و هنوز در محور دین جای نگرفتهاند. کمال گاهی به صورت جمال و گاهی به صورت خلق جمال ظاهر میشود.»
ایشان ظهور و کمال در کارهای مثبت را جمال میدانند : «گاه ذات اقدس اله، با چهره قهر ظهور میکند که این جلال اوست و گاه با چهره مِهر ظهور میکند که این جمال اوست. جمال و جلال هر دو ذیل کمال مطلق الهی هستند و ذات اقدس اله، جمال محض است و جمیل محض است. جمال ذات اقدس اله، هستی محض است و هستی جمیل است. هستی محض، جمیل محض است. هرجا جمال هست، به هستی برمیگردد.» ایشان قرآن کریم را سراسر هنر میدانند.22
در ازل پرتو "حسن "ات ز تجلی دم زد
عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد
در عرفان اسلامی؛ مطلق زیبایی، خداوند متعال است. به همین دلیل در این وادی آنچه "حسن" و "جمال" نامیده میشود، کیفیتی ملکوتی دارد، یعنی پیرو سنت لایتغیر الهی میباشد. طبق این گفتار، قوانین زیباییشناسی هم تبدیلناپذیرند. در نتیجه هنر دینی تابع قوانین تغییرناپذیر الهی است.23
✍🏻گرچه بی "رحم" است اما بی"بصیرت" نیست" حسن"
"نعل" گلگون مینماید "تیشه"ی فرهاد را📚
(جناب صائب رحمه الله علیه)
📜حسن: گاه خود حسن بالذات است و گاه تعین حسن و گاه صورت یا خلق آن !
زیبایی شیرین و حسن شیرین عارضی است و شیرین زیبا زیبا بالذات است و عشق خسرو به شیرین عرضی اعتباری و عشق فرهاد به شیرین جوهری و ذاتی است.
وقتی صحبت از "حسن " با بصیرت است{ البته بصیرت نه به معنای امروزی ، می تواند:توجه ، نظر، حتی عنایت باشد}پس با حسن عارضی طرف نیستیم ! یا تعین حسن است یا منظورحسن بالذات است و حسنی که قادر است درعین "بی رحمی و صفت جلالی" حتی تکه "آهن" ی را با سلوک در مسیر "طریقت" از "خون وآب و آتش " رهانیده و به مسیر هدایت و "بارگاه خوبان" برساند!
👈🏼اگر از جناب صوفی پرسیدم در "نعل" به "طور سینا "هم اندیشیدید یا نه؟ منظورم همین سلوکی بود که
7.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حسین انصاریان: از مدیران حوزه قم سوال میکنم، فقط سوال: آیا امروز هم حوزه، که زیر نظر شما مدیران است، ساختن منابع معتبر و صاحبنام برای شیعه را دارد؟ یا داریم از جیب میخوریم؟! باید ۱۰_۲۰ سال بعد بگوییم: فاتحه؟! دیگر نمیشود آیت الله العظمی میرزا علی گلپایگانی ساخت، یا میشود؟ زمینهاش را کور کردیم! آنچه در حوزههای علمیه تولید میکنیم، نوکر برای دولت است. پس دولت امام زمان چه شد؟
✅دكتر مهدي مزرعه شاهي
https://iranpalliative.ir/shahi/
🚫چرا بودجه اي براي اجراي طرح هاي سلامتِ جامعه از قبيل پزشك خانواده نيست؟!!
⛔️چرا تعرفه هاي درماني و پزشكي نبايد متناسب با زحمات و تلاشهاي جامعه پزشكي تعيين و تخصيص پيدا كند؟!!
⭕️پیامبران، بخاطر تبلیغ دين و همچنين نيز پيامبر اسلام بنا به فرمان خدا قرار نبوده از کسی، مزد و پاداش بگيرند
به اعتبار كريمه قرآن ؛
قل لا اسألكم عليه اجراً الا المودة في القربي. (قرآن كريم)
اما بد نيست به تخصیص رو به تزايد بودجه کشور در سال هاي گذشته برای تبلیغات اسلامی، نگاهي گذرا داشته باشيد:👇👇
قبل از آن بد نيست چند سوال ديگر را كه ارتباط مستقيم با جان و سلامتِ مردم دارد را در ذهن مرور كنيم :
چرا؟!!
*پول برای قرنطینه کردن مردم در كوران كرونا نداریم!؟
*حقوق معوقه های کادر درمان و کارگران را نداریم!؟
*پول تکمیل پروژه های زمین گیر شده را نداریم؟!
*پول برای بازسازی زیرساخت های شهری و روستایی نداریم؟!
اما...
۱۵۱میلیارد تومن ـ یعنی روزی 450 میلیون تومان ـ بودجه تبلیغات اسلامی دارید !😲
۳۰۵میلیارد تومن ـ یعنی روزی 950 میلیون تومان. بودجه برای سازمان اوقاف دارید؟ 😲
۶۹۶ میلیارد تومن یعنی روزی 2 میلیارد تومان، بودجه برای مرکز خدمات حوزه های علمیه را دارید. 😲
۳۵۵ میلیارد تومن یعنی ـ روزی یک میلیارد تومان ـ بودجه برای مرکز حوزه های علمیه(طلاب غیر شاغل) دارید؟ 😲
۲۰۱میلیارد تومن ـ یعنی روزی 600 میلیون تومان ـ بودجه برای جامعه المصطفی دارید 😲
۳۰۶میلیارد تومن ـ یعنی روزی 900 میلیون تومان ـ برای شورای عالی حوزه علمیه.....
چطور و با سكوت كدام دولتها و مجالس و نمايندگان مردم
طي چهار دهه ي گذشته اين معيارهاي چندگانه و تبعيض هاي دهشت آور بر اين مردم و مملكت ديكته شده است؟
🔺🔺🔺آيا كوچكترين حساسيت يا علامت سوال در ذهن خود داشته ايم؟! و ايا اين تلقي مساوي با برچسب بي ديني و حكم كفر و نفاق نخواهد بود؟!🔺
*♦️بیتفاوتی، یعنی رضایت از وضع موجود!
و كلام آخر اينكه:
همه در اين شرايط به نوبه خود مقصر بوده و كاهلي كرده ايم !
حالا كه نوبت خود ما پزشكان شده است جزع و فزع فايده ي زيادي ندارد چون مردم ساليان سال چوب سكوت و بي تفاوتي و خيانت نمايندگان خود و گروههاي مرجع و احزاب مدعي حمايت از حقوق ايشان را خورده اند
و اينك نوبت ما پزشكان است!
آسياب به نوبت!
از ماست كه بر ماست!!!
ببر پیر🐅
::
ببر پیر
درخلوت سایهها
شرمندهٔ هیچ چشمهٔ گِل آلودی نیست-
اگر قامت نردبانی اش
بازتابی نداشت!
بگذار سردرِ سلطان سراها را
تندیس سرد «شیر» ها پرکند!
گرمای پنجه های خونریزِ «ببر»
هنوز هم با تمام پیری اش
بربلندای قاف می درخشد!
گوشه گیری
خواری نیست!
خارها سلاطین بیابان ها هستند
با سایه های اندکشان!
سوختن را
بهانه افروختن کن
تا بشنوندت!
جایی که ببر ها سایه نشینان سکوت جنگل اند!!! 🐅
سیدعلی اصغرموسوی
قم - ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
#سعا #استاد_سعا
#سیدعلی_اصغرموسوی
#saapoem
استادسیدعلی اصغر موسوی
عارف🌹📚
من فرضیه می بافم چون از هنر دینی
همسایهٔ مهتابم، با لامپ کج چینی!
خوابم، همه جا خوابم! درعالم هیپنوتیزم
بسته است مدارمن برباطری تسکینی
یک ببر اُبهت دار، اما شده نقاشی!
درخانهٔ یک گربه، با جنگل تزئینی
روزی به هوای تو، گفتم که عقابم، آی!
تیری که پرم بودی در شهرت تکوینی!
درقافیه چیدن ها، «استاد»م ومی دانی
هرچند پروبالم از دایره می چینی!
گرساکت و آرامم در جنگل رؤیاها
تو سکه پی سکه، بر تاقچه می چینی! -
اما نکنی انکار بر منبر خود واعظ :
با مشرب آزادی! کو عارف قزوینی؟
من عارف بالحق ام، درعین گنهکاری!
تو واثق بالجهلی، در عین حق آیینی!
فرق من و تو این شد:«درکار گلاب وگل»
تو ریش بیارایی، من ریشه زنم، دینی!
هرچند سبک کردی در بین عوام الناس
قدرِ منِ شاعر را، از شدت خود بینی! -
اما، نفسم حق است، یک روز خودت را هم
پوسیده پی عُزلت، در آینه می بینی!
📚✅
سیدعلی اصغرموسوی
قم - ۱۳۹۷/۴/۳
#سعا
#سیدعلی_اصغرموسوی
#saapoem
@saapoem
14.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ببینید تفاوت ره از کجاست تا به کجا؟! به ظاهر سازی و حقه بازی چیزی درست نخواهد شد ...