eitaa logo
کانال انجمن پژوهشگران ادبیات دینی ایران موسسه فرهنگی هنری" سعا"
116 دنبال‌کننده
825 عکس
292 ویدیو
23 فایل
انجمن پژوهشی ادبی-دینی-عرفانی، اجتماعی و متون نثر ادب دینی دبیر انجمن : استاد موسوی #سعا قم : خیابان بعثت - بعثت ١۶ - پلاک ۶۶
مشاهده در ایتا
دانلود
📚✍️ مکتب شیعهٔ امامیه🌴 حلقه درحلقه کهکشان هارا،رمزومصداق دانش ودین کرد این به آن در مزید ِ علت ها، آن محرّک به دولت این کرد مکتبی لایه لایه از حکمت، در درون و برون پر از دانش هریکی را محافظ آن یک، مثل گل در حریم پرچین کرد آفرید، از نبود بود آورد، خلق را جمله در سجود آورد ازجلالت حریم حکمت را ، با جمال وکمال آذین کرد ** از هیاهوی خلقت آدم(ع)، تا تکاپوی نهضت خاتم(ص) آنکه حتی میان اهل البيت ،حکمت فقه شیعه تبیین کرد! هست مولا امام خیر الناس، جعفر بن محمّد صادق(ع) ازکلامش جميع جنّ و بشر، هرکه شدرستگار، تمکین کرد «مکتب شیعهٔ امامیه»هست شرح شریعت«اسلام» 📚 حضرت حق«امام صادق»را شارح این مرام،تعیین کرد از«سعا»هرزمان ثنایش باد ، بی نهایت،به قدر آنی که - بازسازی زشرح وبسط وبیان،اصل وفرع وشروط آیین کرد.✍️📚 مکتب شعرامامیه مکتب شعردینی درایران سیدعلی اصغرموسوی قم - خرداد۱۳۹۹ ۲۵شوال ۱۴۴۱   @saapoem
‏🔸 «امیر خسرو دهلوی... در مقدمه‌ی غرةالکمال شاعران را به سه گروه تقسیم می‌کند: 1- استادتمام، یعنی کسی که خود مخترع طرز و روشی خاص است. 2- استاد نیمه‌تمام، یعنی کسی که خود موجد طرز خاصی نیست ولی در پیروی از شیوه‌ی دیگران به کمال رسیده است. 3- سارق، کسانی هستند که به معانی و مضامین دیگران دستبرد می‌زنند. امیرخسرو برای استاد شروطی قائل است: 1- مخترع طرزی خاص باشد. 2- کلام وی مبتنی بر اسلوب شاعران (ادبی) باشد نه صوفیانه و واعظانه. 3- از لغزش و اشتباه مصون باشد». / نقد ادبی، شمیسا. ‏▫️ بخش‌هایی از مقدمه‌ی غرة‌الکمال در این باره: «اکنون بباید دانست که در هر که از شعر چهار شرط موجود باشد او نزدیک دوربینان استاد مطلق بود: اول، آن‌که علم سخن بر طرازی نصب کند که دبدبه‌ی آن با دیگری گوش زند؛ دوم، آن‌که در عین معانی روشن آب سخنش به عذوبت و سلاست بر نهج شعرا باشد نه بر نمط مذَکِّران و صوفیان؛ و سیوم، آن‌که جزوهای منقش او از یافت خطا دور بود؛ چهارم، آن‌که چون خیاطان خیکن از پرکاله‌ی مردمان قبای هزار پیوندی تقطیع نکند... و شاگرد در شعر به سه نوع است: شاگرد اشارت و شاگرد عبارت و شاگرد غارت». 🔸تهیه و توضیح مطلب: استاد دکتر محمد وثوقی
🌷 هوالحی الذی لایموت شب جمعه ، شب رحمت و مغفرت برای عزیزان رفته تاملکوت! به یاداموات بزرگوارمان، اولیاء و انبیاء الهی شهدا،شعرا،علما،اندیشمندان، فقراوتمام بی وارثان ومحرومین جامعه جهانی و همچنین «والدین»بنده واموات محترم اعضای گروه (بخصوص برادر ملکوتی جناب استاد علیرضایی)، در این شب که آکنده از «صلوات بر اهل بیت سلام اللّه علیهم» است، «فاتحه» ای عنایت کنید💐🙏 اجرکم عنداللّه کثیرا 🌳 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات، بالاخص روح خاتون عزیز سیده فاطمه معصومه موسوی ،شاد ، بالنبی و آله الفاتحة مع الصلواة🌷🌴🙏
هوالجمیل🌹 کلیم طورعزلت «دوّم خرداد سال چهل و پنج» آغاز شد روزخوش یُمن بهاری با غزل دمساز شد اندکی تا عصر مانده درفضای «چارحد» گریهٔ «نوزاد سیّد» هم، طنین انداز شد وه،«علی اصغر»،چه اسمی! نام نوزاد رباب(س) شاپرک بازی که شاهینِ ادب پرواز شد! کودک «سیّد» گذر کرد از فراز قله ها درمیان نغزگویان هم، سخن پرداز شد هرکسی را قوّت شعرو ادب درسینه نیست «موسوی» در طور عُزلت ها، کلیم راز شد! »»» ««« ناز با گردون نکن، ای پیرمرد نکته گو! گرچه با شوربهاران، فصل تو آغاز شد - لیک در پاییز، روزی می شوی لب بسته، باز! تابدانی درعدم،نتوان چو غنچه، باز شد. 🥀 سیدعلی اصغرموسوی قم - ۲ /۳ /۱۳۹۷ دوم خرداد، همزمان با سالروز تولدم در روستای چهارحد بخش خرقان (ساوه - زرندیه) 💐 🌱 @saapoem
🌹هوالعلیم حضرت رضا (ع) بنیانگذار مکتب شعر دینی در ایران سید علی اصغر موسوی ✍باتوجه به نص صریح امامت و عدم واهمه اولیای خدا از کفار و عمل به تکلیف دربرابر خواهش و خواسته ی نفس ؛هیچ شکی به جا نمی ماند، که حضرت رضا (ع) به خاطر ترس از تشکیلات مامون ، یا بواسطه به دست آوردن جاه و سریر به مرو رفته باشند! بلکه حضورشان هرجا بواسطه دین و ضرورت دین بوده است. این موضوع در باره حضرت جواد (ع) هم صدق پیدا می کند. چون در هردو مورد پای مامون عباسی در میان است و او فردی باهوش و نکته سنج بود ؛ چون می خواست با تغییر ظاهراسلام و "مشابه سازی " نوعی آیین "اومانیستی" بوجود بیاورد که مثلا طرفدار علم و منطق و گفتمان است؛ آنگاه یافته های خودش را به نام اسلام ترویج دهد. در هردو مورد ائمه ی ما حضرت علی بن موسی الرضا و حضرت محمد بن علی الجواد (ع)به درستی عمل کردند. گفتگوی علمای دگر مذاهب و ادیان با معصومین (ع) نه تنها باعث انزوای آنان نشد ؛ که باعث بوجود آمدن "مکاتب دینی "برای مسلمانان و بخصوص شیعیان شد. از زمان حضور عالم آل الله سلطان اعظم عارفان ایران، حضرت امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) بنیانگذار مکاتب دینی - مکاتب علوم اسلامی- در ایران ،که از پرتو معارف آسمانی آن حضرت این مملکت تا کنون محل شکل‌گیری متمدن‌ترین فرهنگ‌ها و مکاتب فلسفی (حکمی) و کلامی ‌و عرفانی بوده است، قطعاً نخستین مکتب ادبی و شعری ایران را باید "مکتب خراسانی "نامید. حقیر به استنادحضورحضرت درایران و ایجاد تحول در ساختارعلمی کشور و پدیدآمدن" رنسانس" علوم عقلی و نقلی ، همچنین پیدایش سبک معروف شعرفارسی "سبک خراسانی" ، هرگونه اظهارنظرهای غیرمنصفانه مبنی بر پدیدآمدن تحولات فرهنگی به دست "سامانیان" را مردود اعلام و عرض می کنم که "بنیانگذار مکتب ادبیات دینی ایران حضرت ابالحسن علی بن موسی الرضا علیه السلام" هستند و "مکتب شعر دینی درایران" یادگار آن وجودمبارک بوده و ادامه ی راهش تاکنون از مواهب و الطاف قدسی اش می باشد که توسط شاگردانش درقرون دوم وسوم هجری منتشرشد و باعث پدیدآمدن بزرگترین شاعران و مکاتب و سبک های ادبی شد.یکی از دلایلش حضور جناب "دعبل خزاعی" (رضوان الله تعالی علیه)درایران و محافل ادبی ایشان درمحضرمبارک حضرت رضاست. هیچ فرد منصف و آزاده ای نمی تواند حضور"عرفان درایران" و عرفان شعری را ؛ بدون ارتباط با حضورحضرت درایران بداند! وقت آن رسیده که "حقایق"را نوشته و به پرده پوشی های قبیله ی "فراماسونری" پایان بدهیم! با افتخارهرسخنی را که "مستند" باشد و برخلاف نوشته ی بنده باشد و "ثابت" کند که مطالب بنده "ناصحیح" است،پذیرفته و از سخن و ظهارنظرش استقبال خواهم کرد! اما خوب است بدانید: تا قبل از حضور حضرت ابالحسن علی بن موسی الرضا(ع) دراین مملکت، حتی یک شاعر، نویسنده، عالم و فاضل ، هنرمند (کاملا معمولی) را نمی توان یافت! چه برسد به مبدعان "مکاتب بزرگ ادبی-هنری-فلسفی و عرفانی"که به فاصله یک قرن علوم عقلی و نقلی" جهان" را متحول ساختند ؟! قم‌‌ 1386 ✅📚🖊
فرقان تشیّع 📚 قرعه افتاد به نام سفر، اسفار شکفت زحمت قافله در حکمت اسرار شکفت هرچه در«قوس نزول»آینه را حیران کرد در تصاویر« عروج» از دل اسفار شکفت بذرحکمت که به عرفان دهد آموزش عقل با مسیحا دم او، همدم افکار شکفت هست «فرقان تشیّع» به جلال و به کمال جلوه اش بس که در آیینهٔ انظار شکفت درس تأويل و تفاسیر و تصانیف، همه پیرو مکتب او، درپی ادوار شکفت «حجت هشتم»و هم«عالم آل اللّه»است با سرشت قلمش مُعجم الانوار شکفت عاشق مکتب اویند ادیبان جهان غیرت خصلت او در دل اغیار شکفت برد تا اوج فلک سبک خراسانی را عطر توحید که در«مشهد»اسحار شکفت! در غزل گرچه تخیّل به تعقّل فرض است! آنچه از عشق به گلواژهٔ ابرار شکفت - با «سعا» گفت، رموز غزل عاشق را تا همین قدر که امروز در اشعار شکفت✍️📚💐 مکتب شعر دینی درایران مکتب شعرامامیه سیدعلی اصغرموسوی قم - جمعه۱۳تیر ۱۳۹۹ ۱۱ذی القعده ۱۴۴۱ @saapoem
RahnamayeTashih-MirasMaktoob.pdf
1.47M
✅ راهنمای تصحیح متون ✍ جویا جهانبخش 🔸 اختصاصی انجمن با اجازه مولف 🌱 انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران🔻 🔵 @codicology 🟠 instagram.com/mosahheh 🟢 www.makhtootat.ir 🔴 www.Codicology.ir
https://eitaa.com/a_reza_modarreszadeh1969 با مهر و افتخار‌بخشی به رسانه عبدالرضا مدرس‌زاده در ایتا بپیوندید