eitaa logo
کانال انجمن پژوهشگران ادبیات دینی ایران موسسه فرهنگی هنری" سعا"
114 دنبال‌کننده
800 عکس
290 ویدیو
23 فایل
انجمن پژوهشی ادبی-دینی-عرفانی، اجتماعی و متون نثر ادب دینی دبیر انجمن : استاد موسوی #سعا قم : خیابان بعثت - بعثت ١۶ - پلاک ۶۶
مشاهده در ایتا
دانلود
🌴🌷📜حديث أربعين چهل روز از پی هم را، «حدیث اربعین» گفتن حکایت می کند از عشق، تا قلبِ یقین گفتن مسیر کاروان ها را غروب جاده می داند اگر خواهد غم غربت به تصویری حزین گفتن گذشته قرن ها اما، هنوز از عشق لبریز است رخِ«مهر»ی که می خواهد به «ماه» اش آفرین گفتن! مسیر «راهپیمایی» شمیم «عطر»او دارد اگر خواهدبه «زوّارش»رموز اربعین گفتن مشام جانِ«جابر» را چنان مدهوش «تربت» کرد که در«اکمال دین»باید ز تضمینی چنین گفتن به هوش آمد کمی جابر، «حبیبی یاحسین»اش را کنون صدها زبان خواهد، به لحنی دلنشین گفتن! قدم ها صرف راه حق، ولی از«حق» سخن، هرگز! نمی خواهنداین مردم که ترک«آن واین» گفتن! «شهیدِکربلا» خود را فدای دین جدّش کرد به روز اربعین باید، فقط از «دردِدین» گفتن! 📜📚🌴 مکتب شعردینی درایران مکتب شعرامامیه سیدعلی اصغرموسوی مهر۱۳۹۸/أربعين ١٤٤١ @saapoem
🌹گاه در چشم تر و گه در مژه، گاهی به خاک همچو اشک ناامیدی ،خانه بر دوشیم ما💐👌 بیدل دهلوی https://telegram.me/saapoem
🌹ققنوس عاشق 🥀 رفت و آغوش به آغوش تماشا وا کرد در دل حادثه فریاد زنان، غوغا کرد پیکر زخمی خود را به تماشا، سوزاند مثل ققنوس که آغوش به آتش، وا کرد! صحبت از یک زن دریا دلِ دریا روح است که به همراهی همسر، گذر از صحرا کرد سخن از وحدت محض است که در توفان‌ها قطره کوچید و شتابان سفر دریا کرد قدرت عشق چنان جاذبه انگیخته بود لیلی غرق جنون، راه حرم، پیدا کرد همسر خوب "وهب" طاقت پاییز نداشت! سهم آیینۀ خود، قامت عاشورا کرد 🌷🌴 مکتب شعردینی درایران مکتب شعرامامیه سیدعلی اصغرموسوی قم-1381/8/1 🌷🌹 تقدیم شده به: شهیده مظلومه همسر وهب بن عبدالله کلبی(ره)🌹 https://telegram.me/saapoem @saapoem84 @saapoem1400 @parwaneha.ir @artqom_ir @adabiyatqom @anjoman_adabi_qom https://t.me/saapoem
✍️: ادراک عشق🌹 قامت کوتاه ادراکت نداند این مقال : ذات حق مستغنی است ازعقل وعشق وحس وحال! ازچه می بافی خیالِ اینکه«هو»عاشق به کیست؟ عشق دارد ابتلا، حتی شود گاهی وَبال! درک جوهر از عَرَض، تقلید نظم و نثر نیست! درس توحید و أَحَدٍ، کامل نگردد با خیال! بر عَرَض حتی نداری دسترس! لافی نباف! از پی اوهام در ثبت بلاهت، کم بِبال! جلوهٔ حق از ازل باشد منزه از نیاز! ناز را عارض ندان، دارد تعیُّن در جمال رمز جام جم به خطّ جور و تجرید دل است! در پی مستی مکن غوغاگری در قیل و قال عقل وعشق وحس و وَهم آمیخت باادراک ما حضرت حق، ذات یکتا، ذوالجلال لایزال - تا مگر در پرتو انوار تابیده به مغز نغز گفتاری تراود درغزل، نیکوسگال! عشق، زهرآگین ترین پروانه درهر پیله ایست! می کُشد باجلوه اش، حتی بدون انفعال با «هواللّه» ضمیراست اینکه آسان می شود: درک ِ عقل وعشق وحس و وَهم و حال کسوت عرفان به مقیاس ِارادت کن قیاس با غزل هایم مرا، تکمیل کن در سن وسال! 📚 درس شاگردی بگیر از شعر ِ منظوم«سَعا» پلکان از تجربه تاعقل می خواهد، کمال!🌹 مکتب شعر دینی درایران سیدعلی اصغرموسوی قم ـ ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ 🌹🌹🌹 #شعر_عرفانی#عرفان_اسلامی #عرفا #عقل @saapoem84 @parwaneha.ir @artqom_ir @adabiyatqom @anjoman_adabi_qom https://www.instagram.com/p/CisE55nK_rM/?igshid=MDJmNzVkMjY=
یق :سیدعلی اصغرموسوی/ https://telegram.me/holyfatemehzahra موضوع نماز، ولایت، حجاب و عفاف، توکل و توسل و صدها آرایه دیگر اعتقادی در رفتارشناسی حضرت زهرا(س)، تنها ویژگی شخصی و خصوصی برای حضرت به شمار نمی‌آیند بلکه مصداق عینی اسلام و ولایت، معصومیت و قداست، حجیّت و مهدویّت یک الگو و معیار برای تمام بشریت هستند. حضرت زهرا(س) درمان دردهای کهنه بشر امروز، به خصوص «جامعه جهانی زنان» است. زنانی که در کل تاریخ همیشه «موجود درجه دو» فرض شده‌اند. موجود بی‌چاره‌ا‌ی که گویی تنها برای «زیستن برای دیگری» و واسطه کامیابی دیگری شدن آفریده شده است. درصورتی که هیچ کاستی و نقصان در آفرینش «زن» نسبت به «مرد» وجود ندارد، جز در مواردی که تفاوت زیستی و «آناتومیک» را مشخص می‌کند. اگر تفاوت‌هایی هم در مسائل فقهی بین زن و مرد وجود دارد، شارع مقدس و آفریدگار هستی آدمیان خود بهتر می‌داند و دانسته که چه حکمی را برای زن و مرد قرار داده است و جریان حقوق برابر، در قرن معاصر (فمنیسم) جز فریبی برای ملت‌ها نیست؛ که توسط دولت‌های مستکبر و استعمارگر برای تسلط بر زندگی شخصی افراد و خانواده‌ها به وجود آمده است. «فمنیسم» نوعی بنگاه بازاریابی برای تجارت زنان است تا مراکز عیش و نوش و فساد و قمار را در قالب شبکه‌های اجتماعی مثل «فیس بوک»، توییتر، گروه‌های یاهو و صدها و هزاران سایت و کافی شاپ و کافی نت، با فروش لباس، موزیک، لوازم آرایش و لوازم غیرضروری دیگر بازتولید و مصرف را گرم نگه دارد وگرنه هیچ دست آوردی نداشته و نخواهد داشت. اگر گفته می‌شود همانند حضرت زهرا(س) بیندیشم، عبادت کنیم و یا زندگی کنیم، این همانند سازی غیر ممکن به نظر می‌رسد و منظور از توجه به رفتارشناسی اعتقادی ایشان به عنوان یک الگوی موفق الهی برای تکامل معارف دینی است. الگویی که نوع زندگی اش، اعتقادش، سیاستش همه و همه برای ما و نسل ما بهترین راهکار درمقابل فرهنگ‌های مصرفی و پوشالی بیگانه است. فرهنگ‌هایی که درطول تاریخ ثمره‌ا‌ی جز «تبعیض و بی‌عدالتی و فقر» برای کشورهای جهان اسلام و جهان سوم نداشته و نخواهد داشت تا زمانی که ملت‌ها به آرمان‌های دینی خود توجه نکنند. این تنها اعتقاد به اصول و مبانی دین است که مساوات و عدالت را ضمن رعایت حقوق هم نوعان، برای ملل مختلف جهان، به ارمغان می‌آورد. 🌹📚ازکتاب :فاطمه (س) مادرتمام خوبی ها"/گردآوری و تحقیق :سیدعلی اصغرموسوی/ https://telegram.me/holyfatemehzahra
سید علی اصغر موسوی «سعا» شاعر، نویسنده، پژوهشگر ونظریه پرداز مکتب شعر امامیه: برخی فکر می‌کنند که حمایت حضرت زهرا(س) در راستای حمایت از شوی خود حضرت علی(ع) بوده اما حقیقت مطلب در ذات «ولایت» است نه در موارد خویشاوندی و مصلحت طلبی‌های معمول. آن روز که حضرت زهرا(س) به موضوع ولایت و احقاق حق امامت می‌پرداختند و آن همه سختی را برای «احتجاج» متحمل می‌شدند؛ به دلیل شناخت موضوع «ولایت» بود، نه موضوعی دیگر. اگر حضرت علی(ع) شوهر ایشان هم نبودند، باز از امر ولایت دفاع می‌کردند؛ چرا که موضوع ولایت یکی از نصوص اعتقادی تشیع و از فروع دین مبین اسلام است و قرآن نیز بر آن تأکید داشته است. خطبه‌ها، سخنرانی‌ها، گِله‌ها و شکوه‌های حضرت فاطمه(س)، فقط و فقط برای معرفی ولایت و ادامه راه رسول خدا(ص) بود؛ نه موضوع ریاست، حکومت و یا تحت سلطه قرار دادن امت اسلام. اهتمام حضرت زهرا(س) برای معرفی ولایت و امامت حضرت علی(ع) احساس وظیفه در حفظ اسلام و مسلمان بود؛ نه تصاحب قدرت و ثروت. ایشان می‌خواستند اسلام حقیقی در جوامع گسترش یابد نه اسلام سلیقه‌ا‌ی و نه اسلام سلاطین ایران و روم. همان اسلامی که متأسفانه تنها «پنج» سال حضرت علی(ع) حکمرانش بود و در طول همان پنج سال حقیقت دین اسلام برای بسیاری از مردم آشکار شد. نمونه و الگویی که برای پانزده قرن مورد مطالعه و عملکرد بسیاری از حکومت‌ها بوده و هنوز هم به آن مبانی آرمانی دست نیافته است. حکومت ولایی حضرت علی(ع) همان حکومت و ولایت مصداقی بود که حضرت زهرا(س) درباره‌اش با مردم و غاصبان حکومت به احتجاج برخاسته بود. اینک بعد از گذشت سالیان دراز مباحث امروزی حکومت در جهان اسلام باز با مصداق «ولایت» مطرح می‌شود و همان مبانی بعد از گذشت پانزده قرن، پلی از گذشته به آینده زده است، نه تنها آینده جهان اسلام که تمام جهان را در چتر حکومتی الهی و آرمانی، به نام «دولت کریمه حضرت مهدی(عج)» قرار خواهد داد. انشاءالله! https://telegram.me/holyfatemehzahra گرچه اسلام آمریکایی – به تعبیر رهبر کبیر انقلاب اسلام، امام خمینی(ره) – می‌کوشد که چهره واقعی اسلام را با دو روش 1. سکولاریستی: سهل و ممتنع 2. سلفی – وهابی: خشن و معتصب، کاملا تغییر دهد؛ اما سیره زندگی معصومانه ی بزرگانی همانند حضرت زهرا(س) و شیوه اعتقادی مقدسش می‌تواند در خنثی کردن توطئه‌ها و فتنه گری دشمنان اسلام حقیقی موثر باشد. موضوع نماز، ولایت، حجاب و عفاف، توکل و توسل و صدها آرایه دیگر اعتقادی در رفتارشناسی حضرت زهرا(س)، تنها ویژگی شخصی و خصوصی برای حضرت به شمار نمی‌آیند بلکه مصداق عینی اسلام و ولایت، معصومیت و قداست، حجیّت و مهدویّت یک الگو و معیار برای تمام بشریت هستند. حضرت زهرا(س) درمان دردهای کهنه بشر امروز، به خصوص «جامعه جهانی زنان» است. زنانی که در کل تاریخ همیشه «موجود درجه 2» فرض شده‌اند. موجود بی‌چاره‌ا‌ی که گویی تنها برای «زیستن برای دیگری» و واسطه کامیابی دیگری شدن آفریده شده است. درصورتی که هیچ کاستی و نقصان در آفرینش «زن» نسبت به «مرد» وجود ندارد، جز در مواردی که تفاوت زیستی و «آناتومیک» را مشخص می‌کند. اگر تفاوت‌هایی هم در مسائل فقهی بین زن و مرد وجود دارد، شارع مقدس و آفریدگار هستی آدمیان خود بهتر می‌داند و دانسته که چه حکمی را برای زن و مرد قرار داده است و جریان حقوق برابر، در قرن معاصر (فمنیسم) جز فریبی برای ملت‌ها نیست؛ که توسط دولت‌های مستکبر و استعمارگر برای تسلط بر زندگی شخصی افراد و خانواده‌ها به وجود آمده است. «فمنیسم» نوعی بنگاه بازاریابی برای تجارت زنان است تا مراکز عیش و نوش و فساد و قمار را در قالب شبکه‌های اجتماعی مثل «فیس بوک»، توییتر، گروه‌های یاهو و صدها و هزاران سایت و کافی شاپ و کافی نت، با فروش لباس، موزیک، لوازم آرایش و لوازم غیرضروری دیگر بازتولید و مصرف را گرم نگه دارد وگرنه هیچ دست آوردی نداشته و نخواهد داشت. اگر گفته می‌شود همانند حضرت زهرا(س) بیندیشم، عبادت کنیم و یا زندگی کنیم، این همانند سازی غیر ممکن به نظر می‌رسد و منظور از توجه به رفتارشناسی اعتقادی ایشان به عنوان یک الگوی موفق الهی برای تکامل معارف دینی است. الگویی که نوع زندگی اش، اعتقادش، سیاستش همه و همه برای ما و نسل ما بهترین راهکار درمقابل فرهنگ‌های مصرفی و پوشالی بیگانه است. فرهنگ‌هایی که درطول تاریخ ثمره‌ا‌ی جز «تبعیض و بی‌عدالتی و فقر» برای کشورهای جهان اسلام و جهان سوم نداشته و نخواهد داشت تا زمانی که ملت‌ها به آرمان‌های دینی خود توجه نکنند. این تنها اعتقاد به اصول و مبانی دین است که مساوات و عدالت را ضمن رعایت حقوق هم نوعان، برای ملل مختلف جهان، به ارمغان می‌آورد. 🌹📚ازکتاب :فاطمه (س) مادرتمام خوبی ها"/گردآوری و تحق
شاهکار آفرینش دلم امروز، آیا قصد جان کرد؟ که یاد عاشقان، آتشفشان کرد حدیث جان‌فشانی یادم آورد به چشمم، اشک غم‌ها را، روان کرد * شهید، ای شاهکار آفرینش! شود آیا حدیث تو بیان کرد؟! بهاری، در خزانی روزگاری - که با خون، نام خود را جاودان کرد در آغوش ملایک، جان  که دادی عروجت، خیره چشمم آسمان کرد! مثال پرچمی بر بام کیوان شفق را خون تو، رنگین کمان کرد به کوچ سرخ تو، با سینه سرخان سر هر کوچه، شمعی آشیان کرد * شگفتی آفریدی، ای گل سرخ 🌹 تن ات گلزار ما را، بی خزان کرد برای خاطر چشمان خون‌بار شقایق را زمین، از تو نشان کرد تو رفتی تا شوی آسوده از غم مرا داغ غمت،غمنامه خوان کرد🌷 سیدعلی اصغرموسوی تهران -شهریور۱۳۷۲      🌲🌷هفتهٔ بزرگداشت دفاع مقدس و جنگ تحمیلی گرامی باد!🌷 🌴 پاس می دارم یاد و خاطرهٔ بیدارمردان «پدافند هوایی»را وبه یادشهدای پدافندازتمام نیروهای نظامی درزمان جنگ تحمیلی،همکاران وهمرزمان عزیزم که غریبانه به شهادت رسیدند،این دسته گل ها راتقدیمشان میکنم💐هرکه از آنان، روحش به ملکوت رفته، روحش شاد و هرکه زنده است، پاینده باد🌲 #پدافند #توپ_اورلیکن۲۳م_م #گروه_پدافند_اصفهان @saapoem84                                                              
🌴اللهم صل علی محمدوآل محمد و عجل فرجهم. مضجع و تربت حقیقی و مزار بهشت آیین حضرت ختم المرسلین ، امام الرحمه محمدبن عبدالله (ص) 🌹🌷🌴. داغ پیامبر (ص) می روید اما زمین بعد از شما می شود اندوهگین، بعد از شما ارتباط آسمان کم می‌شود بار دیگر با زمین، بعد از شما زخمی داغ شقایق می‌شود سینه‌ی روح‌الامین بعد از شما دوستان یک‌باره دشمن می‌شوند ! با امیرالمومنین، بعد از شما خون ز خون می‌روید و گل می‌کند در نگاه مرد دین، بعد از شما با کبود داغ‌هایش می‌شود حضرت زهرا حزین، بعد از شما می روید اما زمین در قحط آب می نهد بر خون جبین، بعد از شما انتظار آن که فرمودی فقط ! می دهد تسکین، همین، بعد از شما... 🌷🌴 مکتب شعر امامیه مکتب شعردینی درایران سیدعلی اصغرموسوی قم ـ ۱۳۷۷
همواره غریب،🌷🌴 غربت امام حسن علیه السلام وقتی سخن از مدینه، بعد از رسول خدا شد احساس کردم دل من، از قالب جان جدا شد موضوع باغ فدک را، با رای داغ سقیفه بگذار، باشد حسابی از انتخاب خلیفه! حتی غمی را که بشکست، جام شکیب علی را لحظه به لحظه عیان کرد، رنگ سرشک ولی را ! حتی غمی را که دیدی،آن شب به صحرا دمادم با یاد زهرا نهان شد، هم‌سنگ غم‌های عالم ! هریک به نوعی مهم اند، اما مهمتر از آن‌ها این نکته باشد، که دارد، از حق و باطل نشان‌ها: آن روز، وقتی که بردند، اسباب خیمه به غارت آن روز، وقتی ز پستی ، شد بر امامت جسارت آن روز، وقتی حسن را، سردار جاهل رها کرد راه خودش را ز راه حق و حقیقت، جدا کرد آن روز وقتی به ظلمت، گشتند راضی جماعت اسرار اصرار مردم ، شد برملا در خیانت آن روز، وقتی که قصد جان حسن را نمودند یک تن از آنان مسلمان ، حتی به ظاهر نبودند! شد آن زمان آشکارا، مفهوم غربت چه بوده ست غربت، نه تنها که حجم اندوه ومحنت، چه بوده ست وقتی علی بود، با خود، یاران یک‌دل کمی داشت جز چند هم‌خون کنارش، کی "مجتبی" آدمی داشت ؟! یاری که دیدم کنارش ، در پایمردی امین بود سالار مردان حسین و عباس ام‌البنین بود عماراگر بود و مالک ، مقداد اگر بود و سلمان فرزند حیدر به دشمن ، هرگز نمی داد میدان؟! دردا، دریغا، دریغا، فرزند زهرا، چو زهرا در بین دشمن رها شد ، تنهای تنهای تنها .... *** سید علی اصغر موسوی (مکتب شعر دینی) مکتب شعرامامیه https://telegram.me/saapoem قم/ 1387/سیدعلی اصغرموسوی/ /