eitaa logo
کانال انجمن پژوهشگران ادبیات دینی ایران موسسه فرهنگی هنری" سعا"
116 دنبال‌کننده
811 عکس
292 ویدیو
23 فایل
انجمن پژوهشی ادبی-دینی-عرفانی، اجتماعی و متون نثر ادب دینی دبیر انجمن : استاد موسوی #سعا قم : خیابان بعثت - بعثت ١۶ - پلاک ۶۶
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهم‌السلام
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ شمارهٔ ۱۸۳ سلام هر دو آیهٔ مورد بحث در بارهٔ جناب خَلیل ٱلرَّحْمٰن است. ( عَلَیْهِ وَ عَلیٰ نَبِیِّنا وَ آلِهِ ٱلصَّلوٰةُ وَ ٱلسَّلامُ ): ألف— وَ آتَیْناهُ أَجْرَهُ في ٱلدُّنْیا ( عَنْکَبُوت ۲۷ ) ب— وَ آتَیْناهُ في ٱلدُّنْیا حَسَنَةً ( نَحْل ۱۲۲ ) سؤال معلوم است: ۱— در آیهٔ ( ألف ) کلمهٔ ( أَجْرَهُ ) و در آیهٔ ( ب ) کلمهٔ ( حَسَنَةً ) آمده است. چرا؟ ۲— در آیهٔ ( ألف ) عبارت ( في ٱلدُّنْیا ) مؤخّر و در آیهٔ ( ب ) مقدّم آمده است. چرا؟ با اندکی دقّت در سیاق این دو آیهٔ شریفه جواب این دو سؤال معلوم می‌شود. جواب سؤال أوّل: آیهٔ ( ألف ): ( أَجْر ) در مقابل ( عَمَل ) است. یازده آیه در خصوص جناب ابراهیم ( عَلیٰ نَبِیِّنا وَ آلِهِ وَ عَلَیْهِ ٱلسَّلامُ ) آمده است. ( عَنْکَبُوت ۱۶ تا ۲۷ ) إبتدای رسالت: و به یاد آور جناب إبراهیم را وقتی به قومش گفت حضرت ذُو الجَلال را پرستش کنید: وَ إِبْراهیمَ إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ ٱعْبُدُوا ٱللّٰهَ و سپس سخن از ( رِزْق ) فرمود. اینان که غیر از خداوند أَحَد واحِد می‌پرستید مالک رزق و روزی شما نیستند: إِنَّ ٱلَّذینَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ ٱللّٰهِ لا یَمْلِکُونَ لَکُمْ رِزْقاً رِزق را فقط از خداوند متعال جستجو کنید: فَٱبْتَغُوا عِنْدَ ٱللّٰهِ ٱلرِّزْقَ تا آنجا که قرار گذاشتند او را یا به قتل برسانند یا بسوزانند: فَما کانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلّا أَنْ قالُوا ٱقْتُلُوهُ أَوْ حَرِّقُوهُ خلاصه اینکه گزارشی وارد شده از عملکرد آن عالیجناب در راه تبلیغ توحید و دعوت مردم به ترک پرستش أَصْنام و أَوْثان و بُتها. با این حساب آن بزرگوار مستحقّ ( دستمزد ) است و پاداش و دستمزد او را بیان فرموده است. ۱— بخشیدن دو فرزند بزرگوار به او: وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحٰقَ وَ یَعْقُوبَ ۲— قرار دادن نبوّت و پیامبری در نسل او: وَ جَعَلْنا في ذُرِّیَّتِهِ ٱلنُّبُوَّةَ وَ ٱلْکِتابَ ۳— دادن دستمزد و پاداش دنیوی به او: وَ آتَیْناهُ أَجْرَهُ في ٱلدُّنْیا ۴— دادن مقام صالحین در قیامت به او: وَ إِنَّهُ في ٱلْآخِرَةِ لَمِنَ ٱلصّالِحینَ امّا آیهٔ ( ب ): در سورهٔ مبارکهٔ ( نَحْل ) فقط همین سه آیهٔ شریفه در بارهٔ جناب خَلیل ٱلرَّحْمٰن ( سَلامُ ٱللهِ عَلَیْهِ وَ عَلیٰ نَبِیِّنا وَ آلِهِ ) آمده و بس: إِنَّ إِبْراهیمَ کانَ أُمَّةً قانِتاً حَنیفاً وَ لَمْ یَکُ مِنَ ٱلْمُشْرِکینَ ( نَحْل ۱۲۰ ) بدرستیکه جناب إبراهیم إمام و قانِت و حَنیف بود و از گروه مُشرکین نبود. شاکِراً لِأَنْعُمِهِ ٱجْتَبیٰهُ وَ هَدیٰهُ إِلیٰ صِراطٍ مُسْتَقیمٍ ( نَحْل ۱۲۱ ) او شاکرِ نعمتهای الهی بود که خداوند متعال او را برگزید و او را به صراط مستقیم هدایت فرمود. در دو آیهٔ فوق الذّکر خداوند متعال چه عملی از جناب ابراهیم خواسته است؟ هیچ. فقط خبر داده که آن عالیجناب این خصوصیات را داشته است. پس سخن از ( أَجْر ) نیست چون سخن از ( عَمل ) نیست. خداوند در قبال شکرگزاری، به او ( حَسَنه ) داده: وَ آتَیْناهُ في ٱلدُّنْیا حَسَنَةً و در آخرت او را در زمرهٔ صالحین قرار داده: وَ إِنَّهُ في ٱلْآخِرَةِ لَمِنَ ٱلصّالِحینَ ( نَحْل ۱۲۲ ) جواب سؤال دوم: با توجه به آنچه گفته شد أَجْر و حَسنه و پاداش أُخرویِ آن بزرگوار در هر دو موضع یکسان است. چون در هر دو آیه سخن از صالِح بودنِ آن بزرگوار در قیامت بطور یکسان آمده. ولی در حیات دنیویهٔ آن پیامبر محترم، در مقام بیان ( أَجر= دستمزد ) عبارت ( في ٱلدُّنْیا ) مؤخّر شد و ( أَجْرَهُ ) مقدّم آمد بخاطر أهمیتِ دادن دستمزد و ( حَسَنَة ) مؤخّر شد و ( في ٱلدُّنْیا ) مقدّم آمد بخاطر اینکه آن بزرگوار در دنیا ( شاکِر ) بود و در دنیا ( حَسَنه ) و پاداش این شکرگزاری را دریافت کرد. یعنی اگر کسی به نعمتهای الهی شاکِر باشد أثر این شکرگزاری بلافاصله در همین زندگی دنیائی برای او ملموس و محسوس خواهد بود. إلتماس دعاء نیمهٔ شوّال ٱلْمُکَرَّم ۱۴۴۵ ألحقیر مُحَمّد بن ٱلمرحوم عَليٍ ٱلْقَمْصَريّ
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهم‌السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏فیلم از طرف dr salamtian m
هوالعلیم فراتر از همهٔ تعاریف، هنر سیاسی شهید حسین امیر عبداللهیان رضوان اللّه تعالی علیه، "حمایت دائمی از ملل محروم و مظلوم جهان و بخصوص محورمقاومت اسلامی" بود. در طی چندسال گذشته نه تنها "عزت دیپلماسی ایران" حفظ شد که بعد آن همه تحقیر سیاسی سال های گذشته، توانست دیپلماسی قوی ایران اسلامی را باز در جهان و بخصوص خاورميانه، بازآفرینی کند! روحش شاد و یادش گرامی روزگاران باد آمین یا ربّ العالمین ✅🇮🇷💐🙏 https://eitaa.com/saa_institute 🖋️📚✅
هوالعلیم فراتر از همهٔ تعاریف، هنر سیاسی شهید حسین امیر عبداللهیان رضوان اللّه تعالی علیه، "حمایت دائمی از ملل محروم و مظلوم جهان و بخصوص محورمقاومت اسلامی" بود. در طی چندسال گذشته نه تنها "عزت دیپلماسی ایران" حفظ شد که بعد آن همه تحقیر سیاسی سال های گذشته، توانست دیپلماسی قوی ایران اسلامی را باز در جهان و بخصوص خاورميانه، بازآفرینی کند! روحش شاد و یادش گرامی روزگاران باد آمین یا ربّ العالمین ✅🇮🇷💐🙏 مدیرانجمن پژوهشگران ادبیات دینی ایران سیدعلی اصغرموسوی قم - یکم خرداد ١۴٠٣ https://eitaa.com/saa_institute 🖋️📚✅ -امورخارجه #دیپلماسی
12.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅سخنان شهید آیت‌الله رئیسی در یک جمع چندنفره درباره دلایل حضورش در انتخابات سال ۱۴۰۰✅🇮🇷
🏺جامی است که عقل آفرین میزندش صد بوسه ز مهر بر جبین میزندش این کوزه‌گر دهر چنین جام لطیف می‌سازد و باز بر زمین میزندش🏺 ✍ خیام 🦋 📪 https://t.me/saapoem https://eitaa.com/saa_institute 👈