eitaa logo
کانال انجمن پژوهشگران ادبیات دینی ایران موسسه فرهنگی هنری" سعا"
117 دنبال‌کننده
839 عکس
293 ویدیو
23 فایل
انجمن پژوهشی ادبی-دینی-عرفانی، اجتماعی و متون نثر ادب دینی دبیر انجمن : استاد موسوی #سعا قم : خیابان بعثت - بعثت ١۶ - پلاک ۶۶
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ شمارهٔ ۲۹۳ سلام ألف— وَ لَئِنْ قُتِلْتُمْ في سَبیلِ ٱللّٰهِ أَوْ مُتُّمْ لَمَغْفِرَةٌ مِنَ ٱللّٰهِ وَ رَحْمَةٌ خَیْرٌ مِمّا یَجْمَعُونَ ( آل عمران ۱۵۷ ) ب— وَ لَئِنْ مُتُّمْ أَوْ قُتِلْتُمْ لَإِلَی ٱللّٰهِ تُحْشَرُونَ ( آل عمران ۱۵۸ ) ترجمهٔ هر دو آیهٔ شریفه در شمارهٔ ۲۹۲ گفته شد که به تکرار نیاز نیست. سؤال اینجاست که در آیهٔ ( ألف ) کلمهٔ ( قُتِلْتُمْ ) مقدّم و کلمهٔ ( مُتُّمْ ) مؤخّر آمده در حالیکه در آیهٔ ( ب ) بر عکس، کلمهٔ ( مُتُّمْ ) مقدّم و کلمهٔ ( قُتِلْتُمْ ) مؤخّر شده است. چرا؟ با اینکه دأب و عادت بنده نقل تاریخ نیست ولی برای توضیح این مسأله باید یاد داشته باشیم وقتی قرار شد جنگ أُحُد برقرار شود جمعی از منافقین گفتند اگر در جنگ شرکت کنید کشته می‌شوید و ارزشمندترین موجودیِ خود را که جان باشد از دست می‌دهید و این کار هیچ ارزشی برای شما ندارد. یکی از منافقین بنام عبد الله أُبَيّ سیصد نفر از لشکریان إسلام را با همین شایعات، از حضور در جبههٔ حقّ برگرداند. مشکل اینجاست که اینها از مقام شهید خبر ندارند. غافلند که شهداء راه خدا اگرچه ( مَوْتیٰ ) هستند ولی ( أَمْوات ) نیستند. فرق است بین دو لفظ ( مَوْتیٰ ) و ( أَمْوات ). آیهٔ مورد بحث میفرماید: مغفرت و رحمت خداوند متعال شامل کسانی است که در راه خدا کشته می‌شوند و یا أفراد صالح بوده و از دنیا رفته اند. یعنی آیهٔ ( ألف ) در مقام إبطال کلام باطل منافقین است. یعنی شهادت در راه معبود عالی‌ترین مقامی است که نصیب هر کسی نمی‌شود. لذا ابتداء سخن از شهادت و کشته شدن در کوران جنگ یا در مسیر رفتن به جهاد و سپس مردن در فراش را بیان فرموده است. آیهٔ ( ب ) گویای حقیقتی دیگر است. اینکه ( مرگ ) برای همگان واقع می‌شود و فرار از جنگ باعث فزونیِ عمر و تعویق مرگ نیست. یعنی آیهٔ ( ب ) بصورت کلّي تکلیف همه را روشن کرده و لذا ابتداء مردن و سپس شهید شدن را می‌فرماید و اینکه همگان محشور و در مقابل ترازوی عدالت إلهي حاضر می‌شوند. نتیجهٔ عملکرد منافقین در اینجا ختم نشد. جمع کردن غنائم بعد از پیروزی مسلمین، منجرّ شد به حملهٔ مجدّد دشمن و شکست ظاهریِ جبههٔ حقّ علیه باطل و دین علیه کفر. لَقَدْ صَدَقَکُمُ ٱللّٰهُ وَعْدَهُ بتحقیق که خداوند متعال وعدهٔ خود را به شما محقّق کرد. إِذْ تَحُسُّونَهُمْ بِإِذْنِهِ آنگاه که آنها را به شدّت و به سرعت می کشتید. شدّت و سرعت قتل را قرآن مجید به ( حِسّ ) تعبیر فرموده است. حَتّیٰ إِذا فَشِلْتُمْ وَ تَنازَعْتُمْ في ٱلْأَمْرِ وَ عَصَیْتُمْ مِنْ بَعْدِ ما أَریٰکُمْ ما تُحِبُّونَ ( آل عمران ۱۵۲ ) تا وقتی که شما فَشَل شدید و در این موضوع ( یعنی موضوع جمع آوری غنائم ) نزاع کردید و از أمر مقام محترم فرماندهی یعنی دستور حضرت مولانا جناب خاتم الانبیاء ( عَلَیْهِ وَ عَلیٰ آلِهِ ٱلصَّلوٰةُ وَ ٱلسَّلامُ ) سرپیچی و نافرمانی کردید. پس از اینکه خداوند متعال به شما چیزهایی را نشان داد که دوست داشتید. عدّه ای از شما دنیا طلب بودید و عدّه ای از شما آخرت طلب بودید: مِنْکُمْ مَنْ یُریدُ ٱلدُّنْیا وَ مِنْکُمْ مَنْ یُریدُ ٱلْآخِرَةَ ( آل عمران ۱۵۳ ) در همین جنگ أُحُد بود که جناب حَمْزهٔ سیّد ٱلشُّهَداء ( عَلَیْهِ ٱلسَّلامُ ) به شهادت رسید و هِند ملعونهٔ جگرخوار چنین جسارتی را مرتکب شد. بله. مال دنیا برای کسانیکه سست ایمان هستند دوست داشتنی است. بزرگی را گفتند: مال دنیا به چه می‌ماند؟ گفت: به آب دریا که شور است. هرچه از آن نوشیده شود به تشنگی می‌افزاید. گاهی حُبّ دنیا، گاهی نفوذ نفاق، گاهی وسوسهٔ شیطان، باعث شکست آدمی می‌شود. می‌رسد زمانی که چشم باز می‌کنیم می‌بینیم یک عمر تلاش و زحمت از میسره به میمنه و مال دنیا را جمع کرده ایم برای چه کس؟ برای وارث. چه چیز نصیب خودمان شده؟ وِزر و وبال و گناه و معصیت. حضرت مولانا جناب إمام سیّد ٱلسّاجِدین ( سَلامُ ٱللهِ عَلَیْهِ ) اینگونه دست به دعاء برمی‌دارد: خدایا. حُبّ دنیا را از دلهای ما خارج کن. أَخْرِجْ حُبَّ ٱلدُّنْیا مِنْ قُلُوبِنا. ( آمینَ ) عارفی را گفتند: چه می‌کنی؟ گفت: کلاه بر سر دنیا می‌گذارم. گفتند: چطور ممکن است؟ گفت: نان دنیا می‌خورم ولی برای آخرتم کار می‌کنم. راه بسیار بعید و دشوار است. باید توشه برداشت. کلام سوزناک حضرت مولانا جناب إمام أمیر ٱلمؤمنین ( سَلامُ ٱللهِ عَلَیْهِ ) در این باره این است: آهٍ مِنْ قِلَّةِ ٱلزّادِ وَ طُولِ ٱلطَّریقِ وَ بُعْدِ ٱلسَّفَرِ وَ عَظیمِ ٱلْمَوْرِدِ ( نهج‌البلاغه، حکمت ۷۴ ) إلتماس دعاء نُهم صَفَر ٱلْمُظَفَّر ۱۴۴۶ ألحقیر: مُحَمّد بن ٱلمرحوم عَليٍ ٱلْقَمْصَريّ https://eitaa.com/joinchat/3980395085C2705350eb2
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ شمارهٔ ۲۹۴ سلام ألف— ذُوقُوا عَذابَ ٱلنّارِ ٱلَّذي کُنْتُمْ بِهِ تُکَذِّبُونَ ( سجده ۲۰ ) ب— ذُوقُوا عَذابَ ٱلنّارِ ٱلَّتي کُنْتُمْ بِها تُکَذِّبُونَ ( سَبَأ ۴۲ ) ترجمهٔ فارسیِ دو آیه حدوداً یکسان است: بچشید عذاب آتش را که آن را تکذیب می‌کردید. سؤال اینجاست که در آیهٔ ( ألف ) آمده ( أَلَّذي ) و ( بِهِ ) ولی در آیهٔ ( ب ) آمده ( أَلَّتي ) و ( بِها ). چرا؟ عرض کنم که ( أَلَّذي ) را بگوییم ( موصول مذکّر ) و ( بِهِ ) را بگوییم ( ضمیر مذکّر ). نیز ( أَلَّتي ) را بگوییم ( موصول مؤنّث ) و ( بِها ) را بگوییم ( ضمیر مؤنّث ) از طرف دیگر کلمهٔ ( عَذاب ) را مذکّر در نظر بگیریم و کلمهٔ ( أَلنّار ) را مؤنّث فرض کنیم. حال اینگونه نتیجه می‌شود که ( أَلَّذي ) و ( بِهِ ) که مذکّر هستند به ( عَذاب ) برمی گردند. و ( أَلَّتي ) و ( بِها ) که مؤنّث هستند به ( أَلنّار ) برمی گردند. با این مقدمه به سراغ سیاق و معنا و مفهوم دو آیهٔ فوق الذّکر می‌رویم. ألف— وَ أَمَّا ٱلَّذینَ فَسَقُوا فَمَأْویٰهُمُ ٱلنّارُ کُلَّما أَرادُوا أَنْ یَخْرُجُوا مِنْها أُعیدُوا فیها وَ قیلَ لَهُمْ ذُوقُوا عَذابَ ٱلنّارِ ٱلَّذي کُنْتُمْ بِهِ تُکَذِّبُونَ و امّا فاسقین که جایگاهشان آتش است و هر زمان بخواهند از آن خارج شوند به آن برگردانده می‌شوند و به آنها گفته می‌شود بچشید عذاب آتش را که به آن تکذیب می‌کردید. سخن از ( فاسقین ) است. چه بسا کسی ایمان به توحید و نبوت و معاد و عدالت إلهي و إمامت و ولایت حضرات معصومین ( عَلَیْهِمْ جَمیعاً سَلامُ ٱللهِ ) داشته باشد ولی اهل عمل به أحکام نباشد. أهل تقوا نباشد. و یا بر عکس أهل گناه و معصیت باشد. چنین کسی ( فاسق ) است. أصل ( نار جهنم ) را قبول دارد. ولی باور ندارد که ( عذاب ) او را هم خواهد گرفت. فکر می‌کند همان إعتقاد ضمنی که هیچ عمل صالح پشتیبانِ آن نیست، کفایت می‌کند. از این دست أفراد کم نداریم. به ظاهر معتقد است، شیعهٔ إِثْنا عَشَری است، ولی در طول سال شیطان به هر طرف بخواهد او را می‌برد و او هم هرگونه که بخواهد عمل می‌کند و می‌پندارد با یک بار قرآن مجید بر سر گذاشتن در شب قدر یا یک نذورات دادن در شب‌های خاصّ، می‌تواند جبران ما فات کند. ترک واجب کردن و سنّت به جا آوردن است. هیهات. ( بگذریم ) یعنی چنین شخصی وجود ( نار ) را تکذیب نکرده بلکه وجود ( عذاب ) را که دامن‌گیر او می‌شود تکذیب کرده است. لذا فرموده ( ألَّذي ) و فرموده ( بِهِ ) که به ( عَذاب ) برگردد تا هشدار باشد برای ( فاسقین ) که همان ( نار ) که وجودش را قبول دارید ولی دامنگیر شدنِ عذابش را باور ندارید، دامن شما را هم می‌گیرد. ب— فَٱلْیَوْمَ لا یَمْلِکُ بَعْضُکُمْ لِبَعْضٍ نَفْعاً وَ لا ضَرّاً وَ نَقُولُ لِلَّذینَ ظَلَمُوا ذُوقُوا عَذابَ ٱلنّارِ ٱلَّتي کُنْتُمْ بِها تُکَذِّبُونَ ( سَبَأ ۴۲ ) پس در چنین روزی ( قیامت ) گروهی از شما برای گروه دیگر توانِ نفع و ضرر ندارید و به آنانکه ظلم کردند می‌گوییم بچشید عذاب آتش را که به آن تکذیب می‌کردید. سخن از ( ظُلم ) است. کسانی بودند که إدعای خدایی داشتند. هرگز حکایات فرعون و نمرود و شدّاد و دیگر ظالمین فراموش نمی‌شود. قبل از یزید بوده یزیدان بیشمار دل بعدِ او ز دست یزیدان فغان زده است. آن کس که ظالم است، أصلاً وجود خداوند را، وجود أنبیاء را، وجود کُتُب سماویّه را، وجود قیامت را، وجود جهنم را، قبول ندارد. لذا فرموده ( أَلَّتي ) و فرموده ( بِها ) که به ( نار ) برگردد. همان ( نار ) که اینان منکر وجود آن هستند. إلتماس دعاء دهم صَفَر ٱلْمُظَفَّر ۱۴۴۶ ألحقیر: مُحَمّد بن ٱلمرحوم عَليٍ ٱلْقَمْصَريّ https://eitaa.com/joinchat/3980395085C2705350eb2
🌷 هوالحی الذی لایموت شب جمعه،شب رحمت، شب زیارتی حضرت اباعبداللّه الحسين علیه السلام، شب دعا و ذکر و یاد عزیزان رفته تاملکوت. به یاداموات بزرگوارمان،جمیع شهدای اسلام، شهدای کرب بلا، "شهدای قیام های عاشورایی و مؤمنین و مؤمنات،شعرا،علمای مکتب تشیع،اندیشمندان،خادمان و پیشکسوت خدمت به مردم، مداحان و ستایشگران آل اللّه، فقرا وتمام بی وارثان وبدوارثان و تمام محرومین جامعه جهانی شهدای مظلوم فلسطین غزه و همچنین روح معظم والدین و یاسمین دخت گرامی ام واموات محترم و معزز اعضای گروه(رحمت الله علیهم اجمعین)،«فاتحه»ای با صلوات بر محمدوآل محمد،عنایت کنید:اللهم صل علی محمدوآل محمدوعجل فرجهم واهلک عدوهم من الجن وانس، من الاولین والآخرین،آمین یا رب العالمین اجرکم عنداللّه کثیرا🌷 🏴 @saapoem https://eitaa.com/saa_institute 🌷🖋️📚
🌹اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى وَلِيِّ أَمْرِكَ الْقَائِمِ الْمُؤَمَّلِ وَ الْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ وَ حُفَّهُ [وَ احْفُفْهُ ] بِمَلائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِينَ وَ أَيِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ الدَّاعِيَ إِلَى كِتَابِكَ وَ الْقَائِمَ بِدِينِكَ اسْتَخْلِفْهُ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفْتَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِ مَكِّنْ لَهُ دِينَهُ الَّذِي ارْتَضَيْتَهُ لَهُ أَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ أَمْنا يَعْبُدُكَ لا يُشْرِكُ بِكَ شَيْئا. اللَّهُمَّ أَعِزَّهُ وَ أَعْزِزْ بِهِ وَ انْصُرْهُ وَ انْتَصِرْ بِهِ وَ انْصُرْهُ نَصْراً عَزِيزاً وَ افْتَحْ لَهُ فَتْحاً يَسِيراً وَ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانا نَصِيرا اللَّهُمَّ أَظْهِرْ بِهِ دِينَكَ وَ سُنَّةَ نَبِيِّكَ حَتَّى لا يَسْتَخْفِيَ بِشَيْ ءٍ مِنَ الْحَقِّ مَخَافَةَ أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ وَ تَجْعَلُنَا فِيهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ وَ تَرْزُقُنَا بِهَا كَرَامَةَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ .💐 https://telegram.me/ValAsr255
اَللّهُمَّ اِنّا نَرْغَبُ اِلَیْکَ فى دَوْلَةٍ کَریمَةٍ : تُعِزُّ بِهَا الاِْسْلامَ وَاَهْلَهُ ، وَتُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَاَهْلَهُ ، وَتَجْعَلُنا فیها مِنَ الدُّعاةِ اِلى طاعَتِکَ ، وَالْقادَةِ اِلى سَبیلِکَ ، وَتَرْزُقُنا بِها کَرامَةَ الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ !💐 « پروردگارا، ما جمیع ‌مسلمانان‌، با تضرّع ‌و ابتهال‌ بدرگاه‌ تو، از سویدای ‌دل‌خواهانیم ‌که‌: دوره ‌ای‌پسندیده‌ پیش ‌آوری‌که ‌در آن ‌دوران‌، اسلام‌ و یاورانش ‌را سربلند فرموده‌ نفاق ‌و پیروانش‌ را ذلیل ‌و خوار گردانی‌! و ما را در آن دولت ، از زمرۀ خوانندگان مردم بسوى اطاعت تو ، و از راهبران بسوى راه خود قرار دهى !و بدان وسیله بزرگوارى دنیا و آخرت را نصیب ما گرداندى💐🌴 @saapoem