eitaa logo
راه رشد
2.2هزار دنبال‌کننده
40 عکس
17 ویدیو
0 فایل
((يَهْدِي إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ : (قرآن) به سوی رشد و تعالی هدایت می کند پس به آن ایمان آوردیم.)) جن، ۲
مشاهده در ایتا
دانلود
((این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ کِش صد هزار منزل بیش است در بِدایت در این شبِ سیاهم گم گشت راهِ مقصود از گوشه‌ای برون آی ای کوکبِ هدایت)) حافظ هنر عرفان این است که تمایلات معنا خواه بشر را زنده می کند. تفاوت بدون استثناء انسان از حیوان در همین معنا خواهی ست. بعضی می گویند انسان، حیوان اجتماعی است در حالی که مورچه ها از ما اجتماعی ترند. بعضی دیگر می گویند انسان، حیوان ناطق است در حالی که درجات پایین تری از نطق و زبان در حیوانات هم وجود دارد. ولی هیچ حیوانی مانند انسان معناجو نیست و از همین نکته می توان فهمید که معناجویی نشات گرفته از همان روح خدایی ست که در انسان دمیده شد و در هیچ مخلوق دیگری (از حیوانات گرفته تا اجنه و فرشتگان) دمیده نشده است. بین تمام نیازهای انسان، ((معنا)) از همه مبهم تر است. من گمان می کنم معنا، کششی ست که انسان به خدا دارد؛ خداوند پوشیده و غیر قابل توصیف است، معنای زندگی هم غیرقابل تعریف است. ((... وَ كُنْ لى اَكُنْ لَكَ : (خداوند فرمود ای فرزند آدم) برای من باش، تا برای تو باشم.)) حدیث قدسی، کتاب جواهر السنیّه، ص ۶۷. ((هیچ در هیچ مپرس که جوابت اینجاست ساغر و باده ببین، رگ خوابت اینهــــاست تیر صیادان مست، به خطا خواهد رفت جاده طی شد بی سبب، به کجا باید رفت؟)) ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
((هر چیزی که چشم را زیاد فعال کند مغز را تعطیل می کند. در فضای حقیقی زندگی کنیم نه فضای مجازی. تنوع بی نهایت عرضه در اینستاگرام باعث می شود که از همه چیز زندگی خودتان ناراضی شوید.)) ((مَنْ أَصْبَحَ عَلَى الدُّنْيَا حَزِيناً، فَقَدْ أَصْبَحَ لِقَضَاءِ اللَّهِ سَاخِطاً : هرکس برای دنیا غمگین شود بر قضا و اراده الهی خشمگین می گردد.)) نهج البلاغه، حکمت ۲۲۸. انسانِ همیشه ناراضی هیچگاه نمی تواند شکر کند و هیچگاه با خداوند دوست و در آشتی نیست! و این اصلا موضوع کوچکی نیست. ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
من هزار را دارم، میلیارد را ندارم. اگر تمرکزم بر میلیاردها نداشته باشد، هیچگاه داشته هایم را نمی بینم و همیشه ناشکر باقی می مانم. خداوند هزار را به من داده در حالی که به خودی خود استحقاق یک را هم نداشتم (( اِبْتَدَاْتَنى بِنِعْمَتِكَ قَبْلَ اَنْ اَكُونَ شَيْئاً مَذْكُورا : من را شروع کردی به (لطف) نعمتت قبل از آنکه چیز قابل ذکری باشم.)) دعای عرفه. خداوند فرموده است همین هزار داشته ات را ببین و شکر کن، میلیاردها نداشته ات را میدهم: ((وَإِذ تَأَذَّنَ رَبُّكُم لَئِن شَكَرتُم لَأَزيدَنَّكُم : و زمانی که پروردگارت اعلام کرد اگر شکرگزاری کنید قطعا بر شما می افزایم.)) ابراهیم، ۷. ((تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن که دوست خود روش بنده پروری داند!)) حافظ دعای عرفه امام حسین(ع) را ببینید، بابت آویزه های پرده قلب گرفته تا محل روییدن دندان هایشان خداوند را سپاس می گویند. به قول معروف شما اول پسرخالگی ات را ثابت کن، نشان بده قدردان نعمت های بزرگی که خداوند به کرمش و بدون استحقاق داده هستی، بعد دعا و درخواست نداشته ها را شروع کن البته بدون حالت طلب کاری! متن دعا آنقدر مهم نیست که نگرش و حالت درونی دعاگو مهم است. ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
اگر مشرکین صلح حدیبیه را نقض نمی کردند، پیامبر مکه را فتح نمی کرد. بعضی جنایات جبهه باطل، در نهایت به سود جبهه حق می انجامد. ترور شهید سلیمانی، مجوز مشروع و مقبولی بود تا بتوانیم قبح حمله به نیروهای آمریکای را بشکنیم. اکنون هم ترور شهید اسماعیل هنیه در خاک کشور ما، به ما مجوز مقبول بین المللی می دهد برای حمله مستقیم تاثیرگذار به خاک اسرائیل. نهایت امور به خدا ختم می شود. این کشتی طوفان زده به ساحل آرامش خواهد رسید. ((بَرد کشتی آنجا که خواهد خدای وگر جامه بر تن درد ناخدای)) فردوسی ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب شریف مفاتیح الجنان در اعمال دهه اول ذی الحجه ۵ دعا را آورده که خداوند به حضرت عیسی(ع) آموزش داده است. ۳ جمله از آن دعاها را انتخاب کردم: ((حَسْبِیَ اللّٰهُ وَکَفیٰ، و سَمِعَ اللّٰهُ لِمَنْ دَعا، لَیْسَ وَراءَ اللّٰهِ مُنْتَهی : خداوند مرا بس است و کفایت می‌کند، و می شنود خدا هر که او را بخواند، بالاتر از خدا منتهی و مقصدی نیست.)) ((خواسته)) هرچه قدر که بزرگ تر باشد بهتر است! خداوند می گوید بدان که بالاتر از من مقصدی نیست؛ می داند که انسان ذاتا بی نهایت طلب است و فقط همین اشاره کافی ست تا انسان زیرک مطلب را دریافت کند. چون که صد آمد نود هم پیش ماست ... ((مقدسی که قدیمست از صفات کمال منزهی که جلیل ست بر نعوت جلال به ذات لم یزلی هست واحد اندر مجد بعز وحدت پیدا از او سنا و کمال به هستی جبروتی نیاید اندر وهم به عزت ملکوتی بری ز شکل و مثال برای جلوه‌گری از سُرادق عرشی کند مُنَور مغرب بروی خوب هلال هزار نافهٔ مشک ازل دهد هر شب برای نفخهٔ عشاق بر جنوب و شمال خورنده لقمهٔ جودش ز عرش تا به ثری به درگه صمدی عاجزند جمله عیال زمازم ملکوتش کند دلم چون خون مراست جام وصالش همیشه مالامال)) سنایی ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
ریشه نفاق (مانند ریشه ایمان) در دل است؛ آنجا که سعی در جمع کردن دو محبت متناقض در دل خویش دارید، در حال پروراندن نفاق در خود هستید. محبت خدا با محبت دشمنان خدا در یک دل جمع نمی شود. خداوند در سوره مجادله می فرماید: ((لا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ : هیچ گروهی را نمی یابی که به خدا و روز دیگر ایمان داشته باشند ولی با دشمنان خدا و رسولش دوستی کنند!)) آیه ۲۲. ریشه نفاق مردم مدینه زمان پیامبر، با نفاق ۱۴۰۰ سال بعدش تفاوت چندانی ندارد. در جای دیگری از همین سوره می فرماید: ((أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ تَوَلَّوْا قَوْمًا غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مَا هُمْ مِنْكُمْ وَلَا مِنْهُمْ وَيَحْلِفُونَ عَلَى الْكَذِبِ وَهُمْ يَعْلَمُونَ : آیا ندیدی کسانی را که طرح دوستی ریختند با گروهی که خداوند بر آنان خشم گرفته؟ اینان نه جزو آنان اند و نه جزو شما. به خدا قسم دروغ می خورند و خودشان می دانند.)) مجادله، ۱۴. می فرماید این منافقان نه از آنها (مشرکین و کفار) اند و نه از شما (مسلمانان و مومنین)؛ قسم می خورند (آیه و حدیث می خوانند و از زبان دینی استفاده می کنند) تا تظاهر کنند که ما هم جزو شماییم ولی خودشان هم می دانند که با شما فرق دارند! چشم انداز رستاخیر منافقین جالب است آنجا که می فرماید: ((به خاطر بياوريد روزي را كه خدا همه آنها را برمي انگيزد؛ آنها براي خدا نيز قسم (دروغ) می خورند همانگونه كه (امروز) براي شما قسم (دروغ) مي‏خورند، و گمان مي‏كنند (با اين ظاهرسازی ها مانند دنیا) می توانند كاری پیش ببرند! بدانيد که آنها دروغگويانند. شیطان بر آنان چیره و مسلط شده و یاد خدا را از خاطرشان برده است، آنان حزب شیطانند، آگاه باش که حزب شیطان یقیناً همان زیان کارانند.)) مجادله، ۱۸ و ۱۹. ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
اولین متنی که توانستم بخوانم (قبل از شروع مدرسه) قرآن بود. به  لطف خدا از آن زمان تا کنون دور قرآنم قطع نشده. نشمرده ام ولی بیشتر از ۲۰ دور کتاب خدا را خوانده ام. اگر رجوعت به قرآن مانند رجوع یک تشنه به چشمه باشد؛ اگر نشستنت در پای سخنش مانند نشستن با خضوع یک شاگرد در مقابل معلم و هادی اعظم خود باشد؛ زنده بودنش را به تو نشان می دهد. دو مثال از ده ها مثالِ زنده بودن قرآن در زندگی خود را می نویسم تا اصل ماجرا را بگویم. در دوره دبیرستان مدتی ذهنم مشغول بود. می گفتم خداوند فارغ از دیدن و تصور است، اما من که ناقصم می خواهم برای ایجاد ارتباط دلی با او تصوری از او داشته باشم. یک روز صبح زود نیازم را به قرآن قدیمی خانه مان عرضه کردم و این کتاب بزرگ را باز کردم. تنها یک آیه از قرآن کریم است که برای خداوند از میان محسوسات مثالی زده است که همان آیه در ابتدای صفحه آمده بود: ((اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ : خدا، نور آسمان ها و زمین است!)) نور، ۳۵. یک شب در دوران دانشگاه در اتاق داشتم آرام قرآن می خواندم. یکی از ویژگی های پدر و مادرها وقتی پا به سن می گذارند این است که گوششان سنگین می شود. وسط قرآن خواندن، مادرم از اتاق پذیرایی سوالی پرسید، تلاوت را قطع کردم و جواب دادم. به اتاقم نزدیک تر شد و دوباره پرسید، بلندتر جواب دادم. کنار در اتاقم ایستاد و گفت: ((چی؟!)) ساکت شدم، ابتدا نفسی کشیدم و دوباره جواب دادم. این دفعه شنید و شب بخیر گفت و رفت. دنبال خط گشتم، وسط صفحه و میان آیه بود آها اینجا: ((إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا : اگر يكى از آن دو يا هر دوی آنها در كنار تو به سالخوردگى رسيدند به آنها [حتى] اوف هم مگو و آنها را مران و با آنان سخنى بزرگوارانه بگوى!)) اسراء، ۲۳. مجال گفتن همه این موارد شیرین نیست ولی دیشب در دور قرآنم به سوره ای رسیدم که بشارت خدا را در این روزها و شب های سخت یافتم و حیفم آمد با شما به اشتراک نگذارم. سوره حشر! آیه دو! ماجرای شکست یهود بنی نضیر از پیامبر(ص) بعد از شکست توطئه ترور آن حضرت: ((هُوَ الَّذِي أَخْرَجَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مِنْ دِيَارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ مَا ظَنَنْتُمْ أَنْ يَخْرُجُوا وَظَنُّوا أَنَّهُمْ مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا وَقَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْدِيهِمْ وَأَيْدِي الْمُؤْمِنِينَ فَاعْتَبِرُوا يَا أُولِي الْأَبْصَارِ : اوست کسی که کسانی که کافر شدند از اهل کتاب (یهود) را در نخستین بیرون راندن دسته جمعی از خانه هایشان بیرون راند. گمان نمی کردید که بروند، و خودشان پنداشتند که حصارها و دژهای استوارشان در برابر خدا جلوگیری خواهد کرد ولی [اراده کوبنده] خدا از آنجا که گمان نمی کردند به سراغشان آمد و در دل هایشان رعب و ترس افکند به گونه ای که خانه هایشان را به دست خود و به دست مؤمنان ویران کردند. پس عبرت بگیرید ای صاحبان بینش و بصیرت!)) ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
جناب سعدی در کتاب گلستان از دوران جوانی اش، به مرگ یکی از آشنایان اشاره می کند. سعدی می گوید دلبستگی شدید و فراق بعد از آن ذات دنیایی دنیا را به او نشان داد و فهمید که نباید دلبسته شود. ((کاش آن روز که در پای تو شد خار اجل دست گیتی بزدی تیغ هلاکم بر سر تا در این روز جهان بی تو ندیدی چشمم این منم بر سر خاک تو که خاکم بر سر)) قِيلَ لَهُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَمَا تَقُولُ فِي اَلدُّنْيَا قَالَ ((مَا أَصِفُ مِنْ دَارٍ أَوَّلُهَا عَنَاءٌ وَ آخِرُهَا فَنَاءٌ فِي حَلَالِهَا حِسَابٌ وَ فِي حَرَامِهَا عِقَابٌ)) به امیرالمومنین(ع) گفته شد درباره دنیا چه می گویی؟ فرمود: ((چه بگویم درباره سرایی که اول آن رنج و درد است، و آخر آن مرگ و فنا. در حلال آن حساب کشی است و در حرامش عقوبت و بلاکشی)) نهج البلاغه، خطبه ۸۲ ((چنان می جادویی سازد زمانه که کس دستش نبیند در میانه بدست چپ نماید این شگفتی تو پای راست نِه در پیش و رفتی ترا با جادویی او چه کارست؟ مقامت نیست دنیا ره گذارست! جهان بر ره گذر هنگامه کردست تو بگذر زانک این هنگامه سردست چه بخشد چرخ مردم را در آغاز که در انجام نستاند از او باز؟!)) اسرارنامه، عطار ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
سیاره شناسی گرایشی جذاب از علم نجوم است. سیاره کانکری (خرچنگ) ۵۵ در کهکشان راه شیری حدود ۴۰ سال نوری با زمین فاصله دارد. ابعاد این سیاره ۸ برابر زمین است. برایتان جالب خواهد بود که بدانید سطح این سیاره از الماس تشکیل شده. تصورش جالب است قدم زدن بر روی الماس! سیاره واسپ ۱۷ سیاره دیگری در کهشان راه شیری است که ۱۳۰۰ سال نوری از ما فاصله دارد. ابعاد این سیاره ۷ برابر مشتری (بزرگ ترین سیاره منظومه شمسی) است. این سیاره مانند زمین دارای ابرهای فراوان است. ولی ابرهایی نه از جنس آب، بلکه از جنس سیلیس و کواتز؛ به همین خاطر در نمایی که این سیاره در تلسکوپ نشان می دهد ابرهایی براق و درخشنده در آسمان آن معلق و در حال عبور اند! برای دیدن سیارات عجیب لزومی ندارد حتما از منظومه شمسی خارج شویم. زحل در همین نزدیکی ست! سیاره ای با حلقه های زیبا و منظم که خداوند دور آن قرار داده و همچنین توفانی عظیم در قطب شمالی این سیاره که یک شش ضلعی منظم را تشکیل می دهد؛ کسی علت دقیق این پدیده را نمیداند. اینها ۳ نمونه از سیارات جالب شناسایی شده بود. دانشمندان تخمین می زنند به ازای هر دانه شن موجود در روی زمین، ۱۰ هزار ستاره در جهان مرئی وجود دارد. و تعداد سیارات از تعداد ستارگان نیز بیشتر است. ((یا مَنْ لَا تَنْقَضِی عَجَائِبُ عَظَمَتِهِ، صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ احْجُبْنَا عَنِ الْإِلْحَادِ فِی عَظَمَتِک ای کسی که شگفتی‏‌های عظمتت پایان‌بردار نیست، بر محمد و آلش درود بفرست و ما را از انکار عظمتت بازدار. وَ یا مَنْ لَا تَنْتَهِی مُدَّةُ مُلْکهِ، صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَعْتِقْ رِقَابَنَا مِنْ نَقِمَتِک. ای آن که دوران فرمانروایی‌ات را نهایت نیست، بر محمد و آلش درود بفرست و ما را از عقوبتت رهایی ببخش. وَ یا مَنْ لَا تَفْنَی خَزَائِنُ رَحْمَتِهِ، صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اجْعَلْ لَنَا نَصِیباً فِی رَحْمَتِک. ای کسی که گنجینه‌های رحمتت فنا نمی پذیرد، بر محمد و آلش درود فرست و برای ما از رحمتت نصیب و بهره‌ای قرار ده.)) صحیفه سجادیه، دعای پنجم. ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
در باب بی نیازی خداوند، کسی بهتر از خود او توان توصیف ندارد. خداوند در حدیثی قدسی به رسول اکرم (ص) فرمود: ((يَا عِبَادِي لَوْ أَنَّ أَوَّلَكُمْ وَآخِرَكُمْ وَإِنْسَكُمْ وَجِنَّكُمْ كَانُوا عَلَى أَتْقَى قَلْبِ رَجُلٍ وَاحِدٍ مِنْكُمْ مَا زَادَ ذَلِكَ فِي مُلْكِي شَيْئًا، يَا عِبَادِي لَوْ أَنَّ أَوَّلَكُمْ وَآخِرَكُمْ وَإِنْسَكُمْ وَجِنَّكُمْ كَانُوا عَلَى أَفْجَرِ قَلْبِ رَجُلٍ وَاحِدٍ مَا نَقَصَ ذَلِكَ مِنْ مُلْكِي شَيْئًا، يَا عِبَادِي لَوْ أَنَّ أَوَّلَكُمْ وَآخِرَكُمْ وَإِنْسَكُمْ وَجِنَّكُمْ قَامُوا فِي صَعِيدٍ وَاحِدٍ فَسَأَلُونِي فَأَعْطَيْتُ كُلَّ إِنْسَانٍ مَسْأَلَتَهُ مَا نَقَصَ ذَلِكَ مِمَّا عِنْدِي إِلَّا كَمَا يَنْقُصُ الْمِخْيَطُ إِذَا أُدْخِلَ الْبَحْرَ  : اى بندگانم، اگر اولين و آخرين شما و همه انسان ها و اجنه، مانند قلب باتقواترين فرد از شما باشند، چيزى به مُلک و پادشاهى من اضافه نمى شود. اى بندگانم، اگر اولين و آخرين شما و همه انسان ها و اجنه، مانند قلب گناهکارترين فرد از شما باشند، چيزى از مُلک وپادشاهى من كم نمى شود. اى بندگانم، اگر اولين و آخرين شما و همه انسان ها و اجنه در يک مكان با هم از من طلب كنند، و خواست هر كدام از آنان را برآورده سازم چيزى از آنچه كه نزد من وجود دارد كم نمى شود مگر همانند كم شدن آب دریا، زمامی که سوزنى وارد آن بشود!)) اگر بخواهیم به ناچار مثالی بزنیم، نسبت بندگان با خداوند شبیه نسبت گیاهان با خورشید است. اگر گیاهی خود را در مقابل نور خورشید قرار دهد، رشد کرده و میوه می دهد. ولی اگر به خورشید پشت کند، به کسی جز خودش ظلم نکرده است. ((وَمَنْ جَاهَدَ فَإِنَّمَا يُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ : و هر کس تلاش و مجاهده کند تنها برای خود تلاش کرده. قطعا خداوند از جهانیان سخت بی نیاز است.)) عنکبوت، ۶. ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
خداوندی که در قرآن کریم، چهار بار تمامی زندگی دنیا را ((مَتَاعٌ قَلِيلٌ : بهره ای اندک)) نحل، 117 توصیف کرده است، از اخلاق پیامبر(ص) با عظمت یاد می کند ((وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ : و همانا تو بر اخلاقی با عظمت هستی)) قلم، 4. از امام حسین (ع) روایت شده است که فرمودند: ((از پدرم امیرمؤمنان على(ع) درباره ویژگى هاى زندگى پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم و اخلاق او پرسیدم، پدرم در پاسخ فرمود: پیامبر با همنشینانش دائم خوشرو، خندان، سهل الخلق و ملایم بود. هرگز خشن و سنگدل و پرخاشگر و بدزبان و عیب جو و مدیحه گر نبود. هیچ کس از او مأیوس نمى شد و هرکس به در خانه او مى آمد ناامید باز نمى گشت. سه چیز را از خود رها کرده بود: مجادله در سخن، پرگویى و دخالت در کارى که به او مربوط نبود. و سه چیز را در مورد مردم رها کرده بود: کسى را سرزنش نمى کرد، لغزش ها و عیب هاى پنهانى مردم را جست و جو نمى کرد. هرگز سخن نمى گفت مگر درباره امورى که ثواب الهى را امید داشت. هنگام سخن گفتن به قدرى کلامش نافذ بود که همه سکوت اختیار مى کردند و تکان نمى خوردند و هنگامى که ساکت مى شد آنها به سخن درمى آمدند، اما نزد او هرگز نزاع و مجادله نمى کردند. هرگاه مرد غریب و ناآگاه، با خشونت سخن مى گفت و درخواستى داشت تحمل مى کرد و به یارانش مى فرمود: هرگاه کسى حاجتى دارد به او عطا کنید و هرگز کلام کسى را قطع نمى کرد تا سخنش پایان گیرد.)) (کتاب معانی الاخبار، ص 83) تفسیر نمونه، ج 24، ص 378. مناسبت ها، باید بهانه ای باشند برای شناخت بزرگان دین و شبیه شدن به آنها. عزاداری شما در دهه آخر صفر مقبول درگاه خداوند قرار گیرد. ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
خداوند در قرآن کریم می فرماید هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر اینکه دشمنانی از جنس انسان و جن داشت. مشخصا این دشمنی با پیامبران مسئله ای شخصی نبوده بلکه دشمنی با مسیر و مکتب آنها بوده است. ((وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيَاطِينَ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ : و اینگونه برای هر پیامبری دشمنانی قرار دادیم از شیاطین انس و جن!)) انعام، ۱۱۲. آیه فوق ردی است بر نظر آنها که فکر می کنند می توان در مسیر حق و مکتب پیامبران خدا بود و همه مردم دنیا دوستدارت باشند یا حداقل دشمنت نباشند! اگر با مهربانی و خوب بودن میشد همه را جذب کرد حضرت خاتم الانبیا محمد(ص) و پیامبرانی مانند حضرت عیسی(ع) باید بی دشمن می بودند! اساسا علت بسیاری از ریزش های جبهه حق همین خستگی و بی استقامتی در مقابل دشمنان دین است؛ البته استقامت به عمل است نه به شعار. ((آيا پنداشتيد كه وارد بهشت مى ‏شويد بى‏آنكه خداوند جهادگران و شكيبايان شما را معلوم و مشخص کند؟)) آل عمران، ۱۴۲. ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
گفته اند نگه داشتن ايمان در آخر الزمان سخت تر از نگه داشتن آتش در مشت است! گناه، عیان و اسبابش فراوان است! ارتکاب گناه موجه تر از انجام واجبات دینی است! گفت اگر فردا مرا گوید: ((چه آوردی؟)) گویم: ((خداوندا، از زندان، جز موی بالیده و جامه شوخگن و عالَمی اندوه و خجلتِ برهم بسته، چه توان آورد؟ مرا بشوی و خلعتی فرست و مپرس.)) تذکره الاولیا، ذکر یحیی معاذ ((إِلٰهِى إِلَيْكَ أَشْكُو نَفْساً بِالسُّوءِ أَمَّارَةً ... الِٰهِى أَشْكُو إِلَيْكَ عَدُوّاً يُضِلُّنِى، وَشَيْطاناً يُغْوِينِى، قَدْ مَلَأَ بِالْوَسْواسِ صَدْرِى، وَأَحاطَتْ هَواجِسُه بِقَلْبِى : خداوندا، به سوی تو شکایت آوردم از شر نفسی که به بدی بسیار امر کننده است ... معبودم، به تو شکایت می کنم از دشمنی که گمراهم می‌کند و از شیطانی که به بی‌راهه‌ام می‌برد. شیطانی که سینه‌ام را از وسوسه انباشته و زمزمه‌های خطرناکش قلبم را فرا گرفته است.)) مناجات الشاکین، امام زین العابدین (ع) ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
خداوند همیشه دارای عظمت است و عظمتش مستحق بزرگداشت. ولی توانایی بزرگداشت عظمت خداوند همیشه در بنده وجود نخواهد داشت. گاهی در اثر پیری و ضعف و درد مفاصل دیگر نمی توان در مقابل خداوند تعظیم کرد ولی قرآن کریم به نوع دیگری از سلب توفیق بندگی اشاره می کند که ابدی است! ((يَوْمَ يُكْشَفُ عَنْ سَاقٍ وَيُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ فَلَا يَسْتَطِيعُونَ ... وَقَدْ كَانُوا يُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ وَهُمْ سَالِمُونَ : روزى كه كار، زار شود و به سجده فرا خوانده شوند ولی توانایی اش را ندارند ... در حالى كه [پيش از اين در دنیا] به سجده دعوت مى ‏شدند و سالم بودند (ولی پاسخ نمی دادند).)) قلم، ۴۲ و ۴۳. در قیامت، عظمت خداوند هویدا می شود‌. همه به سجده می افتند جز آنها که در دنیا در مقابل عظمت پروردگار تعظیم نمی کردند. در دنیا آنها بر سر خداوند بی نیاز منت می گذاشتند، در قیامت خداوند به صورتی غیر مستقیم می گوید دیگر نمی گذارم مرا تعظیم و بندگی کنید! ((یا رب تهی مکن زمی عشق جام ما از معرفت بریز شرابی بکام ما از بهر بندگیت بدنیا فتاده ایم از بندگیت دانه و دنیات دام ما چون بندگی نباشد از زندگی چه سود از باده چون تهیست چه حاصل زمام ما با تو حلال و بی تو حرامست عیشها یا رب حلال ساز بلطفت حرام ما جام می عبادت توست این سفال تن خون میشود ولیک در اینجا مدام ما از صدق بندگیت به دل دانه ای فکن شاید که عشق و معرفت آید به دام ما)) فیض کاشانی ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
خبر انفجار پیجرها و آسیب تعداد زیادی از رزمندگان حزب الله و مردم لبنان بسیار اندوهبار بود. یکی از اشتباهات رایج در اینگونه مواقع بزرگ نمایی توانایی دشمن است. اسرائیل توانایی های اطلاعاتی خوبی دارد. رهگیری شهید هنیه و ترور او در تهران. ترور شهید فخری زاده با مسلسل دارای هوش مصنوعی. و این هم کار جدیدشان (مشکوک بودنش سانحه هلیکوپتر شهید رئیسی هم که قابل انکار نیست). ولی دو هفته قبل هم مرکز موساد و شاباک با تعداد زیادی افسر اطلاعاتی اسرائیل توسط یک پهباد حزب الله هلاک شدند. یا سال گذشته در حالی که در پادگان هایشان خوابیده بودند با لباس خواب توسط نیروهای حماس دستگیر شدند. و یا دو روز قبل که موشک هایپرسونیک یمن به راحتی به تلاویو برخورد کرد. بعضی ها با هر شکستی ناامید شده و نسخه عقب نشینی کامل در مقابل شر و ظلم را می دهند در حالی که این شکست و پیروزی ها طبیعت رقابت های این دنیایی است. ((إِنْ تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا يَرْجُونَ : اگر شما رنج مى ‏كشيد آنان [نيز] همانند شما رنج مى ‏كشند. در حالی که شما از جانب خدا به چیزهایی اميد داريد كه آنها ندارند.)) نساء، ١٠٤ ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
باد بهاری طرفداران زیادی دارد و زیاد برایش شعر سروده اند. ولی خنکی باد پاییز هم کم از بهار ندارد. باد بهاری رو به رویش است و باد پاییزی رو به ریزش. این همه تفاوت فاصله چندانی هم با هم ندارند فقط ۶ ماه. اصلا خدا این تابلو از چرخه طبیعت را همیشه جلوی چشمان ما نگه داشته که غرور برمان ندارد؛ که انتهای کار یادمان نرود. ((وَاضْرِبْ لَهُمْ مَثَلَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَاءٍ أَنْزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ فَأَصْبَحَ هَشِيمًا تَذْرُوهُ الرِّيَاحُ وَكَانَ اللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ مُقْتَدِرًا : و براى آنان زندگى دنيا را مثال بزن كه مانند آبى است كه آن را از آسمان فرو فرستاديم پس گياهان زمين بوسیله آن بصورت انبوه و در هم پیچیده (مانند جنگل ها) روییدند. ولی سپس خس و خاشاکی شد كه بادها پراكنده‏ اش می کنند! و خداوند بر هر کاری تواناست.)) کهف، ۴۵. ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخت است باور این خبر که باید با صدای گویای مقاومت خداحافظی کنیم. راه آزادگان همیشه باز است. از بمب های سنگرشکن کاری ساخته نیست. ترجمه سخنان سید مقاومت: ((اجازه نداریم ناامید شویم. ناامیدی، اخلاق ضعیفان است، اخلاق سست عنصرها و بدون اراده هاست. اما شما و ما که رو به روی توفان های متجاوز ایستاده ایم، و باقی ماندیم و کمک گرفتیم و کمک کردیم، ناامیدی به قلب راهی ندارد.)) ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
داشتم نماز می خواندم. رو به رویم، روی میز، قرآن قرار داشت. یکی آمد گفت بهتر است قرآن را هنگام نماز جابجا کنی یا یک جای دیگر نماز بخوانی. به فکر فرو رفتم. قرآن کلام خداست. اگر بندگی به معنای تسلیم محض اراده خداوند بودن است، این اراده خدا در کجا بهتر از قرآن کریم تجلی یافته؟ اگر سجده به معنای تسلیم محض در مقابل اراده خداوند باشد، سجده بر قرآن اصلا نکوهیده نیست. اصلا ما به سمت کعبه سجده می کنیم چون قرآن فرموده؛ پس این، در جایگاه بالاتری قرار دارد. وقتی سجده می کنی، اگر شنیدی ((فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ : پس هرکس ورای آن (ازدواج) راهی بجوید پس آنها از حد گذرندگان اند.)) معارج، ۳۱ باید تسلیم باشی. وقتی خواندی: ((كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى أَنْفُسِكُمْ : بسیار قیام کنندگان به عدالت باشید و گواهی دهندگان برای خدا؛ حتی اگر به زیان خودتان باشد)) نساء، ۱۳۵. باید تسلیم باشی. اتفاقا اوج عبودیت در همین تسلیم محض اراده خدا بودن است و اراده خداوند در قرآن کریم گرد آمده است. به همین خاطر نظر شخصی من، عرض تسلیم نمادین در برابر قرآن نه تنها نکوهیده نیست بلکه نشانه حقیقت عبودیت است. معنای تکوینی اش این می شود: ((هرچه تو می گویی به روی چشم)) در احوالات عارف واصل سید علی قاضی آورده اند که همیشه به هنگام تلاوت قرآن، به احترام کلام خدا می ایستاد و قرآن های سنگین آن زمان را بر دو دست بالا می گرفت و تلاوت می کرد. کتاب ((اسوۀ عارفان))، ص ۲۶ ـ ۲۵. فَلَا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ ﴿۷۵﴾ نه [چنين است كه مى ‏پنداريد] قسم به جايگاه های ستارگان (۷۵) وَإِنَّهُ لَقَسَمٌ لَوْ تَعْلَمُونَ عَظِيمٌ ﴿۷۶﴾ و اگر بدانيد آن قسمی بسیار بزرگ است (۷۶) إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ ﴿۷۷﴾ كه اين، قطعا قرآنى ست ارجمند (۷۷) في كِتَابٍ مَكْنُونٍ ﴿۷۸﴾ در كتابى نهفته (۷۸) لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ ﴿۷۹﴾ كه جز پاك‏شدگان به آن دسترسی ندارند (۷۹) سوره واقعه ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
سفر درون در سکوت است، مانند سفرهای بیرونی هیاهو ندارد. ولی واقعا سفر و جابجایی ست، مسیر بسیار طولانی ایست با اینکه همه اش در درون خودت است. طی کردن مسیر را می فهمی، تغییر کردن خودت را می فهمی، هجومِ از روبرو را می فهمی، استقامت خودت را می فهمی، کم آوردن ها و افتادن ها را می فهمی، با توکل به خدا و استمدادِ حجت خدا ایستادن ها و مجدد قدم برداشتن را می فهمی. ضربه های اول را می فهمی، کم کم بی حس شدن در مقابل ضربه ها را می فهمی! کجی و لرزان بودن اول را می فهمی، راست قامت شدن و استوار شدن قدم هایت را می فهمی. ملموس شدن غیر ممکن های دیروز را می فهمی، رسیدن به نقاطی که در آرزوهایت بود را می فهمی. ((تو چه دانی تو چه دانی که چه کانی و چه جانی که خدا داند و بیند هنری کز بشر آید)) مولوی، دیوان کبیر ((وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ ۖ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ : (فرشتگان گفتند) ما تو را تسبیح و تقدیس می کنیم (چه نیازی به انسان؟). (خداوند) گفت من چیزی می دانم که شما نمی دانید.)) بقره، ۳۰. ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
اولین کشیک در اورژانس بیمارستان روان برایم تجربه متفاوتی بود. این ماجرا مربوط به ۶ سال و نیم پیش است. یک جانباز اعصاب و روان را آوردند که بیکار بود و خانواده اش با او درگیر شده بودند. خانواده اش می گفتند هرچند وقت چیزهایی می نویسد و به حرم می برد برای مشورت با روحانیون. با خودش که حرف می زدم می گفت: ((وقتی که راستگویی باعث اجرای عدالت میشود باید راست گفت و وقتی که دروغگویی باعث اجرای عدالت می شود باید دروغ گفت!)). یاد بهلول افتادم که خود را به آن راه زده بود تا در دربار هارون به راحتی اظهار نظر کند. می گفت: ((الآن شرایط طوری شده که آدم سر یک دوراهی است. یا باید ظالم باشی که وجدانت در عذاب است یا باید مظلوم و پایمال باشی!)). جملاتش نغز و بدون ملاحظه بود. اختراعی کرده بود. می خواسته ثبتش کند ولی هزینه ثبت را نداشته. می گفت: ((اینها که می گویند حمایت از نخبگان و مخترع ها، این چه حمایت از نخبه ای ایست که هم باید اختراع کنی و هم باید پول بدهی! آمدیم یک نفر از قشر پایین نوآوری داشت تکلیفش چیست؟!)) حیف که شلوغ بود و مصاحبه ام با او زود تمام شد. صحبت با او از صحبت با عاقل های ملاحظه کار بیشتر برایم اندوخته داشت: ((آزمودم عقل دور اندیش را بعد از این دیوانه سازم خویش را!!)) مثنوی معنوی، دفتر دوم با یکی از همکارانم صحبت می کردم. از لبنان و وضع مردم فلسطین گفتم. وقتی نابرابری درون مرزهایمان در حدی است که دریافتی 12 ساعت شیفت اضافه کار شب تا صبح یک نفر برابر با یک ویزیت نفر دیگری بشود، از چنین فردی نمی توان توقع همراهی برای اجرای عدالت خارج از مرز داشت. ((اِسْتَعْمِلِ الْعَدْلَ وَاحْذَرِ الْعَسْفَ وَالْحَيْفَ فَاِنَّ الْعَسْفَ يَعودُ بِالْجَلاءِ وَ الْحَيْفَ يَدْعوا اِلَى السَّيْفِ : عدالت را اجرا كن و از زورگويى و ستمگرى بپرهيز زيرا زورگويى مردم را به ترك وطن وا مى دارد، و ستم آنان را به سوی شمشیر مى كشاند.)) نهج البلاغه، حكمت ۴۷۶ ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
((کارآمدترین روش زیستن، زندگی کردن به سبک سالِک مبارز است‌ ... روح سالک مبارز نه افراط کار و شکایت پذیر است و نه برد و باخت پذیر، روح سالک مبارز صرفا مبارزه پذیر است!)) دون خُوان. این روزها زیاد در جوامع اسلامی و در میان اعراب گفته می شود که تنها کسانی که مردانه، وارد میدان مبارزه با شر مطلق اسرائیل شده اند شیعیان اند. این یک بحث ریشه ایست و به خواستگاه شیعه بر می گردد. تفکر شیعه در مبارزه به دنیا آمد و با مبارزه ادامه حیات داد، پس یک چیز را در طول تاریخِ خود خوب یاد گرفته است و آن مبارزه است! مبارزه بر سر حق. همانطور که طرف مقابل هم یک چیز را در طول تاریخ خود خوب یاد گرفته است و آن کوتاه آمدن در مقابل باطل بوده. حتی مبارزان سنی مذهبی مانند یحیی سنوار هم از میراث شیعه یعنی کلام امیرالمومنین(ع) و امام حسین(ع) الهام می گیرند. خداوند در حدیث قدسی نزدیک به مضمون فوق، به حضرت داوود(ع) وحی فرمود: ((یَا دَاوُدُ- إِنِّی وَضَعْتُ خَمْسَةً فِی خَمْسَةٍ- وَ النَّاسُ یَطْلُبُونَهَا فِی خَمْسَةٍ غَیْرِهَا فَلَا یَجِدُونَهَا- وَضَعْتُ الْعِلْمَ فِی الْجُوعِ وَ الْجَهْدِ- وَ هُمْ یَطْلُبُونَهُ فِی الشِّبَعِ وَ الرَّاحَةِ فَلَا یَجِدُونَهُ ... وَ وَضَعْتُ رِضَایَ فِی سَخَطِ النَّفْسِ- وَ هُمْ یَطْلُبُونَهُ فِی رِضَا النَّفْسِ فَلَا یَجِدُونَهُ- وَ وَضَعْتُ الرَّاحَةَ فِی الْجَنَّةِ- وَ هُمْ یَطْلُبُونَهَا فِی الدُّنْیَا فَلَا یَجِدُونَهَا : ای داود! من پنج چیز را در پنج چیز قرار داده ام، ولی مردم آنها را در پنج چیز دیگر می ‏جویند و نمی ‏یابند. علم حقیقی را در گرسنگی و تلاش و کوشش قرار داده ام، ولی مردم آن را در سیری و راحتی می‏ جویند و نمی ‏یابند ... رضایت خودم را در نارضایتی نفس نهاده ‏ام، ولی مردم آن را در رضایت نفس طلب می‏ کنند و نمی ‏یابند. و راحتی و آسایش را در بهشت قرار داده ‏ام، امّا مردم آن را در دنیا می ‏جویند و نمی ‏یابند.)) ((از نام اگر نگذری از ننگ برون آ ای نکهت‌گل، اندکی از رنگ برون آ عالم همه از بالِ پری آینه دارد گو: شیشه نمودار شو و سنگ برون آ! زین عرصه ی اضداد مکش ننگ فسردن گیرم‌همه‌تن‌صلح شوی، جنگ برون‌آ!)) بیدل دهلوی ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
امام صادق(ع) در زیارت اربعین، خطاب به پیغمبر اکرم(ص) می فرمایند: ((لَم تُنَجِّسكَ الجاهِلِيَّةُ بِأنجاسِها : جاهلیت، تو را با نجاست هایش آلوده نکرد.)) این توصیف شدید، برای جاهلیت ثانی (آخر الزمان) قطعا با شدت بیشتری نسبت به جاهلیت اولی (جزیره العرب قبل از پیامبر) صدق می کند. بدون اراده ی پولادین کسی نمی تواند در برابر جاهلیت ثانی مقابله کند. در آخر الزمان کسب اراده قوی جزو واجبات است. اراده، خود به خود قوی نمی شود. باید تمرینش داد. شخصا بعضی ریاضت های شرعی را برای محکم شدن درونی مناسب می دانم. یکی از فواید ریاضت شرعی، افتادن ترس های غیر خدایی از درون است. اگر از آب سرد می ترسی، بعد از پنج دقیقه دوش آب سرد، ترست می ریزد؛ می بینی که دیگر آن آدم پنج دقیقه قبل نیستی. فایده دیگر ریاضت، شیرینی ایست که در کام خود حس می کنی. شیرینی ای که مبارزه طلبی بیشتر را در روحت زنده می کند. شیرینی ای از جنس تسلط؛ همان شیرینی ای که زمانی که در شیرخوارگی بعد از افتادن های بسیار، در زمان روی پای خود ایستادن چشیده ایم. همان شیرینی که بعد از افتادن های بسیار، با رکاب زدن روی دوچرخه چشیده ایم. گناه و ترس، از جنس تحت سلطه و فرمان پذیر بودن اند. لذت زمین نخوردن و ایستادن، لذتی از جنس تسلط و فرمان دادن است. بعد از ریاضت شرعی، وقتی به خداوند می گویی: ((از چیزی غیر تو نمی ترسم)) راست می گویی؛ در حالی که قبل از آن دروغ می گفتی! ((لَو تَمَيَّزَتِ الأشياءُ لَكانَ الصِّدقُ مَع الشَّجاعَةِ ، و كانَ الجُبنُ مَع الكَذِبِ : اگر خصلتها از يكديگر متمايز مى شدند ، بي گمان صداقت با شجاعت بود و بزدلى با دروغ.)) امیر المومنین (ع)؛ غرر الحکم، حدیث 7597. ((و کسی که در مقام حفظ صفت شجاعت یا در صدد کسب آن باشد باید همیشه قدم گذارد در امور هولناک و احوال خطرناک که عقل و شرع از آنها منع نکرده باشد و چون آثار جُبن در خود مشاهده کند با خود در قهر و جنگ بوده باشد و این به منزله ریاضت بدنیه است که از برای دفع امراض بدن یا حفظ صحت آن به کار می رود.)) ملا احمد نراقی، کتاب معراج السعاده، باب سوم. ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
عَلَم شیطان مجدد نمایان شد. مشخص است که برای مردم ما توطئه چیده اند و می خواهند از همان حربه سال ۴۰۱ استفاده کنند. واقعیت این است که در جمعیتی که هوسرانی شایع شد، جایی برای نشر معارف الهی باقی نمی ماند و نام خدا رخت بر می بندد. علت اینکه خداوند از طریق ادیان بر تقوا و عفت تاکید کرد نیز همین است. در قرآن کریم، خداوند بعد از آیات آشنایی که دستور کنترل چشم به مردها (يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ) و حفظ پوشش برای زنها را می دهد (وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ)، در انتهای همان آیه می فرماید: ((وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ : اى مؤمنان دست جمعی به درگاه خدا توبه کنید و باز گردید به اميد آن كه رستگار شويد.)) نور، ۳۱. فرض کن تو هم در محو نام خداوند شریک باشی؛ فقط شنیدن همین اتهام کافیست که به قول امام صادق(ع) حتی فکر گناه هم به ذهن خطور نکند. هرکس به میزانی که نسبت به خداوند غیرت دارد پایبند خواهد بود. ((وَ عِفَّتُهُ عَلَى قَدْرِ غَيْرَتِهِ : عفت انسان، به اندازه غیرتش است.)) نهج البلاغه، حکمت ۴۷. ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4