eitaa logo
راه رشد
2.3هزار دنبال‌کننده
40 عکس
17 ویدیو
0 فایل
((يَهْدِي إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ : (قرآن) به سوی رشد و تعالی هدایت می کند پس به آن ایمان آوردیم.)) جن، ۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ریشه یابی اولین گناه شیطان و اولین گناه آدم دارای نکاتی بسیار آموزنده است که در قرآن و احادیث به آن پرداخته شده است. ریشه اولین گناه شیطان (سجده نکردن بر آدم) دو چیز بود: تکبر و حسادت؛ رذائلی که خیلی از انسان ها را نیز از بالا به زیر می کشد. حدیث گهرباری را از امیرالمومنین در این باره بخوانیم: ((از آن معامله ای که خداوند با ابلیس کرد عبرت بگیرید. آن همه اعمال نیکو و آن همه جهد و تلاش او را بی ثمر گردانید. ابلیس شش هزار سال خداوند را عبادت کرد ولی ساعتی تکبر ورزید. بعد از ابلیس چه کسی ممکن است که با اینگونه نافرمانی ها علیه پروردگار در امان بماند؟ حاشا، هرگز خداوندِ پاک و منزه انسانی را برای عملی وارد بهشت نمی کند که بخاطر همان عمل فرشته ای را از آنجا رانده است!)) نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲. و اما اولین گناه آدم و حوا یعنی خوردن از میوه ممنوعه ۲ بار در قرآن آورده شده است که آیات ابتدایی سوره اعراف یکی از آنهاست. نخست باید دید شیطان آن دو را با چه نکته ای اغوا کرد؟ گفت: ((مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَنْ تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ : پروردگارتان شما را از این درخت نهی کرده تا مبادا دو فرشته شوید و یا جزو جاودانگان باشید.)) اعراف، ۲۰. دو نیاز مهم بشر یعنی میل به تعالی و میل به جاودانگی او را به ارتکاب گناه واداشت. اما اگر بپرسیم که اصلا چه عاملی باعث شد که آدم و حوا این دروغ شیطان را باور کنند؟ آیا جواب چیزی جز سوء ظن و عدم اعتماد به فرمان خداست؟ یعنی گمان می کردند که ممکن است خداوند خیر آنها را نخواهد و علت نهی اش از آن درخت (نعوذ بالله) خساست بوده و می خواسته مانع رسیدن خیر و رفع نیاز آنها شود! یا اینگونه بوده یا حداقل بعد از فریب شیطان به چنین باوری رسیدند. آدم علم الاسماء داشت ولی گویا در آن حد خداشناس نبوده که بداند دستورات خدا عین خیرخواهی برای آفريده هایش است. خساست و ظلم از نقص و احتیاج می آید و برای کمال مطلق هیچکدام از این ها قابل تصور نیست. اگر امری می کند برای خودمان است و اگر نهیی می کند برای خودمان است. شاید ریشه گناه فرزندان آدم نیز همان ریشه گناه آدم و حوا باشد. یعنی بی اعتمادی به دستور خدا و سوء ظن نسبت به نهی او. (( اِعلَمْ أَنّ الجُبنَ وَ البُخلَ وَ الحِرصَ غریزةٌ یَجمَعُها سُؤُالظَّنِّ : بدان که ترس، بخل و طمع، غریزه‌هایی هستند که منشأ همة آن‌ها سوء ظن و بدبینی است.)) امام رضا(ع). مواعظ صدوق، ص ۱۰۹ ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
می توانستیم فرشته باشیم؛ فارغ از بلا، نفس و شیطان. میشد که فرشته باشیم، خدا ما را انسان آفرید تا فرصت بالاتر رفتن از فرشته را داشته باشیم. تا جایی که آنها به ما سجده کنند. ((برگذری درنِگری، جز دل خوبان نبری سر مکش ای دل که از او، هر چه کنی جان نبری تا نشوی خاک درش، در نگشاید به رضا تا سوی دریا نروی، گوهر و مرجان نبری سر ننهد چرخ تو را، تا که تو بی‌سر نشوی کس نخرد نقد تو را، تا سوی میزان نبری تا نشوی مست خدا، غم نشود از تو جدا تا تو ز دیوی نرهی، مُلک سلیمان نبری نعمت تن خام کند، محنت تن رام کند محنت دین تا نکشی، دولت ایمان نبری)) مولوی ((وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا : و [ياد كن] هنگامى را كه به فرشتگان گفتيم آدم را سجده كنيد. پس [همه] سجده كردند جز ابلیس كه از [گروه] جن بود و از فرمان پروردگارش سرپيچيد. آيا [با اين حال] او و نسلش را به جاى من دوستان خود مى‏ گيريد و حال آنكه آنها دشمن شمايند (و به جایگاه شما نزد من حسادت دارند). چه بد جایگزین هایی برای ستمگران اند (ستمگران شیاطین را جایگزین خدا در دوستی کرده اند).)) کهف، ۵۰ ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
مومنی که با وجود ترس از آسیب ها، در راه خدا جهاد می کند ثواب زیادی می برد ولی برای کسی که در مراحل بالای ایمان قرار دارد، کوچکترین احساس ترس در مقابل دشمن، گناه است و باید از آن استغفار کند. از یک مرحله به بعد، کمترین ((احساس ترس)) با وجود در کنار خداوند جلیل بودن، گناه محسوب می شود! ((حسنات الابرار سیئات المقربین : خوبی های نیکان، بدی های مقربین است!)) مومنی که سختی بلایا را تحمل کند بسیار نیکوست و مورد تحسین قرار می گیرد ولی برای کسی که در مراحل نهایی ایمان است، اگر از سختی ها احساس ناراحتی کند گناه محسوب شده و به استغفار می افتد. از یک مرحله به بعد، کمترین ((احساس ناراحتی)) با وجود خدا مهربان، گناه محسوب می شود! وقتی لفظ گناه در قرآن برای پیامبران برده می شود و یا استغفار از گناه در دعاهای ائمه بزرگ ما شنیده می شود باید از این زاویه به آن‌ نگاه کرد. و این است تفسیر آیه: ((أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ : آگاه باشید که دوستان خدا نه ترسی بر آنهاست و نه غمگین می شوند.)) یونس، ۶۲. معنی آیه فوق این نیست که اولیای خدا بلا مشکلات و سختی ها را نمی بینند؛ اتفاقا سخت ترین آزمایش ها برای مقربان خدا بوده ولی آنها در مقابل مشکلات نه کوچکترین ترسی وارد دلشان می شود و نه غم و اندوهی. در گودال قتلگاه هم مدح خدا می گویند: ((الهي رِضاً بِقَضائِكَ و تَسْليماً لِامْرِكَ. لا مَعْبودَ سِواكَ : پروردگارا راضی ام به قضای تو و تسلیمم در برابر امر تو. معبودی جز تو نیست)). به همین خاطر مرحله ((رضا)) را نهایت سلوک دانسته اند که معادل همان مرحله ((فناء فی الله)) است. ((به جهان خرّم از آنم که جهان خرّم از اوست عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست به حلاوت بخورم زهر که شاهد ساقی‌ست به ارادت ببرم درد که درمان هم از اوست غم و شادی برِ عارف چه تفاوت دارد ساقیا باده بده شادیِ آن کاین غم از اوست پادشاهی و گدایی برِ ما یکسان است که بر این در همه را پشت عبادت خم از اوست «سعدیا» گر بکَند سیل فنا خانۀ عمر دل قوی دار که بنیاد بقا محکم از اوست)) ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
حدود پنجاه سال قبل در اورشلیم (قدس اشغالی) بذرهایی پیدا شد که متعلق به دو هزار سال پیش بود! و عجیب آنکه بعد از کاشت و آبیاری آن دانه ها، درخت نخل یهودی رویید! یعنی این دانه ها دو هزار سال روح دوباره زنده شدن را در خود بصورت بالقوه حفظ کرده بودند. از وقتی این ماجرا را دانستم درکی که از این تشبیه قرآنی داشتم عمیق تر شده است: ((وَمِنْ آيَاتِهِ أَنَّكَ تَرَى الْأَرْضَ خَاشِعَةً فَإِذَا أَنْزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ إِنَّ الَّذِي أَحْيَاهَا لَمُحْيِي الْمَوْتَى إِنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ : و از نشانه‏ هاى او اين است كه تو زمين را فسرده و مرده مى ‏بينى ولی هنگامی که باران بر آن نازل می کنیم به جنبش در می آيد و (گیاهان از آن) بر می دمد. همان كسى كه آن را زنده کرد زنده‏ كننده مردگان است. همانا او به هر کاری تواناست.)) فصلت، 39 وجه تشابه دوم بین رویش مجدد گیاهان و معاد این است که وقتی گیاهی می رویند به صورت یک موجود کاملا گسترش یافته از آن دانه اولیه ظاهر می شوند. در اصل گیاهان ظرفیت های مخفی و فشرده موجود در آن دانه ها را به ظهور می آورند; همانگونه که انسان ها وقتی در روز قیامت از دل زمین بیرون می آیند بصورت توسعه یافته و دارای ابعاد جدید ظاهر می شوند. مکارم اخلاقی یا رذائل مخفی هرکس در دنیا، در قیامت تجسم می یابد. ((وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا يَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ : و آن مثالهایی ست که را براى مردم مى‏ زنيم. و جز عالمان در آنها اندیشه نمی کنند.)) عنکبوت، 43 ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
تعجب می کنم از مردمی که از جن می ترسند ولی از خدا نه! ((وَلَقَدْ عَلِمَتِ الْجِنَّةُ إِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ : و همانا اجنه دانسته اند که (برای حساب پس دادن، نزد ما) احضار خواهند شد!)) صافات، ۱۵۸ تعجب می کنم از مردمی که برای ارتباط تلفنی با مقامات بلند پایه سر و دست می شکنند ولی برای ارتباط رودررو با خدا بی رغبتی می کنند! ((وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أُنَادِيهِ كُلَّمَا شِئْتُ لِحَاجَتِي وَ أَخْلُو بِهِ حَيْثُ شِئْتُ لِسِرِّي : و سپاس خداي را كه هرگاه بخواهم براي حاجتم صدايش می كنم، و هرجا كه بخواهم براي راز و نياز با او خلوت كنم.)) دعای ابوحمزه ثمالی تعجب می کنم از مردمی که محبت مادرانه را که شمه ای از محبت خالق است می شناسند ولی محبت خود خالق را به مخلوقات نمی شناسند! ((یَا بَاسِطَ الْیَدَیْنِ بِالرَّحْمَةِ : ای آنکه دو دستت را به مهربانی گشوده ای)) دعای جوشن کبیر، بند ۲۲. (( یَا أَرْحَمَ مِنْ كُلِّ رَحِیمٍ : ای مهربان تر از هر مهربانی)) بند ۳۳ خداوند بلند پایه ترین، مهربان ترین و البته ترسناک ترین است. شاید بعضی ها با آخرین صفتی که نام بردم مخالفت کنند ولی من با بعضی ساده انگاری های جاافتاده مخالفم. اگر خداوند ترسناک نبود مقدس ترین انبیا و اولیائش در دعاهایشان از ترس او تضرع و گریه نمی کردند: ((وَ أَفْئِدَهَ الْعَارِفِينَ مِنْكَ فَازِعَهٌ : و دلهاي عرفا از تو هراسان است.)) بند ۶ اگر فقط از خدا بترسیم دیگر ترس دشمنان خدا در دلمان باقی نمی مانَد. اگر فقط از خدا می ترسیدیم، هزینه های اطاعت از فرمان خدا در چشممان کوچک و حتی قابل اغماض می شد. ((عَظُمَ الْخالِقُ فى اَنْفُسِهِمْ، فَصَغُرَ ما دُونَهُ فى اَعْيُنِهِمْ : خداوند در نزدشان بزرگ است، پس هرچه جز اوست در چشمشان کوچک است.)) خطبه المتقین از امیر المومنین (ع) ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گاهی ممکن است این ذهنیت برای بعضی از ما شکل گرفته باشد که بزرگی امامان فقط بخاطر نسبتشان با رسول الله(ص) است. دانستن جایگاه امام بسیار مهم است و چه بلاهایی که بخاطر ندانستن این جایگاه و عمل نکردن به دستور امام وقت اتفاق افتاده است. از تنها گذاشتن امام حسن مجتبی(ع) و حضرت سیدالشهدا(ع) گرفته تا قیام های مسلحانه بی نتیجه شیعیان علی رغم مخالفت صریح امام رضا(ع) و حضرت جواد الائمه(ع). شاید در همه این موارد، مردم به این بزرگواران فقط به چشم نوه پیامبر(ص) می نگریستند که خلاف امرشان عمل می کردند. باید بدانیم که از امیر المومنین(ع) تا سایر ائمه، همه منتخبین مستقیم از جانب حضرت حق بوده اند و آنچه در عید غدیر و یا انتقال امامت ها اتفاق افتاده است انتخاب جانشین بعدی توسط معصوم نبوده بلکه اعلام منتخب بعدی خداوند از زبان معصوم قبلی بوده است. نسل پیامبر و امامان دارای شاخه های متعدد است و صرف ارتباط نّسّبی با این خاندان موجب امامت کسی نمی شود؛ بلکه استحقاق شخصی این بزرگواران و علم ازلی خداوند موجب تعیین آنها به عنوان‌ حجت خداوند در زمین و آسمان، و جن و انس شده است. با چنین نگاهی وارد مهدوی ترین ماه سال بشویم. آن بزرگوار بخاطر ویژگی های شخصیتی والایی که داشته به عنوان آخرین حجت خداوند در زمین و موعود بشر انتخاب شده است. ماه رمضان ماهی ست که نزدیک شدن به آن خَلَف صالح جزو تکالیف مشخص شده ما در آن است؛ از دعای افتتاح مشخص است: ((خداوندا درود بفرست بر ولی امرت آن قائم آرزو شده، و عدلی که منتظرش هستند، واو را در حمايت فرشتگان مقرّبت قرار ده، و با روح القدس تأييدش كن.)) ★***★ کانال راه رشد @sabilroshd
بررسی فواید روزه داری در دو حوزه متابولیسم بدن و پیشگیری از سرطان. ما برای پذیرش حکم خداوند نیاز به دلیل تجربی نداریم ولی یکی از توصیه قرآن کریم و پیشوایان دین، تفکر در احکام خداوند و به دست آوردن فلسفه آنهاست. به همین دلیل به بررسی بعضی از شواهد تجربی حمایت کننده از روزه داری می پردازیم. تاثیرات مثبت روزه از نوع time-restricted eating (همان روزه واجب در دین اسلام) توسط گروهی از محققان داشنگاه شیکاگو بررسی شده است و در سال ۲۰۲۱ در مجله annual reviews به چاپ رسیده است. به عنوان شاهدی بر عدم سوگیری مذهبی باید ذکر کنم که هیچ کدام از نویسندگان این مقاله مسلمان نیستند. تاثیرات مثبتی که در این تحقیق برای روزه داری به دست آمده است تا حدود زیادی با عقل و تجربه شخصی ما نیز انطباق دارد: کاهش وزن، کاهش مقاوت به انسولین، کاهش سطح تری گلیسیرید و LDL خون. و تاثیرات مثبت دیگری که نیاز به بررسی بیشتر دارد: بهبود اشتها، کاهش حجم باکتری های آزاردهنده روده. لینک این پژوهش در پایین آورده شده است. https://www.annualreviews.org/doi/abs/10.1146/annurev-nutr-052020-041327 در مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۸ در مجله Nature reviews cancer چاپ شد و در آن مکانیسم های مولکولی تاثیر روزه داری بر سرطان مورد بررسی قرار گرفت، روزه داری موجب ایجاد محیطی می شود که در نهایت توان انطباق و زنده ماندن سلول های سرطانی را به طور واضح کاهش می دهد. لینک پژوهش: https://www.nature.com/articles/s41568-018-0061-0 ((محدودیت کالری، دارای تاثیر ضد سرطانی قدرتمندی ست هم در مرحله کلینیکال (سرطان شناخته شده) و هم در مرحله پره کلینیکال (مرحله بی علامت سرطان که سال ها به طول می انجامد).)) این جملات از مطالعه دیگری که در سال ۲۰۲۱ در مجلهAmerican Cancer Society journal انتخاب شده است. https://acsjournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.3322/caac.21694 درباره تاثیرات مثبت متابولیک روزه داری تاکنون متاآنالیز انجام شده است ولی از تاثیرات مثبت آن بر پیشگیری و درمان سرطان هنوز متاآنالیزی در دست نیست. هرچند حکم خداوند نیاز به تایید مخلوق او ندارد ولی امروزه می توان با قاطعیت گفت که نگاه علم تجربی به روزه داری، مثبت و حمایت کننده است. ((وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ : و اگر روزه بدارید برایتان بهتر است، اگر میدانستید.)) بقره، ۱۸۴ ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
🔴بررسی دو مورد از فواید روزه داری/ ۱- افزایش آپوپتوز سلول های فرسوده و سرطانی، ۲- افزایش رشد در نوجوانی. ▪️آپوپتوز نام دیگر مرگ برنامه ریزی شده سلول است. این واژه در مقابل نکروز یا مرگ اتفاقی سلول قرار دارد که در آن عاملی خارجی مانند تروما یا ایسکمی موجب از هم گسیختگی و مرگ سلول می شود. آپوپتوز حقیقتا یکی از نشانه های خالق حکیم در بدن انسان است. ▪️سلولی که یا در دوران جنینی برای شکل گیری یک اندام باید حذف شود یا در انسان بالغ بدلایلی مانند موتاسیون سرطانی برای بدن موجود زنده مضر می باشد فرآیندی را آغاز می کند: آنزیم های هضم کننده خود را درون سیتوپلاسم آزاد کرده و خود را به صورت بسته بندی های کوچکی تحویل فاگوسیت ها داده تا بلعیده شود. ▪️این مرگ برنامه ریزی شده ضامن حیات و سلامتی موجود زنده است. یکی از فرضیه های موجود در حمایت از روزه داری، افزایش آپوپتوز سلول هاي سرطانی است که شواهدی حمایت کننده از این فرضیه در سرطان کولون و سرطان پستان به دست آمده است که لینک آنها در ذیل مطلب آورده شده است. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4494906/ و https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/fsn3.2510 ▪️هورمون رشد یا Growth hormone نام هورمونی است که از غده هیپوفیز در مغز ترشح می شود و در رشد کودک ها و نوجوانان (مخصوصا حوالی سن بلوغ) نقش مهمی دارد. یکی از دو عامل اصلی تحریک ترشح این هورمون از غده هیپوفیز، تنظیم کننده ای ست به نام گرلین. ▪️گرلین از سلول های معده به خون ترشح می شود. با یک جستجوی ساده شرایطی که در آن گرلین ترشح می شود و شرایطی که ترشح آن مهار می شود قابل یافتن است (با توجه به‌ زیاد بودن شواهد، این مطلب به کتاب های رفرنس فیزیولوژی و رفرنس های بالینی مانند Uptodate وارد شده اند). شرایطی که ترشح گرلین به حداکثر خود می رسد: گرسنگی، بالانس منفی انرژی. و شرایطی که ترشح گرلین در آن به حداقل می رسد: زیادبودن قند خون، چاقی و بعد از صرف غذا. ▪️همان طور که می دانیم سوء تغذیه یکی از عوامل نقص رشد در کودکان است ولی اگر مانند شرایط روزه داری، نوجوان یک دوره گرسنگی میان-مدت و کنترل شده داشته باشد (که در این شرايط هیچ سوء تغذیه ای رخ نمی دهد) ترشح هورمون رشد به پیک خود رسیده و موجب افزایش رشد نوجوان ما می گردد. ▪️خداوند حکیم است و دستوراتش حکیمانه است حتی اگر ما جزئیات آن حکم را ندانیم. به او اعتماد کنیم. ((فَإِنْ زَلَلْتُمْ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْكُمُ الْبَيِّنَاتُ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ : اگر بعد از آنكه براى شما دلايل روشنی آمد پایتان لغزید بدانيد كه خداوند عزتمندِ حكيم است.)) بقره، ۲۰۹ ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
از نظر من بزرگی و کوچکی روح هرکس را می توان از چیزهایی که او را ناراحت یا خوشحال می کند فهمید. کسی که با خاکی شدن کفشش به هم میریزد، روحش به همان اندازه کوچک است ولی کسی که حتی اگر همه خانواده اش را در اتفاقی از دست بدهد (بجز سوگواری طبیعی انسانی) به هم نمی‌ریزد و راهش تغییر نمی کند روحش به همان اندازه بزرگ است. جلسه ای بود برای مصاحبه با من. ابتدا تاریخچه کوچکی از زندگی ام را گفتم و بعد پرس و جو آغاز شد. در آن میان پرسیدند که چه چیزی خوشحالت می کند؟ و یا چه چیزی ناراحتت می کند؟ شاید اگر آن جلسه برگزار نشده بود به این نکته پی نمی بردم که دیگر حب و بغض شخصی ندارم!! مانده بودم چه جوابی بدهم!! گفتم هر اتفاق خوبی که برای‌ مکتب بیفتد خوشحالم می کند و هر اتفاق بدی که برایش بیفتد ناراحتم می کند. همیشه در دروس اخلاق می گويند خودتان را هیچ بپندارید و خودتان را نبینید ولی کمتر می گويند که خودتان را نبینید تا مکتب را ببینید. این حذف کردن خود نیست (که در آن صورت کاری بی خود است) بلکه عبور از خود است؛ از سد خود عبور می کنی تا بتوانی به بزرگ تر از خود برسی (و این عین عقلانیت است): ((طبقاتی در این عالم وجود دارد. عمده آدم ها فقط از طبقه زیرین و جهانی که به آن ناسوت گفته می شود باخبر اند. عالمی که در آن شدت فراموشی و غفلت از عوالم بالاتر حاکم است. در این میانه کسانی کمر به جهاد فی سبیل الله می بندند و مسافر عالم های فوقانی می شوند. سالک، از دنیا که بگذرد برزخ را می بیند. اگر کسی سالک هم نباشد هنگامی که جان بسپارد وارد عالم برزخ می شود. ولی سالک قبل از مردن می میرد و خود را در عالم برزخ می یابد.)) کهکشان نیستی (شرح زندگی آیت الله سید علی قاضی (ره).) فصل ۱۵. ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
ما با هر تصمیمی که می گیریم و هر قدمی که بر می داریم، دل یک نفر را می شکنیم: یا دل شیطان و سر سپردگان به راهش را می شکنیم، یا دل خدا و پیامبر خدا(ص) و امام زمان(عج) را. پس قبل از هر تصمیم و قدم برداشتنی، تکلیفت را با خودت مشخص کن! دل چه کسی را می خواهی بشکنی؟! ((ترسم از جاهلی و نادانی ناگهان بر صراط درمانی جاهلی مر ترا به نار دهد تا ترا کوک و کوکنار دهد (اسب بازی) من بگویم ترا به عقل و به هوش گر ببندی تو پند من در گوش)) سنایی ((وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ : و بخوان بر آنها خبر آن كس را (بلعم باعورا) كه آيات خود (اسم اعظم) را به او داده بوديم ولی از آنها عارى گشت (بعد از همدست شدنش با فرعون علیه حضرت موسی، اسم اعظم خدا از او گرفته شد). آنگاه شيطان او را دنبال كرد و از گمراهان شد. و اگر مى‏ خواستيم قدر و منزلت او را به وسيله آن [آيات] بالا مى ‏برديم اما او به زمين [دنيا] گرايش پیدا کرد و از هواى نفس خود پيروى كرد.)) اعراف، ۱۷۵ و ۱۷۶. ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
قوم شعیب(ع) به او می گفتند ((ما خیلی از چیزهایی را که می گویی نمی فهمیم.)) در حالی که شعیب حرف سختی نمی زد! می گفت کم فروشی نکنید و در زمین بعد از اصلاحش فساد درست نکنید. ((قَالُوا يَا شُعَيْبُ مَا نَفْقَهُ كَثِيرًا مِمَّا تَقُولُ)) هود، ۹۱ قوم پیامبر(ص) نیز در مقابل دلایل آشکار او بر مردود بودن پرستش بت های خودساخته و بی اثر، می گفتند قلب های ما نسبت به آنچه ما را به سوی آن می خوانی در حجاب است (و متوجه منظورت نمی شویم!):((وَقَالُوا قُلُوبُنَا فِي أَكِنَّةٍ مِمَّا تَدْعُونَا إِلَيْهِ وَفِي آذَانِنَا وَقْرٌ)) فصلت، ۵ شاید بتوان گفت نبرد حق و باطل در تاریخ تا حدود زیادی نبرد افراد با بهره هوشی بالا و افراد دارای بهره هوشی پایین بوده است. از نگاهی دیگر این تقابل تاریخی، تقابل عقل و جهل بوده. قرآن بیان مي کند: ((إِنَّمَا یخْشَی اللّه مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ : و از میان بندگان خدا، فقط دانشمندان خدا ترس هستند.)) فاطر، ۱۳۷. یعنی آنها که از خدا نمی ترسند و متحورانه در مقابل دستورات او شجاعت (بخوانید حماقت) به خرج می دهند جُهّال اند. شیطان سربازانش را از میان جاهلان انتخاب می کند‌. همانها که ابزار شناختشان بیشتر ((حسی)) است و از ((عقل)) که وجه افتراق انسان از سایر موجودات است بهره نبرده اند. و از بد قضیه همین ((حسی)) ها اکنون شده اند مسخ شدگان رسانه؛ آنها که ((هرچیزی)) را بدون دلیل باور می کنند و هرگونه تحمیل فرهنگی بیگانه را زود می پذیرند. ((اِنَّما يُدْرَكُ الْخَيْرُ كُلُّهُ بِالْعَقْلِ، وَ لا دينَ لِمَنْ لا عَقْلَ لَهُ : همانا همه خوبى ها با عقل شناخته مى شوند. و کسی که دین ندارد عقل ندارد.)) پیامبر اسلام، تحف العقول ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
یک اشتباه بسیار رایج در جامعه ما این است که فکر می کنیم حساب و کتاب فقط برای مالی ست که حرام بدست آمده. مثلا می گوییم فلانی 50 میلیون صرف سفر تفریح کرده؛ و اگر کسی خرده بگیرد می گویند ((پول دزدی که نبوده! پول خودش بوده)). در حالی که اتفاقا حساب مخصوص همین پول های حلال است. آن چیزی که به مال حرام اختصاص می یابد نامش ((عقاب)) است! ((مَا أَصِفُ مِنْ دَارٍ أَوَّلُهَا عَنَاءٌ وَ آخِرُهَا فَنَاءٌ فِي حَلَالِهَا حِسَابٌ وَ فِي حَرَامِهَا عِقَابٌ : چگونه توصیف كنم سرائى را كه اوّل آن رنج و آخر آن نيستى است؛ در حلال آن حساب و در حرام آن عقاب است.)) نهج البلاغه، حکمت 81 آورده اند که پیغمبر گرامی اسلام (ص) مقداری پول به سلمان و ابوذر هدیه دادند. سلمان آن پول را در راه خدا انفاق کرد و ابوذر خرج معاش و زندگی خود کرد. فردای آن روز پیغمبر سنگی را با آتش داغ کرده سپس سلمان و ابوذر را به نزد خود خواندند و فرمودند بالای سنگ رفته و توضیح دهدد پول را چگونه خرج کردید. سلمان بالای سنگ رفت و گفت: ((انفاق کردم در راه خدا)) و پایین آمد ولی ابوذر قبل از اینکه بتواند توضیحی دهد از سنگ پایین آمد. پیامبر فرموند پل صراط از این سنگ داغ تر است. و ما باید همه حساب های عمرمان را روی آن پس بدهیم نه یک روز را! ((و تو چه میدانی که چیست روز جزا؟)) ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
مادی گرایی بنی اسرائیل و درسی که می توانیم از آن بگیریم. می دانیم که قوم بنی اسرائیل تا چندین نسل در مصر زندگی کردند و شاید طی آن مدت، مادی گرایی محیط مصر تا حدود زیادی در افکار آنها رسوخ کرد. شاید پایداری آنها بر توحید ابراهیمی، بیشتر بر پایه حس قومیتی و احترام به دین اجدادشان بود. شواهد زیادی بر این ادعا در قرآن وجود دارد که در این متن به ترتیب آورده شده است. ۱- بلافاصله بعد از نجات از فرعون و معجزه بزرگ شکافته شدن دریا که همه بنی اسرائیل آن را با چشم خود دیدند، از کنار قومی بت پرست عبور کردند: ((فَأَتَوْا عَلَىٰ قَوْمٍ يَعْكُفُونَ عَلَىٰ أَصْنَامٍ لَهُمْ ۚ قَالُوا يَا مُوسَى اجْعَلْ لَنَا إِلَٰهًا كَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ : پس بر قومی گذشتند که بر بت هایشان سجده می کردند. (بنی اسرائیل) گفتند موسی برای ما معبودی قرار بده همان گونه که آنها معبود دارند.)) اعراف، ۱۳۸. و حضرت موسی پاسخ داد: ((شما قومی نادانید! همانا تباه است آنچه اینها بر آن اند و باطل است کارهایی که انجام می دهند.)) اعراف، ۱۳۹. ۲- این قوم تا قبل از نزول تورات آنقدر به حضرت موسی(ع) اصرار کردند که خداوند را عیان به آنها نشان دهد (!!) که او ناچار با ۷۰ تن از برگزیدگان قومش به کوهی رفتند برای ملاقات با خدا: ((وَاخْتَارَ مُوسَىٰ قَوْمَهُ سَبْعِينَ رَجُلًا لِمِيقَاتِنَا ۖ فَلَمَّا أَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ : و موسی ۷۰ نفر را برای ملاقات ما انتخاب کرد. پس لرزه ای سخت (صاعقه ای) آنها را گرفت.)) اعراف، ۱۵۵. همه آن ۷۰ نفر مُردند! سپس با دعا و لابه حضرت موسی دوباره زنده شدند و به نزد قوم خود برگشتند. ۳- از حکمت خداوند و برای آشکار شدن روح شرک در بنی اسرائیل، وعده ۳۰ روزه موسی برای برگشت از کوه طور ۱۰ روز بیشتر شد. همین ۱۰ روز کافی بود تا از طلا و جواهرات بتی بسازند و مشغول عبادت آن شوند تا زمانی که موسی برگشت و آن بت را قطعه قطعه کرد: ((وَ انْظُرْ إِلى إِلهِكَ الَّذي ظَلْتَ عَلَيْهِ عاكِفاً لَنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنْسِفَنَّهُ فِي الْيَمِّ نَسْفاً : به این معبودت که پیوسته آن را پرستش مى‌کردى بنگر که آن را مى‌سوزانیم؛ سپس تمام ذرّات آن را به دریا مى‌پاشیم.)) طه، ۹۷ ۴- مدتی بعد از نزول تورات، بنی اسرائیل از پذیرش احکام آن سرباز زدند و گفتند ما آن را اجرا نمی کنیم! خدا نیز کوه طور را بالای سرشان آورد ((وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ : و زمانی که از شما پیمان گرفتیم و کوه طور را بالای سرتان آوردیم که با قوت آنچه را که به شما داده ایم  بگیرید (تورات را بپذیرید و اجرا کنید).)) بقره، ۶۳ در کل به نظر می رسد قوم یهود (به دلیل عدم ظرفیت خودشان) بیشتر از آنکه هدایت شوند، مهار شدند! و هر زمان که قدرت از بالای سرشان برداشته شود طغیان می کنند. ((آنها امتى بودند كه گذشتند، دست آورد آنها مربوط به خودشان است و دست آورد شما نيز مربوط به خودتان. و شما بخاطر آنچه آنان انجام می دادند بازخواست نخواهيد شد.)) بقره، ۱۳۴. از ما درباره احکام تورات و ماجرای کوه طور نمی پرسند. بلکه از ما درباره قرآن و احکام آن خواهند پرسید. ولی درسی که از تاریخ بنی اسرائیل می گیریم این است که روح مادی گرایی خون به دل پیامبران خدا کرده است و گفته اند شاید دجال آخرالزمان، توصیف همین سبک زندگی مادی و سرمایه داری باشد. چه تعداد از مذهبی های ما که با جاذبه های دنیا دینشان را باختند. ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
سبک زندگی و پوچی وقتی در زندگی یک فرد ملاکی برای ارزش گذاری وجود داشته باشد، بالتبع خطوط قرمز و قید و بندهایی هم وجود خواهد داشت. آنها که به دنبال آزادی به معنای بی قید و بندی هستند، خواه ناخواه از نبود ملاک ارزش گذاری در زندگی خود پرده بر می دارند. مسلما تا برای یک چیز ملاکی وجود نداشته باشد خودش هم وجود نخواهد داشت! این است علت پوچی و خودکشی جماعت غرب گرای بعضا موفق. برعکس هرچه انسان پایبندتر به اصولِ برگفته از آن ملاک ارزش گذاری باشد، زندگی ارزشمندترین دارد: ((إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ : همانا گرامی ترین شما نزد خدا با تقواترین تان است.)) حجرات، ۱۳ ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
چرا در نمازها با خدا احساس غریبگی می کنیم ولی در خارج از نماز با دیگران انس می گیریم؟ ما با اعضای خانواده، فامیل و دوستان آشنایی داریم ولی مگر آشنایی ما با هر کسی غیر خدا تا کی دوام دارد؟! با تغییر نقش هایمان در زندگی و همچنین با مرگ عزیزان این نکته را باید خوب درک کرده باشیم که در زندگی همه بجز خدا موقتی اند! ((اگر خدایت برای تو احترامی قائل نشود کیست که بتواند تو را گرامی بدارد؟! اگر او لغزش ها و خطاهای تو را نادیده نگیرد، به چه کسی دل بسته ای که گناهانت را ببخشد؟!)) امیرالمومنین، کتاب ((علی از زبان علی)) ص ۲۷۳ یکی از سوره هایی که در شب قدر توصیه به خواندن آن شده است سوره عنکبوت است که اوج آن در این آیه است: ((مَثَلُ ٱلَّذِينَ ٱتَّخَذُوا۟ مِن دُونِ ٱللَّهِ أَوْلِيَآءَ كَمَثَلِ ٱلْعَنكَبُوتِ ٱتَّخَذَتْ بَيْتًۭا ۖ وَإِنَّ أَوْهَنَ ٱلْبُيُوتِ لَبَيْتُ ٱلْعَنكَبُوتِ ۖ لَوْ كَانُوا۟ يَعْلَمُونَ: مثال آنها که غیر از خدا برای خود مولا و دوست اختیار کردند مانند عنکبوتی ست که برای خود خانه ای انتخاب کرده! و همانا سست ترین خانه ها خانه عنکبوت است اگر می دانستند.)) آیه ۴۱. فلسفه خواندن سوره عنکبوت در شب قدر مشخص است؛ قرار است در این شب از دیگران بریده و به خدا متصل شویم. می شود این را از شهید امشب یاد بگیریم. ((عاشق که شد که یار به حالش نظر نکرد * ای خواجه درد نیست وگرنه طبیب هست)) حافظ ★*****★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
آیا می دانستید که طبق جدیدترین محاسبات، اگر فاصله زمین تا خورشید به اندازه 1 درصد نزدیک تر بود دیگر قابلیت حیات در زمین ما وجود نداشت؟! https://iopscience.iop.org/article/10.1088/0004-637X/765/2/131/meta آیا تا به حال خدا را بخاطر فاصله دقیق زمین تا خورشید شکر کرده بودیم؟!! یا بخاطر سپر محافظتی ای که زحل و مخصوصا مشتری در برابر اجرام پراکنده آسمانی برای ما ایجاد کرده اند تا شاهد فرود روزانه اجرام کیهانی بر سرمان نباشیم؟!! یا میدان مغناطیسی زمین که از ما در مقابل تشعشعات یونیزان خورشید محافظت می کند. از این مثال ها زیاد است. واقعا خیلی ساده و راحت از کنار این آیه رد نمی شدیم؟: ((وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا : و اگر نعمت های خدا را بشمارید، به آخرش نمی رسید!)) نحل، ۱۸ ما حتی نمی‌توانیم همه نعمت های خدا را بدانیم! انسانی با این همه نیاز و ضعف چگونه در مقابل دستورات پروردگارش قلدر شده است؟. این تعابیر دعای ابوحمزه واقعا تکان دهنده است و شرح حال معاندان امروزه است: ((أَنَا الَّذِی عَلَی سَیِّدِهِ اجْتَرَی أَنَا الَّذِی عَصَیْتُ جَبَّارَ السَّمَاءِ : من آنی هستم بر سرورش جری شد! من آنم که علیه برپادارنده آسمان طغیان کرد!)) ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
در برنامه وزین ((زندگی پس از زندگی)) یکی از تجربه گرها از رویارویی با موجودی گرگ سیما گفت. موجودی بسیار وحشتناک تر از گرگ های زمینی. موجودی که همتای ترسناکی اش را در تمام زندگی دنیایی ندیده بوده است! و آن موجود تجسم بدخلقی او بوده است. ((وَ بَدَا لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مَا لَمْ يَكُونُوا يَحْتَسِبُونَ : و از جانب خدا برایشان چیزی ظاهر می شود که حتی گمانش را هم نمی کردند.)) زمر، 47. زندگی مادی و جسمانی ما محدودیت هایی دارد که با آزاد شدن روح برداشته می شوند. به همین خاطر است که بعد از مرگ می شود سنگینی مجازات مرگ میلیون ها نفر و یتیمی ده ها میلیون نفر را بر یک نفر عامل اصلی چنین جنایاتی وارد کرد! ((و این‌گونه کسى را که زیاده روی و اسراف کند و به آیات پروردگارش ایمان نیاورد جزا مى‌دهیم! و عذاب آخرت، شدیدتر و ماندگارتر است.)) طه، ۱۲۷ ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
مسیر خودسازی در سیر الی الله پیچ و تاب عجیبی دارد. امام رضا(ع) در حدیثی اینگونه می فرمایند: ((لا يَتِمُّ عَقْلُ امْرِء مُسْلِم حَتّى تَكُونَ فيهِ عَشْرُ خِصال: ... ثُمَّ قالَ عليه السلام: أَلْعاشِرَةُ وَ مَا الْعاشِرَةُ؟ قيلَ لَهُ: ما هِىَ؟ قالَ عليه السلام: لا يَرى أَحَدًا إِلاّ قالَ: هُوَ خَيْرٌ مِنّى وَ أَتْقى : عقل شخص مسلمان کامل نمی شود مگر اين كه ده خصلت را دارا باشد: 3ـ خير اندك ديگرى را بسيار شمارد (تا انگیزه ای برای خوب بودن خودش باشد). 4ـ خير بسيار خود را اندك شمارد (تا بتواند آنها را حفظ کند). 9ـ گمنامى را از شهرت خواهانتر باشد (زیرا در شهرت معمولا از خدا دورتر می شویم). سپس فرمود: دهمی و چيست دهمی؟! به او گفته شد: آن چيست؟ فرمودند: احدى را ننگرد جز اين كه بگويد او از من بهتر و پرهيزكارتر است!)). تحف العقول، صفحه 443 ویژگی دهم مورد عجیب و سختی ست که برای رسیدن به آن باید نحوه برخورد ما با این چهار چیز قانون مند باشد: ۱- خوبی های دیگران، ۲- بدی های دیگران، ۳- خوبی های خود، ۴- بدی های خود. ۱- درباره خوبی دیگران باید قضاوت مثبت داشت و خوبی آنها را به عنوان یک درس برای خود قرار داد. ۲- درباره بدی های دیگران، نباید درباره خود آن شخص قضاوت منفی داشت. بلکه سعی شود آن عمل بد را از رفتار خود پاک کرد. ۳- در برخورد با خوبی های خود باید میزان خوبی خود را در مقابل خوبی خدا ناچیز بدانیم که همان میزان کم هم از توفیق خداست و باید از او شکرگزاری کرد. ۴- در برخورد با بدی های خود باید نفس اماره را متهم کرد و از شر نفس و آن عمل به درگاه خدا استغفار کنیم. از یک فرد، نه از بدی دیگران سوال خواهند کرد و نه از خوبی دیگران؛ ولی اگر زرنگ باشد (طبق این حدیث عقلش کامل باشد) می‌تواند هم از خوبی دیگران و هم از بدی آنها برای خود توشه راه بردارد. آنقدر مسیر طولانی ست که هر چه توشه داشته باشیم کم است! ((همتم بدرقهٔ راه کن ای طایرِ قدس که دراز است رَهِ مقصد و من نوسفرم)) حافظ ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
اگر از من بپرسند عمل کسی که صحیفه سجادیه را برای یاد گرفتن نکته می خواند بالاتر است یا کسی که صحیفه را می خواند چون از آن لذت می برد خواهم گفت دومی! اُنس و مناجات با پروردگار هدف خلقت نوع بشر است و هر دستاوردی غیر آن در مرتبه پایین تر و واسطه ای برای آن است. اگر ما باید معرفت الله پیدا کنیم و او را بشناسیم برای این است که با آن وجود بی نهایت انس گرفته و در کنارش آرام شویم: ((وَأَخْبَتُوا إِلَى رَبِّهِمْ : و در کنار پروردگارشان آرامش یافتند.)) هود، ۲۳. مرتبه اصلی لذتِ مناجات با خدا درک نمی شود جز در نماز شب. در نماز شب است که به راستی خلوتی میان بنده و پروردگار فراهم می شود. کسی می داند که روزهایش به امید نماز شب طی می شود و در آن به آرامشی می رسد که می خواهد زمان متوقف شده و سال های سال در همان حالت بماند. برای کسی که لذت ارتباط با خالق را چشیده محرز است که هدف آفرینشش ارتباط با خالق و عبادت اوست: ((وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ : اِنس و جن را نیافریدم جز برای اینکه عبادت کنند مرا.)) ذاریات، ۵۶ ((نماز معراج مؤمن است)) این معراج زمانی اتفاق می افتد که از ((من)) پریده و در او پرواز کنی. خداوند قائم به خود و دارای ابدیت است؛ وقتی در نماز با خالق یک اتصال قوی ایجاد کردی، همان حالات را می فهمی. جسم مخلوق خداست ولی طبق آیه ۲۹ سوره حجر، روح، روح خداست که طبق آیه ۸۵ سوره اِسراء در دایره ((خلق)) نیست بلکه در دایره ((امر)) است! وقتی به مبدا خود متصل شد، باید هم آن حالات را درک کند. کسی این معنا را درک کرده باشی دیگر نمی پرسی هدف من در زندگی چیست؟ زیرا جواب همه پرسش های خود را در اتصال به واجب الوجود در می یابد. ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
ابتدا که رود راه افتاد، حجم کف رویش بیشتر از خودش بود. در آغاز اصلا رودی دیده نمی شد! ولی او در زیر هیاهوی کف ها با استواری به مسیرش ادامه می داد. کف ها هر کدام به راست و یا چپ می رفتند ولی رود با اطمینان به راه مستقیم پیش می رفت. در نهایت کف ها ناپدید شدند و آنچه ماند رودِ با استقامت بود! خداوند در قرآن کریم (رعد، 17) حق و باطل را به رود و کف روی آن که پرحجم ولی موقت است تشبیه کرده است. تو اگر حق می گویی و از حق اطاعت می کنی مانند رود با صلابت به مسیرت ادامه بده حتی اگر کف ها مخالفت کنند. بدان که ایدئولوژی های دروغ و ساختارهای بی بنیه نمی توانند تا ابد پایدار بمانند زیرا نخواهند توانست تا ابد پاسخ دروغ را در مقابل فطرت انسان با زرق و برق و بلندگوهای قوی حق جلوه بدهند. با وجود تمام جریانات بی بنیه مخالف، امروز از هر روز دیگری به تمدن سازی اسلامی نزدیک تر شده ایم. دعای ندبه در روز عید فطر فراموش نشود. ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
عطر مناسب و معنوی یک تبلیغ تأثیرگذار بر ناخودآگاه افراد است. انتخاب اسم مذهبی بر روی فرزندان یک تبلیغ ماندگار است. عکس زمینه گوشی و پروفایل فضای مجازی یک تبلیغ است. پیراهن مشکی ماه محرم و انگشتر عقیق حکاکی شده تبلیغ اند. نوشتن ((یا مهدی)) پشت شیشه خودرو یک تبلیغ است. شنیده شدن نوای قرآن از خودرو شما یک تبلیغ است. ما می توانیم با بعضی کارهای شخصی خود دارای تاثیر اجتماعی باشیم و امر به معروف و نهی از منکر کنیم: ((دعوت کنندگان مردم باشید با غیر از زبانتان. باید از شما خویشتنداری، تلاش، نماز و خوبی دیده شود که این کارها خود دعوت کننده (به حق) اند.)) امام صادق (ع) ((كسى كه امر به معروف و نهى از منكر كند جانشين خدا و پيامبر بر روى زمين است.)) رسول اکرم (ص)، مجمع البیان ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
در تاریخ و روایات آمده است که در جنگ احزاب سنگ بزرگ و محکمی مانع از کندن خندق شد بصورتی که نه میشد آن را جابجا کرد و نه چند قطعه کرد. ماجرا به گوش پیامبر رسید. ایشان بعد از دعا، کلنگ را گرفته و بر سر آن سنگ کوفتند. با ضربه اول جرقه ای نمايان شد، پیامبر تکبیر گفتند و گفتند در آن جرقه جبرئیل امین را دیدم که به من بشارت فتح کاخ های مدائن و حیره را داد. مسلمانان به تبعیت از ايشان تکبیر گفتند. با ضربه دوم تکبیر گفتند و فرمودند جبرئیل به من بشارت فتح کاخ های قیصر را داد. و در سومین ضربه بشارت فتح کاخ های صنعا و یمن به من داده شد. منافقین می خندیدند و می گفتند به ما وعده فتح کشورهای دیگر را می دهد در حالی که ما اکنون در مدینه محاصره هستیم! ماجرای بالا، ماجرای مهدی نصیری هاست که بشارت ((پیچ تاریخی)) رهبری را با بی ادبی شیادی می نامند. در حالی که یک جستجوی ساده ((transition from unipolarity to multipolarity)) در گوگل کافی بود که ببینند از سال ۲۰۱۲ (یعنی ۱۱ سال قبل) سایت رسمی کمبریجِ انگلیس و فارِن پالیسیِ آمریکا می گويند چشم انداز آینده نظام بین الملل، گذار از نظم تک-قطبی آمریکایی به چند-قطبی است. مشکل اینجاست این جماعت خود عقل کل پندار تمام سوادشان محدود به بی بی سی فارسی و مهد کودک من و تو و پیام های بی مدرک واتساپ است. https://www.cambridge.org/core/books/abs/international-relations-theory-and-the-consequences-of-unipolarity/from-unipolarity-to-multipolarity-transition-in-sight/CD35CD29F702546058795648A11748A1 ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
بدلیل لجاجت بیش از حد، هدایت گروهی از معاندین را به بعد از ظهور حواله کرده ایم ولی مشکل اینجاست که آنهایی که امروز واضحا مقابل حق و به نفع ظالم موضع می گیرند، احتمالا نباید فردا در مقابل حضرت به طریق شدیدتری موضع بگیرند؟! انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) حول محور خداخواهی و حق طلبی ست و بسیاری از مصلحت اندیشی های ما را ندارد؛ کسی که با این دو محور یعنی خدا و حق دشمنی دارد بعد ظهور هم درست نخواهد شد! البته با انقلاب حضرتش دو گروه به ما خواهند پیوست: ۱- آنهایی که بخاطر ترس از قدرتِ استکبار با او همراه شده بودند (زیرا تأییدات الهی و قدرت ماورائی حضرت بر همگان آشکار خواهد شد.) ۲- آنهایی که فریب شگردهای رسانه ای شیطان را خورده بودند (زیرا بیان حضرت حجت، باطل السحر رسانه های دجال خواهد بود). این دو ویژگی در دعای ندبه آمده است: ((اَینَ قَاصِمُ شَوْكَهِ الْمُعْتَدِينَ : كجاست درهم شكننده شوكت متجاوزان؟ يَا ابْنَ الدَّلاَئِلِ الظَّاهِرَاتِ يَا ابْنَ الْبَرَاهِينِ الْوَاضِحَاتِ الْبَاهِرَاتِ : ای فرزند دليلهای آشكار، ای فرزند برهان های واضح و نمايان)) ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
مانند هر جمله دیگری، آیات قرآن هم اگر با پدیده بیرونی همزمان باشند بیشتر بر دل نفوذ می کند. ما که با یک نشان دادن زلزله ۵ ریشتری به دست و پا افتاده و معذرت می خواهیم، چکار خواهیم کرد با زلزله ای که خداوند درباره اش صفت عظیم را بکار برده! : (( بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْءٌ عَظِيمٌ  اى گروه مردم، درباره پروردگار خود پروا پیشه كنيد. همانا زلزله رستاخيز اتفاق عظیمی ست! (۱) روزى كه آن را ببينيد هر شيردهنده‏ اى (از ترس) آن را كه شير می دهد فرو مى‏ گذارد و هر آبستنى بار خود را فرو مى ‏نهد و مردم را مست مى ‏پنداری در حالی که مست نيستند. بلکه عذاب خدا شديد است.)) حج، آیات ۱ و ۲ چگونه خدا را پشت سرمان و خارج از دایره زندگی قرار داده ایم در حالی که انتهای مسیرمان ملاقات با اوست؟ تنها، بدون حَسَب و نَصَب و مقام. در حالی که هنگام دیدن شمه ای از قدرت خدا ( آن هم در این دنیای محدود) همه به زانو افتاده و عذر می طلبیم: ((و اگر شمه‏ اى از عذاب پروردگارت به آنان برسد خواهند گفت اى واى بر ما كه ستمكار بوديم.)) انبیا، ۴۶ ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
مقایسه حق مالکیت زنان در فقه اسلامی و قانون اروپایی ((مردان نصیبی از آنچه کسب کرده اند دارند و زنان نیز نصیبی از آنچه کسب کرده اند دارد)) نساء ۳۲. شاید این حرف قرآن در زمانه ما بسیار بدیهی به نظر بیاید ولی برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید تا ۱۳۰۰ سال بعد از این آیه، در جوامع غربی، تمامی مایملک زن بعد از ازدواج در اختیار همسرش قرار می گرفت! انگلیسی ها افتخار می کنند که اولین کشور اروپایی بودند که برای زنان حق مالکیت قائل شدند (در سال ۱۸۸۲ میلادی!). https://www.parliament.uk/about/living-heritage/transformingsociety/private-lives/relationships/overview/propertychildren/ یکی از ویژگی های اعجاز بودن قرآن مقابله صریح با سنت های جاافتاده اشتباه زمانه خود است که نشان دهنده پشتوانه الهی این احکام است. معاندین یاد گرفته اند بگویند عرب ها فلان بودند؛ هنر آن است در جامعه ای که دختر را زنده به گور می کردند برای زنان حق نفقه و مهریه ای قائل شوی که مجالس اروپایی تا هزار سال آینده هم آن را تصویب نخواهند کرد. ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4