eitaa logo
راه رشد
2.3هزار دنبال‌کننده
40 عکس
17 ویدیو
0 فایل
((يَهْدِي إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ : (قرآن) به سوی رشد و تعالی هدایت می کند پس به آن ایمان آوردیم.)) جن، ۲
مشاهده در ایتا
دانلود
((از میان هر ۱۰ خانواده تک والدی موجود در انگلیس، سرپرست ۹ خانواده زنان اند. میانگین درآمد هفتگی هر مرد انگلیسی ۳۴۰ پوند است در حالی که میانگین درآمد هر زن انگلیسی ۱۹۴ پوند در هفته است.)) اینها حرف من نبود. حرف نماینده مجلس عوام انگلیس در سال ۲۰۱۹ بود که در سایت رسمی مجلس انگلیس موجود است. https://hansard.parliament.uk/commons/2023-03-23/debates/CD3FD6BA-E495-40CE-A1A2-56F06A25E0AC/SupportForWomenInPoverty در جوامع آزاد: ۱- اگر یک زن ازدواج کند خرج زندگی مشترک پنجاه پنجاه است (آنها مانند اسلام نفقه اجباری ندارند). ۲- پدر می تواند بدون هزینه متارکه کند و مسئولیت بچه بیفتد با مادر (آنها چیزی به نام مهریه ندارند). ۳- و اینها همه در شرایطی ست که میانگین دریافتی زنان (در همه دنیا) از مردان کمتر است. حالا بگویید ((زن، زندگی، آزادی)) حداقل از نظر اقتصادی به نفع زنان است یا به ضرر آنها؟! (مجبوریم برای کسانی ست که چیزی از معنویات، وجدان، و هتک جایگاه بشر نزد خالق یکتا نمی دانند اینگونه استدلال کنیم!) ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
شاید شیطان زمانی که به دستور خدا عمل نکرد و خداوند علت سجده نکردنش بر حضرت آدم را پرسید می توانست توبه کند و از خدا عذر بطلبد ولی او بر مخالفت خود با فرمان خدا اصرار ورزید، در نتیجه از درگاه خدا طرد شد. شیطان بعد از طرد شدن به خداوند اینچنین گفت: ((رَبِّ بِمَا أَغْوَيْتَنِي ... : پروردگارا بخاطر اینکه مرا گمراه کردی!! ... (فلان کارها را خواهم کرد.))) حجر، ۳۹ اولین قدم برای اصلاح، قبول کردن اشتباه خود است. توجیه گناه و انداختن تقصیر بر گردن دیگران (و از جمله خدا) رفتاری شیطانی ست. توجیه، راه اصلاح را بر انسان می بندد و شیطان استاد قبولاندن توجیهات به بشر است. از توجیه اشتباهات خود بپرهیزیم! ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
امام باقر(ع) در تفسیر آیه ۸۳ سوره یوسف فرمودند: ((صبر جمیل، صبری ست که در آن به هیچ یک از مردم شکایت نشود. روزی حضرت ابراهیم(ع)، یعقوب را (که نوه او بود) برای کاری سوی راهب عابدی فرستاد ... راهب از او پرسید چرا تو را اینقدر پیر و شکسته می بینم؟ حضرت یعقوب(ع) پاسخ داد: غم و غصه و بیماری (مرا به این روز انداخته). هنوز به دم درِ منزل راهب نرسیده بود که خداوند به یعقوب وحی کرد: ای یعقوب، از من به بنده ام شکایت می بری؟! یعقوب همان لحظه به سجده افتاد و عرض کرد: خداوندا دیگر این کار را تکرار نمی کنم.)) یکی از رفتارهایی که در دین ما مذمت شده غر زدن است! شخصی که مدام غر زده و با کوچکترین دردی ناله می کند موجب تاثیر منفی بر محیط و اطرافیانش می شود. هر چند انتقاد سازنده و فعال بودن فکر برای حل مشکلات کاملا خوب است ولی ناله بدون نتیجه نهی شده است. به همین خاطر حضرت یعقوب هنگام دوری از دو فرزند منتخبش گفت: ((إِنَّمَا أَشْكُو بَثِّي وَحُزْنِي إِلَى اللَّهِ  : همانا درد جانکاه و اندوهم را فقط با خدا مطرح می کنم (و نزد او شکوه می برم).)) یوسف، ۸۶ ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
به تازگی در جنوب چین فروچاله ای عظیم در عمق ۲۰۰ متری زمین کشف شده است. در این فروچاله جنگلی دارای درختان ۴۰ متری وجود دارد! این که هنوز در روی زمین (آن هم در سطح خشکی نه در اعماق اقیانوس ها) مناطقی هست که کشف نشده اند نکته ای برای کم کردن تکبر بشر در مقابل پدیدآورنده آسمان و زمین است. کسانی که با قرآن آشنایی دارند ماجرای قوم یاجوج و ماجوج و وعده آخرالزمانی قرآن را می دانند. براساس آیات قرآن یاجوج و ماجوج قومی وحشی بودند که توسط ذوالقرنین بوسیله دیوار حائل محکمی مخلوط از آهن و مس محصور شدند (کهف،۹۶). این دیوار در آخرالزمان فروریخته و این قوم محصور و وحشی بر زمین خواهند تاخت (انبیاء ۹۶). بپذیریم که ما همه چیز را نمی دانیم و در مقابل کلام خدا سر علم نکنیم. قرآن تا بعد از مرگ و حتی بعد از قیامت برای ما شگفتانه دارد! بعضا پیش می آید در بهشت اتفاقی می افتد و بهشتیان می گویند این همان اتفاقی ست که قبلا در قرآن خوانده بودیم! ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
عدم تصویب کاهش دوره استعفای کاندیدهای نمایندگی در صحن علنی مجلس (چیزی که یکی از رهنمودهای رهبری در ابلاغ سیاست های کلی انتخابات و عاملی برای تقویت رقابت و ورود افراد قوی تر به صحنه انتخابات بود) یک بار دیگر ثابت کرد ما باید دیدمان را نسبت به ولایت فقیه تصحیح کنیم. تا زمانی که از یک چيز درک درستی نداشته باشی قطعا استفاده درست را نیز از آن نخواهی داشت. رهبری در نظام ما چراغ راه است؛ اهداف درست و اولویت بندی ها را مشخص می کند و خطرات را رصد و نسبت به آن ها هشدار می دهد ولی این رهنمودها و هشدارها بدون پیگیری امت و مسئولان اجرائی نمی شود. امسال برای اولین بار بود که توانستم در یکی از سخنرانی های رهبر انقلاب در اول فروردین شرکت کنم و حقیقتا نگاهم نسبت به ایشان تغییر کرد. سخنرانی اکثرا اغنائی و کمتر توصیفی بود و ایشان را یک متفکر بی نظیر و دارای ابعاد مختلف یافتم؛ همانگونه که آیت الله مصباح گفته بود از صدر اسلام تا کنون بجز معصومین، هیچگاه اسلام و شیعه، زعیمی به جامعیت آیت الله خامنه ای نداشته است ((ولی آن را که فرمان نبرند سررشته امور از دستش برون است!)) نهج البلاغه. خطبه ۲۷. ((و خدا فرمود من با شما هستم اگر نماز را برپا داريد و زكات بدهيد و به فرستادگانم ايمان بياوريد و آنها را گرامی داشته و اطاعت کنید.)) مائده، ۱۲ ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
در جلد چهارم کتاب ((دفاتر ملکوتی)) از یکی از دوستان شهید مدنی نقل شده که در نجف، سر موضوعی چهار سال به ایشان سلام نکردم ولی ایشان در همه آن سال ها به من سلام کرد! (این ماجرا مربوط به قبل از انقلاب و انتصاب ایشان به عنوان امام جمعه تبریز است). اگر نگاه، معطوف به ((نتیجه)) باشد یک بار و دوبار که سلام کنی و جواب نشنوی ادامه نخواهی داد. ولی اگر نگاهت معطوف به ((وظیفه)) باشد ادامه می دهی. این جمله از بزرگان به ما رسیده که ((ما مامور به وظیفه ایم نه مامور به نتیجه)). شاید بعضی ها شبهه وارد کنند که کار بدون نتیجه چه ارزشی دارد؟ ولی من می گویم اگر ۵۰ درصد مردم یک جامعه مسئولیت پذیر بوده و نگاهِ معطوف به وظیفه داشته باشند سرنوشت آن جامعه متفاوت خواهد بود. بنابر این حتی اگر بخواهیم به نتیجه برسیم نیز باید نگاهمان را بر وظیفه متمرکز کنیم. برای تاکید بر وظیفه گرایی همین بس که قرآن کریم در آیه ۴ سوره ممتحنه حضرت ابراهیم را الگوی ما قرار داده؛ همان ابراهیمی که در آیه ۱۲۰ سوره نحل از او تعبیر به امت شده است! ((إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا : همانا ابراهیم (خودش به تنهایی) امتی بود مطیع خدا و حق گرا!)) زیرا در برهه ای از تاریخ، تنها فرد خداپرست در زمین حضرت ابراهیم (ع) بوده است به همین خاطر در نگاه حضرت حق، ابراهیم به تنهایی یک امت بوده (امت موحد) و سایر مردم یک امت (امت مشرک)! آری اگر چنین فردی الگوی ما باشد حتی وقتی تنها هم باشیم نباید از حق منحرف شویم چه رسد به زمانی که میلیون ها نفریم و متحد و دارای رهبر. ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
منطق این است که وقتی بدی آشکار شد، خوبی هم باید بدون خجالت آشکار شود. وقتی صدای حرام از خودروها و خانه ها بلند شد، صدای اذان و قرآن هم باید بدون خجالت از خودروها و خانه ها بلند شود: ((فَلا تَخافُوهُمْ وَ خافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ‌ : پس از آنها نترسید بلکه از من بترسید اگر مؤمن هستید.)) آل عمران، ۱۷۵ دیروز برای بدرقه به فرودگاه رفته بودم. وقت اذان ظهر شد. در نمازخانه فرودگاه با صدای بلند و طوری که به فضای فرودگاه برسد اذان گفتم. همین‌گونه اگر هنگام نماز در دانشکده باشم به صوت ضبط شده اذان بسنده نکرده و جداگانه اذان می گویم. طبق احادیث، اذان زنده باعث فرار شیطان است. این روزها بین مساجد فاصله زیاد است و صدا به همه مردم نمی رسد؛ اگر هنگام اذان در خودرو بودی صدای رادیو را زیاد کن تا به همه برسد. اگر شیطان خواست برای آشکار کردن مظاهر دین برایت بهانه آورده و منصرفت کند این جملات را از تعقیب نماز صبح یاد بگیر: ((مَا شَاءَ اللَّهُ لا مَا شَاءَ النَّاسُ، مَا شَاءَ اللَّهُ وَ إِنْ كَرِهَ النَّاسُ : آنچه خدا بخواهد نه آنچه مردم بخواهند. آنچه خدا بخواهد حتی اگر مردم بدشان بیاید.)) این حدیث از شهید امروز یعنی حضرت امام صادق (ع) به جا مانده که: ((خداوند برای موذن تا آنجا که چشمش کار می کند و تا وقتی صدایش بلند است غفران و آمرزش قرار داده است.)) ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
((وَإِذَا أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا : و زمانی که بخواهيم شهرى را هلاك كنيم مرفهینِ خوشگذران آن را وا مى داريم تا در آن به انحراف [و فساد] بپردازند پس وعده عذاب بر آن [شهر] لازم گردیده و آن را [يكسره] زير و زبر می كنيم.)) اسراء، ۱۶ البته این آیه درباره جوامعی است که ۱- مرفهینِ خوشگذران آن از طرفی الگوی توده مردم شده اند و انحراف آنها به انحراف توده های مردم می انجامد. و از طرف دیگر ۲- مرفهین و سرمایه داران در حکمرانی نفوذ کرده و حاکمیت تبدیل به وسیله ای برای حفظ منافع آنها شده است. شرط اول با تبدیل شدن مرفهین به سلبریتی های مجازی کاملا مشهود است و شرط دوم نیز با اجرای دو استانداردی قوانین برای آنها و همچنین دست داشتن شرکت های بزرگ و بانک ها در افزایش قيمت مواد اولیه و احتکار مسکن دیده می شود. شاید قرار نباشد حتما صیحه آسمانی و امر معجزه گونی پیش بیاید، ولی در اینکه انحراف مرفهینِ خوش گذران و سرمایه دار می توانند عامل نابودی یک مملکت باشند تردیدی وجود ندارد! این نکته ها را از قرآن بیاموزیم که امیر المومنین(ع) فرمودند: ((يَسْتَثِيرُونَ بِهِ دَوَاءَ دَائِهِمْ : (متقین) دوای دردشان را در قرآن می جویند.)) خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
همه این عالم نقاشی خداست و او برای هر یک از ما نقشی انتخاب کرده است. اتفاقاتی مانند کربلا و یا غیبت و ظهور امام عصر آنقدر هوشمندانه چیده شده اند که طراحی خداوند علّام الغیوب در آن کاملا آشکار است. کمال هر کس در پذیرش آن نقشی ست که خداوند دانا در این داستانِ بلند آفرینش برایش انتخاب کرده است. می دانیم که پیغمبر اکرم(ص) در خواب به سیدالشهدا(ع) خبر داد که خدا می خواهد تو را در راه خودش کشته ببیند (و خانواده ات را نیز اسیر). اگر ما بودیم نمی گفتیم مگر خدا با من دشمنی دارد؟! ولی اولیای خدا در طول زندگی خود مصداق بارز این آیه شریفه هستند: ((إِنَّمَا كَانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ إِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَنْ يَقُولُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ : همانا گفتار مؤمنان زمانی که به سوی خدا و رسولش خوانده می شوند تا بر آنها حکم کنند این است که می گویند شنیدیم و اطاعت کردیم. و آنها همان رستگاران اند.)) نور، ۵۱. بله، امام از همان گودال قتلگاه به اوج عزت و شرافت دنیا و آخرت رسید. خداوند خیر نهایی هر کدام از ما را بهتر می داند. ((در دایره قسمت، ما نقطه تسلیمیم لطف آن چه تو اندیشی، حکم آن چه تو فرمایی فکر خود و رای خود، در عالم رندی نیست کفر است در این مذهب، خودبینی و خودرایی)) حافظ ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"صخره های کیهانی" نام مستعاریست که برای دو سحابی واقع در اعماق ابر ماژلانی بزرگ در نظر گرفته شده و این تصاویر زیبا و حیرت انگیز از آنها توسط تلسکوپ هابل ثبت شده است. ببینیم؛ باشد که شیرینی ها و تلخی های زمینی، آسمانِ با عظمت را از یادمان نبرد و روزمرگی های زندگی طی ماه ها، سال ها و دهه ها، فکر و در نتیجه خودمان را کوچک نگه ندارد: ((أَوَلَمْ يَنْظُرُوا فِي مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا خَلَقَ اللَّهُ مِنْ شَيْءٍ وَأَنْ عَسَى أَنْ يَكُونَ قَدِ اقْتَرَبَ أَجَلُهُمْ : آيا در ملكوت آسمانها و زمين و هر چيزى كه خدا آفريده است ننگريسته‏ اند؟! و اينكه شايد هنگام مرگشان نزديك شده باشد (و فرصت عبرت گیری به پایان برسد). )) اعراف، ۱۸۵ (( تو خود چه لُعبَتی ای شهسوار شیرین کار که تُوسنی چو فلک رام تازیانه توست چه جای من که بلغزد سپهر شعبده باز از این حیَل که در انبانه ی بهانه توست به لطف خال و خط از عارفان ربودی دل لطیفه‌های عجب زیر دام و دانه توست)) حافظ ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
نهج البلاغه دارای سه قسمت کلی است: ابتدا خطبه های حضرت، بعد نامه ها و در انتها حکمت های ایشان. شاید حکمت های نهج البلاغه بدلیل کوتاه بودن برای اکثریت مردم قابلیت استفاده بیشتری داشته باشد. مخصوصا اگر با ترجمه منظوم استاد امید مجد باشد قابلیت تبدیل شدن به ضرب المثل و جملات پرکاربرد را در فرهنگ کشور ما دارد. تعدادی از حکمت های نهج البلاغه با ترجمه منظوم از امید مجد را برای شما انتخاب کردم. ۲- خوار گردد هرکسی دیده زیان وانگهی راندست رازش بر زبان (فاش کردن اشتباه و گناه خود، عامل خواری ست) ۲۱- هر که می ترسد بگردد ناامید خجلت بی جا به محرومی کشید (کنار گذاشتن ترس و خجالت بی جا) ۲۵- ای بنی آدم اگر پروردگار می کند بی وقفه رحماتش نثار باز هم عصیانگری و ناسپاس باش از فرجام سختت در هراس (اگر گناه می کنی و خداوند همچنان پیوسته نعمت برایت می فرستد، بدان رهایت کرده تا در جهنم از تو پذیرایی کند!) ۳۶- هرکسی را آرزوها شد دراز باب بدکاری بر او گردید باز (آرزوی مادی دور و درازی که با حلال بدست آمدنی نیست، ناچار از طریق حرام بدست خواهد آمد!) ۳۸- برترین گنج ها دانائیست خودپسندی بدترین تنهائیست! گوش دل پیش آر و در قلبت نویس دور باش از دوستی با هر خسیس! چون اگر روزی تو را اُفتد نیاز می کند از یاری تو احتراز! دست در دست تبهکاری مپیچ چونکه بفروشد تو را روزی به هیچ! گر کسی کاذب بود زو رخ بتاب چونکه باشد در مَثل همچون سراب! آنچه را دورست بنماید قریب وآنچه نزدیک است گرداند غریب! ۴۰- قلب نادان را دهانش منزل است عاقلان را قلبشان کنج دل است (نادان هرچه به زبانش بیاید می گوید ولی عاقل سخنانش سنجیده و گزیده است) ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
((وَمِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ جَعَلَ فِيهَا زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ : و از همه (درختانِ) میوه در زمین دو زوج قرار دادیم.)) رعد، ۳. ((وَأَنْبَتْنَا فِيهَا مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ : و در زمین از هر زوج (گیاهِ) نشاط آوری رویاندیم.)) ق، ۷ قرآن کریم در ۴ آیه، زوجیت را به تمام گیاهان نسبت می دهد؛ چیزی که امروزه نیز در علم زیست شناسی کاملا پذیرفته شده است. شاید بشر در قرون گذشته بدلیل مشخصات ظاهری، تفاوت نخل نر و ماده را میدانسته و از آن بصورت تجربی برای بارور شدن خرما استفاده می کرده ولی قطعا درمورد سایر گیاهان، تا زمان لینه چنین دیدگاهی وجود نداشته است(۱و۲). شاید امروزه این نکته امری واضح باشد و حتی بچه هایمان در علوم ابتدایی آن را می خوانند ولی وقتی بحث زوجیت گیاهان اولین بار در قرن ۱۸م مطرح شد آنقدر دور از ذهن بود که تا سال ها کتاب های لینه از طرف کلیسا به عنوان ((کتب ضالّه)) معرفی گردید! برای انسانی که تا آن زمان نگاهش به لقاح و بارور شدن بر گرفته از حیوانات و انسان ها بوده، تصور تعمیم چنین اتفاقی به گیاهان ثابت در خاک چیز عجیبی بوده است. قطعا اینکه باد عامل انتقال سلول های جنسی و لقاح در گیاهان است برای بشر، نیازمند اختراع میکروسکوپ و بعد از آن ده ها سال تحقیق بوده است ولی خدایی که قرآن را نازل کرده به میکروسکوپ نیازی نداشته آنجا که به پیامبرش فرمود: ((وَأَرْسَلْنَا الرِّيَاحَ لَوَاقِح : و بادها را عامل لقاح فرستادیم.)) حجر، ۲۲ ۱- کتاب ((The evolution of plant sexual diversity)) صفحه ۲۷۴ ۲- کتاب ((راز فاش شده طبیعت)) ((revealed secrete of nature)) ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
پیام امام رضا علیه السّلام به شیعیان که در نامه ای از آن حضرت به جناب عبدالعظیم حسنی رسیده، تعبیرات زیبایی دارد که در روز میلاد امام رئوف تقدیم شما می گردد. بسم الله الرّحمن الرّحیم ای عبدالعظیم از سوی من به یارانم سلام برسان و به ایشان بگو: • که شیطان را به خود راه ندهند. • و به آنان فرمان ده به راستی در گفتار و ادای امانت. • و آنها را فرمان ده در آنچه به کارشان نمی آید خاموشی ورزند. • و ستیزه جویی کنار نهند و به یکدیگر روی آورند که موجب نزدیک شدن به من است. • و به در افتادن با یکدیگر خود را مشغول نسازند که من با خود عهد کرده ام هر که چنین کند و یاری از یاران مرا به خشم آورد ، از خدا بخواهم در دنیا سخت ترین عذاب را بدو رساند و در آخرت در شمار زیانکاران باشد. • و ایشان را آگاه ساز که خداوند ، نیکوکار آنها را خواهد بخشید و از بد کارشان در خواهد گذشت؛ مگر کسی که به خدا شرک ورزیده یا دوستی از دوستان مرا بیازارد یا بدخواهی او را به دل گیرد ؛ که اگر چنین کند خداوند او را نبخشاید تا زمانی که از این اندیشه بد باز نگردد، اگر بازگشت (چه بهتر) و گرنه روح ایمان از دلش رخت بربندد و از ولایت من بیرون رود . و او را از ولایت ما بهره ای نخواهد بود و از این سرنوشت بد به خدا پناه می برم . بحارالانوار- جلد 71 – صفحه 231
((أُولَئِكَ يُؤْتَوْنَ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْنِ بِمَا صَبَرُوا وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ : آنها اجرشان دو برابر داده می شود بخاطر اینکه صبر کرده و بدی را با نیکی دفع می کنند.)) قصص، ۵۴. اگر بپرسند اوج بی اعتنایی به مردم دنیا چیست می گویم اینکه کارهای مردم باعث نشود تو واکنش اشتباه داشته باشی و برای آخرت خود هزینه بتراشی. اگر واقعا فقط به خدا وابسته ای و از خلق وارسته، باید فقط دستورات الهی تعیین کننده رفتار تو باشد. ((ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ السَّيِّئَةَ : بدی را به روشی که بهتر (و کم هزینه تر) است دفع کن.)) مومنون، ۹۶.  رهبری خردمند فرمودند مسئله حجاب باعث دو قطبی سازی در جامعه نشود. در سخنرانی اول فروردین نیز فرمودند بخاطر اختلافات سیاسی دست به یقه نشوید. ما باید بنا به سیره پیامبر و اهل بیت ایشان، خیرمان به همه برسد (هرچند ممکن است گاهی سخت باشد). این کار علاوه بر اندوخته اخروی، بهترین وسیله برای تبلیغ دین است. مؤمنان باید در دوره آخرالزمان به خود دلداری دهند. هم شرایط سخت است و هم فرج نزدیک. ((خِرد را در هوا چندین مرنجان روان را در بلا چندین مپیچان بدو گفت ای ز بخت خویش نالان تو شیری چند نالی از شغالان تو را دولت رسد روزی به فریاد ازان پس کِت نماید چند بیداد به مهر اندر تو چون بازارگانی ازو گه سود بینی گه زیانی کسی کاو تخم-کِشتن پیشه دارد همیشه دل در آن اندیشه دارد ز کشتن تا برُستن تا دِرودن بسا رنجا که باید آزمودن مگر صد ره ترا گفتم ازین پیش مکن بیداد بر نازک تن خویش)) فخرالدین اسعد گرگانی افسانه ویس و رامین ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
این جمله از بزرگان اخلاق و عرفان معروف است که اگر شخصی نصف عمر خود را نیز برای پیدا کردن استاد صرف کند جا دارد و نکوهیده نیست. شاید ندانید این جمله در قرآن کریم در سوره کهف مصداق دارد: یکی از یاران حضرت موسی(ع) از ایشان سوال کرد که آیا بر روی زمین کسی از تو داناتر هم وجود دارد؟ از طرف خداوند وحی رسید که بله‌ و نشانی هایش به وی داده شد. پیامبر اولوالعزم خدا و رهبر یک امت، به همراه وصی خود (یوشع بن نون) برای رسیدن به پیشگاه آن عالی جناب (حضرت خضر (ع).) به راه افتادند و موسی جمله ای گفت که برای ما درس شد: ((وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِفَتَاهُ لَا أَبْرَحُ حَتَّى أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَيْنِ أَوْ أَمْضِيَ حُقُبًا : و هنگامى كه موسى به جوان [همراه] خود گفت دست بردار نيستم تا به محل برخورد دو دريا (که نشانی محل ملاقات او با خضر بود) برسم، هر چند مدت های طولانی صرف کنم.)) کهف، ۶۰ موسی صاحب شریعت و کتاب بود و خضر عالم به باطن امور. هر کدام مسئولیت محوله مربوط به خود را از جانب خداوند انجام می دادند. ماجرای موسی و خضر در تاریخ اسلام مورد توجه علما و ادیبان قرار گرفته است و ما همیشه توصیه به مددخواهی از دامان عالمان دین، بزرگان اخلاق، و مرشد اصلی یعنی امام زمان خود شده ایم. ((ترک این مرحله بی همرهی خضر مکن ظلمات است بترس از خطر گمراهی)) حافظ ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
((قُلْ لَوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا : بگو اگر دریا جوهری بود برای سخنان پروردگارم، قطعا دریا تمام می شد پیش از آنکه سخنان پروردگارم تمام شود، هرچند به همان اندازه به کمکش بیاوریم.)) کهف، ۱۰۹ علاوه بر آیه فوق که در سوره کهف آمده است، در سوره لقمان آیه ۲۷ نیز سخن از کم آمدن هفت دریا قبل از اتمام سخنان خداوند است. این ها مثال است و کنایه از اینکه بدانیم کلمات و مفاهیم الهی نهایتی ندارد و او تا ابد با بندگانش سخن دارد! البته اگر آنها بخواهند و لیاقت پیدا کنند با او هم سخن شوند. ((ای بی نشان محض، نشان از که جویمت؟ گم گشت در تو هر دو جهان از که جویمت؟ دل در فنای وحدت و جان در بقای صرف من گمشده درین دو میان از که جویمت؟ پیدا بسی بجستمت اما نیافتم اکنون مرا بگو که نهان از که جویمت؟ در بحر بی نهایت عشقت چو قطره‌ای گم شد نشان مَه، به نشان از که جویمت؟ تا بود که بویی از تو بیابد دلم چو جان بیرون شد از زمان و مکان از که جویمت؟)) عطار ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
ما نمی توانیم بهترین انسان باشیم؛ ولی می توانیم در حد امکانات ژنتیکی و محیطی خود، به بهترین حالت در دسترسِ خودمان برسیم: ((قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَى شَاكِلَتِهِ : بگو هر کسی بر اساس شاکله وجودی خودش کار می کند.)) اسراء، ۸۴. از ما توقع نمی رود که بهترین انسان باشم، ولی از ما توقع می رود که در شاکله وجودی خود (یعنی در حد امکانات عقلی، جسمی و اجتماعی) بهترین انسان ممکن باشیم: ((لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا : خداوند به هیچ کس جز به مقدار ظرفیتش تکلیف نمی کند.)) بقره، ۲۸۶ نفس راحتی کشیده و با آرامش به راه ادامه دهیم! اسلام دین عقلانیت و سهولت است. ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
می دانید چه چیزی بازیگران را به نشر پوستر عزا برای یک ملحد وادار می کند و رقابت خطرناک ((داخل آدم حساب شدن)) آنها را به این نقاط باریک کشاند؟ حمایت کم ما از تولیدات ارزشی سینما. سلبریتی ها می فهمند که کدام رنگی باشند برایشان پول آورتر است. ما که حتی نتوانستیم فیلم محمد رسول الله را طی ۶ ماه روی پرده بودن به رکورد فروش برسانیم. این قشر بنده کف و  هورا هستند، ما بودیم که راه آن طرف را نشانشان دادیم.
در قرآن کریم کلمه ((سعی)) به معنای تلاش بیش از ۱۰ بار به کار برده شده است. در این متن ۳ مورد از این آیات را بصورت مقدمه و نتیجه وار انتخاب کرده ایم تا سیری در نگاه قرآن به تلاش در زندگی داشته باشیم. قرآن کریم طی قرون متمادی به ما آموخته است: ((وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى :  براى انسان چیزی جز (حاصل) تلاش او نيست. و تلاش او در آینده دیده خواهد شد.)) نجم، ۳۹ و ۴۰ در آیه دیگری سعی و تلاش مردمان را (که طبق آیه قبل چیزی جز آن ندارند) یک طیف متنوع دانسته: ((إِنَّ سَعْيَكُمْ لَشَتَّى : همانا سعی شما پراکنده (و دارای طیف متنوعی) است.)) لیل، ۴. اما در نهایت به تصویر سازی زیبای قرآن از نتیجه نهایی دو سر این طیف از تلاش های مردم می رسیم: ((بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْغَاشِيَةِ ﴿۱﴾ آيا خبر غاشيه (اتفاق پوشاننده و جهان شمول) به تو رسيده است؟ (۱) در آن روز چهره ‏هايى ذلیل و شکسته اند. (۲) کار کرده اند ولی خسته از رنج بیهوده اند. (۳) ... (بالعکس) در آن روز چهره ‏هايى شادابند. (۸) که از تلاش خود راضی اند. (۹) و در بهشتی ممتاز زندگی دارند.)) بله، عده ای از سعیی که کردند و رنجی که در زندگی دنیایی کشیدند خوشحال و خرسند اند ولی عده ای سعی بیهوده بردند و رنج بی فایده کشیدند. ((چند گردی گردم ای خیمهٔ بلند؟ چند تازی روز و شب همچون نَوَند؟ از پس خویشم کشیدی بر امید سالیان پنجاه یا پنجاه و اند از زمان و مکر او ایمن مباش بس کن از کردار بد بپذیر پند کز بدی‌ها خود بپیچد بد کنش این نبشته‌ستند در استا و زند ای شده عمرت به باد از بهر آز، بر امید سوزنت گم شد کلند مست کردت آز دنیا لاجرم چون شدی هشیار ماندی مُستمند با تو فردا چه بماند جز دریغ چون برد میراث‌خوار این‌ زند و پند؟ چشم دلت از خواب غفلت باز کن رنگ جهل از دل به دانش باز رند چون زده ستی خود تبر بر پای خویش خود پزشک خویش باش ای دردمند)) ناصر خسرو قبادیانی ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که گاهی می خواهی کسی را به طریقی هدایت کنی ولی گویا اتفاقات به گونه ای رقم می خورد که مانع می شود! آدم غیر مستقیم می فهمد خود خدا دوست ندارد بعضی ها به پیشگاهش بروند! ((وَلَكِنْ كَرِهَ اللَّهُ انْبِعَاثَهُمْ فَثَبَّطَهُمْ : ولی خداوند به راه افتادنِ آنها را خوش نداشت پس منصرفشان گردانید!)) توبه، ۴۶ و در جایی دیگر می فرماید: ((خداوند بر آن نیست که آنها را بیامرزد و یا به راهی هدایت کند؛ جز راه جهنم!)) نساء، ۱۶۸ و ۱۶۹. باید بدانیم که طبق آیات قرآن چنین سنتی هم وجود دارد که خداوند راه هدایت را بر بعضی ها (امروزه بهتر است بگوییم خیلی ها!!) که لیاقت هدایت را از دست داده اند می بندد؛ تا ثابت کند برای اِعمال اراده اش نیازی به هیچکس ندارد. به زبان دیگر اگر درصد زیادی از مردم هم به تقلید از غرب پشت به خدا کرده و حجاب از سر بردارند و سگ بازی کنند به آنها می فهماند نه می توانند جلوی زوال آمریکا را بگیرند و نه جلوی قدرت روز افروزن اسلام و مقاومت را. خداوند چه زیبا در پایان ماجرای یوسف فرموده است: ((وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَى أَمْرِهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ : خداوند غالب و چیره کننده امر خود است ولی بیشتر مردم نمی دانند.)) یوسف، ۲۱ ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ ﴿۱﴾ براى مردم [وقت] حسابشان نزديك شد ولی آنان در غفلت رويگردانند. (۱) برایشان هیچ نکته جدیدی از جانب پروردگارشان نمی آید مگر اینکه آن را شنیده و به بازی ادامه می دهند. (۲) در حالی که دلهایشان مشغول است. ۳)) انبیاء قرآن علت بی تاثیر بودن هشدار و پندهای خود بر بعضی افراد را ریشه یابی می کند و آن را اعلام می کند: ((مشغول بودن دل)). یعنی هنگام شنیدن آیات، دلشان در جای دیگری ست. شده است یک ساعت در کلاس نشسته باشی و فکرت در جای دیگری باشد، آخر کلاس ممکن است حتی موضوع را هم یادت نباشد! قرآن هم از این قاعده مستثنی نیست. تا دل، خود را مخاطب یک جمله قرار ندهد، تاثیری از آن دیده نخواهد شد. ((دلا زین تیرگی زندان اگر روزی رها یابی اگر بینا شوی زین پس به دیگر سر صفا یابی دلا زین عالم فانی اگر تو، مِهر برداری چو از فانی گذر کردی سوی باقی بقا یابی به قال و قیل گمراهان مشو غِرّه اگر خواهی که روزی راهرو گردی و راهِ رهنما یابی)) سنایی ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
سفره ای باز است که هیچ محدودیتی نه در ابعاد سفره و نه در مقدار ارزاقش نیست. هر کس به هر میزانی که اشتها داشته باشد می تواند از آن برداشته و برخوردار شود. کسی و چیزی مانع برخورداری نشده و میزبان هم هیچ منتی بر میهمانان نمی گذارد. این کدام سفره است؟! سفره رحمت و بدون شک محبت خداوند: ((قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ : بگو به فضل خداوند و به رحمت او، پس به آن باید خوشحال شوند. آن بهتر است از چیزهایی که (در دنیا) جمع می کنند.)) یونس، ۵۸ گفتم ابعاد این سفره بی نهایت است زیرا خداوند فرموده: ((وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ : بهشتی که وسعتش به پهنای آسمان ها و زمین است!)) آل عمران، ۱۳۳ گفتم میزان روزی در آن سفره بی نهایت است زیرا خدا فرموده: ((يُرْزَقُونَ فِيهَا بِغَيْرِ حِسَابٍ : در آن بدون حساب روزی داده می شوند.)) غافر، ۴۰. گفتم چیزی مانع برخورداری نمی شود زیرا در قرآن کریم آمده: ((عَطَاءً غَيْرَ مَجْذُوذٍ : عطا و بخششی که بریدنی و قطع شدنی نیست.)) هود، ۱۰۸ گفتم مولا آنقدر کریم است که منتی بر روزی خورانش نمی گذارد زیرا خودش ما را از این صفت نهی کرده: ((لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَى : صدقات خود را با منت نهادن و اذیت کردن باطل نکنید.)) بقره، ۲۶۴. ولی فقط کسانی که رحمت خداوند را با تمام ویژگی هایش می دانند مانند امیرالمومنین چنین مناجات می کنند: ((به فضل چه کسی امید داشته باشم اگر از فضل تو (با چنین توصیفاتی) محروم باشم؟!)) دعای کمیل. ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
در مستند صوتی شنود، گوینده که از تجربه گران مرگ است، حرف از شیطانکی می زند که به‌ پشت گردن افراد می چسبد و پیوسته در گوش آنها وسوسه می اندازد؛ وسط کار و تحقیق مي گويد به فلان سایت هم سر بزن، مي گويد اگر این پروژه به نتیحه برسد فلانی چه می گوید! خبرش مثل بمب صدا می کند؛ وسط نماز به امام جماعت مي گويد فلان سوره را بخوان تا نمازت طولانی تر شود و نمازگزاران خوششان بیاید، اگر در مسجد هنگام قرآن خواندن مَد قشنگی بدهی می گوید از فلانی خیلی بهتر خواندی! گوینده می گوید افراد از این وسوسه قلقلکشان آمده و خودشان به آن بال و پر می دهند. نزدیک ترین تعبیری که از این شیطانک پشت گردنی (که گوینده مستند شنود آن را سرسخت ترین شیطان می داند) به ذهنم رسید این آیات از قرآن کریم است: ((وَقُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ وَأَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَنْ يَحْضُرُونِ : بگو خدایا به تو پناه می برم از وسوسه های شیاطین. و به تو پناه می برم ای پروردگار من از اینکه نزد من حاضر شوند!)) مومنون، ۹۷ و ۹۸. و صد البته شباهت فراوان این شیطانک به توصیفاتی که در سوره ناس آمده است: ((مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ : از شر وسوسه گر پنهانی، همان که در سینه های مردم وسوسه می اندازد؛ هم از جنس جنیان و هم از انسان ها)) جالب است اگر بدانید امام زین العابدین(ع) دعای ۱۷م از صحیفه سجادیه را به توصیف شیاطین و نحوه فعالیت خاص هر یک از آنها پرداخته است. شناخت شیاطین و نحوه فعالیتشان برای هر مومنی لازم و به تعبیری (به عنوان پیش درآمد جهاد فی سبیل الله) واجب است. ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
نهج البلاغه دارای سه قسمت کلی است: ابتدا خطبه های حضرت، بعد نامه ها و در انتها حکمت های ایشان. حکمت های نهج البلاغه بدلیل کوتاه بودن برای اکثریت مردم قابلیت استفاده بیشتری داشته باشد. مخصوصا اگر بصورت منظوم باشد قابلیت تبدیل شدن به ضرب المثل و جملات پرکاربرد را در فرهنگ کشور ما دارد. این دومین بخش از حکمت های گزیده نهج البلاغه است که بصورت منظوم به شما تقدیم می گردد. ۴۶- آن گناهی که تو را در غم برد به از آن خوبی که نِخوت آورد ۶۴- خلق دنیا در گذار این جهان در مثل هستند همچون کاروان پیش راند ساربان و ره دراز خلق باشد سرگران در خواب ناز! ۶۷- چونکه چیزی می کنی برکس نثار گرچه باشد کم، از آن شرمی مدار! بخششِ کم به که محرومش کنی! با ندادن، بیش مغمومش کنی ۷۳- هرکه گردد پیشوا باید نخست خلق و خوی خویش را سازد درست پیشتر از پند دادن با زبان خویشتن باید عمل ورزد بدان ۷۶- کارها چون دَرهم و نامتقن است آخر کار از شروعش روشن است! ۷۷- روزی معاویه از ضرار بن خمره راجع به حضرت علی(ع) پرسید. او گفت: شاهدم که در دلِ شبهای تار چونکه می بست از جهان خورشید بار تا سحر می ماند در محراب خویش گریه می کرد با قلبی پریش وانگهی می گفت ای دنیای خوار خویشتن را از برِ من دور دار پیشم آئی تا دهی من را فریب؟ یا شدی از دوری من بی شکیب!! دور باد از من که مِهرت آورم فرش دل را پیش پایت گسترم دام برچین دیگری را می فریب نیست مهری بر توام ای نانجیب عیش تو کوتاه و جاهت نیز خُرد کی توان در آرزویت دل سپرد؟! آه ای دیده بریزان اشک غم راه باشد بس دراز و توشه کم! ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
ببینید در اوج گرمای این روزها، چند نفر در خیابان پیدا می کنید که با بطری در حال جرعه نوشی آب باشند؟ یعنی الآن یک جرعه و چند دقیقه بعد جرعه دیگری بنوشند؟ مشخص است جرعه نوشان فروردین ماه که ماه معتدلی بود صرفا کسانی بودند که می خواستند حرمت ماه رمضان را شکسته و جلوی خدا بگویند ((منم)). شبیه به همین‌ ماجرا در کشف حجاب ها هم وجود دارد و خیلی از آنها برای فریادِ ((من)) در مقابل ((خدا))ست. قرآن چه زیبا روانشناسی این افراد را گفته است: ((وَإِذَا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَلَبِئْسَ الْمِهَادُ : و زمانی که به او گفته می شود مراعات خدا کن (و از محرماتش دوری کن)، غرور او را به گناه می کشاند. پس جهنم (برای پاسخ به این کارش) کافی ست. و چه بد جایی ست!)) بقره، ۲۰۶ ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4