eitaa logo
خط سبز
107 دنبال‌کننده
278 عکس
28 ویدیو
2 فایل
گاه نوشت های "محمدرضا اخضریان کاشانی" دانش جوی اندیشه و سیاست و جامعه
مشاهده در ایتا
دانلود
ابن بابویه معمولا سالی چندبار توفیق زیارت حرم عبدالعظیم حسنی ع فراهم می شود. زیارتگاهی دل انگیز و روحبخش که صفای قلب را زیاد و محبت اهل بیت ع را افزون می کند. امروز (پنجشنبه) نیز در سالروز رحلت پیامبر اسلام ص و شهادت امام حسن مجتبی ع به نیت زیارت، روانه ری شدیم و بسان همیشه لذت معنوی برده و بر آرامگاه برخی اساتید و بزرگان فاتحه ای نثار کردیم. با وجود تعدد سفر به ری در طی این سالها امروز برای نخستین بار توفیق زیارت آرامگاه شیخ صدوقی (ابن بابویه) فراهم شد. عالمی از سلسله علمای بزرگ شیعه که بر هر مومنی حق بزرگی دارد. جز آرامگاه ایشان و امامزادگان نزدیک شان مجموعه، مخروبه ایست که یا متولی مشخصی ندارد یا تلاشی برای احیا و ساماندهی آن صورت نمی دهد. انبوه مقابر نامنظم و مخروبه با سنگ های شکسته و ویران شده که یاد قبرستان وادی السلام نجف را زنده می کند. قبرستان، سرزمینی از ستارگان این سرزمین است که در آسمان زیر خاک، هر یک بر اقلیمی حکمرانی می کنند : غلامرضا تختی رحیم مؤذن‌زاده اردبیلی، علی‌اکبر دهخدا، حسین فاطمی، محمدعلی فروغی، رجب‌علی خیاط، میرزاده عشقی، مرشد چلویی، نسیم شمال، غلامحسین صدیقی، تنها برخی از نامهایی است که در این آسمان می درخشند. اگر به مقایسه باشد، اسامی ساکنان آرامستان ابن بابویه دست کم با مقبره الشعرای تبریز یا بخش نام آوران بهشت زهرا قابل قیاس است اما آشکارا از کمترین بذل توجهی بی بهره مانده است. آرامستان این بابویه گرچه شاید آگاهانه در کنار حرم حضرت عبدالعظیم به یک قطب معنوی و زیارتی تبدیل نشده اما قطعا لیاقت تبدیل شدن به یک قطب فرهنگی و هویتی در منطقه ری را دارد. دیدن و توجه به این سرمایه هویتی در جوار حرم و برج تاریخی و هویت ساز طغرل که متاسفانه در سایه یک ساختمان مدرن بی قاعده به نام مجموعه فرهنگی، جلوه هویتی اش در حال زوال است، ظرفیت های تهران و ری را بویژه برای بسیاری از جوانان و اهل علم و فرهنگ دوچندان می کند. به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید. https://eitaa.com/sabzkhat
اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي الامامِ التّقي النّقي  و حُجَّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري الصّدّيق الشَّهيد صَلَوةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اوْليائِكَ. شهادت هشتمین ستاره تابناک امامت، امام رووف، حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام تسلیت باد.
جن شناس یک یادداشت غیرمتعارف این روزها با ادعاهای برخی مقامات نظامی آمریکا و رونمایی از اجساد مومیایی موجودات فضایی در مکزیک بار دیگر موضوع فرازمینی ها از مسایل ممنوعه امنیتی وارد ادبیات رسانه های عمومی شد و هیجان را در میان عوام افزایش داد. این هیجان زدگی را می توان از گستره تولیدات رسانه ای در کشورهای مختلف و واکنش مقامات این کشورها دریافت. مسأله فرازمینی ها برای برخی جوامع ازجمله آمریکایی ها آنقدر واقعی و عینی است که در برخی مناظره های ریاست جمهوری آمریکا نیز می توان ردپای آن را دید. اخیرا یکی از کارشناسان مذهبی در ایران، با ارایه مقایسه کوتاهی، فرازمینی ها را به اجنه تشبیه کرده و اصل وجود آنان را حقیقت های پنهان از چشم مردم دانسته بود. وی این فرازمینی ها را اجنه به بند کشیده شده در زمان حضرت سلیمان دانسته بود که درک حضورشان می تواند درک جامعه بشر در حوزه اعتقادات را توسعه دهد. من نه در عرصه فرازمینی ها تخصصی دارم و نه در حوزه جن و مسایل اعتقادی فراتر از دانش محدودم اما مقایسه دو نوع مواجهه در جوامع مختلف با یک پدیده قابل تامل است. در حالی که آمریکایی ها و اروپایی ها مدعیان وجود فرازمینی ها را با عنوان «یوفولوژیست» به رسمیت شناخته و حوزه معرفتی آنان را یک حوزه دانشی تلقی نموده و با وجود حساسیت های اجتماعی و امنیتی، امکان ابراز نظر و عرضه یافته های مختلف را برای آنان حتی در کنگره آمریکا فراهم می کنند در این سوی جهان، در حالی که دستکم از نظر مستندات دینی اعم از آیات و روایات مختلف، تردیدی در وجود جن و موجودات غیرانسانی وجود ندارد، چنین افرادی را به خرافه گویی و یاوه گویی متهم می کنند. من قطعا مدافع توسعه خرافه و مظاهر آن نیستم اما تساهل در شرایط شناختی علوم و معارف غیرمادی را از لوازم آزاداندیشی معرفتی می دانم. امروزه این تصور که بتوان یک گروه مطالعات جن شناسی و علوم غریبه در دانشگاه تهران یا حوزه علمیه قم راه اندازی نموده تنها چند استاد و دانشجوی پژوهشگر جن شناس را تربیت نموده سالانه چند مقاله و یک نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی در حوزه اجنه و شیاطین و... برگزار کرد شاید یک تصور غیرممکن یا از منظر بسیاری از افراد، مضحک، مبتذل و بستری برای هدر دادن پول تلقی شود اما همچنان معتقدم ورود به این عرصه ها حتی اگر کاربردهای عینی نداشته باشند اما کارکردهای ضمنی برجسته ای در عرصه های معرفتی و آزاداندیشی خواهند داشت. به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید. https://eitaa.com/sabzkhat
۱) رئیس بانک مرکزی:  ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون یورو به حساب ۶ بانک ایرانی در دو بانک الاهلی و الدخان در قطر واریز شد. ۲) کاروان ورزشی النصر عربستان پس از چند سال محرومیت برگزاری مسابقه در ایران با حضور رونالدو وارد تهران شد. پی نوشت : منصف باشیم. اگر این دو اتفاق چند سال پیش همزمان در یک روز رخ می داد، دولت فردایش را تعطیل رسمی اعلام می کرد.
در باب لایحه حجاب و عفاف سرانجام پس از چالش های گوناگون، لایحه «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» و به اختصار، لایحه عفاف و حجاب که با آرای اولیه نمایندگان مجلس در قالب اصل ۸۵ بررسی و تصویب شده بود، روز چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ در صحن علنی به رای گذاشته شد و اجرای آن به مدت سه سال به تایید مجلس انقلابی رسید. لایحه را می توان خلاصه وار چنین توصیف کرد: متن لایحه عفاف و حجاب ۲۸ صفحه، ۴ فصل و ۷۲ ماده است. تقریبا نیمی از مواد لایحه (تا ماده ۳۱) که حجم غالب متن (۱۸ صفحه) را در برمی گیرد، شامل موارد ایجابی و برنامه های دستگاه های اجرایی است. فصل چهارم مجازات هاست که تقریبا نیمی از کل مواد لایحه را شامل می شود. موارد ایجابی بارها در قالب سیاست های شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاه های مرتبط بیان شده اند و اجرای مناسب آنها که قطعا ارزشمند می باشند، بودجه ای به اندازه بودجه سال کشور می طلبد. مجری قانونی لایحه، وزارت کشور تعیین شده که عملا امکان ورود و نظارت بر سایر سازمان های کشور اعم از وزارتخانه های دولتی یا نهادهای ملی همچون صداوسیما و سازمان تبلیغات و... ندارد. اجرای مواد ایجابی به دلیل نیاز گسترده به بودجه و نیز نداشتن ضمانت اجرای لازم عملا ممکن نبوده بسان طرح ها، لوایح و سیاست های مصوب پیشین، به اجرای بخش سلبی لایحه منجر خواهد شد-شرایطی که در مصوبات گذشته نیز به اجرای طرح گشت ارشاد بدون اجرای مواد ایجابی منتهی گشت-. فصل مجازات ها روشن و عملیاتی است و بسیاری از عرصه های احتمالی تخلف را در برمی گیرد. حجم تخلفات احصا شده به قدری است که یا اساسا امکان اجرای کامل آن برای قوه قضاییه و فراجا ممکن نباشد یا احتمالا طی مدت آزمایشی اجرای آن کمتر خانواده ای باشد که حداقل یک فرد متهم یا محکوم نداشته باشد یا مجبور به شکایت از افراد دیگری نشده باشد. این شرایط، در کلان شهرها می تواند تراکمی از پرونده های قضایی علیه افراد ایجاد کند. در یک جمع بندی کلان و البته صریح و منتقدانه می توان چنین تصور کرد که این لایحه، از اساس یا برای اجرا نشدن به شکل مناسب طراحی شده به نحوی که می توان از عدم تحقق نیمه ایجابی آن اطمینان نسبی داشت، یا شاهد عزم جزم یکایک اجزای نظام اجرایی و قضایی کشور در تحقق بند بند مواد لایحه خواهیم بود که در این صورت، تا پایان دوره آزمایشی لایحه، کمتر خانواده ای خواهیم داشت که یکی از بستگانش با اتهامات قضایی و انتظامی و اجتماعی در فضای حقیقی مثل خودرو و تاکسی و غذاخوری و فروشگاه و... یا مجازی روبرو نباشد. قطعا تصور خوشبینانه از این مصوبه که طراحان و حامیان آن را قانع نموده این است که شرایط فرهنگی و اجتماعی در پایان دوره آزمایشی از شهریور ۱۴۰۲ بهتر یا حداقل مشابه همین وضعیت خواهد بود. چنین تصوری نیازمند سنجش وضعیت اجتماعی امروز و مقایسه آن با وضعیت جامعه طی سال های اجرای لایحه است. هر نتیجه ای جز توفیق مردم محور این لایحه ابزاری برای نقد ناکارآمدی مدیران و دستگاه های جمهوری اسلامی در اجرای سیاست های فرهنگی و عاملی برای کاهش سرمایه اجتماعی نظام خواهد بود. به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید. https://eitaa.com/sabzkhat