eitaa logo
صادقیه ( محبّی )
2.7هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
10.5هزار ویدیو
318 فایل
09153052990 علی محبی ( صادقیه ) راه ارتباط با مدیر👇 @Sadeghiyon314
مشاهده در ایتا
دانلود
در دانمارک رسمی هست که از قرن شانزدهم تاکنون کماکان پابرجا است. در این کشور اگر کسی در روز نولدش مجرد باشد، دوستانش او را غرق در دارچین می کنند. این رسم اشاره ای است که تاجران دانمارکی ادویه که اغلب به دلیل سفرهای مداوم شان، فرصت ازدواج کردن نداشتند.
خواندنی👌👇 نتيجه آميختگى جهل با وضعيتهاى متفاوت در زندگى بشر: 1- جهل + فقر = جُرم 2- جهل + ثروت = فساد 3- جهل + آزادی = هرج و مرج 4- جهل + قدرت = استبداد 5- جهل + دين = تروریسم حال به جای جهل، علم بگذار بنگر علم با وضعيتهاى متفاوت زندگى چه میکند؛ 1- علم + فقر = قناعت 2- علم + ثروت = نوآوری 3- علم + آزادی = خوشبختی 4- علم + قدرت = عدالت 5- علم + دين = استقامت این یک قانون است. .................... 🌷 https://eitaa.com/sadeghiyemohebbi عضو کانال👆 شده و بدیگران نیز معرفی کنید .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
٣ امتياز ثبت شد.😅🤣😁😂😃😄😆😅🤣 .................... 🌷 https://eitaa.com/sadeghiyemohebbi عضو کانال👆 شده و بدیگران نیز معرفی کنید .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقایون رو اینجوری سوپرایز کنید، دوست دارن😁😆😅😄🤣😃😂😂😂 .................... 🌷 https://eitaa.com/sadeghiyemohebbi عضو کانال👆 شده و بدیگران نیز معرفی کنید .
تدریس_رساله_جامع_ ج3 - جلسه_شماره_672_تاریخ_1402_08_27.mp3
9.4M
. رساله جامع - جلد 3 🌼 احکام - جلسه شماره 672 🏡 اجاره ( 9 ) 🌷 تاریخ 1402.08.27 🌼 صفحه 235 💥 مسئله 471 ✅ لینک جلسه قبلی ( جلسه 671 ) 👇 ♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/29422 🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼 . مسأله 471 اگر انسان چیزی را که قابلیّت استفاده در حرام و حلال دارد، برای بکارگیری در حرام اجاره دهد ( موجر و مستأجر هماهنگی و توافق کنند ) اجاره حرام و باطل است؛ مثلا طرفین توافق و تبانی کنند در سالنی که اجاره داده می‌شود، مستأجر کنسرت موسیقی لهوی یا مسابقۀ‌ قمار برگزار کند اجاره حرام و باطل می‌باشد. یا در مغازه‌ای که اجاره داده می‌شود، شراب فروخته یا نگهداری کند یا ماشین مورد اجاره را در حمل شراب بکار گیرد. اجاره حرام و باطل می‌باشد. 4 - مقدار استفاده از مال معلوم و معین باشد * تعیین مدّت * تعیین مسافت * طول زمان مسأله 476 اگر آغاز یا پایان مدّت زمان اجاره نامعیّن و مبهم باشد، اجاره باطل است. .
کتاب أبواب العلم و آدابه 1402.08.27.mp3
7.75M
🔸🌷🔸🌺🔸 🔹🌷🔹🌺🔹 🌺🔸🌷🔸 🔹🌷🔹 🌺🔸 🔹 👈 🌺 👈 🧠 کتاب العلم 👈 باب شانزدهم = چیزی را که نمی دانید نگویید و ... ( 9 ) 👈☘️ ج دو صفحه 112 🏷 جلسه سیصد و بیست و نهم بحار الانوار 🏷 ( جلسه 257 از کتاب العلم ) 💥 ✨ تاریخ 1402.08.27 لینک جلسه قبلی👆👇 🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/29423 🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼 🆔 https://instagram.com/sadeghiye_ 🔹 🌺🔸 🔹🌷🔹 🌺🔸🌷🔸 🔹🌷🔹🌺🔹 🌺🔸🌷🔸🌺🔸
🌷 بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆 پيامبر اكرم ص فرمودند : كسى كه بدون علم و آگاهى حكمى صادر كند، فرشتگان آسمان و زمين او را لعن مى‏كنند زراره از امام صادق عليه السلام پرسيد : حجّت خداوند بر بندگانش چيست ؟ حضرت فرمودند : «أن يقولوا ما يعلمون و يقفوا عند ما لا يعلمون» تنها آنچه را مى‏دانند بگويند و اگر نمى‏دانند، سكوت كرده و بازايستند. وَ أَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ‏ اين جمله 1 - شامل مرتكبين فواحش ميشود كه گفتند وَ اللَّهُ أَمَرَنا بِها 2 - شامل اهل بدع ميشود كه بدعت در دين گذاردند و نسبت بخدا دادند 3 - شامل اهل خلاف ميشود كه بقياسات و استحسانات و اولويات و مناطات ظنّيه احكام دين را ثابت ميكنند خذلهم اللَّه جميعا. از امام صادق عليه السّلام نقل شده : از دو خصلت بپرهيز كه در آن هلاك شده هر كه هلاك شده است، بپرهيز از اينكه با رأى خود فتوى بدهى و به آنچه نمى‏دانى ايمان بياورى‏ * آيه ، انواع گناهان اعتقادى و زبانى را در بر دارد * * تحريم‏هاى الهى، در مسير تربيت و رشد و تكامل انسان است. بحار ج‏2 ص112 باب 16 النهي عن القول بغير علم و الإفتاء بالرأي و بيان شرائطه‏ چیزی را که نمی دانید نگویید و ... بیان آیـات ... آیه 6 : ی 59 يونس‏ ‏ قُلْ أَ رَأَيْتُمْ ما أَنْزَلَ اللَّهُ لَكُمْ مِنْ رِزْقٍ فَجَعَلْتُمْ مِنْهُ حَراماً وَ حَلالًا بگو : آيا ديديد هر رزقى كه خداوند براى شما نازل كرده است، ( از پيش خود ) بعضى را حرام و بعضى را حلال قرار داديد ؟ قُــلْ آللَّهُ أَذِنَ لَكُمْ أَمْ عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُونَ بگو: آيا خداوند به شما اجازه داده يا بر خداوند دروغ مى‏بنديد ؟ ( و پيش خود تحريم و تحليل مى‏كنيد ) قانون اصلى و كلّى در خوردنى‏ها حلال بودن است، مگر آنكه حرمت آن از طريق وحى ثابت شود. «ما أَنْزَلَ اللَّهُ لَكُمْ» 🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi 🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼 🆔 https://instagram.com/sadeghiye_ .
1402.08.27 موفقیت و تغییر - جلسه بیستم.mp3
18.02M
💠🔅🌷🔅💠🔅 🔹🌷🔹💠🔹 💠🔸🌷🔸 🔹🌷🔹 💠🔅 🔹 👈 💞 👈 💌 جلسه ( 20 ) 👈 💝 موضوع : آیه 21 سوره مبارکه روم ( 4 ) 👈💖 ✨ تاریخ 1402.08.27 لینک جلسه قبل 👆❤️👇 🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/29367 🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼 🆔 https://instagram.com/sadeghiye_ 🔹 ❣️🔸 🔹🌷🔹 ❣️🔸🌷🔸 🔹🌷🔹❣️🔹 🔸🌷🔸❣️🔸❣️
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆 شنبه ها موفقیت و تغییر موفقیت در همسر داری یا تــغییر کن یا بـدبـخت بـمان * آیات همسر داری * 1 = 187 بقره ... هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏ ... 2 = ی 21 روم : وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها و از نشانه‏هاى او آن است كه از جنس خودتان همسرانى براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ و ميان شما و همسرانتان علاقه‏ى شديد و رحمت قرار داد؛ بى شك در اين (نعمت الهى،) براى گروهى كه مى‏انديشند نشانه ‏هاى قطعى است. همسر بايد عامل آرامش باشد نه مايه‏ى تشنّج و اضطراب. لِتَسْكُنُوا إِلَيْها فرق مودّت و رحمت: 1 - مودّت انگیزه ارتباط در آغاز کار است، ... 2 - مودّت در مورد بزرگترها است ... 3 - مودّت غالبا جنبه متقابل دارد ... 4 - مودّت = دوست داشتن و رحمت = مهربانى است ... 5 - رحمت، مِهر قلبی است و مودّت، اثری است که ... کشف الغمه ج 1 ص 362 امیر المومنین ع درباره حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرموده‌اند: ولقد کنت انظر الیها فتنکشف عنی الهموم والاحزان من هرگاه به فاطمه نگاه می‌کردم، غم و غصه‌هایم زائل می‌گردید همسران باید بیاموزند و تلاش کنند که چگونه این نعمت خدایی مودّت و رحمت را حفظ نمایند و از هر چیزی كه آن را کم‌رنگ و یا به نفرت تبدیل می‌کند، اجتناب نمایند. لذا قرآن كريم دو چيز را ركن و اساس تحكيم بنيانِ خانواده مي‏داند، كه بي‏توجهي به آن، راه نفوذ شيطان را هموار مي‏سازد ؛ آرامش و محبت بين زن و شوهر است ی 21 روم : وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً دستورهای اسلام درباره چگونگی : صدا کردن یکدیگر، سلام کردن، پیشواز و بدرقه رفتن، خداحافظی کردن، غذای خوب پختن، ایراد نگرفتن از کارهای یکدیگر، تمیزی و نظافت، زینت و خودآرایی، سپاس و قدردانی از یکدیگر، عیب پوشی، تبسم و خوش‌رویی، خوش‌زبانی و مسائل دیگری از این قبیل به ما آموخته است، به منظور ایجاد محبت و تحکیم روابط خانوادگی است. نبي اكرم ‏ص : جِهادُ الْمَرأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّل مستدرك‏الوسائل ج 8 ص 9 جهاد زن، همسرداري نيكو است و نیز نبي اكرم ‏ص : وسائل‏الشيعه ج 12 ص 34 اَلكادُّ عَلي‏ عِيالِهِ كَالْمُجاهِدِ في سَبيلِ اللَّهِ كسي كه براي آوردن روزي خانواده و فرزندان كار و تلاش كند، همانند مجاهد در راه خداست بنابراين زن و شوهر همانند دو مجاهدند؛ كه يكي بيشتر در خانه و ديگري بيشتر در بيرون از خانه، هم پاي يكديگر كوشش كرده و بنيان ثبات خانواده و روابط دوستانه و صميمانه را شكل مي‏دهند و نزد خداوند از جايگاهي شايسته برخودار مي‏گردند 🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi 🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼 🆔 https://instagram.com/sadeghiye_ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️یک روز معمولی در اندونزی درحال لذت بردن از پیک‌نیک😂😂 http://sadeghiye.com
سیم کارت رایگان چقدر گرون شده😁😂😂
ﯾﻪ اقایی ﺩﺭ ﺧﻮﻧﻤﻮﻧﻮ ﺯﺩ ﮔﻔﺖ : ﺩﺍﺭﯾﻢ ﺑﺮﺍ ﺍﻫﺎﻟﯽ ﺍﯾﻦ ﻣﺤﻞ ﯾﻪ ﺍﺳﺘﺨﺮ ﻣﺠﺎﻧﯽ ﻣﯿﺴﺎﺯﯾﻢ، ﺧﻮﺷﺤﺎﻝ ﻣﯿﺸﯿﻢ ﺷﻤﺎﻡ ﺩﺭ ﺣﺪ ﺗﻮﺍﻧﺘﻮﻥ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﯿﺪ … ﯾﻪ ﻟﯿﻮﺍﻥ ﺁﺏ ﺑﻬﺶ ﺩﺍﺩم😊 توانمون همین بود😐😂😂
تدریس_رساله_جامع_ ج3 - جلسه_شماره_673_تاریخ_1402_08_28.mp3
7.52M
. رساله جامع - جلد 3 🌼 احکام - جلسه شماره 673 🏡 اجاره ( 10 ) 🌷 تاریخ 1402.08.28 🌼 صفحه 241 💥 مسئله 484 ✅ لینک جلسه قبلی ( جلسه 672 ) 👇 ♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/29467 🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼 . مساله جامع ج 3 ص 241 مسأله 484 اجاره بها باید معیّن بوده و مقدار و صفات و خصوصیّات آن، مشخّص و دارای ارزش مالی و قدرت بر تسلیم داشته باشد مبهم و حرام نباشد ؛ اگر اجاره بها 1= مبلغی پول است مقدار آن معلوم باشد 2 = اگر کالا است، اندازه‌اش با وزن یا پیمانه یا مشاهده و همین طور صفات و ویژگی هایش معیّن باشد 3 = اگر عمل است، مدّت و کیفیّت عمل مشخّص باشد 4 = اگر منفعت است مدّت و نوع منفعت معلوم باشد 5 = اگر حقّ است، نوع حقّ و مدّت آن ( دائمی یا موقت ) معیّن باشد. .
کتاب أبواب العلم و آدابه 1402.08.28.mp3
9.49M
🔸🌷🔸🌺🔸 🔹🌷🔹🌺🔹 🌺🔸🌷🔸 🔹🌷🔹 🌺🔸 🔹 👈 🌺 👈 🧠 کتاب العلم 👈 باب شانزدهم = چیزی را که نمی دانید نگویید و ... ( 10 ) 👈☘️ ج دو صفحه 112 🏷 جلسه سیصد و سی ام بحار الانوار 🏷 ( جلسه 258 از کتاب العلم ) 💥 ✨ تاریخ 1402.08.28 لینک جلسه قبلی👆👇 🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/29468 🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼 🆔 https://instagram.com/sadeghiye_ 🔹 🌺🔸 🔹🌷🔹 🌺🔸🌷🔸 🔹🌷🔹🌺🔹 🌺🔸🌷🔸🌺🔸
🌷 بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆 بحار ج‏2 ص112 باب 16 النهي عن القول بغير علم و الإفتاء بالرأي و بيان شرائطه‏ چیزی را که نمی دانید نگویید و ... بیان آیـات ... آیه 6 : ی 59 يونس‏ ‏ قُلْ أَ رَأَيْتُمْ ما أَنْزَلَ اللَّهُ لَكُمْ مِنْ رِزْقٍ فَجَعَلْتُمْ مِنْهُ حَراماً وَ حَلالًا بگو : آيا ديديد هر رزقى كه خداوند براى شما نازل كرده است، ( از پيش خود ) بعضى را حرام و بعضى را حلال قرار داديد ؟ قُــلْ آللَّهُ أَذِنَ لَكُمْ أَمْ عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُونَ بگو: آيا خداوند به شما اجازه داده يا بر خداوند دروغ مى‏بنديد ؟ ( و پيش خود تحريم و تحليل مى‏كنيد ) قانون اصلى و كلّى در خوردنى‏ها حلال بودن است، مگر آنكه حرمت آن از طريق وحى ثابت شود. «ما أَنْزَلَ اللَّهُ لَكُمْ» وضع قانونِ بدعت‏آميز و آن را به خدا نسبت دادن، جرم است. فَجَعَلْتُمْ مِنْهُ حَراماً وَ حَلالًا، عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُونَ از عقائد خرافى مشركان، 1 = سهمى از كشاورزى خود را براى بت‏ها و بتكده‏ها قرار داده و برخود حرام مى‏كردند 2 = يا آنچه را در شكم حيوانات بود، براى مردها حلال و براى زنان حرام مى‏دانستند 3 = شترى كه پنج شكم زاييده ، اگر پنجمى ماده بود، گوشش را چاك مى‏زدند و خوردن گوشت آن را حرام مى‏دانستند. 4 = اگر شتر دو قلو مى‏زاييد ذبح و خوردن گوشت آن شتر را حرام مى‏دانستند 5 = و اگر شتر ده شكم مى‏زاييد سوار شدن و خوردنش را حرام مى‏دانستند و شـترى که ... 6 = نبردن نام خدا به هنگام ذبح حيوانات . قرآن، هدف آفرينش چهار پايان را سوار شدن بر آنها و مصرف از گوشت آنها مى‏داند احكام دين بايد منسوب به خدا باشد، نه بر پايه‏ى گمان، خيال، قياس و استحسان. 🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi 🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼 🆔 https://instagram.com/sadeghiye_ .
نهج البلاغه - 1402.08.28.mp3
19.96M
. 🌺 حکمت 397 و 398 🌺🌹 خوشبویی هنگام نماز و ثوابش 👈🏽 تکبر و غرور باعث سقوط ✅ یکشنبه شب 28 / 08 / 1402 🌹 لینک جلسه قبلی 👇👇 ♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/29382 🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼 🆔 https://instagram.com/sadeghiye_ .
مطالب بیان شده در جلسه بالا 👆👇 حکمت 397 نهج البلاغه وَ قَالَ (عليه ‏السلام) : نِعْمَ الطِّيبُ الْمِسْكُ خَفِيفٌ مَحْمِلُهُ ، عَطِرٌ رِيحُهُ امیر المومنین ع : مشك ، عطر خوبى است حملش سبك و عطرش بسيار خوب است بوى خوش در اسلام بسيار مدح شده است و به مسلمانان دستور داده اند كه از عطريات استفاده كنند و هميشه خوشبو باشند مخصوصاً به هنگام نماز از بوى خوش استفاده نمايند برای امام سجاد(عليه السلام) نقل مى كنند كه آن حضرت ظرفى داشت كه در آن مشك بود و در كنار سجده گاهش مى گذاشت و هنگامى كه مى خواست وارد نماز شود از آن بر مى داشت و خود را خوشبو مى ساخت كافى ج 6 ص 515 كَانَتْ لِعَلِى بْنِ الْحُسَينِ(عليه السلام) قَارُورَةُ مِسْك فِى مَسْجِدِهِ فَإِذَا دَخَلَ لِلصَّلاَةِ أَخَذَ مِنْهُ فَتَمَسَّحَ بِهِ صَلاةُ مُتَطَيب أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِينَ صَلاَةً بِغَيرِ طِيب کافی ج 6 ص 510 امام صادق ع : نماز كسى كه خود را خوشبو مى كند برتر از هفتاد نماز بدون آن است . درباره پيغمبر(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ(صلى الله عليه وآله) ينْفِقُ فِى الطِّيبِ أَكْثَرَ مِمَّا ينْفِقُ فِى الطَّعَامِ کافی ج 6 ص 512 آنچه پيامبر ص براى عطر هزينه مى كرد بيش از آن بود كه براى غذا هزينه مى كرد درمورد زنان اكيداً نهى شده است كه به هنگام بيرون آمدن از خانه يا ملاقات با نامحرم خود را خوشبو سازند امام على بن الحسين(عليهما السلام) شبى از شب هاى سرد زمستانى جبه خز و ردايى از خز و عمامه اى از خز پوشيده بود و خود را با بوهاى خوش كاملاً معطر ساخته بود يكى از ياران حضرت، ايشان را با آن حالت مشاهده كرد، عرض كرد : فدايت شوم در اين وقت شب با اين وضع كجا مى رويد؟ فرمود : إِنِّى أُرِيدُ أَنْ أَخْطُبَ الْحُورَ الْعِينَ إِلَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ فِى هَذِهِ اللَّيلَةِ كافى ج 6 ص 516 من مى خواهم از خداوند حور العين را خواستگارى كنم . حکمت 397 نهج البلاغه وَ قَالَ (عليه ‏السلام) : نِعْمَ الطِّيبُ الْمِسْكُ خَفِيفٌ مَحْمِلُهُ ، عَطِرٌ رِيحُهُ امیر المومنین ع : مشك ، عطر خوبى است حملش سبك و عطرش بسيار خوب است مشک : در واقع خونى است كه در كيسه اى در زير شكم او پيدا مى شود سپس جدا شده و مى افتد. در آغاز به صورت مايع و تيره رنگ و بسيار معطر است و پس از خشك شدن سياه مى شود و در واقع از عطرهاى تند است. مِشک یا مُشک : ماده اى است سياه و بسيار معطر از يك نوع آهو گرفته مى شود به عنوان عطر معروف و خواص طبى فراوانى دارد حکمت 398 نهج البلاغه سه جمله می فرمایند : وَ قَالَ (عليه‏ السلام) : ضَعْ فَخْرَكَ ، امیر المومنین ع : 1 = فخرفروشى خود را كنار بگذار ، ممكن است انسان امتيازاتى داشته باشد كه مايه افتخار است چه ازنظر علم و دانش و چه ازنظر موقعيت اجتماعى و حسن ظاهر و صفات برجسته اخلاقى. اين ها واقعيت است ولى آنچه نكوهيده است اين است كه انسان افتخارات خود را ذكر كرده و به آن ها افتخار كند و خود را به اين وسيله از ديگران برتر بشمارد. در قرآن نصايح لقمان : وَلاَ تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلاَ تَمْشِ فِى الاَرْضِ مَرَحاً إِنَّ اللهَ لاَ يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَال فَخُور ( پسرم! ) با بى اعتنايى از مردم روى مگردان، و مغرورانه بر زمين راه مرو كه خداوند هيچ متكبر مغرورِ خيال پردازى را دوست ندارد لقمان ی 18 أَهْلَكَ النَّاسَ اثْنَانِ خَوْفُ الْفَقْرِ وَ طَلَبُ الْفَخْرِ خصال ج 1 ص 68 اميرمؤمنان ع : مردم را دو چيز هلاك كرده است : ترس از فقر ( كه موجب دست زدن به كارهاى خلاف مى شود ) و فخرفروشى وَ احْطُطْ كِبْرَكَ ، امیر المومنین ع : 2 = تكبّر و خود بزرگ بينى را رها كن، ممكن است كسى فخرفروشى نكند و سخنى از امتيازات واقعى يا خيالى خود به زبان نياورد ولى برخورد او با مردم متكبرانه و حتى راه رفتن و ساير حركاتش آميخته با كبر و غرور باشد زيرا حقيقت كبر آن است كه انسان براى خود برترى خاصى نسبت به ديگران قائل باشد خواه اين برترى واقعى باشد يا پندارى و خيالى، معنوى باشد يا مادى، قرآن مجيد سوره لقمان : وَلاَ تَمْشِ فِى الاَرْضِ مَرَحاً إِنَّكَ لَنْ تَخْرِقَ الاَرْضَ وَلَنْ تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولا اسراء ی 37 در روى زمين متكبرانه راه مرو زيرا تو نه زمين را مى توانى زير پاى خود پاره كنى و نه قامت خود را به بلنداى كوه ها برسانى ادامه مطالب بیان شده در جلسه 👆👇
ادامه مطالب بیان شده در جلسه 👆👇 امام باقر ع : كافى ج 2 ص 310 لاَ يدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ فِى قَلْبِهِ مِثْقَالُ ذَرَّة مِنْ كِبْر كسى كه به اندازه سنگينى ذره اى از تكبر در قلب او باشد وارد بهشت نمى شود رسول خدا ص : ثَلاَثَةٌ لاَ يكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَ لاَ ينْظُرُ إِلَيهِمْ يوْمَ الْقِيامَةِ وَ لاَ يزَكِّيهِمْ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ شَيخٌ زَان وَ مَلِكٌ جَبَّارٌ وَمُقِلٌّ مُخْتَالٌ كافى ج 2 ص 311 سه گروه اند كه خداوند روز قيامت با آن ها سخن نمى گويد و به آنان (با نظر لطفش) نگاه نمى كند و آن ها را پاكيزه نمى سازد و عذاب دردناكى در انتظار آن هاست : پيرمرد زناكار و پادشاه جبارو فقير متكبر حاضر نيست به ديگران همچون يك برادر نگاه كند بلكه انتظار دارد همه در برابر او تواضع كنند و به فرمانش گوش فرادهند كار كبر و غرور گاه به جايى مى رسد كه انسان تسليم حرف حق نمى شود و حتى از اطاعت فرمان خدا سرپيچى مى كند و به دره كفر سقوط مى نمايد ... إِنَّمَا الْجَبَّارُ الْمَلْعُونُ مَنْ غَمَصَ النَّاسَ وَجَهِلَ الْحَقّ ... مَنْ حَقَّرَ النَّاسَ وَ تَجَبَّرَ عَلَيهِمْ فَذَلِكَ الْجَبَّارُ كافى ج 2 ص 311 امام صادق ع : جبّار و متكبّر ملعون، كسى است كه مردم را كوچك بشمارد و خود را برتر از آن ها بداند و حقّ را نشناسد يكى از ياران امام صادق (عليه السلام) به نام عمر بن يزيد خدمتش عرض كرد : ما غذاى خوب مى خوريم و بوى خوش و عطريات استعمال مى كنيم و سوار بر مركب با ارزش مى شويم و گاهى خادم ما نيز به دنبال ما مى آيد آيا اين واقعاً مصداق تجبر و تكبر است كه من همه آن را ترك كنم؟ امام(عليه السلام) مدتى سكوت نمود در حالى كه به زمين نگاه مى كرد. سپس فرمود : إِنَّمَا الْجَبَّارُ الْمَلْعُونُ مَنْ غَمَصَ النَّاسَ وَجَهِلَ الْحَق; جبار و متكبر ملعون، كسى است كه با مردم « با غمص» برخورد كند و حق را نشناسد آن مرد عرض كرد : اما من هرگز حق را انكار نمى كنم ولى نمى دانم غمص چيست؟ امام(عليه السلام)فرمود : مَنْ حَقَّرَ النَّاسَ وَ تَجَبَّرَ عَلَيهِمْ فَذَلِكَ الْجَبَّارُ; كسى كه مردم را كوچك بشمارد و خود را برتر از آن ها بداند، كه اين شخص جبار است كافى ج 2 ص 311 امیر المومنین ع : 3 = وَ اذْكُرْ قَبْرَكَ و به ياد قبرت باش ( = به ياد مرگ باش و براى آن آماده شو ) انسان بايد به فكر مرگ و پايان زندگى باشد و بداند روزى همه آنچه را از مقام و مال و جاه و قدرت و قوت دارد رها مى سازد و به صورت جسم بى جانى روانه گور مى شود و او را در آن جا دفن مى كنند و همه حتى عزيزترين عزيزانش از وى جدا مى شوند و او مى ماند و اعمالش. به يقين توجه به اين نكته انسان را از فخرفروشى و تكبر و ظلم و ستم به ديگران و غفلت از خدا بازمى دارد. 🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi 🌷📚🌷📚🌷📚🌷 🆔 https://instagram.com/sadeghiye_ .
صادقیه ( محبّی )
. #نهج_البلاغه 🌺 حکمت 397 و 398 🌺🌹 خوشبویی هنگام نماز و ثوابش 👈🏽 تکبر و غرور باعث سقوط ✅ ی
گلچین حکمت 398 نهج البلاغه.pdf
5.11M
مربوط به جلسه بالا 👆👆 🌺 حکمت 397 و 398 🌺🌹 خوشبویی هنگام نماز و ثوابش 👈🏽 تکبر و غرور باعث سقوط ✅ یکشنبه شب 28 / 08 / 1402 .