مطالب بیان شده در جلسه بالا 👆👇
حکمت 397 نهج البلاغه
وَ قَالَ (عليه السلام) : نِعْمَ الطِّيبُ الْمِسْكُ
خَفِيفٌ مَحْمِلُهُ ، عَطِرٌ رِيحُهُ
امیر المومنین ع : مشك ، عطر خوبى است
حملش سبك و عطرش بسيار خوب است
بوى خوش در اسلام بسيار مدح شده است
و به مسلمانان دستور داده اند كه
از عطريات استفاده كنند
و هميشه خوشبو باشند
مخصوصاً به هنگام نماز از بوى خوش استفاده نمايند
برای امام سجاد(عليه السلام) نقل مى كنند كه آن حضرت ظرفى داشت كه در آن مشك بود و در كنار سجده گاهش مى گذاشت و هنگامى كه مى خواست وارد نماز شود از آن بر مى داشت و خود را خوشبو مى ساخت كافى ج 6 ص 515
كَانَتْ لِعَلِى بْنِ الْحُسَينِ(عليه السلام) قَارُورَةُ مِسْك فِى مَسْجِدِهِ فَإِذَا دَخَلَ لِلصَّلاَةِ أَخَذَ مِنْهُ فَتَمَسَّحَ بِهِ
صَلاةُ مُتَطَيب أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِينَ صَلاَةً بِغَيرِ طِيب کافی ج 6 ص 510
امام صادق ع : نماز كسى كه خود را خوشبو مى كند برتر از هفتاد نماز بدون آن است .
درباره پيغمبر(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم:
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ(صلى الله عليه وآله) ينْفِقُ فِى الطِّيبِ أَكْثَرَ مِمَّا ينْفِقُ فِى الطَّعَامِ کافی ج 6 ص 512
آنچه پيامبر ص براى عطر هزينه مى كرد
بيش از آن بود كه براى غذا هزينه مى كرد
درمورد زنان اكيداً نهى شده است كه به
هنگام بيرون آمدن از خانه
يا ملاقات با نامحرم خود را خوشبو سازند
امام على بن الحسين(عليهما السلام) شبى از شب هاى سرد زمستانى جبه خز و ردايى از خز و عمامه اى از خز پوشيده بود
و خود را با بوهاى خوش كاملاً معطر ساخته بود يكى از ياران حضرت، ايشان را با آن حالت مشاهده كرد،
عرض كرد : فدايت شوم در اين وقت شب با
اين وضع كجا مى رويد؟ فرمود :
إِنِّى أُرِيدُ أَنْ أَخْطُبَ الْحُورَ الْعِينَ إِلَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ
فِى هَذِهِ اللَّيلَةِ كافى ج 6 ص 516
من مى خواهم از خداوند حور العين را خواستگارى كنم .
حکمت 397 نهج البلاغه
وَ قَالَ (عليه السلام) : نِعْمَ الطِّيبُ الْمِسْكُ
خَفِيفٌ مَحْمِلُهُ ، عَطِرٌ رِيحُهُ
امیر المومنین ع : مشك ، عطر خوبى است
حملش سبك و عطرش بسيار خوب است
مشک : در واقع خونى است كه در كيسه اى در زير شكم او پيدا مى شود سپس جدا شده و مى افتد.
در آغاز به صورت مايع و تيره رنگ و بسيار معطر است و پس از خشك شدن سياه مى شود
و در واقع از عطرهاى تند است.
مِشک یا مُشک : ماده اى است سياه و بسيار معطر
از يك نوع آهو گرفته مى شود
به عنوان عطر معروف و خواص طبى فراوانى دارد
حکمت 398 نهج البلاغه سه جمله می فرمایند :
وَ قَالَ (عليه السلام) : ضَعْ فَخْرَكَ ،
امیر المومنین ع :
1 = فخرفروشى خود را كنار بگذار ،
ممكن است انسان امتيازاتى داشته باشد كه مايه افتخار است چه ازنظر علم و دانش و چه ازنظر موقعيت اجتماعى و حسن ظاهر و صفات برجسته اخلاقى.
اين ها واقعيت است ولى آنچه نكوهيده است اين است كه انسان افتخارات خود را ذكر كرده و به آن ها افتخار كند و خود را به اين وسيله از ديگران برتر بشمارد.
در قرآن نصايح لقمان : وَلاَ تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ
وَلاَ تَمْشِ فِى الاَرْضِ مَرَحاً إِنَّ اللهَ لاَ يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَال فَخُور ( پسرم! ) با بى اعتنايى از مردم روى مگردان، و مغرورانه بر زمين راه مرو كه خداوند هيچ متكبر مغرورِ خيال پردازى را دوست ندارد لقمان ی 18
أَهْلَكَ النَّاسَ اثْنَانِ خَوْفُ الْفَقْرِ وَ طَلَبُ الْفَخْرِ خصال ج 1 ص 68 اميرمؤمنان ع : مردم را دو چيز هلاك كرده است : ترس از فقر ( كه موجب دست زدن به
كارهاى خلاف مى شود ) و فخرفروشى
وَ احْطُطْ كِبْرَكَ ، امیر المومنین ع :
2 = تكبّر و خود بزرگ بينى را رها كن،
ممكن است كسى فخرفروشى نكند و سخنى از امتيازات واقعى يا خيالى خود به زبان نياورد ولى برخورد او با مردم متكبرانه
و حتى راه رفتن و ساير حركاتش آميخته با كبر و غرور باشد
زيرا حقيقت كبر آن است كه انسان براى خود برترى خاصى
نسبت به ديگران قائل باشد خواه اين برترى واقعى باشد
يا پندارى و خيالى، معنوى باشد يا مادى،
قرآن مجيد سوره لقمان : وَلاَ تَمْشِ فِى الاَرْضِ مَرَحاً إِنَّكَ لَنْ تَخْرِقَ الاَرْضَ وَلَنْ تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولا اسراء ی 37
در روى زمين متكبرانه راه مرو زيرا تو نه زمين را مى توانى زير پاى خود پاره كنى و نه قامت خود
را به بلنداى كوه ها برسانى
ادامه مطالب بیان شده در جلسه 👆👇
ادامه مطالب بیان شده در جلسه 👆👇
امام باقر ع : كافى ج 2 ص 310
لاَ يدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ فِى قَلْبِهِ مِثْقَالُ ذَرَّة مِنْ كِبْر
كسى كه به اندازه سنگينى ذره اى از تكبر
در قلب او باشد وارد بهشت نمى شود
رسول خدا ص : ثَلاَثَةٌ لاَ يكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَ لاَ ينْظُرُ إِلَيهِمْ يوْمَ الْقِيامَةِ وَ لاَ يزَكِّيهِمْ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ شَيخٌ زَان
وَ مَلِكٌ جَبَّارٌ وَمُقِلٌّ مُخْتَالٌ كافى ج 2 ص 311
سه گروه اند كه خداوند روز قيامت با آن ها سخن نمى گويد و به آنان (با نظر لطفش) نگاه نمى كند و آن ها را پاكيزه نمى سازد و عذاب دردناكى در انتظار آن هاست : پيرمرد زناكار و پادشاه جبارو فقير متكبر
حاضر نيست به ديگران همچون يك برادر نگاه كند بلكه انتظار دارد همه در برابر او تواضع كنند و به فرمانش گوش فرادهند
كار كبر و غرور گاه به جايى مى رسد كه انسان تسليم حرف حق نمى شود و حتى از اطاعت فرمان خدا سرپيچى مى كند و به دره كفر سقوط مى نمايد
... إِنَّمَا الْجَبَّارُ الْمَلْعُونُ مَنْ غَمَصَ النَّاسَ وَجَهِلَ الْحَقّ ... مَنْ حَقَّرَ النَّاسَ وَ تَجَبَّرَ عَلَيهِمْ فَذَلِكَ الْجَبَّارُ كافى ج 2 ص 311
امام صادق ع : جبّار و متكبّر ملعون، كسى است كه مردم را كوچك بشمارد و خود را برتر از آن ها
بداند و حقّ را نشناسد
يكى از ياران امام صادق (عليه السلام) به نام عمر بن يزيد
خدمتش عرض كرد : ما غذاى خوب مى خوريم و بوى خوش
و عطريات استعمال مى كنيم و سوار بر مركب با ارزش مى شويم
و گاهى خادم ما نيز به دنبال ما مى آيد آيا اين واقعاً مصداق
تجبر و تكبر است كه من همه آن را ترك كنم؟
امام(عليه السلام) مدتى سكوت نمود در حالى كه به زمين نگاه
مى كرد. سپس فرمود : إِنَّمَا الْجَبَّارُ الْمَلْعُونُ مَنْ غَمَصَ النَّاسَ وَجَهِلَ الْحَق; جبار و متكبر ملعون، كسى است كه با مردم « با غمص» برخورد كند و حق را نشناسد
آن مرد عرض كرد : اما من هرگز حق را انكار نمى كنم ولى
نمى دانم غمص چيست؟ امام(عليه السلام)فرمود :
مَنْ حَقَّرَ النَّاسَ وَ تَجَبَّرَ عَلَيهِمْ فَذَلِكَ الْجَبَّارُ; كسى كه مردم را كوچك بشمارد و خود را برتر از آن ها بداند،
كه اين شخص جبار است كافى ج 2 ص 311
امیر المومنین ع :
3 = وَ اذْكُرْ قَبْرَكَ و به ياد قبرت باش
( = به ياد مرگ باش و براى آن آماده شو )
انسان بايد به فكر مرگ و پايان زندگى باشد و بداند روزى همه آنچه را از مقام و مال و جاه و قدرت و قوت دارد رها مى سازد
و به صورت جسم بى جانى روانه گور مى شود
و او را در آن جا دفن مى كنند و همه حتى عزيزترين عزيزانش از وى جدا مى شوند و او مى ماند و اعمالش.
به يقين توجه به اين نكته انسان را از فخرفروشى و تكبر
و ظلم و ستم به ديگران و غفلت از خدا بازمى دارد.
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷📚🌷📚🌷📚🌷
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
صادقیه ( محبّی )
. #نهج_البلاغه 🌺 حکمت 397 و 398 🌺🌹 خوشبویی هنگام نماز و ثوابش 👈🏽 تکبر و غرور باعث سقوط ✅ ی
گلچین حکمت 398 نهج البلاغه.pdf
5.11M
مربوط به جلسه بالا 👆👆
#نهج_البلاغه
🌺 حکمت 397 و 398
🌺🌹 خوشبویی هنگام نماز و ثوابش
👈🏽 تکبر و غرور باعث سقوط
✅ یکشنبه شب 28 / 08 / 1402
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پوست سیر رو اینجوری بکنید👌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داداش داری اشتباه میزنی🤣🤣
دانشآموزی برگهی امتحانی را سفید داد و روی آن نوشت : سکوتم نشانهی نداشتن معلومات نیست، آنچه در ذهن من است قابل بیان نیست
به او مدرکی دادند که در آن نوشته شده بود : رد شدنت نشانهی شکست نیست، بلکه شوخ بودنت ارزش دیدنت در سال آینده را دارد😂😂😂
مرد خسيسي گوشی جدید خريد گذاشت جيب پشت شلوارش.
يادش رفت نشست صدای شکستن اومد ...
با نگراني گفت :
خداکنه صدای شکستن استخونم باشه😂😂😂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️برخورد عجیب و ناگهانی ماشین با ساختمان
https://eitaa.com/sadeghiyemohebbi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️تفریح پرهیجان در مرکز خرید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📷این چیزی که تو تصویر میبینید شاخه خشک درخت نیست!
🔹یک نوع حشره هست که وقتی احساس خطر میکنه واسه استتار شاخک و اندامهای حرکتی اش رو میچسبونه به هم و شبیه شاخه درخت میشه
تدریس_رساله_جامع_ ج3 - جلسه_شماره_674_تاریخ_1402_08_29.mp3
9.15M
.
#تدریس رساله جامع - جلد 3
🌼 احکام - جلسه شماره 674
🏡 اجاره ( 11 )
🌷 تاریخ 1402.08.29
🌼 صفحه 247
💥 مسئله 495
✅ لینک جلسه قبلی ( جلسه 673 ) 👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/29478
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
.
مسأله 495 مال مورد اجاره
در مدّت اجاره، نوعی امانت
در دست مستأجر به شمار میرود؛
بنابراین، چنانچه از بین برود یا معیوب شود،
اگر در نگهداری از آن کوتاهی کرده
یا در استفاده از آن زیادهروی نموده،
ضامن است و در غیر این صورت، ضامن نیست.
مسأله 496 اگر لوازمی از قبیل کولر،
آبگرمکن، لامپ و مانند آنکه همراه
با منزل اجاره داده شده
( بدون کوتاهی مستأجر در نگهداری از آن
یا زیادهروی در استفاده ) خراب شود،
مستأجر ضامن نیست ...
مسأله 499 اگر مستأجر مال مورد اجاره را در
کاری غیر از آنچه برای آن اجاره کرده بکار گیرد
( با وسیلۀ نقلیّه ... حمل بار نماید )
باید تمام اجارهبهای قراردادی را بپردازد و
علاوه بر آن، اگر
اُجرت المِثل حمل بار بیشتر باشد،
ما به التّفاوت آن را نیز بدهد.
.
کتاب أبواب العلم و آدابه 1402.08.29.mp3
5.73M
🔸🌷🔸🌺🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸
🔹
👈 🌺 #گلچین_بحار
👈 🧠 کتاب العلم
👈 باب شانزدهم = چیزی را که نمی دانید نگویید و ... ( 11 )
👈☘️ ج دو صفحه 112
🏷 جلسه سیصد و سی و یکم بحار الانوار
🏷 ( جلسه 259 از کتاب العلم )
💥 ✨ تاریخ 1402.08.29
لینک جلسه قبلی👆👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/29479
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
🔹
🌺🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸🌺🔸
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
بحار ج2 ص112
باب 16 النهي عن القول بغير علم و الإفتاء بالرأي و بيان شرائطه
چیزی را که نمی دانید نگویید و ...
بیان آیـات ... آیه 6 :
ی 59 يونس قُلْ أَ رَأَيْتُمْ ما أَنْزَلَ اللَّهُ لَكُمْ مِنْ رِزْقٍ فَجَعَلْتُمْ مِنْهُ حَراماً وَ حَلالًا
بگو : آيا ديديد هر رزقى كه خداوند براى شما
نازل كرده است، ( از پيش خود )
بعضى را حرام و بعضى را حلال قرار داديد ؟
قُــلْ آللَّهُ أَذِنَ لَكُمْ أَمْ عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُونَ
بگو: آيا خداوند به شما اجازه داده
يا بر خداوند دروغ مىبنديد ؟
( و پيش خود تحريم و تحليل مىكنيد )
مبارزه با خرافات،
يكى از وظايف اصلى
پيامبران است.
آشنايى با خرافات دوران جاهليّت،
انسان را با زحمات رسول خدا براى هدايت
آنان آشنا ساخته، روح قدرشناسى را در انسان،
زنده و شكوفا مىكند .
هيچگونه مدركى نداشتند
فقط مجرد تقليد آباء
و هواى نفس و خيالبافى .
این ها بدعت و موجب كفر است
و كذب و افتراء بر خدا است
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
تفسیر سوره حضرت مریم علیهاالسلام 1402.08.29.mp3
20.34M
.
🌺☘️🌼🌺☘️🌼🌺☘️
💜❤️ در محضر قرآن
💚💛💙 خانه هایتان را نورانی کنید 🌷
⚡️⚡️ تفسیر سوره حضرت مریم ( صوتی )
⚡️⚡️ جلسه شماره + 44 +
🌷 موضوع جلسه : سیاست های شیطان
⚡️ مورخه : 29 . 08 . 1402
#سایر_جلسات_تفسیر_صوتی
✅ لینک جلسه قبلی ، تفسیر
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/29398
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه چهل و چهارم - سوره مبارکه حضرت مریم علیها السلام
👆👇
83 مریم ع
أَ لَمْ تَرَ أَنَّا أَرْسَلْنَا الشَّياطِينَ عَلَى الْكافِرِينَ تَؤُزُّهُمْ أَزًّا
آيا نديدى كه ما شيطانها را به سوى كافران فرستاديم تا آنان را شديداً تحريك كنند؟
نور الثقلين ج 3 357
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ : ...
أَرْسَلَ عَلَيْهِمْ شَيَاطِينَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِ ...
شیاطین انس و جن به سوی اینها می روند ...
تسلط شياطين بر انسانها
يك تسلط اجبارى و ناآگاه نيست،
يكى از كيفرهاى كافران،
سلطهى شيطان بر آنهاست
36 زخرف وَ مَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمنِ
نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ
و هر كه از ياد خداى رحمن روى گردان شود شيطانى بر او مىگماريم كه
همراه و دمساز وى گردد.
قلب انسان دو راه دارد :
يكى راه مَلَك كه اِلهامات ربانى در قلب وارد مىشود
و يكى راه شيطان است كه وساوس
شيطانى وارد مىشود
انسان از قرين خالى نمىشود يا رحمن يا شيطان، اگر از ياد رحمن اعراض كند،
شيطانى با او قرين خواهد بود
خدا چنين قرار داده است.
سياست شيطان گام به گام است :
«خُطُواتِ» بقره، 168
مرحله اول القاى وسوسه است.
« فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ» طه، 120
در مرحله دوم تماس مىگيرد.
« مَسَّهُمْ طائِفٌ » اعراف، 201
مرحله سوم در قلب فرو مىرود.
« فِي صُدُورِ النَّاسِ » ناس، 5
مرحله چهارم در روح مىماند.
« فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ » زخرف، 36
مرحله پنجم انسان را عضو حزب خود قرار مىدهد.
« حِزْبُ الشَّيْطانِ » مجادله، 19
مرحله ششم سرپرست انسان مىشود.
« وَ مَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطانَ وَلِيًّا » نساء، 119
مرحله هفتم انسان خود يك شيطان مىشود.
شَياطِينَ الْإِنْسِ وَ ... انعام، 112
امام على عليه السلام در نهج البلاغه مىفرمايد: شيطان در روح انسان تخم گذارى مىكند.
وَ اتَّخَذَهُمْ لَهُ أَشْرَاكاً، فَبَاضَ وَ فَرَّخَ فِي صُدُورِهِمْ، وَ دَبَّ وَ دَرَجَ فِي حُجُورِهِمْ، فَنَظَرَ بِأَعْيُنِهِمْ وَ نَطَقَ بِأَلْسِنَتِهِمْ، فَرَكِبَ بِهِمُ الزَّلَلَ، وَ زَيَّنَ لَهُمُ الْخَطَلَ، فِعْلَ مَنْ قَدْ شَرِكَهُ الشَّيْطَانُ فِي سُلْطَانِهِ، وَ نَطَقَ بِالْبَاطِلِ عَلَى لِسَانِهِ.
نهجالبلاغه خطبه 7
شيطانِ همراه، ممكن است از دوستان ناباب
يا همسر و فرزند يا شريك فاسد باشد.
(= كلمه شيطان نكره آمده )
دل يا جاى رحمن است يا شيطان.
إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا
وَ عَلى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ «99» نحل
البتّه شيطان را بر كسانى كه ايمان آورده
و بر پروردگارشان توكّل مىكنند،
غلبه و سلطهاى نيست.
إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذِينَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُونَ 100 نحل يعنى فقط تسلّط شيطان بر كسانى است كه او را سرپرست خود مىدانند
و از وساوس او پيروى مىكنند
و به واسطه پيروى او بر خدا شرك مىآورند
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷📚🌷📚🌷📚🌷
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
صادقیه ( محبّی )
. 🌺☘️🌼🌺☘️🌼🌺☘️ 💜❤️ در محضر قرآن 💚💛💙 خانه هایتان را نورانی کنید 🌷 ⚡️⚡️ تفسیر سوره حضرت مریم ( ص
گلچین ی 83 مریم ع.pdf
3.77M
مربوط به جلسه بالا 👆👇
⚡️⚡️ تفسیر سوره حضرت مریم ( صوتی )
⚡️⚡️ جلسه شماره + 44 +
🌷 موضوع جلسه : سیاست های شیطان
⚡️ مورخه : 29 . 08 . 1402
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رمزتان را به هر کسی ندهید ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️صهیونیستها اینگونه مساجد را هدف میگیرند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
⭕️ 👈امام رضا
خیلیییی دوست دارممم❤️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روش جدید سلام دادن😂😂😂
http://sadeghiye.com