علت_اختلاف_مراجع_در_ثبوت_ماه_رمضان_و_عید_فطر_docx (2).pdf
432.9K
.
❓علت اختلاف مراجع در ثبوت ماه رمضان⁉️
علل و عوامل اختلاف چیست ؟
رؤیت هلال یک مسئله مصداقی است
باید ماه با چشم غیر مسلّح دیده شود 🌒
اتحاد افق شرط است یا نیست ؟🌎
اشتراک در بخشی از شب کافی است ؟ 💥
حکم حاکم شرع
اختلاف در عید فطر در زمان معصومین
ووو ...
به همراه پرسش و پاسخ دربارۀ اختلافات ثبوت ماه رمضان
💐 💐 💐 💐 💐 💐
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
💐 🌺 🌼 🌹 🌷
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
جهت اطلاع برخی اعزه:
شش مبنا:
مبنای یکم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی مشهور فقهاء مانند حضرات آیات عظام امامخمینی(ره)، گلپایگانی(ره)، اراکی(ره)، سیّدمحمّد صدر(ره)، بهجت(ره)، سیستانی، شبیریزنجانی، مکارمشیرازی، سیّدمحمّدتقی مدرّسی)
مبنای دوم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «کفایت رؤیت در نقاطی که در بیشترِ شب با هم مشترکاند» (مبنای فقهی حضرت آیتالله العظمی وحیدخراسانی)
مبنای سوم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترکاند» (مبنای فقهی حضرات آیات عظام خوئی(ره)، تبریزی(ره)، لطفالله صافیگلپایگانی، محمّداسحاق فیّاض)
مبنای چهارم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «کفایت رؤیت در هر نقطهای برای همۀ نقاط زمین» (مبنای فقهی حضرت آیتالله العظمی بشیرحسین نجفی)
مبنای پنجم: مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی حضرت آیتالله العظمی خامنهای)
مبنای ششم: مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترکاند» (مبنای فقهی حضرات آیات عظام فاضللنکرانی(ره)، سیّدکاظم حائری، نوریهمدانی)
⭕️⭕️⭕️
نکته :
⭕️⭕️⭕️
احتمال زیاد میرود که
در امشب هلال بسیار بلند و روشن باشد.
و لکن ارتفاع و روشنایی ماه
در شب دلیل بر این که
ماه شب دوم میباشد، نیست.
در رساله نیز مذکور است
⭕️⭕️⭕️
نکته :
⭕️⭕️⭕️
دقت شود
تفکر کنیم
ما با شناخت و تحقیق
مقلد مرجع اعلم می شویم
و مبانی فقهی علماء متفاوت
بعضی عوام استدلال می کنند که :
علم روز و کشفیات و تلسکوپ و...
دقت شود اگر قرار چنین باشد
پس....
👇👇👇
توجه :
از زمان قدیم هلال، نزد عرب، میقاتی بوده که با آن ماه قمری را آغاز می کردند و در امور مختلف زندگی خود به آن اعتماد می کردند، اسلام نیز همین امر را تأیید نمود، قرآن کریم در سوره مبارکه بقره در این باره می فرماید: «یسئلونک عن الاهله قل هی مواقیت للناس والحج».
درباره هلال های ماه از تو سؤال می کنند، بگو: آنها، بیان اوقات (و تقویم طبیعی) برای (نظام زندگی) مردم و (تعیین وقت) حج است.
در حقیقت ماه یک تقویم طبیعی برای افراد بشر محسوب می شود که مردم أعم از باسواد و بی سواد و در هر نقطه ای از جهان باشند، می توانند از این تقویم طبیعی استفاده کنند و بدیهی است نظام زندگی اجتماعی بشر بدون تقویم - یعنی یک وسیله دقیق و عمومی برای تعیین تاریخ - امکان پذیر نیست؛ به همین دلیل خداوند بزرگ برای نظام زندگی، این تقویم جهانی را در اختیار همگان قرار داده است.
اصولاً یکی از امتیازات قوانین اسلام این است که دستورات آن بر طبق مقیاس های طبیعی قرار داده شده است؛ زیرا مقیاس های طبیعی وسیله ای است که در اختیار همگان قرار دارد و گذشت زمان اثری بر آن نمی گذارد. اما به عکس، مقیاس های غیر طبیعی در اختیار همه نیست؛ به همین دلیل می بینیم اسلام، مقیاس را گاهی وجب، گاهی گام و گاهی بند انگشتان و گاهی طول قامت و در مورد تعیین وقت، غروب آفتاب و طلوع فجر و گذشتن خورشید از نصف النهار و دیدن ماه قرار داده است.
بدیهی است آنچه که صلاحیت میقات بودن برای مردم را آن هم به صورت عام دارد (آن چنان که در آیه شریفه آمده است) هلال ماهی است که قابل رؤیت با چشم معمولی و غیر مسلح باشد؛ اما هلال ماهی که تنها با دوربین و تلسکوپ دیدن آن امکان پذیر است و بعد از کنار زدن آن ابزار، دیگر قابل دیدن با چشم معمولی نباشد، صلاحیت ندارد که میقات برای عموم مردم در زمان های مختلف قرار داده شده باشد.
همچنان که اگر میزان شرعی، دیدن با تلسکوپ باشد، روزه پیامبر خدا(صلى الله علیه و آله) و ائمه معصومین(علیهم السلام) و عید فطر آنان و حج و سایر اعمالی که در روزهای خاص از سال در شرع قرار داده شده، در برخی از حالات در ایام واقعی آن واقع نشده باشد و روشن است که آن بزرگواران در مورد آغاز ماه قمری، بر دیدن معمولی اعتماد می کرده اند و روایات و نصوص صادره از معصومین(علیهم السلام) انصراف از دیدن با ابزارهای بزرگ نمایی مثل دوربین یا تلسکوپ دارد.
همچنان که اگر ذره بسیار کوچکی از خون بر روی شیئی باشد که آن ذره، با چشم معمولی قابل مشاهده نبوده و فقط در زیر میکروسکپ های بسیار قوی قابل مشاهده باشد را نمی توان معیار برای نجاست اشیاء قرار داد و حکم نمود که آن شیء نجس است، یا در مبحث حد ترخص که در شرط نهم از شرایط شکسته شدن نماز مسافر توضیح آن گذشت، معیار، دیدن با چشم عادی بود و هرگز نمی توان دیدن با دوربین یا تلسکوپ را میزان در تعیین حد ترخص شهر قرار داد.
خوانندگان محترم برای آشنایی با مبانی فقهی معظم له در مبحث رؤیت هلال، می توانند به کتاب (أسئلة حول رؤیة الهلال مع أجوبتها، وفق ما أفاده سماحة السید السیستانی) مراجعه نمایند.
❤️
امتحان
آزمون یک روز روزه
بخاطر یک روز کمتر روزه گرفتن بعضی ... بعضی .... بعضی ....
خلاصه 😐
⭕️⭕️⭕️
نکته :
⭕️⭕️⭕️
طبق گزارش ستاد استهلال رهبری که ذیلا
تقدیم می شود
از یکصد گروه در کل ایران
فقط 4 گروه
آنهم با
تلسکوپ دیدند
از یکصد گروه استهلال 96 گروه حتی با تلسکوپ ماه را ندیدند
فقط 4 گروه با تلسکوپ دیدند عکس ها و فایل پی دی اف
ارسال می شود 👇
گزارش استهلال 1442 قمری.pdf
309.1K
سال 1400 شمسی به فتوای بعضی مراجع
جمعه عید است
فقط 4 گروه با تلسکوپ دیدند
عکس ها 👇
فقط 4 گروه
آنهم با
تلسکوپ دیدند
از یکصد گروه استهلال 96 گروه حتی با تلسکوپ ماه را ندیدند
صادقیه ( محبّی )
🌷 بیشتر و بهتر بدانیم چرا در اول ماه یا عید فطر اختلاف میشود حتما ببیند و بخوانید 🌷 بدیگران ه
🌷
چند نکته
مهم
🌷
لطفا
حتما
جهت
رفع سوالات و شبهات
بدقت مطالعه
و بدیگران نیز برسانید 👇
https://t.me/sadeghiyemohebbi/21114
لطفا این پیامها را بیشتر دقت کنید 👆
🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اختلاف افق یا اتحاد افق
به فتوای آیه الله سیستانی و بعضی مراجع دیگر
جمعه عید است
و پنجشنبه روز آخر ماه مبارک رمضان
روزه تان را بگیرید
اکثر و غالب مراجع دیدن با چشم عادی و عرفی را قبول دارند
🌷 ❤️ 🌷
🌷 ❤️ 🌷
سوال و جوابهای استهلال و عید فطر
👇🏼👇🏼👇🏼
https://t.me/sadeghiyemohebbi/21114
جالب ☝️
زیبا
مهم
حتما ببینید
💫💫💫💫💫
6 نکته جالب و زیبا
بیشتر دقت بفرمایید
💥 1 💥 بعضی چیزها در دنیا هست که،
هرچقدر با دیگران تقسیم شان کنیم،...
نه تنها کم نمی شود....
بلکه بیشتر هم می شود....
مثل *محبت...*
💥 2 💥 بهترین صدقه آن است که دانشی بیاموزید و به دیگری آموزش دهید.
💥 3 💥 امام علی علیه السلام فرمودند:
اَلمُؤمِنُ بَشرُهُ فی وَجِهِهِ وَحُزنُهُ فی قَلبِهِ؛
شادی مومن در رخسار او و اندوهش در دل است.
(نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره۳۲۵)
💥 4 💥 امام علی علیه السلام فرمودند:
اَلعِلمُ کَنزٌ عَظیمٌ لایَفنی؛
علم گنج بزرگی است که با خرج کردن تمام نمی شود.
(غرر الحکم و درر الکلم)
💥 5 💥 رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
اَلعِبادَهُ سَبعونَ جُزء، اَفضَلُها جُزءً طَلَبُ الحَلالِ؛
عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.
(ثواب الاعمال و عقاب الاعمال)
💥 6 💥 مشهدی های عزیز
جلسات خدا شناسی ، امام شناسی و خود شناسی
آقایان و خانمها هر شب
غیر از پنجشنبه و جمعه ها
از ساعت 18 تا 20 جلسات
برگزار می گردد
عبدالمطلب سی حایری ۱۸ پ 40
https://t.me/sadeghiyemohebbi/14338
اینستاگرام https://instagram.com/sadeghiye_
پیام را به بهترین دوستان خود هدیه دهید
صادقیه ( محبی )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مواظب باشید بروید کنار
از کجا بفهمیم چه نوع کرونایی گرفتیم؟،؟
اگر یهو به تندی علاقه پیدا کردی!
دست و گردنت موقع حرف زدن تکون خورد! درخت دیدی و خواستی دورش بگردی!
کرونا هندی گرفتى!😂
اگر خیلی دلت توپ خواست و جشن و فستیوال!
كرونا برزیلی گرفتى!🤣
اگر دوست داشتی همه وسایل خونه رو بیاری وسط و آتیش بزنی و دورش برقصی و بچرخی!
كرونا آفریقایی گرفتى!😂
اگر هم احساس افسردگی و چرا زنده ام!
واسه چی چی هرچه قناعت میکنم باز دخلم باخرجم جورنمیاد!
همش هم دنبال مرغ و تخم مرغ بودى
کرونای وطنى گرفتى!😂😂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گداهای سر یکی از چهار راههای بمبئی رو گرفتن
خیلی خوبن اینا! مخصوصا سومی 😂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥عکسالعمل حیوانات جنگل در مقابل آینه!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤪 خنده بچه👶 هنگام کوتاه کردن موهاش✂️
خیلی 😃😄😂😂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بچه رو نسپرین دست پدرش ای بابا😂😂
"ستاد حمایت از فرزندان زخم خورده"