هدایت شده از امیرمحمد گازری
⚫⚫⚫
📆 ۱۵ شوال_ سالروز شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا
✍️ قسمت اول
#شهادت_حضرت_حمزه_سید_الشهدا
📌نسب: حمزه بن عبدالمطلب، عموی پیامبر اکرم(ص) و از شهدای اُحُد. کنیهاش ابوعُماره و ابویعْلی و مادرش هاله بنت اُهَیب (وُهَیب) بن عبدمَناف بن زُهره بود. واژه حمزه را نیز به معنای شیر یا تیزفهم دانستهاند.
📌پیش از اسلام: روزی که پیامبر اکرم (صلیاللّهعلیهوآلهوسلم) خویشان نزدیک خود را برای دعوت به اسلام گردآورد (یومالإنذار)، حمزه نیز حضور داشت.
حمزه، که هنوز مسلمان نشده بود، همچون ابوطالب از پیامبر اکرم در مقابل آزار مشرکان حمایت میکرد.
📌مسلمان شدن: اسلام آوردن وی را در سال دوم یا ششم بعثت و قبل از مسلمان شدن ابوذر دانستهاند. مسلمان شدن حمزه در گرویدن خویشان او به اسلام مؤثر بود.
_پیامبر اکرم نخستین پرچم نبرد را در ماه رمضان سال اول هجرت برای حمزه بست تا سریّهای را برای حمله به کاروان تجاری قریش که از شام به مکه بازمیگشت، رهبری کند.
📌حضور در غزوات: حمزه همچنین در غزوات اَبواء یا وَدّان، ذوالعُشَیْره و بنی قَیْنُقاع پرچمدار بود.
در غزوه بدر، حمزه در نزدیکترین بخش سپاه اسلام به مشرکان بود و پیامبر حمزه، حضرت علی و عُبَیْدةبن حارثبن عبدالمطلب را به مقابله با چند تن از سران مشرکان فرستاد.
در غزوه بدر، حمزه در نزدیکترین بخش سپاه اسلام به مشرکان بود و پیامبر حمزه، حضرت علی و عُبَیْدةبن حارثبن عبدالمطلب را به مقابله با چند تن از سران مشرکان فرستاد.
به روایتی، هند برای خوردن جگر حمزه نذر کرده بود.
هدایت شده از امیرمحمد گازری
⚫⚫⚫
📆 ۱۵ شوال_ سالروز شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا
✍️ قسمت دوم
#شهادت_حضرت_حمزه_سید_الشهدا
📌شهادت: هند لباس و زیور خود را به وحشی داد و به او وعده ده دینار در مکه داد.
سپس کنار بدن حمزه آمد و او را مثله کرد و از اعضای بریده او، برای خود گوشواره، دستبند و خلخال درست کرد و آنها را با جگر حمزه به مکه برد.
گفته شده است معاویة بن مغیره و ابوسفیان هم بدن حمزه را مثله یا زخمی کردند.
📌لقب: وی را «اسدالله» و «اسد رسولاللّه» لقب دادهاند،پس از شهادتش هم، طبق حدیثی از پیامبر، مورد تأیید الهی قرار گرفت.
و به سیدالشهداء مشهور شد. شهید مطهری لقب سیدالشهداء را برای حمزه، مقید و برای امام حسین(ع)، مطلق میشمارد و بر این نکته تاریخی تأکید میورزد که این لقب قبل از عاشورا مخصوص حمزه بود ولی بعد از عاشورا لقب امام حسین(ع) شد و حمزه، سیدالشهدای زمان خودش است ولی امام حسین(ع) سیدالشهدای همه زمان هاست همان طور که مریم، سرور بانوان دوران خودش است ولی فاطمه(س)، سرور زنان همه دورانها.
✍️حمزه نخستین شهید اُحُد بود که پیامبر اکرم(ص) بر او نماز گزارد و سپس سایر شهیدان را در چند نوبت آوردند و کنار او نهادند و رسول خدا بر آنها و بر او نماز میگزارد. بدین ترتیب، حدود هفتاد بار به صورت مستقل و همراه با دیگر شهداء بر پیکر وی نماز گزارد. حمزه را در پارچهای که خواهرش صفیه آورده بود، کفن کردند؛ چراکه مشرکان او را برهنه کرده بودند.
عبدالله بن جحش را به همراه حمزه که داییاش بود در یک قبر دفن کردند.
_گفته شده است که حضرت فاطمه علیهاالسلام به زیارت قبر حمزه میرفت و آن را با سنگچین مشخص کرده بود .
منابع:
1. ابن سعد، الطبقات الکبری
2. ابن هشام، السیرة النبویة
3. ابن درید، الاشتقاق
4. مطهری، مجموعه آثار استاد شهید مطهری
5. ابن عبدالبرّ، الاستیعاب
6. واقدی، محمد بن عمر، المغازی
7. ابنشبّه نمیری، عمر بن شبه، تاریخ المدینة المنورة:اخبارالمدینة النبویة
.
#لقمه_های_نحوی
#حلقه_علمی_ادبیات_عرب
🔵 تشابهات حال و تمیز
✅ هر دو اسم
✅ هر دو نکره
✅ هر دو فضله
✅ هر دو منصوب
✅ هر دو رافع ابهام
📍مثال برای حال: (یومَ اُبعث حیّاً)
✍ حیّاً حال است برای انا مستتر در ابعث
ویژگی های حیّاً مانند آنچه گفته شد اسم، نکره، فضله، منصوب و رافع ابهام
📍مثال برای تمیز: (أحد عشر کوکباً)
✍ کوکباً تمییز است برای أحد عشر
ویژگی های کوکباً همانطور که گفته شد؛ اسم، نکره، فضله، منصوب و رافع ابهام
.
#تمدید مهلت ارسال مقالات
#همایش بین المللی ۷۵ سال اشغالگری در فلسطین
با توجه به درخواست مراکز همکار همایش و محققان گرامی برای ارائه فرصت بیشتر جهت برگزاری پیش نشست های همایش و نگارش مقاله، مهلت ارسال مقالات به همایش بین المللی ۷۵ سال اشغالگری در فلسطین از سوی دبیرخانه همایش تمدید شد.
مهلت ارسال مقالات:
۲۰ خرداد ۱۴۰۳ _ ۲ ذی الحجه ۱۴۴۵ _ ۹ می ۲۰۲۴
زمان برگزاری همایش:
۷ تیر ۱۴۰۳ _ ۲۰ ذی الحجه ۱۴۴۵ _ ۲۷ می ۲۰۲۴
کد اختصاصی ISC:
02240 _ 80881
کانال همایش:
https://eitaa.com/joinchat/385614553C72a5b3094b
سایت همایش: https://palestine.hamayesh.miu.ac.ir
پست الکترونیک جهت ارسال مقاله: palestine@miu.ac.ir
معاونت پژوهش مدرسه علمیه شهید صدوقی ره
. #لقمه_های_نحوی #حلقه_علمی_ادبیات_عرب 🔵 تشابهات حال و تمیز ✅ هر دو اسم ✅ هر دو نکره ✅ هر دو فضله
.
#حلقه_علمی_ادبیات_عرب #لقمه_های_نحوی
🔵تفاوت های حال و تمییز
#قسمت_اول
❎حال رابطه بین مسند و مسند الیه را مشخص میکند ولی تمییز روشن کننده ذات است.
📍مثال برای حال: (فخرج علی قومه فی زینته)
✍️فی زینته حال است و معنای آیه بدین گونه است(در میان آرایش و زینت خود بر قومش در آمد) حال در اینجا رابطه بین فعل و فاعل را بیان میکند.
📍مثال برای تمییز:(منوین عسلاً)
✍️اینجا عسل بیانی است برای منوین که واحد سنجش مقدار است.
❎حال مؤکد عاملش است اما تمییز این گونه نیست.
📍مثال برای حال:(فتبسم ضاحکاً)
✍️ضاحکاً حال است و چون همان معنای تبسم را در بر دارد تبسم را تأکید میکند
📍مثال برای تمییز:(مثقال ذرة خیراً)
✍️خیراً تمییز برای مثقال است اما آن را تأکید نمی کند.
❎حال می تواند متعدد بیاید اما تمییز چنین نیست.
📍مثال برای حال:(أتوکل علیه کافیاً ناصراً)
✍️کافیاً و ناصراً هردو حال اند.
📍مثال برای تمییز:(صنعت خاتم فضة)
✍️فضه تمییز است و تمییز دیگری نمی توان برای خاتم ذکر کرد.
.
هدایت شده از پژوهش حوزه علمیه خراسان
#جشنواره_علامه_حلی
#فراخوان_آثار
فراخوان شانزدهمین جشنواره علامه حلی آغاز شد
طلاب جوان (زیر 35 سال) حوزههای علمیه برادران و خواهران سراسر کشور [متولدین 1368/01/01 و مابعد آن] تا پایان روز سهشنبه 15 خرداد 1403 فرصت دارند فرایند ثبتنام در این جشنواره را تکمیل نمایند.
همچنین، اساتید حوزههای علمیه [بدون شرط سنی] و منوط به داشتن کد استادی در حوزههای علمیه برادران در سال جاری یا مجوز تدریس در حوزههای علمیه خواهران و جامعةالزهراء(س) در سال جاری، میتوانند در بخش اساتید این جشنواره شرکت نمایند.
آثار ارسالی طلاب جوان میبایست در یکی از گروه های علمی دوازدهگانه جشنواره و در یکی قالبهای «مقاله»، «کتاب»، «تحقیق پایانی سطح دو» و «پایاننامه سطح سه حوزه یا کارشناسی ارشد دانشگاهی طلاب» باشد. [تحقیق پایانی و پایاننامه در بخش اساتید پذیرفته نمیشود.]
«نقش حوزههای علمیه در راهبردهای فرهنگ عمومی و دینداری جامعه» و «پژوهش و تبلیغ ؛ ابزارها و شیوهها» به عنوان موضوعات بخش ویژه جشنواره شانزدهم است که از 5 امتیاز ویژه در ارزیابی آثار و در صورت برگزیده شدن، معادل 1.5 برابر جوایز منتخبین بخش عادی جشنواره بهرهمند خواهند شد.
«طلاب و اساتیدی که در هجدهمین فراخوان آثار پژوهش حوزه علمیه خراسان شرکت نمودهاند می توانند آثار خود را به این جشنواره هم ارسال نمایند.»
🌐 لینک ثبتنام در جشنواره
🔰 فایل راهنمای ثبتنام
•┈┈••••📝📚📝•••┈┈•
💐 با پژوهش همراه باشید.🌹
🔗لینک کانال رسمی پژوهش👇
eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🆔@howzehpajohesh
🌐سایت اختصاصی پژوهش 👇
🌐http://pajuhesh.hozehkh.com
#شهادت_امام_صادق_علیه_السلام
#حلقه_علمی_سیره_معصومین
🔸🔶《السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الوَصِيُّ النَّاطِقُ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الفَاتِقُ الرَّاتِقُ، الَسَّلامُ عَلَیْکَ یَا جَعفَرَ بنِ مُحَمَّدِِ الصَّادِقِ(ع) وَ رَحْمَهُ اللّهِ وَ بَرَکاتُهُ》🔶🔸
✅حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند :
📋《ثَلاثَةٌ لا یَستَخِفُّ بِحَقِّهِم إِلَاّ مُنَافِقٌ :
ذُو شَیْبَةٍ فِی الإِسلامِ،
وَ إِمَامٌ مُقسِطٌ،
وَ مُعَلِّمُ الخَیرِ》
♦️سه کسانند که جز منافق درحقّ آنان بى حرمتى نکند :
ریش سفید مسلمان،
امام و پیشوای دادگر،
معلّم خیرات.(۱)
🏴امام صادق(ع) مصداق هر سه مورد فرمایش حضرت رسول ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) بود.
1⃣ذو شَیبَةِِ فِی الإِسلَامِ :
یکی از القاب امام صادق(ع) [شیخ الائمه] است. زیرا در بین ائمه اطهار(علیهم السلام)، ایشان بیشترین سن یعنی (۶۵ سال) را دارا بودند.
⁉️اما در حق ایشان چه کردند؟!!
محمد بن ربیع می گوید :
از طرف منصور دوانقی مامور شدم که شبانه وارد خانه جعفر بن محمد(ع) شوم و او را با همان حالت نزد منصور ببرم.
📋《فَأَخْرَجْتُهُ حَافِيَاً حَاسِرَاً فِي قَمِيصِهِ وَ مِنْدِيلِهِ وَ كَانَ قَدْ جَاوَزَ السَّبْعِينَ》
♦️من ایشان را همان طور، سر و پاى برهنه با همان پیراهن و قطیفه اى که داشت ایشان را از خانه خارج کردم.
در حالی که گویی سن او از هفتاد سال تجاوز می کرد.(۲)
2⃣إمَامٌ مُقسِطٌ :
ابن خلکان درباره امام صادق(ع) مینویسد :
📋《هُوَ اَحَدُ اْلاَئِمَّةِ اْلاِثْنَیْ عَشَرَ عَلَی مَذْهَبِ اْلاِمامِیَّةِ وَ کَانَ مِن سَادَاتِ اَهلِ البَیتِ(ع) وَ لَقَبُهُ الصَّادِقَ لِصِدقِ مَقَالَتِهِ وَ فَضلِهِ اَشهَرُ مِن اَن یُذکَرَ》
♦️او یکی از امامان دوازده گانه امامیه و از بزرگان اهل بیت رسول خدا(ع) بود. به جهت صدق در گفتارش به لقب صادق شهرت یافت و فضل او مشهورتر از آن است که نیازمند به توضیح داشته باشد.(۳)
⁉️اما در حق ایشان چه کردند؟!!
مفضل بن عمر نقل می کند :
منصور دوانیقى شخصى را نزد حسن بن زید، فرماندار خود در مکه و مدینه فرستاد و گفت :
📋《أَنْ أَحْرِقْ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ(ع) دَارَهُ!》
♦️خانه جعفر بن محمد(ع) را آتش بزند.
📋《فَأَلْقَى النَّارَ فِی دَارِ أَبِی عَبْدِاللَّهِ فَأَخَذَتِ النَّارُ فِی الْبَابِ وَ الدِّهْلِیزِ》
♦️پس خانه امام(ع) را آتش زدند و آتش بر در خانه و اطاق ها رسید و آنها را سوزاند.(۴)
3⃣معَلِّمُ الخَیرِ :
جایگاه علم آموزی و آموزگاری به قدری والاست که حضرت رسول اکرم(ص) هدف بعثت خود را معلمی دانسته اند.
ایشان فرمودند :
📋《إِنَّما بُعِثتُ مُعَلِّماً》
♦️من معلم برانگیخته شدم.(۵)
در میان امامان شیعه، چه در اصول دین و چه در فروع دین، بیشترین روایت از امام صادق(ع) نقل شده است.
به جرات می توان گفت که؛ نزدیک به پنجاه درصد از احادیث موجود از حضرت صادق(ع) است.
امام صادق(ع) در طی این ۳۴ سال امامت خویش (از سال ۱۱۴ ق تا سال ۱۴۸ ق) هزاران حدیث و روایت از ایشان منقول است، که مرحوم علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار بالغ بر نوزده هزار روایت را فقط از ایشان نقل کرده است.
شیخ مفید در کتاب الارشاد شمار راویان امام صادق(ع) را چهار هزار نفر نام می بَرد.(۶)
حسن بن علی وَشّاء می گوید :
نهصد نفر را در مسجد کوفه دیدم که از امام صادق(ع) حدیث نقل می کردند.(۷)
⁉️اما در حق ایشان چه کردند؟!!
شیخ صدوق تصریح می کند که؛
📋《وَ الصَّادِقُ(عليهالسلام) سَمَّهُ المَنصُورُ فَقَتَلَهُ》
♦️منصور دوانقی، امام صادق(ع) را مسموم و ایشان را به شهادت رساند.(۸)
{وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ}
📚منابع :
مُهج الدعوات ابن طاووس
الکافی شیخ کلینی
کنز العمّال متّقی هندی
الارشاد شیخ مفید
اعتقادات الامامیة شیخ صدوق
.
#نمایشگاه_کتاب
#اطلاع_رسانی
⚠️ توزیع یارانه دانشجویان، طلاب و اساتید هیئت علمی دانشگاه ها و حوزه های علمیه در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سال 1403 از ساعت 9 صبح تاریخ 16 اردیبهشت آغاز شده است.
💳 سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان وطلاب 700 هزار تومان است که از این مبلغ 420 هزار تومان آورده دانشجویان وطلاب است و 280 هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی است.
💳 سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیئت علمی و اساتید حوزه 800 هزار تومان است که از این مبلغ 400 هزار تومان آورده عضو هیئت علمی و 400 هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
⭕️ یارانۀ خرید کتاب (بن کتاب) به صورت «اعتبار خرید» به کد ملی متقاضیان اختصاص می یابد، لذا برای ثبت نام نیاز به واریز وجه نیست.
‼️ گزینه دریافت یارانه در قسمت پروفایل کاربری شما بعد از تکمیل و بروزرسانی اطلاعات قابل دسترسی است.
✅ آدرس سایت https://book.icfi.ir
📌 https://eitaa.com/sadooqi_m
⚠️ دوستان عزیز!
🔸 با توجه به محدودیت بودجۀ اختصاص یافته و سقف اعتباری تعیین شده برای هر استان، اولویت ثبت نام با متقاضیانی است که زودتر اقدام نموده اند.
🔹 بدیهی است پس از تکمیل ظرفیت و اعتبار استان، امکان ثبت نام متقاضیان جدید نخواهد بود.
🔸 لطفاً فرایند ثبت نام را تا دریافت این پیامک: «یارانه خرید کتاب روی کد ملی شما شارژ شد» از طریق شماره 30004141 ادامه دهید.
📌 https://eitaa.com/sadooqi_m
معاونت پژوهش مدرسه علمیه شهید صدوقی ره
. #حلقه_علمی_ادبیات_عرب #لقمه_های_نحوی 🔵تفاوت های حال و تمییز #قسمت_اول ❎حال رابطه بین مسند و مس
.
#گروه_علمی_ادبیات_عرب
#لقمه_های_نحوی
🔵 تفاوت های حال و تمییز
#قسمت_دوم
❎ حال می تواند به صورت جمله و ظرف و جار و مجرور بیاید اما تمییز فقط به صورت اسم می آید.
📍مثال برای حال:
۱🔻(بعثه و الناس ضلّال في حيرة)
✍️در این مثال جمله الناس ضلّال فی حیرة حال است
۲🔻(رأیت الهلال بین السحاب)
✍️در این مثال بین که ظرف است حال واقع شده.
۳🔻(فخرج علی قومه فی زینته)
✍️در این مثال فی زینته که جار و مجرور است حال می باشد
📍مثال برای تمیز:(خاتم حدیداً)
✍️ حدیداً تمییز و مفرد است و تمییز لاجرم مفرد می آید.
❎گاهی معنای کلام متوقف بر حال است یعنی اگر حال در جمله نباشد معنای مورد نظر تغییر پیدا می کند اما تمییز این گونه نیست.
📍مثال برای حال:(و لا تمش فی الارض مرحاً)
✍️مرحاً حال است و ترجمه آیه این گونه است(روی زمین با ناز و غرور راه مرو) و اگر حذف شود ترجمه می شود (روی زمین راه نرو)
📍مثال برای تمییز:(انی رأیت احد عشر کوکباً)
✍️کوکباً تمییز است واگر حذف شود ابهام به وجود می آید اما معنای دیگری ایجاد نمی شود
معاونت پژوهش مدرسه علمیه شهید صدوقی ره
. . با توجه به برگزاری کلاس اخلاق و کلاس های عصر، مرتب کردن کتابخانه به روز دیگری موکول شد . .
.
.
⚠️ با توجه به نزدیکی ایام امتحانات و ضرورت مرتب بودن کتابخانه؛
ان شاالله فردا از ساعت ۸ مشغول مرتب و منظم نمودن کتابخانه خواهیم بود ... ✅
لطفا دوستان دغدغه مند راس ساعت تشریف بیاورند 🙏
.
.