#امام_رضا_علیه_السلام
🩸 طوری بر من گریه کنید که من صدایتان را بشنوم...
در روایتی امام رضا علیهالسلام فرمودند:
📋 إِنِّی حَیْثُ أَرَادُوا بِیَ الْخُرُوجَ جَمَعْتُ عِیَالِی فَأَمَرْتُهُمْ أَنْ یَبْکُوا عَلَیَّ حَتَّی أَسْمَعَ
▪️وقتی خواستند مرا از مدینه خارج کنند، اهل و عیالم را جمع کردم و به آنها گفتم برایم گریه کنند تا صدای گریه آنها را بشنوم.
بعد دوازده هزار دینار به آنها دادم؛ ( گویا به امام علیهالسلام عرضه داشتند که گریه بر پشت سر مسافر، میمنت ندارد) که حضرت به آنها فرمودند:
📋 أَمَا إِنِّی لَا أَرْجِعُ إِلَی عِیَالِی أَبَداً
▪️من مسافری هستم که دیگر از این سفر به نزد اهل و عیالم بر نمیگردم.
📚المناقب،ج۱۲، ص۱۶۷
🖇 در زیارتنامه «جوادیه» نیز اینگونه به امام رضا علیهالسلام، «سلام» میدهیم:
📜 السَّلَامُ عَلَی مَنْ أَمَرَ أَوْلَادَهُ وَ عِیَالَهُ بِالنِّیَاحَةِ عَلَیْهِ قَبْلَ وُصُولِ الْقَتْلِ إِلَیْهِ
▪️سلام و درود بر آن آقایی که فرزندان و خانواده خود را امر فرمود در گریه کردن بر او، پیش از رسیدن شهادتش.
📚 بحارالانوار، ج۹۸ ص۵۳
🇮🇷🇵🇸🇮🇷
🚩به کانال معرفتی واخلاقی " گمنام " بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574🇮🇷
چرایی لزوم تکریم و زيارت مرقد حضرت امام رضواناللهتعالیعلیه؟!
بر اساس تاکیدات روایی مختلف به طور عام یا خاص که سفارش به زيارت امامزادگان و صلحاء از دوستان اهلبیت علیهمالسلام شده، ارتکاز و سیره عموم متشرعه نیز در طول تاریخ بر لزوم این امر شکل گرفته است.
این مناط و ملاک و معیار و منطقی که در سفارش به زيارت امامزادگان بزرگی همچون حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام هست عیناً در زيارت و تکریم حضرت #امام_خمینی رضواناللهتعالیعلیه هم وجود دارد.
اولاً انتساب به خاندان رسالت و سیادت ایشان، که بحکم آیه مودت ذیالقربی لزوم تکریم و احترام ایشان را میرساند.
ثانیاً فقیه و عالم دین و حامل معارف اهلبیت علیهمالسلام بودن که وجه اشتراک ایشان با امثال حضرت عبدالعظیم علیهالسلام است.
ثالثاً مجاهد در راه خدا بودن و تلاش برای اقامه دین خدا و احکام الهی در جامعه و مبارزه با طاغوت زمان.
رابعاً ولایتمداری و مطیع امام زمان خویش بودن.
خامساً منسوب بودن از طرف اهلبیت علیهمالسلام به عنوان مرجعیت دینی و ولایت عامه مردم، چه به نصب خاص چه به نصب عام.
وقتی مناط و ملاک در لزوم تکریم و زيارت مراقد و مشاهد این بزرگان علیالسویه وجود دارد، قدیمی یا تازه بودن تاریخ شهادت یا وفات ایشان در این امر تاثیری ندارد.
بنابراین شاید بتوان گفت:
همان امام معصومی که قرن سوم فرموند:
(من زار العبدالعظیم بری، کمن زار الحسین بکربلا)
با همان ملاک اگر قرن پانزدهم هم بودند میفرموند:
(من زار الخمینی بری، کمن زار الحسین بکربلا).
✍شیخ قربان یاسبلاغی
خبرگزاری حوزه
https://hawzahnews.com/xcSVj