🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸اصولگرایان، از عدم وحدت و همدلی، ضربه خواهند خورد🔸
اصولگراها [در انتخابات 92] تصور کردند انتخابات میتواند به دور دوم بکشد؛ لذا همدیگر را تخریب کردند. این کار غلطی بود و نتیجهاش این شد که در همان دور اول، آنهایی که یک نامزد واحد داشتند جلو افتادند.
من آنجا گفتم #تک_کاندیدایی خودش #وجاهت میآورد و #تعدد_کاندیدها خودش #سلب_وجاهت میکند. گفتم «این کار را نکنید»! گفتم اشتباهتان این است که محکم و متشابه نمیکنید. اینکه دلهای ما با هم است و ما یکی را انتخاب میکنیم، این از #محکمات است. اینکه آراء این نامزد، به سمت این آقا میرود یا نمیرود، این از متشابهات است. شما متشابهات را دارید مقدم بر محکمات میگیرید و شما از این صدمه خواهید خورد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 اگر انتخابات را امر دینی بدانی بعضی از مذهبیها تکفیرت میکنند!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 در سریترین مقر منافقین در فرانسه چه میگذشته است؟
عید قربان و فلسفه قربانی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🌙بیان احکام
قربانى كردن در عید قربان برای حجاج که در مکه حضور دارند واجب است اما براى سایرین مستحبّ مؤكّد است برخى از علما آن را بر كسانى كه توانايى دارند واجب دانسته اند و مستحب است بعد از نماز عيد، كمى از گوشت آن بخورد.
💠داستان
[ایجاد انگیزه]
حضرت ابراهیم(ع) به امتحانی بسیار دشوار برگزیده شد و در خواب به او مامئوریت داده شد که فرزندش را قربانی کند.
فرزند را به پیش فرا خواند و گفت:
اسماعيلجان! «إِنِّي أَرَي فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ» پسر نازنينم! در خواب به من امر شده تو را در راه خدا قرباني كنم «فَانظُرْ مَاذَا تَرَي» نظر تو چيست؟!
چقدر زيبا جواب داد : «يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنْ الصَّابِرِينَ» اي پدر! هرآنچه بدان مأموري انجام بده، انشاءالله مرا از بندگان صبور و شكيبا خواهي يافت.
خيال ابراهيم(ع) بيشتر آرام گرفت و وي بر داشتن چنين پسري خداي را سپاس و بر خود مباهات كرد. آنگاه پسر را با ملاطفت و مهرباني بسيار در آغوش فشرد و بوسهاي بر فرقش زد و دست محبت و نوازش بر سر و گيسوانش كشيد.
به منا رسيدند. بيدرنگ دستان اسماعيلش را از پشت بست در حالي كه براي آخرين بار با محبّت پدرانه سيماي نازنين اسماعيل را به تماشا نشسته بود، لبانش را با آب خنك زمزم تر نمود و آنگاه چشمانش را با پارچهاي لطيف و ظريف پوشانيد ، زمين محل خوابيدن اسماعيل را با كف دستان پدرانهاش جارو نمود و خار و خاشاك و سنگريزهها را رُفت تا نكند خراشي بر پيكر نازنين اسماعيل وارد شود. لحظه اجراي دستور فرارسيده بود.
چاقو بر گلوی اسماعیل گذاشت.
در این هنگام، پیرمردی آمد و گفت: ما تُریدُ مِن هذَا الغُلامِ؟ از این جوان، چه می خواهی؟
ابراهیم(ع) گفت:اُریدُ أن أذبَحَهُ. «می خواهم او را قربانی کنم».
پیر مرد گفت:سُبحانَ اللّهِ! غُلامٌ لَم یعصِ اللّهَ طَرفَةَ عَینٍ تَذبَحُهُ؟ پناه بر خدا! جوانی را که هرگز گناهی مرتکب نشده، قربانی می کنی؟!
ابراهیم(ع) گفت:نَعَم، إنَّ اللّهَ قَد أمَرَنی بِذَبحِهِ. «بلی! خداوند، مرا بدان دستور داد».
پیر مرد گفت:بَل رَبُّک نَهاک عَن ذَبحِهِ، وإنَّما أمَرَک بِهذَا الشَّیطانُ فی مَنامِک پروردگارت تو را از این کار نهی کرده و همانا شیطان، در خواب، این مطلب را به تو القا کرده است.
ابراهیم(ع) گفت: وَیلَک! الکلامُ الَّذی سَمِعتُ هُوَ الَّذی بَلَغَ بی ماتَری، لا وَاللّهِ لا اُکلِّمُک، ثُمَّ عَزَمَ عَلَی الذَّبحِ.«صدایی که شنیدم، همان صدایی بود که مرا بدین منزلت و مرتبت (پیامبری) رسانید. به خدا سوگند، دیگر با تو سخن نمی گویم». سپس تصمیم بر قربانی کردن گرفت.
پیرمرد گفت: یا إبراهیمُ، إنَّک إمامٌ یقتَدی بِک فَإِن ذَبَحتَ وَلَدَک ذَبَحَ النّاسُ أولادَهُم، فَمَهلاً ای ابراهیم! تو پیشوایی هستی که به تو اقتدا می گردد. اگر فرزندت را قربانی کنی، مردم هم فرزندان خود را قربانی می کنند. پس در این کار، درنگ کن.
ابراهیم(ع) با وی سخن نگفت.
اما هر چه كشيد، كارد تيز نبريد. ابراهيم بر قدرت دست افزود و با تواني دوچندان بر دسته چاقوي تيز فشار وارد كرد و آن را با شدت كشيد؛ اما گويي از اين چاقو، در عالم چاقويي كُندتر وجود ندارد!
ناگاه ابراهيم از شدت عصبانيّت كارد را بر سنگي در آن نزديكي فرود آورد و آن سنگ به دو نيم شد. ابراهيم با تعجب و عصبانيت به كارد خطاب كرد كه: اي چاقو! گلوي اسماعيلم را براي خدا نميبُري، اما سنگ را خُرد ميكني؟! گويا چاقو به آواز درآمد كه: اي ابراهيم! تو ميگويي و ميخواهي ببُرمش، اما خدا ميگويد نَبُر. مگر نه آنكه تو به فرمان خدا پيكر نازنين اسماعيل را در اين قربانگاه خوابانيدهاي تا خون پاكش را براي جلب رضايتش بر اين صحراي سوزان جاري سازي؟ همان خدايي كه تو را به اين كار دستور فرموده، به من نيز امر ميكند كه نَبُر، گلوي اسماعيل ذبيح را نبر. از تو ميپرسماي ابراهيم! به فرمان تو گردن نهم يا به دستور خداي تو كه همه عالم، از جمله اسماعيل را براي او ميخواهي؟
«فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِينِ» هر دو تسليم گشتند و ابراهيم براي ذبح اسماعيل، وي را بر زمين خوابانيد، پس «وَنَادَيْنَاهُ أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ» ندايش كرديم كه اي ابراهيم!تو مأموريتي را كه در عالم رؤيا به تو سپرديم، را به نيكي انجام دادي. پس كارد از گلوي اسماعيل بردار و «وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ» آن گوسفندي را كه فرستاديم را قرباني كن.(۱)
🔻 ادامه دارد 👇👇
🇮🇷🇵🇸🇮🇷
🚩به کانال معرفتی واخلاقی " گمنام " بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574🇮🇷
🟩فلسفه عید قربان و قربانی
یکی از این واجبات، انجام قربانی در حجّ واجب است که گاه پرسیده میشود حکمت و فلسفه آن چیست؟ در جواب باید گفت: چون ما میدانیم دستورهای الهی بر اساس حکمت است این دستور الهی نیز حکمت و مصلحتی دارد؛ هرچند برای ما روشن نباشد. با این حال، منابع دینی گاه به بیان فلسفه این دستور الهی پرداخته اند که در این نوشتار، اهمّ حکمتهای قربانی در حج بیان میشود.
🟢 رسیدن به تقوا
یکی از مهمترین فلسفههای قربانی، رسیدن به تقوا و پرواپیشگی است. قرآن کریم در این باره میفرماید: «لَنْ ینالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لكِنْ ینالُهُ التَّقْوى مِنْكُمْ»گوشت و خون این شتران به خدا نمیرسد؛ آنچه به او میرسد تقوای شماست.(۲)
این آیه در واقع، دفع دخل مقدّراست و به دو پرسشی که به ذهن میرسد جواب میدهد:
اول اینکه ممکن است توهم شود خداوند از این قربانی سود میبرد و به آن حاجتمند است.
دوم اینکه احتمال میرود برخی بپندارند خداوند که محتاج گوشت و خون و قربانی نیست پس این کار چه فایدهای دارد؟
این آیه، پاسخی به هر دو پندار است؛ به این صورت که میگوید نه خداوند محتاج قربانی است؛ «گوشت و خون این شتران به خدا نمیرسد» و نه این کار بیفایده است؛ «آنچه به او میرسد پرهیزگاری شماست.»
بنابراین نفع مهمیدر قربانی وجود دارد که به حجگزار برمیگردد و آن عبارت است از: رسیدن به تقوا و پرواپیشگی.
🟢ریشهکن شدن طمع
فلسفه دیگری که برای قربانی حج ذکر شده است، از بین رفتن طمع انسان و ریشهکن شدن آن است.
➖امام سجاد(ع) در این باره میفرماید: «فَعِنْدَ مَا ذَبَحْتَ هَدْیكَ نَوَیتَ أَنَّكَ ذَبَحْتَ حَنْجَرَةَ الطَّمَعِ بِمَا تَمَسَّكْتَ بِهِ مِنْ حَقِیقَةِ الْوَرَعِ» آنگاه که قربانیات را سر بریدی نیّت کردی که گلوی طمع را با حقیقت ورع و پرهیزکاری ببری.(۳)
➖ امام صادق(ع)میفرماید: «وَ اذْبَحْ حَنْجَرَةَ الْهَوَى وَ الطَّمَعِ عِنْدَ الذَّبِیحَة» هنگام قربانی، حنجره هوا و طمع را قطع کن.»(۴)
در قربانی در واقع باید گلوی طمع را برید و باید برای همیشه، رگ حیات آن را قطع کرد.
🟢قربانی کردن هوس
فلسفه عظیمتر قربانی، این است که حاجی در حقیقت، گوسفند و شتر را به قربانگاه نمیبرد؛ بلکه نفس سرکش و نفس امّاره را به قربانگاه میبرد تا برای همیشه از شرّ و خطرهای آن رهایی یابد.
آری حاجی با نیّت الهی در تمام اعمال و خارج شدن از نفسانیّت و حیوانیّت در واقع، روحش به عالم بالا متصل گشته و از اینرو از عالم تاریک حیوانیّت خارج میشود و نفس را برای همیشه قربانی میکند.
چنانکه گذشت امام صادق(ع) در کلام کوتاه و گویایی میفرماید: «وَ اذْبَحْ حَنْجَرَةَ الْهَوَى وَ الطَّمَعِ عِنْدَ الذَّبِیحَة» و هنگام قربانی، حنجره و رگهای هوس و طمع را قطع کن.»(۵)
🌸شعر
باز در آن کوش که قربان کنی
هرچه کنی کوش که با جان کنی
تیغ وفا بر گلوی جان بنه
گردن تسلیم به فرمان بنه
ساحت این عرصه که ارضِ مناست
سر به سر این دشت فنا در فناست
هرکه نشد کشته به شمشیر دوست
لاشه مردار به از جان اوست
🟢امتحان تقوی
قربانی در واقع امتحان و آزمایش الهی است تا معلوم شود چه کسی سر به فرمان الهی دارد؛ خصوصاً آنجایی که جنبه مالی در کار است و شاید خیلی فلسفه و حکمت آن روشن نباشد.
خداوند در واقع میخواهد حاجی را امتحان کند به این صورت که وقتی دور خانه او طواف کرده و نیّتش این بوده است که بعد از این جز بر گرد فرامین الهی و رضایت او نچرخد، آیا واقعاً به آن رسیده و تسلیم امر الهی شده است؟ از اینرو دستور قربانی میدهد.
➖امام صادق(ع)به همین نکته اشاره دارد، آنجا که میفرماید: «فلسفه قربانی این است: «وَ لِیعْلَمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَنْ یتَّقِیهِ بِالْغَیبِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَنْ ینالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لكِنْ ینالُهُ التَّقْوى مِنْكُمْ ثُمَّ قَالَ انْظُرْ كَیفَ قَبِلَ اللَّهُ قُرْبَانَ هَابِیلَ وَ رَدَّ قُرْبَانَ قَابِیل» تا که خداوند بداند چه کسی در غیب، خود را حفظ میکند. خدای عزیز و جلیل میفرماید: «گوشت و خون شتران به خدا نمیرسد بلکه فقط تقوای شما به خدا میرسد.» سپس حضرت فرمود: ببین چگونه خداوند، قربانی هابیل را پذیرفت؛ اما قربانی قابیل را رد کرد.»(۶)
🔻 ادامه دارد 👇👇
🇮🇷🇵🇸🇮🇷
🚩به کانال معرفتی واخلاقی " گمنام " بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574🇮🇷
🟢پیروی از حضرت ابراهیم(ع)
برای فداکاری تا سرحد فدا کردن فرزند
حکمت دیگر قربانی پیروی کردن از سنت حسنۀ حضرت ابراهیم(ع) است تا این سنت و فداکاری برای همیشه به عنوان الگو زنده بماند.
امام سجاد(ع) در ادامه کلام گذشته میفرماید: «فَعِنْدَ مَا ذَبَحْتَ هَدْیكَ نَوَیت... أَنَّكَ اتَّبَعْتَ سُنَّةَ إِبْرَاهِیمَعلیهالسلام بِذَبْحِ وَلَدِهِ وَ ثَمَرَةِ فُؤَادِهِ وَ رَیحَانِ قَلْبِهِ وَ اَحْیَیْتَ سُنَّتَهُ لِمَنْ بَعْدَهُ وَ قَرَّبَهُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى لِمَنْ خَلْفَه قالَ: لا» آنگاه که قربانیات را ذبح کردی آیا نیّت کردی که بهراستی از سنّت ابراهیم در قربانی کردن فرزندش، میوه دلش و گل خوشبوی قلبش پیروی کنی، و تو سنت او را برای [نسلهای] بعد از او زنده نگهداری. او آن را وسیلهای برای تقرّب به خداوند برای نسلهای بعد قرار داد؟ عرض کرد: نه [چنین نیّتی نکردم].»(۷)
در قرآن کریم نیز به این امر اشاره شده است.
خداوند متعال بعد از جریان به قربانگاه بردن اسماعیل میفرماید: «وترکنا عَلیه فی الآخرینَ»ما نام نیک ابراهیم را در امتهای بعد باقی و برقرار ساختیم.
🟢 سیر شدن فقرا
اشاره شد که اسلام در باره قربانی، تغییر اساسی داده است و قربانی به جای نابودی با صاعقه و یا آتشزدن بهدست افراد، به مصرف فقرا میرسد. در برخی روایات همین مسئله به عنوان فلسفه قربانی شمرده شده است.
رسول خدا(ص) فرمود: «إِنَّمَا جَعَلَ اللَّهُ هَذَا الْأَضْحَى لِتَشْبَعَ مَسَاكِینُكُمْ مِنَ اللَّحْمِ فَأَطْعِمُوهُم»
همانا خداوند قربانی را قرار داد [و واجب یا مستحب فرمود] تا فقرای شما از گوشت قربانی سیر شوند پس به آنها اطعام دهید.»(۸)
🟢 بخشش گناهان و نجات از آتش
نجات از آتش که با بیانهای گوناگونی، همچون: بخشش گناهان، نجات از آتش، فدیۀ نار، گذر از پل صراط و... آمده است، نیز از حکمتهای قربانی شمرده شده است.
اثر بخشودگی گناهان و دفع عذاب الهی به سه صورت بیان شده است؛
🔹بخشش گناه
➖ابوبصیر میگوید: به امام صادق(ع) عرض کردم: «مَا عِلَّةُ الْأُضْحِیةِ فَقَالَ إِنَّهُ یغْفَرُ لِصَاحِبِهَا عِنْدَ أَوَّلِ قَطْرَةٍ تَقْطُرُ مِنْ دَمِهَا عَلَى الْأَرْضِ» علت قربانی کردن [در حج و غیر آن] چیست؟ فرمود: [بخشش گناهان؛ زیرا] با اولین قطرۀ خونِ قربانی که به زمین میریزد، صاحب آن بخشیده میشود.»(۹)
➖در روایت دیگری امیرمؤمنان علی(ع) فرمود: «لَوْ عَلِمَ النَّاسُ مَا فِی الْأُضْحِیةِ لَاسْتَدَانُوا وَ ضَحَّوْا إِنَّهُ لَیغْفَرُ لِصَاحِبِ الْأُضْحِیةِ عِنْدَ أَوَّلِ قَطْرَةٍ تَقْطُرُ مِنْ دَمِهَا»اگر مردم میدانستند چه پاداشی در قربانی کردن وجود دارد قرض میگرفتند و قربانی میکردند؛ زیرا صاحب قربانی با اولین قطرهای که از خون آن میریزد، بخشیده میشود.»(۱۰)
➖در روایت دیگری از بشر بن زید از رسول خدا(ص) نقل شده است که به دخترش فاطمه(ع)فرمود: «اشْهَدِی ذَبْحَ ذَبِیحَتِكِ فَإِنَّ أَوَّلَ قَطْرَةٍ مِنْهَا یغْفِرُ اللَّهُ بِهَا كُلَّ ذَنْبٍ عَلَیكِ وَ كُلَّ خَطِیئَةٍ عَلَیكِ (إِلَى أَنْ قَالَ) وَ هَذَا لِلْمُسْلِمِینَ عَامَّةً» قربانی کردنِ قربانیِ خود را مشاهده کن؛ زیرا با اولین قطرۀ [خون] آن، خداوند تمامیگناهانی که بر تو هست و تمام خطاهایی که بر ذمّهات میباشد را میبخشد؛ آنگاه ادامه داد: و این پاداش برای تمامیمسلمانان است.»(۱۱)
🔹 گذر از پل صراط
➖رسول خدا(ص)میفرماید: «اسْتَفْرِهُوا ضَحَایاكُمْ فَإِنَّهَا مَطَایاكُمْ عَلَى الصِّرَاطِ»قربانیهای خود را گرامیبدارید که آنها وسیله عبور شما بر صراط است.»(۱۲)
وقتی گناهان انسان بخشیده شد و معاصی او از بین رفت، نتیجه نخست آن این است که از پل صراط به راحتی و بدون هیچ نگرانی عبور میکند.
🔹فدیهای برای آتش
انسانی که از پل صراط عبور کند در حقیقت اهل آتش نیست و نتیجه پایانیِ قربانی این است که حاجی از آتش جهنم نجات یافته و بهشتی شده است.
➖امام سجادعلیهالسلام میفرماید: «إِذَا ذَبَحَ الْحَاجُّ كَانَ فِدَاءَهُ مِنَ النَّارِ» وقتی حاجی [قربانی را] ذبح کرد، فدیۀ او از آتش [دوزخ] خواهد بود.»(۱۳)
🔻 ادامه دارد 👇👇
🇮🇷🇵🇸🇮🇷
🚩به کانال معرفتی واخلاقی " گمنام " بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574🇮🇷
💠داستان
پيامبر كودك يتيمي را كه جدا از جميع ساير كودكان ايستاده و گريه ميكرد، نوازش كرده و به او فرمود از اين پس من و خانوادهام در حكم خانواده تو هستيم، و او را تحت سرپرستي خود گرفت.
حكايت پيامبر عظيم الشان اسلام(ص) روزي براي اداي نماز عيد (قربان يا فطر) از منزل خارج شد. ديد بچهها با همديگر بازي ميكنند ولي در كنار آنها، بچهاي كه لباس كهنه و پاره پاره بر تن دارد، گريه ميكند.
حضرت نزد او آمد و فرمود: «چرا گريه ميكني و با بچهها بازي نميكني؟!»
بچه كه آن حضرت را نميشناخت، عرض كرد: اي مرد! به من كار نداشته باش، پدرم در فلان جنگ اسلامي شهيد است، مادرم با شوهر ديگري ازدواج نموده، مال مرا خوردند و مرا از خانه خود بيرون كردهاند، نه غذا دارم نه آب و نه لباس و نه خانهاي كه به آن پناه ببرم. چون ديدم بچهها با كمال شادماني با همديگر بازي ميكنند، پدر دارند، خانه و كاشانهاي دارند، غم و مصيبت من تازه شد. ازاينرو گريهام گرفت.
رسول خدا(ص) دست آن كودك را گرفت و به او فرمود: «آيا راضي نيستي كه من پدر تو و دخترم فاطمه، خواهر تو و علي(ع) عموي تو و حسن و حسين(ع) برادران تو باشند؟»
كودك يتيم حضرت را شناخت و گفت: چگونه راضي نيستم اي رسول الله؟
پيغمبر اكرم(ص) او را به سوي خانه برد و لباس نو و تميز به او پوشاند و غذا به او داد و به طور كامل موجب خوشحالي او شد. كودك يتيم، با چهره خندان از خانه رسول خدا(ص) بيرون آمد و به سوي بچهها رفت
اين بچه، به سرپرستي رسول خدا(ص) به زندگاني خود ادامه داد تا اينكه آن حضرت رحلت نمود. نقل ميكنند هنگامي كه خبر رحلت آن حضرت به گوش بچه رسيد، گويي آسمان بر سرش خراب گرديد. از خانه بيرون آمد و ناله و فريادش بلند شد. خاك بر سر ميريخت و ميگفت: «من از حالا واقعاً يتيم شدم، غريب گشتم.» چون مسلمانان اين صحنه را ديدند بعضي از صحابه، سرپرستي او را قبول كردند تا در آينده دچار مشكل نگردد.(۱۴)
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.الکافی ج ۴ ص ۲۰۷ ح ۹
۲.حج/۳۷.
۳.مستدرک الوسائل، ج۱۰، ص۱۷۰.
۴.مصباح الشریعه، به نقل از: اسرار عرفانی حجّ، فعالی، دارالحدیث،ص۴۹۶.
۵.مصباح الشریعه، ج۱،ص۴۹.
۶.وسائل الشیعه، ج۱۰، ص ۱۷۴.
۷. مستدرک الوسائل، ج۱۰، ص۱۷۰
۸.وسائل الشیعه، ج۱۰، ص ۱۷۳.
۹.همان، ص۱۷۴، حدیث۱۱
۱۰.الوسائل،باب۳۶، حدیث۲.
۱۱.الوسائل،باب۳۶، حدیث۴.
۱۲.بحار الانوار،ج۹۶،ص۲۹۷.
۱۳.محاسن برقی،ج۱،ص۶۷.
۱۴.الدین فی القصص،ج۱،ص۵۴.
🇮🇷🇵🇸🇮🇷
🚩به کانال معرفتی واخلاقی " گمنام " بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574🇮🇷
➖دعا کردن در روز عرفه
🛑 عَلِيٌّ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: رَأَيْتُ عَبْدَ اَللَّهِ بْنَ جُنْدَبٍ فِي اَلْمَوْقِفِ فَلَمْ أَرَ مَوْقِفاً كَانَ أَحْسَنَ مِنْ مَوْقِفِهِ مَا زَالَ مَادّاً يَدَيْهِ إِلَى اَلسَّمَاءِ وَ دُمُوعُهُ تَسِيلُ عَلَى خَدَّيْهِ حَتَّى تَبْلُغَ اَلْأَرْضَ فَلَمَّا صَدَرَ اَلنَّاسُ قُلْتُ لَهُ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ مَا رَأَيْتُ مَوْقِفاً قَطُّ أَحْسَنَ مِنْ مَوْقِفِكَ قَالَ وَ اَللَّهِ مَا دَعَوْتُ إِلاَّ لِإِخْوَانِي وَ ذَلِكَ أَنَّ أَبَا اَلْحَسَنِ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَخْبَرَنِي أَنَّ مَنْ دَعَا لِأَخِيهِ بِظَهْرِ اَلْغَيْبِ نُودِيَ مِنَ اَلْعَرْشِ وَ لَكَ مِائَةُ أَلْفِ ضِعْفٍ فَكَرِهْتُ أَنْ أَدَعَ مِائَةَ أَلْفٍ مَضْمُونَةً لِوَاحِدَةٍ لاَ أَدْرِي تُسْتَجَابُ أَمْ لاَ.
🔰على بن ابراهيم از پدرش اينگونه نقل مىكند:
عبد اللّه بن جندب را در موقفِ [عرفات] دیدم و وقوفی نیکوتر از وقوف او ندیدم. پیوسته، دو دستش به سوی آسمان، بلند و اشک هایش بر گونه هایش روان بود، به طوری که به زمین می ریخت. وقتی مردم [از عرفات] باز گشتند، به او گفتم:
ای ابو محمّد! هرگز وقوفی بهتر از وقوف تو ندیده ام.
گفت: به خدا سوگند که من، جز برای برادرانم دعا نکردم؛
زیرا ابو الحسن موسی [کاظم](علیه السلام) به من خبر داد که هر کس برای برادرش، پشت سرِ او دعا کند، از عرش ندا می آید:
«و برای تو باد، صد هزار برابر [آنچه برای برادرت دعا و درخواست کردی]!». از این رو، من خوش نداشتم که یکصد هزار دعای تضمین شده را به خاطر یک دعا که نمی دانم مستجاب می شود یا نه، رها کنم
📚: الکافی ج۲ص۵۰۸.
🇮🇷🇵🇸🇮🇷
🚩به کانال معرفتی واخلاقی " گمنام " بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
؛﷽
🔵حضرت علی علیه السلام: بخیل ترین مردم کسی است که مال خویش را از خود دریغ کند وبرای وارثانش بگذارد
📚غررالحکم ح ۳۲۵۳
🇮🇷🇵🇸
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 حتی کسانی هم که قصد رأی دادن ندارند باید این کلیپ ملی زیبا که مربوط به ۲۶ خرداد سال ۱۳۹۴ و تشییع ۱۷۵ غواص دست بسته است را ببینند.
♦️از ثانیه ۵۰ به بعد عاشورا برپا می شود. این تابوت های گذاشته شده بر تریلی ها در سال ۱۳۹۴، همان جوانان سوار بر اتوبوس در سال های دفاع مقدس هستند که در تصویر می بینیم! لبیک یا زینب
🔸با ذکر یک صلوات و با دیدن این کلیپ خود را بهشتی کنیم
🇮🇷🇵🇸
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574🇮🇷
🔷 ۲۶ خرداد سالروز تشییع تاریخی ۱۷۵ غواص شهید و دست بسته عملیات کربلای چهار گرامی باد.
♦️خیلی ها اصلاً به جبهه نیامدند! بعضی ها هم آمدند اما به گردان های رزمی نرفتند. عده ای به گردان های رزمی آمدند اما تیربارچی نمی شدند، تیربارچی می شدند اما آرپیجی زن نمی شدند، اگر آرپی جی زن هم میشدند، حتی با اجبار هم که بود تخریب چی نمی شدند!
🔸شجاع ها تخریب چی میشدند اما بعضاً نیروی اطلاعات و عملیات نمی شدن تا نخوان تو دل شب اونم تک و تنها به خط دشمن بزنن! جالب تر اینکه همان هایی که به اطلاعات عملیات میآمدند غواص نمی شدند چون باید از انسان به ماهی تبدیل می شدند، در زمستان با آب سردی که فک را قفل می کرد دست و پنجه نرم می کردند، با صلوات از کنار کوسه های درنده اروند وحشی عبور می کردند و با رسیدن به تله های انفجاری و سیم های خاردار درون آب سلام به ارباب می گفتند و به کاروان عاشورا می پیوستند و سنگ قبرشان هم تا همیشه سطح رودخانه باشد!
🔸این تازه اول ماجرا بود، خیلی از کسانی هم که داوطلب غواصی می شدند نهایتاً نمی توانستند غواص شوند! از هر هزار داوطلب که می آمد، بعضی ها جسمشان همراهی نمی کرد، بعضی ها در شنا کردن استعدادی نداشتند، بعضی ها سخت مریض میشدند و ماه ها در بیمارستان بستری بودند، بعضی ها کلیه های خود را از دست میدادند و بعضی ها ناامید می شدند و بر می گشتند و نهایتاً از آنها در حدود ۳۰ غواص ساخته می شد (یکی مرد جنگی به از صد هزار).
🔸نهایتاً سربازان اسلام در ساعت ۲۱ شبِ سوم دی ماه ۱۳۶۵ به دل اروند زدند و با سختی غیر قابل توصیف خود را به جزایر ابوالخصیب، ام البابی، ام الرصاص، ماهی و بلجانبه عراق رساندند اما در ساعت ۱ بامداد روز چهارم دی ماه به دلیل آتش سنگین دشمن دستور عقب نشینی صادر شد.
🔸همان غواص هایی که به سختی خود را به جزایر عراق رسانده بودند غالباً زخمی شده و یا مهمات تمام کرده بودند. آنها همچون ماهی هایی که بیرون از آب در حال جان دادن باشند، با بدنی زخمی و در حالی که از آب سرد بیرون آمده و بدنشان فلج و بی جان بود در حاشیه جزایر افتاده بودند و بعثی ها غالب آنها را به گمان اینکه مجوس (آتش پرست) هستند تیر خلاص می زدند.
🔸سالم ها و کسانی که دست و پای آنها شکسته بود و اندکی بیشتر رمق داشتند را به اسارت بردند. دست زخمی ها را از جلو و دست سالم ها را از پشت بستنند، سوار بر کامیون کردند به محلی دیگر بردند و از بالای کامیون و در حالی که دست و پای آنها شکسته بود بر زمین پرتشان کرده و شادمانی و هلهله کردند.
🔸بدون آب و غذا آنها را رها کردند و هر کس که از خستگی، بی خوابی، درد زخم ها و شکستگی ها و کم خونی حتی برای چند لحظه هم به خواب می رفت یا بی هوش می شد را مرده محسوب و به پشت یک کامیون بزرگ می انداختند. بچه های مشهد و اصفهان تعریف می کنند که در این سه روز خیلی ها نتوانستند جلوی خواب و بی هوشی خود را بگیرند و فوراً به پشت کامیون انداخته شدند و ما نزدیک ۳ روز بود که به هر سختی که می توانستیم جلو خواب خود را گرفتیم تا ما را به پشت کامیون منتقل نکنند (ادامه مطلب در دو پاراگراف بعد).
🔸شهید محمد رضایی از نیروهای اطلاعات عملیات مشهد بود که هویت او در همان روزهای اول اسارت توسط یک اسیر قدیمی و خودفروخته دیگر به نام «م.ر» و به وعده تعلقِ غذای بیشتر به او لو رفت. او را به قلاب پنکه سقفی آویزان کردند، مدتی بعد در آب جوش انداختند، با یک کابل فشار قوی بالای ۵۰۰ ضربه بر کمرش زدند، بدن نیمه جان و لخت شده این سرباز جبهه حق را بر روی شیشه خرد شده انداختند و سپس بر زخم هایش نمک ریختند و یک بعثی شمر صفت به اسم عدنان یک صابون را به دهن او گذاشت و با پوتین محکم بر روی آن کوبید و صابون در گلوی مبارکش گیر کرد و شهید شد. دست و پای خیلی از زخمی ها را با اره بریدند، با فندک رگ های آن را سوزاندند و...
🔸به عقب برگردیم. آن زخمی ها و رزمنده های سالم به خواب رفته ای که پشت کامیون قرار داده بودند را در مکانی آن طرف تر و در منطقه ابوفلوس جزیره ابوالخصیب برده و درحالی که یا حسین و یا زهرا می گفتند زنده به گور کردند. لبیک یا زینب
🔸سرانجام ۲۹ سال بعد ۱۷۵ تن از غواصان عزیز گردان یاسین از عملیات کربلای ۴ با هم تصمیم گرفتند که در سال ۱۳۹۴ با دستانی بسته به میهن بازگردند تا دستِ مسئولان ما برای خدمت به مردم آن هم نه زیر شکنجه بعثیها و حالتی که بخواهند بر روی شیشه غلط بزنند، بلکه زیر کولرهای گازی و صندلی های گرم و نرم و با حقوق های خوب و مکفی باز باشد.
🔸به یُمنِ ذکر «یازهرا»یشان شد باز معبرها
که سالک بیخبر نبوَد زِ راه و رسم منزلها
🔸به گوش موجها خوانند غواصان شبِ حمله
کجا دانند حال ما سبکباران ساحلها
🔸شب حمله گذشت و بعد بیست و نه سال امروز
چنین با دستِ بسته، سر برآوردند از گِلها
🇮🇷🇵🇸
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر احساس نیاز کردیم همه چیز حله👌
#تربیت_نمازی_فرزندان
#نماز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جبهه ما جبهه نماز بود🌹
🎙 #شهید_سید_مرتضی_آوینی
برشی بسیار دیدنی و خاطره برانگیز از مستند #روایت_فتح با گفتاری زیبا و شنیدنی از سید شهیدان اهل قلم
#نماز_شهدا
#دفاع_مقدس
#مرکز_تخصصی_نماز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ شهادت حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام را خدمت امام زمان علیه السلام، نائب برحقش و تمامی شیعیان جهان تسلیت عرض می کنیم 🖤🖤🖤
#حضرت_مسلم
#مرکز_تخصصی_نماز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸امشب را که شب عرفه هست از دست ندهید🤲
🔸سه خصوصیت مهم #شب_عرفه
ویژه نامه روز عرفه.pdf
767.6K
📗ویژه نامه روز عرفه
#عرفه
🇮🇷🇵🇸
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✘ چرا میگن اگر کسی رمضان را از دست داد، فرصتی جز عرفه برای جبران ندارد؟
🔸 من و باورهام!
✍️ استاد جواد محدثی نوشت:
باد و طوفان که می وزه،
خیلی چیزا رو جابجا می کنه،
آشغالای کوچه رو ،تو خونه ها می ریزه،
گلها رو پرپر می کنه،
شاخه های نازوکو می شکنه،
جلوی دید رو می گیره،
روی آینه ها،گردوغبار می شینه .
الآن
فضای مجازی طوفانیه،
کانون های ریزگردها فعّالن،
سعی می کنم که باد منو نبره،
شاخه های باورهامو نشکنه،
عینکمو به رنگ دیگر در نیاره،
گلهای اعتقادمو پرپر نکنه،
یک کلیپ، فکرمو زیر و رو نکنه،
یک تحلیل، منو تحلیل نبره،
یه شایعه، نظرمو تغییر نده،
یه خبر بی سند، اَسناد منو باطل نکنه،
با یه فیلم تبلیغاتی (که اسمش روشه:تبلیغاتی!) جوّ گیر نشم،
با یه کشمش،گرمیم نشه،
با یه غوره سردی نکنم،
درباره چیزی که نمیدونم، نظر ندم،
ادای روشنفکری در نیارم،
برای جلب نظرها، سیاهنمایی نکنم،
حواسم جمع هست که منو مچل و کچل نکنن،
منو آچار و ابزار خودشون نکنن،
فاسد رو، برام قدّیس نکنن،
از خائن برام خادم نسازن،
یه عکس مونتاژ، منو به هم نریزه،
یه دروغ، منو مأیوس نکنه،
یه سیلاب، منو با خودش نبره،
یه پس لرزه،سقف ایمانمو رو سرم نریزه،
البته سعی میکنم شناخت و اطلاعاتمو عمیقتر و گسترده تر و درست تر بکنم،
تعصب بیجا نداشته باشم،
هوادار موجیِ این و اون نشم
ولی به آنچه رسیده ام و برام قطعیه، پشت پا نمی زنم و دورش نمی اندازم،
با اَخ و تف این و اون، گوهری رو که یافته ام،توی سطل آشغال نمی ریزم،
جوجه های اعتقادمو ، زیر بالم می گیرم،تا گربه های شک و شایعه و روباه های دروغ و تهمت، اونها رو نخورن،
برای این و اون ،جهنم نمی رم،
در بازار سیاست ، دیانت رو حرّاج نمی کنم.
با یه نطق انتخاباتی ،۱۸۰ درجه عوض نمی شم،
حرفای یکطرفه، منو این طرف و اون طرف نمی بره،
شعارها، شعورمو نمی خوره!
هوا طوفانیه و پر از ریز گرد ها و آلاینده ها!
مواظبم که گرد و خاک، جلوی دیدمو نگیره،
حواسمو جمع می کنم،
تا باد، کلاهم رو نبره،
و... برای رسیدن به یک چیز، چیزهای زیادی رو از دست ندم!
و...حقیقت، با دروغ ، تصادف نکنه.
#انتخابات
#علماء
قال امیرالمومنین "علیه السلام" :
🔆الْعُلَمَاءُ غُرَبَاءُ لِكَثْرَةِ الْجُهَّالِ🔆
به خاطر بسیاری جاهلان، علما و دانشمندان غریب اند.
📚تصنیف غرر/ حدیث ۲۰۹
🇮🇷🇵🇸
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دعای حاجی الجزایری برای فلسطین و مردم غزه هنگام طواف خانه خدا
📸 اعمال شب و روز عرفه👆
✍پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله):
برترین دعا، دعا در روز عرفه است.
📚 کنزالعمال: ج۵، ص۶۶