eitaa logo
پژوهشکده مطالعات تمدنی شهید صدر (ره)
2.9هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
238 ویدیو
27 فایل
🔰مراکز زیرمجموعه: ◽️مبانی تمدن‌سازی انقلاب اسلامی ◽️نظام‌سازی اسلامی در حوزه‌های فرهنگی ◽️مطالعات آمریکا ◽معماری و شهرسازی اسلامی ◽تربیت اسلامی ◽حکمرانی مردمی و بسیج ارتباط با ادمین @samadimahallati
مشاهده در ایتا
دانلود
🚦انحرافی به نام «روتین تربیتی» ✍محمد حسین شاه آبادی 🔹اگر شما هم مثل خیلی‌های دیگر منتظرید تا جنگ تمام شود و بتوانید تربیت را به صورت به اصطلاح «روتین» انجام دهید، باید بدانید که سخت در اشتباهید. اصلا ما چیزی به نام قبل و بعد از تربیت نداریم. تربیت همیشگی و در لحظه است و فقط می‌توانیم آن را به قبل و بعد و حین تقسیم کنیم. مثلا تربیت قبل از جنگ، تربیت حین جنگ و تربیت بعد از جنگ. این طوری وقتی که جنگ نیست هم جنگ را داریم می‌بینیم و وقتی جنگ هست هم شگفت‌زده نمی‌شویم. چرا؟ چون تربیت نگاه جامع دارد و قبل و بعد و حین را با هم می‌بیند. حالا تکلیف «روتین» چه می‌شود؟ روتین هم یک فرصت است که البته کم‌ترین ظرفیت تربیت را دارد. در واقع تربیتی که در دل جنگ اتفاق می‌افتد با قبل و بعد از آن قابل مقایسه نیست. شاید چیزی شبیه به حرف حاج قاسم که می‌فرمود: میزان فرصتی که در بحران‌ها وجود دارد، در خود فرصت‌ها نیست. باید بچه‌ها را تربیت کرد ولی نه تربیت روتین و نه تربیت گلخانه‌ای. تربیت در دل جنگ، اصل تربیت است. تربیت همراه با شنیدن صدای انفجار، تربیت با رفتن برای برداشتن آوار، تربیت با راهپیمایی‌های شبانه و شعارهای حماسی، تربیت با خواندن اخبار، تربیت با شنیدن خبر شهادت سرداران و سیاستمداران و ده‌ها ظرافت و لطافت دیگری که در جنگ هست، همه باعث می‌شود که فرزندان ما ساخته شوند و بتوانند آینده را بسازند. خوب است که کودک و نوجوان‌ را از بحران‌های بسیار آسیب‌زا دور کنیم ولی اگر می‌خواهید اصل جنگ را از او دور کنید، نه تنها لطفی نکرده‌اید که شاید بتوان گفت تباهش کرده‌اید! همان طور که دفاع مقدس 8 ساله گنج‌های بی‌پایانی داشت که تا امروز قابل استفاده بود، گنج‌های جنگ 12 روزه و جنگ رمضان هم ارزشمند و قابل بهره‌برداری است و نپرداختن به آن فقط محروم کردن خودمان است. اندیشکده خانواده پژوهشکده شهید صدر ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
برگ برنده ایران در مقابل آمریکا ✍حمیدرضا محمدی نجف آبادی 🔶 دفاع ایران اسلامی در مقابل اسرائیل و آمریکای جنایت کار، نبردی نابرابر به لحاظ بودجه‌های نظامی و امکانات و تجهیزات است، ولی با این حال ایران توانسته است تا کنون با تدبیر درست جنگ نه تنها مقابله به مثل کرده، بلکه فراتر از آن پاسخ‌های کوبنده به دشمن صهیونیستی_آمریکایی بدهد. اما این حملات متقابل به تنهایی نمی‌تواند تمام کننده جنگ و پیروزی آفرین باشد. ❓برگ برنده ایران در این نبرد چیست؟ 🔹 ایران دو سلاح قدرتمند در اختیار دارد: 1⃣ مقاومت: صبر و ایستادن پای حق مهمترین ایزار اقتدار آفرین برای مظلوم است، وقتی جنگ به درازا می کشد ملتی پیروز خواهد شد که مقاومت بیشتری داشته باشد. 🔹این مقاومت خود را هم در خیابان و هم در میدان نبرد نشان می‌دهد. حضور اعجاب آور مردم در صحنه نشان از عمق مقاومت ملی ایران دارد، مقاومتی که ریشه در عزت و عدم پذیرش ذلت ایرانیان دارد و نه تنها از دیرباز محتوای لالایی مادران ایرانی برای فرزندانشان بوده است بلکه در برهه‌های سخت و فشارهای سنگین نظامی- اقتصادی دهه‌های اخیر نیز مکرر تمرین و آزموده شده است. 🔹حضور پر اقتدار مردم در صحنه نه از سر ترس دیگری، بلکه از سر تجلی این مقاومت نهادینه است و حتی آن ایرانی که به هر دلیل در این میدان حاضر نیست خود را محتاج آن می‌داند. 2⃣ تحقیر: اما برگ برنده دیگر ایران برای شکست دشمنان، سیاست تحقیر مدعیان ابر قدرتیست، به نحوی که حتی اروپای به ظاهر متحد دیگر حاضر نیست آن‌ها را همراهی کند. 🔹تا قبل از این جنگ آمریکا هر گونه توانست دیگر متحدان اروپایی-عربی خود را مورد سوء استفاده قرار داد و با تصمیمات یکجانبه هزینه منافع خود را بر آن‌ها بار کرد، حتی به صراحت مدعی مالکیت گرینلند شد و کسی یارای مقابله جدی با او نداشت. 🔹اکنون ایران به پشتوانه مقاومت پولادین خود در حال وارد کردن ضربات تحقیر کننده به دشمن است. ضرباتی که علاوه بر این که فراتر از مقابله به مثل است تحقیر کننده نیز هست و دقیقا ادعاهای پوشالی آمریکا را هدف می‌گیرد. به نحوی که دشمن در طول حدود دو هفته از زمان آغاز جنگ، چندین بار تا لبه عذرخواهی و اعتراف به اشتباهات محاسباتی رفته و عقب نشینی کرده است. 🔹آمریکایی که فکر میکرد با حرکت دادن چند ناو ایران را به تسلیم وا می‌دارد و با هدف تغیر دو سه روزه نظام جمهوری اسلامی پا به میدان گذاشته بود، اکنون در تلاش برای یافتن چاره بحران انرژیست. 🔹سیاست تحقیر آمریکا تا کنون به خوبی پاسخ داده است و آمریکا هرکجا تحقیر شده و فهمیده است تحقیر بعدی در راه است عقب نشینی کرده است، چنانکه در ماجرای حمله به پارس جنوبی تصور نمی کرد با چنین پاسخی رو به رو شود و در نتیجه اینگونه ذلیلانه عقب نشینی کرد و ضمن تهدید پوشالی، تعهد داد که این حملات دیگر تکرار نشود. اما ایران به خوبی بازی را فهمیده و نقطه ضعف دشمن را پیدا کرده است، لذا همچنان به حملات خود به میادین نفتی آمریکا ادامه داد تا همانگونه که در ماجرای بستن تنگه هرمز، آمریکا را ذلیل و به گدایی نا‌موفق از دیگران برای بازگشایی آن کشاند، در این مورد نیز جهانیان را نسبت به پایان یافتن ابر قدرتی آمریکا و بی اعتباری تهدیداتش آگاه سازد. 🔹اروپا اکنون به راحتی پاسخ نه به آمریکا می دهد و گروسی در اوج بحران جنگ خبر از نبود دلایل کافی برای اینکه ایران به دنبال سلاح هسته ای باشد مخابره می‌نماید. 🔶 این ها همه ثمرات مقاومت و به تبع آن تحقیر دشمن تا دندان مسلح در یک جنگ نابرابر است و این دو باید همچنان به عنوان برگ برنده، راهبرد اصلی ایران هم در لایه‌های مردمی و هم در سطوح سیاست گذاری، برای مقابله با دشمن باشد. و انشاالله نصر نزدیک خواهد بود ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
7.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 کارگروه جنگ در اندیشه امامین انقلاب 🎥 ضرورت شبکه سازی در فضای آموزش و پروش در بیان دکتر روضه‌سرا 💠 دومین جلسه از دوره مجازی "معلم در میدان روایت" ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
5.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 کارگروه جنگ در اندیشه امامین انقلاب ❓اگر مدیر مدرسه برای انجام کارهای خلاقانه و تحولی با ما همراه نبود، چه کنیم؟ ✅دکتر روضه‌سرا در دومین جلسه از دوره مجازی "معلم در میدان روایت" پاسخ می‌دهد ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
من معلم تو جنگ چی کنم؟.mp3
زمان: حجم: 2.4M
🔰 کارگروه جنگ در اندیشه امامین انقلاب ❓در شرایط جنگی، یه معلم دغدغه‌مند چه کاری از دستش برمیاد؟ ✅ دکتر روضه‌سرا در دومین جلسه از دوره مجازی "معلم در میدان روایت" پاسخ می‌دهد. ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🚦خیابان امروز و ایران آینده تاملی پدیدارشناختی در تجمعات مردمی ✍دکتر رضا کاوند 🔹دو سه روز است آمده ام بروجرد. شهر آبا و اجدادی ام که شدیدا دوستش دارم. متن زیر یک فهم پدیدارشناختی از آن چیزیست که چند ساعتی زندگی اش کردم: 🔹در یک شهرستان سیصد هزار نفری، جمعیتی بیش از پنجاه هزار نفر امشب به خیابان آمده اند. این برآورد سرانگشتی من است. بعضی ها بیش از این هم می گویند. البته این قرار شبانه انهاست. هفده شب است که دارد تکرار می شود. 🔹گاهی با مردم همراه شدم و در شور و خشم و غمشان شریک شدم و گاهی کنار ایستادم که ببینم اینها کیستند از چه قشری هستند چه تیپی هستند. می خواستم بهتر بشناسمشان. این حرکت با همه راهپیمایی هایی که تا کنون رفته ام و دیده ام فرق دارد. کسی ساکت نیست همه فریاد می زنند. از ته دل. صدای بعضی هایشان گرفته. آهسته راه نمی روند انگار هروله می کنند. تند تند و با صلابت قدم بر می دارند. کسی با کناری اش حرف نمی زند. هر شب از میدان اصلی شهر شروع به حرکت می کنند. پلاکارد و پوستر و آرم فلان ارگان و مجموعه در دستشان نیست. فقط پرچم ایران. 🔹مسئولین شهری با دیسیپلین و نظم در صف اول نایستاده اند و بقیه پشت سرشان. حتما مسئولین هم هستند اما سیل جمعیت از آنها عبور می کند و آنها را در جمعیت گم می کند. و چه زیبا همه با هم پا به زمین می کوبیدند و فریاد می زدند «بزن که خوب می زنی».اینها را من می شناسم. چهره هایشان همه آشناست. همان آقایی که سر سه راه جعفری بساط پهن می کند. همان خانمی که دیروز دست بچه هایش را گرفته بود و دنبال خرید یک لباس ارزان قیمت شب عید برایشان بود. همان کارگر روزمزد شهرداری. همان دختران و پسرانی که دوست دارند غروبها در خیابان تختی و شهدا قدم بزنند. 🔹اوایل خیابان تختی که می رسند. از کنار مقتل بیش از سیزده نفر از کودکان و زنان شهرشان که چند روز پیش در اثر اصابت موشک دشمن به شهادت رسیده اند حال و هوای همه شان عوض می شود. بغض، غم و خشم همه وجودشان را احاطه می کند و دوباره فریاد می زنند«خیابان با ما میدان با تو». 🔹اینها مردمند قیافه اکثریتشان به ادره جاتی و بسیجی و نظامی و... نمی خورد. جنسشان جنس آدمهای روزمره ایست که در خیابان می بینم. مردمی که می دانم بعضی از آنها در تجمعات اعتراضی یک دو ماه پیش هم به خیابان آمده بودند البته قبل از به خشونت کشیده شدن و سواستفاده دشمن از آن. 🔹اما امروز برای خاکشان، کشورشان، غرورشان، امنیتشان، حکومتشان، نیروهای نظامی شان، شهدای پر پر شده شان، متحد شده اند. این سرمایه اجتماعی متحد شده همان طور که ایران را در مقابل دشمن حفظ می کند می تواند در آینده ایران را بسازد. 🇮🇷 اندیشکده مطالعات ایران 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🟥 رویکرد اروپا در قبال جنگ رمضان آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران 📃یادداشت های تحلیلی مرکز مطالعات آمریکا ✍🏻 علی باقری دولت آبادی(عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج) ◀️ جنگ آمریکا و رژیم صهیونیستی درحالی وارد هفته سوم خود میشود که یک سوال مهم همه ذهن ها را درگیر کرده است: نگاه کشورهای غربی(اروپایی) به این جنگ چیست؟ و چرا برای پایان دادن به جنگ و زیاده خواهی های ترامپ کاری انجام نمی دهند؟ این سوال آنگاه اهمیت بیشتری پیدا میکند که درنظر بگیریم دقیقا یکماه قبل از شروع جنگ رمضان بحث اصلی ترامپ با کشورهای اروپایی این بود که دانمارک باید امتیاز لازم درخصوص واگذاری بخشهایی از گرینلند به آمریکا را بدهد وگرنه با عواقب شدید(تحریم و جنگ) مواجه خواهد شد. پیشتر از آن نیز ترامپ چشم طمع به منابع زیرزمینی کمیاب اوکراین دوخت و درنهایت با تحت فشار قراردادن زلنسکی او را به پای میز مذاکره کشاند... ⭕️جهت مطالعه متن کامل این یاداشت روی لینک‌ زیر کلیک کنید: http://ascenter.ir/?p=19215   ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🚦ما و ملکوتِ خیابان! ✍ محسن جبارنژاد، پژوهشگر ارشد اندیشکده مطالعات ایران 🔹 هانری کُربَن، تعبیری دارد تحت عنوان ژئوسوفیا که معنای آن، حکمت زمین یا جغرافیای شهودی است. کُربن،این تعبیر را در مقابل ژئوگرافی یعنی جغرافیای تجربی و تحصلی ، طرح می‌کند. ژئوسوفیا، گرچه امروزه تعبیری غریب است، اما امروزه رشته هایی نظیر جغرافیای روانشناسانه( psycho-geographie) شکل گرفته اند که بر عوامل روانی موثر در شکل گیری ساختار یک منظره، تاکید میکنند که می‌تواند راهی به درک بهتر مفهوم ژئوسوفیا باشد. 🔹 کُربن، نقطه قوت جهان ایرانی را عالَمی می‌داند تحت عنوان "عامل مثال" یا "عالم ملکوت". این عالم، در میانه عالم حس و عالم عقل قرار دارد. این اندیشمند فرانسوی، جهان غربی را فاقد چنین عالمی می داند. از نظر او، این عالم یعنی عالم ملکوت، هم، زمان خاصِ خود را دارد که غیر از زمانِ کرونولوژیک یا زمانِ آفاقی( یعنی توالی آنات) است و هم مکانِ خاص خود را دارد که کربن از آن به "ارضِ ملکوت" یاد می‌کند. 🔹ارض ملکوت، صرفا مکانی جغرافیایی و بی روح نیست. آدم ها در ارض ملکوت، صرفا از نقطه ای به نقطه ی دیگر جابجا نمی شوند بلکه همزمان دچار دگرگونی در احوال خویش نیز می‌گردند. ما ایرانیان وقتی در دنا ، دماوند یا سبلان، کوهنوردی میکنیم و از کوه بالا میرویم، صرفا از منزلی به منزل دیگر حرکت نمیکنیم، بلکه به تعبیر مولانا، این روح و دل آدمی است که دچار عروج منازل می شود. آنگاه که دل، عروج را از سر میگیرد، تن نیز چالاک می‌شود. 🔹در اینجا نفس و بدن، از یکدیگر متاثر اند. نفس، بر خلاف نگره دکارتی، به جوهر صرفا اندیشنده تنزل پیدا نمی کند، بلکه وجه عِلوی و قدسی دارد و مدبِّر بدن است. نفس و بدن یا روح و تن، در حد ذات خود، هیچ زمینه ای برای پیوستن به هم ندارند، مگر اینکه به تعبیر کربن،جهانی مُخَیَّل و میانجی، به منزله پیوند دهنده میان آن دو که او از آن به "عالم مثال"،"عالم خیال" یا "عالم ملکوت" یاد می کند، وجود داشته باشد. 🔹برای ما مردم ایران،این شب ها، خیابان، صرفا مکان و ارض جغرافیایی نیست و پیاده روی خیابانی، جابجایی از مکانی به مکان دیگر نیست. ما این شب ها در مواجهه با خیابان، صرفا با یک جغرافیا و مکان خاص در معنای عرفی آن مواجه نیستیم، بلکه با ژئوسوفیا مواجهیم. هر قدمی که در خیابان بر میداریم و یک مسافت فیزیکی را طی میکنیم، همزمان تغییر و تحولی درونی را نیز تجربه میکنیم. نوعی "تزکیه"، "چشم پوشی و قطع علاقه"، "تغییر زاویه نگرش"،" ارتقای سطح وجود"، "قِسمی معنویت سیاسی"، نوعی "غیبتِ ترس" و "حضور پرشور شهامت"، "تلطیف سرّ و طلوع انوار اشراقی در مشرق جانِ" انسان هایی که به خیابان آمده اند. 🔹با ادبیات کُربَنی، خیابان در این تلقی، یک مکان قدسی است که تعیین موقعیت نمیشود، بلکه خود، تعیین کننده موقعیت خویش است. حادثه و رویداد در خیابان، در اصل، حادثه و رویداد روح است. خیابان در اینجا، مکان نیست و روح، چیزی "در مکان" نیست بلکه خود، "مکان آفرین" است. 🔹با این وصف، خیابان، مرکز شهر است، اما نه به معنای ثقلِ جغرافیای شهر و موقعیتی از پیش تعیین شده، بلکه به معنای جایی که خود، مکان و موقعیت را تعیین می‌کند. مرکزیت خیابان برای شهر از آن روست که واقعه های نفس و روح در آن اتفاق می افتد. قدسیت خیابان از آن خود خیابان نیست، خیال خلاق ماست که به آن قداست می بخشد. این قدسیت از آنِ تحولی است که این شب ها به واسطه حضور در خیابان، در جان ما ایرانیان پدید می آید. خیابان، محل واقعه یِ روحِ مردمی است که به خیابان می آیند. بدون تحول روح، خیابان، نمیتواند محلی برای وقوع واقعه و رویداد باشد، و ما به میزان این تحول روحی و انفسی است که رویداد و واقعه را می‌سازیم و صاحب وقت و تاریخ میشویم: "ما به قدر جامِ چشمان خود از افسون این خمخانه سرمستیم"*... 🔹ما ایرانیان این شب ها با خیابان، در حالت ملکوتی آن مواجه می‌شویم. این ماییم که رازِ سوفیاییِ خیابان را دریافته ایم. ما به واسطه خیابان، دوباره احیا شده ایم... *: شعر از فریدون مشیری است. 🇮🇷 اندیشکده مطالعات ایران 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir
🟥 حماسه اقتدار عاشورایی ایران و پایان افسانه شکست‌ناپذیری آمریکا 📃یادداشت های تحلیلی مرکز مطالعات آمریکا ✍🏻 دکتر فرشید فرهادی؛ پژوهشگر امنیت و سازه‌های کنترل نظم و همکار در مرکز مطالعات امریکا ◀️ در خلیج فارس، جایی که تاریخ همیشه به نفع قدرت‌های بزرگ نوشته می‌شد، این‌بار قلم در دست ملتی قرار گرفت که با الهام از عاشورا، درس مقاومت، عزت و ایستادگی را به جهان آموخت. حوادث اخیر در تنگه هرمز، نه صرفاً یک منازعه نظامی، بلکه نقطه‌عطفی در تاریخ نظم بین‌الملل است؛ جایی که افسانه شکست‌ناپذیری آمریکا فرو ریخت و واقعیت جدیدی با نام اقتدار هوشمندانه ایران شکل گرفت. ایران نه با زرادخانه‌ای عظیم، بلکه با ترکیبی از ایمان، ابتکار و بینش راهبردی توانسته بزرگ‌ترین توان نظامی جهان را در یکی از حیاتی‌ترین گلوگاه‌های انرژی در جهان به چالش جدی بکشد. این رویداد، بازتابی از آموزه‌های عاشورایی است؛ همان روحیه‌ای که در برابر ظلم سر تعظیم فرود نمی‌آورد و در مسیر حق، حتی در برابر غول‌های مستکبر جهانی نیز ایستادگی و همه را مبهوت و متحیر می‌کند. 🔴 جهت مطالعه متن کامل این یاداشت روی لینک‌ زیر کلیک کنید: http://ascenter.ir/?p=19219   ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🚦دشمن و تخریب تاریخ ✍محمود ذکاوت پژوهشگر ارشد اندیشکده مطالعات ایران 🔹فکر می‌کنید چرا اسکندر در حمله به ایران تخت‌جمشید را به آتش کشید، یا مغولان چه سودی از سوزاندن شهرهای ما می‌بردند. به نظر می‌رسد مسئله در پایه‌ها و مظاهر فرهنگی است. به آتش کشیدن بناها و نمادهای شهری به آتش کشیدن فرهنگ یک کشور است. در این جنگ نیز حمله دشمن فقط متوجه نیروهای انسانی و قوای نظامی ما نیست. 🔹دشمن در پی نابودی فرهنگ و خاطره‌های ما ست. ایران را مگر چیزی جز همین فرهنگ و خاطره‌های مشترک ملت کرده است. معماری به خصوص معماری شهر از جمله نمودهای خاطره و فرهنگ مشترک ماست. بناها و میدان‌ها به طور خاص این معماری و خاطره جمعی را نمایندگی می‌‌کنند. به عبارت دیگر بناها برای یک ملت فرهنگ و تاریخ می‌سازد. 🔹تا اکنون دست‌کم 56 مکان تاریخی ایران در حمله آمریکایی-صهیونی آسیب جدی دیده یا تخریب شده است. البته این آمار به غیر از مکان‌هایی است که دارای شأن اجتماعی و حاوی جنبۀ فرهنگی تاریخ اکنون است. برای مثال تخریبی که در میدان نیلوفر تهران صورت گرفته، بخشی از حافظه و تاریخ اجتماعی تهران را از بین برده است. مساجد، میدان‌ها و کافه‌ها از جمله این عرصه‌ها و بناهای فرهنگی هستند که در جنگ رمضان از سوی دشمن مورد حمله قرار گرفته است. 🔹با طولانی شدن جنگ احتمالا به تعداد این بناهای زخمی اضافه خواهد شد. درست در حالی که دشمن سرخوش از نابودی فرهنگ ایرانیان است، فرهنگ بازسازی می‌شود. راهپیمایی‌‌‌های شبانه ملت، پیاده و سواره عین بازسازی و تولید فرهنگ ملی است. پاتوق‌های جدید، قراردگاه‌های خیابانی مردم، چهاراه‌ها، اینک حتی کوچه‌ها نیز محل پیوند و اشتراک‌گذاری مقاومت است. بناها ساخته خواهند شد، خاطره‌ها بازخواهند گشت و فرهنگ بازسازی خواهد شد. 🇮🇷اندیشکده مطالعات ایران 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
ملتی که کار را تمام خواهد کرد! (بخش اول) ✍دکتر سمیرا خطیب زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی سوره 🔸آنچه در جنگ رمضان ۱۴۰۴ به وقوع پیوست، از ابعاد و مناظر گوناگون قابل تحلیل و ارزیابی است. لازم است استراتژیست‌های اندیشکده های بزرگ دنیا، ساعت ها وقت بگذارند و رفتار و واکنش ملت و فرماندهان نظامی را در این جنگ ناخواسته مورد مداقنه و بررسی قرار دهند. اما آنچه در این مجال بدان پرداخته میشود تنها بررسی یکی از این ابعاد مهم در برهه تاریخی سال ۱۴۰۴ و آن به تعبیر رهبر شهید انقلاب "مبعوث شدن دوباره مردم" برای انقلاب پیروز شده در سال ۱۳۵۷ است. بعد از جنگ ۱۲ روزه بسیاری از تحلیلگران تاب آوری مردم ایران را در ادامه جنگ ضعیف ارزیابی میکردند و یکی از دلایل پذیرش آتش بس از سوی جمهوری اسلامی را ، آماده نبودن مردم برای پذیرش سختی های ناشی از یک جنگ درازمدت و فرسایشی اعم از تخریب منازل، از دست دادن اعضای خانواده و نزدیکان، مشکلات اقتصادی و معیشتی ناشی از جنگ و .... می دانستند. مرکزیت سخن از منظر همین تحلیلگران آن بود که ملت ایران در سال ۱۳۵۷، با ملت ایران در سال ۱۴۰۴ تفاوت های شناختی، هویتی، اجتماعی و سیاسی بسیاری دارد، بسیاری در توجیه تحلیلهایشان، از نسل جدید ایرانی سخن می‌گفتند. همان نسلی که نه معمار کبیر انقلاب اسلامی را دیده است و نه هشت سال دفاع مقدسِ پرصلابت مردم را درک کرده است، نسلی که آسایش و رفاه اقتصادی برایش، از آرمان‌های انقلاب شاید اولویت بیشتری دارد و حتی نسل پدرانی که بدنبال تامین امنیت فرزندان خود هستند و علاقه ای به تجربه دوباره جنگ و آزمودن سختی های آن ندارند. نتایج این تحلیلها به جهت حوادث و فتنه دیماه و خسارتهای جانی و مالی حاصل از آن، تاب آوری مردم را در ارزیابی و نظر سنجی هایشان در پایین ترین حد ممکن نشان می دادند. 🔻همین اندیشه و تحلیل سطحی بود که طراحان جنگ ۱۲ روزه و فتنه دیماه را، این بار به طرح ریزی جنگی تمام عیار و تمام کننده، با حذف فیزیکی " قله انقلاب "، یعنی مقام معظم رهبری تحریض و تشویق کرد. ارزیابی قطعی این بود که در نبود رهبر قطعا کشور ایران دچار فروپاشی از درون شده و زمینه برای فتح این سرزمین به همراه تمامی ذخایر و امکانات فراهم شده و اکثریت مردم هم همراه و پشتیبان این جریان خواهند بود. ◽️ اما تجربه جنگ تحمیلی رمضان، در ۹ اسفندماه ۱۴۰۴ تمامی این معادلات را بر هم زد، درست در نقطه‌ای که به زعم سیاسیون غربی کشور ایران باید در لبه پرتگاه "سقوط" قرار بگیرد، ملت ایران به یکباره عزم رسیدن به قله کرد. این بار ملت ایران با مواجهه سخت با فقدان رهبر و زعیم خود، نه تنها کرنش نکرد و تسلیم نشد بلکه در کوتاه ترین زمان ممکن، نقش خود را در این صفحه شطرنج بازیابی و به بهترین وجه وظیفه خطیر خود را به درستی بازی کرد. ملت به ظاهر بی امام، برای یک هفته با تمام عناصر هویتی، شناختی، ملی، قومی و خویشاوندی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی قدم در میدان گذاشت و در این راه تا لحظه آخر ایستاد. 🔻ملت ایران به معنای واقعی کلمه " مبعوث " شد تا نقش و مسئولیتی را بر دوش بگیرد که تاکنون تا این اندازه سنگینی اش را حس نکرده بود، ملت ایران با تمام وجود فهمید که این مسیر یک مسیر وجودی و سرنوشت ساز تمدنی برای ایران اسلامی است که اگر نقش خود را در آن به درستی ایفا نکند قافیه را برای همیشه خواهد باخت.... حتی اگر بهای انجام درست این نقش، از دست دادن نزدیکترین افراد خانواده باشد، حتی اگر بهای پذیرفتن این مسئولیت بی‌خانمانی و تخریب خانه و مدرسه و بیمارستان باشد. حتی اگر بهایش پر کشیدن ۱۶۵ دختر معصوم مینابی باشد. حتی اگر بهایش هر شب حضور در میدان با خانواده در زیر موشکباران، باران و برف باشد   ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
⭕️ ملتی که کار را تمام خواهد کرد (بخش دوم) ✍دکتر سمیرا خطیب زاد، عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی سوره 🔹بله این جمعیتی از مردم که هر روز در میدان پای کار این نظام ایستاده است نه‌تنها در فقدان رهبر فرونپاشیده بلکه خود در غیاب او امانتش را به دوش کشیده و به تعبیر رهبر سوم انقلاب، خود کشور را رهبری می‌کند. اصلاً انگار چهل سال برای چنین روزی تربیت شده است. 🔸ملت ایران با این بعثت دوباره، به جهانیان ثابت کرد که پای درس امامین انقلاب(از خمینی کبیر تا رهبر شهید) خوب شاگردی کرده است، همین تلاش و مجاهدت ها و به تعبیر رهبر شهیدمان، استقامت ها بود که شیرینی "ولی جدید" را در کام ملت به بهترین نحو ممکن پدیدار کرد و "خامنه ای جوان" باطل السحر دشمنان شد. از سویی دیگر فرماندهان نظامی و نیروهای مسلح نیز در این آزمون بزرگ کارنامه درخشانی را ارائه کرده اند، که تصمیم گیری درست و به هنگام در تهاجم همه جانبه علیه دشمن متجاوز، علی رغم فقدان فرمانده و به دست گیری ابتکار عمل در برهه های حساس از جمله بستن تنگه هرمز و بازی خوب و راهبردی در میدان نظامی، تنها برخی از مولفه های آن است، کارنامه این عملکرد به قدری محیرالعقول است که تمامی تحلیلگران نظامی دنیا از موافق و مخالف را به اعتراف واداشته... ▪️در یکی از صریح ترین اعترافات در توصیف عظمت این بعثت مردمی، سازمان ملل بیان کرده است:" در حال حاضر هیچ موج گسترده‌ای از حرکت پناهجویان ایرانی به سوی اروپا مشاهده نمی‌شود. ملت ایران تنها ملت جهان است که در میانه جنگ دو کار را نکرده است. _ از کشور خارج نمی شوند. _ به بازار هجوم نبرده است. این شاخصی از ریشه تمدنی _ فرهنگی این ملت است.   ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/