eitaa logo
پژوهشکده مطالعات تمدنی شهید صدر (ره)
3هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
238 ویدیو
27 فایل
🔰مراکز زیرمجموعه: ◽️مبانی تمدن‌سازی انقلاب اسلامی ◽️نظام‌سازی اسلامی در حوزه‌های فرهنگی ◽️مطالعات آمریکا ◽معماری و شهرسازی اسلامی ◽تربیت اسلامی ◽حکمرانی مردمی و بسیج ارتباط با ادمین @samadimahallati
مشاهده در ایتا
دانلود
7.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 کارگروه جنگ در اندیشه امامین انقلاب 🎥 ضرورت شبکه سازی در فضای آموزش و پروش در بیان دکتر روضه‌سرا 💠 دومین جلسه از دوره مجازی "معلم در میدان روایت" ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
5.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 کارگروه جنگ در اندیشه امامین انقلاب ❓اگر مدیر مدرسه برای انجام کارهای خلاقانه و تحولی با ما همراه نبود، چه کنیم؟ ✅دکتر روضه‌سرا در دومین جلسه از دوره مجازی "معلم در میدان روایت" پاسخ می‌دهد ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
من معلم تو جنگ چی کنم؟.mp3
زمان: حجم: 2.4M
🔰 کارگروه جنگ در اندیشه امامین انقلاب ❓در شرایط جنگی، یه معلم دغدغه‌مند چه کاری از دستش برمیاد؟ ✅ دکتر روضه‌سرا در دومین جلسه از دوره مجازی "معلم در میدان روایت" پاسخ می‌دهد. ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🚦خیابان امروز و ایران آینده تاملی پدیدارشناختی در تجمعات مردمی ✍دکتر رضا کاوند 🔹دو سه روز است آمده ام بروجرد. شهر آبا و اجدادی ام که شدیدا دوستش دارم. متن زیر یک فهم پدیدارشناختی از آن چیزیست که چند ساعتی زندگی اش کردم: 🔹در یک شهرستان سیصد هزار نفری، جمعیتی بیش از پنجاه هزار نفر امشب به خیابان آمده اند. این برآورد سرانگشتی من است. بعضی ها بیش از این هم می گویند. البته این قرار شبانه انهاست. هفده شب است که دارد تکرار می شود. 🔹گاهی با مردم همراه شدم و در شور و خشم و غمشان شریک شدم و گاهی کنار ایستادم که ببینم اینها کیستند از چه قشری هستند چه تیپی هستند. می خواستم بهتر بشناسمشان. این حرکت با همه راهپیمایی هایی که تا کنون رفته ام و دیده ام فرق دارد. کسی ساکت نیست همه فریاد می زنند. از ته دل. صدای بعضی هایشان گرفته. آهسته راه نمی روند انگار هروله می کنند. تند تند و با صلابت قدم بر می دارند. کسی با کناری اش حرف نمی زند. هر شب از میدان اصلی شهر شروع به حرکت می کنند. پلاکارد و پوستر و آرم فلان ارگان و مجموعه در دستشان نیست. فقط پرچم ایران. 🔹مسئولین شهری با دیسیپلین و نظم در صف اول نایستاده اند و بقیه پشت سرشان. حتما مسئولین هم هستند اما سیل جمعیت از آنها عبور می کند و آنها را در جمعیت گم می کند. و چه زیبا همه با هم پا به زمین می کوبیدند و فریاد می زدند «بزن که خوب می زنی».اینها را من می شناسم. چهره هایشان همه آشناست. همان آقایی که سر سه راه جعفری بساط پهن می کند. همان خانمی که دیروز دست بچه هایش را گرفته بود و دنبال خرید یک لباس ارزان قیمت شب عید برایشان بود. همان کارگر روزمزد شهرداری. همان دختران و پسرانی که دوست دارند غروبها در خیابان تختی و شهدا قدم بزنند. 🔹اوایل خیابان تختی که می رسند. از کنار مقتل بیش از سیزده نفر از کودکان و زنان شهرشان که چند روز پیش در اثر اصابت موشک دشمن به شهادت رسیده اند حال و هوای همه شان عوض می شود. بغض، غم و خشم همه وجودشان را احاطه می کند و دوباره فریاد می زنند«خیابان با ما میدان با تو». 🔹اینها مردمند قیافه اکثریتشان به ادره جاتی و بسیجی و نظامی و... نمی خورد. جنسشان جنس آدمهای روزمره ایست که در خیابان می بینم. مردمی که می دانم بعضی از آنها در تجمعات اعتراضی یک دو ماه پیش هم به خیابان آمده بودند البته قبل از به خشونت کشیده شدن و سواستفاده دشمن از آن. 🔹اما امروز برای خاکشان، کشورشان، غرورشان، امنیتشان، حکومتشان، نیروهای نظامی شان، شهدای پر پر شده شان، متحد شده اند. این سرمایه اجتماعی متحد شده همان طور که ایران را در مقابل دشمن حفظ می کند می تواند در آینده ایران را بسازد. 🇮🇷 اندیشکده مطالعات ایران 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🟥 رویکرد اروپا در قبال جنگ رمضان آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران 📃یادداشت های تحلیلی مرکز مطالعات آمریکا ✍🏻 علی باقری دولت آبادی(عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج) ◀️ جنگ آمریکا و رژیم صهیونیستی درحالی وارد هفته سوم خود میشود که یک سوال مهم همه ذهن ها را درگیر کرده است: نگاه کشورهای غربی(اروپایی) به این جنگ چیست؟ و چرا برای پایان دادن به جنگ و زیاده خواهی های ترامپ کاری انجام نمی دهند؟ این سوال آنگاه اهمیت بیشتری پیدا میکند که درنظر بگیریم دقیقا یکماه قبل از شروع جنگ رمضان بحث اصلی ترامپ با کشورهای اروپایی این بود که دانمارک باید امتیاز لازم درخصوص واگذاری بخشهایی از گرینلند به آمریکا را بدهد وگرنه با عواقب شدید(تحریم و جنگ) مواجه خواهد شد. پیشتر از آن نیز ترامپ چشم طمع به منابع زیرزمینی کمیاب اوکراین دوخت و درنهایت با تحت فشار قراردادن زلنسکی او را به پای میز مذاکره کشاند... ⭕️جهت مطالعه متن کامل این یاداشت روی لینک‌ زیر کلیک کنید: http://ascenter.ir/?p=19215   ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🚦ما و ملکوتِ خیابان! ✍ محسن جبارنژاد، پژوهشگر ارشد اندیشکده مطالعات ایران 🔹 هانری کُربَن، تعبیری دارد تحت عنوان ژئوسوفیا که معنای آن، حکمت زمین یا جغرافیای شهودی است. کُربن،این تعبیر را در مقابل ژئوگرافی یعنی جغرافیای تجربی و تحصلی ، طرح می‌کند. ژئوسوفیا، گرچه امروزه تعبیری غریب است، اما امروزه رشته هایی نظیر جغرافیای روانشناسانه( psycho-geographie) شکل گرفته اند که بر عوامل روانی موثر در شکل گیری ساختار یک منظره، تاکید میکنند که می‌تواند راهی به درک بهتر مفهوم ژئوسوفیا باشد. 🔹 کُربن، نقطه قوت جهان ایرانی را عالَمی می‌داند تحت عنوان "عامل مثال" یا "عالم ملکوت". این عالم، در میانه عالم حس و عالم عقل قرار دارد. این اندیشمند فرانسوی، جهان غربی را فاقد چنین عالمی می داند. از نظر او، این عالم یعنی عالم ملکوت، هم، زمان خاصِ خود را دارد که غیر از زمانِ کرونولوژیک یا زمانِ آفاقی( یعنی توالی آنات) است و هم مکانِ خاص خود را دارد که کربن از آن به "ارضِ ملکوت" یاد می‌کند. 🔹ارض ملکوت، صرفا مکانی جغرافیایی و بی روح نیست. آدم ها در ارض ملکوت، صرفا از نقطه ای به نقطه ی دیگر جابجا نمی شوند بلکه همزمان دچار دگرگونی در احوال خویش نیز می‌گردند. ما ایرانیان وقتی در دنا ، دماوند یا سبلان، کوهنوردی میکنیم و از کوه بالا میرویم، صرفا از منزلی به منزل دیگر حرکت نمیکنیم، بلکه به تعبیر مولانا، این روح و دل آدمی است که دچار عروج منازل می شود. آنگاه که دل، عروج را از سر میگیرد، تن نیز چالاک می‌شود. 🔹در اینجا نفس و بدن، از یکدیگر متاثر اند. نفس، بر خلاف نگره دکارتی، به جوهر صرفا اندیشنده تنزل پیدا نمی کند، بلکه وجه عِلوی و قدسی دارد و مدبِّر بدن است. نفس و بدن یا روح و تن، در حد ذات خود، هیچ زمینه ای برای پیوستن به هم ندارند، مگر اینکه به تعبیر کربن،جهانی مُخَیَّل و میانجی، به منزله پیوند دهنده میان آن دو که او از آن به "عالم مثال"،"عالم خیال" یا "عالم ملکوت" یاد می کند، وجود داشته باشد. 🔹برای ما مردم ایران،این شب ها، خیابان، صرفا مکان و ارض جغرافیایی نیست و پیاده روی خیابانی، جابجایی از مکانی به مکان دیگر نیست. ما این شب ها در مواجهه با خیابان، صرفا با یک جغرافیا و مکان خاص در معنای عرفی آن مواجه نیستیم، بلکه با ژئوسوفیا مواجهیم. هر قدمی که در خیابان بر میداریم و یک مسافت فیزیکی را طی میکنیم، همزمان تغییر و تحولی درونی را نیز تجربه میکنیم. نوعی "تزکیه"، "چشم پوشی و قطع علاقه"، "تغییر زاویه نگرش"،" ارتقای سطح وجود"، "قِسمی معنویت سیاسی"، نوعی "غیبتِ ترس" و "حضور پرشور شهامت"، "تلطیف سرّ و طلوع انوار اشراقی در مشرق جانِ" انسان هایی که به خیابان آمده اند. 🔹با ادبیات کُربَنی، خیابان در این تلقی، یک مکان قدسی است که تعیین موقعیت نمیشود، بلکه خود، تعیین کننده موقعیت خویش است. حادثه و رویداد در خیابان، در اصل، حادثه و رویداد روح است. خیابان در اینجا، مکان نیست و روح، چیزی "در مکان" نیست بلکه خود، "مکان آفرین" است. 🔹با این وصف، خیابان، مرکز شهر است، اما نه به معنای ثقلِ جغرافیای شهر و موقعیتی از پیش تعیین شده، بلکه به معنای جایی که خود، مکان و موقعیت را تعیین می‌کند. مرکزیت خیابان برای شهر از آن روست که واقعه های نفس و روح در آن اتفاق می افتد. قدسیت خیابان از آن خود خیابان نیست، خیال خلاق ماست که به آن قداست می بخشد. این قدسیت از آنِ تحولی است که این شب ها به واسطه حضور در خیابان، در جان ما ایرانیان پدید می آید. خیابان، محل واقعه یِ روحِ مردمی است که به خیابان می آیند. بدون تحول روح، خیابان، نمیتواند محلی برای وقوع واقعه و رویداد باشد، و ما به میزان این تحول روحی و انفسی است که رویداد و واقعه را می‌سازیم و صاحب وقت و تاریخ میشویم: "ما به قدر جامِ چشمان خود از افسون این خمخانه سرمستیم"*... 🔹ما ایرانیان این شب ها با خیابان، در حالت ملکوتی آن مواجه می‌شویم. این ماییم که رازِ سوفیاییِ خیابان را دریافته ایم. ما به واسطه خیابان، دوباره احیا شده ایم... *: شعر از فریدون مشیری است. 🇮🇷 اندیشکده مطالعات ایران 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir
🟥 حماسه اقتدار عاشورایی ایران و پایان افسانه شکست‌ناپذیری آمریکا 📃یادداشت های تحلیلی مرکز مطالعات آمریکا ✍🏻 دکتر فرشید فرهادی؛ پژوهشگر امنیت و سازه‌های کنترل نظم و همکار در مرکز مطالعات امریکا ◀️ در خلیج فارس، جایی که تاریخ همیشه به نفع قدرت‌های بزرگ نوشته می‌شد، این‌بار قلم در دست ملتی قرار گرفت که با الهام از عاشورا، درس مقاومت، عزت و ایستادگی را به جهان آموخت. حوادث اخیر در تنگه هرمز، نه صرفاً یک منازعه نظامی، بلکه نقطه‌عطفی در تاریخ نظم بین‌الملل است؛ جایی که افسانه شکست‌ناپذیری آمریکا فرو ریخت و واقعیت جدیدی با نام اقتدار هوشمندانه ایران شکل گرفت. ایران نه با زرادخانه‌ای عظیم، بلکه با ترکیبی از ایمان، ابتکار و بینش راهبردی توانسته بزرگ‌ترین توان نظامی جهان را در یکی از حیاتی‌ترین گلوگاه‌های انرژی در جهان به چالش جدی بکشد. این رویداد، بازتابی از آموزه‌های عاشورایی است؛ همان روحیه‌ای که در برابر ظلم سر تعظیم فرود نمی‌آورد و در مسیر حق، حتی در برابر غول‌های مستکبر جهانی نیز ایستادگی و همه را مبهوت و متحیر می‌کند. 🔴 جهت مطالعه متن کامل این یاداشت روی لینک‌ زیر کلیک کنید: http://ascenter.ir/?p=19219   ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🚦دشمن و تخریب تاریخ ✍محمود ذکاوت پژوهشگر ارشد اندیشکده مطالعات ایران 🔹فکر می‌کنید چرا اسکندر در حمله به ایران تخت‌جمشید را به آتش کشید، یا مغولان چه سودی از سوزاندن شهرهای ما می‌بردند. به نظر می‌رسد مسئله در پایه‌ها و مظاهر فرهنگی است. به آتش کشیدن بناها و نمادهای شهری به آتش کشیدن فرهنگ یک کشور است. در این جنگ نیز حمله دشمن فقط متوجه نیروهای انسانی و قوای نظامی ما نیست. 🔹دشمن در پی نابودی فرهنگ و خاطره‌های ما ست. ایران را مگر چیزی جز همین فرهنگ و خاطره‌های مشترک ملت کرده است. معماری به خصوص معماری شهر از جمله نمودهای خاطره و فرهنگ مشترک ماست. بناها و میدان‌ها به طور خاص این معماری و خاطره جمعی را نمایندگی می‌‌کنند. به عبارت دیگر بناها برای یک ملت فرهنگ و تاریخ می‌سازد. 🔹تا اکنون دست‌کم 56 مکان تاریخی ایران در حمله آمریکایی-صهیونی آسیب جدی دیده یا تخریب شده است. البته این آمار به غیر از مکان‌هایی است که دارای شأن اجتماعی و حاوی جنبۀ فرهنگی تاریخ اکنون است. برای مثال تخریبی که در میدان نیلوفر تهران صورت گرفته، بخشی از حافظه و تاریخ اجتماعی تهران را از بین برده است. مساجد، میدان‌ها و کافه‌ها از جمله این عرصه‌ها و بناهای فرهنگی هستند که در جنگ رمضان از سوی دشمن مورد حمله قرار گرفته است. 🔹با طولانی شدن جنگ احتمالا به تعداد این بناهای زخمی اضافه خواهد شد. درست در حالی که دشمن سرخوش از نابودی فرهنگ ایرانیان است، فرهنگ بازسازی می‌شود. راهپیمایی‌‌‌های شبانه ملت، پیاده و سواره عین بازسازی و تولید فرهنگ ملی است. پاتوق‌های جدید، قراردگاه‌های خیابانی مردم، چهاراه‌ها، اینک حتی کوچه‌ها نیز محل پیوند و اشتراک‌گذاری مقاومت است. بناها ساخته خواهند شد، خاطره‌ها بازخواهند گشت و فرهنگ بازسازی خواهد شد. 🇮🇷اندیشکده مطالعات ایران 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
ملتی که کار را تمام خواهد کرد! (بخش اول) ✍دکتر سمیرا خطیب زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی سوره 🔸آنچه در جنگ رمضان ۱۴۰۴ به وقوع پیوست، از ابعاد و مناظر گوناگون قابل تحلیل و ارزیابی است. لازم است استراتژیست‌های اندیشکده های بزرگ دنیا، ساعت ها وقت بگذارند و رفتار و واکنش ملت و فرماندهان نظامی را در این جنگ ناخواسته مورد مداقنه و بررسی قرار دهند. اما آنچه در این مجال بدان پرداخته میشود تنها بررسی یکی از این ابعاد مهم در برهه تاریخی سال ۱۴۰۴ و آن به تعبیر رهبر شهید انقلاب "مبعوث شدن دوباره مردم" برای انقلاب پیروز شده در سال ۱۳۵۷ است. بعد از جنگ ۱۲ روزه بسیاری از تحلیلگران تاب آوری مردم ایران را در ادامه جنگ ضعیف ارزیابی میکردند و یکی از دلایل پذیرش آتش بس از سوی جمهوری اسلامی را ، آماده نبودن مردم برای پذیرش سختی های ناشی از یک جنگ درازمدت و فرسایشی اعم از تخریب منازل، از دست دادن اعضای خانواده و نزدیکان، مشکلات اقتصادی و معیشتی ناشی از جنگ و .... می دانستند. مرکزیت سخن از منظر همین تحلیلگران آن بود که ملت ایران در سال ۱۳۵۷، با ملت ایران در سال ۱۴۰۴ تفاوت های شناختی، هویتی، اجتماعی و سیاسی بسیاری دارد، بسیاری در توجیه تحلیلهایشان، از نسل جدید ایرانی سخن می‌گفتند. همان نسلی که نه معمار کبیر انقلاب اسلامی را دیده است و نه هشت سال دفاع مقدسِ پرصلابت مردم را درک کرده است، نسلی که آسایش و رفاه اقتصادی برایش، از آرمان‌های انقلاب شاید اولویت بیشتری دارد و حتی نسل پدرانی که بدنبال تامین امنیت فرزندان خود هستند و علاقه ای به تجربه دوباره جنگ و آزمودن سختی های آن ندارند. نتایج این تحلیلها به جهت حوادث و فتنه دیماه و خسارتهای جانی و مالی حاصل از آن، تاب آوری مردم را در ارزیابی و نظر سنجی هایشان در پایین ترین حد ممکن نشان می دادند. 🔻همین اندیشه و تحلیل سطحی بود که طراحان جنگ ۱۲ روزه و فتنه دیماه را، این بار به طرح ریزی جنگی تمام عیار و تمام کننده، با حذف فیزیکی " قله انقلاب "، یعنی مقام معظم رهبری تحریض و تشویق کرد. ارزیابی قطعی این بود که در نبود رهبر قطعا کشور ایران دچار فروپاشی از درون شده و زمینه برای فتح این سرزمین به همراه تمامی ذخایر و امکانات فراهم شده و اکثریت مردم هم همراه و پشتیبان این جریان خواهند بود. ◽️ اما تجربه جنگ تحمیلی رمضان، در ۹ اسفندماه ۱۴۰۴ تمامی این معادلات را بر هم زد، درست در نقطه‌ای که به زعم سیاسیون غربی کشور ایران باید در لبه پرتگاه "سقوط" قرار بگیرد، ملت ایران به یکباره عزم رسیدن به قله کرد. این بار ملت ایران با مواجهه سخت با فقدان رهبر و زعیم خود، نه تنها کرنش نکرد و تسلیم نشد بلکه در کوتاه ترین زمان ممکن، نقش خود را در این صفحه شطرنج بازیابی و به بهترین وجه وظیفه خطیر خود را به درستی بازی کرد. ملت به ظاهر بی امام، برای یک هفته با تمام عناصر هویتی، شناختی، ملی، قومی و خویشاوندی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی قدم در میدان گذاشت و در این راه تا لحظه آخر ایستاد. 🔻ملت ایران به معنای واقعی کلمه " مبعوث " شد تا نقش و مسئولیتی را بر دوش بگیرد که تاکنون تا این اندازه سنگینی اش را حس نکرده بود، ملت ایران با تمام وجود فهمید که این مسیر یک مسیر وجودی و سرنوشت ساز تمدنی برای ایران اسلامی است که اگر نقش خود را در آن به درستی ایفا نکند قافیه را برای همیشه خواهد باخت.... حتی اگر بهای انجام درست این نقش، از دست دادن نزدیکترین افراد خانواده باشد، حتی اگر بهای پذیرفتن این مسئولیت بی‌خانمانی و تخریب خانه و مدرسه و بیمارستان باشد. حتی اگر بهایش پر کشیدن ۱۶۵ دختر معصوم مینابی باشد. حتی اگر بهایش هر شب حضور در میدان با خانواده در زیر موشکباران، باران و برف باشد   ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
⭕️ ملتی که کار را تمام خواهد کرد (بخش دوم) ✍دکتر سمیرا خطیب زاد، عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی سوره 🔹بله این جمعیتی از مردم که هر روز در میدان پای کار این نظام ایستاده است نه‌تنها در فقدان رهبر فرونپاشیده بلکه خود در غیاب او امانتش را به دوش کشیده و به تعبیر رهبر سوم انقلاب، خود کشور را رهبری می‌کند. اصلاً انگار چهل سال برای چنین روزی تربیت شده است. 🔸ملت ایران با این بعثت دوباره، به جهانیان ثابت کرد که پای درس امامین انقلاب(از خمینی کبیر تا رهبر شهید) خوب شاگردی کرده است، همین تلاش و مجاهدت ها و به تعبیر رهبر شهیدمان، استقامت ها بود که شیرینی "ولی جدید" را در کام ملت به بهترین نحو ممکن پدیدار کرد و "خامنه ای جوان" باطل السحر دشمنان شد. از سویی دیگر فرماندهان نظامی و نیروهای مسلح نیز در این آزمون بزرگ کارنامه درخشانی را ارائه کرده اند، که تصمیم گیری درست و به هنگام در تهاجم همه جانبه علیه دشمن متجاوز، علی رغم فقدان فرمانده و به دست گیری ابتکار عمل در برهه های حساس از جمله بستن تنگه هرمز و بازی خوب و راهبردی در میدان نظامی، تنها برخی از مولفه های آن است، کارنامه این عملکرد به قدری محیرالعقول است که تمامی تحلیلگران نظامی دنیا از موافق و مخالف را به اعتراف واداشته... ▪️در یکی از صریح ترین اعترافات در توصیف عظمت این بعثت مردمی، سازمان ملل بیان کرده است:" در حال حاضر هیچ موج گسترده‌ای از حرکت پناهجویان ایرانی به سوی اروپا مشاهده نمی‌شود. ملت ایران تنها ملت جهان است که در میانه جنگ دو کار را نکرده است. _ از کشور خارج نمی شوند. _ به بازار هجوم نبرده است. این شاخصی از ریشه تمدنی _ فرهنگی این ملت است.   ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🚦 سیستم قهرمان را نمی‌توان ترور کرد دکتر محسن سلگی پژوهشگران ارشد علوم سیاسی 🔹مدرنیته، به‌ ویژه در صورت متأخر خود، پروژه‌ای نانوشته اما فراگیر را تحت عنوان پروژه قهرمان‌زدایی پیش برده است.قهرمان در این منطق یا به اسطوره‌ای متعلق به گذشته تقلیل می‌یابد، یا به اختلالی در نظم سیستماتیک تعبیر می‌شود. 🔹جامعه سالم، جامعه‌ای است که «بی‌نیاز از قهرمان» باشد و انسان ایده‌آل، انسانی است که در شبکه‌ای از رویه‌ها، آیین‌نامه‌ها و سازوکارها حل شود. نتیجه آنکه کنش ممتاز، ایثار و شهادت، نه امکانی زنده، بلکه استثنایی مزاحم تلقی می‌شود.در انقلاب اسلامی، خودِ سیستم قهرمان ساز است؛ به این معنا که قهرمان را بازتولید می‌کند. 🔹قهرمان در این منطق، حادثه نیست؛ پیامد طبیعی یک سازوکار است.در اینجا قهرمان بودن یک لحظه گذرا یا فوران احساسی نیست. قهرمان‌شدن جزئی از تنظیمات درونی نظام است؛ همچون ساعتی که برای زمان‌های بحرانی دقیق‌تر ساخته شده است. به این دلیل، در شرایط عادی شاید چندان به چشم نیاید، اما در بحران‌ها، جنگ و موقعیت‌های حدی، نه‌تنها از کار نمی‌افتد، بلکه بهترین عملکرد خود را نشان می‌دهد. این دقیقاً نقطه مقابل منطق مدرن است که در بحران‌ها، ناگزیر به تعلیق ارزش‌ها و فروپاشی معنا می‌شود. 🔹شهید حججی، به‌عنوان جوانی از دهه هفتاد، تجسم عینی این منطق است. او نه اسطوره‌ای تاریخی بود و نه محصول تبلیغ. او به درستی «حجت خدا در زمان ما» بود، به این معنا که نشان داد قهرمان نه در گذشته دفن شده و نه در آینده موهوم وعده داده شده است؛ قهرمان در اکنون امکان‌پذیر است. پیشِ روی ما ایستاده، نه پشت سرمان. بالای سرِ ما، و مسیرمان است. 🔹اهمیت حججی‌ها در این است که روایت مدرن قهرمان‌زدایی را از درون فرو می‌ریزد. او و نظیر او ثابت کرد در زمانه‌ای که در جهان غرب ادعا می‌شود دیگر جایی برای امر قهرمانانه نیست، هنوز می‌توان انسانی دید که آزادانه، آگاهانه و بدون اجبار ساختاری، در نقطه اوج مسئولیت اخلاقی بایستد.جنگ تحمیلی غدیر (12روزه) و جنگ رمضان نیز استمرار منطق مذکور است. 🔹آنچه رخ داده، واکنشی هیجانی و بسیجی موقت نیست، بلکه تجلی تداوم سیستمی است که قهرمان‌سازی در آن استثنا نیست. این تداوم، پاسخ عملی انقلاب اسلامی به مدرنیته متأخر است؛ پاسخی که نه با نقد صِرف، بلکه با تولید و بازتولید طبیعی و هستی‌شتاسیک و الهیِ انسانِ قهرمان داده می‌شود.آری، با ترور نمی‌توان خدا و طبیعت و سیستم قهرمان را حذف کرد. 🇮🇷 اندیشکده مطالعات ایران   ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
تاملات جنگ(۶) 🚦 جنگ، نهاد مداحی و مساله میهن ✍ محسن جبارنژاد، پژوهشگر ارشد اندیشکده مطالعات ایران 🔹 "نهاد مداحی"، به رغم تمامی کاستی هایش، جزو پیشروترین نهادهای اجتماعی و فرهنگی طی یکی دو دهه اخیر در ایران بوده است. این نهاد، بر خلاف برخی نهاد های دینی که ماهیت اجتماعی نیز دارند و تا حدی از شتاب تحولات اجتماعی جامانده اند ، پا به پای دگرگونی های فرهنگی جامعه ایرانی پیش رفته، هم به لحاظ فرم و هم به لحاظ محتوا، توانسته تاثیر بگذارد و ذائقه سازی کند و در عین حال خود نیز از ذائقه مخاطبان تاثیر بپذیرد تا بتواند به واسطه پاسخ به نیاز آنها، روزآمدی خود را حفظ کند. البته گاهی این به روز بودن، با آسیب هایی همراه بوده که خود، داستان دیگری است و مجال ورود به آن نیست. اما این مساله نباید باعث غفلت از نقش نهاد مداحی در تاثیرگذاری بر روند تحولات اجتماعی و فرهنگی ایران به ویژه طی دو دهه اخیر شود. 🔹نکته جالب این است که طی یکی دو سال اخیر که بحث تعرض به تمامیت ارضی ایران، عریان و آشکارا توسط دشمنان ما بیان میشد، نهاد مداحی توانست پیوند بسیار نزدیکی با ادبیات ایران برقرار کند. نسلی از مداحان جوان ، به ویژه پس از جنگ دوازده روزه ، سپس در ایام سالگرد پیروزی انقلاب و خصوصا پس از آغاز تجاوز اخیر آمریکا و اسرائیل به خاک ایران، این بار پررنگ از همیشه، از ایران خواندند. خواندنی که هم در محتوا و مضمون اشعار مداحی، با میهن و ایران ارتباط جدی برقرار کرد و هم در فرم و صورتِ خوانش، بسیار حماسی ظاهر شد. 🔹به عنوان کسی که این شب ها، مشاهدات خیابانی فراوانی از این دست مداحی ها داشته ام، نکته ای که توجه مرا بسیار به خود جلب کرد، اثرپذیری بسیاری از مردم عادی و رهگذران از این نوع مداحی هاست. به عنوان مثال قطعه مداحی "بزن که خوب میزنی" که هم لحن حماسی دارد و هم در مضمون خود از واژه هایی نظیر ایران، رستم تهمتن و ...استفاده میکند، مورد استقبال گسترده ایرانیان هم در داخل و حتی در خارج نیز قرار گرفت. 🔹البته این که اینکه مداحان جوان ما، اینچنین حماسی از "ایران" می خوانند را نباید اقتضائی و صرفا موقعیتی دانست. اینکه امروزه بسامد و طنین کلماتی نظیر "ایران"، "وطن" و "میهن" در محتوای اشعار، پر رنگ تر از گذشته بوده را به نظر باید اینطور فهمید که استفاده از مفاهیم ملی در اشعار مداحی، بسته به میزان تهدیدات علیه ایران است. هر چه این تهدید جدی تر و علنی تر باشد، استفاده از این ادبیات نیز بیشتر است. چنانکه این روزها شاهدش هستیم. 🔹 نکته آخر اینکه مداحی ایرانی به واسطه اینکه در متن فرهنگ تشیع بالیده است، نسبتی با ایران دارد. فراموش نکنیم که به تعبیر فوکو، تشیع، بنیاد آگاهی ملی در ایران بوده است. تشیع در اکنونِ ایران، راه "بقای ملی" ما نیز محسوب می‌شود. 🔹مداحی های میهن دوستانه مداحان جوان که این شب ها به زمزمه جمعی مردم تبدیل شده، صرفا یک واگویه نیست. بلکه مامن و پناهی است برای "معنابخشی به زندگی"، "حفظ امیدواری" و " ایستادگی ملی" در شرایط دشوار جنگ. 🇮🇷 اندیشکده مطالعات ایران   ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/