eitaa logo
پژوهشکده مطالعات تمدنی شهید صدر (ره)
2.9هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
238 ویدیو
27 فایل
🔰مراکز زیرمجموعه: ◽️مبانی تمدن‌سازی انقلاب اسلامی ◽️نظام‌سازی اسلامی در حوزه‌های فرهنگی ◽️مطالعات آمریکا ◽معماری و شهرسازی اسلامی ◽تربیت اسلامی ◽حکمرانی مردمی و بسیج ارتباط با ادمین @samadimahallati
مشاهده در ایتا
دانلود
🟥 تربیت غیرمستقیم در روزگاران جنگی ✍محمد حسین شاه آبادی 🔸️اگر تربیت را آن قدر کوچک و حداقلی تعریف کنیم که فقط رابطه پدر و مادر با کودک را شامل شود یا به آموزش‌های معلم و دانش‌آموز محدود شود، خیلی چیزها را از دست می‌دهیم. کم‌ترین آسیبش اتفاقی است که در خانواده‌های تک‌فرزند می‌افتد و آن این است که مادرانی وسواسی، فرزند خود را زیر ذره‌بین می‌گیرند و همیشه در حال امر و نهی به او هستند که نکند لحظه‌ای پای خود را کج بگذارد! بچه‌های اول یا آخر هم گاهی دچار همین آسیب می‌شوند. این خانواده‌ها همه بار تربیت را روی دوش خودشان و آن هم به صورت مستقیم می‌گذارند و می‌خواهند با حرف‌زدن‌های مکرر فرزندشان را آن طور که دوست دارند تربیت کنند. معمولا هم این روش نتیجه عکس می‌دهد و بچه خلاف جهتی که آن‌ها دوست داشتند حرکت می‌کند. اما واقعیت این است که حرف‌های والدین کم‌ترین اثر تربیتی را دارد و اصل تربیت در جای دیگر اتفاق می‌افتد. می‌توان گفت که تربیت از نطفه پاک و نان حلال شروع می‌شود و با رفتارهای غیر مستقیم به اوج می‌رسد. یعنی پدر و مادر و معلم، بیشتر از این که بگویند چه کاری خوب است و چه کاری بد، لازم است خودشان به آن خوب و بد عامل باشند. این «الگو بودن» جذاب‌ترین بخش تربیت است که اتفاقا خیلی هم غیرمستقیم نیست و نتایج بسیار روشن و نزدیکی دارد. این طوری دیگر لازم نیست که برای بچه‌هایمان توضیح دهیم با آمریکا و اسرائیل دشمن باشند و برای مظلومان غزه و لبنان و ایران دل بسوزانند. حتی لازم نیست که بگوییم از جنگنده‌های آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها نترسند و برای جنگ با این شیاطین لحظه‌شماری کنند. کافی است که آن‌ها این تنفر از دشمنان را در وجود ما ببینند و با تمام وجود احساس کنند که ما برای انتقام از آن‌ها لحظه شماری می‌کنیم. خیلی ساده و بی‌درد سر فرزندی که مرا دوست دارد، از دشمن من متنفر می‌شود و به محبوب من عشق می‌ورزد. 📋اندیشکده خانواده پژوهشکده شهید صدر   ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🟥 برتری ایران و طلوع نظم نوین خلیج فارس؛ گزینه‌های ترامپ برای نجات اعتبار ایالات متحده در تنگه هرمز 📃گزارش های راهبردی مرکز مطالعات آمریکا ✍🏻 دکتر فرشید فرهادی؛ پژوهشگر امنیت و سازه‌های کنترل نظم و همکار در مرکز مطالعات امریکا ◀️ در طول 18 روز از جنگ رمضان، حماسه اقتدار  عاشورایی ایران در جهان طنین‌انداز شده و جهان به تماشای فروپاشی افسانه دیرینه شکست‌ناپذیری ماشین جنگی آمریکا نشسته است. به طور خاص ایران با شکوه اراده و تدبیر خود، امپراتوری نظامی آمریکا را در تنگه هرمز به زانو درآورد. متعاقب آن این گزارش، استراتژی‌های احتمالی دونالد ترامپ برای خروج از بن‌بست ناشی از انسداد تنگه هرمز توسط ایران در میانه جنگ رمضان را بررسی می‌کند. با وجود مقاومت هوشمندانه ایران و شکست اولیه آمریکا، ترامپ به نظر گزینه‌هایی احتمالی مانند «بدل ترامپ» (ترکیب سیگنال‌های دیپلماتیک و عملیات نظامی)، تشکیل ائتلاف جهانی «سپر تنگه هرمز» با فشار بر ناتو، «عملیات ویژه نظامی برای تصرف جزایر جنوبی ایران»، و «اجماع دیپلماتیک در شورای امنیت» در دستور کار داشته باشد. هدف اصلی، بازپس‌گیری ابتکار عمل، احیای اعتبار آمریکا و وادار کردن ایران به عقب‌نشینی است. ⭕️ جهت مطالعه متن کامل این گزارش روی لینک‌ زیر کلیک کنید: http://ascenter.ir/?p=19222   ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
📚 چرا خیابان مهم است؟ یا، 📚 ما اهل کوفه نیستیم!!! امروز -۵ شوال- طبق برخی نقل های تاریخی سالروز ورود حضرت مسلم به کوفه است. در روزهای آینده، ۱۸۰۰۰ نفر با مسلم بیعت کردند. اما دشمن دست به یک اقدام تکراری زد! شایعه‌سازی بله این شایعه زود پیچید که سپاه شام در راه است و اگر برسد نین و چنان می‌کند و ... او قبلا کوفیان را در ماجرای صلح امام حسن علیه‌السلام آزموده بود که چگونه شایعه آتش بس و صلح اوانست قلوب کوفیان را متزلزل کند. حالا باز هم این شایعه پراکنی جواب داد. از آن ۱۸۰۰۰ نفر هیچ نماند. اگر کوفیان چند ساعت دوام می‌آوردند شاید عاشورا رخ نمی‌داد... اما میدان و خیابان های کوفه خالی شد. همین فرصت کوتاه کافی بود تا دشمن بر اوضاع مسلط شود... 🔻🔺🔻🔺🔻🔺 این روزها باز هم دشمن در حال تکرار همان روش قبلی است. ! یک روز می‌گوید ناو می آید. یک روز می‌گوید تفنگ دار دریایی می‌آید. یک روز می گوید مذاکره کردیم. یک روز می‌گوید ایرانی ‌ها در پی صلح و مذاکره هستند. و ... اما آزموده را آزمودن خطاست. دیگر شیعه میدان را خالی نخواهد کرد. یکبار دیدیم که خالی کردن میدان به قیمت شهادت امام و عاشورا رقم خورد. امروز خیابان های ایران همان میدان روبروی دارالاماره کوفه است با این تفاوت که مردم ایران شبیه کوفیان نیستند. با هر تهدید و شایعه عزمشان جزم تر می شود و حضورشان پررنگ‌تر!!! ان شاءالله 📝 سیداحمدابوترابی   ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
📚 چرا حضور در خیابان؟ یا 📚 آزموده را آزمودن خطاست! 🔻 مساله استقلال برای هر کشور و ملت آزاد و آزاده‌ای مهم است. 🔸 وقتی به تاریخ نگاه می‌کنیم می‌بینیم همیشه بوده. 🔻 از روزی که عده‌ای از ناراضیان مدائن از سعد بن ابی وقاص خواستند تا به شهر حمله کند. 1️⃣ 🔺 تا روزیکه چک شماره ۷۰۳۵۲ با امضای ادوارد ژرژ به مبلغ ۶۰۰ میلیون از بانک ملی گرفته شد و در میان ۵۰۰ نفر از اراذل و اوباش توزیع شد تا به سمت خانه مصدق هجوم برده و مقاومتش را بشکنند و نیروهای نظامی دستگیرش کنند. 2️⃣ 🔸 در مقابل این وطن فروشان باید چه کرد؟ 🔹 در مقابل این خائنین و مزدوران باید چه کرد؟ 🔻 باز می‌بینیم هر جا در حضور دارند از اجنبی کاری بر نمی‌آید. 🔸 در سال ۱۳۳۱ قوام السلطنه عامل سرسپرده انگلیس به نخست وزیری منسوب شد و با لحنی تند شروع به تهدید کرد که: کشتیبان را سیاستی دگر آمد! 🔻 باز هم مردم در میدان حاضر شدند و دست به تظاهرات زدند و در ۳۰ تیر ۱۳۳۱ اعتصاب عمومی اعلام شد و قوام باوجود دستور به کشتار مردم حتی نتوانست کابینه تشکیل دهد! 🔸 از ۳۱ تیر ۱۳۳۱ دوباره مصدق به نخست وزیری منصوب شد، و این بار باز هم دشمنان استقلال این مرز و بوم سعی در ارعاب و تطمیع و حتی ترور او داشتند. 🔻 یکبار با وعده خرید نفت و قرض به سمتش آمدند و بار دیگر با دستور عزل و بار دیگر قطع رابطه! 🔸 همه ی این اتفاقات تا زمانیکه مردم در میدان بودند نتوانست مقاومت را بشکند. 🔻 شاه در ۲۲ مرداد دستور عزل غیرقانونی مصدق را توسط سرهنگ نصیری ابلاغ کرد ولی وقتی نصیری به خانه مصدق رفت توسط نیروهای نظامی وفادار به مصدق دستگیر و توقیف شد. 🔸 شاه با اطلاع از این شکست، فرار را بر قرار ترجیح داد و از کلاردشت که قبلا به آنجا گریخته بود به بغداد و سپس به ایتالیا رفت. 🔻 در فاصله ۲۵ تا ۲۷ مرداد کشور را هیجان و التهاب فراگرفته بود. عده ای از شورای سلطنت صحبت می‌کردند اما اغلب صحبت از الغای سلطنت می کردند و مجسمه های محمدرضا و پدرش از میدان‌های شهر به زیر کشیده شد.3⃣ 🔻 آمریکایی‌ها اما دست بردار نبودند و سخت در راستای براندازی دولت مصدق کوشیدند. 🔸 هندرسن سفیرکبیر آمریکا در ایران در 27 مرداد به مصدق گفت که دولتش را به رسمیت نمی‌شناسد. 🔻 مصدق در جواب او گفت که فردا قطع رابطه با آمریکا را اعلام می‌کند! 🔰 اما روز بعد یعنی در ۲۸ مرداد، اوباش به خانه مصدق حمله کردند و خانه سقوط کرد. 🔻مصدق دستگیر شد. 🔺 رادیو ایران به دست نیروهای تیپ زرهی اشغال شد. 🔸 مصدق دستگیر شد و به ۳ سال حبس محکوم شد. 🔻 وزیر خارجه‌اش دکتر حسین فاطمی به اعدام محکوم شد و با اینکه بیمار بود با برانکارد تیرباران شد!!! 📍 این کودتا آغاز دیکتاتوری در ایران بود. 🔻 شاه خود را مدیون آمریکایی‌ها می‌دانست و آنها با یک مملکت عظیم که پر از منابع و منافع بود که حالا از طرف شاه به آنها اهدا شده بود مواجه بودند. 🔸 دیکتاتوری محمدرضا از ۱۳۳۲ شروع شد و تا ۱۳۵۷ ادامه داشت. 🔻 ۲۵ سالی که می‌توانست اینگونه نشود چگونه؟ اگر مردم خیابان را ترک نمی‌کردند! 1️⃣ زرین‌کوب، عبدالحسین. ۱۳۷۶. بامداد اسلام: داستان آغاز اسلام و انتشار آن تا پایان دولت اموی. ۱ ج. تهران - ایران: اميرکبير. ص93 2️⃣ نک: بیات عزیز الله. تاریخ تطبیقى ایران با كشورهاى جهان (از ماد تا انقراض سلسله پهلوی). امير کبير، 1384، صص 586-592 3⃣ رحمانیان داریوش، ایران بین دو کودتا، سمت، انتشارات سمت، ۱۳۹۱، ص ۴۸۵ 📝 سیداحمدابوترابی   ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
⭕️ جنگ رمضان، جنگ تمدنی ✍ سمیرا خطیب زاده 🔹"جنگ رمضان" را اگر درست ببینیم و از منظر نخبگانی تحلیل کنیم، بهترین فرصت برای به چالش کشیدن روایت ها و انگاره های ذهنی تمدن غرب است، تابلوی زیبایی است که سره از ناسره و حق از باطل، در آن واضح و مشهود است. 🔹بیایید کمی واقع بین باشیم دیگر با حوادث چند سال اخیر گفتن این جمله کار سختی نیست که: " تمدن غرب، برای تئوریزه کردن نوعی وحشیگری مدرن، ایجاد شده است" همان تمدنی که پایه هایش را بر خون هزاران سرخ پوست بیگناه، پی ریزی کرد و تا هم اکنون نیز از همان مسیر تغذیه میکند. دانشمندانی غربی چون دکارت، کانت و هگل، نیچه و هایدگر مدعی آن بودند که عقلانیت برخواسته از مدرنتیه، بهترین راه رسیدن به عدالت است اما همین تفکر امروز زمینه را برای نسل‌ کشی و کودک کشی هموار می کند و در اوج شکستِ اخلاق، فریاد صلح سر میدهد!! 🔹سران جزیره اپستین برای کودکان کشورهای دیگر، "*قانون حقوق کودک*" وضع میکنند و به دنبال مجازات مجرمانی میگردند که به کودکان تعدی می‌کنند. عاملان کشتار هزاران زن بيگناه در غزه، سوریه و حالا ایران عزیزمان، شعار "*زن، زندگی، آزادی"* و "*حقوق زنان*" سر میدهند و مواظبند که مبادا کسی در ایران به زور محجبه شود!! 🔹کودک خوارانی که دستشان به خون "*مجتبی ساجدی" ۴ روزه "محمدعلی کیالها" ۲۰ روزه "زینب صاحبی" ۲ ساله *و ... آغشته است، دم از *"مدرنیته نجات‌بخش*" می زنند!! 🔹بدون شک فلسفه وجودی تاسیس و مدیریت همه سازمان های عریض و طویل بین المللی و حقوق بشری، تئوریزه و سازماندهی کردن همان وحشیت و بربریت است. وگرنه سازمان حقوق بشری که با به خاک و خون کشیده شدن ۱۷۵ کودک معصوم و بیگناه مینابی، مهر سکوت بر لب بزند، اساسا چه کارکردی دارد؟! 🔹این متمدنان وحشی آمده اند که هر کشوری به اندازه سرسوزنی، در مقابل زیاده خواهی ها و چپاولگری هایشان بایستد، عقب مانده بخوانندش و با انواع مکانیسم های سیاسی، رسانه ای، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی منزوی اش کنند!! 🔹و حالا در "جنگ رمضان" این تمدن وحشی با تمام سبوعیت و ضلالتش در مقابل تمدن اسلامی _ایرانی ایستاده است. حالا به نظرتان انتخاب یکی از این دو جبهه کار سخت و دشواری است؟! اگر ذره ای شرف و انسانیت در وجود جهانیان باشد(که هست) به وضوح مشخص است که کدام جبهه، در طرف درست تاریخ ایستاده است...   ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🟥 رویکرد چین به جنگ آمریکا علیه ایران؛ نظاره گر محتاط با صبر استراتژیک 📃یادداشت های تحلیلی مرکز مطالعات آمریکا ✍🏻 محسن کشوریان آزاد، کارشناس اقتصاد سیاسی بین الملل و مسائل چین ◀️ مسئله تنظیم روابط چین با آمریکا و استراتژی کنونی گسترش همکاری با ایران دو موضوع کلیدی سیاست خارجی چین در زمان وقوع جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران بوده است. در قالب دو مسئله فوق، فرصت ها و تهدیدهای در بستر جنگ مذکور برای چین نمایان گشته و جایگاه آن به عنوان قدرت بزرگ موجب شده تا تبیین نگرش چین و سویه رویکرد آن نسبت به ابعاد جنگ مهم باشد. حال سوال این است پس از گذشت بیش از ۲۲ روز از جنگ، چین چگونه به این جنگ نگریسته است؟ نسبت به ابعاد آن چگونه می اندیشد؟ پاسخ به این پرسش ها از رهگذر پیشینه رویکرد کلان سیاست خارجی آن و اقدامات عملی کنونی قابل بررسی است. 🔴 جهت مطالعه متن کامل این یادداشت روی لینک‌ زیر کلیک کنید: http://ascenter.ir/?p=19230   ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
سرسپردگی یا ناتوانی؟ تاریخ ۲۰۰ سال ایران قبل از ۱۳۵۷، پر است از صفحات حضور بیگانگان. گاهی بصورت اشغال خاک، گاهی بصورت دخالت در امور سیاسی گاهی بصورت غارت منابع و ... اما باید تفاوت قائل شد بین دو سلسله قاجار و پهلوی در این مورد. قاجارها بعد از جنگ‌ ده‌ساله با روس‌ها و عقد قرارداد گلستان خود را نسبت به غرب ضعیف‌تر یافتند. راه حل بنیادی آن‌ها غربی‌شدن بود. اینکه شبیه غرب بشویم‌. روشنفکران قاجار از مروجان اصلی این مساله بودند که بعدها بخشی از این آرزویشان را پهلوی برآورده ساخت. قاجارها با کمک غرب به حکومت نرسیده بودند ولی اولین مواجهه سخت با را داشتند که منجر به شکست سخت در برابر روس ها و از دست دادن بخش بزرگی از سرزمین ایران بود. آنها دچار سرخوردگی شده بودند. این سرخوردگی و ضعف تا پایان عمر این سلسله ادامه داشت و هیچ وقت درست نشد. اما پهلوی فرق داشت. رضاخان اولین حاکمی بود که به هیچ ایلی تعلق نداشت و طبیعتا پشتوانه ایلی بزرگ را نداشت. در ایرانی‌ که ایل‌ها با قدرت شمشیر به حکومت می‌رسیدند رضاخان با و توسط بیگانه یعنی به حکومت رسید. حالا مساله تفاوت پیدا کرد. دیگر بحث بر سر احساس ضعف نبود بلکه پهلوی خود را وام دار انگلیس می دانست. این قدرت شمشیر و قدرت ایل نبود که رضاخان را رضاشاه کرد بلکه زمینه چینی انگلیسی‌ها بود در کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹ تا پاییز ۱۳۰۴ که او را به پادشاهی رساند. در حقیقت رضاخان مهره انگلیس بود. چرا؟ چون انگلیس او را آورد و انگلیس در شهریور ۱۳۲۰ او را برد. محمدرضا چطور؟ او هم خود را وام دار غرب می دید. در برهه تاریخی این غربی‌ها بودند که سلطنتش را برقرار و حفظ کردند. انگلیسی‌ها ابتدا در شهریور ۱۳۲۰ او را به شاهی رساندند. و آمریکایی‌ها در مرداد ۱۳۳۲ جلوی سقوط حکومت شاه فراری به ایتالیا را گرفتند و او به حکومتش ادامه داد. پس قاجارها خود را نسبت به غرب ضعیف‌تر می‌دیدند که البته عناصر نفوذی اجنبی هم کم در بدنه حاکمیتی نداشنند. ولی پهلوی خود را وام دار انگلیس و آمریکا می‌دید که اگر انگلیس نبود رضاخانی به شاهی نمی‌رسید و اگر آمریکا نبود محمدرضاشاهی بعد از مرداد ۱۳۳۲ شاید به سلطنت ادامه نمی‌داد. حالا اگر به جمهوری اسلامی ایران با این نگاه بنگریم می‌فهمیم که چرا حکومتی که برخواسته از خواست عمومی مردم بود و شعار نه شرقی نه غربی سر‌ می‌داد، باید انقدر مورد تهاجم دشمنان واقع شود؟ قدرت‌های استعماری و سلطه‌گر که سال‌ها بر منافع و منابع ایران چنگ انداخته بودند و ایران غنی را غارت می کردند و ایرانیان را در ضعف و نابسامانی نگاه می‌داشتند حالا با حکومتی مواجه بودند که مهمترین شعارش در برابر این قدرت‌ها بود. ۵۷ سال پهلوی وام دار انگلیس و آمریکا ایران را به این دو غارت‌گر هدیه کرده بود و حالا ۴۷ سال‌ است که جمهوری اسلامی به پشتوانه خواست مردمی که می‌خواهند مستقل باشند در برابر همه ناملایمات ایستاده است. این کلام نورانی امام شهیدمان است که فرمود: مسئله آمریکا با ما این است که می‌خواهد ایران را ببلعد اما ملت ایران و جمهوری اسلامی مانع تحقق هدف آنها هستند. ۲۸ بهمن ۱۴۰۴ 📝 سیداحمدابوترابی   ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🔰 جنگ رمضان تا روز بیست و پنجم 📝حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری 💠 کارگروه جنگ در اندیشه امامین انقلاب بیست و پنج روز از حمله وحشیانه آمریکا و اسرائیل به ایران عزیز گذشته و ما در این روزها شاهدِ تحولات وسیعی در منطقه و جهان بوده ایم. در این نوشتار بصورت مختصر به نتایج جنگ رمضان تا امروز می پردازیم. طبیعی است در ادامه اتفاقات مختلفی می تواند سرنوشت این جنگ و پیامدهای آن را تغییر دهد ولی بنظر ضروری می آید که ما در این مرحله، ارزیابی دقیقی از وضعیت فعلی با نگاهی به دست آوردهای جنگ در دو سوی درگیری داشته باشیم. ♦️اول: دست آوردهای ایران ▫️خدشه در تصویر قدرت مطلق و هژمونی آمریکا درجهان ▫️خدشه در تصویر اقتدار مطلق نظامی و تسلیحاتی آمریکا در جهان ▫️خدشه در تصویر سیاسی آمریکا و پایبندی آن به تعهدات بین المللی ▫️خدشه در روابط بین الملل آمریکا با عدم مشارکت هم پیمانان در جنگ علیه ایران ▫️فعلیت یافتن ظرفیت ملی جمهور مردم در مدیریت و راهبری حین جنگ و عبور از بحران ها ▫️اثبات اراده و قدرت منطقه ای ایران ▫️اثبات تسلط ایران بر عبور و مرور تنگه هرمز ▫️اثبات توان راهبردی-تاکتیکی، دفاعی و آفندی ایران دربرابر قوی ترین ارتش تاریخ بشر ▫️اثبات استحکام نظام جمهوری اسلامی ایران با پشتیبانی مردم ایران ▫️اثبات کارآمدی جمهوری اسلامی در مدیریت دوران جنگ با وجود ترور سران نظام ▫️اثبات بازدارندگی نسبی با تحمیل هزینه سنگین نظامی، اقتصادی، سیاسی و راهبردی در فرض حمله به ایران ▫️اثبات توان کنترل امنیتی جمهوری اسلامی ایران با جلوگیری از آشوب و اغتشاش داخلی ▫️توسعه پیامدهای جنگ به اوضاع سیاست داخلی آمریکا و اسرائیل ▫️توسعه پیامدهای جنگ به اوضاع اقتصادی منطقه و جهان بویژه موضوع انرژی و حمل و نقل ▫️تحمیل اراده ایران در اهداف و مدیریت جنگ و پیامدهای پساجنگ باجلوگیری از تجزیه و حفظ تمامیت ارضی ایران ▫️ترمیم موقت برخی شکاف های سیاسی و اجتماعی و تحقق پیوندهای ملی در دوره جنگ ♦️دوم: دست آوردهای آمریکا و اسرائیل ▫️ترور سران نظام جمهوری اسلامی بویژه رهبری شهید ▫️ترور مردم و ایجاد ناامنی و تهدید در ایران ▫️ایجاد خسارت و آسیب به برخی از مراکز نظامی، صنعتی و امنیتی در ایران ▫️ایجاد ناامنی در مسیر رشد اقتصادیپ ایران بویژه تهدید در حوزه سرمایه گذاری خارجی در دوره جنگ ▫️ایجاد ناامنی در بروکراسی ایران، تعطیلی ادارات و اختلال در نظم موجودِ پیش از جنگ ▫️ایجاد اختلال در روابط بین المللی ایران با برخی کشورهای همسایه حوزه خلیج فارس 💡فهرست فوق در ادامه جنگ تغییراتی خواهد کرد ولی نکته بسیار مهم در بازخوانی دست آوردها این است که جنس دست آوردهای ایران راهبردی و دست آوردهای دشمن تاکتیکی و موقت است. دلیل اصلی این امر را می توان در ماهیت جنگ رمضان و عدم راهبرد مشخص آمریکا برای آغاز جنگ دانست. در پایان توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که میان آمریکا و اسرائیل در راهبردِ آغاز جنگ رمضان تفاوتی وجود دارد که درجای خود باید مورد بررسی و تأمل قرار گیرد. ان شاء الله با پیروزی ایران اسلامی، افق های جدیدی در آینده برای کشور بازخواهد شد. ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🚦متحد ما کیست ✍️محمود ذکاوت 🔹جهان جدید، عصر ائتلاف‌ها ست. اما متحد ما کیست و با کدام کشور یا کشورها باید پیمان ببندیم. یکی از روایت‌های تاریخ معاصر ایران، همین مسئله ائتلاف‌ ایران با دیگر کشورها ست. استعمار روس که سراغ ما آمد فکر کردیم می‌توان با فرانسه و انگلیس علیه آن هم‌پیمان شویم. یا حداقل روی بخش از یاری‌شان در این تقابل حساب باز کنیم. اما نشد و نکردند. 🔹بدتر انگلیس فرصت را برای گرفتن امتیاز بیشتر از ایران غنیمت شمرد. بعدا کاشف به عمل آمد که بله روس‌ها و آنگلوساکسن‌ها یک دوجین قرارداد مخفی با هم جهت تقسیم منافع، منابع و حتی خاک ایران امضا کرده اند. فکرش را بکنید ما بین اینکه به کدامیک از این دو کشور آویزان شویم دو دل بودیم و بین‌مان کلی دعوا بود ولی آنها از قبل با هم قرار مدارشان را کرده بودند. 🔹وقتی که از روس و انگلیس آبی برای ما گرم نشد گفتیم چیکار کنیم. رفتیم سراغ «نیروی سوم برای موازنه منفی» برای این موضوع باز به فرانسه فکر کردیم، کم‌کم پای آلمان و آمریکا نیز برای این مسئله به ایران باز شد. اما این هم به جایی نرسید. بخشی از این موضوع ناشی از سنگ‌اندازی روس‌ها و انگلیسی‌ها بود اما مهمتر از این، عدم اراده نیروی سوم برای قرار گرفتن کنار ما دربرابر دیگر نیروهای استعماری بود. 🔹 هر جا هم دریچه‌ای برای این همکاری باز می‌شد ناشی از اشتراک مساعی همین نیروهای استعماری با هم بود. به عبارت دیگر دولت‌های استعماری چه شرقی و چه غربی در سیاست خود در قبال ایران با هم رقابت‌های گوناگونی داشتند اما در یک چیز اتفاق نظر داشتند، برای ایران نباید دربرابر هم قرار گیرند. مثل همیشه در توافق‌های پنهانی بین خودشان عرصه، میزان و دامنه دخالت‌های هر یک را مشخص می‌کردند. 🔹ما هم دلخوش بودیم که متحد داریم. نهضت و در ادامه انقلاب اسلامی پاسخ دقیقی به این مسئله داد. ایران به جای آویزان شدن به این و آن باید منطقه را بیدار کند. مردم منطقه محل توجه ما شد. از افغانستان و پاکستان تا لبنان سخن انقلاب اسلامی را شنیدند. اکنون در جنگ سخت ما نیروهای هم‌پیمان با ما حزب‌الله لبنان و مقاومت عراق است و در یمن هم حوصله انصار الله سر رفته که می نوبتش می‌شود اساسی وارد این نبرد شود. در این میان الأزهر مصر علیه ایران فتوای صد من یک غاز می‌دهپ اما همانجا ملت بر دهن شیخ خاک می‌پاشند. 🔹بیداری که رخ دهد، اتحادها و ائتلاف‌ها شکل می‌گیرد. سید روح‌الله نیک به ما گفته چه کسانی تا آخر خط با ما خواهند بود. و امروز عیان است. از عراق و لبنان چنان خصم ما را مورد ضربه قرار می‌دهند که انگار تیرهای آن‌ها از تهران شلیک می‌شود. تاریخ معاصر به خوبی این صحنه را به ما نشان می‌دهد که ائتلافی از خارج با ما صورت نمی‌گیرد بلکه ایران خود باید اتحادش را بسازد. با همین نیروها، مردم و کشورهای منطقه. 🇮🇷 اندیشکده مطالعات ایران   ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🚦کرامتِ بیعت‌ناپذیر، تأملی تمدنی در پیوند عاشورا و هویت ایرانی ✍ محمدصادق تقی زاده طبری 🔰امام خامنه ای شهید در آخرین سخنرانی خود فرمودند: ملّت ایران درسهای اسلامی و شیعیِ خودش را خوب بلد است؛ میداند که چه‌ کار کند. امام حسین (علیه السّلام) فرمود: مِثلی لا یُبایِعُ مِثلَ یَزید؛ کسی مثل من، با کسی مثل یزید بیعت نمیکند. ملّت ایران در واقع میگویند: ملّتی مثل ما، با این فرهنگ، با این سابقه، با این معارف عالی، با سردمدارانی مثل افراد فاسدی که امروز در آمریکا بر سر کارند، بیعت نخواهد کرد. ۱۴۰۴/۱۱/۲۸ 🔺«مثلی لا یُبایِعُ مِثلَ یزید»؛ عبارتی که از عمقِ جانِ تاریخِ تشیع و در بطنِ حماسه‌ی عاشورا برخاسته است، چکیده‌ی یک منطقِ هویتی و تمدنی برای جامعه‌ای است که خود را در امتدادِ آن میراثِ سترگ می‌بیند. جامعه‌ی ایران اسلامی، در طولِ تاریخِ پرفراز و نشیب خود، همواره این آموزه را به مثابه معیاری برای بودن و زیستن در خود بازپرورانده است. این معنا، عنصری بنیادین در تار و پودِ فرهنگِ ملی و هویتِ دینیِ ایرانی بدل گشته است. 🔸هنگامی که جامعه‌ای، چون ایران اسلامی، خود را وارثِ مکتبِ امام حسین(ع) می‌داند، درمی‌یابد که کرامتِ انسانی، اصالتِ معنوی و حقِ تعیینِ سرنوشت، خطوطِ قرمزی هستند که نباید زیر پا گذاشته شوند. منطقِ امتناع از بیعت با یزید، در بسترِ درکِ این جامعه، نه یک انتخابِ صرفاً سیاسی، بلکه تجلیِ یک انتخابِ بنیادینِ وجودشناختی است، انتخابِ میانِ حفظِ گوهرِ انسانیت و پذیرشِ ذلتِ انحطاط. این جامعه، تاریخِ خود را با همین منطقِ مقاومت در برابرِ سلطه، ایستادگی در برابرِ تحمیل و پاسداری از استقلالِ معنوی و فرهنگی خویش ساخته است. 🔹در مواقعِ فشار، تهدید یا هرگونه تلاش برای تحمیلِ اراده‌ای بیگانه بر اراده‌ی جمعی، جامعه‌ی ایران اسلامی، همان‌گونه که در تاریخِ خود بارها نشان داده است، به عمقِ معنای «مِثلی لا یُبایِعُ مِثلَ یزید» رجوع می‌کند. این رجوع، از سرِ صیانت از هویتِ خویش است. این بدان معناست که جامعه، «خود» را، «فرهنگ» خود را، «ارزش‌های» خود را، و «استقلال» خود را، امری یگانه و بی‌مانند می‌بیند که نباید با سازوکارهایی که ذاتاً با آن در تضادند، درآمیزد یا به آن‌ها تن دهد. این، تجلیِ یک «فهمِ تمدنی» است؛ فهمی که نشان می‌دهد چگونه حفظِ روحِ یک ملت، در گروِ وفاداری به اصولِ بنیادینِ آن است. 🔸جامعه‌ی ایران اسلامی، با تکیه بر این میراثِ غنی، همواره کوشیده است تا در برابرِ هرگونه تلاش برای تبعیّت یا انحلالِ هویتی، بایستد. این ایستادگی، در سطحِ فرهنگی و تمدنی، به معنای پاسداشتِ «خود» و نفیِ هرآنچه که این «خود» را تهدید کند، چه در ظاهر و چه در باطن. این منطق، جامعه را به سوی خوداتکاییِ معنوی و پویاییِ فرهنگی سوق می‌دهد؛ به گونه‌ای که بتواند در برابرِ امواجِ گوناگونِ تحمیلی، با اتکا به ایمان الهی و ذخایرِ هویتیِ خویش، مقاومت کرده و مسیرِ تمدنیِ خود را بپیماید. این، در واقع، تجسمِ روحیه‌ی حسینی در دورانِ معاصر است؛ روحیه‌ای که عزت، کرامت و اصالت را بر هرگونه سازشِ ناپسند ترجیح می‌دهد و جامعه را به سوی شکوفاییِ حقیقی رهنمون می‌سازد. ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🔰مطالبه‌گری اجتماعی در شرایط جنگ؛ فرصت‌ها و چالش‌های مدیریت انتظارات 📝حجت الاسلام سید علیرضا تقوی 💠 کارگروه جنگ در اندیشه امامین انقلاب 🔶در جوامع متکثر، وجود سلایق مختلف و مطالبه‌گری مستمر مردم لازمه پویایی و تکامل ساختارهای اجتماعی است. در بزنگاه‌های حساس سیاسی و امنیتی همچون «جنگ رمضان» که با حضور میدانی و ابراز خواسته‌های حداکثری از سوی اقشار گوناگون مردم همراه بوده، به تولید ظرفیت‌های بی‌بدیلی برای نظام سیاسی منجر شده است. در واقع، این تبلور اراده عمومی است که «امکان» و «اعتبار» تصمیمات حاکمیتی را در عرصه‌های تقابل افزایش می‌دهد و به عنوان پشتوانه‌ای مستحکم برای اقدام عمل می‌کند. اما این پدیده مثبت، مستعد آسیب‌هایی است که نیازمند واکاوی‌های دقیق است. 1️⃣. کارکرد مثبت تنوع آراء و تولید اهرم‌های قدرت وجود دیدگاه‌ها و ایده‌آل‌های متنوع برای عبور از بحران‌ها یا پایان دادن به منازعات، فی‌نفسه یک فرصت است. در یک نظام حکمرانی مطلوب، تکثر آراء موجب بسط گزینه‌های روی میز حاکمیت می‌شود. پشتیبانی مردم در جهت تحقق اهداف کلان، در عمل به عنوان ظرفیتی استراتژیک عمل کرده و دست دستگاه‌های تصمیم‌گیر را برای اتخاذ رویکردهای قاطع‌تر باز می‌گذارد، چه‌آنکه امام شهید انقلاب اسلامی، بعد از هدف قرار دادن پایگاه عین‌الاسد، پشتیبانی مردم را، به‌عنوان ظرفیت بسترساز برای اقدامات نظامی برای دستگاه حاکمیتی معرفی نمود: «فریاد انتقام ملت ایران، سوخت حقیقی موشک‌هایی بود که پایگاه آمریکایی را زیر و رو کرد» (27/10/1398) از این منظر، مطالبه‌گری عمومی، «امکان» نظام را برای پیشبرد اهدافش ارتقا می‌بخشد. 2️⃣. آسیب‌شناسی مدیریت انتظارات و بازتعریف پیروزی یکی از مهم‌ترین رسالت‌های نخبگان و صاحبان تریبون، تنظیم سطح توقعات جامعه است. آسیب زمانی رخ می‌دهد که تصویر پیروزی در افکار عمومی به شکلی کاملاً آرمانی و دور از واقعیت‌های چندوجهیِ میدان ترسیم شود. در چنین شرایطی، هرگونه دستاورد واقعی و ملموسی که توسط سیستم محقق شود، در برابر آن آرمان دست‌نیافتنی، ناچیز و ناکافی جلوه می‌کند. این امر موجب بروز احساس شکست و نارضایتی در جامعه می‌شود؛ پدیده‌ای که در تضاد مستقیم با هدف اصلی مطالبه‌گری یعنی ارتقای قدرت ملی است، چه آنکه در طول جنگ 12 روزه، تصاویر آرمانی از پایان جنگ، باعث شد تا با اعلان آتش بس، احساس پیروزی در عموم آحاد جامعه وجود نداشته باشد، در حالی که رهبر شهید انقلاب اسلامی، طلیعه سومین پیام خود خطاب به ملت ایران را به تبریک پیروزی بر رژیم صهیونیستی اختصاص دادند: «لازم میدانم به ملّت بزرگ ایران تبریک عرض بکنم. چند تبریک به ملّت عرض میکنم: یکی تبریک پیروزی بر رژیم جعلی صهیونیست. رژیم صهیونی با آن همه هیاهو، با آن همه ادّعا، در زیر ضربات جمهوری اسلامی تقریباً از پا درآمد و له شد.» (05/04/1404) 3️⃣. تحدید گزینه‌های راهبردی و طرد سرمایه‌های انسانی تصمیم‌گیری در سطح کلان حکمرانی، برآیندی از اطلاعات جامع در حوزه‌های سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی است. اگر بخش‌هایی از جامعه به واسطه آرمان‌گراییِ صرف، مجریان و تصمیم‌گیرانی را که بر اساس مقدورات و مصالح کلان عمل می‌کنند، به محافظه‌کاری، بزدلی یا خیانت متهم کنند، پیامدهای مخربی به دنبال خواهد داشت از جمله: • نخست: سرمایه‌های انسانی و ظرفیت‌های مدیریتی که می‌توانند در مناصب و موقعیت‌های خود، کنشگری مؤثری در دفاع از نظام اسلامی داشته باشند، تخریب و سرخورده می‌شوند. • دوم: هزینه تصمیم‌گیری عقلانی برای حاکمیت به شدت بالا می‌رود و در نتیجه، دست نظام برای حرکت به سمت مصلحت‌های واقعی و مبتنی بر خرد جمعی بسته می‌شود. 🔻با توجه به آنچه ذکر شد، مطالبه‌گری اجتماعی یک موتور محرک ضروری برای تولید قدرت و بازدارندگی است؛ مشروط بر آنکه با عقلانیت و اعتماد به جامع‌نگریِ ساختار حکمرانی همراه باشد. صاحبان تریبون و جریان‌های پیشرو باید ضمن حفظ پویایی جامعه و تشویق به آرمان‌خواهی، از ایجاد دوقطبی‌های کاذب همچون دوقطبی خائن/قهرمان و ترسیم سقف‌های دست‌نیافتنی برای پیروزی پرهیز کنند. تنها در این صورت است که مطالبه‌گری، بدون آنکه دست حاکمیت را در پیگیری مصالح ملی ببندد، به ابزاری قدرتمند برای پیشبرد اهداف نظام اسلامی تبدیل خواهد شد. ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🚦 تحولات جهان کجا رقم می‌خورد؟ ✍ محمود ذکاوت پژوهشگر ارشد اندیشکده مطالعات ایران 🔹 کتاب‌های تحولات ایران و جهان را که ورق بزنیم، نه تنها تأکید دارند که سرنوشت ما را قدرت‌های جهانی رقم زده‌اند بلکه برای آن استدلال و استناد هم می آورند، صغرا و کبرا می‌چینند، تا به ما تفهیم کنند ارادۀ ما کم‌ترین نقش را در مسیر این تحولات داشته‌اند. فرقی نمی‌کند نویسندهٔ این کتاب‌ها ارنست گامبریج باشد یا اریک هابزبام، علیرضا ازغندی و حاتم قادری باشد یا عبدالله شهبازی، در نگاه آن‌ها ما پیرو تصمیم‌هایی هستیم که عده‌ای پشت میزنشین در اروپا و آمریکا گرفته‌اند. 🔹انقلاب اسلامی این جماعت تحولات‌نویس را بیدار نکرد. اما هنوز دیر نیست به امروز ایران باید نگریست. خبر کذب مذاکره را همگان شنیدند. اما چرا ادامه نیافت؟ جنگ رمضان دوباره دارد مورخان را انذار می‌دهد. نه فقط مورخان بلکه جماعت تحت تأثیر این جنس از تاریخ‌نگاری نیز مخاطب تحولات امروز ایران، منطقه و جهان هستند. 🔹دیگر سال ۱۳۶۷ نیست که گزارش‌های تهیه شده از پشت میزها و دور از میدان، خیابان و مردم، حکم به ناتوانی در جنگ دهند. حالا مردم در خیابان مسیر تحولات را مشخص می‌کنند. خوابی که قدرت‌ها و خاندان‌ها برای این ملک دیده‌اند محقق نخواهد شد.‌ میدان را نیز همین مردم رهبری می‌کنند. 🔹 فرماندهان نیز چشم به همین خیابان دارند. سید مجید موسوی این را مدام گوش‌زد می‌کند. البته این موضوع مطلقاً به معنای تعیین تکلیف سیاست جنگ در کف خیابان نیست، که اگر بود هم امر مذمومی نیست. بلکه نشان از رابطهٔ مستقیم مردم و جنگ دارد. 🔹 معرکهٔ کنونی صرفاً تقابل دو تمدن یا دو هویت بر سر منافعی چند نیست. این نبرد می‌تواند آغازگر طرحی نو برای تاریخ و تاریخ‌نگاری باشد. تاریخی که پس از سال‌ها تحولاتی را در ایران، منطقه و جهان رقم خواهد زد که آغازگر آن مردم ایران هستند و رخداد را از منظر و دغدغهٔ ایشان خواهد نگریست. 🔹 مردم خود برای تاریخ‌شان تعیین تکلیف می‌کنند. مردمی که خداوند ارادهٔ آنان را در این مسیر محکم کرده است. مبدأ این تاریخ ایران است اما تأثیر آن نه تنها منطقه بلکه جهان را نیز درگیر کرده است. خیابان‌های ایران اکنون قیمت انرژی جهان را تعیین می‌کنند. چند و چون ائتلاف‌های جهانی نیز تحت تأثیر همین خیابان است. تاریخ‌نگاری فصل جدیدی را تجربه خواهد کرد. ▪️ برخلاف ادعاها و کلیشه‌های کتب مشهور تحلیلی تاریخ، حالا این مردم ایران هستند که در کف خیابان، تحولات اساسی جهان را رقم می‌زنند. 🇮🇷 اندیشکده مطالعات ایران ┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅ 🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/