✍مشروعیت نظام اسلامی به چیست؟
مشروعیت حاکمیت سیاسی در اسلام بر دو بال اسلام و مردم استوار است.
🔸در حاکمیت سیاسی اسلام ناب
برای ایجاد مشروعیت باید از دومعنا برحذر بود:
اول حاکمیت سیاسی با تکیه صرف بر آراء جمعی مردم است که باطل و غلط است.
و دوم حاکمیت سیاسی بر مبنای اسلام صرف و بدون نقش مردم است که انحراف و دیکتاتوری مقدس است.
و هر دو معنا باطل وفاقد مشروعیت هستند،
در نظر اصیل اسلام ناب
#اسلام بدون مردم و
#مردم بدون اسلام
دو مسیر انحراف از مشروعیت سیاسی هستند.
🔸بنابراین در "حرف نو"انقلاب اسلامی مشروعیت دایر مدار «اسلام» و«مردم محوری» خواهد بود.
وروایت صحیح از اسلام و مردم هم در این پیوند مقدس مهم خواهد بود.
✔️منظورمان از اسلام چیست؟
برای تحقق شرط اسلامیت نظام ، برای ایجاد مشروعیت، باید به شاخصههایی مثل ایمان،عدالت خواهی، ظلم ستیزی، استکبار ستیزی و کارآمدی توجه کرد ومرادمان از اسلام امثال این شاخصه ها است.
و معنای "تنفیذ" هم در این عالَم معنایی خلق میشود.
"تنفیذ"امضای ولی فقیه از حفظ ضابطه های دین در مجرای مردم سالاری دینی است.
✔️نقش مردم در کنار اسلام چگونه است؟
مردمی که «هویت دینی» را شکل میدهند و«اقامه دین» با آنهاست ،عامل مشروعیت خواهند بود.
مردم عامل فعلیت نظام مشروع نیستند، بلکه مردم شرط دیگری از مشروعیت نظام سیاسی اسلام اند.
اسلام یک امر آسمانی و تکوینی صرف نیست که در لوح محفوظ باشد بلکه هویت اسلام از توحید و ولایت گرفته تا شریعت و قوانین آن با معنای جمهوریت وانسان گره خورده است.
معنای مردم قبل از مرحله «فعلیت دین »با «هویت دینی» همراه است.
مردم و اسلام دو حقیقت به هم وابسته در عالم معنا و تحقق و اجرا میباشند.
۲۹تیر ۱۴۰۳
سعید غفاری
https://eitaa.com/saeedghfary
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حسین ما در این زمان . . .
6.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خیلی حیف شد....😭
▪️من همچنان دلتنگ تو هستم😭
🇮🇷🇵🇸 فرماندهی ایرانی در عراق شهید میشود، فرماندهی فلسطینی در ایران
💠 جوان اهل سنت فلسطینی برای سرباز شیعهی ایرانی اشک میریزد.
🔶🔹 امام شیعهی انقلاب اسلامی بر پیکر شهید اهل سنت فلسطینی نماز میخواند و مردم شیعهی تهران او را بدرقه میکنند...
🌐 این جغرافیای بدون مرز مقاومت است.
❇️ این، یعنی حذف مرزهای اعتباری وستفالیایی بهواسطهی گسترهی جهانی انقلاب اسلامی
💎 امام خمینی (ره):
💯 ما میگوییم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست، ما هستیم.
ما بر سر شهر و مملکت با کسی دعوا نداریم. ما تصمیم داریم پرچم «لاالهالاّالله» را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز درآوریم...
💯 جنگ ما جنگ عقیده است و جغرافیا و مرز نمیشناسد. ما باید در جنگ اعتقادیمان، بسیج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راهاندازیم...
(پیام بهمناسبت پذیرش قطعنامهی ۵۹۸، تیر ۱۳۶۷)
https://eitaa.com/saeedghfary
.
نیروهای مسلح دوتا دلیل برای تاخیر
در حمله به رژیم صهیونسیتی دارند
اولی دیونه کردن و به هم ریختن روح و روان صهیون ها
دومیش هم خسته کردن کانالدار های ایتا
و تلگرامی که دست از تعیین تکلیف برای نیروهای مسلح بردارند.
😎
حاج پرویز تفریشی چند سال پیش درمجلس روضه ای می گفت:
کاش بعد از شهادت, جسم انسان بسوزه،
حتی نشانه ای أزش نمونه.
مدتها به این رؤیای مومنانه فکرکردم.
چطور میشه!؟
شهدای گمنام گاوازنگ پناهگاهی برای زیارت این معنا بود.
غریب و بی نام.....
اما امروز هنوز برای تو میسوزم!
برای چگونگی وصالت،
برای غایت زیبایی که پیدا کردی.
تو چگونه زیستی که تو را سوزاندند؟
تو که بودی که نشانه یافتنت،
انگشترت بود.؟
تو چه کردی که آواره بیابان ها شدی.؟
تو چه عهدی با غریب نینوا داشتی؟
دنبال چه بودی که ساعت ها در خلوت مستانه ات پنهان از نگاه مردم بودی؟
با که قرار داشتی که این مقدار بیقرار بودی؟
پیکرت در قدمگاه انبیاء و اولیاء است.
اما اکنون تو کجایی!؟
به من بگو کجایی وچه میکنی؟
#شهید سید ابراهیم رئیسی
https://eitaa.com/saeedghfary
16.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅کاملاً موافقم.
بد جور از تحجر میخوریم.
تحجر قشر خاص یا گروه خاصی نیست.
تحجر روح حاکم برنوعی از روایت دینی است.
و اگر در یک کلمه بگویم، اختلال در تفسیر معنای«ولایت» است که عارض بر دینداری ما شده است.
"تعبد" بدون "تعقل" را میپذیرد اما "تعقل" "بدون" تعبد را نقد میکند.
"دین بدون مردم" را میپذیرد اما "مردم بدون دین" را منکَر میداند.
و دهها مورد دیگر.
در حالی که تعبد بدون تعقل و تعقل بدون تعبد دو روی یک سکه هستند.
همانطور که "مردم بدون دین" کفر نوین بشری است اما "دین بدون مردم" هم استبداد سنتی و به نام دین است.
هرچند نام دین داشته باشد،
اما تحجر است وآفت دین.
(خارج از اتمسفر انتخابات تأمل کنید)
https://eitaa.com/saeedghfary