May 11
May 11
🔹دکتر سعید جلیلی در نخستین دیدار کاری سال 97 با گروه جهادی شهید وزوایی دانشگاه صنعتی شریف دیدار و گفتگو کرد.
مشروح خبر 👇
@saeedjalily ✅
🔻اهم سخنان دکتر جلیلی در دیدار با گروه جهادی شهید وزوایی دانشگاه شریف:
✅ کاری کنید که مردم مناطق محروم خود را باور کرده و با استعدادهای درونی شان آشنا شوند.
✅چند ماه قبل در سفر به چابهار با مردم کپرنشین آنجا دیدار کردم و دیدم متاسفانه حتی به برخی از ساده ترین حقوق ابتدایی خودشان نیز آشنا نیستند. مثلا در حالی که زیر خط فقر بودند اما یارانه نمی گرفتند!
✅انجام برخی کارها نیاز به بوروکراسی و بودجه جدید ندارد، مثلا اخذ اسامی و کد ملی افراد و راهنمایی برای اخذ یارانه از ابتدایی ترین کارهایی است که یک گروه جهادی می تواند انجام دهد. چنانچه بعد از سفر چابهار وقتی اطلاعات لازم به آقای نوبخت ارائه شد، ایشان بلافاصله دستور به اقدام دادند.
✅نوعی از کمک به مردم در قالب اردوهای جهادی، «مطالبه تخصصی» است. مثلا اگر در منطقه ای اداره برق کم کاری کرده بهتر است به جای ساخت دیوار، همان چند روز را به اداره برق بروید و با مطالبه حقوق مردم آن منطقه، مشکل آنها را حداقل در یک زمینه حل کنید.
✅ دانشجویان باید مزیت های نسبی خود را در اردوهای جهادی بکار گیرند، مثلا یک دانشجوی پزشکی باید به جای ساخت دیوار، مشغول خدمات دهی پزشکی به مردم مناطق محروم شود.
✅ یکی از مهم ترین وظایف گروه های جهادی «ظرفیت سنجی» از مناطق مختلف است.
✅ ظرفیت سنجی را بسیاری از ادارات نمی توانند به خوبی گروه های جهادی انجام دهند و اتفاقا اگر مسئولین دولتی هوشمند باشند باید دنبال گروه های جهادی باشند تا از تجارب و ظرفیت سنجی های آنها از مناطق مختلف، حداکثر استفاده را انجام دهند.
https://goo.gl/6Q4nyX
✅یک بعد عدالت این است که شرایطی فراهم شود تا تمام استعدادهای کشور امکان شکوفا شدن پیدا کنند نه آنکه کسی که در شمال تهران زندگی میکند بواسطه فراهم بودن انواع امکانات بتواند در یک عرصه موفق شود اما کسی که در یک منطق محروم زندگی می کند علیرغم استعداد درونی و فقط به خاطر نبود امکانات، موفق نشود!
✅ در سال 95 از مجموع 230 هزار میلیارد تومان بودجه کشور، 180 هزار میلیارد تومان آن فقط هزینه ساختار اداری و بوروکراسی کشور شده، در حالی که علیرغم این هزینه عظیم، بسیاری از کارها آنطور که باید انجام نشده.
✅گروه های جهادی باید با «مشارکت موثر» به ادارات و دستگاه های کشور کمک کنند تا این هزینه ها موثر شود.
✅زمانی کارها نتیجه لازم را در بر دارد که به صورت «جبهه ای» انجام شود، لذا تا جای ممکن تجارب موثر خود را با سایر گروه های جهادی به اشتراک بگذارید.
✅ «باشگاه کشاورزان جوان» که به طور خاص نیز مورد تقدیر رهبر معظم انقلاب قرار گرفت، بر اساس توانمند سازی روستاها بر پایه «خود باوری های هر روستا برای حل مشکلات به دست خود آنها» شکل گرفته که شما نیز می توانید از این الگوی موفق استفاده کنید.
#دولت_سایه
🔻 کانال دکتر سعید جلیلی👇
@saeedjalily 🔹
🔹گفتاری از دکتر جلیلی به مناسبت میلاد حضرت علی علیه السلام
کسانی هستند که در «هر دولتی» وقتی اوضاع خوب است بیشترین بهرهبرداری مانند وامها و ... دارند ولی در مواقع بلا و جنگ و ... کمترین کمک را دارند! اگر صحبت از انصاف با مردم در مقابل چنین افرادی بیان شود ناراحت میشوند، اگر خطایی بکنند عذرخواهی نمیکنند و خلاصه هر دولتی با هر گرایشی بر سر کار می آید می بینید که اینها تغییری نمیکنند! شاید اسم آنها را امثال من و شما هم خیلی ندانیم اما دقیقا همین افراد هستند که فساد را مانند موریانه به جامعه تحمیل میکند. ویژهخوارانی که به تعبیر #حضرت_علی علیه السلام در شرایط راحتی فقط میمکند و در سختی فرار میکنند!
در مقابل این افراد، جماعتی از مردم وجود دارند که به واسطه چنین عملکردی در "استضعاف" قرار میگیرند و همین "توده های مردم" هستند که هنگام مقابله با دشمن پای کار میایستند و «عمادالدین» یعنی تکیهگاه نظام و اسلام هستند.
برای همین است که حضرت علی علیه السلام در بخشی از نامه معروف خود به مالک اشتر می فرمایند: «خواص و نزدیکان کسانی هستند که به هنگام آسایش بر دوش والی، باری گراناند و چون حادثهای پیش آید کمتر از هر کس به یاری اش برخیزند و خوش ندارند که به انصاف درباره آنان قضاوت شود! اینان همه چیز را به اصرار از والی میطلبند و اگر عطایی یابند، کمتر از همه سپاس میگویند و اگر به آنان ندهند، دیرتر از دیگران پوزش میپذیرند! در برابر سختیهای روزگار، شکیبایی شان اندک است. اما ستون دین و ساز و برگ در برابر دشمنان، عامه مردم هستند، پس باید توجه تو به آنان بیشتر و میل تو به ایشان افزونتر باشد.»
🔹بخشی از سخنرانی در دانشگاه کردستان/ 24 آبان 95
@saeedjalily ✅
🔹«جمهوری» از دید امام یک تعارف نبود، مبنای عمیق دینی داشت
جمهوریت در نظام اسلامی تنها یک «شکل حکومتی» نیست بلکه یک «حقیقت» است. به همین خاطر به فهم «جمهوریت» بر مبنای اندیشه اسلام ناب نیاز داریم. جمهوری در نگاه امام (ره) یک تعارف نبود بلکه یک «مبنای عمیق دینی» داشت و درواقع جمهوریت در کنار اسلامیت، یک نمونه متعالی از حکومتداری را نشان میدهد. جمهوری اسلامی یعنی انتخاب اسلام توسط مردم.
رهبر معظم انقلاب در 14 خرداد 93 فرمودند: «افرادى گمان نکنند که امام بزرگوار ما، انتخابات را از فرهنگ غربى گرفت و آن را قاطى کرد با تفکر اسلامى و شریعت اسلامى؛ نه، اگر انتخابات و مردمسالارى و تکیه به آراء مردم، جزو دین نمیبود و از شریعت اسلامى استفاده نمیشد، امام هیچ تقیّدى نداشت؛ آن آدم صریح و قاطع، مطلب را بیان میکرد. این جزو دین است، لذا شریعت اسلامى چهارچوب است؛ در همه قانونگذارىها و اجراها و عزل و نصبها و رفتارهاى عمومى که تابع این نظم سیاسى و مدنى است، باید شریعت اسلامى رعایت بشود. و گردش کار در این نظام بهوسیلۀ مردمسالارى است؛ یعنى آحاد مردم نمایندۀ مجلس را انتخاب میکنند، رئیسجمهور را انتخاب میکنند، وزرا را با واسطه انتخاب میکنند، خبرگان را انتخاب میکنند، رهبرى را با واسطه انتخاب میکنند؛ کار، دست مردم است؛ این، پایۀ اصلى حرکت امام بزرگوار است. بنابراین امام بزرگوارِ ما شریعت اسلامى را که روح جمهورى اسلامى است، مورد تکیه قرار داده است؛ مردمسالارى دینى را هم که یک وسیله و ابزار است که آن هم متخَذ از شریعت است، مورد تکیه قرار داده.»
این موضوع در اندیشه دینی ریشه دارد. همانطور که میدانیم امام خمینی(ره) در وصیتنامه خود تصریح میکنند: «من با جرات مدعی هستم که ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر، بهتر از ملت حجاز در عهد رسولالله(ص) و کوفه و عراق در عهد امیرالمومنین و حسین بن علی (صلواتالله و سلامه علیهما) میباشند.» این مطلب برای این است که مردم ایران چنین انتخابی انجام دادند.
امام(ره) که خود را شاگرد کوچک مکتب انبیاء میدانستند اما چرا در زمان ائمه معصومین علیهالسلام امکان تشکیل حکومت اسلامی فراهم نشد؟ چرا در 5 سال حکومت حضرت علی علیهالسلام این حکومت امکان تداوم نداشت؟ چرا در زمان امام حسن علیهالسلام بیش از 6 ماه تداوم پیدا نکرد؟ چرا در زمان سایر ائمه علیهم السلام چنین حکومتی نتوانست محقق شود؟ قطعاً هر یک از امامان معصوم ما اسوه و قلههای این مسیر متعالی بودند اما چرا در زمان امام خمینی(ره) که خود را خاک پای ائمه علیهمالسلام میدانست این اتفاق محقق شد؟
تفاوتش در همان گواهی است که امام خمینی(ره) میدهد که در این زمان «مردم» مسیر هدایت دینی را «انتخاب» کردند، زیرا تا مردم انتخاب نکنند حتی زمانی که قلههای هدایت هم وجود داشته باشند، چنین چیزی تحقق نخواهد یافت.
... از مزایای جمهوریت و انتخابات متعدد در نظام اسلامی آن است که افراد باید گفتار و رفتار قابل دفاع داشته باشند. اگر کسی مدعی حرف و گفتمان حقی است باید بتواند از آن حق دفاع کند و باید برای اقناع افکار عمومی نسبت به آن حقیقت تلاش کند. کسی نمیتواند به بهانه اینکه موضوعی حق است خود را از اقناع افکار عمومی نسبت به این حقیقت معاف کند!
یعنی باید علاوه بر جنبه ثبوتی حقایق، برای اثبات آنها نیز روشنگری و تلاش کند. تلاش برای اثبات حقایق و اقناع افکار عمومی همان فعالیت گفتمانی است که موجب رشد و تعالی جامعه خواهد شد. جمهوریت نظام و انتخابات متعدد موجب جدی شدن و جدی گرفتن این تلاش میشود. گفتمان غالب یعنی باور مردم! یعنی هر قدر باور مردم به حقیقت نزدیکتر شود به همان میزان انتخاب آنها هم صحیحتر خواهد بود! کسانی که دغدغه انتخابات را دارند باید در جهت نزدیکتر شدن باور مردم به «حقیقت» تلاش کنند و این تلاش مستمر و همیشگی است و به ایام انتخابات محدود نمیشود و با چند رفتار شکلی و صوری هم محقق نمیشود و با یک شکست یا پیروزی هم این فعالیت متوقف نمیشود.
اگر کسی با نگاه دفاع از یک حقیقت در انتخابات فعالیت میکند اگر پیروز نشد یعنی در اقناع افکار عمومی نسبت به آن حقیقت موفق نبوده است و اگر پیروز شد باید تلاش واقعی برای تحقق و عینی نمودن آن حقیقت را شروع نماید.
🔸بخشی از گفتگوی دکتر جلیلی با نشریه پاسدار اسلام/ بهمن 1395
🔻 کانال دکتر سعید جلیلی👇
@saeedjalily 🔹
8.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ ویژه به مناسبت چهلم شهادت محمدحسین حدادیان
آیا جزییات و نحوه شهادت این شهید مظلوم را میدانید؟
@saeedjalily ✅
🔹متن و حاشیه دیدار دکتر جلیلی با عزت شاهی:
وقتی قهرمانانی مثل شما گمنام باشند فرصت جولان دادن برای قهرمانان بدلی فراهم می شود
عصر یک روز بهاری است که دکتر جلیلی وارد منزل عزت شاهی در یکی از محلات قدیمی تهران می شود. کوه مقاومت و مبارزه که حالا دقیقا 72 سال سن دارد اما دیدن چهره شکسته اش هنوز هم امید آفرین است.
عزت از همان ابتدا با کلام شیرینش شروع به گفتن خاطراتش می کند، خاطراتی که بخش هایی از آن در کتاب معروف خاطراتش هم ذکر کرده اما دوباره شنیدن آنها از زبان خودش شیرینی دیگری دارد.
تاکید دارد حتی یک لحظه هم فکر نمیکردم انقلاب پیروز شود و از زمانی که در مسیر مبارزه بودم برای خود یک حداقل و حداکثری را تصور می کردم. می گفتم حداقل در درگیری های خیابانی با ساواک کشته می شوم و حداکثر هم دستگیر و اعدام می شوم! تصور بیشتری برای زنده ماندن حتی به صورت حبس ابد هم نداشتم.
سخنانش را ادامه می دهد و می گوید من هم مانند خیلی های دیگر در زندان در معرض لغزش بودم و شاید ممکن بود زیر بار شکنجه های ساواک دوام نیاورم اما با کمک خداوند با وجود همه فشارها و شکنجه های روحی و جسمی، مقاومت کردم.
در ادامه تاکید می کند که برخلاف زندانی های مذهبی و مسلمان، مارکسیست ها و کسانی که تغییر ایدئولوژی داده بودند راحت به همه چیز اعتراف می کردند، چون دیگر اعتقادی نداشتند که به خاطر آن مقاومت کنند.
در بخش دیگری از سخنانش نیز از شکنجه های وحشیانه ساواک سخن می گوید ؛ از 6 ماه بسته شدن به روی تخت بدون لباس تا انواع شکنجه هایی که شنیدن آن نیز روح انسان را آزار می دهد. شکنجه هایی که با حالت طنز از آنها به عنوان «پذیرایی» یاد می کند...
جالب آنجاست که می گوید هنوز هم بعضی وقت ها کابوس آن سالها را می بیند و جالب تر آنکه در خوابهای امروزش هم بازجوها را سر کار می گذارد! و از دادن اطلاعات درست و دقیق به آنها حتی در خواب، طفره می رود.
اما این همه سخنان عزت شاهی نیست، در میان سخنانش گریزی نیز به رفتارهای برخی مسئولین می زند و از اشرافی گری ها، بریز و بپاش ها، سو استفاده ها و حتی کسانی که به اسم عدالت علیه ولایت شمشیر کشیده اند گلایه های زیادی دارد.
از تقدیر آقا از کتابش هم سخن می گوید، از اینکه ابتدا قصد انتشار کتاب خاطرات نداشت اما بعدها بواسطه ضرورت تاریخ نگاری صحیح انقلاب، مجبور به این کار شد و به لطف خدا خروجی کار نیز مورد رضایت و تفقد ویژه آقا قرار می گیرد.
goo.gl/EkKnpR
در ادامه دکتر جلیلی نیز با تاکید بر اینکه ما در معرفی امثال شما کوتاهی داشته ایم، می گوید: وقتی قهرمانانی مانند شما گمنام باقی بمانند، قهرمانان بدلی مجال جولان دادن پیدا میکنند و وظیفه بزرگ امروز ما این است که بتوانیم مجاهدت های امثال شما و رزمندگان دفاع مقدس را به نسل جدید نشان دهیم.
دکتر جلیلی در ادامه با بیان اینکه چند هفته قبل بازدیدی از کتابفروشی های جلوی دانشگاه تهران داشتم، گفت: باعث تاسف است که امروزکتاب هایی سعی در تحریف تاریخ و تطهیر رژیم پهلوی دارند.
وی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به عزت شاهی می گوید: امروز افرادی مثل شما به عنوان شاهدان گویای آن دوران که با همه وجود سخت ترین شکنجه ها ی ساواک را تحمل کردید باید برای نسل جدید جنایات رژیم پهلوی را بیان کنید که البته چاپ خاطرات شما گامی بسیار ارزنده دراین زمینه بود.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در پایان از این مبارز قبل از انقلاب خواست تا بیشتر در مجامع عمومی و دانشگاهی حاضر شود و به بیان خاطرات و تحلیل هایش از جریان انقلاب اسلامی بپردازد چرا که این کار امروز یک «ضرورت» است.
لازم به ذکر است کتاب خاطرات عزت شاهی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده و تا کنون ده ها بار تجدید چاپ شده است. این کتاب یکی از جذاب ترین و غنی ترین منابع مکتوب در روایت از سالهای قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می رود و رهبر معظم انقلاب نیز ضمن تمجید ویژه از این اثر، تاکید کردند که « من بخشهایی از این کتاب را چند مرتبه مطالعه کردهام.»
🔻 کانال دکتر سعید جلیلی👇
@saeedjalily 🔹
4_5920453125788927058.pdf
211.1K
بیانیه "کمیته آب" کارگروه نیروی دولت سایه در اعتراض به تشکیل «کارگروه ملی سازگاری با کمآبی» توسط دولت دوازدهم
@saeedjalily ✅