🔰گزارش تصویری-بخش دوم| بازدید نماینده رهبر معظم انقلاب در شورایعالی امنیت ملی از کارخانه ماشین های الکتریکی جوین(جمکو)
🔺مشاهده کامل گزارشتصویری و دانلود تصاویر
http://drjalily.com/photos/763
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰گزارش تصویری-بخش سوم| بازدید نماینده رهبر معظم انقلاب در شورایعالی امنیت ملی از کارخانه ماشین های الکتریکی جوین(جمکو)
🔺مشاهده کامل گزارشتصویری و دانلود تصاویر
http://drjalily.com/photos/763
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰گزارش تصویری-بخش چهارم| بازدید نماینده رهبر معظم انقلاب در شورایعالی امنیت ملی از کارخانه ماشین های الکتریکی جوین(جمکو)
🔺مشاهده کامل گزارشتصویری و دانلود تصاویر
http://drjalily.com/photos/763
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰گزارش تصویری-بخش پنجم| بازدید نماینده رهبر معظم انقلاب در شورایعالی امنیت ملی از کارخانه ماشین های الکتریکی جوین(جمکو)
🔺مشاهده کامل گزارشتصویری و دانلود تصاویر
http://drjalily.com/photos/763
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گزارش شبکه استانی خراسان رضوی از بازدید سه ساعته دکتر سعید جلیلی از کارخانه ماشینهای الکتریکی جوین(جمکو)
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰گزارش تصویری| حضور دکتر سعید جلیلی در مراسم رونمایی از کتاب عملیات احیا
🔸نماینده مقام معظم رهبری در شورایعالی امنیت ملی در مراسم رونمایی از کتاب عملیات احیا که در شهر سبزوار برگزار شد حضور یافت. این کتاب روایت صعود شرکت جمکو از شرایط بسیار نامطلوب مدیریتی و اقتصادی به نقطه صادرات و رقابت افتخارآمیز بر لبههای علم و فناوری است.
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰عملیات احیا؛ نمونه بارز امتداد تفکر دفاع مقدس در عرصه تولید
🔹نماینده مقام معظم رهبری در شورایعالی امنیت ملی در مراسم رونمایی از کتاب عملیات احیا که در شهر سبزوار برگزار شد حضور یافت. این کتاب روایت صعود شرکت جمکو از شرایط بسیار نامطلوب مدیریتی و اقتصادی به نقطه صادرات و رقابت افتخارآمیز بر لبههای علم و فناوری است.
🔸در ابتدای این مراسم دکتر سعید جلیلی، با بیان چگونگی تحقق این الگوی پیشرفت در جمکو بر اهمیت نگاه امیدوارانه و توأم با ایمان به مسیر پیشرفت کشور تأکید کرد.
🔸عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت اگر جامعه تجارب خودش را، حافظه تاریخی خودش را، یافتهها و اندوختههای گرانش را از یاد ببرد، ناگزیر به پرداخت مجدد و مکرر هزینههای سنگینی است که باید از نو تجربه کند.
🔸دکتر جلیلی افزود اگر برنامهریزیها فقط روی نداشتهها و ضعفها متمرکز شود، نتیجهاش میشود ناامیدی و یأس؛ حالآنکه با نقاط قوت است که میتوان ضعفها را بر طرف کرد.
🔸نماینده رهبر معظم انقلاب در شورایعالی امنیت ملی در ادامه گفت حال که دشمنان ملت، مأیوس از به ثمر رسیدن اقدامات سخت علیه ملت ایران شدهاند، رو به هجمههای نرم و شناختی کردهاند و سعی در القای ناامیدی دارند.
🔸دکتر جلیلی با تأکید بر اینکه ناامیدی در شرایطی شکل میگیرد که حافظه تاریخی ملت پاک شود و از بین برود عنوان کرد تبیین صحیح عالمانه باید علیه این جنگ دشمن بکار گرفته شود تا مکر او خنثی شود چراکه تلاش دشمن پوشاندن نقاط قوت است. اگر ایران ضعیف است چرا با انبوهی از فشار حداکثری و هزینه که علیه ملت ایران اعمال کردند، باز هم شکست خوردند؛ آنهم به اعتراف خودشان شکست فاحش. وی افزود ایمان و آرمان تولید قدرت برای ملت میکند و این درحقیقت الگوی پیشرفت کشور است.
🔸نماینده رهبر معظم انقلاب در شورایعالی امنیت ملی افزود اگر موفقیتی حاصل شده است، اگر کشور باصلابت ایستاده است، همه مرهون تلاشهای عالمانه، صادقانه و خالصانهای است که بی ادعا در کشور انجام میشود که شرکت جمکو یک نمونه آن است.
🔸دکتر جلیلی گفت موفقیت چند سال اخیر کارخانه جمکو درحقیقت امتداد تفکر بسیجی است؛ یعنی ترکیب ایمان و آرمان در یک مجموعه و بدین خاطر است که این حرکت باید به جامعه بهعنوان الگو معرفی شود. مبتنی بر این الگو است که کشور در ردیف تولیدکنندگان الکتروموتورهای فشارقوی در جهان قرار میگیرد، آنهم در شهرستان جوین و با استفاده از نیروی انسانی همان منطقه.
🔸عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود این سرمشقها را باید شناخت، درک کرد و تفسیر کرد؛ چراکه این موفقیتها علاوه بر یکسری اصول مدیریتی، مرهون نگاه والای انسانی و یک حرکت جهادی جمعی است که با همت مدیران، مهندسان و کارگران یک مجموعه، صحنههای دفاع مقدس تکرار میشود؛ اما این بار در عرصه دفاع از تولید؛ جهاد در این عرصه حقیقتاً کار بزرگ و ارزشمندی است و کتاب عملیات احیا توانست بهخوبی این جهاد صنعتی را برای همگان به تصویر بکشد و معرفی نماید. نشاندادن این داشتهها به ملت، به جوانان و به آحاد جامعه سدّ محکمی در برابر هجمههای دشمنی است که به دنبال القای یأس و ناامیدی است. اگر هریک از ظرفیتهای کشور نظیر روستاها، کارگاهها، واحدهای تولیدی و... این روحیه در آنها تزریق و حاکم شود آن زمان است که آینده پرافتخاری در انتظار کشور خواهد بود.
🔸دکتر جلیلی در انتها اضافه کرد تمام نگرانی دشمن از تکثیر و تکرار این الگوی پیشرفت است؛ دشمن نگران این است که «عملیات احیا» تکثیر شود و در سرتاسر جامعه اشاعه یابد. یکی از گلوگاههای مهم برای ترویج الگوی عملیات احیا، برنامه پنجساله هفتم است که در حقیقت برای پنج سال آینده کشور ریلگذاری میکند. باید تلاش نمود تا این الگوها و سرمشقها در اجرای برنامه هفتم در محوریت قرار بگیرند تا شاهد پیشرفت و جهش کشور باشیم.
🔸در ادامه این مراسم، دکتر سعید جلیلی از کتاب عملیات احیا که روایت فراز و نشیبها و صعود مثالزدنی شرکت جمکو به قله دانش و فناوری الکتروموتور در چند سال اخیر است، به همراه خانواده معزز شهدا و جانبازان، محمد رستمی مدیرعامل شرکت ماشینهای الکتریکی جمکو، محمد حکمآبادی نویسنده کتاب و سایر مسئولان و فعالان فرهنگی و اقتصادی شهر سبزوار و شهرستان جوین رونمایی کرد و در انتها هر یک به بیان نقطهنظرات خود درباره کتاب عملیات احیا پرداختند.
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰 گزارش تصویری| جلسه سیودوم از سلسله سخنرانیهای دکتر سعید جلیلی با موضوع حکمت سیاسی اسلام در قرآن
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰هشدار امام حسین علیهالسلام درباره تبعاتترک امر به معروف و نهی از منکر:تحریف دین و انحراف و تفرقه در جامعه - بخش اول
🔹دکتر سعید جلیلی نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی، روز سهشنبه 27 تیر در سیودومین جلسه از سلسله جلسات حکمت سیاسی اسلام در قرآن به ارائه موضوع «امر به معروف و نهی از منکر» پرداخت.
در اندیشهی اسلامی حکم فقط برای خداست
🔸اگر از حکمت سیاسی اسلام صحبت میکنیم، تفاوتهای اساسی و بنیانی این اندیشه با سایر اندیشهها چیست؟ آیا تمایزاتی که بین این اندیشه با سایر اندیشهها وجود دارد، امتیاز محسوب میشود؟
🔸یکی از بحثهای مهمی که در تاریخ اندیشههای سیاسی از قدیم مطرح بوده، این است که چه کسی باید حکم براند و چگونه انتخاب شود؟ نظریات بسیار مختلف و متعددی وجود دارد. اندیشهی اسلام بیان میکند که حکم فقط برای خداست و حتی اطاعت از پیامبر، اطاعت از خداوند است «مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ»
🔸دولت، نهادیست که به اصطلاح در جایگاه حکم مینشیند. حال اگر حکم فقط از آن خداست و جایگاهی آمده و شروع به حکم دادن کرده و این حکمها با حکم خدا متفاوت بود، حتی معارض بود، اینجا چه باید کرد؟ این بحث مهمی است که مفصل جلسات قبل و در کتاب «بنیان اندیشه سیاسی اسلام در قرآن» تا حدی که بضاعت بوده، درباره آن صحبت کردیم.
دخالت دولتها در حوزهی اجتماعی و خصوصی
🔸چه در اندیشههای غربی و انواع حکومت در آن (لیبرالیستی، مارکسیستی و ...)، و چه در اندیشه دینی که در آن حکم از آن خداست و خداوند باید حکم براند؛ از طریق پیامبر، از طریق ائمه، از طریق اولیالامر که به اعتقاد ما مثلاً همین ولایت فقیه باشد؛ سئوال این است که با توجه به اینکه افراد در این جامعه حریمی دارند، آیا حکومت میتواند وارد این حریم شود یا خیر؟
🔸در حوزهی اجتماعی، تقریباً همه اذعان دارند که حکومتها میتوانند حکم کنند و قوانین وضع کنند. در حوزهی خصوصی نیز حتّی کسانی که خیلی مخالف دخالت دولت در حوزهی خصوصی هستند، این نکته را بیان میکنند که در موارد استثنا، اگر مصالح عمومی در خطر بیافتد، دولتها میتوانند حکم کنند.
دخالت افراد یک جامعه در حوزه امر و نهی
🔸اگر برای دولتها قائل بودید که میتوانند در حوزه اجتماعی و خصوصی وارد شوند و حکم کنند، حال آیا شهروند و یا یک فرد از جامعه هم میتواند امر و نهی کند؟ آن شخص کیست و چه جایگاهی دارد؟ اگر یک شخص بتواند امر و نهی کند، آن موقع مناسبات چگونه شکل میگیرد؟
🔸یکی از تمایزات اندیشه سیاسی اسلام که به صراحت آن را بیان میکند جایگاهی است که برای تکتک آحاد جامعه قرار میدهد و مناسبات جدیدی را در یک جامعه، به ویژه در مباحث اندیشهی سیاسی شکل میدهد. برای هرکس در این مناسبات، امکان امر و نهی قائل میشود. حال سئوالی که مطرح میشود این است که این امکان چه امتیازی است و چه خروجی خواهد داشت؟
ترک امر به معروف و نهی از منکر منجر به تحریف دین و انحراف جامعه
🔸دو سال قبل از فرمایشاتی که امام حسین علیهالسلام از روز حرکت خود از مدینه تا کربلا و روز عاشورا داشتند، در اجتماع بزرگ مسلمانها در حج و در منا در جمع نخبگان آن زمان میفرمایند جامعهای که امر به معروف و نهی از منکر در آن ترک شود، دچار انحراف میشود. ادیان قبل چرا دچار تحریف شدند؟ به خاطر ترک امر به معروف و نهی از منکر. اگر این واجب را ترک نمیکردند، دچار آن فرجام را نمیشدند. امام هشدار میدهند که الان هم اگر این واجب ترک شود، دوباره همان فرجام میتواند در انتظار شما هم باشد. این هشدار به موقع امام حسین علیهالسلام اگر جدی گرفته میشد، چه بسا فاجعهی عاشورا پیش نمیآمد.
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰هشدار امام حسین علیهالسلام درباره تبعاتترک امر به معروف و نهی از منکر:تحریف دین و انحراف و تفرقه در جامعه - بخش دوم
امر به معروف و نهی از منکر و حفاظت از حدود الهی از کارویژههای آحاد مردم در جامعهی اسلامی
🔸چرا امام حسین این حرکت را شروع کردند و بر چه مبنایی خودش و زن و فرزند را وسط میدان آوردند؟ «أنا من حسین» که پیامبر میفرماید به این خاطر است که امام حسین آمد و دین پیامبر از انحراف حفظ کرد. یک جا شما دعوت به خیر دارید، اما این دعوت نیست، بلکه امر است. این بهعنوان یک وظیفه و کارویژه مهم در جامعه دینی است. اگر بیان میشود «الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ»، اگر جامعهای یا یک حکومتی تشکیل دادید، فقط یکی از مسائل آن «أَقامُوا الصَّلاةَ» است و مسائل دیرگی هم هست که بیان میکند که آحاد جامعه «أَمَروا بِالمَعروفِ وَ نَهَوا عَنِ المُنكَرِ». یعنی اگر در جامعه مستقر شدید و مناسباتی که خواستید را شکل دادید، یکی از مناسباتی که شکل پیدا میکند، بحث امر به معروف و نهی از منکر است. در تعبیری بیان میشود «وَالمُؤمِنونَ وَالمُؤمِناتُ بَعضُهُم أَولِياءُ بَعضٍ» هر کدام نسبت به یکدیگر چنین نقشی دارند. بعد توضیح میدهد «يَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَ يَنهَونَ عَنِ المُنكَر» حتی نماز را بعد از این تعبیر بیان میکند «وَيُقيمونَ الصَّلاةَ وَيُؤتونَ الزَّكاةَ» و آخر میفرماید «وَيُطيعونَ اللَّهَ وَرَسولَهُ». یکی از مصادیق اطاعت از خدا، انجام مأموریت و مسئولیتهاییست که خداوند تعریف میکند. اینجا نباید گفت این به من چه ربطی دارد و همانطور که اقامه نماز در جامعهی دینی بیان شده است، امر به معروف و نهی از منکر هم باید انجام داد. «وَالمُؤمِنونَ وَالمُؤمِناتُ بَعضُهُم أَولِياءُ بَعضٍ» میفرماید شما اینجا مسئولیتی دارید. حضرت امیر علیهالسلام در زمان حکومت خود به همهی مردم میفرمایند «فَلَا تَکُفُّوا عَنْ مَقَالَةٍ بِحَقٍّ أَوْ مَشُورَةٍ بِعَدْلٍ»؛ شما اینجا وظیفهتان این است که از زدن یک حرف حق یا از مشورتی در موضوع عدل خودداری نکنید. لذا اینگونه نیست که بگویید من رأی دادهام و دیگر چیزی به من مربوط نیست.
اهمیت شناخت ابعاد احکام امر به معروف و نهی از منکر
🔸یکی از تعابیری که بعضاً مطرح میشود این است که در صورت امر به معروف و نهی از منکر هرج و مرج میشود و جامعه دچار تفرقه میگردد. البته این به معنای تایید هرج و مرج نیست؛ اگه گفته میشود نماز، نماز احکامی دارد، ظرایفی دارد، لطایفی دارد، دقتهایی دارد که باید آنها را انجام داد و اگر آنها را انجام ندهید، کل نماز باطل است. اینطور نیست که هر کسی، هرکاری بکند. کار فقه و فقاهت همین است که این ابعاد احکام را دقیق و روشن کند که این کار امثال من نیست؛ کار فقهاست.
🔸یکی از قوتها و امتیازات همین است که میفرماید « لَا تَجَسَّسُوا» تجسس نکنید، «لايَعتب» غیبت نکند، یعنی با این ملاحظات، خروجی یک کار پاکیزه و تمیز میشود. پیرایههای غلط را باید برداشت. اینگونه نیست که کار غلطی به اسم امر به معروف انجام گیرد. نه، این امر معروف نیست، مثل نماز که احکامی دارد و اتفاقاً یکی را هم که انجام ندهید، همه نماز باطل است. در امر به معروف، ابعاد خیلی مهم است.
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰هشدار امام حسین علیهالسلام درباره تبعاتترک امر به معروف و نهی از منکر:تحریف دین و انحراف و تفرقه در جامعه - بخش سوم
امر به معروف، مانع تفرقه و اختلاف
🔸بحثی که وجود دارد این است که زاویهی جایگاه امر به معروف در نظام هستی و نظام حکمرانی اندیشهی دینی چیست؟ یکی از بحثهای مهم برای یک جامعهی دینی، همین وحدت و همبستگی و عدمتفرقه و پراکنده شدن جامعه است. تعبیر «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا» تاکید دین است. بلافاصله بعد از این بیان میفرماید نعمتی که خدا به شما داده این است که در جامعه دچار دشمنی با هم بودید «إِذ كُنتُم أَعداءً»، اتفاقاً دین آمد که قلبها را به هم نزدیک کند «فَأَلَّفَ بَينَ قُلوبِكُم». حالتهای پراکندگی تبدیل شد به یک نوع برادری «فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا». وقتی صحبت از یک جامعه و حکومت دینی میشود، برای این است که بتوان، جامعه را از تفرقه و دشمنی خارج کرد و دلها را بهم نزدیک کرد «إِذ كُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَينَ قُلوبِكُم». قلبها به هم نزدیک شود، برادری شکل بگیرد. بلافاصله بعد از همین آیاتی که بیان میکند که وحدت باید باشد و تفرقه نباید باشد، میفرماید «وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ» وقتی در موضع امر به معروف قرار میگیرید باید امر به معروف و نهی از منکر کنید. این موضوع را ادامهی آیهای میگوید که باید وحدت داشته باشید، باید بین آحاد جامعه دوستی باشد، دشمنی تبدیل به برادری شود «إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا». بر خلاف این که بعضی میگویند امر به معروف جامعه رو بهم میریزد و دو قطبی درست میکند، اتفاقاً بیان میکند امر به معروف وقتی میآید، مانع تفرقه و اختلاف میشود، مانع دشمنیها میشود. چرا که اگر گفته میشود یک حقیقتی یا صداقتی خوب است، این معروف است، اگر جامعه همه نگهبان آن باشند، نتیجهاش باعث دوستی بیشتر میشود. اگر جامعهای مرتب مراقب باشد که مثلاً صداقت در جامعه تضعیف نشود، این آیا باعث تفرقه میشود یا باعث تقویت میشود؟
امر به معروف و نهی از منکر عامل رستگاری جامعه
🔸دقیقاً در ادامه همین آیه بیان میفرماید اگر میخواهید رستگاری و نیکفرجامی داشته باشید، لازم است که این مناسبات در روابط بین جامعه شکل بگیرد که همدیگر را دعوت به خیر کنند، امر به معروف کنند، نهی از منکر کنند، «وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ». در ادامه در آیهی بعد میفرماید « وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْبَيِّنَاتُ» کسانی که میگویند امر شخصیست، هرکس به دین خود، اتفاقا در اینجاست که تفرقه، چندگانگی، دوگانگی، دوقطبی، چندقطبی شکل میگیرد. آن چه موجب یگانگی جامعه میشود، موجب برادری در جامعه میشود «فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا»، محور وحدت «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا» میگردد، امر به معروف است. محور «حَبلِ اللَّهِ» آن چیزی باید باشد که معروف است و میتواند یک جامعه را انسجام بدهد؛ نه موضوعات گذرای دنیوی که حالا فعلأ با هم اختلاف نداشته باشیم و هرکس کار خود را انجام دهد. چون رب العالمین میداند که آنموقع اختلاف از جای دیگر بروز پیدا میکند. وقتی که از «معروف» فاصله گرفته شود یعنی مثلاً اگر صداقت را معروف میدانید، ممکن است کسی با چند دروغ باعث شود اختلافی شکل پیدا نکند اما بعد آثار آن از جای دیگر بیرون میزند.
🔸«كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ» میفرماید اتفاقاً امتیاز شما به همین است که «تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ». اگر مناسبات اجتماعی جامعهای بر این مبنا شکل گرفت، این ویژگی را خواهد داشت. اینکه امام حسین میفرماید چرا ادیان قبل دچار انحراف شدند، چون یک واجب اساسی را که میتوانست جامعه را حفظ کند و رستگاری را شکل دهد، ترک کردند. با همین بازیهایی که مطرح میشود که در حریم دخالت نکنید، هرکس به دین خودش، مگر شما چه کارهاید؟ میخواهید به زور بهشت ببرید؟ این حرفها همیشه با ادبیات مختلف مطرح میشود، فکر نکنید این حرفها ابداعات یا شاهکارهاییست که جدید مطرح میشود، حتی با ادبیاتهای بعضاً متنوعتری در دوران جاهلیت بوده است.
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰هشدار امام حسین علیهالسلام درباره تبعاتترک امر به معروف و نهی از منکر:تحریف دین و انحراف و تفرقه در جامعه - بخش چهارم
امر به معروف و نهی از منکر از احکام ثابت تمام ادیان الهی است
🔸خداوند بعد از اینکه میفرماید «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ»، شاهد میآورد که ببینید کسانی که قبلاً بودند «وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ» اگر همان را عمل میکردند، برایشان بهتر بود و دچار آن فرجام نمیشدند. بعد تعبیر میکند که در بین آنها هم آدمهای مؤمنی بودند، اما خیلیها این موضوع را رها کردند «وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ». فسق یعنی عهدی که بسته بودند، شکستند. که اگه دچار این مشکلات شدند «وَباءوا بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَضُرِبَت عَلَيهِمُ الذّله». البته آنها همه اینطور نبودند «لَيْسُوا سَواءً» بله در بینشان آدمهای خوب هم بودند، «مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ أُمَّةٌ قَائِمَةٌ يَتْلُونَ آيَاتِ اللَّهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَهُمْ يَسْجُدُونَ» در بین آنها آدمهای خوبی هم هستند، نماز شب میخوانند، آیات خدا را میخوانند،«وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ» میفرماید این مسئله، موضوعی نیست که مخصوص دین اسلام باشد، بلکه جز احکام ثابت تمام ادیان الهی است، و اتفاقاً آنهایی که دچار تحریف شدند به خاطر این بود که آن را کنار گذاشتند.
🔸ممکن است کسی در انجام این واجب کار غلطی انجام بدهد، فضولی بیخودی بکند، این بحث دیگری است و چیزی که قرآن و خداوند خواسته، این نیست؛ این اسلام ناب نیست. چیزی که بیپیرایه باشد این است که نسبت به مسائل غلط که در جامعه هست، نباید بیتفاوت نشست. آحاد جامعه دینی نسبت به یکدیگر در این موضعاند «وَالمُؤمِنونَ وَالمُؤمِناتُ بَعضُهُم أَولِياءُ بَعضٍ»، بعد بلافاصله میفرماید امر به معروف و نهی از منکر میکنند. آنوقت که این کار انجام شود «أُولَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ» مشمول رحمت خدا قرار میگیرند. آنچه که خداوند درباره بندگان خوب خود میفرماید «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ» منظور چیست؟ «الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ» که این برای همه آحاد جامعه است؛ «وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ» فقط مربوط حکومت نیست که فقط به مسئولین دستور حفظ حدود خدا را بدهد «وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ» امتیاز «خَيْرَ أُمَّةٍ اُخرِجَت لِلنَّاسِ»است. لذاست که «الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ» یعنی اینکه این امکان را پیدا کردند که بر مبنای جامعهی دینی، حکومت شکل دهند. «وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنكَرِ» این برای همه است و برای افراد خاصی نیست.
انقلاب اسلامی آمد تا دوباره امر به معروف و نهی از منکر را احیا کند
🔸چون در آستانهی محرم و شب اول محرم هستیم که به هر حال ویژگی اصلی قیام امام حسین علیه السلام امر به معروف و نهی از منکر است. این موضوع بحث مهمی در اندیشهی شیعی و اندیشه ناب اسلام است و آنقدر مهم هست که شخصیت بزرگی همچون امام حسین علیهالسلام دردانهی هستی، تمام جان خود و فرزندانش را برای آن تقدیم میکند «إِنّی لَمْ أَخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً» «اُرِيدُ أن آمُرَ بِالْمَعرُوفِ و أنهي عَنِ الْمُنكَرِ» تعبیر این است که اینجا وظیفهای وجود دارد، کار مهمی که به اصطلاح یک فرهنگ است، یک مکتب، یک گفتمان و یک تفکر است.
🔸انقلاب اسلامی آمد تا دوباره آن را احیا کند، شهدای بزرگوار چه در دفاع مقدس، چه در انقلاب، چه اخیراً در دفاع حرم برای همین بحث رفتند که این موضوع باید حفظ شود که به تعبیر قرآن کریم، تمایز و امتیاز اندیشه سیاسی اسلام است «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ» و بعد میفرماید «تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ».
🔸این یک اشارهی کوتاه در حد بضاعت دانشآموزی و کم من بود، تأملات بیشتری بکنید، مخصوصاً به آیات قرآن، به تفاسیر علمای بزرگ اسلام به ویژه تفسیر المیزان مرحوم علامه طباطبایی مراجعه کنید، تفسیر حضرت آیت الله جوادی را ان شا الله ملاحظه بفرمایید که این بحث چگونه میتواند در اندیشهی سیاسی و در عمل سیاسی، ظهور و بروز پیدا کند.
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰جلسه سیوسوم از سلسله سخنرانیهای دکتر سعید جلیلی با موضوع حکمت سیاسی اسلام در قرآن
🔸سه شنبه ۳ مرداد ساعت ۱۸:۰۰
🏴همراه با برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری حضرت سیدالشهداء
خ سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری، سالن طاهره صفارزاده
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
TarkeAmr.pdf
3.57M
📚جزوه| تحریف دین، انحراف و تفرقه در جامعه؛ هشدار امام حسین(ع) و وظیفه سیاسی آحاد جامعه
🔸امر به معروف و نهی از منکر، تمایز و امتیاز حکمت سیاسی اسلام
🔺 برگرفته از سخنرانی دکتر سعید جلیلی در سیودومین جلسه از سلسله جلسات حکمت سیاسی اسلام در قرآن - ۲۷ تیر ۱۴۰۲
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰امر به معروف و نهی از منکر
تمایز و امتیاز حکمت سیاسی اسلام
🔹متن این جزوه برگرفته از سخنان دکتر سعید جلیلی در سی و دومین جلسه از سلسله جلسات «حکمت سیاسی اسلام در قرآن» در تاریخ 27تیر1402 در آستانۀ ماه محرم است که در آن از زاویۀ مسئلۀوظیفۀ سیاسی به موضوع «امر به معروف و نهی از منکر» میپردازد و مباحثی مانند مسئلۀ حریم در اجتماع و حوزۀ دخالت سیاسی، تعارض با احکام الهی و مواجهه با آن، نگهبانی در برابر انحراف و دغدغۀ وحدت تفرقه و مسائل دیگر را میشکافد تا تمایز و امتیاز حکمت سیاسی اسلام را روشن کند. این جزوه را از اینجا میتوانید دریافت کنید.
🔺جلسۀ بعدی حکمت سیاسی اسلام در قرآن در ادامۀ همین موضوع امروز عصر ساعت ۱۸ در حوزۀ هنری سالن طاهره صفارزاده برگزار میشود.
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰تفرقه؟ امر به معروف خود عامل وحدت است!
بیشتر بخوانید
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰محور، حبل الله است، نه موضوعات گذرای دنیوی
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰 گزارش تصویری| جلسه سیوسوم از سلسله سخنرانیهای دکتر سعید جلیلی با موضوع حکمت سیاسی اسلام در قرآن
🔺مشاهده کامل گزارشتصویری و دانلود تصاویر
https://drjalily.com/photos/766
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰هدف قیام امام حسین علیه السلام «اُرِيدُ أن آمُرَ بِالْمَعرُوفِ و أنهي عَنِ الْمُنكَرِ» است/بخش اول
🔹دکتر سعید جلیلی نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی، روز سهشنبه ۳ مرداد در سی و سومین جلسه از سلسله جلسات حکمت سیاسی اسلام در قرآن به ارائه موضوع «امر به معروف و نهی از منکر» پرداخت.
یکی از تمایزات اندیشه سیاسی اسلام و بلکه یکی از امتیازات آن، موضوع امر به معروف و نهی از منکر است. / هدف قیام امام حسین علیه السلام «اُرِيدُ أن آمُرَ بِالْمَعرُوفِ و أنهي عَنِ الْمُنكَرِ» است / امر به معروف و نهی از منکر یک موضوع در کنار سایر موضوعات نیست بلکه تجمیع همه خوبیهاست و نهی و بازداشتن از همه بدیهاست.
🔸در اندیشه اسلام یکی از موضوعاتی که متفاوت با سایر اندیشههاست و اندیشههای دیگر به آن نپرداختهاند، مفهوم امر به معروف و نهی از منکر است.
🔸هدف از تشکیل دولت و کار ویژه حکومت ها چیست؟
یکی از بحثها در نظامهای سیاسی و اندیشههای سیاسی، بحث کارویژههای دولت و یک نظام حکومتی است. یکی از کارویژهها که همه اندیشههای سیاسی و دولتها آن را قبول دارند، دفاع از یک قلمرو است. یکی دیگر از کارویژههایی که برای دولتها تعریف شده، دفاع از حقوق انسانها، حرمت انسانها و صیانت از آنهاست.
متقابلاً برای جامعه هم یک حقوقی تعریف میشود که چگونه از این حقوق و از این ملاحظاتی که باید درباره انسانها و آحاد یک جامعه رعایت شود، دفاع کنند. برخی از مباحثی که در غرب تحت عنوان جامعه مدنی مطرح میشود بر این اساس است که ساز و کاری را پیدا کنند که از انسان و آحاد جامعه و حقوقی که دارند، دفاع شود.
🔸در اندیشه اسلام علاوه بر آن مباحثی که وجود دارد، وظایفی که دولتها دارند، وظایفی که در جامعه شکل میگیرد و نهادهای اجتماعی و مدنی بر این وظیفه قیام میکنند، یک مسئله و ملاحظهای وجود دارد که میگوید اگر ما که صحبت میکنیم از حقوق انسانها، از کرامت انسانها، از اینکه انسان باید حرمت داشته باشد و حقوقش رعایت شود، این حقوق فقط مالکیت خصوصی نیست.
🔸در اندیشه غرب، در اندیشه جان لاک شاید مهمترین وظیفهای که برای دولت بیان میکند، دفاع از مالکیت خصوصی است و می گوید دولتها بر این اساس شکل میگیرد که بتوانند از مالکیت خصوصی موجود در جامعه دفاع کنند و اگر انسانها مالکیتی دارند، کسی متعرض به آن نشود. بعد میگوید به همین خاطر است که برخی از انسانها حقوقشان را به دولت میدهند چون در ازایش بیاید و از مالکیت خصوصی آنها دفاع کنند.
🔸اگر صحبت میشود از حرمت و کرامت و برخی ملاحظات درباره حقوق انسان، یک امتیاز اندیشه اسلام نسبت به سایر اندیشهها این است که یک مقولهای را تعریف میکند که طبق آن، تک تک آحاد انسانها و آحاد یک جامعه برایشان یک مسئولیت و یک کارویژه مطرح میشود. آن کار ویژه چیست؟ این است که اگر انسان حرمت و حقوق و کرامت دارد، اگر میگوییم انسان و جامعه میخواهد به سمت یک حرکت متعالی سیر کند، تک تک آحاد جامعه وظیفه دارند در این زمینه ایفای نقش کنند.
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰هدف قیام امام حسین علیه السلام «اُرِيدُ أن آمُرَ بِالْمَعرُوفِ و أنهي عَنِ الْمُنكَرِ» است/بخش دوم
🔸یکی از امتیازات و تمایزات اندیشه اسلام این است که خیلی از کارویژههایی که برای دولت برشمرده میشود؛ کارویژه مشترک است و فقط وظیفه دولت نیست.
🔸کارویژه مشترک است یعنی چه؟ یعنی مثلاً در مورد همین دفاع که یک کارویژه مورد اجماع است که همه میگویند دولتها وظیفهشان دفاع از یک قلمرو است، دیگر این دفاع از قلمرو فقط وظیفه دولت نیست بلکه تک تک آحاد این جامعه هم در این زمینه وظیفه دارند. ما همین را در دفاع مقدس به خوبی مشاهده کردیم و اکتفا نکردیم که این وظیفه دولت و نیروهای مسلح است؛ بلکه در کنار آن آحاد جامعه هم در این زمینه برای خود نقش تعریف کردند و مسئولیت قائل بودند. از آن کسی که میرفت در جبهه و در قالب رزمنده ایفای نقش میکرد تا یک پدر و مادر سالخوردهای که در یک روستا با کارهای پشتیبانی جنگ برای خودشان ماموریت تعریف میکردند.
این در مسائل دیگر هم وجود دارد؛ مثلاً در مقوله عدالت که از کارویژههای دولتهاست و برخی از اندیشهها به آن قائل هستند.
در اندیشه اسلام وقتی میگوید «قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ»، یک وظیفه مسئول و مسئولین این است که مامور هستند به برپایی قسط و عدالت. اما فقط این نیست؛ خداوند این را برای تک تک مردم هم قائل شده است، «لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ». اگر میخواهید عدالتی در جامعه شکل بگیرد، در کنار آن کارویژه و وظیفهای که مسئولین انجام میدهند، تک تک آحاد جامعه هم وظیفه دارند قیام به قسط کنند.
یک زمانی مطرح میشود دولت به معنای قوای سهگانه باید حرمت من را به عنوان شهروند حفظ کند که این درست هم هست؛ یک زمان هست که بیان میشود که با قوانینی که میگذارد و ساز و کارهایی که میاندیشد، باید حق و حریم شهروندان را حفظ کند؛ اما یک زمانی هست که میگوید این حق را نه تنها او دارد، بلکه تک تک آحاد جامعه هم در حد وسعشان نسبت به این موضوع وظیفه دارند، آن هم در یک حد خیلی بالاست نه حداقل.
یعنی اگر به یک فردی تهمتی زده شده، دروغی گفته شده، باید یک دستگاههایی باشند که او بتواند مراجعه کند و نسبت به آن ظلمی که نسبت به او شده و تعرضی که به او شده، طرح دعوا کند و دولت وظیفه دارد که این موضوع را پیاده کند.
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰هدف قیام امام حسین علیه السلام «اُرِيدُ أن آمُرَ بِالْمَعرُوفِ و أنهي عَنِ الْمُنكَرِ» است/بخش سوم
شکل دیگر این که سازوکارها و نهادهایی شکل بگیرند که از حقوق افراد دفاع کنند.
در اینجا یکی از امتیازات و تمایزات اندیشه اسلامی این است که می گوید اگر انسانی حقوقی دارد، تک تک آحاد جامعه چه او را بشناسند، چه نشناسند، همه وظیفه دارند از حقوق او دفاع کنند.
خیلی از چیزهایی که در تعارض با حرمت انسان و حقوق انسان است، مثلاً بد گفتن از کسی، نسبت غلط دادن به کسی، حرف نادرست زدن و خلاف واقع گفتن، اینها همان چیزهایی است که در این اندیشه به عنوان گناهان بزرگ شمرده میشود و تک تک آحاد جامعه در اینجا وظیفه دارند که نهی کنند و نگذارند همچین چیزی شکل بگیرد.
🔸حال این را مقایسه کنید با سایر نظامهایی که در دنیا وجود دارد، در اینجا مناسبات و نظامی است که میگوید هریک از شهروندان حقوقی و حرمت و حریمی که دارند، بقیه باید مراقبت کنند و اجازه ندهند کسی به آن تعرض داشته باشد.
پس در این اندیشه و مناسباتی که شکل می دهد، یکی از بحثهای بسیار مهم وارد کردن مؤلفه و موضوعی است که یک ارتقا و تمایز جدی میدهد و این بسیار اهمیت دارد و میتوان این را به رخ کشید نه اینکه از آن خجالت کشید!
🔺این یک چیزی است که میتوان با آن محاجه کرد!
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰هدف قیام امام حسین علیه السلام «اُرِيدُ أن آمُرَ بِالْمَعرُوفِ و أنهي عَنِ الْمُنكَرِ» است/بخش چهارم
🔸 حال اگر چنین مناسباتی وارد یک جامعه شد، آیا فقط حرمت حفظ میشود یا نتایج خیلی فراتر از این است؟ اگر چنین مناسباتی آمد درون جامعه و هرکسی وظیفه داشت در آنچه که راست و درست و حقیقت است ایفای نقش کند و امر کند و آنچه که خلاف است نهی کند؛ آن وقت میبینم این جامعه چه میشود! این یک جامعهی بانشاط فعال پویای روبه کمال می شود یا یک جامعه ی مرده؟
🔸درباره قیام امام حسین علیهالسلام خیلی صحبت شده است که برای چه بود؟ اما موضوعی که همه اتفاق نظر دارند و نسبت به آن اذعان دارند این است که هدف قیام امام حسین علیه السلام «اُرِيدُ أن آمُرَ بِالْمَعرُوفِ و أنهي عَنِ الْمُنكَرِ» است، امام میگویید من برای همین قیام کردم، حرکت من بر این مبنا بود.
حالا این موضوع یکی از تمایزات اندیشه اسلام است درست، اما چرا برجسته می شود و امام حسین علیهالسلام هم خودش و هم فرزندانش اینطور میآیند و ایفای نقش میکنند؟ ما در اندیشه دینی نماز و جهاد و... داریم و در کنارش امر به معروف و نهی از منکر هم داریم، ویژگی این امر به معروف و نهی از منکر چیست که آنقدر برجسته می شود؟ اهمیتش در چیست؟ چرا می گوییم این عنصر امتیاز اندیشه اسلام است؟
چون امر به معروف و نهی از منکر یک موضوع در کنار سایر موضوعات نیست بلکه تجمیع همه خوبیهاست و نهی و بازداشتن از همه بدیهاست.
🔸 امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند: «وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللهِ عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنْ الْمُنْكَرِ إِلَّا كَنَفْثَةٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ»
تمام اعمال نيک، حتي جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهي از منکر، همانند آب دهان است در برابر دريا.
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فقط برادر نبود
🔸ویژگی های حضرت عباس علیه السلام چه بود؟!
🔸وقتی میگوییم "کلّنا عباسُکِ یا زینب" باید از فضائل او نیز بهره داشته باشیم
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
خطبهمنای سیدالشهدا.pdf
325K
◼️ #بازنشر | هشدار بیدارباش
◾️خطبهمنای سیدالشهدا(ع) و وظایف اجتماعی امروز
🔺برگرفته از سخنرانی دکتر سعید جلیلی در جمع مردم قرچک - ۱۹مهر۱۳۹۵
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰گزارش تصویری| سخنرانی دکتر جلیلی در مسجد جامع نقاب و در جمع مردم شهرستان جوین/ ۲۶ تیر ۱۴۰۲
🔸نماینده رهبر معظم انقلاب در شورایعالی امنیت ملی در مسجد جامع نقاب و در جمع مردم شهرستان جوین، درباره علل استیصال و ناامیدی دشمن از تحریمهای حداکثری و اقدامات سخت علیه ملت ایران سخن گفت
🔺مشاهده کامل گزارشتصویری و دانلود تصاویر
https://drjalily.com/photos/767
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily