eitaa logo
دکتر سعید جلیلی
188.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
2.4هزار ویدیو
40 فایل
✅ کانال رسمی دکتر سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ارتباط با ادمین: @Poshtibani_jalili1403 وبسایت اطلاع رسانی: Drjalily.com
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰ثبات بر صراط در حرکت دانشجویی/ بخش اول 🔹دکتر سعید جلیلی، نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی، در جمع دانشجویان حاضر در مراسم افتتاحیه دوره اسلام ناب حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت 1. 1 تثبیت و ثبات در صراط 🔸در پایان عزاداری‌های دهۀ اول ماه محرم هستیم و پس از عاشورا و صیقل یافتن روح‌ها با یاد حرکت بزرگ امام حسین علیه السلام، می‌توانیم از چنین جلسه‌ای با پشتوانۀ معنوی خوب استفاده کنیم. خلاصۀ معارف مختلفی که در سوگواری اباعبدالله الحسین علیه السلام بیان می‌شود، همگی در زیارت عاشورا ظهور و بروز پیدا می‌کند. یکی از تعابیر مهم که در این زیارت به آن تأکید می‌شود و هر کسی که به سالار شهیدان، امام حسین علیه السلام، علاقه دارد، از خداوند این را می‌خواهد، این است که خداوندا از تو می‌خواهم: «یُثَبِّتَ لِی عِنْدَکُمْ قَدَمَ صِدْقٍ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ، تا برایم نزد شما گامی راستین در دنیا و آخرت استوار کند». همین تعبیر را در پایان این زیارت، در حالت سجده نیز، مجدداً از خداوند می‌خواهیم «ثَبِّتْ لِی قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَکَ مَعَ الْحُسَیْنِ وَ أَصْحَابِ الْحُسَیْنِ: برایم گامی راستین نزد خودت همراه حسین و اصحاب حسین استوار کن». این درخواست از خداوند در چنین زیارتی مطرح می‌شود، نه فقط در این زیارت بلکه در زیارت‌های دیگر یا مباحث دیگر نیز عنوان می‌شود. برای چه ما از خداوند دوبار درخواست می‌کنیم که ما را در این مسیر ثابت قدم نگه دارد؟ 🔸در زیارت جامعه می‌خوانیم که «فَثَبَّتَنِيَ الله ُ اَبَداً ما حَييتُ»؛ خدایا، مادامی که من زنده هستم، مرا در این مسیر تثبیت بفرما. این بحث تثبیت، یک موضوع بسیار مهم است. قرآن که با این تعبیر خطاب به پیامبر اعظم می‌فرماید: «وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظيمٍ»، بیان می‌کند « وَلَوْلَا أَنْ ثَبَّتْنَاكَ لَقَدْ كِدْتَ تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ شَيْئًا قَلِيلًا: اگر تو را در این مسیر تثبیت نکرده بودیم نزدیک بود کمی به آن‌ها بگرایی»؛ می‌فرماید ما شما را در این مسیر تثبیت کردیم. قرآن در تعابیر دیگری بیان می‌فرماید و تاکید می‌کند ««نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ لِيُثَبِّتَ الَّذِينَ آمَنُوا» تا کسانی که ایمان دارند (و نه کافران) در مسیرشان تثبیت شوند. 🔸این‌ها بحث‌های مهمی هستند که ما در تعابیر دیگر نیز داریم؛ «يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذينَ آمَنوا بِالقَولِ الثّابِتِ فِي الحَياةِ الدُّنيا: خدا آنان که ایمان آوردند را با سخن استوار در زندگی دنیا استوار می‌سازد». این یک مسئله مهم است که تثبیت به چه معناست؟ زیرا که هر روز در نماز از خداوند می‌خواهیم، ما را در راه راست قرار دهد و ما بتوانیم به این راه راست پایبند باشیم، این حرکت در راه راست، یک مسئله مهم است و نیازمند الزاماتی است تا ما در این مسیر دچار آسیب‌های جدی نشویم و بتوانیم این مسیر را طی کنیم. ‌‌✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
🔰ثبات بر صراط در حرکت دانشجویی/ بخش دوم 1. 2 روشن‌بینی و برنامه‌ریزی برای پرهیز از دو آسیب جدی حرکت‌های دانشجویی یعنی انحراف و انفعال 🔸حرکت‌ها دانشجویی در ادوار مختلف، قبل از انقلاب و بعد از انقلاب، نقاط مثبت و موفقیت‌هایی داشته‌اند که بسیار ارزشمند بوده‌اند و موجب یک حرکت در جامعه شده‌اند، گاهی موجب شده‌اند یک نقطۀ عطفی شکل بگیرد تا اگر یک مسیر غلط بوده ‌است، یک مسیر درست در پیش گرفته شود. آسیب‌ها نیز باید در کنار نقاط موفقیت بررسی شوند. اگر بخواهیم حرکت دانشجویی را آسیب‌شناسی کنیم و به آنچه که قبل از این بوده است و آنچه که الان هست و آنچه که در آینده می‌تواند باشد نگاه کنیم، دو آسیب مهم وجود دارد که می‌تواند به طور جدی به حرکت دانشجویی ضربه بزند: یکی انفعال و دیگری انحراف. این آسیب‌ها فرضی نیستند؛ متأسفانه نمودهای واقعی داشته و لطمه‌ای جدی به حرکت دانشجویی وارد کرده‌اند. این دو موضوع اهمیت نکته‌ای را که در ابتدا عرض کردم تأیید می‌کند که تثبیت در یک مسیر و انجام حرکت درست به معنای واقعی کلمه اهمیت دارد. 🔸این بحث نشان می‌دهد که برای هر حرکت، نیاز دارید که با روشن‌بینی حرکت کنید. نمی‌توانید بدون نقشه، بدون برنامه، بدون هدف، بدون مبنا، بدون هیچ تصویر صحیحی از صحنه حرکت را شروع کنید. اگر در هر یک از این موارد، نقصی داشته باشید یا ایرادی وجود داشته باشد، خود را در آن حرکت شما نشان خواهد داد. به عبارت دیگر، اگر قصد دارید از اینجا به تهران بروید، اگر یک مسیر درست و یک نقشۀ صحیح نداشته باشید، ممکن است از هدف خود دور شوید و به تهران نرسید. فقط کافی است بجای این مسیر از مسیر دیگری بروید، آنگاه هرچه حرکت کنید، از مسیر خود دورتر خواهید شد. این امر به بحث مهمی تبدیل می‌شود و به همین دلیل است که از شما می‌پرسند که اگر می‌خواهید یک حرکتی را انجام دهید، باید بدانید کجا می‌روید، نقشه‌تان چیست و این حرکت به چه سمتی است؟ اصلاً بر چه اساسی است؟ 🔸اگر به آسیب‌شناسی حرکت‌های قبل از انقلاب نگاه کنید (که اخیراً چند جلد کتاب خوبی هم در این زمینه منتشر شده است) حرکت‌هایی قبل از انقلاب به اسم مبارزه با آمریکا و موارد مشابه شروع شدند که امروز می‌بینید همان افرادی که از این شعارها شروع کردند، امروز از کاخ سفید سر در می‌آورند؛ این نشان می‌دهد این حرکت‌ها از مسیر درست خارج شده‌اند. در حرکت‌های بعد از انقلاب، در همان تشکل‌های بعد از انقلاب که در دفاع از انقلاب شکل گرفتند هم، شما این آسیب‌شناسی‌ها را مشاهده می‌کنید که برخی از تشکل‌ها و یا حداقل برخی از افراد این تشکل‌ها، که مثلاً یک زمانی حرف‌های خوبی می‌زدند و شعارهای خوبی داشتند، دچار انحراف شده‌اند. 🔸اول از همه این جلسات و مباحثات باید کمک کند تا مسیر درست شناخته شود و حرکت درست انجام شود و به سمتی درست و با مبنای درست حرکت کنیم. این جلسه و اردویی که با عنوان اسلام ناب برگزار شده است، احتمالاً نامگذاری آن با توجه به هشداری بوده که حضرت امام در دو سال آخر عمر بسیار به آن تکیه داشته‌اند؛ امام دربرابر اسلام ناب، لیبرالیسم و کمونیسم را مطرح نمی‌کند بلکه اسلام دیگری تحت عنوان اسلام آمریکایی را عنوان می‌کند که گاه به شکل تحجر و گاه با شائبه‌های دیگر مثل التقاط است. این موضوع بسیار مهم است که هر حرکتی که انجام می‌شود، حتماً یک حرکت صحیح، دقیق و مطابق با مفاهیم اسلام نابی که حضرت امام(ره) بیان می‌کند، باشد. ‌‌✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
🔰ثبات بر صراط در حرکت دانشجویی/ بخش سوم 1. 3 شناخت وظیفه برای امتداد اندیشه بدون انفعال 🔸بحث دوم مربوط به اقتضائاتی است که اسلام ناب دارد، مثل هر اندیشه‌ای که مبناهای خاص خود را در نگاه به انسان، هستی، معرفت، فرجام و خوشبختی دارد. این اقتضائات و مفاهیم به نحوی با سیاست، دولت، جامعه و وظایفی که باید انجام شوند، مرتبط می‌شوند و به نمایش گذاشته می‌شوند. بحث این است که اگر ما مطالب را به درستی مطالعه کرده و مبناها را به درستی و مطابق با فرمایشات حضرت امام و مقام معظم رهبری شناخته‌ایم، پس از آن به چه نتایجی خواهیم رسید؟ آیا این مطالب را فقط خوانده و بعد فراموش می‌کنیم و به کار نمی‌بریم؟ این مطالب را چگونه در زندگی و رفتارهای سیاسی و عملی‌مان به کار می‌گیریم؟ 🔸چند سال پیش حضرت آقا اعلام کردند «خرمشهرها در پیش است، باید آن‌ها را فتح کرد»، این خرمشهرها در عرصه‌های مختلف وجود دارند؛ این عرصه‌ها شامل فرهنگ، سیاست، اقتصاد و دیگر حوزه‌ها هستند. سوال اینجاست که اگر ما قصد داریم این عرصه‌ها را فتح کنیم، هدفمان کجاست؟ چه تعبیری از فتح این عرصه‌ها داریم و با چه برنامه‌ای قصد داریم این را انجام دهیم؟ در سال آینده با چه چالش‌ها و هجماتی مواجه خواهیم شد؟ با چه برنامه‌های آمادگی و مقابله می‌خواهیم روبرو شویم؟ این توجه مهم است زیرا اگر از ابتدا برنامه‌ریزی کنیم و آماده‌باش مناسبی داشته باشیم، غافلگیر نمی‌شویم. 🔸اگر امروز قصد داریم در عرصه‌های مختلف حرکت‌هایی را انجام دهیم، این حرکت‌ها در چه زمینه‌ها و جنبه‌هایی باید انجام شود؟ چگونه باید برنامه‌ریزی کنیم؟ اینجا انفعال نباید وجود داشته باشد. اگر انحرافی سراغ ما نیامده است، انفعال هم نباید در اینجا وارد شود. چه کارهایی را به عنوان وظیفه‌ باید انجام دهیم؟ چه مسئولیت‌های بزرگی بر عهدۀ من و شما قرار می‌گیرد؟ امام حسین(ع) می‌فرمایند: « اُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهى عَنِ الْمُنْکَرِ». اگر مبنای اسلام ناب، یکی از امتیازات این اندیشه است، باید این اصل را در جامعه به کار بگیریم، به این معنا که هم به نسبت به افراد دیگر که نیاز به دفاع دارند و هم نسبت به مسیری که در حال طی شدن است، وظیفه داریم. سوال من این است که اگر ما در جامعه کجی‌ها و نادرستی‌ها را مشاهده می‌کنیم، وظیفه ما چیست؟ 1. 4 شناخت مبنای درست، امتداد آن در سیاست و جامعه و تعریف برنامه‌های عملیاتی؛ سه اقدام در اردو برای عملیات 🔸وظیفۀ ماست که بنشینیم و در حد توان خود نقاط ضعفی را که در جامعه وجود دارند تلاش کنیم تشخیص دهیم و تصحیح کنیم. همچنین باید به نقاطی که مورد غفلت واقع شده‌اند و نادیده گرفته شده‌اند، توجه کنیم و جامعه را آگاه سازیم. برنامه‌های عملیاتی می‌توانند برای این منظور تعریف شوند. مانند گفته شهید بهشتی که دانشجو موذن جامعه است، ممکن است در برخی مواقع نیاز باشد که شما این نقاط ضعف و مسائل مورد غفلت را به صدا درآورید و جامعه را به آنها توجه دهد. آنگاه این برنامه‌های عملیاتی، اردوها و برنامه‌های تشکیل شده می‌توانند معنی و اهمیتی داشته باشند. 🔸اولاً لازم است که افراد مبنای درستی را بشناسند و با این مبنا حرکت کنند تا راه درستی را طی کنند. ثانیاً باید از امتداد مبنا آگاه شوند و در صحنه‌های سیاست و ساحت جامعه‌ حضور پیدا کنند. ثالثا نیاز است که برنامه‌های عملیاتی تعریف شود تا بتوان به اهداف اندیشه‌ای دست یابید. بر اساس این طرح‌ریزی است که ما در این اردو به مدتی معین (یک روز، دو روز، یا تا چند هفته) حضور داریم و بر اساس این اقدام، یک جبهه عملیاتی شکل می‌گیرد. مانند زمانی که دانش‌آموز یا دانشجویی در اردوی نظامی شرکت می‌کرد و مسئولیت عملیات در جبهه‌ها را بر عهده داشت؛ آن زمان هر کس با توجه به توانایی و مهارت خود در مسئولیت مختلف مشخصی (مثل آرپی‌جی زن، بیسیم‌چی، یا امدادگر) قرار می‌گرفت و این افراد با همکاری و هماهنگی یک جبهه شکل می‌دادند که عملیات‌ها و اقدامات موثری را پیش برده و هدف‌ها را دنبال می‌کردند. 🔸در مقابل نیز جبهه‌ای برای هجمه علیه شما وجود دارد و در آن اهدافی را دنبال می‌کند. این یک صحنه‌ و میدان واقعی‌ست، باید بدانیم که در این میدان چه عملی باید انجام دهیم و چه برنامه‌ای برای خود تعریف می‌کنیم. این موضوع باعث می‌شود تا اردو در مواجهه با چالش‌ها و فرصت‌ها بانشاط و پویا باشد، که بسیار مهم است و به تعبیر مقام معظم رهبری کار فرهنگی تمیز است؛ آن وقت، این حرکت تبدیل می‌شود به یک حرکت فعال و پویا که دانشجویان زنده و با نشاط می‌توانند به آن بپیوندند و یک جامعه زندۀ قوی و متعهد به ارتقاء ارزش‌های انسانی و دینی شکل خواهد گرفت. ‌‌✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
🔰ثبات بر صراط در حرکت دانشجویی/ بخش چهارم 1. 5 سیمرغی که انقلاب اسلامی را به قله می‌رسانند خود شمایید 🔸هدف اصلی این است که جامعه و تشکل‌های دانشجویی زنده باشند و به جای بی‌تفاوتی، حرکت و پویایی داشته باشند. برگزاری این جلسات به این علت است که افراد جامعه در همفکری و با ارادۀ یکپارچه‌ای با هم، برنامه‌های عملیاتی و پیشرفت‌هایی را برای رسیدن به کمال و نقطۀ ارتقاء تعریف کنند. ویژگی انقلاب اسلامی این است که به حداقل‌ها اکتفا نمی‌کند و به قله‌ها نگاه می‌کند. آن سیمرغی که می‌آید و مسائل را حل می‌کند، آحاد جامعه هستند، این سیمرغ خود شما هستید که زمانی که جمع می‌شوید این اردو اهمیت پیدا می‌کند. 🔸همچنین، در این جلسات و تشکل‌ها، افراد به عنوان اعضای سیمرغ و عوامل تحقق این حرکت، با هم جمع می‌شوند و با همفکری و همکاری، برنامه‌های عملیاتی را برای پیشبرد اهداف انقلاب و بهبود جامعه تعیین می‌کنند. این سیمرغ‌ها به عنوان نمادی از نقطۀ کمال و تحقق برنامه‌های انقلاب هستند و هر کدام از افراد جامعه می‌توانند سیمرغ‌ باشند و با اشتراک در این حرکت، جامعه به هدف خود نزدیک‌تر می‌شود. 🔸به این ترتیب، برگزاری این جلسات و حرکت دانشجویی با هدف ایجاد حرکتی پویا، موثر و مغتنم در جامعه برگزار می‌شود. این حرکت و همفکری افراد می‌تواند به پیشرفت جامعه و بهبود شرایط زندگی افراد کمک کند و برای تحقق اهداف انقلاب و بهبود جامعه بسیار ارزشمند و موثر باشد 1. 6 یک هدف عینی ملی برای حرکت دانشجویی: در برنامۀ هفتم مأموریت دانشجو و دانشگاه و تشکل‌های عملی را برای تحقق اهداف برنامه‌های ملی تعریف کنید 🔸رسیدن به اهداف انتزاعی نیست بلکه در عینیات هدف‌گذاری درحال شکل‌گیری است. گاهی من مسئله‌ای می‌گویم گاهی شما موضوعی را بیان می‌کنید، اما یک‌وقت هست که در سطح ملی، کشور در حال نگارش یک برنامه باعنوان برنامۀ هفتم است که ریل‌گذاری پنج سال کشور را به‌همراه دارد. سؤال من این است که نسبت دانشگاه، اساتید، دانشجویان و تشکل‌ها به‌ویژه تشکل‌های علمی با برنامه هفتم چیست؟ نقاط قوت، ضعف‌ها و نقص‌ها در این برنامه کجاست؟ اینجاست که دانشگاه‌ها و تشکل‌ها در این مسئله باید بایستند تا به این موضوع که سرنوشت هشتادمیلیون نفر یک جامعه را می‌خواهد رقم بزند، پرداخته شود. 🔸یکی از موضوعات مهم مربوط به تعریف مأموریت برای دانشگاه‌ها به منظور تحقق اهداف برنامه‌های ملی بود. این موضوع هم حق و هم تکلیف دانشگاه‌ها و مسئولیت آن‌ها در تحقق اهداف ملی است. دانشگاه‌ها با ظرفیت‌های بزرگ اساتید و دانشجوها، همچنین فعالیت‌های علمی و پژوهشی، باید نقش مشخصی در تحقق اهداف برنامه‌های ملی ایفا کنند. برای این منظور، لازم است تعریف دقیقی از نقش دانشگاه‌ها در این زمینه ارائه شود که این تعریف شامل جنبه‌های مختلف مانند اشتغال، ارزآوری و دیگر موارد مرتبط با تحقق اهداف ملی است. باید مشخص شود هر دانشگاه چه نقشی در تحقق اهداف ملی دارد و آیا این نقش به صورت کامل تعریف شده است یا نیاز به تعریف و اجرای جدید دارد. 🔸خواسته و سؤال من از شما عزیزان این است که در این جلسات که یک فرصت و غنیمت ارزشمند هستند که جوانانی چنین با انگیزه و دارای نگاه‌های و رویکردهای خوب دورهم جمع می‌شوند، آیا هرکدام از ما کارهای لازم را به میزان وسع خود انجام داده‌ایم؟ هرکدام از ما به اندازه وسعمان به اهداف خود در هر زمینه یا موضوعی پرداختیم یا خیر؟ این جلسات یک فرصت مناسب هستند تا این وسع را تجمیع کنیم و به کارها و بحث‌های موضوعی که مطرح شده‌اند، بیشتر توجه کنیم. تا به یک جمع‌بندی برسیم و در عرصه‌های مختلف مثل اجتماع، سیاست، دانشگاه، محله و شهر، یا حتی در سطح ملی بتوانیم، در حرکت انقلاب که باید با قوت پیش برود، نقش خود را ایفا کنیم. ‌‌✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
🔰سخنرانی دکتر سعید جلیلی در جمع دانشجویان حاضر در طرح ولایت در دانشگاه شهید بهشتی 🔸نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی، شامگاه امروز در جمع دانشجویان حاضر در طرح ولایت دانشگاه شهید بهشتی حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت 🔺مشاهده کامل گزارش‌تصویری و دانلود تصاویر https://drjalily.com/photos/773 ✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
🔰جلسه سی‌وششم از سلسله سخنرانی‌های دکتر سعید جلیلی با موضوع حکمت سیاسی اسلام در قرآن 🔸سه شنبه ۲۴ مرداد ساعت ۱۸:۰۰ خ سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری، سالن طاهره صفارزاده ‌‌✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
🔰گزارش تصویری| سخنرانی دکتر سعید جلیلی در اردو «مکتب عشق» مرکز دانش‌آموزی موسسه فرهنگی شهید بهشتی اصفهان 🔸نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی، صبح امروز با حضور در اردوگاه تربیتی الزهرا(س) تهران، در جمع دانش‌آموزان حاضر در اردو «مکتب عشق» مرکز دانش‌آموزی موسسه فرهنگی شهید بهشتی اصفهان حاضر شد و ضمن سخنرانی به سوالات برخی از دانش‌آموزان پاسخ داد 🔺مشاهده کامل گزارش‌تصویری و دانلود تصاویر https://drjalily.com/photos/774 ✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
🔰 گزارش تصویری| جلسه سی‌وششم از سلسله سخنرانی‌های دکتر سعید جلیلی با موضوع حکمت سیاسی اسلام در قرآن 🔺مشاهده کامل گزارش‌تصویری و دانلود تصاویر https://drjalily.com/photos/775 ✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
39.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 الگوی انتخابات در مردم‌سالاری دینی؛ آزادی همراه با ثبات، مشارکت همراه با رقابت، بحث و ارائه راه‌حل درباره مسائل واقعی 🔸 مجلسی موفق خواهد بود که افراد اصلح در آن باشند و دانشگاه و دانشجو در شناسایی و معرفی اصلح و داوری درباره نامزدها نقش خیلی مهمی دارد. 🔸 تمایز و امتیاز جریان انقلابی و حزب‌الهی رقابت در هجویات و حرف‌های بیهوده با دیگران نیست، بلکه امتیاز در آگاهی عمیق ‌از اندیشه دینی و دفاع از حق و حقیقت با استدلال منطقی و با حداکثر هنرمندی است. 🔸دانشجوی جوان حزب‌اللهی و متعهد به ارزش‌های دینی، باید این توانایی را داشته باشد تا با حرف‌های دقیق و عمیق در موضوعات مختلف صحبت کند. او باید قادر باشد تا تسلط خود را نشان دهد، این طور نباید باشد که کل حرف درباره یک موضوع در یک توییت خلاصه شود و حرف دیگری برای گفتن نباشد. 🔺سخنرانی دکتر سعید جلیلی در جمع دانشجویان حاضر در طرح ولایت در دانشگاه شهید بهشتی - ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ ✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
🔴 مگر می‌شود با عمقی صرفاً در حد یک جمله مسیر روند یک کشور را تعیین کرد؟ برای کار فرهنگی تمیز باید صحنه و میدان را خوب شناخت. اگر می‌خواهید افسر این جنگ نرم باشید باید میدان را بشناسید. کسی در این میدان پیروز است که صحنه را او تعریف کند وگرنه حرکت او منفعلانه خواهد بود. کسی موفق خواهد بود که میدان را بشناسد. هم میدان را باید شناخت، هم باید دانست طرف مقابل چگونه می‌خواهد صحنه را تعریف کند. برای این که در میدان بتوانید حرکت درست داشته باشید باید بتوانید از آن چه می‌خواهد پیش بیاید پیشی بگیرید وگرنه عقب خواهید ماند، وگرنه او خواهد آمد و صحنه را تعریف خواهد کرد. اما چه کنیم تا وقتی وارد میدان شدیم منفعل نشویم؟ چگونه می‌توان میدان را شناخت؟ بعد از فتنۀ هشتاد و هشت، زیاد پرسیده می‌شد که فتنۀ بعد چیست؟ در جاهلیت که شریعتی نبود، حقیقتی نبود، استدلالی نبود، منطقی نبود، مبنای حکم دادن این بود که چه کسی زودتر می‌توانست هجو کند، یک شعر خوب بگوید، دیگری را منکوب کند. این شکل جاهلی بود، شکل مدرن آن می‌شود این که در جامعۀ شما استدلال جایگاه نداشته باشد، منطق جایگاه نداشته باشد، حقیقت جایگاهی نداشته باشد، بلکه اگر کسی زودتر توانست یک توییت بزند، طرف مقابلش را هجو کند، یا توانست زودتر فالوئر جمع کند، یا اگر کسی بر این مبنا توانست بیشتر به اصطلاح لایک بگیرد، بتواند غلبه پیدا کند؛ یعنی مناسبات درون جامعۀ شما به جای آن که بر مبنای حق تعریف شود، بشود چه کسی فالوورش بیشتر شد. اگر این مناسبات غلبه پیدا کرد، می‌شود همان میدانی که باید شناخت. اگر شما اینجا میدان را خوب تشخیص ندهید، آن موقع خود شما هم می‌گویید «او توییت زد، یکی هم من می‌زنم»، «او هجو کرد، یک هجو هم من می‌کنم»، مقهور بازی او می‌شوید، در حالی که تمایز شما این نیست، امتیاز شما این نیست. امتیاز شما آن حقیقت است، امتیاز شما دفاع از حق است. اینکه می‌گوییم میدان را باید شناخت، یکی از جنبه‌هایش همین است. اگر شما فعال باشید، اما در یک مسیر و میدانی فعال باشید که او تعریف می کند، یعنی صبح تا شب در گوشی بنشینیم بگوییم این و آن چه گفتند، آن وقت می‌بینید فضای کشور می‌رود به سمت مسائل به اصطلاح زرد. فتنۀ زرد این است؛ یعنی در یک جامعه به‌جای آن که مبنا استدلال و حقیقت باشد و عمق در مسائل ‌ خریدار داشته باشد، یک سطحی از ابتذال رونق داشته باشد؛ یک سطحی از حرفهایی که شاید ظاهر خوبی داشته باشند، اما عمق ندارند. اینجاست این اردوها اهمیت پیدا می‌کند تا شما آن عمق را پیدا کنید، آن مبنا را پیدا کنید تا بعد بر این مبنا بتوانید به میان میدان بیایید و امتیازتان را به رخ بکشید. باید دید حق چیست؛ هر چقدر این مفاهیم عالی را بتوانید با جاذبه‌های هنری به رخ بکشید، موضع قوی‌تری خواهید داشت. اعجاز قرآن همین بود که مفاهیم عمیق را به بهترین بلاغت، به بهترین فصاحت بیان می کرد. امروز هم اگر ما می‌خواهیم از اندیشۀ دینی دفاع کنیم باید مفاهیم آن را با قدرت به میان میدان بیاوریم و برای آن با بهترین شکل از ابزارهای هنری، از زبان شعر، از زبان سینما، از زبان هنر استفاده کنیم. این می‌شود همان حضور در میدان، ولی میدانی که به آن عمق بخشیده‌اید و در سطح نمانده‌اید، اینجاست که تازه امتیازات خود را باید به رخ بکشید. یکی از امتیازهای دانشجوی جوان حزب‌اللهی متدین این است که باید مسلط باشد به حرف‌های دقیق و عمیق در موضوعات مختلف. نه این که اگر کل حرفش را در مورد یک موضوع جمع کنند در حد یک توییت بماند و نتواند یک جمله بیشتر حرف داشته باشد. اخیراً فردی صحبت می‌کرد، تا یک جمله بیشتر از او سوال می‌کردند می‌گفت «آن را دیگر من نمی‌دانم، دیگر بلد نیستم!». مگر می‌شود با عمقی صرفاً در حد یک جمله مسیر روند یک کشور را تعیین کرد؟ این اردو یک آمادگی است برای عمق بخشیدن به موضوعات تا موقع حضور در صحنۀ دانشگاه و جامعه معلوم شود این دانشجو در این‌گونه مباحث حرف جدی دارد، برنامه دارد، هدفمند کار می‌کند، امتیازات خودش را می‌شناسد، تمایزات خودش را می‌شناسد. 🚩 «بخش ۱ از ۳» سخنرانی سعید جلیلی در طرح ولایت دانشگاه شهید بهشتی ۲۳مرداد۱۴۰۲‌‌‌‌‌ ‌ بیشتر بخوانید/ فتنۀ زرد و انزوای اصلح‌ها @saeedjalily
🔴 ثبات و آزادی امتیاز مردم‌سالاری دینی است که طراحی طرف مقابل را به چالش کشیده است یکی از آن صحنه‌ها همین عرصۀ انتخابات است. برای درک این موضوع یک مثال تاریخی را باز می‌کنم. از زمان مشروطه هر موقع حرکت آزادی‌خواهانه‌ای شکل گرفت، ناملایمت‌هایی را بر کشور تحمیل کردند و به دنبالش استبدادی روی کار آمد. مثلاً زمان استبداد قاجار که آدم‌های ضعیف و سست‌عنصری حاکم بودند امتیازهایی که خواستند را، امتیاز تنباکو، امتیاز رویتر، گرفتند؛ سپس که مشروطه رخ می‌دهد و این نظم بهم می‌خورد، از این هرج و مرج استفاده می‌کنند و در این فاصلهٔ مشروطه شروع می‌کنند امتیازات دیگر را هم می‌گیرند؛ ۱۹۰۷ شمال و جنوب ایران را تقسیم می‌کنند و قرار داد ۱۹۱۹ را تحمیل می‌کنند تا اینکه دوباره استبداد رضاخانی سر کار می‌آید و بیست سالی باز به شکلی دیگر منافع خودشان را می‌برند. بعد از رضاخان تا ۱۳۳۲ مقداری آزادی است دوباره به شکلی منافع خودش را دنبال می‌کند، با کودتای ۲۸ مرداد برای آن که طور دیگر منافع خود را ببرند دوباره استبداد را حاکم می‌کنند تا سال ۱۳۵۷. خواستند یک فرمولی تعریف کنند بین ثبات سیاسی و آزادی که بگویند اگر آزادی میخواهی دیگر ثبات نیست و به‌هم ریختگی است و اگر ثبات می‌خواهی دیگر آزادی نیست. همین امروز هم می‌بینید برخی متحدین اینها مستبدترین‌ها هستند چون طرف مقابل منافعش را این طور می‌خواهد دنبال کند. یکی از امتیازات این است که یک اندیشۀ دینی در شکل این نظام ظهور یافته و با مردم سالاری دینی یک الگوی جدید ارائه می‌دهد که این الگو می‌تواند تمام الگوهای طرف مقابل را به چالش بکشاند. یک اندیشه‌ای پیدا شده است که در عین اینکه شعار آزادی می‌دهد و رفتار آزادی‌خواهانه دارد و یک الگویی از مردم‌سالاری دینی نشان می‌دهد، اما نظمش را هم دارد، ثباتش را هم دارد، اجازه نمی دهد یک وجب از خاک کشور گرفته بشود، اجازه نمی دهد حتی یک نفر در موضوع استقلال او بخواهد حرف بزند، در عین حال ظرف چهل و چند سال، چهل انتخابات برگزار می‌کند. این می‌شود یکی از آن تمایزات و امتیازات که برخلاف آن فرمول دو طرفه‌ای که طرف مقابل برای کشور شما و برای منطقۀ شما همیشه تعریف می‌کرد تا در هر دو صورت بتواند منافع خودش را ببرد، اکنون می‌بیند الگویی پیدا شده است که در عین رقابت، مشارکت دارد. خود آن‌ها اذعان دارند در انتخابات‌های ایران مشارکت و رقابت با هم هست. سال ۱۳۷۶ همهٔ این‌ها می‌گفتند انتظار داشتیم فرد دیگری انتخاب شود ولی دیگری انتخاب شد. سال ۱۳۸۴ هم دوباره همین طور؛ بعد از آن انتخابات، من معاون اروپا آمریکا بودم، با تقریباً اکثر سفرای اروپایی که ملاقات می‌کردم، اولین سوالم این بود می‌پرسیدم شما روز جمعه که انتخابات بود، تا روز چهارشنبه‌اش می‌توانستید پیش‌بینی کنید برنده انتخابات کیست؟ همهٔ آن‌ها می‌گفتند نه؛ پس نشان می‌دهد یک مشارکت و رقابت واقعی وجود دارد. سال ۱۳۸۸ بالاترین مشارکت شکل می‌گیرد و خود آن‌ها اذعان کردند که رقابت در این انتخابات بی‌نظیر است. طرف مقابل می‌فهمد یک الگو دارد شکل می‌گیرد برای همین است که فتنه برپا می‌کند چون می‌بیند یک الگویی دارد خودش را نشان می‌دهد. انتخابات سال ۱۳۹۲ نیز دوباره می‌بیند کسی با یک نگاه دیگر رأی می‌آورد و سال ۱۴۰۰ هم دوباره همین طور. این امتیازات و تمایزات را باید شناخت چون نقاط قوت شماست که او میخواهد این را به نقطۀ ضعف تبدیل کند. اینجاست که این میدان تعریف می‌شود، اینجاست که برای شما صحنه تعریف می‌شود که نقطۀ قوت خودتان را بشناسید و از آن دفاع کنید و روی آن کار کنید، هنر دانشگاه به ویژه دانشجوی ما و همینطور اساتید محترم ما باید این باشد. فرمایشی که شهید بزرگوار شهید بهشتی داشت که دانشجو موذن جامعه است، اینجا باید نقش ایفا کند، یکی از موارد آن همین صحنۀ انتخابات است. 🚩 «بخش ۲ از ۳» از سخنرانی سعید جلیلی در طرح ولایت دانشگاه شهید بهشتی ۲۳مرداد۱۴۰۲‌‌‌‌‌ ‌‌‌ بیشتر بخوانید/ فتنۀ زرد و انزوای اصلح‌‌ها‌ @saeedjalily
🔴 مشارکت زیر سایۀ رقابت سالم بالا می‌رود، اما رقابت سالم با مباحث زرد شکل نمی‌گیرد انتخابات وقتی طبق الگوی اندیشۀ دینی است که رقابت و مشارکت خوب باشد اما در یک فضای واقعی، در یک فضایی که بحث ها، بحث های حقیقی باشد، فضایی که دنبال این است که در هر موضوعی ببیند حقیقت چیست؟ نه در فضایی که هر کسی که بهتر بتواند هجو کند یا بهتر بتواند هو کند بگوید من موفق شدم. دانشجو اینجا می‌تواند شاخص باشد، داور باشد، حرکت موثر داشته باشد تا به جامعه معرفی کند چه چیزی حق است، چه چیزی غلط است؟ با این عرصه هاست که می‌شود میدان را تعریف کرد و در آن برای خودمان عملیات تعریف کرد، عملیات فرهنگی تمیز، کار صحیح. کار جهادی، کار تبیینی و کار موثر این است هر کسی باید وظیفۀ خود را به بهترین شکل انجام دهد. مجلس وقتی نقش خود را می‌تواند ایفا کند که افراد اصلح وارد آن شوند. یعنی اگر ده نفر در عرصه ای وارد می شوند، انصافاً آن کسی انتخاب شود که نسبت به دیگران اصلح است. نقش دانشگاه و دانشجو اینجا خیلی مهم است که این اصلح را بشناسد، این اصلح را معرفی کند و نگذارد این اصلح منزوی شود؛ دانشگاه اینجا باید در سطح محیط و شهر و استان، در هر سطحی که وسع شماست، خیلی نقش ایفا کند. در عرصه انتخابات بعضی اوقات موضوعات را خلط می‌کنند، می‌گویند رقابت و تکثر باشد یا نه؟ رقابت و تکثر حتماً باید باشد، اما رقابت با چه؟ دو نگاه وجود دارد. یکی می‌گوید به نظر من اینطوری بهتر و سریع‌تر میشود رسید، دیگری نگاه دیگری دارد، این می‌شود یک رقابت. مثلاً خانه می‌سازید، یکی می‌گوید اتاقش اینور باشد، دیگری می‌گوید آن ور باشد، یکی می‌گوید دکورش را اینطوری بچینیم، دیگری می‌گوید طور دیگر بچینیم. ایراد اما آن جاست که یکی بیاید بگوید بزنیم همۀ این خانه را خراب کنیم؛ تو این را تازه ساختی، می‌خواهی دکورش را بچینی، باز دوباره همۀ این‌ها را می‌خواهی بریزی به هم؟ یکی از اشکالات این است که در این عرصه کسی بخواهد آن چه ساخته شده را خراب کند! برخی به‌جای یک رقابت مثبت سازندۀ رو‌به‌جلو برای سرعت دادن به پیشرفت و موفقیت، تلاش در جهت تخریب این موفقیت ها دارند. حتماً مشارکت در انتخابات باید بالا باشد چون قدرت نظام ما حضور مردم است. این مشارکت طبیعتاً در سایۀ رقابت بالا می‌رود. اما رقابت سالم نیز وقتی شکل می‌گیرد که از سطح مباحث زرد برویم به سمت نیازهای واقعی جامعه. دانشگاه اینجا می‌تواند نقش ایفا کند که بیاید داوری کند این کسانی که به‌عنوان رقابت وارد شده‌اند و دارند بحث می کنند، کدام یک حرف دقیق‌تری دارد؟ کدام حرف عمیق‌تری دارد؟ کدام حرف مفیدتری دارد؟ کدام یک نمی‌آید یک حرف سست بزند فقط برای این که چند صباحی یکی خوشش بیاد؟ اتفاقا اینجاست که به نظر من دانشگاه، به ویژه دانشجو، می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند. 🚩 «بخش ۳ از ۳» از سخنرانی سعید جلیلی در طرح ولایت دانشگاه شهید بهشتی ۲۳مرداد۱۴۰۲‌‌‌‌‌‌ ‌ بیشتر بخوانید/ فتنۀ زرد و انزوای اصلح‌ها‌‌‌‌‌‌ ‌ @saeedjalily
ثبات بر صراط در فتنۀ زرد هم‌اکنون در پیشخوان حیات طیبه‌ سعید جلیلی در هفته‌های اخیر در اردوهای اندیشه‌ای دانشجویی به ضرورت طراحی عملیات پرداخت و در جلسات حکمت سیاسی از امر به معروف و نهی از منکر سخن گفت. پوشش این جلسات را در صفحۀ اول تارنمای حیات طیبه ببینید. DRJALILY.COM 🔸اردو برای عملیات‌‌ «در اردوهای دانشجویی برای عملیات در جنگ ترکیبی برنامه‌ریزی کنید تا از روند تحولات پیشی بگیرید»‌ سخنرانی در طرح ولایت دانشگاه فردوسی مشهد‌ 🔹ثبات بر صراط در حرکت دانشجویی‌ «روشن‌بینی و برنامه‌ریزی برای پرهیز از انحراف و انفعال: مبنا را بشناسید و برای صحنه برنامه‌ریزی کنید» سخنرانی در مراسم افتتاحیه دوره معرفتی تشکیلاتی اسلام ناب ‌‌ 🔸فتنۀ زرد و انزوای اصلح‌ها‌‌‌ «امتیاز دانشجوی جوان حزب‌اللهی متدین این است که به حرف‌های دقیق و عمیق در موضوعات مختلف مسلط باشد»‌‌‌‌‌‌ سخنرانی در طرح ولایت دانشگاه شهید بهشتی‌ ‌‌ 🔹 مرده‌ای میان زندگان ‌‌ «جزوه: زوال امتیاز جامعۀ دینی با ترک امر به معروف و نهی از منکر»‌‌‌ جلسۀ سی‌وسوم حکمت سیاسی اسلام در قرآن‌‌‌ ‌‌‌ ‌‌ ‌‌‌ @saeedjalily
🔰گزارش تصویری| سخنرانی دکتر سعید جلیلی در اولین اردوی‌تربیتی-معرفتی ویژه دانش‌آموزان انجمن اسلامی سراسر کشور 🔸 نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی، شامگاه یکشنبه در جمع دانش‌آموزان حاضر در اردوی تربیتی-معرفتی انجمن اسلامی دانش‌آموزی سراسر کشور حضور یافت و ضمن سخنرانی به پرسش برخی دانش‌آموزان پاسخ داد 🔺مشاهده کامل گزارش‌تصویری و دانلود تصاویر https://drjalily.com/photos/776 ✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
🔰جلسه سی‌وهفتم از سلسله سخنرانی‌های دکتر سعید جلیلی با موضوع حکمت سیاسی اسلام در قرآن 🔸سه شنبه ۳۱ مرداد ساعت ۱۸:۰۰ خ سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری، سالن طاهره صفارزاده ‌‌✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
🔰میراث ۳۶هزار شهید دانش‌آموز، قدرت جنگ نرم امروز / بخش اول 🔹نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی، با حضور در اردوگاه تربیتی الزهرا(س) تهران، در جمع دانش‌آموزان حاضر در اردو «مکتب عشق» مرکز دانش‌آموزی موسسه فرهنگی شهید بهشتی اصفهان حاضر شد و ضمن سخنرانی به سوالات برخی از دانش‌آموزان پاسخ داد. صف‌آرایی جنود شیطان برای برنامه‌ریزی علیه امید و حرکت 🔸سِنی که شما در آن قرار دارید یک سن بسیار مهم و ارزشمندی است، هم برای خودتان و هم برای محیط و جامعه‌ای که در آن هستید. سن دانش‌آموزی سن کنجکاوی‌ست. این کنجکاوی می‌تواند کمی عمیق‌تر شود که اصلاً برای چه در این دنیا هستم، از کجا آمده‌ام، به کجا می‌روم؟ یا اگر از کشورمان صحبت می‌کنیم، ۱۰ سال پیش، ۵۰ سال پیش یا ۱۰۰ سال پیش چه بوده است و ۱۰ سال یا ۵۰ سال دیگر قرار است چه شود؟ این ‌سوالات، سوالات مهمی‌ست. چرا این کنجکاوی‌ها مهم است؟ چون فرصت هیچ انسانی در این دنیا تکرار نمی‌شود. یعنی اینگونه نیست که بگوییم یکبار تا ۷۰ سالگی برویم، اگر اشتباه رفتیم و بد بود، دوباره برمی‌گردیم. 🔸این‌ موضوعات را برای چه عرض می‌کنم؟ برای اینکه در این محیطی که هستیم یک کنجکاوی کنیم، یک حرکتی کنیم، سعی کنیم، تصمیمی بگیریم، چرا که این یک محیط خالی نیست بلکه محیطی است که عده‌ای به دلایل مختلف، برخلاف چیزی که درست است، برای شما برنامه‌ریزی می‌کنند که در رأس آن‌ها، شیطان است. از روزی که انسان خلق شد، شیطان، یاران شیطان و جنود شیطان شروع به برنامه‌ریزی کردند. 🔸اگر الان در سال1402 یک صحبتی می‌کنیم، فکر نکنید فقط همین یک نقطه است، این نقطه یک گذشته‌ای داشته که باید دید چگونه به این نقطه رسیده‌ایم و یک آینده‌ای دارد و باید دید آن آینده چه خواهد بود. یکی از تلاش‌های جنود شیطان این است که می‌خواهد شما را از گذشته خودتان غافل کند. معنی کفر چیست؟ پوشاندن. یکی از رفتارهای شیطان این است که نقاط قوتی که تا امروز داشتید را می‌خواهد بپوشاند تا نگاهتان به آینده هم، یک نگاه ناامیدی شود. یکی از تلاش‌های شیطان این است که شما را از حرکت و امید، بازبدارد. سیاسی‌ترین مفهوم قرآن، کلمه «رب» است؛ دعوا سر این است که چه کسی هدایت کند! 🔸حالا انسان اگر می‌خواهد حرکت کند، باید متقابلاً چه کار کند؟ اول باید بداند که در چه محیطی قرار دارد؛ اگر مثلاً به من و شما بگویند دنیا همین سالن است، یک جور برنامه‌ریزی می‌کنیم و اگر بگویند نه، پشت این سالن یک حیاطی هم هست، یک ساختمان دیگرهم هست، بلکه یک شهر یا کشور دیگر هم هست، آن موقع برنامه‌ریزی شما چقدر متفاوت می‌شود! یکی از تلاش‌های انبیاء این بوده که توجه دهند همۀ محیط، این ساختمان نیست، بعد از این هم قرار است باشد، انسان یک ابدیتی در پیش دارد. ببینید! این کلی متفاوت می‌شود. 🔸حالا چه کسی من را کمک کند؟ چه کسی راهنمایی کند؟ یک وقت فلان شخص، خیلی آدم باسوادی‌ست، او بیاید من را راهنمایی کند، خب این خوب است. اما بالاخره عمل آن شخص هم یک حدی دارد. یک وقت هست می‌گویند نه، خیلی فراتر از این است، خود خداوند است که راهنمایی می‌کند. آن‌وقت این دو اصلاً دیگر قابل مقایسه باهم نیست. 🔸دعوا برسر چیست؟ دعوا سر این است که چه کسی باید هدایت کند، چه کسی باید راهنمایی کند. فرعون می‌گفت «أناَ رَبُّکُمْ الأعْلی»، آن کسی که هدایت می‌کند و مسیر را می‌گوید من هستم. سیاسی‌ترین مفهوم قرآن چیست؟ کلمه رب است. «رب القوم من کان فوقهم و ساسهم»، رب یعنی کسی که از یک موضع بالاتر مردم را سیاست کند، هدایت کند. «ٱلحَمدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلعَالمِينَ» یعنی شکر خدایی را که او فقط می‌تواند همه را هدایت کند. چرا او فقط می‌تواند همه را هدایت کند؟ چون «رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِكُمْ». خداوندی که همه انسان‌ها و همه آفرینش را خلق کرده، بهتر از همه می‌تواند بگوید چه کار کنند. 🔸اگر امروز در مدرسه، در محله، در محیط هر کسی بگوید چرا باید اینطور باشد و چرا اینطور نباید باشد؟ چرا اینطور است و چرا آنطور نیست؟ بله ممکن است که صد نظر وجود داشته باشد، اما سوال این است که نظر چه کسی می‌تواند انسان را کمک کند، هدایت کند؟ خداوند، رب العالمین. 🔸چرا انقلاب شد؟ ملتی بپا خاست، قیام کرد و گفت می‌خواهم ربِ من، خدا باشد«الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ». گفتنِ تنها مهم نیست، «ثُمَّ استَقاموا» آن موقع استقامت نیاز دارد. آن موقع همۀ شیاطین در برابرت می‌ایستند. اینجا یک صحنۀ نبرد جدی شکل می‌گیرد. ✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
🔰میراث ۳۶هزار شهید دانش‌آموز، قدرت جنگ نرم امروز / بخش دوم قدرت امروز ما نتیجۀ مقاومت ملت در راه ایمان و آرمان است 🔸شما دیدید چگونه تمام توانشان را آوردند. فقط در یک نمونه، ۸سال جنگ را به شما تحمیل کردند. شما فقط با صدام نجنگیدید، دوستانی که در زمان جنگ حضور داشتند خاطرشان هست، بپرسید از پدرانتان، از کسانی که آن زمان را به یاد دارند، می‌گفتند توپ فرانسوی، میگ روسی، فلان سلاح آمریکایی و آلمانی، سلاح شیمیایی، بدترین موشک‌ها، چرا موفق نشدند؟ چرا نتوانستند؟ این یک سوال مهم است. اینکه من گفتم یک گذشته‌ای داریم، یک حالی داریم و یک آینده‌ای، شما یک گذشته‌ای را می‌بینید که تمام دنیا هرچه سلاح داشت، پای کار آورد، اما موفق نشد. چرا موفق نشد؟ چون «قالوا رَبُّنَا اللَّهُ»! شما مهرداد عزیزاللهی را می‌شناسید. دانش‌آموز اصفهانی، ۱۳-14 ساله، یعنی تقریبا همسن‌ شما. این کلیپ شهید مهرداد عزیزاللهی را ببینید، با همه وجود این را باور کرده است. 🔸یک گذشته‌ای داریم که به این نقطه رسیدیم. در شرایطی که دشمن به صدام همه تجهیزات را می‌داد، به ایران حتی سیم خاردار نمی‌داد. حالا امروز به چه نقطه‌ای رسیده‌ایم؟ همان‌ کسانی که آن زمان به صدام کمک می‌کردند، بیان می‌کنند که صدور فلان تجهیزات نظامی ایران، می‌تواند موازنه جنگ را نه در افغانستان، بلکه در اروپا عوض کند. 🔸این نتیجه ایمان و آرمان یک ملت است. این قدرت چه جوری تولید شده است؟ یک ملتی که ایمان داشته باشد به «رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا»، آن‌موقع شما می‌بینید وعده‌های رب العالمین یکی یکی و پشت سرهم محقق می‌شود. «تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا: فرشتگان بر آنان فرود می‌آیند که نترسید، نگران نباشید». «إِنْ تَنْصُرُوا اللّهَ يَنْصُرْكُمْ، اگر خدا را یاری کنید، خدا یاری‌تان کند.». چگونه«إِنْ تَنْصُرُوا اللّهَ»بوده است؟ ۳۶ هزار دانش آموز آمدند، جان خود را دادند. 🔸خاطرات برخی از این آزاده‌ها را بخوانید؛ زمان دفاع مقدس، از تلویزیون‌های خارجی در اردوگاه اسرای عراقی می‌روند با چند دانش آموزی که اسیر شده بودند مصاحبه می‌کنند، یک دانش آموز ۱۳ ساله خاطرات خود را در دو جلد نوشته است. یکی تحت عنوان «سرباز کوچک امام» و دیگری تحت عنوان «همه ۱۳سالگیم». یک دانش‌آموز ۱۳-۱۴ ساله که اتفاقاً مال استان اصفهان هم هست، طوری با صلابت و با قدرت صحبت می‌کند که آدم متعجب می‌ماند! این ظاهر قضیه بود، بعد که ایشان آزاد شد، آمد و خاطرات خود را نوشت، خاطرات را که می‌خوانی، تازه پشت صحنه را که می‌بینی، آن‌وقت تازه این عظمت بیشتر می‌شود که آن سرهنگ بعثی پشت سرش ایستاده بوده و تهدید می‌کرده است. بعد می‌بینید در این شرایط است که آن‌قدر قوی صحبت می‌کند، می‌گوید هرچه امام بفرماید، من همان را قبول دارم. 🔸این، آن عظمت است. یک ملتی بپا خاست و گفت «رَبُّنَا اللَّهُ، ثُمَّ استَقاموا»؛ ملتی که بحران‌هایی مثل جنگ، ترور، تحریم و راهبرد فشار حداکثری را پشت سر گذاشته است. اگر کشور ضعیفی باشد، توانمند نباشد که دیگر این قدر زور نمی‌خواهد بزنند! این نشان می‌دهد یک قدرتی تولید شده است. این قدرت را چه کسی تولید کرده است؟ همین ۳۶ هزار دانش‌آموز شهید. ✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
🔰میراث ۳۶هزار شهید دانش‌آموز، قدرت جنگ نرم امروز / بخش سوم نقش‌آفرینی در جنگ نرم؛ امروز هم می‌توان رزمنده در راه خدا بود 🔸حالا الان ما در یک جنگ هستیم، اما این جنگ فرق می‌کند، جنگ نرم است. این جا دیگر توپ و تانک نمی‌آید، چه می‌آید؟ سوال و شبهه می‌آید. اینجا طرف مقابل از خود می‌پرسد چرا این 36هزار دانش آموز را که شهید کردم جواب نگرفتم، پس باید چه کنم؟ می‌گوید «باید اصلاً ذهن او را عوض کنم؛ بگویم داری اشتباه می‌کنی، تاریخ را برای او عوض کنم»، این می‌شود جنگ نرم. 🔸ابزار او در این جنگ چه می‌شود؟ می‌شود توییت و این صفحات. این جنگ نیاز به آمادگی از جنس خودش دارد. حالا شما که می‌خواهید ایفای نقش کنید باید آماده باشید، باید بدانید که چه کار باید بکنید. باید بدانید صحنه چیست، باید بدانید او از چه مسیری می‌آید، چه چیزی را دارد دنبال می‌کند و ابزار و سلاحش چیست. الان شما می‌روید در دبیرستان، می‌روید در محله، در محیط، در مسجد می‌بینید خیلی‌ از مردم سوالاتی دارند، اینجاست که باید نقش ایفا کنید. 🔸بعضی وقت‌ها، بعضی دوستان که می‌روند راهیان نور، در آن‌جا خیلی غبطه می‌خورند به حال آن دوره‌ای که واقعا چقدر جوان‌ها فرصت داشتند؛ اما الان اگر از آن دوره مهمتر نباشد، کمتر نیست. امروز هم دانش‌آموزها می‌توانند همان نقش را ایفا کنند، اما در یک صحنه دیگر، در صحنه‌ای متناسب با خودش. 🔸امروز هر یک از شما می‌تواند دوباره یک رزمنده در راه خدا باشد، اما در مسیر جنگی که دیگر نظامی نیست، جنگ نرم است. می‌توانید نقش آفرینی داشته باشید. در ورزش دو امدادی یک شخص می دود به یک نقطه می‌رسد و آن پرچم را به نفر بعدی می‌دهد؛ یک ملت در مسیر خود نیز همین است، یک نسلی می‌آید تا مشعل را تا یک جایی می‌رساند و بعد امروز به دست شما می‌سپارد؛ حالا این دوره را شما باید بروید، باید کشور را به سمت آن پیشرفت برسانید. ✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily