🔰هشدار امام حسین علیهالسلام درباره تبعاتترک امر به معروف و نهی از منکر:تحریف دین و انحراف و تفرقه در جامعه - بخش سوم
امر به معروف، مانع تفرقه و اختلاف
🔸بحثی که وجود دارد این است که زاویهی جایگاه امر به معروف در نظام هستی و نظام حکمرانی اندیشهی دینی چیست؟ یکی از بحثهای مهم برای یک جامعهی دینی، همین وحدت و همبستگی و عدمتفرقه و پراکنده شدن جامعه است. تعبیر «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا» تاکید دین است. بلافاصله بعد از این بیان میفرماید نعمتی که خدا به شما داده این است که در جامعه دچار دشمنی با هم بودید «إِذ كُنتُم أَعداءً»، اتفاقاً دین آمد که قلبها را به هم نزدیک کند «فَأَلَّفَ بَينَ قُلوبِكُم». حالتهای پراکندگی تبدیل شد به یک نوع برادری «فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا». وقتی صحبت از یک جامعه و حکومت دینی میشود، برای این است که بتوان، جامعه را از تفرقه و دشمنی خارج کرد و دلها را بهم نزدیک کرد «إِذ كُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَينَ قُلوبِكُم». قلبها به هم نزدیک شود، برادری شکل بگیرد. بلافاصله بعد از همین آیاتی که بیان میکند که وحدت باید باشد و تفرقه نباید باشد، میفرماید «وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ» وقتی در موضع امر به معروف قرار میگیرید باید امر به معروف و نهی از منکر کنید. این موضوع را ادامهی آیهای میگوید که باید وحدت داشته باشید، باید بین آحاد جامعه دوستی باشد، دشمنی تبدیل به برادری شود «إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا». بر خلاف این که بعضی میگویند امر به معروف جامعه رو بهم میریزد و دو قطبی درست میکند، اتفاقاً بیان میکند امر به معروف وقتی میآید، مانع تفرقه و اختلاف میشود، مانع دشمنیها میشود. چرا که اگر گفته میشود یک حقیقتی یا صداقتی خوب است، این معروف است، اگر جامعه همه نگهبان آن باشند، نتیجهاش باعث دوستی بیشتر میشود. اگر جامعهای مرتب مراقب باشد که مثلاً صداقت در جامعه تضعیف نشود، این آیا باعث تفرقه میشود یا باعث تقویت میشود؟
امر به معروف و نهی از منکر عامل رستگاری جامعه
🔸دقیقاً در ادامه همین آیه بیان میفرماید اگر میخواهید رستگاری و نیکفرجامی داشته باشید، لازم است که این مناسبات در روابط بین جامعه شکل بگیرد که همدیگر را دعوت به خیر کنند، امر به معروف کنند، نهی از منکر کنند، «وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ». در ادامه در آیهی بعد میفرماید « وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْبَيِّنَاتُ» کسانی که میگویند امر شخصیست، هرکس به دین خود، اتفاقا در اینجاست که تفرقه، چندگانگی، دوگانگی، دوقطبی، چندقطبی شکل میگیرد. آن چه موجب یگانگی جامعه میشود، موجب برادری در جامعه میشود «فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا»، محور وحدت «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا» میگردد، امر به معروف است. محور «حَبلِ اللَّهِ» آن چیزی باید باشد که معروف است و میتواند یک جامعه را انسجام بدهد؛ نه موضوعات گذرای دنیوی که حالا فعلأ با هم اختلاف نداشته باشیم و هرکس کار خود را انجام دهد. چون رب العالمین میداند که آنموقع اختلاف از جای دیگر بروز پیدا میکند. وقتی که از «معروف» فاصله گرفته شود یعنی مثلاً اگر صداقت را معروف میدانید، ممکن است کسی با چند دروغ باعث شود اختلافی شکل پیدا نکند اما بعد آثار آن از جای دیگر بیرون میزند.
🔸«كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ» میفرماید اتفاقاً امتیاز شما به همین است که «تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ». اگر مناسبات اجتماعی جامعهای بر این مبنا شکل گرفت، این ویژگی را خواهد داشت. اینکه امام حسین میفرماید چرا ادیان قبل دچار انحراف شدند، چون یک واجب اساسی را که میتوانست جامعه را حفظ کند و رستگاری را شکل دهد، ترک کردند. با همین بازیهایی که مطرح میشود که در حریم دخالت نکنید، هرکس به دین خودش، مگر شما چه کارهاید؟ میخواهید به زور بهشت ببرید؟ این حرفها همیشه با ادبیات مختلف مطرح میشود، فکر نکنید این حرفها ابداعات یا شاهکارهاییست که جدید مطرح میشود، حتی با ادبیاتهای بعضاً متنوعتری در دوران جاهلیت بوده است.
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰هشدار امام حسین علیهالسلام درباره تبعاتترک امر به معروف و نهی از منکر:تحریف دین و انحراف و تفرقه در جامعه - بخش چهارم
امر به معروف و نهی از منکر از احکام ثابت تمام ادیان الهی است
🔸خداوند بعد از اینکه میفرماید «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ»، شاهد میآورد که ببینید کسانی که قبلاً بودند «وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ» اگر همان را عمل میکردند، برایشان بهتر بود و دچار آن فرجام نمیشدند. بعد تعبیر میکند که در بین آنها هم آدمهای مؤمنی بودند، اما خیلیها این موضوع را رها کردند «وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ». فسق یعنی عهدی که بسته بودند، شکستند. که اگه دچار این مشکلات شدند «وَباءوا بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَضُرِبَت عَلَيهِمُ الذّله». البته آنها همه اینطور نبودند «لَيْسُوا سَواءً» بله در بینشان آدمهای خوب هم بودند، «مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ أُمَّةٌ قَائِمَةٌ يَتْلُونَ آيَاتِ اللَّهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَهُمْ يَسْجُدُونَ» در بین آنها آدمهای خوبی هم هستند، نماز شب میخوانند، آیات خدا را میخوانند،«وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ» میفرماید این مسئله، موضوعی نیست که مخصوص دین اسلام باشد، بلکه جز احکام ثابت تمام ادیان الهی است، و اتفاقاً آنهایی که دچار تحریف شدند به خاطر این بود که آن را کنار گذاشتند.
🔸ممکن است کسی در انجام این واجب کار غلطی انجام بدهد، فضولی بیخودی بکند، این بحث دیگری است و چیزی که قرآن و خداوند خواسته، این نیست؛ این اسلام ناب نیست. چیزی که بیپیرایه باشد این است که نسبت به مسائل غلط که در جامعه هست، نباید بیتفاوت نشست. آحاد جامعه دینی نسبت به یکدیگر در این موضعاند «وَالمُؤمِنونَ وَالمُؤمِناتُ بَعضُهُم أَولِياءُ بَعضٍ»، بعد بلافاصله میفرماید امر به معروف و نهی از منکر میکنند. آنوقت که این کار انجام شود «أُولَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ» مشمول رحمت خدا قرار میگیرند. آنچه که خداوند درباره بندگان خوب خود میفرماید «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ» منظور چیست؟ «الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ» که این برای همه آحاد جامعه است؛ «وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ» فقط مربوط حکومت نیست که فقط به مسئولین دستور حفظ حدود خدا را بدهد «وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ» امتیاز «خَيْرَ أُمَّةٍ اُخرِجَت لِلنَّاسِ»است. لذاست که «الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ» یعنی اینکه این امکان را پیدا کردند که بر مبنای جامعهی دینی، حکومت شکل دهند. «وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنكَرِ» این برای همه است و برای افراد خاصی نیست.
انقلاب اسلامی آمد تا دوباره امر به معروف و نهی از منکر را احیا کند
🔸چون در آستانهی محرم و شب اول محرم هستیم که به هر حال ویژگی اصلی قیام امام حسین علیه السلام امر به معروف و نهی از منکر است. این موضوع بحث مهمی در اندیشهی شیعی و اندیشه ناب اسلام است و آنقدر مهم هست که شخصیت بزرگی همچون امام حسین علیهالسلام دردانهی هستی، تمام جان خود و فرزندانش را برای آن تقدیم میکند «إِنّی لَمْ أَخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً» «اُرِيدُ أن آمُرَ بِالْمَعرُوفِ و أنهي عَنِ الْمُنكَرِ» تعبیر این است که اینجا وظیفهای وجود دارد، کار مهمی که به اصطلاح یک فرهنگ است، یک مکتب، یک گفتمان و یک تفکر است.
🔸انقلاب اسلامی آمد تا دوباره آن را احیا کند، شهدای بزرگوار چه در دفاع مقدس، چه در انقلاب، چه اخیراً در دفاع حرم برای همین بحث رفتند که این موضوع باید حفظ شود که به تعبیر قرآن کریم، تمایز و امتیاز اندیشه سیاسی اسلام است «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ» و بعد میفرماید «تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ».
🔸این یک اشارهی کوتاه در حد بضاعت دانشآموزی و کم من بود، تأملات بیشتری بکنید، مخصوصاً به آیات قرآن، به تفاسیر علمای بزرگ اسلام به ویژه تفسیر المیزان مرحوم علامه طباطبایی مراجعه کنید، تفسیر حضرت آیت الله جوادی را ان شا الله ملاحظه بفرمایید که این بحث چگونه میتواند در اندیشهی سیاسی و در عمل سیاسی، ظهور و بروز پیدا کند.
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰جلسه سیوسوم از سلسله سخنرانیهای دکتر سعید جلیلی با موضوع حکمت سیاسی اسلام در قرآن
🔸سه شنبه ۳ مرداد ساعت ۱۸:۰۰
🏴همراه با برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری حضرت سیدالشهداء
خ سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری، سالن طاهره صفارزاده
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
TarkeAmr.pdf
3.57M
📚جزوه| تحریف دین، انحراف و تفرقه در جامعه؛ هشدار امام حسین(ع) و وظیفه سیاسی آحاد جامعه
🔸امر به معروف و نهی از منکر، تمایز و امتیاز حکمت سیاسی اسلام
🔺 برگرفته از سخنرانی دکتر سعید جلیلی در سیودومین جلسه از سلسله جلسات حکمت سیاسی اسلام در قرآن - ۲۷ تیر ۱۴۰۲
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰امر به معروف و نهی از منکر
تمایز و امتیاز حکمت سیاسی اسلام
🔹متن این جزوه برگرفته از سخنان دکتر سعید جلیلی در سی و دومین جلسه از سلسله جلسات «حکمت سیاسی اسلام در قرآن» در تاریخ 27تیر1402 در آستانۀ ماه محرم است که در آن از زاویۀ مسئلۀوظیفۀ سیاسی به موضوع «امر به معروف و نهی از منکر» میپردازد و مباحثی مانند مسئلۀ حریم در اجتماع و حوزۀ دخالت سیاسی، تعارض با احکام الهی و مواجهه با آن، نگهبانی در برابر انحراف و دغدغۀ وحدت تفرقه و مسائل دیگر را میشکافد تا تمایز و امتیاز حکمت سیاسی اسلام را روشن کند. این جزوه را از اینجا میتوانید دریافت کنید.
🔺جلسۀ بعدی حکمت سیاسی اسلام در قرآن در ادامۀ همین موضوع امروز عصر ساعت ۱۸ در حوزۀ هنری سالن طاهره صفارزاده برگزار میشود.
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰تفرقه؟ امر به معروف خود عامل وحدت است!
بیشتر بخوانید
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰محور، حبل الله است، نه موضوعات گذرای دنیوی
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰 گزارش تصویری| جلسه سیوسوم از سلسله سخنرانیهای دکتر سعید جلیلی با موضوع حکمت سیاسی اسلام در قرآن
🔺مشاهده کامل گزارشتصویری و دانلود تصاویر
https://drjalily.com/photos/766
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰هدف قیام امام حسین علیه السلام «اُرِيدُ أن آمُرَ بِالْمَعرُوفِ و أنهي عَنِ الْمُنكَرِ» است/بخش اول
🔹دکتر سعید جلیلی نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی، روز سهشنبه ۳ مرداد در سی و سومین جلسه از سلسله جلسات حکمت سیاسی اسلام در قرآن به ارائه موضوع «امر به معروف و نهی از منکر» پرداخت.
یکی از تمایزات اندیشه سیاسی اسلام و بلکه یکی از امتیازات آن، موضوع امر به معروف و نهی از منکر است. / هدف قیام امام حسین علیه السلام «اُرِيدُ أن آمُرَ بِالْمَعرُوفِ و أنهي عَنِ الْمُنكَرِ» است / امر به معروف و نهی از منکر یک موضوع در کنار سایر موضوعات نیست بلکه تجمیع همه خوبیهاست و نهی و بازداشتن از همه بدیهاست.
🔸در اندیشه اسلام یکی از موضوعاتی که متفاوت با سایر اندیشههاست و اندیشههای دیگر به آن نپرداختهاند، مفهوم امر به معروف و نهی از منکر است.
🔸هدف از تشکیل دولت و کار ویژه حکومت ها چیست؟
یکی از بحثها در نظامهای سیاسی و اندیشههای سیاسی، بحث کارویژههای دولت و یک نظام حکومتی است. یکی از کارویژهها که همه اندیشههای سیاسی و دولتها آن را قبول دارند، دفاع از یک قلمرو است. یکی دیگر از کارویژههایی که برای دولتها تعریف شده، دفاع از حقوق انسانها، حرمت انسانها و صیانت از آنهاست.
متقابلاً برای جامعه هم یک حقوقی تعریف میشود که چگونه از این حقوق و از این ملاحظاتی که باید درباره انسانها و آحاد یک جامعه رعایت شود، دفاع کنند. برخی از مباحثی که در غرب تحت عنوان جامعه مدنی مطرح میشود بر این اساس است که ساز و کاری را پیدا کنند که از انسان و آحاد جامعه و حقوقی که دارند، دفاع شود.
🔸در اندیشه اسلام علاوه بر آن مباحثی که وجود دارد، وظایفی که دولتها دارند، وظایفی که در جامعه شکل میگیرد و نهادهای اجتماعی و مدنی بر این وظیفه قیام میکنند، یک مسئله و ملاحظهای وجود دارد که میگوید اگر ما که صحبت میکنیم از حقوق انسانها، از کرامت انسانها، از اینکه انسان باید حرمت داشته باشد و حقوقش رعایت شود، این حقوق فقط مالکیت خصوصی نیست.
🔸در اندیشه غرب، در اندیشه جان لاک شاید مهمترین وظیفهای که برای دولت بیان میکند، دفاع از مالکیت خصوصی است و می گوید دولتها بر این اساس شکل میگیرد که بتوانند از مالکیت خصوصی موجود در جامعه دفاع کنند و اگر انسانها مالکیتی دارند، کسی متعرض به آن نشود. بعد میگوید به همین خاطر است که برخی از انسانها حقوقشان را به دولت میدهند چون در ازایش بیاید و از مالکیت خصوصی آنها دفاع کنند.
🔸اگر صحبت میشود از حرمت و کرامت و برخی ملاحظات درباره حقوق انسان، یک امتیاز اندیشه اسلام نسبت به سایر اندیشهها این است که یک مقولهای را تعریف میکند که طبق آن، تک تک آحاد انسانها و آحاد یک جامعه برایشان یک مسئولیت و یک کارویژه مطرح میشود. آن کار ویژه چیست؟ این است که اگر انسان حرمت و حقوق و کرامت دارد، اگر میگوییم انسان و جامعه میخواهد به سمت یک حرکت متعالی سیر کند، تک تک آحاد جامعه وظیفه دارند در این زمینه ایفای نقش کنند.
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰هدف قیام امام حسین علیه السلام «اُرِيدُ أن آمُرَ بِالْمَعرُوفِ و أنهي عَنِ الْمُنكَرِ» است/بخش دوم
🔸یکی از امتیازات و تمایزات اندیشه اسلام این است که خیلی از کارویژههایی که برای دولت برشمرده میشود؛ کارویژه مشترک است و فقط وظیفه دولت نیست.
🔸کارویژه مشترک است یعنی چه؟ یعنی مثلاً در مورد همین دفاع که یک کارویژه مورد اجماع است که همه میگویند دولتها وظیفهشان دفاع از یک قلمرو است، دیگر این دفاع از قلمرو فقط وظیفه دولت نیست بلکه تک تک آحاد این جامعه هم در این زمینه وظیفه دارند. ما همین را در دفاع مقدس به خوبی مشاهده کردیم و اکتفا نکردیم که این وظیفه دولت و نیروهای مسلح است؛ بلکه در کنار آن آحاد جامعه هم در این زمینه برای خود نقش تعریف کردند و مسئولیت قائل بودند. از آن کسی که میرفت در جبهه و در قالب رزمنده ایفای نقش میکرد تا یک پدر و مادر سالخوردهای که در یک روستا با کارهای پشتیبانی جنگ برای خودشان ماموریت تعریف میکردند.
این در مسائل دیگر هم وجود دارد؛ مثلاً در مقوله عدالت که از کارویژههای دولتهاست و برخی از اندیشهها به آن قائل هستند.
در اندیشه اسلام وقتی میگوید «قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ»، یک وظیفه مسئول و مسئولین این است که مامور هستند به برپایی قسط و عدالت. اما فقط این نیست؛ خداوند این را برای تک تک مردم هم قائل شده است، «لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ». اگر میخواهید عدالتی در جامعه شکل بگیرد، در کنار آن کارویژه و وظیفهای که مسئولین انجام میدهند، تک تک آحاد جامعه هم وظیفه دارند قیام به قسط کنند.
یک زمانی مطرح میشود دولت به معنای قوای سهگانه باید حرمت من را به عنوان شهروند حفظ کند که این درست هم هست؛ یک زمان هست که بیان میشود که با قوانینی که میگذارد و ساز و کارهایی که میاندیشد، باید حق و حریم شهروندان را حفظ کند؛ اما یک زمانی هست که میگوید این حق را نه تنها او دارد، بلکه تک تک آحاد جامعه هم در حد وسعشان نسبت به این موضوع وظیفه دارند، آن هم در یک حد خیلی بالاست نه حداقل.
یعنی اگر به یک فردی تهمتی زده شده، دروغی گفته شده، باید یک دستگاههایی باشند که او بتواند مراجعه کند و نسبت به آن ظلمی که نسبت به او شده و تعرضی که به او شده، طرح دعوا کند و دولت وظیفه دارد که این موضوع را پیاده کند.
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰هدف قیام امام حسین علیه السلام «اُرِيدُ أن آمُرَ بِالْمَعرُوفِ و أنهي عَنِ الْمُنكَرِ» است/بخش سوم
شکل دیگر این که سازوکارها و نهادهایی شکل بگیرند که از حقوق افراد دفاع کنند.
در اینجا یکی از امتیازات و تمایزات اندیشه اسلامی این است که می گوید اگر انسانی حقوقی دارد، تک تک آحاد جامعه چه او را بشناسند، چه نشناسند، همه وظیفه دارند از حقوق او دفاع کنند.
خیلی از چیزهایی که در تعارض با حرمت انسان و حقوق انسان است، مثلاً بد گفتن از کسی، نسبت غلط دادن به کسی، حرف نادرست زدن و خلاف واقع گفتن، اینها همان چیزهایی است که در این اندیشه به عنوان گناهان بزرگ شمرده میشود و تک تک آحاد جامعه در اینجا وظیفه دارند که نهی کنند و نگذارند همچین چیزی شکل بگیرد.
🔸حال این را مقایسه کنید با سایر نظامهایی که در دنیا وجود دارد، در اینجا مناسبات و نظامی است که میگوید هریک از شهروندان حقوقی و حرمت و حریمی که دارند، بقیه باید مراقبت کنند و اجازه ندهند کسی به آن تعرض داشته باشد.
پس در این اندیشه و مناسباتی که شکل می دهد، یکی از بحثهای بسیار مهم وارد کردن مؤلفه و موضوعی است که یک ارتقا و تمایز جدی میدهد و این بسیار اهمیت دارد و میتوان این را به رخ کشید نه اینکه از آن خجالت کشید!
🔺این یک چیزی است که میتوان با آن محاجه کرد!
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰هدف قیام امام حسین علیه السلام «اُرِيدُ أن آمُرَ بِالْمَعرُوفِ و أنهي عَنِ الْمُنكَرِ» است/بخش چهارم
🔸 حال اگر چنین مناسباتی وارد یک جامعه شد، آیا فقط حرمت حفظ میشود یا نتایج خیلی فراتر از این است؟ اگر چنین مناسباتی آمد درون جامعه و هرکسی وظیفه داشت در آنچه که راست و درست و حقیقت است ایفای نقش کند و امر کند و آنچه که خلاف است نهی کند؛ آن وقت میبینم این جامعه چه میشود! این یک جامعهی بانشاط فعال پویای روبه کمال می شود یا یک جامعه ی مرده؟
🔸درباره قیام امام حسین علیهالسلام خیلی صحبت شده است که برای چه بود؟ اما موضوعی که همه اتفاق نظر دارند و نسبت به آن اذعان دارند این است که هدف قیام امام حسین علیه السلام «اُرِيدُ أن آمُرَ بِالْمَعرُوفِ و أنهي عَنِ الْمُنكَرِ» است، امام میگویید من برای همین قیام کردم، حرکت من بر این مبنا بود.
حالا این موضوع یکی از تمایزات اندیشه اسلام است درست، اما چرا برجسته می شود و امام حسین علیهالسلام هم خودش و هم فرزندانش اینطور میآیند و ایفای نقش میکنند؟ ما در اندیشه دینی نماز و جهاد و... داریم و در کنارش امر به معروف و نهی از منکر هم داریم، ویژگی این امر به معروف و نهی از منکر چیست که آنقدر برجسته می شود؟ اهمیتش در چیست؟ چرا می گوییم این عنصر امتیاز اندیشه اسلام است؟
چون امر به معروف و نهی از منکر یک موضوع در کنار سایر موضوعات نیست بلکه تجمیع همه خوبیهاست و نهی و بازداشتن از همه بدیهاست.
🔸 امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند: «وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللهِ عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنْ الْمُنْكَرِ إِلَّا كَنَفْثَةٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ»
تمام اعمال نيک، حتي جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهي از منکر، همانند آب دهان است در برابر دريا.
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فقط برادر نبود
🔸ویژگی های حضرت عباس علیه السلام چه بود؟!
🔸وقتی میگوییم "کلّنا عباسُکِ یا زینب" باید از فضائل او نیز بهره داشته باشیم
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
خطبهمنای سیدالشهدا.pdf
325K
◼️ #بازنشر | هشدار بیدارباش
◾️خطبهمنای سیدالشهدا(ع) و وظایف اجتماعی امروز
🔺برگرفته از سخنرانی دکتر سعید جلیلی در جمع مردم قرچک - ۱۹مهر۱۳۹۵
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰گزارش تصویری| سخنرانی دکتر جلیلی در مسجد جامع نقاب و در جمع مردم شهرستان جوین/ ۲۶ تیر ۱۴۰۲
🔸نماینده رهبر معظم انقلاب در شورایعالی امنیت ملی در مسجد جامع نقاب و در جمع مردم شهرستان جوین، درباره علل استیصال و ناامیدی دشمن از تحریمهای حداکثری و اقدامات سخت علیه ملت ایران سخن گفت
🔺مشاهده کامل گزارشتصویری و دانلود تصاویر
https://drjalily.com/photos/767
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰استیصال دشمن از سلولهای جوان قدرت کشور
🔹نماینده رهبر معظم انقلاب در شورایعالی امنیت ملی در مسجد جامع نقاب و در جمع مردم شهرستان جوین، درباره علل استیصال و ناامیدی دشمن از تحریمهای حداکثری و اقدامات سخت علیه ملت ایران سخن گفت
🔸دکتر جلیلی گفت: امروز مقامات اروپا بهمراتب اذعان دارند که فشار حداکثری اروپا علیه ملت ایران و تحمیل تحریمهای بیسابقه، شکست فاحش خورده است. دلیل این شکستهای فاحش چیست؟ جوانان با ایمان به آرمانهای خود در همین منطقه.
🔸عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: امروز، جوانان شهرستان جوین توانستهاند در زمینه برخی فناوریهای صنعتی مثل الکتروموتورها به موفقیتهایی دست پیدا کنند که نهتنها فشارها و تحریمهای اروپا را بیاثر میکند؛ بلکه برای کشور تولید قدرت کرده است. تواناییها و ابتکارات جوانان بومی یک شهرستان در حوالی سبزوار که موجب دستیافتن کشور به جایگاههای نادر جهانی شده است، برهمزننده معادلات دشمنانی است که هیچگاه از هیچ اقدامی برای ضربه به جمهوری اسلامی ایران دریغ نکردهاند؛ چراکه هرکدام از این سلولهای قدرت کشور، توانایی برهمزدن هیمنه پوشالی آنها را دارند.
🔸دکتر جلیلی عنوان کرد: آنچه که محاسبات دشمن را نسبت به جمهوری اسلامی ایران برهم زده است، همین جوانان خودباور و متکی بر علم و ایمان در اقصینقاط کشور است. بهعنوان مثال دشمنان، کشور را در زمینه الکتروموتورهای خاصی تحت شدیدترین تحریمها قرار دادهاند؛ اما به ناگاه میبینند که جوانان بومی شهرستان جوین توانستهاند به فناوریها و دستاوردهایی برای همین الکتروموتورها برسند که در جهان در اختیار کشورهای انگشت شماری است و این تواناییها، تغییردهنده محاسبات و معادلات غلط دشمن است.
🔸دکتر جلیلی در انتها گفت: اگر جوانان این منطقه زمانی در دفاع مقدس حماسه آفریدند، امروز فرزندان همانها در عرصههای اقتصادی و صنعتی با اعتمادبهنفس حماسه میآفرینند و محاسبات دشمن را برهم میریزند.
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
43.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 لحظاتی از بازدید دکتر سعید جلیلی از بخشهای مختلف تولیدی و تحقیقاتی مجموعه کشت و صنعت جوین
🔸عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از آزمایشگاه بیوتکنولوژی کشت و صنعت، بذر ذرت کشت و صنعت و کارخانه اسیدسیتریک کشت و صنعت بازدید و با عوامل هر بخش به گفتگو پرداخت
🔺۲۶تیر ۱۴۰۲
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰اطلاعیه: جلسه سیوچهارم از سلسله سخنرانیهای دکتر سعید جلیلی با موضوع حکمت سیاسی اسلام در قرآن - «دوره معرفتی-تشکیلاتی اسلام ناب» با حضور جمعی از دانشجویان تشکلهای برتر دانشجویی سراسر کشور
🔸سه شنبه ۱۰ مرداد ساعت ۱۸:۰۰
📌مکان: اردوگاه حضرت سیدالشهدا(ع) آبعلی
❌جلسه این هفته حکمت سیاسی اسلام در قرآن، در حوزه هنری برقرار نمیباشد
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
May 11
🔰گزارش تصویری| سخنرانی دکتر سعید جلیلی در مراسم افتتاحیه دوره معرفتی تشکیلاتی اسلام ناب
🔺مشاهده کامل گزارشتصویری و دانلود تصاویر
https://drjalily.com/photos/768
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰گزارش تصویری| سخنرانی دکتر سعید جلیلی در دوره دانشجویی طرح ولایت
🔸دانشگاه فردوسی مشهد - ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
🔺مشاهده کامل گزارشتصویری و دانلود تصاویر
https://drjalily.com/photos/769
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
TarkeAmr02.pdf
601.9K
🔰 جزوه| امر به معروف و نهی از منکر؛ تمایز و امتیاز حکمت سیاسی اسلام
🔹 برگرفته از سخنان دکتر سعید جلیلی در سیوسومین جلسه از سلسله جلسات حکمت سیاسی اسلام در قرآن - ۳ مرداد ۱۴۰۲
🔺برای مشاهده آنلاین و دانلود فیلم این جلسه به لینک زیر مراجعه نمایید
https://drjalily.com/multimedia/940
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
مردهای میان زندگان
ترک امر به معروف و نهی از منکر و زوال امتیاز جامعۀ دینی
"جامعهای که فعال، زنده و با نشاط باشد، همه احساس مسئولیت میکنند و ایفای نقش دارند. اما اگر در جامعهای شهروندان گفتند «به ما چه؟»، این تعبیر امام علی (ع) است که «فهُوَ مَيِّتٌ بَينَ الأحياءِ» این جامعه یک جامعۀ مرده است. یک حیات نباتی در عرصۀ اجتماعی."
گفتار دوم دربارۀ امر به معروف و نهی از منکر
این جزوه، برگرفته از سخنان دکتر سعید جلیلی در سی و سومین جلسه از سلسله جلسات «حکمت سیاسی اسلام در قرآن» در تاریخ 3مرداد1402 در ماه محرم است که در ادامۀ موضوع جلسۀ قبل از زاویۀ مسئلۀ وظیفۀ سیاسی به موضوع «امر به معروف و نهی از منکر» میپردازد و مباحثی مانند وظیفۀ سیاسی آحاد و مناسبات اجتماعی، نگاهبانی اجتماعی از حقوق و حریم و کرامت فردی، زوال و کمال جامعه و نقش افراد، جایگاه خلیفة اللهی و ظرائف اقامۀ دین و مسائل دیگر را میشکافد تا تمایز و امتیاز حکمت سیاسی اسلام را روشن کند. این جزوه را از اینجا دریافت کنید.
#حکمت_سیاسی #وظیفه_سیاسی
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
آمر به معروف نقش خلیفۀ خدا و پیامبر را ایفا میکند.
بیشتر بخوانید
#حکمت_سیاسی #وظیفه_سیاسی
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily