eitaa logo
دکتر سعید جلیلی
315.5هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
2.2هزار ویدیو
39 فایل
✅ کانال رسمی دکتر سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ارتباط با ادمین: @Poshtibani_jalili1403 وبسایت اطلاع رسانی: Drjalily.com
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰اردو برای عملیات/ بخش اول 🔹 دکتر سعید جلیلی، نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی، با حضور در جمع دانشجویان حاضر در طرح ولایت دانشگاه فردوسی به ایراد سخنرانی پرداخت اردو خوب است، اما برای عملیات، عملیات شما چیست؟ 🔸چهل و چند سال پیش، زمان دفاع مقدس نیز افرادی به اردو می‌رفتند، آن اردو برای یک آمادگی نظامی در آن زمان بود چون قرار بود بعد از آن عملیاتی صورت بگیرد؛ اردو برای این بود که بعد از آن وارد عملیات شویم، خرمشهر آزاد شود، کربلای چهار و پنج شود. در آن صحنه دشمن به شکل نظامی وارد شده بود، شما نیز اگر می‌خواستید فعال باشید و منفعل نشوید باید آمادگی را می‌داشتید تا در آن میدان با اندک حرکت جسمانی خسته نشوید، این آمادگی می‌خواست. بعد از اردو تازه اول کار بود، اردو برای یک عملیات بود، اردو برای یک حضور جدی و موثر در صحنه بود. امروز هم که جنگ، جنگ نرم است و دشمن با همین ابزارها و اقتضائات جنگ نرم حمله کرده است، باید در این عرصه هم یک حضور فعال داشت، این نیز آمادگی می‌خواهد، اردو می‌خواهد. 🔸اردو خیلی خوب است اما بعد از این اردو می‌خواهید چه عملیاتی بکنید؟ بله، این عملیات نظامی نیست؛ طبق فرمایش حضرت آقا کار فرهنگی تمیز می‌خواهد. اما آن کار فرهنگی تمیز، تمیز بودن یعنی چه؟ یعنی برنامه داشتن، یعنی همه چیز مشخص بودن، یعنی معلوم باشد هر یک از ما در این عرصه چه نقشی قرار است ایفا کنیم. اگر امروز ما با یک جنگ ترکیبی مواجهیم که بخشی از آن هم جنگ نرم است، باید جبهه‌ای شکل بگیرد و در این جبهه هریک از ما باید نقش خود را متناسب با توانمندی‌هایمان تعریف کنیم. لازمۀ این تعریف نقش این است که متناسب با آن جنگ نرم و جنگ فرهنگی، آمادگی لازم را داشته باشیم. تعبیر مقام معظم رهبری است که «خرمشهرها در پیش است»، چه کسی باید آن را آزاد کند؟ همین جوانان، پس باید برای این جنگ آمادگی داشته باشید، دست کم بتوانید خوب دفاع کنید. هم برای دفاع باید آماده باشیم، هم در جهت اهدافی که داریم برنامه داشته باشیم، عملیات داشته باشیم. اگر چهل روز این دوره را می‌گذرانید، آخر اردو احساس آمادگی می‌کنید و تازه و سرحال آمادۀ عملیاتید، اما آن عملیات چیست؟ در همین چهل روز، در همین دوران بلکه بیشتر، طرف مقابل نیز دارد خودش را آماده می‌کند، بیکار ننشسته است، طرح‌های جدید، سوالات جدید، شبهه‌های جدید، به میان میدان می‌آورد، «مَن نامَ لَم یُنَم عَنه‌: اگر چشم ببندید چشم از شما نمی‌بندند» اگر او با برنامه آمده به میان میدان، ما اینجا امروز باید چه کار کنیم؟ تمایزها و امتیازات اندیشۀ اسلام را بشناسید تا دوباره در نبرد تمدنی عقب نمانید 🔸سؤال این است حالا که در همین اردوها فهمیدیم در اندیشه، انسان این است، هستی این است، معرفت این است، چه فایده‌ای داره؟ آیا اینها بحثهای لازمی هست یا نیست؟ این بحث‌ها حتماً لازم است؛ اما به به این شرط که بدانیم الزامات و امتداد این حرفها چیست و چه تمایزی بین اندیشۀ ما با اندیشۀ طرف مقابل می‌آفریند و آن تمایز چه امتیازی می‌آورد. 🔸عرصه کمی بزرگتر از این حرف‌هاست! بزرگ‌ترین فرصت ما همین جمهوری اسلامی‌ و انقلاب اسلامی‌ست. اندیشۀ غرب چهار پنج قرن عملیات کرده است و اندیشه را در تمدنی که به اصطلاح می‌گوییم تمدن غرب امتداد داده و آورده است در سیاست، در اجتماع، در اقتصاد، در تربیت، در خانواده. با همین حرکت جلوتر افتاد است و توانسته برای خودش فرصت‌های جدید ایجاد کند و بر اون مبنا فرصت‌ها را برای شما تنگ کند. در این چند قرن که آن‌ها چنین کردند، ما متأسفانه علی‌رغم مبناهای خوب و مبانی نظریه قوی، این فرصت را نداشتیم که این را تبدیل کنیم به حکومت، تبدیل کنیم به یک دولت، تبدیل کنیم به جامعه سازی، تبدیل کنیم به تمدن‌سازی. امروز به برکت انقلاب اسلامی است که بعد از چند قرن توانستیم به این فرصتی که آرزوی مؤمنان بوده برسیم. اکنون باید تمایزات خودتان را بشناسید و بر اساس این تمایزات، امتیازات را بشناسید تا دوباره عقب نمانید. امروز فرصت بزرگی نه فقط برای پدآفند بلکه برای آفند است. یک دلیل آن که می‌بینید امروز طرف مقابل دارد اینگونه شدید علیه شما متمرکز می‌شود و برنامه‌ریزی می‌کند این است که احساس می‌کند بعد از چهار پنج قرن یکه‌تازی، یک رقیب تمدنی جدی دارد پیدا می‌کند که آمده در صحنه، تا مرحله‌ای که آن تمایزات خودش را به شکل امتیاز به جامعۀ بشری نشان بدهد. یکی از آن تمایزات و امتیازا چیست؟ مسئله ی زن؛ طرف مقابل می فهمد، حرکتی که در موضوع زن چند قرن دارد دنبال می‌کند به چه فرجامی رسیده، به چه بن بستی رسیده است، نگرانی اواین است که امروز شما در این قضیه بیایید و یک الگوی متعالی نشان دهید. ✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
🔰اردو برای عملیات/ بخش دوم 🔸در همین صد سال گذشته مثلا در همین موضوع آزادی راجع به خانم‌ها، رأی دادن که یک آزادی ابتدایی‌ست، از چه زمانی در اروپا شروع کردند به زنان اجازه اظهار نظر در سیاست دادند؟ عمده‌اش بعد از هزار و نهصد و بیست است، بعضی بعد از هزار و نهصد و چهل، بعضی بعد از هزار و نهصد و چهل و پنج، بعضی بعد از هفتاد؛ اینها را بخوانید! در همین سوییس، در انگلیس، در فرانسه. بعد شما در آیات قرآن دارید که «إِذَا جَاءَكَ الْمُؤْمِنَاتُ» که خانم‌ها می‌آیند با تو بیعت می‌کنند. او احساس خطر داره می‌کند چون می‌بیند تمدنی دارد خودش را به رخ می‌کشد. این را باید با جنگ، با ترور، با تحریم مقابله کرد، دید این جواب نداد، جنگ ترکیبی را به کار گرفته است. این است که عرض کردم این زمان کم‌اهمیت‌تر از دوران دفاع مقدس نیست. برنامه‌ریزی کنید تا از دشمن پیشی بگیرید و انحصارهای عرصه‌های قدرت آینده را بشکنید 🔸هنر این است که ما باید در این اردوها، در این برنامه‌ریزی‌ها، در این عملیات از آن چه می‌خواهد پیش بیاید پیشی بگیریم و پیش‌بینی داشته باشیم. همین دو سه هفتۀ گذشته می‌بینید دارند می‌گویند اگر مناسبات قدرت بر این مبنای جدید قرار است در آینده، در چند دهۀ آینده، شکل بگیرد، باز من باید انحصار را ایجاد کنم و دوباره نباید بگذارم دیگران در این عرصه بیایند. مثلاً بعد از جنگ جهانی دوم، آمد برای خودش تقسیم کرد گفت چند کشور امتیاز وتو دارند، بقیه نباید داشته باشند. همین بندهای ان پی تی را بخوانید، این چند قدرت می‌توانند این را داشته باشند، بقیه نباید داشته باشند؛ اگر بد است که هیچ‌کس نباید داشته باشد! آن وقت الان دارد همین را در عرصه‌های جدید قدرت مطرح میکند می‌گوید ما در این عرصه‌های جدید نیز باید دوباره این انحصار را داشته باشیم؛ یکیش چیست؟ هوش مصنوعی. می‌خواهند دوباره بگویند در اینجا که من جلو افتادم، یک قلعه درست کردم و دیگر کسی وارد نشود! این زمزمه‌ها به گوش می‌رسد. این که گفته می‌شود «العالِمُ بِزَمانِهِ»، یعنی شما باید بدانید اقتضائات امروز چیست؛ اینکه مقام معظم رهبری اخیراً روی همین موضوع هوش مصنوعی دارند تأکید می‌کنند، می‌فرمایند نباید در این قضیه عقب بمانیم، برای چیست؟ یکی برای پیشرفت در خود آن است، یکی برای آن چیزهایی است که به تبع این حادث می‌شود. این که می‌گوییم باید هوشیار باشیم، دانشجو باید وسط میدان باشد، باید فعال باشد برای چیست؟ برای این است که اینجا باید بیاید ایفای نقش کند، این می‌شود یکی از آن میدان‌ها. 🔸تعبیر یکی از اندیشه‌ورزان غربی است که بیان می‌کند امروز هوش مصنوعی آن کانت و دکارت خودش را نیاز دارد، باید متناسب با آن بتوانی فرهنگ‌سازی هم بکنی، اگر شما وارد این عرصه می‌خواهید بشوید، باید بدانید الزامات آن چیست. 🔸در همین هوش مصنوعی می‌گوید فقط این نیست که فناوری جدید است، بلکه مثلا می‌گوید «نگرانی این است که اگر کودکان شما در این فضا دستیارهای دیجیتالی پیدا کرد، با گذشت زمان این دستیارها بر این انسان‌ها ترجیح پیدا خواهند کرد و بر درک کودک از جهان و روند اجتماعی شدن او تأثیر می‌گذارند؛ آن وقت برداشت این کودک از جهان در گفتگویی با این هوش مصنوعی شکل می‌گیرد.» یا می‌گوید «این هوش مصنوعی پاسخ‌ها و اطلاعاتی را که انسان می‌خواهد و دوست دارد را به شما می‌دهد، نه آن چیزی که حقیقت است، با ارایۀ تصویری وارونه از واقعیت.» این مطلبی که خواندم خوب است از که باشد؟ این نوشتۀ «کیسینجر» است؛ یعنی کسی که در غرب است، او امروز احساس می‌کند که این فناوری می‌تواند تا این حد این تاثیرات را در نگاه به انسان، به هستی داشته باشد، حالا مایی که این نگاه خودمان را داریم، ما آن موقع چقدر باید حساسیت داشته باشیم؟ با درک اقتضائات زمانه صحنه را باید شناخت تا به درستی نقش ایفا کرد 🔸یا اخیراً ملاحظه کردید در این بحث کنگرۀ امریکا راجع به تیک تاک و مباحثی که پیش آمد، می‌گفتند «این یک ظرفیتی‌ست که می‌تواند اطلاع‌رسانی نادرست تعمدانه را در یک شکل بزرگ صورت بدهد؛ می‌تواند اطلاعات معتبر را، حرفهای درست را در یک مقیاس بزرگ سرکوب کند، اطلاعات درست شما را سرکوب کنند، اطلاعات نادرست را متعمدانه رواج بدهند»، اینجا می‌شود آن میدان. این تعابیر، تعابیر من نیست، اینها عین ترجمۀ تعابیری‌ست که آن‌ها دارند، تحت عنوان «اطلاعات نادرست متعمدانه در مقیاس بزرگ، سرکوب اطلاعات معتبر». 🔸حالا اگر چنین میدانی شکل بگیرد، بحث این است که اگر من آمدم در چنین اردویی و اکنون آمادگی دارم، بعد از آن در این میدان چه نقشی دارم؟ چه عملیاتی باید ایفا کنم؟ چیزهای عمیقاً غلطی دارد رواج پیدا می‌کند که هر حرف درست دارد سرکوب می‌شود، دارد در درک جوان شما، نوجوان شما، حتی کودک شما از انسان، درک او از نقشی که دارد، تاثیر می‌گذارد؛ این می‌شود میدان عملیات. ✅ @saeedjalily
🔰اردو برای عملیات/ بخش سوم 🔸آن وقت اینجاست که آن بحث تعالی، آن بحثی که تو برای هدفی در هستی آمدی به کمالی برسی، مهم می‌شود. اینجاست که اگر میدان را نشناسید، بعضی‌وقت ها چه بسا در میدان او بازی می‌کنید. 🔸اینجاست که او ناگهان می‌آید در موضوعاتی به این شکل، اطلاعات نادرست را متعمدانه می‌خواد رواج بدهد و اطلاعات معتبر را سرکوب کند، در چه موضوعاتی؟ مثلاً هدف گذاری می‌کند می‌بیند این تمدن در موضوع زن می‌تواند او را به چالش بکشاند، پس پیش دستی می‌کند. یکی از کتاب‌هایی که اخیراً ترجمه شده در داخل کشور، « امپراطوری توهم» است، نوشتۀ یک امریکایی است، بخوانید؛ می‌گوید در چه بن‌بستی در قضیۀ زن رسیدیم. او وقتی می‌بیند با این همه تمدن، این همه حرفها، در اینجا به بن‌بست می‌رسد و یکی می‌آید من را به چالش می‌کشاند، لذاست که او شروع می‌کند اینجا یک همچنین اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی را رقم می‌زند. اینجاست که اگر شما صحنه را بشناسید آن موقع این را در این سطح تحلیل می‌کنید. تمایز پرامتیاز جامعۀ دینی در دفاع از حقوق و کرامت و حریم انسان‌ها 🔸آن موقع شما باید امتیاز خودتان را بشناسید. یکی دیگر از تمایزات ما همین بحث آزادی و حقوق انسان است. حالا زن، مرد، همه، حرمت انسان، کرامت انسان. مطرح می‌کنند نهادهایی ساختیم که از حقوق انسان دفاع کند، همین جان لاک می‌گوید دولت برای چه ساخته شد؟ کارویژه اصلی‌ دولت چیست؟ دفاع از حقوق مالکیت انسان‌ها. بعد گفت نه آقا دولت کافی نیست، باید در برابرش نهادهای اجتماعی هم داشته باشیم، جامعه مدنی. 🔸اما یک تمایز اینجا شما دارید، آن تمایز می‌گوید جدا از دولت، جدا از نهادهای اجتماعی، شما یه امکان بزرگ دیگر دارید که اگر تک تک آحاد یک جامعه حقی دارند، کرامتی دارند، همه وظیفه دارند نسبت به آن متعهد باشند، نه تنها متعهد باشند، بلکه بعد برایشان برنامۀ عمل تعریف می‌کند، عملیات تعریف می‌کند؛ مثلا می‌گوید شما حقوقی دارید، یک حق شما این است که اگه حرفی دوست نداری دربارۀ شما گفته شود، نباید گفته شود، ولو حرف درست باشد، اگه غلط باشه که هیچی؛ که به آن می‌گوییم غیبت. آن موقع فقط دولت نیست، فقط نهادهای اجتماعی نیست، بلکه تک تک آحاد جامعه وظیفه دارند در برابر کسی که خواست راجع به دیگری این کار را انجام بدهد قیام کنند و جلوی اون را بگیرند، بگویند غیبت نکن، نهی کنند. چه برسد به اینکه کسی بخواهد بیاید دروغی بگوید، تهمتی بزند؛ می‌گوید آقا همۀ شما وظیفه دارید. این چه جامعه‌ای خواهد شد؟ حالا این تمایز، امتیاز هست یا نیست؟ آن جامعه‌ای که برای تک تک افراد نقشی تعریف شد که از حقوق سایرین ولو او را نشناسد، باید در حد وسع خود دفاع کند، ببینید برایندش چه می‌شود! آن وقت آن جوامعی که ادعا دارند ما می‌خواهیم از انسان و کرامت انسان و حریم انسان دفاع کنیم می‌توانند با این برابری کنند؟ امر به معروف و نهی از منکر لازمۀ فعالیت بانشاط دانشگاهی 🔸امام حسین برای چی قیام کردند؟ امر به معروف و نهی از منکر. حضرت زهرا سلام الله علیها، هزار و چهارصد و چند سال پیش در مسجد مدینه سخنرانی می‌فرمایند می‌گویند «جعل الله... الْأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْی عَنِ الْمُنْکرِ مَصلَحَةً لِلعامَّة» می‌گویند مصلحت عمومی یک جامعه در این است. حضرت علی علیه السلام می فرمایند تمام خوبی‌ها « وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللهِ» همۀ این‌ها در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکر «عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنْ الْمُنْكَرِ إِلَّا كَنَفْثَةٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ» مثل قطره‌ای‌ست در برابر دریا. 🔸تعبیر امام باقر علیه السلام که می‌فرمایند «إنَّ الأمرَ بِالمَعروفِ و النَّهیَ عَنِ المُنکَرِ» راه انبیاست، «مِنهاجُ الصُّلَحاءِ» است، یک واجب است، « فریضَةٌ عَظیمَةٌ»، تعبیر ایشان است که « تَحِلُّ المَکاسِبُ، و تُرَدُّ المَظالِمُ، و تَعمُرُ الأرضُ» یعنی اگر می‌خواهیم وضع اقتصادی خوب شود، می‌گویند راهش این است، اگر می‌گویید برخی از فسادها باید کنار برود، راهش این است، اگه می‌گویید پیشرفت «تَعمُرُ الأرضُ» می‌گویند با این است. 🔸با این اردو باید با یک نشاطی وارد میدان عمل بشوید. از الزامات این نشاط این است که شما یک جامعۀ پرنشاط، یک دانشجو، یک تشکل، یه حرکت، یک دانشگاه پرنشاط داشته باشید، لازمه اش چیست؟ این فرمایش حضرت امیر را دقت بفرمایید که بیان می‌کنند که اگر شما آمدید این امر به معروف و نهی از منکر را، این واجب را، این پدیده را، این را از این اندیشه درآوردید، فردی گفت خیلی خب من خیلی کارها را انجام میدم، این یکی را از من نخواه، تعبیر چیه؟ «فَهُوَ مَيِّتٌ بَينَ الأحياءِ» می‌گوید ظاهرش این است که حیاتی دارد، اما این یک جامعۀ مرده است. جای دیگه بیان می فرماید «فَذَلِكَ مَيِّتُ الْأَحْيَاءِ» این یک مرده ایست بین زندگان.
🔰گزارش تصویری| سخنرانی دکتر سعید جلیلی در طرح ولایت کشوری در دانشگاه علم و صنعت 🔸دکتر سعید جلیلی، نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی، شامگاه یکشنبه ۱۵ مرداد در جمع دانشجویان حاضر در طرح ولایت کشوری در دانشگاه علم و صنعت حضور یافت و ضمن سخنرانی، به سئوالات برخی از حاضرین پاسخ داد. 🔺مشاهده کامل گزارش‌تصویری و دانلود تصاویر http://drjalily.com/photos/771 ‌‌✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
32.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 خدای دفاع مقدس، همان خدای عرصه اقتصاد است 🔸لازمه پیشرفت در صنعت، اقتصاد، تجارت و...، حاکم شدن نوع نگاه و رویکرد دوران دفاع مقدس، در این عرصه‌هاست 🔹لحظاتی از بازدید دکتر سعید جلیلی از کارخانه ماشین های الکتریکی جوین (جمکو) و گفتگو با عوامل بخش‌های تولیدی و خدماتی آن - ۲۶تیر ۱۴۰۲ ‌‌✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
🔰جلسه سی‌وپنجم از سلسله سخنرانی‌های دکتر سعید جلیلی با موضوع حکمت سیاسی اسلام در قرآن 🔸سه شنبه ۱۷ مرداد ساعت ۱۸:۰۰ خ سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری، سالن طاهره صفارزاده ‌‌✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
🔰گزارش تصویری| سخنرانی دکتر سعید جلیلی در جمع دانشجویان دانشگاه علوم‌اسلامی رضوی 🔺۱۲مرداد۱۴۰۲ ‌‌✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
🔰برگزاری اردوها، برای کسب آمادگی جهت عملیات است/بخش اول 🔹دکتر سعید جلیلی، نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی، با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه علوم اسلامی رضوی به ایراد سخنرانی پرداخت. زیارت جامعه کبیره، اختصاری از اندیشه‌های دینی و اسلام ناب است 🔸اگر بخواهیم اندیشه‌های دینی و اسلام ناب را به اختصار در یک منشور خلاصه کنیم، از جمله بهترین و متعالی‌ترین منشورها، زیارت جامعه کبیره است . در این ایام که توفیق دارید در کنار حرم امام رضا علیه السلام هستید، این زیارت را بخوانید . از زیارت‌هایی است که یکی از ائمه معصومین، امام هادی علیه السلام، آن را انشاء فرمودند. ائمه معصومین، روشن‌ساز خط سیاسی 🔸اگر از اسلام اندیشه‌ی سیاسی و اندیشه‌ای ناب می‌خواهید، زیارت جامعه می‌تواند منشور آن باشد. بسیاری از آن عناصری که برای ما ضروری است، بسیاری از مبانی که باید مبنای عمل باشند، بسیاری از آن عواملی که به ما کمک می‌کنند تا در مسیر صحیح پیش برویم، در این زیارت به خوبی آمده است. از ابتدا، با عبارت «اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ» خط سیاسی خود را مشخص می‌کنید. می‌گویید «وَساسَةَ الْعِبادِ» شما بندگان خدا را سیاست می‌کنید و خط سیاسی آن‌ها را از روشن می‌سازید. عمل ائمه معصومین، الگویی برای عمل ماست 🔸بعد از هر فراز این زیارت، دو نکته را به ذهن داشته باشید: نخستین نکته، آنچه که ائمه معصومین انجام می‌دادند و دومین نکته، کارهایی که ما باید انجام دهیم .اگر باور داشته باشیم آنها ائمه‌ی ما هستند، "وَساسَةَ الْعِبادِ" هستند، ما نیز باید تک تک این کارها را انجام دهیم. مثلا بیان می‌کنیم که «وَاَمَرْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ، وَنَهَيْتُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَجاهَدْتُمْ فِى اللهِ حَقَّ جِهادِهِ»؛ این کارها را وقتی این ائمه‌ی بزرگوار انجام می‌دادند، به این معناست که ما هم باید همین مسیر را پیروی کنیم. 🔸در همان موقعیت نیز، ادعاهایی را مطرح می‌کنیم و انشالله بتوانیم آن ادعاها را عملی کنیم؛ یکی از این ادعاها این است که «وَ رَاْيى لَكُمْ تَبَعٌ»، یعنی اگر من در جایی رأی می‌دهم و نظر می‌دهم، این نظر از روی هوای نفس نیست؛ بلکه بر پایه‌ی همین مباحث است. همچنین می‌گویم که «وَنُصْرَتى لَكُمْ مُعَدَّةٌ»، اگر من توانایی و امکانی دارم که آن را به صحنه بیاورم، این را برای شما انجام می‌دهم؛ یعنی این کار را انجام می‌دهم تا مسیری که شما بیان کرده‌اید، طی شود. نقشه راه، لازمه رسیدن به مقصد 🔸انجام این مسیر بدون داشتن علم، معرفت و شناخت امکان‌پذیر نیست. نیازمند داشتن نقشه‌ی راه هستید تا از مسیر صحیح پیروی کنید و به درستی هدف خود را تعیین کنید؛ زیرا هر چقدر که با سرعت بالا و با وسیله‌ی مناسب حرکت کنید، اگر مسیر را اشتباه انتخاب کنید، نه تنها به مقصد نخواهید رسید بلکه دوری خواهید افتاد. برای عقب راندن دشمن، نیازمند داشتن نقشه هستیم؛ مقابله با تهدیدات، نیازمند اردوهایی از جنس طرح ولایت 🔸در زمان دفاع مقدس، وقتی بیان می‌شد که نیاز به حضور افراد در جبهه‌ها وجود دارد، این حضور، بدون آمادگی نبود. اگر قرار بود کسی به مدت سه ماه به جبهه برود، به او توصیه می‌شد که حداقل برای دوره اول، در یک اردو شرکت کند و آمادگی لازم را به دست آورد. قبل از برگزاری هر اردو، باید مشخص باشد که بعد از آن چه عملیاتی قرار است انجام شود. در آن زمان‌، جنگ‌ها جنگ‌های سخت بوده‌اند و حضور در جبهه‌ها نیازمند آمادگی بالا بود. اما در زمان حاضر، جنگ‌ها به صورت نرم و با طرح شبهه و فضاسازی انجام می‌شوند. 🔸اینکه مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «خرمشهرها در پیش است»، به چه معناست؟ این به این معناست که امروزه در جنگ‌های نرم، طرف مقابل نقشه‌ریزی می‌کند. اگر می‌خواهید با این تهدیدات مقابله کنید، نباید بدون آمادگی مناسب و بدون برنامه‌ریزی مناسب به این عملیات‌ها راه بیاندازید. ‌‌✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
🔰برگزاری اردوها، برای کسب آمادگی جهت عملیات است/بخش‌ دوم حضور در اردوها باید پشتیبان مسیر در صحنه‌های مختلف باشد 🔸مقام معظم رهبری بیان کردند که دانشجویان افسران جنگ نرم هستند. در این جنگ نرم، هر فرد باید نقش خود را درک کند و توانمندی‌های فکری، علمی، و معرفتی خود را تقویت کند. مهم است که اینجا، صحنه و میدان را به‌درستی شناخته و نیازمندی‌های محیط را درک کنیم تا بتوانیم در آینده عملیات‌های موثری انجام دهیم. باید در نظر داشت که حضور در این اردوها یک فرصت بسیار ارزشمند است و باید آن را پشتیبان مسیر خود محسوب کنیم، ادامه دادن این مسیر و توسعه آن در صحنه‌های مختلف مانند دانشگاه، سیاست و فضای مجازی بسیار مهم است. این مفاهیم باید به مبنایی برای عمل در این موقعیت‌ها تبدیل شوند. ضرورت انتخاب مسیر مناسب و پیشروی با دقت و برنامه‌ریزی دقیق 🔸در این اردوها باید تلاش کنیم تا آمادگی خود را برای صحنه‌ها و مواقع مختلف به‌صورتی که نیازمندی‌ها و انتظارات این صحنه‌ها را برآورده کند، به اوج برسانیم. 🔸آمادگی‌هایی که در طول این دوره آموختم، به من اجازه دهد در جنگ نرم نقش‌آفرینی کنم. در این مرحله باید برنامه‌ریزی کاملی برای ادامه راه انتخاب کنیم. مسیری که انتخاب می‌کنیم باید پر از تصمیم‌های مناسب باشد؛ چرا که در این مسیر نباید جایی خالی باقی بماند، به‌ویژه که طرف مقابل هم در حال نقش‌آفرینی و ارسال نیروهای خود به میدان است. در این زمینه ممکن است با سؤالات، شبهه‌ها، نکات، بحث‌ها، توطئه‌ها و فتنه‌ها مواجه شویم. بنابراین، انتخاب مسیر مناسب و پیشروی با دقت و برنامه‌ریزی دقیق ضروری است. انجام کار فرهنگی تمیز، ازجمله عملیات‌هایی است که بعد از اردوها باید صورت پذیرد 🔸این اردو باید به انجام عملیات‌هایی تبدیل شود تا با فرمایشات مقام معظم رهبری همخوانی داشته باشد، و به ویژه انجام کار فرهنگی تمیز. امروز شما مسئولیت دارید تا این کار فرهنگی تمیز را برای خودتان تعریف کنید و برنامه‌ریزی کنید که چگونه در دانشگاه، مدرسه، شهر، استان و محله خودتان به انجام آن بپردازید. از این حرم مقدس رضوی و لطافت امام رضا (ع) با استمداد بهره‌مند شوید و به امید نصرت و توفیق از خداوند، پیروز و موفق باشید. 🔸در زیارت جامعه نیز از خداوند می‌خواهیم «فَثَبَّتَنِىَ اللّهُ أبدا ما حَييتُ عَلى مَوالاتِكُمْ وَ مُحَبَّتِكُمْ وَ دينَكُم ، وَ وفَّقَنى لِطاعَتِكُمْ» ما را تا زمانی که به موالات و محبت شما و دین شما پایبندیم، پایدار نگه دارد و ما را به انجام فرایند تقوا و اطاعت از دستورات او همچون این امامان معصوم، وفق دهد. این دعاها و ادعاهایی که می‌کنیم، نشان می‌دهد که ما هدفمان این است که با تمام ناتوانی‌ها و ضعف‌ها، از خداوند یاری بخواهیم تا در این مسیر پابرجا باشیم. ‌‌✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
🔰 گزارش تصویری| جلسه سی‌وپنجم از سلسله سخنرانی‌های دکتر سعید جلیلی با موضوع حکمت سیاسی اسلام در قرآن 🔺مشاهده کامل گزارش‌تصویری و دانلود تصاویر https://drjalily.com/photos/772 ✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
🎥 | اردو برای عملیات 🔸اگر امروز ما با یک جنگ ترکیبی مواجهیم که بخشی از آن هم جنگ نرم است، باید جبهه‌ای شکل بگیرد و در این جبهه هریک از ما باید نقش خود را متناسب با توانمندی‌هایمان تعریف کنیم. لازمۀ این تعریف نقش این است که متناسب با آن جنگ نرم و جنگ فرهنگی، آمادگی لازم را داشته باشیم 🔸امروز فرصت بزرگی نه فقط برای پدآفند بلکه برای آفند است. یک دلیل آن که می‌بینید امروز طرف مقابل دارد اینگونه شدید علیه شما متمرکز می‌شود و برنامه‌ریزی می‌کند این است که احساس می‌کند بعد از چهار پنج قرن یکه‌تازی، یک رقیب تمدنی جدی دارد پیدا می‌کند که آمده در صحنه، تا مرحله‌ای که آن تمایزات خودش را به شکل امتیاز به جامعۀ بشری نشان بدهد 🔹سخنرانی دکتر سعید جلیلی در طرح ولایت دانشگاه فردوسی مشهد - ۱۲مرداد ۱۴۰۲ 🔺جهت مشاهده و دانلود کلیپ از طریق لینک زیر اقدام نمایید https://drjalily.com/multimedia/941 ‌‌✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
40.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | اردو برای عملیات 🔸اگر امروز ما با یک جنگ ترکیبی مواجهیم که بخشی از آن هم جنگ نرم است، باید جبهه‌ای شکل بگیرد و در این جبهه هریک از ما باید نقش خود را متناسب با توانمندی‌هایمان تعریف کنیم. لازمۀ این تعریف نقش این است که متناسب با آن جنگ نرم و جنگ فرهنگی، آمادگی لازم را داشته باشیم 🔸امروز فرصت بزرگی نه فقط برای پدآفند بلکه برای آفند است. یک دلیل آن که می‌بینید امروز طرف مقابل دارد اینگونه شدید علیه شما متمرکز می‌شود و برنامه‌ریزی می‌کند این است که احساس می‌کند بعد از چهار پنج قرن یکه‌تازی، یک رقیب تمدنی جدی دارد پیدا می‌کند که آمده در صحنه، تا مرحله‌ای که آن تمایزات خودش را به شکل امتیاز به جامعۀ بشری نشان بدهد 🔹سخنرانی دکتر سعید جلیلی در طرح ولایت دانشگاه فردوسی مشهد - ۱۲مرداد ۱۴۰۲ 🔺مشاهده و دانلود نسخه با کیفیت این کلیپ https://drjalily.com/multimedia/941 ‌‌✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
33.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥زیارت جامعه کبیره، اختصاری از اندیشه‌های دینی و اسلام ناب است 🔸برای عقب راندن دشمن، نیازمند داشتن نقشه هستیم؛ مقابله با تهدیدات، نیازمند اردوهایی از جنس طرح ولایت 🔸حضور در اردوها باید پشتیبان مسیر در صحنه‌های مختلف باشد 🔸انجام کار فرهنگی تمیز، ازجمله عملیات‌هایی است که بعد از اردوها باید صورت پذیرد 🔺 سخنرانی دکتر سعید جلیلی در جمع دانشجویان حاضر در طرح ولایت در دانشگاه علوم اسلامی رضوی - ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ ✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
🔰ثبات بر صراط در حرکت دانشجویی/ بخش اول 🔹دکتر سعید جلیلی، نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی، در جمع دانشجویان حاضر در مراسم افتتاحیه دوره اسلام ناب حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت 1. 1 تثبیت و ثبات در صراط 🔸در پایان عزاداری‌های دهۀ اول ماه محرم هستیم و پس از عاشورا و صیقل یافتن روح‌ها با یاد حرکت بزرگ امام حسین علیه السلام، می‌توانیم از چنین جلسه‌ای با پشتوانۀ معنوی خوب استفاده کنیم. خلاصۀ معارف مختلفی که در سوگواری اباعبدالله الحسین علیه السلام بیان می‌شود، همگی در زیارت عاشورا ظهور و بروز پیدا می‌کند. یکی از تعابیر مهم که در این زیارت به آن تأکید می‌شود و هر کسی که به سالار شهیدان، امام حسین علیه السلام، علاقه دارد، از خداوند این را می‌خواهد، این است که خداوندا از تو می‌خواهم: «یُثَبِّتَ لِی عِنْدَکُمْ قَدَمَ صِدْقٍ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ، تا برایم نزد شما گامی راستین در دنیا و آخرت استوار کند». همین تعبیر را در پایان این زیارت، در حالت سجده نیز، مجدداً از خداوند می‌خواهیم «ثَبِّتْ لِی قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَکَ مَعَ الْحُسَیْنِ وَ أَصْحَابِ الْحُسَیْنِ: برایم گامی راستین نزد خودت همراه حسین و اصحاب حسین استوار کن». این درخواست از خداوند در چنین زیارتی مطرح می‌شود، نه فقط در این زیارت بلکه در زیارت‌های دیگر یا مباحث دیگر نیز عنوان می‌شود. برای چه ما از خداوند دوبار درخواست می‌کنیم که ما را در این مسیر ثابت قدم نگه دارد؟ 🔸در زیارت جامعه می‌خوانیم که «فَثَبَّتَنِيَ الله ُ اَبَداً ما حَييتُ»؛ خدایا، مادامی که من زنده هستم، مرا در این مسیر تثبیت بفرما. این بحث تثبیت، یک موضوع بسیار مهم است. قرآن که با این تعبیر خطاب به پیامبر اعظم می‌فرماید: «وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظيمٍ»، بیان می‌کند « وَلَوْلَا أَنْ ثَبَّتْنَاكَ لَقَدْ كِدْتَ تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ شَيْئًا قَلِيلًا: اگر تو را در این مسیر تثبیت نکرده بودیم نزدیک بود کمی به آن‌ها بگرایی»؛ می‌فرماید ما شما را در این مسیر تثبیت کردیم. قرآن در تعابیر دیگری بیان می‌فرماید و تاکید می‌کند ««نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ لِيُثَبِّتَ الَّذِينَ آمَنُوا» تا کسانی که ایمان دارند (و نه کافران) در مسیرشان تثبیت شوند. 🔸این‌ها بحث‌های مهمی هستند که ما در تعابیر دیگر نیز داریم؛ «يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذينَ آمَنوا بِالقَولِ الثّابِتِ فِي الحَياةِ الدُّنيا: خدا آنان که ایمان آوردند را با سخن استوار در زندگی دنیا استوار می‌سازد». این یک مسئله مهم است که تثبیت به چه معناست؟ زیرا که هر روز در نماز از خداوند می‌خواهیم، ما را در راه راست قرار دهد و ما بتوانیم به این راه راست پایبند باشیم، این حرکت در راه راست، یک مسئله مهم است و نیازمند الزاماتی است تا ما در این مسیر دچار آسیب‌های جدی نشویم و بتوانیم این مسیر را طی کنیم. ‌‌✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
🔰ثبات بر صراط در حرکت دانشجویی/ بخش دوم 1. 2 روشن‌بینی و برنامه‌ریزی برای پرهیز از دو آسیب جدی حرکت‌های دانشجویی یعنی انحراف و انفعال 🔸حرکت‌ها دانشجویی در ادوار مختلف، قبل از انقلاب و بعد از انقلاب، نقاط مثبت و موفقیت‌هایی داشته‌اند که بسیار ارزشمند بوده‌اند و موجب یک حرکت در جامعه شده‌اند، گاهی موجب شده‌اند یک نقطۀ عطفی شکل بگیرد تا اگر یک مسیر غلط بوده ‌است، یک مسیر درست در پیش گرفته شود. آسیب‌ها نیز باید در کنار نقاط موفقیت بررسی شوند. اگر بخواهیم حرکت دانشجویی را آسیب‌شناسی کنیم و به آنچه که قبل از این بوده است و آنچه که الان هست و آنچه که در آینده می‌تواند باشد نگاه کنیم، دو آسیب مهم وجود دارد که می‌تواند به طور جدی به حرکت دانشجویی ضربه بزند: یکی انفعال و دیگری انحراف. این آسیب‌ها فرضی نیستند؛ متأسفانه نمودهای واقعی داشته و لطمه‌ای جدی به حرکت دانشجویی وارد کرده‌اند. این دو موضوع اهمیت نکته‌ای را که در ابتدا عرض کردم تأیید می‌کند که تثبیت در یک مسیر و انجام حرکت درست به معنای واقعی کلمه اهمیت دارد. 🔸این بحث نشان می‌دهد که برای هر حرکت، نیاز دارید که با روشن‌بینی حرکت کنید. نمی‌توانید بدون نقشه، بدون برنامه، بدون هدف، بدون مبنا، بدون هیچ تصویر صحیحی از صحنه حرکت را شروع کنید. اگر در هر یک از این موارد، نقصی داشته باشید یا ایرادی وجود داشته باشد، خود را در آن حرکت شما نشان خواهد داد. به عبارت دیگر، اگر قصد دارید از اینجا به تهران بروید، اگر یک مسیر درست و یک نقشۀ صحیح نداشته باشید، ممکن است از هدف خود دور شوید و به تهران نرسید. فقط کافی است بجای این مسیر از مسیر دیگری بروید، آنگاه هرچه حرکت کنید، از مسیر خود دورتر خواهید شد. این امر به بحث مهمی تبدیل می‌شود و به همین دلیل است که از شما می‌پرسند که اگر می‌خواهید یک حرکتی را انجام دهید، باید بدانید کجا می‌روید، نقشه‌تان چیست و این حرکت به چه سمتی است؟ اصلاً بر چه اساسی است؟ 🔸اگر به آسیب‌شناسی حرکت‌های قبل از انقلاب نگاه کنید (که اخیراً چند جلد کتاب خوبی هم در این زمینه منتشر شده است) حرکت‌هایی قبل از انقلاب به اسم مبارزه با آمریکا و موارد مشابه شروع شدند که امروز می‌بینید همان افرادی که از این شعارها شروع کردند، امروز از کاخ سفید سر در می‌آورند؛ این نشان می‌دهد این حرکت‌ها از مسیر درست خارج شده‌اند. در حرکت‌های بعد از انقلاب، در همان تشکل‌های بعد از انقلاب که در دفاع از انقلاب شکل گرفتند هم، شما این آسیب‌شناسی‌ها را مشاهده می‌کنید که برخی از تشکل‌ها و یا حداقل برخی از افراد این تشکل‌ها، که مثلاً یک زمانی حرف‌های خوبی می‌زدند و شعارهای خوبی داشتند، دچار انحراف شده‌اند. 🔸اول از همه این جلسات و مباحثات باید کمک کند تا مسیر درست شناخته شود و حرکت درست انجام شود و به سمتی درست و با مبنای درست حرکت کنیم. این جلسه و اردویی که با عنوان اسلام ناب برگزار شده است، احتمالاً نامگذاری آن با توجه به هشداری بوده که حضرت امام در دو سال آخر عمر بسیار به آن تکیه داشته‌اند؛ امام دربرابر اسلام ناب، لیبرالیسم و کمونیسم را مطرح نمی‌کند بلکه اسلام دیگری تحت عنوان اسلام آمریکایی را عنوان می‌کند که گاه به شکل تحجر و گاه با شائبه‌های دیگر مثل التقاط است. این موضوع بسیار مهم است که هر حرکتی که انجام می‌شود، حتماً یک حرکت صحیح، دقیق و مطابق با مفاهیم اسلام نابی که حضرت امام(ره) بیان می‌کند، باشد. ‌‌✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
🔰ثبات بر صراط در حرکت دانشجویی/ بخش سوم 1. 3 شناخت وظیفه برای امتداد اندیشه بدون انفعال 🔸بحث دوم مربوط به اقتضائاتی است که اسلام ناب دارد، مثل هر اندیشه‌ای که مبناهای خاص خود را در نگاه به انسان، هستی، معرفت، فرجام و خوشبختی دارد. این اقتضائات و مفاهیم به نحوی با سیاست، دولت، جامعه و وظایفی که باید انجام شوند، مرتبط می‌شوند و به نمایش گذاشته می‌شوند. بحث این است که اگر ما مطالب را به درستی مطالعه کرده و مبناها را به درستی و مطابق با فرمایشات حضرت امام و مقام معظم رهبری شناخته‌ایم، پس از آن به چه نتایجی خواهیم رسید؟ آیا این مطالب را فقط خوانده و بعد فراموش می‌کنیم و به کار نمی‌بریم؟ این مطالب را چگونه در زندگی و رفتارهای سیاسی و عملی‌مان به کار می‌گیریم؟ 🔸چند سال پیش حضرت آقا اعلام کردند «خرمشهرها در پیش است، باید آن‌ها را فتح کرد»، این خرمشهرها در عرصه‌های مختلف وجود دارند؛ این عرصه‌ها شامل فرهنگ، سیاست، اقتصاد و دیگر حوزه‌ها هستند. سوال اینجاست که اگر ما قصد داریم این عرصه‌ها را فتح کنیم، هدفمان کجاست؟ چه تعبیری از فتح این عرصه‌ها داریم و با چه برنامه‌ای قصد داریم این را انجام دهیم؟ در سال آینده با چه چالش‌ها و هجماتی مواجه خواهیم شد؟ با چه برنامه‌های آمادگی و مقابله می‌خواهیم روبرو شویم؟ این توجه مهم است زیرا اگر از ابتدا برنامه‌ریزی کنیم و آماده‌باش مناسبی داشته باشیم، غافلگیر نمی‌شویم. 🔸اگر امروز قصد داریم در عرصه‌های مختلف حرکت‌هایی را انجام دهیم، این حرکت‌ها در چه زمینه‌ها و جنبه‌هایی باید انجام شود؟ چگونه باید برنامه‌ریزی کنیم؟ اینجا انفعال نباید وجود داشته باشد. اگر انحرافی سراغ ما نیامده است، انفعال هم نباید در اینجا وارد شود. چه کارهایی را به عنوان وظیفه‌ باید انجام دهیم؟ چه مسئولیت‌های بزرگی بر عهدۀ من و شما قرار می‌گیرد؟ امام حسین(ع) می‌فرمایند: « اُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهى عَنِ الْمُنْکَرِ». اگر مبنای اسلام ناب، یکی از امتیازات این اندیشه است، باید این اصل را در جامعه به کار بگیریم، به این معنا که هم به نسبت به افراد دیگر که نیاز به دفاع دارند و هم نسبت به مسیری که در حال طی شدن است، وظیفه داریم. سوال من این است که اگر ما در جامعه کجی‌ها و نادرستی‌ها را مشاهده می‌کنیم، وظیفه ما چیست؟ 1. 4 شناخت مبنای درست، امتداد آن در سیاست و جامعه و تعریف برنامه‌های عملیاتی؛ سه اقدام در اردو برای عملیات 🔸وظیفۀ ماست که بنشینیم و در حد توان خود نقاط ضعفی را که در جامعه وجود دارند تلاش کنیم تشخیص دهیم و تصحیح کنیم. همچنین باید به نقاطی که مورد غفلت واقع شده‌اند و نادیده گرفته شده‌اند، توجه کنیم و جامعه را آگاه سازیم. برنامه‌های عملیاتی می‌توانند برای این منظور تعریف شوند. مانند گفته شهید بهشتی که دانشجو موذن جامعه است، ممکن است در برخی مواقع نیاز باشد که شما این نقاط ضعف و مسائل مورد غفلت را به صدا درآورید و جامعه را به آنها توجه دهد. آنگاه این برنامه‌های عملیاتی، اردوها و برنامه‌های تشکیل شده می‌توانند معنی و اهمیتی داشته باشند. 🔸اولاً لازم است که افراد مبنای درستی را بشناسند و با این مبنا حرکت کنند تا راه درستی را طی کنند. ثانیاً باید از امتداد مبنا آگاه شوند و در صحنه‌های سیاست و ساحت جامعه‌ حضور پیدا کنند. ثالثا نیاز است که برنامه‌های عملیاتی تعریف شود تا بتوان به اهداف اندیشه‌ای دست یابید. بر اساس این طرح‌ریزی است که ما در این اردو به مدتی معین (یک روز، دو روز، یا تا چند هفته) حضور داریم و بر اساس این اقدام، یک جبهه عملیاتی شکل می‌گیرد. مانند زمانی که دانش‌آموز یا دانشجویی در اردوی نظامی شرکت می‌کرد و مسئولیت عملیات در جبهه‌ها را بر عهده داشت؛ آن زمان هر کس با توجه به توانایی و مهارت خود در مسئولیت مختلف مشخصی (مثل آرپی‌جی زن، بیسیم‌چی، یا امدادگر) قرار می‌گرفت و این افراد با همکاری و هماهنگی یک جبهه شکل می‌دادند که عملیات‌ها و اقدامات موثری را پیش برده و هدف‌ها را دنبال می‌کردند. 🔸در مقابل نیز جبهه‌ای برای هجمه علیه شما وجود دارد و در آن اهدافی را دنبال می‌کند. این یک صحنه‌ و میدان واقعی‌ست، باید بدانیم که در این میدان چه عملی باید انجام دهیم و چه برنامه‌ای برای خود تعریف می‌کنیم. این موضوع باعث می‌شود تا اردو در مواجهه با چالش‌ها و فرصت‌ها بانشاط و پویا باشد، که بسیار مهم است و به تعبیر مقام معظم رهبری کار فرهنگی تمیز است؛ آن وقت، این حرکت تبدیل می‌شود به یک حرکت فعال و پویا که دانشجویان زنده و با نشاط می‌توانند به آن بپیوندند و یک جامعه زندۀ قوی و متعهد به ارتقاء ارزش‌های انسانی و دینی شکل خواهد گرفت. ‌‌✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
🔰ثبات بر صراط در حرکت دانشجویی/ بخش چهارم 1. 5 سیمرغی که انقلاب اسلامی را به قله می‌رسانند خود شمایید 🔸هدف اصلی این است که جامعه و تشکل‌های دانشجویی زنده باشند و به جای بی‌تفاوتی، حرکت و پویایی داشته باشند. برگزاری این جلسات به این علت است که افراد جامعه در همفکری و با ارادۀ یکپارچه‌ای با هم، برنامه‌های عملیاتی و پیشرفت‌هایی را برای رسیدن به کمال و نقطۀ ارتقاء تعریف کنند. ویژگی انقلاب اسلامی این است که به حداقل‌ها اکتفا نمی‌کند و به قله‌ها نگاه می‌کند. آن سیمرغی که می‌آید و مسائل را حل می‌کند، آحاد جامعه هستند، این سیمرغ خود شما هستید که زمانی که جمع می‌شوید این اردو اهمیت پیدا می‌کند. 🔸همچنین، در این جلسات و تشکل‌ها، افراد به عنوان اعضای سیمرغ و عوامل تحقق این حرکت، با هم جمع می‌شوند و با همفکری و همکاری، برنامه‌های عملیاتی را برای پیشبرد اهداف انقلاب و بهبود جامعه تعیین می‌کنند. این سیمرغ‌ها به عنوان نمادی از نقطۀ کمال و تحقق برنامه‌های انقلاب هستند و هر کدام از افراد جامعه می‌توانند سیمرغ‌ باشند و با اشتراک در این حرکت، جامعه به هدف خود نزدیک‌تر می‌شود. 🔸به این ترتیب، برگزاری این جلسات و حرکت دانشجویی با هدف ایجاد حرکتی پویا، موثر و مغتنم در جامعه برگزار می‌شود. این حرکت و همفکری افراد می‌تواند به پیشرفت جامعه و بهبود شرایط زندگی افراد کمک کند و برای تحقق اهداف انقلاب و بهبود جامعه بسیار ارزشمند و موثر باشد 1. 6 یک هدف عینی ملی برای حرکت دانشجویی: در برنامۀ هفتم مأموریت دانشجو و دانشگاه و تشکل‌های عملی را برای تحقق اهداف برنامه‌های ملی تعریف کنید 🔸رسیدن به اهداف انتزاعی نیست بلکه در عینیات هدف‌گذاری درحال شکل‌گیری است. گاهی من مسئله‌ای می‌گویم گاهی شما موضوعی را بیان می‌کنید، اما یک‌وقت هست که در سطح ملی، کشور در حال نگارش یک برنامه باعنوان برنامۀ هفتم است که ریل‌گذاری پنج سال کشور را به‌همراه دارد. سؤال من این است که نسبت دانشگاه، اساتید، دانشجویان و تشکل‌ها به‌ویژه تشکل‌های علمی با برنامه هفتم چیست؟ نقاط قوت، ضعف‌ها و نقص‌ها در این برنامه کجاست؟ اینجاست که دانشگاه‌ها و تشکل‌ها در این مسئله باید بایستند تا به این موضوع که سرنوشت هشتادمیلیون نفر یک جامعه را می‌خواهد رقم بزند، پرداخته شود. 🔸یکی از موضوعات مهم مربوط به تعریف مأموریت برای دانشگاه‌ها به منظور تحقق اهداف برنامه‌های ملی بود. این موضوع هم حق و هم تکلیف دانشگاه‌ها و مسئولیت آن‌ها در تحقق اهداف ملی است. دانشگاه‌ها با ظرفیت‌های بزرگ اساتید و دانشجوها، همچنین فعالیت‌های علمی و پژوهشی، باید نقش مشخصی در تحقق اهداف برنامه‌های ملی ایفا کنند. برای این منظور، لازم است تعریف دقیقی از نقش دانشگاه‌ها در این زمینه ارائه شود که این تعریف شامل جنبه‌های مختلف مانند اشتغال، ارزآوری و دیگر موارد مرتبط با تحقق اهداف ملی است. باید مشخص شود هر دانشگاه چه نقشی در تحقق اهداف ملی دارد و آیا این نقش به صورت کامل تعریف شده است یا نیاز به تعریف و اجرای جدید دارد. 🔸خواسته و سؤال من از شما عزیزان این است که در این جلسات که یک فرصت و غنیمت ارزشمند هستند که جوانانی چنین با انگیزه و دارای نگاه‌های و رویکردهای خوب دورهم جمع می‌شوند، آیا هرکدام از ما کارهای لازم را به میزان وسع خود انجام داده‌ایم؟ هرکدام از ما به اندازه وسعمان به اهداف خود در هر زمینه یا موضوعی پرداختیم یا خیر؟ این جلسات یک فرصت مناسب هستند تا این وسع را تجمیع کنیم و به کارها و بحث‌های موضوعی که مطرح شده‌اند، بیشتر توجه کنیم. تا به یک جمع‌بندی برسیم و در عرصه‌های مختلف مثل اجتماع، سیاست، دانشگاه، محله و شهر، یا حتی در سطح ملی بتوانیم، در حرکت انقلاب که باید با قوت پیش برود، نقش خود را ایفا کنیم. ‌‌✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
🔰سخنرانی دکتر سعید جلیلی در جمع دانشجویان حاضر در طرح ولایت در دانشگاه شهید بهشتی 🔸نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی، شامگاه امروز در جمع دانشجویان حاضر در طرح ولایت دانشگاه شهید بهشتی حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت 🔺مشاهده کامل گزارش‌تصویری و دانلود تصاویر https://drjalily.com/photos/773 ✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily