🔰گزارش تصویری| سخنرانی دکتر سعید جلیلی در طرح ولایت کشوری در دانشگاه علم و صنعت
🔸دکتر سعید جلیلی، نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی، شامگاه یکشنبه ۱۵ مرداد در جمع دانشجویان حاضر در طرح ولایت کشوری در دانشگاه علم و صنعت حضور یافت و ضمن سخنرانی، به سئوالات برخی از حاضرین پاسخ داد.
🔺مشاهده کامل گزارشتصویری و دانلود تصاویر
http://drjalily.com/photos/771
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
32.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 خدای دفاع مقدس، همان خدای عرصه اقتصاد است
🔸لازمه پیشرفت در صنعت، اقتصاد، تجارت و...، حاکم شدن نوع نگاه و رویکرد دوران دفاع مقدس، در این عرصههاست
🔹لحظاتی از بازدید دکتر سعید جلیلی از کارخانه ماشین های الکتریکی جوین (جمکو) و گفتگو با عوامل بخشهای تولیدی و خدماتی آن - ۲۶تیر ۱۴۰۲
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
هدایت شده از دکتر سعید جلیلی
🔰جلسه سیوپنجم از سلسله سخنرانیهای دکتر سعید جلیلی با موضوع حکمت سیاسی اسلام در قرآن
🔸سه شنبه ۱۷ مرداد ساعت ۱۸:۰۰
خ سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری، سالن طاهره صفارزاده
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰گزارش تصویری| سخنرانی دکتر سعید جلیلی در جمع دانشجویان دانشگاه علوماسلامی رضوی
🔺۱۲مرداد۱۴۰۲
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰برگزاری اردوها، برای کسب آمادگی جهت عملیات است/بخش اول
🔹دکتر سعید جلیلی، نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی، با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه علوم اسلامی رضوی به ایراد سخنرانی پرداخت.
زیارت جامعه کبیره، اختصاری از اندیشههای دینی و اسلام ناب است
🔸اگر بخواهیم اندیشههای دینی و اسلام ناب را به اختصار در یک منشور خلاصه کنیم، از جمله بهترین و متعالیترین منشورها، زیارت جامعه کبیره است . در این ایام که توفیق دارید در کنار حرم امام رضا علیه السلام هستید، این زیارت را بخوانید . از زیارتهایی است که یکی از ائمه معصومین، امام هادی علیه السلام، آن را انشاء فرمودند.
ائمه معصومین، روشنساز خط سیاسی
🔸اگر از اسلام اندیشهی سیاسی و اندیشهای ناب میخواهید، زیارت جامعه میتواند منشور آن باشد. بسیاری از آن عناصری که برای ما ضروری است، بسیاری از مبانی که باید مبنای عمل باشند، بسیاری از آن عواملی که به ما کمک میکنند تا در مسیر صحیح پیش برویم، در این زیارت به خوبی آمده است. از ابتدا، با عبارت «اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ» خط سیاسی خود را مشخص میکنید. میگویید «وَساسَةَ الْعِبادِ» شما بندگان خدا را سیاست میکنید و خط سیاسی آنها را از روشن میسازید.
عمل ائمه معصومین، الگویی برای عمل ماست
🔸بعد از هر فراز این زیارت، دو نکته را به ذهن داشته باشید: نخستین نکته، آنچه که ائمه معصومین انجام میدادند و دومین نکته، کارهایی که ما باید انجام دهیم .اگر باور داشته باشیم آنها ائمهی ما هستند، "وَساسَةَ الْعِبادِ" هستند، ما نیز باید تک تک این کارها را انجام دهیم. مثلا بیان میکنیم که «وَاَمَرْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ، وَنَهَيْتُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَجاهَدْتُمْ فِى اللهِ حَقَّ جِهادِهِ»؛ این کارها را وقتی این ائمهی بزرگوار انجام میدادند، به این معناست که ما هم باید همین مسیر را پیروی کنیم.
🔸در همان موقعیت نیز، ادعاهایی را مطرح میکنیم و انشالله بتوانیم آن ادعاها را عملی کنیم؛ یکی از این ادعاها این است که «وَ رَاْيى لَكُمْ تَبَعٌ»، یعنی اگر من در جایی رأی میدهم و نظر میدهم، این نظر از روی هوای نفس نیست؛ بلکه بر پایهی همین مباحث است. همچنین میگویم که «وَنُصْرَتى لَكُمْ مُعَدَّةٌ»، اگر من توانایی و امکانی دارم که آن را به صحنه بیاورم، این را برای شما انجام میدهم؛ یعنی این کار را انجام میدهم تا مسیری که شما بیان کردهاید، طی شود.
نقشه راه، لازمه رسیدن به مقصد
🔸انجام این مسیر بدون داشتن علم، معرفت و شناخت امکانپذیر نیست. نیازمند داشتن نقشهی راه هستید تا از مسیر صحیح پیروی کنید و به درستی هدف خود را تعیین کنید؛ زیرا هر چقدر که با سرعت بالا و با وسیلهی مناسب حرکت کنید، اگر مسیر را اشتباه انتخاب کنید، نه تنها به مقصد نخواهید رسید بلکه دوری خواهید افتاد.
برای عقب راندن دشمن، نیازمند داشتن نقشه هستیم؛ مقابله با تهدیدات، نیازمند اردوهایی از جنس طرح ولایت
🔸در زمان دفاع مقدس، وقتی بیان میشد که نیاز به حضور افراد در جبههها وجود دارد، این حضور، بدون آمادگی نبود. اگر قرار بود کسی به مدت سه ماه به جبهه برود، به او توصیه میشد که حداقل برای دوره اول، در یک اردو شرکت کند و آمادگی لازم را به دست آورد. قبل از برگزاری هر اردو، باید مشخص باشد که بعد از آن چه عملیاتی قرار است انجام شود. در آن زمان، جنگها جنگهای سخت بودهاند و حضور در جبههها نیازمند آمادگی بالا بود. اما در زمان حاضر، جنگها به صورت نرم و با طرح شبهه و فضاسازی انجام میشوند.
🔸اینکه مقام معظم رهبری میفرمایند: «خرمشهرها در پیش است»، به چه معناست؟ این به این معناست که امروزه در جنگهای نرم، طرف مقابل نقشهریزی میکند. اگر میخواهید با این تهدیدات مقابله کنید، نباید بدون آمادگی مناسب و بدون برنامهریزی مناسب به این عملیاتها راه بیاندازید.
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰برگزاری اردوها، برای کسب آمادگی جهت عملیات است/بخش دوم
حضور در اردوها باید پشتیبان مسیر در صحنههای مختلف باشد
🔸مقام معظم رهبری بیان کردند که دانشجویان افسران جنگ نرم هستند. در این جنگ نرم، هر فرد باید نقش خود را درک کند و توانمندیهای فکری، علمی، و معرفتی خود را تقویت کند. مهم است که اینجا، صحنه و میدان را بهدرستی شناخته و نیازمندیهای محیط را درک کنیم تا بتوانیم در آینده عملیاتهای موثری انجام دهیم.
باید در نظر داشت که حضور در این اردوها یک فرصت بسیار ارزشمند است و باید آن را پشتیبان مسیر خود محسوب کنیم، ادامه دادن این مسیر و توسعه آن در صحنههای مختلف مانند دانشگاه، سیاست و فضای مجازی بسیار مهم است. این مفاهیم باید به مبنایی برای عمل در این موقعیتها تبدیل شوند.
ضرورت انتخاب مسیر مناسب و پیشروی با دقت و برنامهریزی دقیق
🔸در این اردوها باید تلاش کنیم تا آمادگی خود را برای صحنهها و مواقع مختلف بهصورتی که نیازمندیها و انتظارات این صحنهها را برآورده کند، به اوج برسانیم.
🔸آمادگیهایی که در طول این دوره آموختم، به من اجازه دهد در جنگ نرم نقشآفرینی کنم. در این مرحله باید برنامهریزی کاملی برای ادامه راه انتخاب کنیم. مسیری که انتخاب میکنیم باید پر از تصمیمهای مناسب باشد؛ چرا که در این مسیر نباید جایی خالی باقی بماند، بهویژه که طرف مقابل هم در حال نقشآفرینی و ارسال نیروهای خود به میدان است. در این زمینه ممکن است با سؤالات، شبههها، نکات، بحثها، توطئهها و فتنهها مواجه شویم. بنابراین، انتخاب مسیر مناسب و پیشروی با دقت و برنامهریزی دقیق ضروری است.
انجام کار فرهنگی تمیز، ازجمله عملیاتهایی است که بعد از اردوها باید صورت پذیرد
🔸این اردو باید به انجام عملیاتهایی تبدیل شود تا با فرمایشات مقام معظم رهبری همخوانی داشته باشد، و به ویژه انجام کار فرهنگی تمیز. امروز شما مسئولیت دارید تا این کار فرهنگی تمیز را برای خودتان تعریف کنید و برنامهریزی کنید که چگونه در دانشگاه، مدرسه، شهر، استان و محله خودتان به انجام آن بپردازید. از این حرم مقدس رضوی و لطافت امام رضا (ع) با استمداد بهرهمند شوید و به امید نصرت و توفیق از خداوند، پیروز و موفق باشید.
🔸در زیارت جامعه نیز از خداوند میخواهیم «فَثَبَّتَنِىَ اللّهُ أبدا ما حَييتُ عَلى مَوالاتِكُمْ وَ مُحَبَّتِكُمْ وَ دينَكُم ، وَ وفَّقَنى لِطاعَتِكُمْ» ما را تا زمانی که به موالات و محبت شما و دین شما پایبندیم، پایدار نگه دارد و ما را به انجام فرایند تقوا و اطاعت از دستورات او همچون این امامان معصوم، وفق دهد. این دعاها و ادعاهایی که میکنیم، نشان میدهد که ما هدفمان این است که با تمام ناتوانیها و ضعفها، از خداوند یاری بخواهیم تا در این مسیر پابرجا باشیم.
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰 گزارش تصویری| جلسه سیوپنجم از سلسله سخنرانیهای دکتر سعید جلیلی با موضوع حکمت سیاسی اسلام در قرآن
🔺مشاهده کامل گزارشتصویری و دانلود تصاویر
https://drjalily.com/photos/772
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🎥 #کلیپ_ویژه | اردو برای عملیات
🔸اگر امروز ما با یک جنگ ترکیبی مواجهیم که بخشی از آن هم جنگ نرم است، باید جبههای شکل بگیرد و در این جبهه هریک از ما باید نقش خود را متناسب با توانمندیهایمان تعریف کنیم. لازمۀ این تعریف نقش این است که متناسب با آن جنگ نرم و جنگ فرهنگی، آمادگی لازم را داشته باشیم
🔸امروز فرصت بزرگی نه فقط برای پدآفند بلکه برای آفند است. یک دلیل آن که میبینید امروز طرف مقابل دارد اینگونه شدید علیه شما متمرکز میشود و برنامهریزی میکند این است که احساس میکند بعد از چهار پنج قرن یکهتازی، یک رقیب تمدنی جدی دارد پیدا میکند که آمده در صحنه، تا مرحلهای که آن تمایزات خودش را به شکل امتیاز به جامعۀ بشری نشان بدهد
🔹سخنرانی دکتر سعید جلیلی در طرح ولایت دانشگاه فردوسی مشهد - ۱۲مرداد ۱۴۰۲
🔺جهت مشاهده و دانلود کلیپ از طریق لینک زیر اقدام نمایید
https://drjalily.com/multimedia/941
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
40.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #کلیپ_ویژه | اردو برای عملیات
🔸اگر امروز ما با یک جنگ ترکیبی مواجهیم که بخشی از آن هم جنگ نرم است، باید جبههای شکل بگیرد و در این جبهه هریک از ما باید نقش خود را متناسب با توانمندیهایمان تعریف کنیم. لازمۀ این تعریف نقش این است که متناسب با آن جنگ نرم و جنگ فرهنگی، آمادگی لازم را داشته باشیم
🔸امروز فرصت بزرگی نه فقط برای پدآفند بلکه برای آفند است. یک دلیل آن که میبینید امروز طرف مقابل دارد اینگونه شدید علیه شما متمرکز میشود و برنامهریزی میکند این است که احساس میکند بعد از چهار پنج قرن یکهتازی، یک رقیب تمدنی جدی دارد پیدا میکند که آمده در صحنه، تا مرحلهای که آن تمایزات خودش را به شکل امتیاز به جامعۀ بشری نشان بدهد
🔹سخنرانی دکتر سعید جلیلی در طرح ولایت دانشگاه فردوسی مشهد - ۱۲مرداد ۱۴۰۲
🔺مشاهده و دانلود نسخه با کیفیت این کلیپ
https://drjalily.com/multimedia/941
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
33.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥زیارت جامعه کبیره، اختصاری از اندیشههای دینی و اسلام ناب است
🔸برای عقب راندن دشمن، نیازمند داشتن نقشه هستیم؛ مقابله با تهدیدات، نیازمند اردوهایی از جنس طرح ولایت
🔸حضور در اردوها باید پشتیبان مسیر در صحنههای مختلف باشد
🔸انجام کار فرهنگی تمیز، ازجمله عملیاتهایی است که بعد از اردوها باید صورت پذیرد
🔺 سخنرانی دکتر سعید جلیلی در جمع دانشجویان حاضر در طرح ولایت در دانشگاه علوم اسلامی رضوی - ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰ثبات بر صراط در حرکت دانشجویی/ بخش اول
🔹دکتر سعید جلیلی، نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی، در جمع دانشجویان حاضر در مراسم افتتاحیه دوره اسلام ناب حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت
1. 1 تثبیت و ثبات در صراط
🔸در پایان عزاداریهای دهۀ اول ماه محرم هستیم و پس از عاشورا و صیقل یافتن روحها با یاد حرکت بزرگ امام حسین علیه السلام، میتوانیم از چنین جلسهای با پشتوانۀ معنوی خوب استفاده کنیم. خلاصۀ معارف مختلفی که در سوگواری اباعبدالله الحسین علیه السلام بیان میشود، همگی در زیارت عاشورا ظهور و بروز پیدا میکند. یکی از تعابیر مهم که در این زیارت به آن تأکید میشود و هر کسی که به سالار شهیدان، امام حسین علیه السلام، علاقه دارد، از خداوند این را میخواهد، این است که خداوندا از تو میخواهم: «یُثَبِّتَ لِی عِنْدَکُمْ قَدَمَ صِدْقٍ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ، تا برایم نزد شما گامی راستین در دنیا و آخرت استوار کند». همین تعبیر را در پایان این زیارت، در حالت سجده نیز، مجدداً از خداوند میخواهیم «ثَبِّتْ لِی قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَکَ مَعَ الْحُسَیْنِ وَ أَصْحَابِ الْحُسَیْنِ: برایم گامی راستین نزد خودت همراه حسین و اصحاب حسین استوار کن». این درخواست از خداوند در چنین زیارتی مطرح میشود، نه فقط در این زیارت بلکه در زیارتهای دیگر یا مباحث دیگر نیز عنوان میشود. برای چه ما از خداوند دوبار درخواست میکنیم که ما را در این مسیر ثابت قدم نگه دارد؟
🔸در زیارت جامعه میخوانیم که «فَثَبَّتَنِيَ الله ُ اَبَداً ما حَييتُ»؛ خدایا، مادامی که من زنده هستم، مرا در این مسیر تثبیت بفرما. این بحث تثبیت، یک موضوع بسیار مهم است. قرآن که با این تعبیر خطاب به پیامبر اعظم میفرماید: «وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظيمٍ»، بیان میکند « وَلَوْلَا أَنْ ثَبَّتْنَاكَ لَقَدْ كِدْتَ تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ شَيْئًا قَلِيلًا: اگر تو را در این مسیر تثبیت نکرده بودیم نزدیک بود کمی به آنها بگرایی»؛ میفرماید ما شما را در این مسیر تثبیت کردیم. قرآن در تعابیر دیگری بیان میفرماید و تاکید میکند ««نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ لِيُثَبِّتَ الَّذِينَ آمَنُوا» تا کسانی که ایمان دارند (و نه کافران) در مسیرشان تثبیت شوند.
🔸اینها بحثهای مهمی هستند که ما در تعابیر دیگر نیز داریم؛ «يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذينَ آمَنوا بِالقَولِ الثّابِتِ فِي الحَياةِ الدُّنيا: خدا آنان که ایمان آوردند را با سخن استوار در زندگی دنیا استوار میسازد». این یک مسئله مهم است که تثبیت به چه معناست؟ زیرا که هر روز در نماز از خداوند میخواهیم، ما را در راه راست قرار دهد و ما بتوانیم به این راه راست پایبند باشیم، این حرکت در راه راست، یک مسئله مهم است و نیازمند الزاماتی است تا ما در این مسیر دچار آسیبهای جدی نشویم و بتوانیم این مسیر را طی کنیم.
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰ثبات بر صراط در حرکت دانشجویی/ بخش دوم
1. 2 روشنبینی و برنامهریزی برای پرهیز از دو آسیب جدی حرکتهای دانشجویی یعنی انحراف و انفعال
🔸حرکتها دانشجویی در ادوار مختلف، قبل از انقلاب و بعد از انقلاب، نقاط مثبت و موفقیتهایی داشتهاند که بسیار ارزشمند بودهاند و موجب یک حرکت در جامعه شدهاند، گاهی موجب شدهاند یک نقطۀ عطفی شکل بگیرد تا اگر یک مسیر غلط بوده است، یک مسیر درست در پیش گرفته شود. آسیبها نیز باید در کنار نقاط موفقیت بررسی شوند. اگر بخواهیم حرکت دانشجویی را آسیبشناسی کنیم و به آنچه که قبل از این بوده است و آنچه که الان هست و آنچه که در آینده میتواند باشد نگاه کنیم، دو آسیب مهم وجود دارد که میتواند به طور جدی به حرکت دانشجویی ضربه بزند: یکی انفعال و دیگری انحراف. این آسیبها فرضی نیستند؛ متأسفانه نمودهای واقعی داشته و لطمهای جدی به حرکت دانشجویی وارد کردهاند. این دو موضوع اهمیت نکتهای را که در ابتدا عرض کردم تأیید میکند که تثبیت در یک مسیر و انجام حرکت درست به معنای واقعی کلمه اهمیت دارد.
🔸این بحث نشان میدهد که برای هر حرکت، نیاز دارید که با روشنبینی حرکت کنید. نمیتوانید بدون نقشه، بدون برنامه، بدون هدف، بدون مبنا، بدون هیچ تصویر صحیحی از صحنه حرکت را شروع کنید. اگر در هر یک از این موارد، نقصی داشته باشید یا ایرادی وجود داشته باشد، خود را در آن حرکت شما نشان خواهد داد. به عبارت دیگر، اگر قصد دارید از اینجا به تهران بروید، اگر یک مسیر درست و یک نقشۀ صحیح نداشته باشید، ممکن است از هدف خود دور شوید و به تهران نرسید. فقط کافی است بجای این مسیر از مسیر دیگری بروید، آنگاه هرچه حرکت کنید، از مسیر خود دورتر خواهید شد. این امر به بحث مهمی تبدیل میشود و به همین دلیل است که از شما میپرسند که اگر میخواهید یک حرکتی را انجام دهید، باید بدانید کجا میروید، نقشهتان چیست و این حرکت به چه سمتی است؟ اصلاً بر چه اساسی است؟
🔸اگر به آسیبشناسی حرکتهای قبل از انقلاب نگاه کنید (که اخیراً چند جلد کتاب خوبی هم در این زمینه منتشر شده است) حرکتهایی قبل از انقلاب به اسم مبارزه با آمریکا و موارد مشابه شروع شدند که امروز میبینید همان افرادی که از این شعارها شروع کردند، امروز از کاخ سفید سر در میآورند؛ این نشان میدهد این حرکتها از مسیر درست خارج شدهاند. در حرکتهای بعد از انقلاب، در همان تشکلهای بعد از انقلاب که در دفاع از انقلاب شکل گرفتند هم، شما این آسیبشناسیها را مشاهده میکنید که برخی از تشکلها و یا حداقل برخی از افراد این تشکلها، که مثلاً یک زمانی حرفهای خوبی میزدند و شعارهای خوبی داشتند، دچار انحراف شدهاند.
🔸اول از همه این جلسات و مباحثات باید کمک کند تا مسیر درست شناخته شود و حرکت درست انجام شود و به سمتی درست و با مبنای درست حرکت کنیم. این جلسه و اردویی که با عنوان اسلام ناب برگزار شده است، احتمالاً نامگذاری آن با توجه به هشداری بوده که حضرت امام در دو سال آخر عمر بسیار به آن تکیه داشتهاند؛ امام دربرابر اسلام ناب، لیبرالیسم و کمونیسم را مطرح نمیکند بلکه اسلام دیگری تحت عنوان اسلام آمریکایی را عنوان میکند که گاه به شکل تحجر و گاه با شائبههای دیگر مثل التقاط است. این موضوع بسیار مهم است که هر حرکتی که انجام میشود، حتماً یک حرکت صحیح، دقیق و مطابق با مفاهیم اسلام نابی که حضرت امام(ره) بیان میکند، باشد.
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰ثبات بر صراط در حرکت دانشجویی/ بخش سوم
1. 3 شناخت وظیفه برای امتداد اندیشه بدون انفعال
🔸بحث دوم مربوط به اقتضائاتی است که اسلام ناب دارد، مثل هر اندیشهای که مبناهای خاص خود را در نگاه به انسان، هستی، معرفت، فرجام و خوشبختی دارد. این اقتضائات و مفاهیم به نحوی با سیاست، دولت، جامعه و وظایفی که باید انجام شوند، مرتبط میشوند و به نمایش گذاشته میشوند. بحث این است که اگر ما مطالب را به درستی مطالعه کرده و مبناها را به درستی و مطابق با فرمایشات حضرت امام و مقام معظم رهبری شناختهایم، پس از آن به چه نتایجی خواهیم رسید؟ آیا این مطالب را فقط خوانده و بعد فراموش میکنیم و به کار نمیبریم؟ این مطالب را چگونه در زندگی و رفتارهای سیاسی و عملیمان به کار میگیریم؟
🔸چند سال پیش حضرت آقا اعلام کردند «خرمشهرها در پیش است، باید آنها را فتح کرد»، این خرمشهرها در عرصههای مختلف وجود دارند؛ این عرصهها شامل فرهنگ، سیاست، اقتصاد و دیگر حوزهها هستند. سوال اینجاست که اگر ما قصد داریم این عرصهها را فتح کنیم، هدفمان کجاست؟ چه تعبیری از فتح این عرصهها داریم و با چه برنامهای قصد داریم این را انجام دهیم؟ در سال آینده با چه چالشها و هجماتی مواجه خواهیم شد؟ با چه برنامههای آمادگی و مقابله میخواهیم روبرو شویم؟ این توجه مهم است زیرا اگر از ابتدا برنامهریزی کنیم و آمادهباش مناسبی داشته باشیم، غافلگیر نمیشویم.
🔸اگر امروز قصد داریم در عرصههای مختلف حرکتهایی را انجام دهیم، این حرکتها در چه زمینهها و جنبههایی باید انجام شود؟ چگونه باید برنامهریزی کنیم؟ اینجا انفعال نباید وجود داشته باشد. اگر انحرافی سراغ ما نیامده است، انفعال هم نباید در اینجا وارد شود. چه کارهایی را به عنوان وظیفه باید انجام دهیم؟ چه مسئولیتهای بزرگی بر عهدۀ من و شما قرار میگیرد؟ امام حسین(ع) میفرمایند: « اُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهى عَنِ الْمُنْکَرِ». اگر مبنای اسلام ناب، یکی از امتیازات این اندیشه است، باید این اصل را در جامعه به کار بگیریم، به این معنا که هم به نسبت به افراد دیگر که نیاز به دفاع دارند و هم نسبت به مسیری که در حال طی شدن است، وظیفه داریم. سوال من این است که اگر ما در جامعه کجیها و نادرستیها را مشاهده میکنیم، وظیفه ما چیست؟
1. 4 شناخت مبنای درست، امتداد آن در سیاست و جامعه و تعریف برنامههای عملیاتی؛ سه اقدام در اردو برای عملیات
🔸وظیفۀ ماست که بنشینیم و در حد توان خود نقاط ضعفی را که در جامعه وجود دارند تلاش کنیم تشخیص دهیم و تصحیح کنیم. همچنین باید به نقاطی که مورد غفلت واقع شدهاند و نادیده گرفته شدهاند، توجه کنیم و جامعه را آگاه سازیم. برنامههای عملیاتی میتوانند برای این منظور تعریف شوند. مانند گفته شهید بهشتی که دانشجو موذن جامعه است، ممکن است در برخی مواقع نیاز باشد که شما این نقاط ضعف و مسائل مورد غفلت را به صدا درآورید و جامعه را به آنها توجه دهد. آنگاه این برنامههای عملیاتی، اردوها و برنامههای تشکیل شده میتوانند معنی و اهمیتی داشته باشند.
🔸اولاً لازم است که افراد مبنای درستی را بشناسند و با این مبنا حرکت کنند تا راه درستی را طی کنند. ثانیاً باید از امتداد مبنا آگاه شوند و در صحنههای سیاست و ساحت جامعه حضور پیدا کنند. ثالثا نیاز است که برنامههای عملیاتی تعریف شود تا بتوان به اهداف اندیشهای دست یابید. بر اساس این طرحریزی است که ما در این اردو به مدتی معین (یک روز، دو روز، یا تا چند هفته) حضور داریم و بر اساس این اقدام، یک جبهه عملیاتی شکل میگیرد. مانند زمانی که دانشآموز یا دانشجویی در اردوی نظامی شرکت میکرد و مسئولیت عملیات در جبههها را بر عهده داشت؛ آن زمان هر کس با توجه به توانایی و مهارت خود در مسئولیت مختلف مشخصی (مثل آرپیجی زن، بیسیمچی، یا امدادگر) قرار میگرفت و این افراد با همکاری و هماهنگی یک جبهه شکل میدادند که عملیاتها و اقدامات موثری را پیش برده و هدفها را دنبال میکردند.
🔸در مقابل نیز جبههای برای هجمه علیه شما وجود دارد و در آن اهدافی را دنبال میکند. این یک صحنه و میدان واقعیست، باید بدانیم که در این میدان چه عملی باید انجام دهیم و چه برنامهای برای خود تعریف میکنیم. این موضوع باعث میشود تا اردو در مواجهه با چالشها و فرصتها بانشاط و پویا باشد، که بسیار مهم است و به تعبیر مقام معظم رهبری کار فرهنگی تمیز است؛ آن وقت، این حرکت تبدیل میشود به یک حرکت فعال و پویا که دانشجویان زنده و با نشاط میتوانند به آن بپیوندند و یک جامعه زندۀ قوی و متعهد به ارتقاء ارزشهای انسانی و دینی شکل خواهد گرفت.
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰ثبات بر صراط در حرکت دانشجویی/ بخش چهارم
1. 5 سیمرغی که انقلاب اسلامی را به قله میرسانند خود شمایید
🔸هدف اصلی این است که جامعه و تشکلهای دانشجویی زنده باشند و به جای بیتفاوتی، حرکت و پویایی داشته باشند. برگزاری این جلسات به این علت است که افراد جامعه در همفکری و با ارادۀ یکپارچهای با هم، برنامههای عملیاتی و پیشرفتهایی را برای رسیدن به کمال و نقطۀ ارتقاء تعریف کنند. ویژگی انقلاب اسلامی این است که به حداقلها اکتفا نمیکند و به قلهها نگاه میکند. آن سیمرغی که میآید و مسائل را حل میکند، آحاد جامعه هستند، این سیمرغ خود شما هستید که زمانی که جمع میشوید این اردو اهمیت پیدا میکند.
🔸همچنین، در این جلسات و تشکلها، افراد به عنوان اعضای سیمرغ و عوامل تحقق این حرکت، با هم جمع میشوند و با همفکری و همکاری، برنامههای عملیاتی را برای پیشبرد اهداف انقلاب و بهبود جامعه تعیین میکنند. این سیمرغها به عنوان نمادی از نقطۀ کمال و تحقق برنامههای انقلاب هستند و هر کدام از افراد جامعه میتوانند سیمرغ باشند و با اشتراک در این حرکت، جامعه به هدف خود نزدیکتر میشود.
🔸به این ترتیب، برگزاری این جلسات و حرکت دانشجویی با هدف ایجاد حرکتی پویا، موثر و مغتنم در جامعه برگزار میشود. این حرکت و همفکری افراد میتواند به پیشرفت جامعه و بهبود شرایط زندگی افراد کمک کند و برای تحقق اهداف انقلاب و بهبود جامعه بسیار ارزشمند و موثر باشد
1. 6 یک هدف عینی ملی برای حرکت دانشجویی: در برنامۀ هفتم مأموریت دانشجو و دانشگاه و تشکلهای عملی را برای تحقق اهداف برنامههای ملی تعریف کنید
🔸رسیدن به اهداف انتزاعی نیست بلکه در عینیات هدفگذاری درحال شکلگیری است. گاهی من مسئلهای میگویم گاهی شما موضوعی را بیان میکنید، اما یکوقت هست که در سطح ملی، کشور در حال نگارش یک برنامه باعنوان برنامۀ هفتم است که ریلگذاری پنج سال کشور را بههمراه دارد. سؤال من این است که نسبت دانشگاه، اساتید، دانشجویان و تشکلها بهویژه تشکلهای علمی با برنامه هفتم چیست؟ نقاط قوت، ضعفها و نقصها در این برنامه کجاست؟ اینجاست که دانشگاهها و تشکلها در این مسئله باید بایستند تا به این موضوع که سرنوشت هشتادمیلیون نفر یک جامعه را میخواهد رقم بزند، پرداخته شود.
🔸یکی از موضوعات مهم مربوط به تعریف مأموریت برای دانشگاهها به منظور تحقق اهداف برنامههای ملی بود. این موضوع هم حق و هم تکلیف دانشگاهها و مسئولیت آنها در تحقق اهداف ملی است. دانشگاهها با ظرفیتهای بزرگ اساتید و دانشجوها، همچنین فعالیتهای علمی و پژوهشی، باید نقش مشخصی در تحقق اهداف برنامههای ملی ایفا کنند. برای این منظور، لازم است تعریف دقیقی از نقش دانشگاهها در این زمینه ارائه شود که این تعریف شامل جنبههای مختلف مانند اشتغال، ارزآوری و دیگر موارد مرتبط با تحقق اهداف ملی است. باید مشخص شود هر دانشگاه چه نقشی در تحقق اهداف ملی دارد و آیا این نقش به صورت کامل تعریف شده است یا نیاز به تعریف و اجرای جدید دارد.
🔸خواسته و سؤال من از شما عزیزان این است که در این جلسات که یک فرصت و غنیمت ارزشمند هستند که جوانانی چنین با انگیزه و دارای نگاههای و رویکردهای خوب دورهم جمع میشوند، آیا هرکدام از ما کارهای لازم را به میزان وسع خود انجام دادهایم؟ هرکدام از ما به اندازه وسعمان به اهداف خود در هر زمینه یا موضوعی پرداختیم یا خیر؟ این جلسات یک فرصت مناسب هستند تا این وسع را تجمیع کنیم و به کارها و بحثهای موضوعی که مطرح شدهاند، بیشتر توجه کنیم. تا به یک جمعبندی برسیم و در عرصههای مختلف مثل اجتماع، سیاست، دانشگاه، محله و شهر، یا حتی در سطح ملی بتوانیم، در حرکت انقلاب که باید با قوت پیش برود، نقش خود را ایفا کنیم.
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰سخنرانی دکتر سعید جلیلی در جمع دانشجویان حاضر در طرح ولایت در دانشگاه شهید بهشتی
🔸نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی، شامگاه امروز در جمع دانشجویان حاضر در طرح ولایت دانشگاه شهید بهشتی حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت
🔺مشاهده کامل گزارشتصویری و دانلود تصاویر
https://drjalily.com/photos/773
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰جلسه سیوششم از سلسله سخنرانیهای دکتر سعید جلیلی با موضوع حکمت سیاسی اسلام در قرآن
🔸سه شنبه ۲۴ مرداد ساعت ۱۸:۰۰
خ سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری، سالن طاهره صفارزاده
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰گزارش تصویری| سخنرانی دکتر سعید جلیلی در اردو «مکتب عشق» مرکز دانشآموزی موسسه فرهنگی شهید بهشتی اصفهان
🔸نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی، صبح امروز با حضور در اردوگاه تربیتی الزهرا(س) تهران، در جمع دانشآموزان حاضر در اردو «مکتب عشق» مرکز دانشآموزی موسسه فرهنگی شهید بهشتی اصفهان حاضر شد و ضمن سخنرانی به سوالات برخی از دانشآموزان پاسخ داد
🔺مشاهده کامل گزارشتصویری و دانلود تصاویر
https://drjalily.com/photos/774
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔰 گزارش تصویری| جلسه سیوششم از سلسله سخنرانیهای دکتر سعید جلیلی با موضوع حکمت سیاسی اسلام در قرآن
🔺مشاهده کامل گزارشتصویری و دانلود تصاویر
https://drjalily.com/photos/775
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
39.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 الگوی انتخابات در مردمسالاری دینی؛ آزادی همراه با ثبات، مشارکت همراه با رقابت، بحث و ارائه راهحل درباره مسائل واقعی
🔸 مجلسی موفق خواهد بود که افراد اصلح در آن باشند و دانشگاه و دانشجو در شناسایی و معرفی اصلح و داوری درباره نامزدها نقش خیلی مهمی دارد.
🔸 تمایز و امتیاز جریان انقلابی و حزبالهی رقابت در هجویات و حرفهای بیهوده با دیگران نیست، بلکه امتیاز در آگاهی عمیق از اندیشه دینی و دفاع از حق و حقیقت با استدلال منطقی و با حداکثر هنرمندی است.
🔸دانشجوی جوان حزباللهی و متعهد به ارزشهای دینی، باید این توانایی را داشته باشد تا با حرفهای دقیق و عمیق در موضوعات مختلف صحبت کند. او باید قادر باشد تا تسلط خود را نشان دهد، این طور نباید باشد که کل حرف درباره یک موضوع در یک توییت خلاصه شود و حرف دیگری برای گفتن نباشد.
🔺سخنرانی دکتر سعید جلیلی در جمع دانشجویان حاضر در طرح ولایت در دانشگاه شهید بهشتی - ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
🔴 مگر میشود با عمقی صرفاً در حد یک جمله مسیر روند یک کشور را تعیین کرد؟
برای کار فرهنگی تمیز باید صحنه و میدان را خوب شناخت. اگر میخواهید افسر این جنگ نرم باشید باید میدان را بشناسید. کسی در این میدان پیروز است که صحنه را او تعریف کند وگرنه حرکت او منفعلانه خواهد بود. کسی موفق خواهد بود که میدان را بشناسد. هم میدان را باید شناخت، هم باید دانست طرف مقابل چگونه میخواهد صحنه را تعریف کند. برای این که در میدان بتوانید حرکت درست داشته باشید باید بتوانید از آن چه میخواهد پیش بیاید پیشی بگیرید وگرنه عقب خواهید ماند، وگرنه او خواهد آمد و صحنه را تعریف خواهد کرد. اما چه کنیم تا وقتی وارد میدان شدیم منفعل نشویم؟ چگونه میتوان میدان را شناخت؟
بعد از فتنۀ هشتاد و هشت، زیاد پرسیده میشد که فتنۀ بعد چیست؟ در جاهلیت که شریعتی نبود، حقیقتی نبود، استدلالی نبود، منطقی نبود، مبنای حکم دادن این بود که چه کسی زودتر میتوانست هجو کند، یک شعر خوب بگوید، دیگری را منکوب کند. این شکل جاهلی بود، شکل مدرن آن میشود این که در جامعۀ شما استدلال جایگاه نداشته باشد، منطق جایگاه نداشته باشد، حقیقت جایگاهی نداشته باشد، بلکه اگر کسی زودتر توانست یک توییت بزند، طرف مقابلش را هجو کند، یا توانست زودتر فالوئر جمع کند، یا اگر کسی بر این مبنا توانست بیشتر به اصطلاح لایک بگیرد، بتواند غلبه پیدا کند؛ یعنی مناسبات درون جامعۀ شما به جای آن که بر مبنای حق تعریف شود، بشود چه کسی فالوورش بیشتر شد. اگر این مناسبات غلبه پیدا کرد، میشود همان میدانی که باید شناخت.
اگر شما اینجا میدان را خوب تشخیص ندهید، آن موقع خود شما هم میگویید «او توییت زد، یکی هم من میزنم»، «او هجو کرد، یک هجو هم من میکنم»، مقهور بازی او میشوید، در حالی که تمایز شما این نیست، امتیاز شما این نیست. امتیاز شما آن حقیقت است، امتیاز شما دفاع از حق است. اینکه میگوییم میدان را باید شناخت، یکی از جنبههایش همین است. اگر شما فعال باشید، اما در یک مسیر و میدانی فعال باشید که او تعریف می کند، یعنی صبح تا شب در گوشی بنشینیم بگوییم این و آن چه گفتند، آن وقت میبینید فضای کشور میرود به سمت مسائل به اصطلاح زرد. فتنۀ زرد این است؛ یعنی در یک جامعه بهجای آن که مبنا استدلال و حقیقت باشد و عمق در مسائل خریدار داشته باشد، یک سطحی از ابتذال رونق داشته باشد؛ یک سطحی از حرفهایی که شاید ظاهر خوبی داشته باشند، اما عمق ندارند. اینجاست این اردوها اهمیت پیدا میکند تا شما آن عمق را پیدا کنید، آن مبنا را پیدا کنید تا بعد بر این مبنا بتوانید به میان میدان بیایید و امتیازتان را به رخ بکشید.
باید دید حق چیست؛ هر چقدر این مفاهیم عالی را بتوانید با جاذبههای هنری به رخ بکشید، موضع قویتری خواهید داشت. اعجاز قرآن همین بود که مفاهیم عمیق را به بهترین بلاغت، به بهترین فصاحت بیان می کرد. امروز هم اگر ما میخواهیم از اندیشۀ دینی دفاع کنیم باید مفاهیم آن را با قدرت به میان میدان بیاوریم و برای آن با بهترین شکل از ابزارهای هنری، از زبان شعر، از زبان سینما، از زبان هنر استفاده کنیم. این میشود همان حضور در میدان، ولی میدانی که به آن عمق بخشیدهاید و در سطح نماندهاید، اینجاست که تازه امتیازات خود را باید به رخ بکشید.
یکی از امتیازهای دانشجوی جوان حزباللهی متدین این است که باید مسلط باشد به حرفهای دقیق و عمیق در موضوعات مختلف. نه این که اگر کل حرفش را در مورد یک موضوع جمع کنند در حد یک توییت بماند و نتواند یک جمله بیشتر حرف داشته باشد. اخیراً فردی صحبت میکرد، تا یک جمله بیشتر از او سوال میکردند میگفت «آن را دیگر من نمیدانم، دیگر بلد نیستم!». مگر میشود با عمقی صرفاً در حد یک جمله مسیر روند یک کشور را تعیین کرد؟ این اردو یک آمادگی است برای عمق بخشیدن به موضوعات تا موقع حضور در صحنۀ دانشگاه و جامعه معلوم شود این دانشجو در اینگونه مباحث حرف جدی دارد، برنامه دارد، هدفمند کار میکند، امتیازات خودش را میشناسد، تمایزات خودش را میشناسد.
🚩 «بخش ۱ از ۳» سخنرانی سعید جلیلی در طرح ولایت دانشگاه شهید بهشتی ۲۳مرداد۱۴۰۲
بیشتر بخوانید/ فتنۀ زرد و انزوای اصلحها
#فتنه_زرد
@saeedjalily
🔴 ثبات و آزادی امتیاز مردمسالاری دینی است که طراحی طرف مقابل را به چالش کشیده است
یکی از آن صحنهها همین عرصۀ انتخابات است. برای درک این موضوع یک مثال تاریخی را باز میکنم.
از زمان مشروطه هر موقع حرکت آزادیخواهانهای شکل گرفت، ناملایمتهایی را بر کشور تحمیل کردند و به دنبالش استبدادی روی کار آمد. مثلاً زمان استبداد قاجار که آدمهای ضعیف و سستعنصری حاکم بودند امتیازهایی که خواستند را، امتیاز تنباکو، امتیاز رویتر، گرفتند؛ سپس که مشروطه رخ میدهد و این نظم بهم میخورد، از این هرج و مرج استفاده میکنند و در این فاصلهٔ مشروطه شروع میکنند امتیازات دیگر را هم میگیرند؛ ۱۹۰۷ شمال و جنوب ایران را تقسیم میکنند و قرار داد ۱۹۱۹ را تحمیل میکنند تا اینکه دوباره استبداد رضاخانی سر کار میآید و بیست سالی باز به شکلی دیگر منافع خودشان را میبرند. بعد از رضاخان تا ۱۳۳۲ مقداری آزادی است دوباره به شکلی منافع خودش را دنبال میکند، با کودتای ۲۸ مرداد برای آن که طور دیگر منافع خود را ببرند دوباره استبداد را حاکم میکنند تا سال ۱۳۵۷. خواستند یک فرمولی تعریف کنند بین ثبات سیاسی و آزادی که بگویند اگر آزادی میخواهی دیگر ثبات نیست و بههم ریختگی است و اگر ثبات میخواهی دیگر آزادی نیست. همین امروز هم میبینید برخی متحدین اینها مستبدترینها هستند چون طرف مقابل منافعش را این طور میخواهد دنبال کند.
یکی از امتیازات این است که یک اندیشۀ دینی در شکل این نظام ظهور یافته و با مردم سالاری دینی یک الگوی جدید ارائه میدهد که این الگو میتواند تمام الگوهای طرف مقابل را به چالش بکشاند. یک اندیشهای پیدا شده است که در عین اینکه شعار آزادی میدهد و رفتار آزادیخواهانه دارد و یک الگویی از مردمسالاری دینی نشان میدهد، اما نظمش را هم دارد، ثباتش را هم دارد، اجازه نمی دهد یک وجب از خاک کشور گرفته بشود، اجازه نمی دهد حتی یک نفر در موضوع استقلال او بخواهد حرف بزند، در عین حال ظرف چهل و چند سال، چهل انتخابات برگزار میکند. این میشود یکی از آن تمایزات و امتیازات که برخلاف آن فرمول دو طرفهای که طرف مقابل برای کشور شما و برای منطقۀ شما همیشه تعریف میکرد تا در هر دو صورت بتواند منافع خودش را ببرد، اکنون میبیند الگویی پیدا شده است که در عین رقابت، مشارکت دارد.
خود آنها اذعان دارند در انتخاباتهای ایران مشارکت و رقابت با هم هست. سال ۱۳۷۶ همهٔ اینها میگفتند انتظار داشتیم فرد دیگری انتخاب شود ولی دیگری انتخاب شد. سال ۱۳۸۴ هم دوباره همین طور؛ بعد از آن انتخابات، من معاون اروپا آمریکا بودم، با تقریباً اکثر سفرای اروپایی که ملاقات میکردم، اولین سوالم این بود میپرسیدم شما روز جمعه که انتخابات بود، تا روز چهارشنبهاش میتوانستید پیشبینی کنید برنده انتخابات کیست؟ همهٔ آنها میگفتند نه؛ پس نشان میدهد یک مشارکت و رقابت واقعی وجود دارد. سال ۱۳۸۸ بالاترین مشارکت شکل میگیرد و خود آنها اذعان کردند که رقابت در این انتخابات بینظیر است. طرف مقابل میفهمد یک الگو دارد شکل میگیرد برای همین است که فتنه برپا میکند چون میبیند یک الگویی دارد خودش را نشان میدهد. انتخابات سال ۱۳۹۲ نیز دوباره میبیند کسی با یک نگاه دیگر رأی میآورد و سال ۱۴۰۰ هم دوباره همین طور.
این امتیازات و تمایزات را باید شناخت چون نقاط قوت شماست که او میخواهد این را به نقطۀ ضعف تبدیل کند. اینجاست که این میدان تعریف میشود، اینجاست که برای شما صحنه تعریف میشود که نقطۀ قوت خودتان را بشناسید و از آن دفاع کنید و روی آن کار کنید، هنر دانشگاه به ویژه دانشجوی ما و همینطور اساتید محترم ما باید این باشد. فرمایشی که شهید بزرگوار شهید بهشتی داشت که دانشجو موذن جامعه است، اینجا باید نقش ایفا کند، یکی از موارد آن همین صحنۀ انتخابات است.
🚩 «بخش ۲ از ۳» از سخنرانی سعید جلیلی در طرح ولایت دانشگاه شهید بهشتی ۲۳مرداد۱۴۰۲
بیشتر بخوانید/ فتنۀ زرد و انزوای اصلحها
#تمایز_پرامتیاز
@saeedjalily