eitaa logo
جُستارهای سعید طاوسی
286 دنبال‌کننده
998 عکس
75 ویدیو
173 فایل
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی پژوهشگر تاریخ اسلام و تشیع جایی برای به اشتراک گذاری مطالب، عکس ها و یادداشت هایم ارتباط با مدیر کانال @tavoosisaeed
مشاهده در ایتا
دانلود
گزارشی از برنامه کتاب فروغ ابدیت در کتابخانه ملی: https://telewebion.com/episode/0xf2130c8
شنیدن کی بود مانند دیدن | دفتر انتشارات و فناوری آموزشی https://www.roshdmag.ir/fa/article/31129/شنیدن-کی-بود-مانند-دیدن
الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
همایش علمی هیأت و آیین‌های مذهبی ۱۴۰۳ 🔶 مرکز تخصصی احیاء امر با همکاری اندیشکده هیأت برگزار می‌کند: 🔷 ✍️محور اصلی: روایت اجتماعی هیأت 📋 دبیر علمی همایش: حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا محورهای همایش: ◾️مبانی اجتماعی و روش‌شناسی بنیادین هیأت ◾️هیأت، سرمایه اجتماعی و نظم سیاسی ◾️مردم شناسی هیأت و آیین‌های مذهبی ◾️مواجهه هیأت با چالش‌ها و مسائل اجتماعی ◾️هیأت، دین و نهادهای اجتماعی ◾️جامعه شناسی اقتصادی هیأت ◾️هیأت، فرهنگ و هنر ◾️هیأت، هویت و احساس تعلق ◾️هیأت، بانوان و خانواده ◾️هیأت، رسانه و حوزه عمومی ◾️آسیب‌شناسی اجتماعی هیأت و پژوهش‌های کاربردی 🔶 📎جهت مطالعه توضیح تفصیلی هر یک از محورها، فایل پیوست را مشاهده نمایید. 🔷 📅مهلت ارسال چکیده مقالات: ۳۰ مهرماه 📅مهلت ارسال مقالات: ۳۰ آبان‌ماه 📅تاریخ برگزاری همایش: ۱۸ بهمن‌ماه مهلت ارسال چکیده‌ها و مقالات، تمدید نخواهد شد. 🌐جهت ثبت نام و ارسال آثار به تارنمای همایش به نشانی heyatconf.ir مراجعه نمایید. 📫دبیرخانه همایش: تهران، دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، مرکز تخصصی احیاء امر 🏴روایت اجتماعی هیأت🏴 🆔شناسه ما در شبکه‌های مجازی: @heyat_conf 👤ارتباط با پشتیبانی: @ehyadmin
توضیح تفصیلی محورهای همایش 1403.pdf
106.2K
📎 فایل پیوست: توضیح تفصیلی محورهای همایش علمی هیأت و آیین‌های مذهبی ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تیزر دومین همایش علمی هیأت و آیین‌های مذهبی 🔷 فرصت ارسال چکیده آثار، تا ۳۰ مهرماه فرصت ارسال اصل مقالات، تا ۳۰ آبان‌ماه 🔶 🌐جهت ثبت‌نام و ارسال آثار به سایت heyatconf.ir مراجعه کنید. ‌🔷 🏴روایت اجتماعی هیأت🏴 👤 ارتباط با پشتیبانی: @ehyadmin 🆔 شناسه ما در شبکه های مجازی: @heyat_conf
ملاک‌های گزینش مقصد زیارت در شیعه http://vc.meybod.ac.ir/meeting-quran/
جلسه دفاع: تحلیل و بررسی تاریخ‌نگری و تاریخ‌نگاری در اندیشه‌های آیت‌الله جعفر سبحانی نگارش فاطمه صابری قمی استاد راهنما دکتر علیرضا اشتری تفرشی استاد مشاور دکتر سعید طاووسی مسرور استاد داور دکتر زینب کریمی ساعت برگزاری: سه شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵ اتاق ۴۰۴ نشانی: دهکده المپیک، میدان ورزش، دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی
دارد چهل روز می‌شود اما هنوز در باور نمی‌گنجد
AUD-20201124-WA0014.mp3
3.51M
مناسبات ربیع الثانی ورود حضرت معصومه سلام الله علیها و عبد العظیم حسنی استاد محترم طاووسی مسرور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
جُستارهای سعید طاوسی
نگاهی به دانش رجال به عنوان دانش کمک کار تاریخ دکتر سعید طاوسی مسرور علم رجال یکی از شاخه‌های علوم حدیث و دانشی است که ما را از اوضاع فکری و عقیدتی و انضباط عملی راویان حدیث و شرایطی که موجب قبولی یا عدم قبولی روایات آنان است، آگاه می‌سازد و زمینه استفاده از «سنت» را فراهم می‌کند؛ ازاین‌رو این دانش در میان شیعیان، از عصر پیشوایان معصوم (ع) تا به حال کانون توجه بوده و در قرون مختلف کتب متعددی در این فن تألیف شده است. دانش رجال از ظرفیت‌های متعددی برای کمک به دانش تاریخ خصوصا تاریخ اسلام و تشیع برخوردار است مثلاً با توجه به این که در شمار درخور توجهی از منابع متقدم تاریخ اسلام و تشیع از شیوه روایی و ذکر اسانید اخبار استفاده شده، می‌توان با مراجعه به منابع رجالی اطلاعات با ارزشی درباره راویان اصلی و وابستگی‌های عقیدتی و جریانی آنان به دست آورد و بر اساس این اطلاعات، خبری را معتبر یا نامعتبر دانست. یکی از مهم‌ترین فواید علم رجال برای دانش تاریخ، کاربرد آن در نقد بیرونی متون تاریخی است (برای تفصیل بیشتر درباره نقد بیرونی متن، نک. احمد پاکتچی، نقد متن، 1388ش، ص107 ـ 147)، زیرا شناسایی مؤلف کتاب و بررسی صحت نسبت کتاب به فردی که مؤلف آن کتاب شناخته شده و نیز شناخت تحریرها و روایت‌های مختلف از یک کتاب که امری ضروری و مهم در هر پژوهش علمی اعم از فقهی یا تاریخی است، نیازمند مراجعه به منابع رجالی و فهرستی است. افزون بر فایده های پیش‌گفته، با استفاده از دانش رجال می‌توان بین گزارش‌های تاریخی و گزارش‌های داستانی تفکیک قائل شد؛ برای نمونه عبدالله بن قدامه در کتاب التوابین (چاپ بغداد، ص105 ـ 108) به اِسناد خود از جابر بن عبدالله انصاری نقل می‌کند که ثعلبة بن عبدالرحمن جوانی از انصار و از خادمان رسول خدا (ص) بود. هنگامی که پیامبر (ص) او را پی کاری فرستاد او مرتکب گناهی شد و از خوف آن که خداوند، پیامبر (ص) را از گناه وی آگاه کند، به کوهی بین مدینه و مکه گریخت تا به درگاه خدا توبه کند. پیامبر (ص) 40 روز از او بی‌خبر بود تا آن‌که فرشته وحی آن حضرت را از حال وی آگاه کرد. رسول‌ الله (ص) عمر و سلمان را پی او فرستاد و آنان وی را یافته و نزد پیامبر(ص) آوردند. پیامبر (ص) به او آموزش داد که برای آمرزش گناهش آیه 201 سوره بقره را بخواند. هنگامی که ثعلبه به خانه خود رفت، هشت روز بیمار بود تا آن‌که پیامبر (ص) به عیادت او رفت و به وی خبر داد که خدا او را بخشیده است. در این هنگام ثعلبه صیحه‌ای کشید و جان داد. در ادامه روایت آمده که در تشییع او فرشتگان بسیاری حاضر شدند. این داستان کانون توجه برخی سیره‌نویسان بوده و افرادی مانند ابن‌ سید الناس و صالحی شامی آن را در کتاب خود آورده‌اند اما صحابی‌شناسان نامداری چون ابن‌اثیر و ابن‌حجر عسقلانی با بهره‌گیری از دانش رجال، این روایت را غیر قابل پذیرش دانسته‌اند و قبل از تمامی افراد پیش‌گفته، ابن‌جوزی، داستان توبه ثعلبه را به صراحت در شمار اخبار جعلی آورده و با ذکر دلایلی شایان توجه، اِسناد و متن روایت را بی‌اعتبار دانسته است؛ بنابراین اصل وجود صحابه‌ای با نام ثعلبة بن عبد الرحمن انصاری زیر سؤال می‌رود و او را باید شخصیتی داستانی دانست. به علاوه منابع رجالی به جهت اطلاعات متنوعی که درباره محدثان و راویان و ناقلان اخبار ارائه می‌کنند، باید از منابع مهم تاریخ اسلام و تشیع نیز به شمار آیند. برای نمونهای از اهمیت فراوان منبعی رجالی برای تاریخ تشیع به بیانات استاد رسول جعفریان درباره کتاب رجال نجاشی اشاره میشود: «براساس این کتاب، می‌توان تاریخ تفکر شیعه را در چهار قرن اول ملاحظه کرد و اطلاعات و آمار دقیقی راجع به تاریخ علوم شیعی، اصناف، مکان‌های زندگی و مشاغل شیعیان به دست آورد. هم چنین حوزه‌های نفوذ شیعه را در نژادهای عرب وعجم و غیر آن تا قرن پنجم هجری دریافت؛ حتی می‌توان تحقیقی درباره نام‌گذاری در میان شیعیان انجام داد. کتاب نجاشی برای تاریخ شیعه بی‌نظیر است و هیچ چیزی با آن قابل مقایسه نیست. به هر روی، این کتاب دارای بسیاری لطائف و ظرایف و اطلاعات در مورد شیعه است... . در این کتاب نام 1269 نفر از بزرگان شیعه آمده است که یک نوع آمارگیری ویژه از میان نخبگان شیعه محسوب می‌شود. در این کتاب قصه‌ها، نکته‌ها و بسیاری از دقایق را می‌توان دید که تنها یک مورخ می‌تواند به آن‌ها اشاره کند» (کتاب ماه تاریخ و جغرافیا، ش 128، ص15). استاد جعفریان، رجال نجاشی را «تاریخ فرهنگی شیعه» دانسته (منابع تاریخ اسلام، 1382ش، ص246) و درباره ارزش این کتاب در شناخت تاریخ تشیع در عصر پیش از غیبت چنین نوشته است: «از نظر فکری و به ویژه برای شناخت فرهنگ مکتوب شکل‌گرفته پیرامون امامان، کتاب رجال نجاشی اثری منحصربه‌فرد است.
جُستارهای سعید طاوسی
تنها بر اساس این کتاب می‌توان یک تصویر فرهنگی درست از مجموعه رخدادهای فکری که در اطراف زندگی امامان بوده، به دست آورد» (حیات فکری-سیاسی امامان شیعه (ع)، 1391ش، ص 25). البته او برای مطالعه تاریخ شیعه در کنار رجال نجاشی مراجعه به دیگر منابع رجالی مانند رجال کشی، فهرست طوسی، رجال طوسی و نیز فهرست ندیم (که آن را به درستی یک اثر شیعی دانسته) را ضروری می‌داند (حیات فکری-سیاسی امامان شیعه (ع)، ص 25؛ منابع تاریخ اسلام، ص246). غرض از این یادداشت کوتاه، آشنا کردن دبیران محترم تاریخ و دیگر مخاطبان با ظرفیت فراوان اطلاعات منابع رجالی در تاریخ اسلام و تشیع و حتی تاریخ ایران دوره اسلامی است زیرا علی رغم فواید متعدد دانش رجال برای مورخان فعال در حوزههای پیشگفته، متأسفانه هر فردی که در دانشگاه‌های ایران (به جز برخی دانشگاه‌ها با اصالت حوزوی مانند جامعة المصطفی العالمیة) مدرک دکتری تاریخ اسلام یا تاریخ تشیع می‌گیرد، در دوره تحصیل خود از شروع مقطع کارشناسی تا پایان دوره دکتری، حتی دو واحد هم علم رجال نمی‌خواند و با این علم و منابع آن آشنایی پیدا نمی‌کند و زمینه استفادههای مختلف از این منابع برای اهل تاریخ فراهم نمیشود.
2 کتاب قاضي.pdf
5.27M
کتاب آیت عشق درباره سید علی آقا قاضی سعید طاوسی مسرور تبریز: انتشارات احرار، ۱۳۹۲ به مرحوم حاج کریم آقا باوفا ناشر فقید این کتاب، صلواتی هدیه بفرمایید
✨ بازخوانی تحولات امامت پژوهی در یکصد سال حوزه علمیه قم 👈 به همت پژوهشکده امامت و با همکاری کمیته مرکزی کرسی های آزاداندیشی حوزه، شانزدهمین نشست ماه امامت برگزار می‌گردد 🎤 ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی یارمحمدیان ✍️ ناقد: دکتر سعید طاووسی مسرور 🧑‍💻 دبیر نشست: حجت الاسلام والمسلمین محمد فراهانی 🏢 مکان: قم، بلوار بسیج، جنب کوچه ۳۹، بنیاد بین المللی امامت 📆 زمان: شنبه، ۵ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۱۶ 🔸 لینک ثبت نام: 🌐 http://emamat.org/neshast 🌐 emamat.org 🆔 @Emamat_IF 🆔 @Emamat_net ایتا اینستاگرام آپارات
حضرت معصومه(س): گفته‌ها و ناگفته‌ها – متادخت | پایگاه تخصصی زنان، خانواده و فضای مجازی https://metadokht.com/?p=20926