فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه ۸۵ قرآن
سوره نساء جزء ۵
استاد شهریار پرهیزگار
خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
29.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ترجمه وتفسیر صفحه ۸۵ قرآن
سوره نساء جزء ۵
خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
نکته تفسیری صفحه ۸۵:
گواهانِ بزرگترین دادگاه جهان:
یکی از عجیب ترین صحنه های جهان هستی، صحنه ی قیامت است. میلیاردها انسان در یک زمان در مکانی بسیار وسیع به پا می خیزند. هر یک از آنان، مدّتی در دنیا درنگ کرده اند و اعمالی خوب یا بد همراه خود آورده اند. بهشت پرنعمت نمایان می شود و تمام انسانها از ته دل آرزوی آن را می کنند. پرده از دوزخ کنار میرود و ترس و وحشت، سراسر وجود گنهکاران را فرا می گیرد. آنگاه بزرگترین دادگاه هستی بر پا می شود. قاضی دادگاه، خداست؛ تنها قاضی ای که از تک تک اعمال متهمان آگاهی دارد. با این حال، گواهان اعمال را فرا می خواند. تعداد کسان و چیزهایی که به دستور خدا، اعمال انسانها را در دنیا زیر نظر داشته اند و برای گواهی دادن در دادگاه بزرگ قیامت مأمورند، زیاد است. فرشتگان، زمین، زمان، و اعضای بدن، هر یک حاضر می شوند و نزد قاضی دادگاه زبان باز کرده، آنچه را که در دنیا دیده بوده اند، بیان می کنند.[1] یکی از مهم ترین شاهدان دادگاه قیامت، پیامبران امّتها هستند. به فرموده ی قرآن، پیامبر هر امّتی، در دادگاه قیامت حاضر می شود و در مورد رفتار مردم امتش سخن می گوید. پیامبر اسلام و امامان معصوم نیز گواهان امّت خود هستند. آن انسانهای بزرگ، در قیامت از کارهای ما سخن می گویند و خوب و بد آنها را بیان می کنند.
می دانیم که در هر دادگاهی، کسانی می توانند گواهی دهند که مطلب مورد نظر دادگاه را دیده و از آن کاملاً مطّلع باشند؛ آیا پیامبر و امامان از کارهای ما اطلاع دارند که می خواهند در مورد آن گواهی دهند؟ آری، آنان کارهای ما را می بینند و از تک تک آنها باخبرند. در روایتی از امام صادق علیه السلام می خوانیم: «اعمال تمام بندگان خوب و بد [خدا] هر روز صبح به پیامبر عرضه میشود [و آن حضرت از آن ها آگاهی می یابد]. بنابراین [از کارهای زشت] دوری کنید.»[2] در روایات دیگر می خوانیم که امامان نیز هر روز از کارهای مردم باخبر می شوند.[3] در تاریخ نقل شده است که شخصی به امام رضا علیه السلام عرض کرد: «گروهی از دوستان شما از من خواسته اند از شما درخواست کنم که برایشان دعا کنید.» حضرت فرمود: «سوگند به خدا، کارهای ایشان هر روز بر من عرضه می شود [و من از احوال آنان خبر دارم و برایشان دعا می کنم].»[4] به راستی اگر کمی بیندیشیم که افراد زیادی از کارهای ما خبر دارند، شاید بیشتر مراقب رفتار و کردارمان باشیم.
[1] - تفسیر نور، ج 2، ص 293
[2] - الکافی، ج 1، ص 219
[3] - من لايحضره الفقيه، ج 1، ص 191
[4] - بحارالانوار، ج 23، ص 348
خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🖤اَلسَّلامُ عَلَیک یا اباعبدالله الْحُسَيْنِ(ع)
🤍امروز تون پر برکت
🖤ولحظه هاتون لبریز
🤍ازعشق به آقاامام حسین (ع)
صبحتون حسینی🏴
خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 چهار شهید ایرانی عاشورا
▪️ عاشورا صحنه دلاوری مردان بزرگی در رکاب سیدالشهدا علیهالسلام بود، روایت شده در میان یاران حضرت، ۴ ایرانی نیز حضور داشتند، چهار ایرانی که هرکدام به نوعی مسیرشان به کربلا افتاده بود.
#محرم
#امام_حسین
خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
💝 #یک_آیه_یک_درس سوره #انعام آیه 2
⚜ بسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
💠 هُوَ الَّذِى خَلَقَكُم مِن طِينٍ ثُمَّ قَضَى أَجَلاً وَأَجَلٌ مُّسَمّىً عِندَهُ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ
💠 كسى است كه شما را از #گل آفرید، پس از آن أجلى را (براى زندگى شما در دنیا) قرار داد و أجلى معیّن (كه مربوط به آخرت یا غیر قابل تغبیر در دنیاست) نزد اوست. پس (با وجود این) شما شك و شبهه مى كنید؟
✨ #تفسیر و #تفکر در #انعام_آیه_2
خداوند براى #عمر انسان دو نوع زمانبندى قرار داده: یكى حتمى كه اگر همه ى مراقبت ها هم به عمل آید، عمر (مانند نفت چراغ) تمام مى شود. و دیگرى غیر حتمى كه مربوط به كردار خودمان است، مثل چراغى كه نفت دارد، ولى آن را در معرض طوفان قرار دهیم.
در روایات، كارهایى چون صله ى رحم، صدقه، زكات و دعا سبب طول عمر و اعمالى چون قطع رحم و ظلم، سبب كوتاه شدن عمر دانسته شده است.
#امام_باقر علیه السلام در مورد «أجلاً و أجلٌ» فرمود: آنها دو أجل هستند: یكى محتوم و قطعى و دیگرى موقوف (یعنى مشروط و معلّق).
به نقل ابن عباس، خداوند براى انسان دو أجل قرار داده: یكى از تولّد تا مرگ، دیگرى از مرگ تا قیامت. انسان با اعمال خود، گاهى از یكى مى كاهد وبه دیگرى مى افزاید. پس پایان أجل هیچكس قابل تغییر نیست.
1- مدّت عمر و پایان زندگى، به دست ما نیست.
2- تنها خداوند بر أجل مسمّى (أجل قطعى)، آگاه است.
3- با آنكه آفرینش و پایان كار انسان، همه از خدا و به دست اوست، پس چرا در مبدأ و معاد شك كنیم؟
خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نوای زیبای حب الحسین از قاری مصری
خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
كوچههای مدینه و بوی زخمهای تنی كه میآید
چشمهای سپید یعقوب و بوی پیراهنی كه میآید
مرد سجادهای كه درک نكرد هیچ كس آیهی مقامش را
در هیاهوی شهر كوفه نداد هیچ كس پاسخ سلامش را
تا عزاداریش شروع شود دیدن شیرخوارهای كافیست
تا صدایش به گوش ما برسد دیدن گوشوارهای كافیست
وقت افطار كردنش هر شب تا كه چشمش به آب میافتاد
تشنگی ضریح لبهایش یاد طفل رباب میافتاد
من نمیدانم این كه خاكستر چه به روز سر امام آورد
زیر زنجیر پیكر زردش معجزه بود اگر دوام آورد
گیرم از دست كوفه راحت شد سنگ طفلان شام را چه كند؟
گیرم از دست كوچه سنگ نخورد مردم پشت بام را چه كند؟
تا كه این مرد قافله زندهست حرفی از طفل كاروان نزنید
پیش این مرد گریه، جانِ حسین حرفی از چوب خیزران نزنید
#محرم
#امام_سجاد
#زین_العابدین
خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه ۸۶ قرآن
سوره نساء جزء ۵
استاد شهریار پرهیزگار
خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
39.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ترجمه وتفسیر صفحه ۸۶ قرآن
سوره نساء جزء ۵
خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
نکته تفسیری صفحه ۸۶:
گناه نابخشودنی:
از آیات قرآن و روایات معصومین علیهم السلام استفاده می شود که روح و جان آدمی با گناهان بیمار می شود، و البته تمام بیماری های روحی انسان، تا هنگام مرگ، درمان قطعی دارند. آن درمان، «توبه از گناه» است.[1] روشن است که هر بیماری روحی، درمان مشخصی دارد. درمان شرک، ایمان است. درمان آزار و اذیت پدر و مادر، احترام و جلب رضایت آنهاست. درمان قطع رابطه با خویشاوندان، پیوند با آنان است و.... . پس از مرگ اما ماجرا کمی فرق می کند. می دانیم که درِ توبه فقط تا هنگام مرگ باز است و پس از آن دیگر توبهای پذیرفته نمی شود؛[2] اما به فرموده ی این آیه، به جز گناه شرک، امکان بخشش گناهان دیگر پس از مرگ وجود دارد. این یعنی کسانی که عمداً و از سر لجاجت با پیامبران برای خدا شریک قائل شدند و او را تنها خدای جهان ندانستند و به خدایان دیگری نیز اعتقاد داشتند و در زندگی خویش از این اعتقاد ناپاک دست برنداشتند و با ایمان آوردن به خدای یگانه، از گناه شرک توبه نکردند، با آمدن مرگ چنان به پرتگاه عمیق جهنّم سقوط می کنند که هیچ راهی برای نجاتشان وجود نخواهد داشت. آری، شرک، انسان را به نابودی می کشد و وجودش را متلاشی می کند.
در آیه ی 31 سوره ی حج می خوانیم: «هیچ شریکی برای خدا قرار ندهید. هر کس برای خدا شریک قرار دهد، مانند کسیست که از آسمان سقوط کرده است و لاشخورها او را در هوا تکه تکه می کنند، و اگر از چنگال آنان به سلامت بگذرد، تندباد شدیدی او را به جای دوری پرت می کند.» همچنین به فرموده ی قرآن، کسی که با حالت شرک از دنیا برود، به هیچ وجه بهشتی نخواهد شد. قرآن از زبان حضرت عیسی علیه السلام نقل می کند: «هر کس به خدا شرک ورزد، خداوند بهشت را بر او حرام می کند و جایگاهش دوزخ خواهد بود.»[3] ولی غیر از این گناه بسیار بزرگ، امکان بخشش گناهان دیگر پس از مرگ وجود دارد، و خدا اگر صلاح بداند، آنها را می آمرزد. بنابراین، این آیه، یکی از امیدبخشترین آیات برای افراد باایمان است؛[4] زیرا بر اساس آن، یکتاپرستان امیدوارند که خداوند گناهان دیگر آنان را به لطف خویش ببخشد. به همین سبب، امیر مؤمنان علی علیه السلام به خداوند عرض کرد: «خدایا، من در مورد محبوبترین چیز نزد تو يعني یکتاپرستی، از تو اطاعت كردم و در خصوص منفورترین چیز در پیشگاهت یعنی شرك، نافرمانیات نکردم. پس تو نیز گناهان دیگر مرا ببخش.»[5] البتّه این امکان نیز وجود دارد که گناهان انسان پس از مرگ بخشیده نشود و او مجازات آنها را بچشد. نقل شده که شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید: «آیا خدا گناهان بزرگ را پس از مرگ انسان می بخشد؟» امام در پاسخ او فرمود: «آری؛ این مربوط به خواست خداست. اگر بخواهد، انسان را برای آنها عذاب می کند، و اگر بخواهد، او را می بخشد.»[6]
[1] - برگرفته از روایت معروف «لکل داء دواء و دواء الذنوب الاستغفار» . وسائل الشیعه، ج 16، ص 68
[2] - در این خصوص ذیل آیة 17 سورة نساء مطالبی گفته شد.
[3] - آیة 72 سورة مائده
[4] - براساس روایتی از امیرمؤمنان (ع). تفسیر نمونه، ج 3، ص 410
[5] - مصباح کفعمی، ص 370
[6] - تفسیر صافی، ج 1، ص 457
خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
خوب تا کنیم !!
خدا نگاه می کنه ببینه
تو با بنده هاش چه جوری تا میکنی
تا همونجوری باهات تا کنه
پس خوب تا کنیم ...
ای دل غم این جهان فرسوده مخور
بیهوده نئی غمان بیهوده مخور
چون بوده گذشت و نیست نابوده پدید
خوش باش غم بوده و نابوده مخور
#خیام_نیشابوری
صبحتون پر از خوشی 🌻❤️☀️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یه مدینه یه بقیع 🥀
یه امامی که حرم نداره 🥀
شهادت امام سجاد(ع)
تسلیٺ باد. 🏴
خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ از هر کسی بجز آیتالله بهجت این جمله را میشنیدم، حس میکردم شاید غلو کرده باشد.
خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
هدایت شده از سفرنامه
♨️ دوره آموزشی #دین_فطری
🌱 احیای نگاه نو و جذاب به مباحث دینی 😍
با مباحث جذاب در خصوص فطرت و اعتقادات دینی با شما خواهیم بود ؛ اگر مربی هستید ، سخنران هستید و یا حتی مادرو پدر خانواده هستید و یا نوجوان و جوانی هستید که علاقمندید بیشتر بدانید این دوره رو از دست ندهید👌
تاکنون این سرفصل ها از مباحث دین فطری استاد عظیمی بارگزاری شده است لطفا برای استفاده ازمباحث برروی موارد زیر کلیک نمایید 👇
🔻 مقدمه دوره
🔻 جلسه اول ( قسمت اول )
🔻 جلسه اول ( قسمت دوم )
🔻 جلسه اول ( قسمت سوم )
🔻 جلسه دوم ( قسمت اول )
🔻 جلسه دوم ( قسمت دوم )
🔻 جلسه دوم ( قسمت سوم )
🔻جلسه سوم ( قسمت اول )
🔻 جلسه سوم ( قسمت دوم )
🔻 جلسه چهارم ( قسمت اول )
🔻 جلسه چهارم ( قسمت دوم )
🔻 جلسه چهارم ( قسمت سوم )
🔻 جلسه پنجم ( قسمت اول )
🔻 جلسه پنجم ( قسمت دوم )
🔻 جلسه ششم ( قسمت اول )
🔻 جلسه ششم ( قسمت دوم )
#دوره_آموزشی 📚💯
دانستن + فهم بهتر + درک عمیق تر + عمل دقیق تر
🔰تذکر :
جهت دریافت دوره درصورتی که عضو کانال سفرنامه نیستید عضو شده و لینک دوره ها را پیگیر باشید.
📛 #انتشار_حداکثری
✍ خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
سفرنامه
♨️ دوره آموزشی #دین_فطری 🌱 احیای نگاه نو و جذاب به مباحث دینی 😍 با مباحث جذاب در خصوص فطرت و اعتق
در هیئت ها و دسته های عزاداری میرفتم حس کردم شناخت مون از دین چقدر قلیل و ضعیفه .....
برای قوام جامعه شناخت اسلام و شریعت بسیار کمک کننده خواهد بود .
مشکلات ما از نشناختن و بدتر از اون توهم دانستن است .... 🤦♂
🌱از حضرت فاطمه روایت شده که پیامبر
اکرم فرمودند: امام همچون کعبه است
که (مردم)باید به سویش روند،نه آن که
(منتظر باشند تا) او به سوی آنها بیاید.
بحار الانوار، ج ۳۶، ص ۳۵۳
✔️تا ما نخواهیم، او نمی آید...
کافیست از خودمان شروع کنیم..
↙️یکی از کارها یا مهمترین کارهایی که ما رو در این مسیر قدرتمندتر میکند و ان شاءالله ظهور را نزدیک ، مانوس شدن و همنشینی با #قرآن است به گونه ای که سبک زندگیمون باید قرآنی بشه 👌
📝 در خودت بررسی کن ببین امروز چه نکته قرآنی رو در خودت پیاده کردی ❓
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرج
✍️خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه ۸۷ قرآن
سوره نساء جزء ۵
استاد شهریار پرهیزگار
✍️خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
31.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ترجمه وتفسیر صفحه ۸۷ قرآن
سوره نساء جزء ۵
✍️خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
نکته تفسیری صفحه ۸۷:
امانتداری:
سلامت زندگی فردی و اجتماعی انسانها، در گرو رعایت اصول و ضوابطی است، و چون انسان یک موجود اجتماعی است، در روابط میان خود و دیگران، نیازمند اعتماد و اطمینان است. یکی از اموری که این اعتماد را در جامعه ایجاد می کند، امانتداری است. همه ی ما در زندگی چیزهایی را به امانت می سپریم و چیزهایی را امانت می گیریم. اگر مردم یک جامعه امانتدار باشند، اعتماد متقابل و گسترده ای در میان آنان حاکم می شود و هر کس بدون هیچ نگرانی و اضطرابی به دیگری اطمینان می کند. در مقابل، اگر مردم آن جامعه امانتدار نباشند، شک و بدبینی به یکدیگر در میان آنان ایجاد می شود و بیماری ترس و نگرانی و اضطراب بینشان رواج می یابد. به همین سبب، دین اسلام تأکید بسیار زیادی بر این مطلب کرده و امانتداری را یکی از ویژگیهای مهم هر فرد باایمان برشمرده است.
از امام صادق علیه السلام نقل شده است: «تنها به رکوع و سجده های طولانی افراد نگاه نکنید؛ زیرا ممکن است این کارها برایشان عادتی شده باشد که اگر رهایش کنند، موجب ترس و نگرانیشان شود؛ بلکه به راستگویی و امانتداری آنان نگاه کنید.»[1] همچنین فرموده است: «امانت را به کسی که شما را امین شمرده، ادا کنید، و فرقی نمی کند که او فرد نیکوکاری باشد یا گنهکار؛ زیرا پیامبر خدا اگر نخ و سوزن خیاطی را به امانت می گرفت، آن را بازمی گرداند.»[2] در روایت شگفت انگیزی از امام سجاد علیه السلام می خوانیم: «امانت را به صاحبانش بازپس دهید. سوگند به خدایی که محمد را به پیامبری مبعوث کرد، اگر قاتل پدرم همان شمشیری را که با آن پدرم را کشت، به من امانت دهد، آن را به او پس میدهم.»[3] باید توجّه داشته باشیم که امانت، به پول و کالاهای قیمتی محدود نمی شود؛ بلکه محدوده ی آن بسیار وسیعتر است. مقام اجتماعی، امانتی است که انسان با عمل به وظایفش، حق آن را ادا کرده است. علم و دانش، امانتی است که با آموختن آن به دیگران، حق آن ادا می شود. فرزندان، امانتهایی هستند که تربیت شایسته ی آنان، امانتداریشان محسوب می شود. از اینها بالاتر، وجود و هستی خود انسان و تمام نیروهایی که به او داده شده، امانت پروردگار است که انسان وظیفه دارد در حفظ آنها بکوشد. به همین سبب، هر گونه آسیب زدن عمدی به جسم و روح، ممنوع است و گناه دارد.[4]
[1] - الکافی، ج 2، ص 105
[2] - الکافی، ج 2، ص 636
[3] - ترجمه روضه الواعظین، ص 594
[4] - اقتباس از تفسیر نمونه، ج 3، ص 431
✍️خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
🖤🍃
أَلا إِنَّ أَوْلِیاءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ
آگاه باش که دوستان خدا نه ترسى دارند و نه غمگین میشوند
یونس – آیه۶۲
هنگام مواجه شدن با مشکل، حتما راه حلی وجود دارد، زیرا هر چیز با جفتش به وجود می آید.بعد از هر سقوطی، صعودی و بعد از هر شبی، روزی وجود دارد.
برای بیرون آمدن از یک اتاق، باید در را پیدا کنی، نه این که به دیوارها فکر کنی.
امیدوارم راه ها برات باز شه... :)
✍️خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
🌸🩷
°°°يَخْلُقُ اللَّهُ مَا يَشَاءُ ۚ
إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ°°°
خدا هر چه بخواهد می آفريند☺️
در حقيقت خدا بر هر چيزى تواناست 😉
سوره نور | ۴۵✨
#آیَـــةُالعِــشـــق
✍️خانم دکترای علوم قرآنی
🆔https://eitaa.com/safarnameh_313