🔵سلسله نشست های برداشت از قرآن
✅حقایقی از قیامت وسطی در سوره زلزال
✅از حقیقت تا واقعیت معاد
زمان/سه شنبه 14دی ساعت 9
مکان/ ستاد تفسیر قم
May 11
«روزبرگ» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=ir.isca.rozbarg&ref=share
✅نرم افزار تبلیغی صوتی کاربردی برای دوستان مهارتی
zelzal2++.mp3
6.09M
🔷برداشتی از سوره زلزال
✅حقیقت و واقعیت معاد در قرآن
✅ضرورت و جایگاه معاد
✅موضع گیری ها
✅راههای رسیدن به حقیقت معاد
🔵 جلسه حدیث خوانی(الکافی) همراه با مباحث رجال کاربردی
✅تمیز مشترکات در اسماءروات
🔷مکان: ستاد تفسیر
🌙زمان: دوشنبه ها ساعت ۹صبح
http://Alvahy.com
لینک کتاب
#تفسیر اهل بیت(ع)
همراه با ترجمه احادیث تفسیری
این کتاب بسیار مفید و پرکاربرد است با داشتن این برنامه غنی از احادیث تفسیری خواهید بود.
هدایت شده از صفرنامه
«روزبرگ» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=ir.isca.rozbarg&ref=share
✅نرم افزار تبلیغی صوتی کاربردی برای دوستان مهارتی
هدایت شده از صفرنامه
«مصحف الرحمن» را در بازار اندروید ببین:
ویژگی این مصحف بیان نکات ثانویه آیات است و نکات نابی از آیات را با استناد به تفاسیر بیان کرده است .
http://cafebazaar.ir/app/?id=com.mehdok.papyrus.fanoos.moshafalrahman&ref=share
هدایت شده از صفرنامه
چهارده نکته دربارۀ یادداشتنویسی
1. وظیفهای که پاراگراف در مقاله و کتاب دارد، در یادداشت بر عهدۀ جمله است؛ یعنی هر جملهای دریادداشت، باید آن را یک قدم به جلو ببرد یا زمینه را برای پیشروی آماده کند.
2. نویسندگان حرفهای، بهویژه یادداشتنویسان، از همۀ وقت و هنر و توان خود استفاده میکنند که در سادهترین و سرراستترین شکل ممکن بنویسند و چندان به زیبانویسی و حواشی دیگر نمیاندیشند؛ زیرا میدانند که زیباترین جمله، سادهترین جمله است. آنان مخاطبانشان را نابغههایی فرض میکنند که چندان وقت و حوصلۀ درنگ در جملات و عبارات ندارند و میخواهند با نیمنگاهی که به نوشتهای میاندازند، مقصود نویسنده را دریابند و بگذرند. بنابراین هر جملهای که مفهومگیری از آن نیازمند بازخوانی باشد، یک امتیاز منفی برای آن یادداشت است؛ مگر برای تأمل بیشتر در معنای عمیق جمله. سادهنویسی، به دو شرط، بهترین شیوۀ نویسندگی است: 1. به اسلوب نوشتار پایبند باشد و به دام گفتارنویسی مبتذل نیفتد؛ 2. سادگی در عبارتپردازی بهانهای برای سطحینویسی و ابتذال علمی نشود.
3. یادداشتنویسان حرفهای تا به نکتهای یا زاویهای نو یا بیانی جدید برای مطلبی کهنه دست نیابند، دست به سوی قلم نمیبرند.
4. صداقت، صراحت و صمیمت، سه رکن یادداشتنویسی است؛ زیرا هر چه قالب نوشتار کوتاهتر باشد، فاصلۀ نویسنده با خواننده کمتر است؛ بنابراین به صمیمت و صداقت بیشتری نیاز است.
5. یادداشت، زندهترین و بهروزترین قالب نوشتاری است. تا میتوان از این قالب نوشتاری باید در طرح مسائل فکری، فرهنگی و سیاسی روز استفاده کرد و بررسیهای جامع علمی را به قالبهای دیگر، مانند کتاب و مقاله سپرد.
6. در زمین بزرگ میتوان خانهای ساخت که از هیچ نقشهای پیروی نمیکند؛ اما در زمین کوچک نمیتوان. یادداشت هم به دلیل کوتاه بودن آن(نسبت به کتاب و مقاله)، بدون نقشهای سنجیده و ظریف برای چینش و پیشبرد مطالب، در واقع یادداشت نیست؛ بخشی از یک مقاله یا کتاب است.
7. پیشروی نویسنده در یادداشت دو گونه است: افقی؛ عمودی. در پیشروی افقی، نویسنده نکتهای را شرح و بسط میدهد و میان کانون و پیرامون در رفتوآمد است؛ اما در پیشروی عمودی، نویسنده از کانونی به کانونی دیگر میرود و بهصورت پلکانی، یا از سطح به اعماق میرسد یا برعکس. هر یادداشتنویسی، در یکی از این دو روش مهارت بیشتری دارد.
8. بر خلاف کتاب و مقاله، یادداشتنویسی باید پیوسته و در فاصلههای کوتاه باشد؛ وگرنه رشتۀ ارتباط میان نویسنده و خواننده پاره میشود. یادداشتنویسها، بیش از نویسندگان کتاب و مقاله، به خوانندۀ بالفعل نیاز دارند.
9. یادداشت را پیش از انتشار باید چندین بار خواند و ویرایش کرد و اگر ممکن بود، غلطگیری و ویرایش آن را به دیگری سپرد؛ زیرا خطا و غلط در یادداشت بیش از کتاب و مقاله به چشم میآید.
10. آن مقدار که یادداشتنویسی به مهارت در نویسندگی نیاز دارد، کتاب و مقاله ندارد. با نظر به تفاوت مؤلف و نویسنده، یادداشتنویسی هنر نویسندگان حرفهای است؛ اما هر محققی میتواند قلم تألیف به دست بگیرد و کتاب و مقاله بسازد؛ هرچند که در نویسندگی مهارت نداشته باشد.
11. در میان مهارتهای نویسندگی، آنچه بیش از همه یادداشت را خواندنی میکند، غنای واژگانی است.
12. هیچ چیز به اندازۀ کلمات کمفایده و عباراتِ سزاوار حذف، یادداشت را زشت نمیکند؛ حتی اگر آن کلمات و عبارات زیبا باشند.
13. اگر نوشتن کتاب و مقاله نیاز به دانش فراوان دارد، یادداشتنویسی نیازمند ذهن نکتهسنج و قلم نکتهگو است.
14. یادداشتنویسی بر خلاف تألیف کتاب و مقاله، نه سود مادی(حق التألیف) دارد و نه اعتبار علمی میآورد. بنابراین یادداشتنویس نباید در بند نام و نان باشد.
🔵 جلسه رجال کاربردی همراه با تطبیق با روایات فضل القرآن، الکافی
✅روش و روندتشخیص مشترکات در اسماءروات
🔷مکان: ستاد تفسیر
🌙زمان: دوشنبه ها ساعت ۹صبح
✅فردا قرار شد در حلقه برداشت از قرآن سر سفره سوره (عادیات) مهمان این سوره باشیم همه دعوتید.
🕘زمان پذیرایی:
سه شنبه ساعت ۹صبح
👌لطفا با مطالعه به خود برسید تا همه خادم این سوره باشید.
یاعلی
✅نرم افزار قرآنی که نسخه اندروید جامع التفاسیر است. بسیار کاربردی و جامع;
✅«جامع قرآنی» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=org.crcis.quran&ref=share
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵ضرورت رجوع به قرآن:
✅مهمترین اقدام
نرم افزار کاربردی
«فرهنگ قرآن» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=isca.ir.farhangQuran&ref=share
یامولاتی یا فاطمه سلام الله عليها
قبل خلقت بود وقتی که خدا زهرا نوشت
پیشتر از پیش قبل از ابتدا زهرا نوشت
با ظهورِ او کمالاتِ خدا اظهار شد
دستِ حق از ابتدا تا انتها زهرا نوشت
آفرینش امتدادِ نورِ لولا فاطمه است
چارده دفعه خدا با کبریا زهرا نوشت
قلعهی خیبر خودش فهمید دَرهم میشود
روی بازوبندِ خود تا مرتضی زهرا نوشت
بر درِ بیتش علی حک کرد بیتُالفاطمه
در نجف هم رویِ ایوانِطلا زهرا نوشت
آنقدر جبریل نازل شد به قلبِ فاطمه
تا که قرآن را علی در خانه با زهرا نوشت
شد مفاتیحالجنان تازه مفاتیحالجنان
شیخ عباس اولین خطش که تا زهرا نوشت
از شهیدان مادریهایند مفقودالاثر
سرنوشتِ بچههای جنگ را زهرا نوشت
ما کجا ، فیضِ سحرهای حرم این سالها
مادری کرد و براتِ کربلا زهرا نوشت
(حسن لطفی)
🔵 جلسه رجال کاربردی همراه با تطبیق با روایات فضل القرآن، الکافی
✅موضوع جلسه
نکات تکمیلی تمییز مشترکات وروش توحید مختلفات،.
🔷مکان: ستاد تفسیر
🌙زمان: دوشنبه ها ساعت ۹صبح
با سلام ✋
ادامه /سوره عادیات /را در این هفته باهم به بست مینشینیم.
نشست برداشت این هفته سه شنبه ساعت 9صبح
✅.دستان پر شما باعث پرباری بیشتر است .
یاعلی مدد
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰 #روایات_افضل_الاعمال {بخش اول}
🟢روایات زیادی وجود دارد که برخی از مستحبّات، أفضل أعمال معرّفی شده اند که به نمونه ای از آنها اشاره می کنیم:
🔸«وَ رُوِيَ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ (علیهما السّلام) أَنَّهُ قَالَ: صَحَّ عِنْدِي قَوْلُ النَّبِيِّ (صلّی الله علیه و آله): أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ بَعْدَ الصَّلَاةِ إِدْخَالُ السُّرُورِ فِي قَلْبِ الْمُؤْمِنِ بِمَا لَا إِثْمَ فِيهِ. »
🔹«رُوِيَ ذَلِكَ عَنْ عَلِيٍّ (علیه السلام) وَ رُوِيَ عَنِ النَّبِيِّ (صلّی الله علیه و آله) أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ أَفْضَلِ الْأَعْمَالِ. فَقَالَ: إِسْبَاغُ الْوُضُوءِ فِي السَّبَرَاتِ وَ نَقْلُ الْأَقْدَامِ إِلَى الْجَمَاعَاتِ وَ انْتِظَارُ الصَّلَاةِ بَعْدَ الصَّلَاةِ فَذَلِكُمُ الرِّبَاطُ. »
◼️شبهه ای که مطرح می شود، این است که چگونه ممکن است، عمل مستحبّ، أفضل از همه أعمال أعمّ از مستحبّات و واجبات باشد؟!
💠 در اینکه مراد از أفضلیّت، أفضلیّت از جهت #ثواب است یا از جهت #ملاکات إجمال وجود دارد، ولی در برخی موارد تصریح شده که از جهت ثواب است:
«وَ لَيْسَ شَيْءٌ مِمَّا افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَى الْعِبَادِ أَشَدَّ مِنَ الْجِهَادِ هُوَ أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ ثَوَاباً عِنْدَ اللَّهِ. »
💠در اینجا توجیهاتی وجود دارد که ذکر میشود :
1⃣ مراد از أفضلیّت، أفضل بودن از جهت مصلحت فعل است، نه بیشتر بودن ثواب و این منافاتی ندارد که عملی که مصلحت قویّ در مجعول دارد، مستحبّ گردد، ولی عملی که مصلحتش کمتر است، واجب شود.
🆔@masire_feghahat
🆔@masire_feghahat