eitaa logo
صفرنامه
1.9هزار دنبال‌کننده
287 عکس
128 ویدیو
598 فایل
(اوست نشسته بر نظر، من به کجا نظر کنم) «کانال ارتباطی و پشتیبان علمی دروس تفسیری و معارفی». ارتباط با مدیر کانال @Hosseinsafari1350 لینک پشتیبان فایل های بارگذاری شده در پیام رسان سروش sapp.ir/safarnamehh
مشاهده در ایتا
دانلود
enc_16863267749794294114487.mp3
1.82M
🌙یابقیة الله فی ارضه لب ما و قصه زلف تو، چه توهمی، چه حکایتی! تو و سر زدن به خیال ما، چه ترحمی، چه عنایتی! به نماز صبح و شبت سلام، و به نور در نَسَبت سلام و به خال کنج لبت سلام، که نشسته با چه ملاحتی به جمال، وارث کوثری، به خدا محمد دیگری به روایتی خود حیدری، چه شباهتی، چه اصالتی! بلغ‌العلی به کمال تو، کشف‌الدجی به جمال تو به تو و قشنگی خال تو، صلوات هر دم و ساعتی شده پر دو چشم در ازل، یکی از شراب و یکی عسل نظرت چه کرده در این غزل، که چنین گرفته قرابتی تو که آینه تو که آیتی، تو که آبروی عبادتی تو که با دل همه راحتی، تو قیام کن که قیامتی زد اگر کسی در ِخانه‌ات، دل ماست کرده بهانه‌ات همه جا گرفته نشانه‌ات، به چه حسرتی، به چه حالتی! نه مرا نبین، رصدم نکن، و نظر به خوب و بدم نکن ز درت بیا و ردم نکن، تو که آستان سخاوتی
هدایت شده از کشکول ناب حوزوی
گعده فقه حکومتی با استاد مددی.mp3
39.27M
💎گعده "فقه ولائی و کاستی های فقه و اصول فعلی" 🎤استاد: آیت الله سید احمد 💥بسیار مهم و پر از نکته💥 ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
هدایت شده از کشکول ناب حوزوی
💥نقص علم اصول موجود در فقه ولایی 🎤آیت الله سید احمد : 〽️تمام کتب اصول ما در این نقص شریکند که اصول‌ فقه‌ ولایی در آنها طرح نشده است. حتی در کتاب اجتهاد و تقلیدی که شئونات فقیه را طرح می‌کنند، به شأن ولایی فقیه اشاره ای نمی‌کنند و به همین دلیل است که در خاتمه اصول کفایه هم نیامده است. کتب اصول ما بسیار در هم ریخته است. مباحث مهمی حول «منبع کتاب» است که در اصول طرح نشده است. 🔹حجت در میان اهل سنت یک به معنای مصدر تشریع است و یکی هم طرق اثبات. در فرهنگ شیعه حجت بیشتر به معنای طرق اثبات به کار می رود. حجت به معنای مصدر تشریع زیربنایش به عهد صحابه بازگشت می‌کند. بعد از رحلت پیامبر با موضوعات جدیدی روبرو شدند که حکم نداشتند و حدود 20 مصدر تشریع را برشمرده‌اند که از جمله آنها قیاس و اجماع است که از زمان خلیفه دوم وارد جهان اسلام شد. 🔸یکی از مهمترین آثار فقه ولایی در کیفیت رفع تعارضات بروز پیدا می‌کند. چهره جدید اصول که اصول متأخر شیعه است متأثر از وحید بهبهانی است. اصولیین گفتند تنافی میان دو دلیل یا به مقام جعل بازگشت می کند که همان تعارض است یا به مقام امتثال که همان تزاحم است. تزاحم در میان اهل سنت و قدمای شیعه مطرح نیست و در میان اصول متأخر شیعه ظهور کرده است. فقه ولایی توسعه ای دارد و مختص به رفع تعارض و تزاحم نیست. 🔹اصول فقه موجود کارش استنباط است و خروجی آن فقه استنباطی است نه فقه ولایی. ولایت مقدم بر مناسک است. در کتب فقهی سه شأن برای فقیه گفته اند؛ افتاء، قضاء و ولایت. افتاء ولایت نیست اما در میان اهل سنت افتاء ولایت است. 💎بخشی از جلسه گعده "فقه ولایی و کاستی های فقه و اصول فعلی" ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩 به استقبال ماه ذی‌حجه 🔻دهه اول ذی‌حجه اشرف اوقات سال است و منظور از «لیالی عشر» در آغاز سوره فجر که خداوند به آن قسم یاد فرموده، همین دهه است: «وَالْفَجْرِ وَلَيَالٍ عَشْرٍ» ✅طبق بیانات اولیای الهی(ع) اگر فضیلت این ایام بالاتر از ماه رمضان نباشد، کمتر نیست؛ چنان‌که از روایت نبوی(ص) است که فرمود: «مَا مِنْ‏ أَيَّامٍ‏ أَزْكَی‏ عِنْدَ اللَّهِ‏ تَعَالَی وَ لَا أَعْظَمَ أَجْراً مِنْ خَيْرٍ فِي عَشْرِ الْأَضْحَی‏.» یعنی در میان ایام سال، هیچ زمانی برتر از دهه اول ذی‌حجه نیست؛ تا به آنجا که از حضرتش سؤال می‌شود: حتی از جهاد فی سبیل الله هم بالاتر است؟ و حضرت می‌فرمایند: بله، مگر برای کسی که در راه خدا شهید شود و از جبهه نزد خانواده‌اش باز نگردد (وسائل‌الشیعه، ج۱۴، ص۲۷۳).
Roiat[].mp3
5.81M
موسوی رب ارنی انظر الیک ، درخواست موسی است یا بنی اسراییل؟ امکان رؤیت خدا چرا به موسی خطاب شد «لن ترانی»
هدایت شده از صفرنامه
✅هرعزیزی را دوست دارید توصیه کنید نماز اول ماه را بخواند فراموش نکنید انتشار حداکثری ✅از امام جواد علیه‌السلام روایت شده است: هر گاه ماه جدید قمری آمد در روز نخست آن دو رکعت نماز بگزار و در رکعت اول آن پس از حمد ۳۰ بار سوره توحید و در رکعت دوم پس از حمد ۳۰ بار سوره قدر را بخوان؛ سپس صدقه بده که اگر این کار را کنی سلامتی در آن ماه را از خداوند متعال خریده‌ای. و در روایتی آمده است این دعا را پس از نماز بخوان: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَی اللَّهِ رِزْقُهَا وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا کُلٌّ فِی کِتَابٍ مُبِینٍ، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَ إِنْ یَمْسَسْکَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا کَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ یُصِیبُ بِهِ مَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ سَیَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ یُسْرًا، مَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ، حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ، وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَی اللَّهِ، إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ، رَبِّ إِنِّی لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ، رَبِّ لَا تَذَرْنِی فَرْدًا وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوَارِثِیین
🔺️خالی از لطف نیست ✍آیت الله سید کاظم : آیت الله رحمه الله عليه تعریف می‌کردند که برای تحصیل به قم رفته بودم، عیال ایشان از یک خانواده ثروتمندی بودند تا حدی که در خانه آنها کلفت و نوکر هم وجود داشته درآمد یک طلبه آن زمان ۳۰ تومان بود، درست تمام این مبلغ را برای اجاره خانه باید به صاحب خانه پرداخت می‌کردم و دیگر پولی برای گذران زندگی نمی ماند. خیلی دنبال خانه گشتم در این بین، شخصی به من مراجعه کرد و گفت ما منزلی داریم که اجاره بهای آن نیم بهای منزل دیگر است اما به جای بقیه پول، همسر شما باید کمک عیال ماکند و کارهای خانه ما را انجام دهد. نگران شدم که چگونه قضیه را برای همسرم بیان کنم، خیلی از این جریان دل گرفته شدم. به همین دلیل به حرم حضرت معصوم (عليها السلام) رفتم و موضوع را با آن بزرگوار مطرح کردم. در حرم خوابم برد. در عالم رؤیا حضرت معصومه (عليها السلام) به من فرمود: میرزا چرا برای این موضوعات کوچک به ما مراجعه می‌کنی. از ما کارهای بزرگ بخواه برای پیدا کردن خانه برو سر قبر «میرزای قمی» آقای حق شناس گفت سر قبر میرزای قمی رفتم و شروع کردم به خواندن سوره یاسین، آخر سوره بود که یکی از دوستان من کنارم نشست و گفت برای یکی از آقایان مسألهای پیش آمده باید برای انجام کاری به تهران برود و مدت طولانی در آن جا بماند. او دنبال شخصی می‌گردد تا به او اعتماد داشته باشد و خانه اش در قم را به صورت رایگان به او بسپارد. آية الله حق شناس معمولا وقتی از این قبیل خاطرات را نقل می‌کرد می‌گفت: ای دنیا خادم کسی شو که خادم خدا باشد اگر کسی خودش را در اختیار ما گذاشت ما هم دنیا را در اختیار او میگذاریم. 📚درنگستان : هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست ، ص۱۲۹
صفرنامه
⬆️حضرت استاد آیت الله مددی در این جلسه نکات بسیار ناب و بنیادی در چالش های علوم حوزوی و ناطرازی آن با حکومت دینی مطرح کرده اند که بسیار تاثیر گذار در تحول مبانی علوم حوزوی خواهد بود. فقه حکومتی
هدایت شده از صفرنامه
روش برداشت از آیات جدید.xmind
1.06M
✅ویرایش جدید لینک نرم افزار xmind⬇️ http://cafebazaar.ir/app/?id=net.xmind.doughnut&ref=share
هدایت شده از صفرنامه
‏«مصحف الرحمن» را در بازار اندروید ببین: ویژگی این مصحف بیان نکات ثانویه آیات است و نکات نابی از آیات را با استناد به تفاسیر بیان کرده است . http://cafebazaar.ir/app/?id=com.mehdok.papyrus.fanoos.moshafalrahman&ref=share
هدایت شده از صفرنامه
✅«ویژگی های ولی الله امیر مومنان (ع)در داستان طالوت» 🌙در آیات (سوره بقره، 246-248) داستان قوم یهود را بیان می‌کند، آن هنگامی که پس از موسی علیه السلام دوران عظمت خود را از دست دادند و در اثر رفاه‌طلبی و قانون‌شکنی، از مردم منطقه فلسطین شکست خوردند و دچار اختلاف شدند، به طوری که قدرت دفاع در برابر دشمنان را از دست دادند و دشمن آنها را از سرزمین خودشان بیرون راند و فرزندانشان را به اسارت گرفت. آن‌ها برای نجات خود، تصمیم به مبارزه گرفتند و اطراف پیامبری به نام «اشمُوئیل» که برای ارشاد آنها آمده بود، جمع شدند و از آن پیامبر خواستند که برای آنها فرمانده و امیری انتخاب کند تا به رهبری او در مقابل طاغوت‌های ستمگر مبارزه کنند. در ادامه داستان خدای متعال با حساسیت ویژه ایی که در کمتر آیه ایی شاهد آن هستیم اشموئیل، طالوت را معرفی کرده و به بیان ویژگی‌های اومی‌پردازد. ویژگی‌های او از این قرار است: یک. شناسایی ویژگی‌های شخصیت‌های داستان. ۱. او برگزیده خداست «وَ قالَ لَهُمْ نَبِیهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَکمْ طالُوتَ مَلِکاً ...» ۲. او معصوم است. «قالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَیکمْ» ۳. او آگاه بر امر دین و دنیای شماست: «وَ زادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ» ۴. توانمند درتمام عرصه‌هاست «وَ الْجِسْمِ...» ۵. برخورداراز نشانه‌های انبیاء پیشین است. «وَ قالَ لَهُمْ نَبِیهُمْ إِنَّ آیةَ مُلْکهِ أَنْ یأْتِیکمُ التَّابُوتُ فِیهِ سَکینَةٌ مِنْ رَبِّکمْ وَ بَقِیةٌ مِمَّا تَرَک آلُ مُوسی وَ آلُ هارُونَ» ۶. ارتباط با ملائکه دارد تَحْمِلُهُ الْمَلائِکةُ دو: شناسایی شخصیت‌های داستان و الغاء خصوصیت از آنها شخصیت‌های موجود در آیه: بنی اسرائیل شموئیل طالوت (همراهی با اوصافی چون: برگزیده الهی است – معصوم است – دانای به امور دین و دنیای شماست – توانمند است- صاحب معجزه است- با ملائکه در ارتباط است) 🔵نتیجه: با الغاء خصوصیت از شخصیت‌های موجود در داستان چنین پیامی را می‌توان دریافت و بر مصادیق آینده تطبیق داد: مسلمانان برای جانشینی پیامبرشان بیندیشند چه کسی را (خدابرگزیده است و کدامیک برخوردار از مقام عصمت بوده و کدامین فرد دانای به امور دین و دنیای مردم بوده و در تمام امور توانمند است و با ملکوت آسمان‌ها در اتباط بوده و صاحب معجزه است) با این اوصاف مشخص می‌شود که بعد از پیامبر چه کسی لایق وصایت و جانشینی بعد از پیامبر اکرم (ص) است. https://eitaa.com/safarnamehh
فوق العاده ✅از سروده های فقیه اصولی فیلسوف متأله آیت الله العظمی محمد حسین غروی اصفهانی(ره) باده بده ساقیا ولی ز خم غدیر چنگ بزن مطربا ولی بیاد امیر تو نیز ایچرخ پیر بیا ز بالابزیر داد مسرت بده ساغر عشرت بگیر بلبل نطقم چنان قافیه پرداز شد که زهره در آسمان بنغمه دمساز شد محیط کون و مکان دائرۀ ساز شد سرور روحانیان هو العلی الکبیر نسیم رحمت وزید، دهر کهن شد جوان نهال حکمت دمید پر ز گل ارغوان مسند حشمت رسید بخسرو خسروان حجاب ظلمت درید ز آفتاب منیر وادی خم غدیر منطقۀ نور شد یا ز کف عقل پیر تجلی طور شد یا که بیانی خطیر ز سر مستور شد یا شده در یکسریر قران شاه و وزیر شاهد بزم ازل شمع دل جمع شد تا افق لم یزل روشن از آن شمع شد ظلمت دیو و دغل ز پرتوش قمع شد چه شاه کیوان محل شد بفراز سریر چون بسر دست شاه شیر خدا شد بلند بتارک مهر و ماه ظل عنایت فکند شوکت فرو جاه بطالعی ارجمند شاه ولایت پناه بامر حق شد امیر مژده که شد میر عشق وزیر عقل نخست بهمت پیر عشق اساس وحدت درست بآب شمشیر عشق نقش دوئیت بشست بزیر زنجیر عشق شیر فلک شد اسیر فاتح اقلیم جود بجای خاتم نشست یا بسپهر وجود نیر اعظم نشست یا بمحیط شهود مرکز عالم نشست روی حسود عنود سیاه شد همچو قیر صاحب دیوان عشق عرش خلافت گرفت مسند ایوان عشق زیب و شرافت گرفت گلشن خندان عشق حسن و لطافت گرفت نغمۀ دستان عشق رفت باوج اثیر جلوه بصد ناز کرد لیلی حسن قدم پرده زرخ باز کرد بدر منیر ظلم نغمه گری ساز کرد معدن کل حکم یا سخن آغاز کرد عین اللطیف الخبیر بهر که مولی منم علی است مولای او نسخۀ اسما منم علی است طغرای او سر معما منم علی مجلای او محیط انشا منم علی مدار و مدیر طور تجلی منم سینۀ سینا علی است سیر انا الله منم آیت کبری علی است ذرۀ بیضا منم لؤلؤ لالا علی است شافع عقبی منم علی مشار و مشیر حلقۀ افلاک را سلسله جنبنان علی است سید لولاک را علی وزیر و ظهیر دائرۀ کن فکان مرکز عزم علی است عرصۀ کون و مکان خطۀ رزم علی است در حرم لا مکان خلوت بزم علی است روی زمین و زمان بنور او مستنیر قبلۀ اهل قبول غرۀ نیکوی اوست کعبۀ اهل وصول خاک سر کوی اوست قوس صعود و نزول حلقه ابروی اوست نقد نفوس و عقول ببارگاهش حقیر طلعت زیبای او ظهور غیب مصون لعل گهر زای او مصدر کاف است و نون سر سوید ای او منزه از چند و چون صورت و معنای او نگنجداند و ضمیر یوسف کنعان عشق بندۀ رخسار اوست خضر بیابان عشق تشنۀ گفتار اوست موسی عمران عشق طالب دیدار اوست کیست سلیمان عشق بر در او؟ یک فقیر! ای بفروغ جمال آینۀ ذوالجلال مفتقر خوش مقال مانده بوسف تو لال گرچه براق خیال در تو ندارد مجال ولی ز آب زلال تشنه بود ناگزیر  
از عمیق ترین سروده ها در مدح امیر مومنان علی(علیه السلام)⬆️
qadir+.mp3
4.8M
✅تفسیر آیه اکمال دین 🌙 چه ارتباطی بین حرمت خون و گوشت خوک و ... با اکمال دین است❓ 👌چرا ولایت بزرگترین نعمت است❓ 🟢 خطبه ۵۲ نهج البلاغه https://eitaa.com/safarnamehh
قصیده آیی که عمرو عاص در فضیلت امیر مومنان علیه السلام سرود و امام حسن علیه السلام ۱۲ هزار درهم از ام خرید: از خرسی چون عمر وعاص یک موهم کندن غنیمت است. بِآلِ مُحمّد عُرفِ الصّوابُ با آل محمد، راه حق شناخته شد وَ فی أبیاتِهم نَزَلِ الکتابُ و در خانه آنان، قرآن فرود آمد. هم الکلمات و الأسماء لاحت آن ها کسانی هستند که" کلمات "و " اسماء " که پرتوشان بر آدم دمید لآدم حین عز له المتاب و به خاطر این میمنت، توبه او پذیرفته آمد. و هُم حُججُ الإله عَلی البَرایا آنان حجت خدایند بر همگان، بِهم وَ بجَدّهم لایسترابُ نه به خودشان و نه فرمانشان کسی شک نخواهد برد. بقیة ذی العلى وفروع أصل بازمانده حقیقت علیا و شاخه های درخت توحید هستند بحسن بیانهم وضح الخطاب با بیان شیرین آنان خطاب الهی واضح گشت. و أنوار ترى فی کل عصر اخترانی که درهر عصر و دوره ای آماده ارشاد همگان هستند لإرشاد الورى فهم شهاب پس آنها مشعل هدایت اند. ذراری أحمد و بنو علی ذریه احمد و فرزندان علی خلیفه رسول خدا خلیفته فهم لب لباب پس آنها حقیقت محض هستند. تناهوا فی نهایة کل مجد در هر رشته از عظمت و سیادت به نهایت رسیده اند فطهر خلقهم و زکوا وطابوا پس جانشان پاک و طاهر گشت. إذا ما أعوز الطلاب علم اگر دانش پژوهان از دسترسی به حقیقت باز مانند ولم یوجد فعندهم یصاب باید نزد آنها شتابند. محبتهم صراط مستقیم دوستی آنها همان " صراط مستقیم " است که به حق منتهی می شود ولکن فی مسالکه عقاب ولی این راه بدون مشقت طی شدنی نیست. ولا سیما أبو حسن علی خصوصا ابوالحسن علی، له فی الحرب مرتبة تهاب که در روز نبرد جایگاهی دارد که همگان خائف هستند. هو البکاء فی المحراب لیلا او بسیار می گرید، شبها در محراب عبادت هو الضحاک إن جد الضراب و بسیار خرم و خندان است اگر پای جهاد، در میان باشد. کأن سنان ذابله ضمیر گویا نوک نیزه اش خاطره است فلیس عن القلوب له ذهاب که یکسر به دلها فرو می رود. إذا نادت صوارمه نفوسا موقعی که شمشیربرانش جان ها را پیش خواند فلیس لها سوا نعم جواب جز اجابت چاره ندارند. فبین سنانه والدرع سلم نوک نیزه اش با خفتان آشتی دارد و بین البیض و البیض اصطحاب شمشیر تیزش با کله خود رفاقت دائم. و صارمه کبیعته بخم و شمشیر برانش مانند بیعتی که در " غدیر خم " گرفت معاقدها من الناس الرقاب بر گردن همگان نشست. إذا لم تبر من أعدا علی اگر تو از دشمنانش بیزار نباشی فما لک فی محبته ثواب از محبت و دوستی او پاداشی نخواهی برد. علی الدر و الذهب المصفى علی در گرانبها است، علی طلای ناب است وباقی الناس کلهم تراب دیگران در برابر ارزش علی همانند خاک
انصافا در بین دوستان حضرت امیرمومنان بهترین سروده از مرحوم کمپانی است و از دشمنان، بهترین سروده از ملعون عمروعاص است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از کتابخانه صوتی
📗📗 خطبه غدیر پیامبر اکرم (ص)؛ آخرین و مشهورترین خطابه رسمی ایشان است که طی آن علی(ع) را مولا و جانشین مسلمانان معرفی می‌کند. پیامبر(ص) این خطبه را در ۱۸ ذی‌الحجه سال ۱۰هجری قمری ،هنگام بازگشت از حجة الوداع در منطقه‌ای به نام غدیر خم، بعد از نزول آیه ۶۷ سوره مائده بیان کرد. این خطبه یکی از قویترین دلایل ولایت و سرپرستی امام علی(ع) بعد از پیامبر اسلام است. قرائن و شواهد مختلفی این حدیث را در اثبات ولایت امام علی(ع) تأیید و تقویت می‌کنند. @audio_ketab
هدایت شده از کتابخانه صوتی
1_390498601.mp3
3.24M
خوانش پیامبر اکرم 1️⃣🔶بخش اول خطبه : حمد و ثنای الهی @audio_ketab
هدایت شده از کتابخانه صوتی
khotbe ghadir part2.mp3
2.19M
خوانش پیامبر اکرم 2️⃣🔶بخش دوم خطبه : فرمان الهی برای اعلان ولایت امیرالمومنین علیه السلام @audio_ketab