✍
مبلغ فطریه ۱۴۰۲ اعلام شد
آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد شصت (۶۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی سی صد و شصت (۳۶۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، صد و پنج (۱۰۵) هزار تومان تعیین شده است.
با نزدیک شدن به پایان ماه رمضان و عید فطر، دفاتر برخی مراجع تقلید، میزان فطریه امسال را اعلام کردهاند. بر این اساس دفتر آیت الله سیستانی میزان و مبلغ فطریه امسال (۱۴۰۲ هجری شمسی / ۱۴۴۴ هجری قمری) را اعلام کرد.
از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد شصت (۶۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی سی صد و شصت (۳۶۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، صد و پنج (۱۰۵) هزار تومان تعیین شده است.
میزان کفاره و فطریه از سوی برخی دیگر از مراجع تقلید نیز به این شرح است:
آیت الله جوادی آملی: فطریه برای هر نفر بر مبنای قوت غالب منطقه، سه کیلو گندم، برنج و مانند آنها و یا معادل قیمت اینها به قیمت روز پرداخت گردد.
کفاره غیرعمد، به ازای هر روز ۱۲ هزار تومان و کفاره عمدی روزه به ازای هر روز ۷۲۰ هزار تومان تعیین شده است.
آیت الله مکارم شیرازی: زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ۶۰ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ ۲۴۰ هزار تومان اعلام شده است.
کفاره روزه غیر عمد مبلغ دوازده هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ ۷۲۰ هزار تومان است.
#رمضان
#ماه_رمضان
#ماه_مبارک_رمضان
https://eitaa.com/porseman313
👈👈احکام ماه رمضان
❤️❤️شرایط وجوبِ زکات فطره (فطریه)
🟢بر مکلّفی که در زمان وجوب زکات فطره [با توجّه به اختلاف زمان وجوب زکات فطره] شرایط ذیل را دارا باشد،پرداخت زکات فطرە خود و کسانیکه عرفاً نانخور او محسوب میشوند، واجب است:
1⃣بالغ باشد، (پس پرداخت فطریه بر شخص نابالغ واجب نیست)
2⃣عاقل باشد
3⃣بیهوش نباشد
4⃣فقیر نباشد.
5⃣بنده و عبد نباشد
🖊 حضرت امام، آیت الله سیستانی
1⃣بالغ باشد؛
2⃣ عاقل باشد؛
3⃣فقیر نباشد.
(نکته: بر کسی که بیهوش باشد؛ اما شرایط دیگر را داشته باشد، زکات فطره واجب میشود.)
🖊آیت الله مکارم.
✅نکته: این شرایط در خود پرداخت کننده معتبر است نه افراد نانخور؛
👈بنابر این اگر کسی نانخور مکلف محسوب شود
ولو نابالغ و مجنون پرداخت زکات فطره وی واجب است.
📘عروە الوثقی، ج2،شرایط وجوب زکات فطره؛ امام، تحریر الوسیلة، ج 2،زکات فطره، القول فی من تجب علیه، مسئلة1؛ سیستانی منهاج الصالحین، زکات فطره؛
توضیح المسائل مراجع، ج 2،مسئلة 1991و 1993و 1998و .1999
ایت الله مکارم، توضیح المسائل، 1692؛ عروە الوثقی، ج2،شرایط وجوب زکات فطره
#رمضان
#ماه_رمضان
#رمضان_مهدوی
https://eitaa.com/porseman313
✍
اگركسي در زمان وجوب، فطريه را ندهد يا كنار نگذارد، تكليفش چيست؟
امام، فاضل، سيستاني، مكارم، نوري، وحيد: معصيت كرده اما به احتياط واجب بايد بعداً بدون اين كه نيّت ادا و قضا كند، فطره را بدهد.
صافي: معصيت كرده اما بايد بعداً بدون اين كه نيّت ادا و قضا كند، فطره را بدهد.
بهجت: معصيت كرده و به احتياط مستحب ميتواند بعداً قضا كند.
شبيري، خوئي: گناه كرده و به احتياط مستحب ميتواند بعدا بدون نيت ادا و قضا فطره را بدهد.
پاورقي:
توضيح المسائل 16 مرجع، م 2031
#رمضان
#ماه_رمضان
#رمضان_مهدوی
@porseman313
@madahi313 ارضی.mp3
2.58M
🎧 مناجات
🎤 حاج منصور ارضی
#امام_زمان (عج)
#ماه_رمضان
#رمضان
به کانال آموزشی صفر تا صد مداحی بپیوندید 👇👇👇👇👇
@madahi313
📚 قوت غالب در فطریه
سؤال: کسی که در طول سال، بیشتر برنج استفاده می کند تا نان، آیا باید سه کیلو برنج یا مبلغ آن را برای فطریه بدهد؟
جواب: فطریه اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند اینها یا پول هر کدام داده شود، کفایت می کند و منحصر به قوت غالب شخص نیست.
#رمضان
#ماه_رمضان
#رمضان_مهدوی
https://eitaa.com/porseman313
☑️زمان كنار گذاشتن فطریه
سوال:
🔸زمان کنار گذاشتن فطریه و پرداخت آن، چه موقع است؟
جواب:
🔸از غروب شب عید فطر میتواند فطریه را بپردازد یا کنار بگذارد و بنابراحتیاط واجب، مکلف باید فطریه را پیش از نماز عید بپردازد، ولی اگر نماز عید نمیخواند، میتواند دادن فطریه را تا ظهر به تأخیر بیندازد و در صورتی که آن را از مال خود جدا کرده و کنار گذاشته، تأخیر در پرداخت چنانچه برای غرض عقلایی باشد و سهل انگاری محسوب نشود، اشکال ندارد و اگر کنار نگذاشته باشد نیز بنابراحتیاط واجب ساقط نمیشود و باید با قصد قربت و بدون نیت ادا و قضا، فطریه را بپردازد.
#رمضان
#ماه_رمضان
#رمضان_مهدوی
https://eitaa.com/porseman313
🔻 مبلغ زکات فطریه ماه مبارک رمضـان ۱۴۰۲
از نظر مراجع تقلید
#رمضان
#ماه_رمضان
#رمضان_مهدوی
https://eitaa.com/porseman313
✍
1. چنانچه زوج مشاهده نماید مرد اجنبی در حال زنا با همسرش می باشد، آیا مجاز به قتل آنان است؟ یا باید به محاکم مراجعه کند؟
2. در صورت مجاز بودن آیا بین محصن بودن زانی و زانیه و عدم آن فرق است یا خیر؟
3. آیا بین آن که این عمل در منزل مشترک زوج صورت گیرد و یا در مکان دیگر فرق است؟
4. آیا مشاهد زوج تاثیری در حکم دارد؟ یا علم وی از طریق دیگر نیز کفایت می کند؟
5. آیا فقط در زمان وقوع زنا حق کشتن دارد یا بعداً نیز چنین حقی برایش است؟
6. آیا این حکم فقط نسبت به زنای همسرش با اجنبی جاری است یا شامل باقی محارم نیز می گردد؟
7. در صورت امکان مبانی فقهی حکم به جواز یا عدم جواز را بیان فرمایید؟
8. آیا این دیدن توسط زوج باید ناگهانی باشد، یا اگر زوج خودش مقدمات زنا را فراهم نموده باشد و سپس در هنگام زنا تصمیم به قتل آن دو گرفته باشد، حق قتل آن دو را دارد؟
9. آیا بین عبارت رای و وجد که در تعابیر فقهای عظام آمده فرقی می باشد؟
از آن جا که خواستار حکم فقهی موجود در سؤال مذکور می باشید، لازم دانستیم از دفاتر مراجع عظام استفتا نماییم که تنها پاسخ دریافتی به شرح زیر است:
پاسخ حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):
اجرای حدود الهی از مسئولیت های حکومتی است و کسی بدون اذن حاکم حق اجرای آنها را ندارد.
1. باید به محاکم مراجعه کند، لکن اگر یقین داشته باشد که مرد اجنبی با علم به زنا اقدام به آن نموده است، در صورتی که مرد اجنبی یا همسر خود را بکشد و ادعای خود را ثابت کند، قصاص یا دیه ندارد و اگر نتواند این ادعا را ثابت کند، قصاص خواهد شد. البته اگر زنا را اثبات کند، ولی علم مرد اجنبی به زنا اثبات نشود، باید دیه وی را بپردازد.[1] در این فروض بین تحقق عمل در منزل مشترک زوج و غیر آن فرقی ندارد و تفاوتی بین مشاهده زوج و علم وجدانی او نیست و فرقی بین زمان وقوع زنا یا پس از آن وجود ندارد. البته احوط اختصاص حکم به زانی محصن است.
2. احوط اختصاص حکم به زانی و زانیه محصن و محصنه است، بلکه در سایر محارم اقوی این است. البته زانیه در فرض اول حتماً محصنه است چون همسر وی می باشد.
3. خیر، فرقی بین منزل مشترک زوج و غیر آن وجود ندارد.
4. خیر، علم وجدانی از هر طریق حاصل شود، بلکه اگر یقین داشته باشد، حکم مزبور صادق است.
5. حکم مسأله در زمان وقوع زنا و غیر آن یکسان است.
6. ظاهراً این حکم در تمام محارم بلکه هر شخص مهدور الدم یکسان است. البته همان طور که در بند 2 اشاره شد این حکم اختصاص به زانی محصن و زانیه محصنه دارد.
7. قتل مهدورالدم موجب قصاص یا دیه برای قاتل نیست و لو قاتل از سوی حاکم شرع مأذون نباشد.[2] البته وی مستحق تعزیر خواهد بود؛ چون بدون اذن حاکم اقدام کرده است و اگر جرم را اثبات نکند خود وی قصاص خواهد شد.
8. این امر تأثیری در حکم مزبور ندارد، هرچند فراهم کردن مقدمات زنا حرام است.
9. بین عبارت «رأی» یا «وجد» فرقی نیست و ناظر به دیدن بلکه علم وجدانی و بلکه یقین است که در بند 4 آمد.
[1] اگر زوج به علم مرد اجنبی به زنا یقین نداشته باشد و احتمال وطی به شبهه دهد و اقدام به قتل نماید، چنانچه علم به زنا را ثابت کند قصاص یا دیه ندارد و الا قصاص خواهد شد.
[2] ر.ک: جواهرالکلام، ج 42، صص 165 – 168.
#حجاب
#عفاف
https://eitaa.com/porseman313
✍
اگر دختری پدرش فوت کرده باشد و سرپرستیاش بر عهدهی مادر باشد، آیا ازدواجش باید با اجازهی مادر باشد، یا اینکه میتواند بدون اجازه هم ازدواج کند؟ (لازم به ذکر است که دختر به سن قانونی هم رسیده است)؟
اکثر مراجع فعلی، عقد ازدواج - موقت یا دایم- با دختر باکره را مشروط به اجازهی پدر یا اجازهی جد پدری میدانند، ولی اگر دختر باکره نباشد، یا پدر و جد پدری نداشته باشد(از دنیا رفته باشند) نیازی به اجازهی شخص دیگری نیست.
مراجع معظم تقلید فرمودهاند: دختری که به حد بلوغ رسیده است؛ یعنی مصلحت خود را تشخیص میدهد، اگر بخواهد شوهر کند چنانکه باکره باشد، باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد و اجازهی مادر و برادر لازم نیست. آیت الله فاضل اضافه کردهاند، حتی اگر پدر یا جد پدری نداشته باشد.[1]
ولی مسئله دیگری که در اینجا مطرح است، این است که اذیت کردن پدر و مادر حرام است. بنابراین، هر کاری که مقدمات اذیت شدن ایشان را فراهم کند حرام است. پس فرزند اگر میخواهد بدون اجازه مادرش ازدواج کند از نظر شرعی مانعی ندارد، ولی باید تدابیری بیندیشد که موجبات ناراحت شدن مادر را از بین ببرد.
[1]. توضیح المسائل مراجع، ج 2، ص 458، مسئله 2376.
#حجاب
#ازدواج
https://eitaa.com/porseman313
🌷صد پسر در خون بغلتد، گم نگردد دختری
🚩 داغیست به دل، رفتن خوش غیرتها
🌷شهید حمیدرضا الداغی
🌷شهادت: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
🌷سبزوار. هنگام دفاع از دختر ایرانی
🔹دختری با پوشش نامناسب در خیابان حاضر می شود
🔹گرگ های انسان نما به او طمع می کنند و می خواهند او را بربایند
🔹جوانمردی سر می رسد و با اهدای جان خود، آن دختر را نجات می دهد.
🔺آیا اگر آن دختر حجاب درستی می داشت، این جوان به شهادت می رسید؟
🔺اگر رسانه ها در طول این سالها اینقدر غیرت را سرکوب نمی کردند، این جوانمرد دست تنها می ماند و باز هم به شهادت می رسید؟
شهادتت مبارک مرد غیور
#حجاب
#غیرت
#حمیدرضا_الداغی
https://eitaa.com/porseman313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حجاب_در_قرآن
📽کجای قرآن گفته حجاب بگیریم؟؟
🗣 استاد فرهنگ
#حجاب
#شهید_غیرت
https://eitaa.com/porseman313