✍
اگر بین فتوای مرجع تقلید با حکم عقل مون اختلاف وجود داشته باشه کدوم رو باید عمل کنیم؟
همه ی مراجع: بايد به نظر مرجع تقليدتون عمل كنید.
توضيح المسائل مراجع، م 1؛ نورى و وحيد، توضيح المسائل، م 1.
نکته: هیچ وقت بین حکم عقل با حکم شرع اختلافی نیست،اگر جایی اختلافی به نظر می رسه به خاطر اینه که عقل نسبت به اون مساله درک و اطلاع درستی نداره و به همین خاطر اگر برای اون توضیح داده بشه اختلاف برطرف می شه.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
قبل از وضو، گاهی اوقات مجبورم صورتم را بشورم برای پاک کردن کرم های چرب، با همان صورتی که خیس است میشود وضو گرفت یا برای وضو باید صورت خشک باشد؟
آیت الله سیستانی
بله می توان روی صورت خیس وضو گرفت. فقط مواضع مسح باید خشک باشد.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
آیا شخصیت و موقعیت افراد، در کیفر و پاداش آنها موثر است؟
قرآن به زنان پیامبر میفرماید: شما با سایرین فرق دارید و کار خلاف شما دو برابر حساب میشود: یا نساء النبی من یات منکن بفاحشه مبینه یضاعف له العذاب ضعفین ( سوره احزاب، آیه 30.) همان گونه که پاداش عمل شایسته شما، دو برابر دیگران است. و من یقنت منکن لله و رسوله و تعمل صالحا نوتها اجرها مرتین ( سوره احزاب، آیه 31.)
هر کوهی قله اش بلندتر باشد، دره اش عمیق تر است.
در حدیث میخوانیم: از جاهل هفتاد گناه بخشیده میشود قبل از آنکه از عالم یک گناه بخشیده شود.
یغفر للجاهل سبعون ذنبا قبل ان یغفر للعالم ذنب واحد ( کافی، ج 1، ص 59.)
نردبان این جهان ما و منی است
عاقبت این نردبان افتادنی است
لا جرم هر کس که بالاتر نشست
استخوانش سختتر خواهد شکست
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
استادی این شبهه را کرد که نماز قضاء در زمان پیامبر و امامان اصلا وجود نداشته ، بعدها علما به خاطر اهمیت نماز گفتن که هر کس نمازش قضاء شد باید قضاء اونو بجا بیاره خواستم ببینم درسته ؟
در صورتی که انسان نماز خود را در وقت معین چه از روی عمد و چه سهوا نخواند ، باید در خارج وقت آن نماز را قضاء کند ، و این مساله ای است که مورد جعل و تشریع پبامبر گرامی و امامان علیهم السلام قرار گرفته است و ادعای مطرح شده در پرسش ، کاملا بی اساس است .
پیامبر گرامی فرمود ؛
« هر کس خواب بماند و نماز فریضه را نخواند ، یا خواندن آن را فراموش کند ، باید هر زمانی که آن را به یاد آورد ، نمازش را قضاء کند و کفاره ای بر او نیست چرا که خداوند می فرماید ؛ « نماز را برای یاد من به پا دار » ( طه 14)»
مستدرک الوسائل ج 6 ص 430
زراره از امام باقر علیه السلام سوال کرد ؛
« مردی بدون طهارت نماز خوانده است یا فراموش کرده نماز بخواند و یا خواب رفته است ، تکلیف نمازش چگونه می شود ؟
امام علیه السلام پاسخ داد ؛
« باید آن نماز را در هر ساعتی که به یاد آورد از شب یا روز قضاء کند »
التهذیب ج 2 ص 266
و فرمود ؛
« زمانی که نمازی را فراموش کردی یا بدون وضو نماز خواندی ، قضاء کردن آن بر تو لازم است »
الکافی ج 3 ص 291
این مضمون در روایات متعدد دیگری نیز وارد شده است ؛
وسائل الشیعه ج 8 ص 253 باب 1
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
حضور در مراسم مذهبی، نوعی مطرح کردن خود است، آیا این کار، ریا و تظاهر نیست؟
اولا :
هر خودنمایی و تظاهری حرام نیست. زن و مرد که خود را برای یکدیگر آرایش میکنند، برای تظاهر است و همین تظاهر عبادت است.
سفارش اسلام به حضور در مسجد برای نماز، نوعی تظاهر است، اما تظاهر برای تعظیم شعائر دینی است.
عزاداری برای امام حسین (علیه السلام) با حضور در خیابان ها، تظاهری است که در آن عبادت نهفته است.
ثانیا :
شرکت بعضی افراد در مساجد و محافل، یک نوع تبلیغ و تشویق عملی برای دیگران است. اگر مسئولین به مسجد محله بروند، مردم عادی نیز خواهند آمد.
تظاهر و ریا آنجا حرام است که هدف، مطرح کردن خود باشد، نه مطرح کردن کار. یعنی اگر در جایی شرکت کنیم که نشان دهیم انسان نیکوکار و خوبی هستیم، این ریا و حرام است، اما اگر هدف ما از حضور در مراسم این باشد که به مردم بگوییم: من آمدم، شما بیایید، این تبلیغ عملی است و حتی پاداش و ثواب دارد.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
چرا خداوند دست به آفرینش زده و این همه موجود و از جمله انسان را آفریده است؟
اگر دانشمند خوش بیانی سخن گفت، نباید پرسید چرا سخن گفتی؟!
زیرا علم و بیان او اقتضا میکند که یافته های علمی خود را ارائه دهد. اما اگر این دانشمند با آن همه کمالات ساکت شد و یافته های خود را کتمان کرد، زیرا سوال میرود که چرا نگفتی؟
خداوند قادر حکیم مهربان که میتواند از خاک، گندم واز گندم، نطفه انسان کاملی را بیافریند، اگر نمی آفرید جای سوال بود که چرا قدرت خود را به کار نگرفتی و چیزی نیافریدی؟
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
آیا خدا به عبادات ما نیاز دارد که فرمان داده نماز بخوانیم و رو به کعبه بایستیم؟
اگر همه مردم رو به خورشید خانه بسازند چیزی به خورشید اضافه نمیشود و اگر همه مردم پشت به خورشید خانه بسازند، چیزی از خورشید کم نمیشود.
خورشید نیازی به مردم ندارد که رو به او کنند، این مردم هستند که برای دریافت نور و گرما باید خانه های خود را رو به خورشید بسازند.
خداوند به عبادات مردم نیازی ندارد که فرمان داده نماز بخوانند. این مردم هستند که با رو کردن به او از الطاف خاص الهی برخوردار میشوند و رشد میکنند.
)قران میفرماید: اگر همه مردم کافر شوند، ذره ای در خداوند اثر ندارد، زیرا او از همه انسانها بی نیاز است.
ان تکفروا انتم و من فی الارض جیمعا فان الله لغنی حمید (سوره ابراهیم،آیه 8.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
نقش ایمان به خدا در زندگی انسان چیست؟
شما اگر وارد منزلی شدید که میدانید این خانه نه صاحبی و نه حسابی،نه دوربینی در کار است و نه کنترلی، هیچ دلیلی برای نظم و دقت و انضباط در کارهای شما نیست.
در خانه رها، ما هم رها هستیم و هرچه ریخت و پاش نکنیم و نفس خود را کنترل کنیم ضرر کرده ایم، ولی اگر بدانیم که این خانه صاحب و حسابی دارد و تمام رفتار ما زیر نظر اوست، به گونه ای دیگر زندگی خواهیم کرد. اگر ایمان بیاوریم که این هستی، صاحبی دارد به نام خدای حکیم حسابی در کار است به نام معاد و برای تمام افکار و رفتار و گفتار ما پاداش یا کیفری هست، ما نیز حساب کار خود را میکنیم و خواسته های نفس سرکش خود را مهار میکنیم.
کارهایی را که صاحب خانه نمیپسندد، انجام نمیدهیم، زیرا میدانیم به حساب تمام کارهای خیر یا شر ما رسیدگی میشود و خداوند در کمین ماست.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
چرا صالحان، گرفتار مشکلات هستند و مجرمان و گنه کاران، در رفاه به سر میبرند؟
از آنجا که خداوند اولیای خود را دوست دارد، لذا اگر خلافی کنند، فورا آنان را با قهر خود میگیرد تا متذکر شوند، چنانکه خداوند در قرآن میفرماید:اگر پیامبر سخنی را که ما نگفته ایم به ما نسبت دهد، با قدرت او را به قهر خود میگیریم: لو تقول علینا بعض الاقاویل لاخذنا منه بالیمین(سوره حاقه،آیه 44 - 45. )
و همچنین اگر مومنین خلافی کنند، چند روزی نمیگذرد مگر آنکه گوشمالی میشوند.
اما اگر نااهلان خلاف کنند، خداوند به آنان مهلت میدهد و هرگاه مهلت سر آمد، آنان را هلاک میکند: و جعلنا لمهلکهم موعدا(سوره کهف،آیه 59. ) و اگر امیدی به اصلاحشان نباشد، خداوند حسابشان را تا قیامت به تاخیر میاندازد و به آنان مهلت میدهد تا پیمانه شان پر شود. انما نملی لهم تیزدادوا اثما( سورهآل عمران،آیه 178. )
به یک مثال توجه کنید:
اگر قطرهای چای روی شیشه عینک شما بریزد، فورا آن را پاک میکنید.
اما اگر قطره ای چای روی لباس سفید شما بچکد، صبر میکنید صبر میکنید تا به منزل بروید و لباس خود را عوض کنید.
و اگر قطره ای روی قالی زیر پای شما بچکد، آن را رها میکنید تا مثلا شب عید به قالی شویی ببرید.
خداوند نیز با هر کس به گونه ای رفتار مینماید و بر اساس شفافیت یا تیرگی روحش، کیفر او را به تاخیر میاندازد.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
چگونه قبولی تمام کارها، مشروط به قبولی یک عمل همچون نماز میشود؟
پلیس راهی را در نظر بگیرید که از راننده ای گواهینامه رانندگی مطالبه میکند. اگر راننده، گواهینامه پزشکی، گذرنامه سیاسی، پروانه ساختمان، کارت بازرگانی و اجازه اجتهاد و یا هر مدرک دیگری به او نشان دهد، پلیس از او نمیپذیرد و تنها اگر گواهینامه رانندگی داشت اجازه عبور میدهد وگرنه مانع او میشود. در قیامت نیز شرط رسیدن به مقصد، گواهینامه نماز است که اگر نباشد، هیچ عملی مورد قبول و نجات بخش نیست.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
هدایت شده از سفیران فاطمیه
نسل قابیل
این کتاب «نسل قابیل » اثر ارزشمندی از دکتر جوادبامری است.
در این کتاب، جنایت های آل سعود در جهان اسلام مورد بحث و واکاوی قرار گرفت اهم مباحث عبارت است از:
1. آل سعود کیست ؟
2. نام و نسب
3. مذمت آل سعود در روایات رسول اکرم (صلی الله علیه وآله)
4. سقوط آل سعود از علایم ظهور امام مهدی (علیه السلام)
5. خیانت آل سعود به جهان اسلام
6. حمایت سعودی ها از صدام در حمله به ایران
7. حمله به یمن در آخرالزمان
8. کشتار حجاج منا
9. آل سعود دست نشاندگان وعوامل استکبار
10. آل سعود و حمایت از اسراییل غاصب
و بحثهای دیگری که ضمن این موضوعات مورد بررسی قرار گرفته است. این کتاب توسط انتشارات شهید کاظمی به چاپ رسید.
روزقلم بر قلم زنان آزاده مبارک
کانالـــ سفیـــران زینبیـــون
http://eitaa.com/joinchat/2383347712C192e82344f
✍
چگونه میتوانیم حقایق را آن گونه که هست، ببینیم؟
قرآن میفرماید: اتقوا الله و یعلمکم الله ( سوره بقره،آیه 282.)
از خداوند پروا کنید تا خداوند، حقیقت را به شما بیاموزد.
تقوی به معنای دوری از انواع بدیها و زشتی هاست.
آری، افراد آلوده از درک بسیاری حقایق محرومند.
کسی که تعصب قومی، حزبی، نژادی و... دارد، حق را آنگونه که هست نمی فهمد، مثل کسی که عینک سرخ گذاشته و همه چیز را سرخ می بیند و شلغم را لبو می پندارد و اگر عینک سبز بگذارد، کاه را علف میبیند.
اگر آینه را صیقل دهیم، عکس را درست نشان میدهد.
آئینه دل نیز باید صیقلی باشد تا معارف را درک کند.
دلهای کینه دار مثل ظرف های آلوده است که اگر آب تمیز هم در آن ریخته شود، آلوده میشود.
گناه غباری است که نمیگذارد انسان واقع بین باشد.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
شكسته خواندن نماز تمام و تمام خواندن نماز شكسته با عدم آگاهي به حكم چه حكمي دارد؟
مقلــد : آیت الله صافی گلپایگانی
اگر اصلاً نميدانسته ايد كه نمازتان شكسته است و بجاي شكسته تمام خوانده ايد، قضا ندارد، ولي اگر بجاي نماز تمام، شكسته خوانده باشيد، نماز باطل است.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
آیا هر مسلمانی، مومن است یا آنکه میان اسلام و ایمان تفاوت است ؟
در قرآن، یکجا میخوانیم که مردم وارد دین میشوند: یدخلون فی دین الله افواجا ( سوره نصر،آیه 2. )
و در جای دیگر به کسانی که شعار دینداری میدادند گفته میشود: هنوز ایمان وارد دلهای شما نشده است: و لما یدخل الایمان فی قلوبکم ( سوره حجرات،آیه 14.) یعنی دین باید وارد مردم شود.
آری، دینداری مراحلی دارد: مرحله گرم شدن، مرحله داغ شدن و مرحله پخته شدن. هر گرم و داغی، سرد میشود ولی هیچ پخته ای خام نمی شود.
ورود مردم در دین آسان است؛ هر کس بگوید: اشهدان لا اله الا الله و اشهدان محمدا رسول الله مسلمان است.
این مرحله گرم شدن است. اما بالاتر از گرم شدن، داغ شدن است. اصحاب پیامبر با احساس و هیجان داغی به جبهه ها میرفتند و حاضر بودند در کنار پیامبر جان فشانی کنند. ولی قرآن به آنها میگوید اگر دین دارید، خمس غنائم جنگی را بدهید: و اعلموا انما غنمتم من شی فان لله خمسه و للرسول... ان کنتم آمنتم بالله ( سوره انفال،آیه 41. ) آری، کسانی که شهادتین میگویند و حتی در جبهه ها کنار پیامبر میجنگند، ممکن است در مسایل مالی آسیب پذیر باشند که قرآن میفرماید: در کنار شهادتین و جبهه و نماز، حق خدا و رسول و فقرا را نیز بپردازید. در این مرحله است که ایمان وارد قلب میشود. قرآن فقط به گروه خاصی میفرماید: اولئک هم المومنون حقا ( سوره انفال،آیه 4. ) مومنون واقعی گروه خاصی هستند، ولی نسبت به گروهی که منافقانه اظهار ایمان دارند، میفرماید: اینها مومن واقعی نیستند:و من الناس من یقول آمنا بالله و بالیوم الاخر و هم بمومنین ( سوره بقره،آیه 8.)
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍🏻
از امیرمؤ منان علی علیه السلام پرسیدند :
مراد از آیه شریفه :
یَومَ یَفِرُّ المَرءُ مِن اَخیهِ وَ اُمِّهِ وَ اَبیهِ وَ صاحِبَتِهِ وَ بَنیهِ چه کسانی هستند ؟
حضرت فرمود : کسی که در فردای قیامت از برادرش فرار می کندقابیل است که از هابیل می گریزد .
کسی که از مادرش می گریزد موسی است .
کسی که از پدرش می گریزد ابراهیم است .
کسی که از همسرش فرار می کند لوط است .
کسی که از پسرش می گریزد نوح است .
البته این به عنوان بیان یکی از مصادیق است و مفهوم آیه اختصاص به این مورد ندارد .
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
امر به معروف و نهی از منکر، وظیفه همه مسلمانان است یا گروهی خاص ؟
برای ماشینی که در مسیر یک طرفه بر خلاف همه رانندگی میکند،
دو نوع برخورد لازم است: یکی آنکه تمام رانندگان با بوق و چراغ مخالفت خود را با کار او اعلام کنند، پلیس، راننده را جریمه کند.
قرآن نیز هم تمام مسلمانان را به امر به معروف و نهی از منکر سفارش کرده و فرموده است: کنتم خیر امه اخرجت للناس تامرون بلمعروف وتنهون عن المنکر ( سورهآل عمران،آیه 110.)
شما بهترین امتی هستید که جلوه کرده اید به شرط آنکه امر به معروف و نهی از منکر کنید.
و در جای دیگر میفرماید: از میان شما مسلمین گروهی ویژه باید مسئول امر به معروف و نهی از منکر شوند.
و لتکن منکم امه یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف وینهون عن المنکر ( سوره آل عمران،آیه 104.)
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
اینکه خداوند کار افراد با تقوی را میپذیرد، سبب دل سردی و یاس افراد عادی یا گناهکار نمیشود؟
اولا اینکه قرآن میفرماید: انما یتقبل الله من المتقین ( سوره مائده، آیه 27. )
تقوا درجاتی دارد. به همین دلیل، کلمه اتقی یعنی با تقواتر، در قرآن آمده است: ان اکرمکم عندالله اتقاکم ( سوره حجرات، آیه 13.) و اکثر افراد عادی و خلافکار هم مرحله ای از تقوی را دارا میباشند وگرنه هیچ کار خیری انجام نمیدادند و از هیچ گناهی دست بر نمیداشتند.
ثانیا اگر گفتند دولت فقط فارغ التحصیلان دانشگاه را میپذیرد، مراد آن است که شرط استخدام رسمی، فارغ التحصیل دانشگاه بودن است، نه اینکه دیگران حق هیچ گونه کاری را ندارند و یا اگر کاری انجام دهند، پاداششان ضایع میشود.
ثالثا پذیرش عمل نیز درجاتی دارد: قبول عادی، قبول شایسته، بقبول حسن ( سوره آل عمران، آیه 37. ) و قبول برتر که در دعا میخوانیم: و تقبل باحسن قبولک ( دعای وداع ماه رمضان.) بنابراین، هر کس به مقدار تقوایی که دارد کارش قبول میشود.
به همین دلیل پاداشهای قران نسبت به افراد و کارها و شرایط، متفاوت است؛
بعضی کارها پاداش دو برابر دارد: ضعفین ( سوره بقره، آیه 265. )
بعضی کارها پاداش چند برابر دارد: اضعافا ( سوره بقره، آیه 245.)
بعضی کارها پاداش ده برابر دارد: فله عشر امثالها ( سوره انعام، آیه 160.)
بعضی کارها پاداش هفتصد برابر دارد: کمثل حبه انبتت سبع سنابل فی کل سنبله ماه حبه ( سوره بقره، آیه 261. )
بعضی کارها پاداشی دارد که هیچ کس، جز خدا آن را نمیداند: فلا تعلم نفس ما اخفی لهم ( سوره سجده، آیه 17.)
و این تفاوتها بر اساس تفاوت نیت و نوع کار است.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
بشر چه نیازی به کتاب آسمانی دارد؟
تمام کارخانجات دنیا برای تولیدات خود دفترچه راهنما تهیه و در کنار محصولات به محصولات به مشتریان ارئه میدهند. این دفترچه ها مشتریان را راهنمایی میکند که چگونه از آن کالا بهرهمند شوند.
نویسنده این دفترچه هاکیست؟
آیا جز طراح و سازنده، فرد دیگری صلاحیت نوشتن آن را دارد؟ هرگز!
ما نیز سازنده و آفریدگار داریم که برای راهنمایی ما، دفترچه ای به نام قرآن نازل کرده است و دیگری حق قانون گذاری بر خلاف آنرا ندارد، زیرا فقط سازنده میداند چه ساخته و تنها اوست که به تمام زوایا و ابعاد محصول خود آگاه است و راه بهره گیری صحیح و آفات و موانع رشد آن را میداند: الا یعلم من خلق و هو اللطیف الخبیر( سوره ملک، آیه 14. )
کسانی که به جای قانون خداوند به سراغ قوانین بشری میروند مانند کسانی هستند که دفترچه راهنمای سازنده را کنار گذاشته و از دیگران نحوه استفاده از آن را مطالبه میکنند.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
هدایت شده از دختر باید خانوم باشد
سلام ؛ آخرین یوسُفِ دنیا !
پیراهنت را نمی فرستی ؟
قرنهاست ؛ چشمِ دنیا از ندیدنت تاریک شده !
اللهـــم عجـــل لولیــکــ الفـرجـــــ
کانالــ دختـــر باید خانـــــوم باشـد👇
@dokhtarbayadkhanoombashad
✍
چه کنیم تا در دنیا راحت زندگی کنیم؟
قرآن میفرماید: لکیلا تاسوا علی ما فاتکم و لا تفرحوا بما آتاکم ( سوره حدید، آیه 23.) آن گونه باشید که اگر چیزی را از دست دادید، تاسف نخورید و اگر چیزی به شما دادند، شاد نشوید. راستی آیا میشود انسان اینگونه متعادل باشد که دادنها و گرفتنها در او اثری نگذارد؟
کارمند بانک، یک روز مسئول دریافت پول مردم میشود و روز دیگر مسئول پرداخت پول به مردم میشود. نه آن روزی که پول میگیرد خوشحال است و نه آن روزی که میپردازد، ناراحت. زیرا او میداند هر دو روز، امانتداری بیش نبوده است.
مثالی دیگر:
برای لاستیک تراکتور، حرکت در زمین هموار و غیر هموار یکسان است، ولی برای لاستیک دوچرخه، تفاوت دارد.
نشستن و برخاستن یک گنجشک، روی شاخه گل اثر میگذارد ولی روی درخت تنومند، اثر چندانی ندارد.
آری، انسانهای بزرگ به خاطر سعی صدری که دارند، مسایل جزئی در روح آنان اثر چندانی ندارد.
امام حسین (علیه السلام) ظهر عاشورا در برابر ده ها تیر که به سویش رها شد و دهها داغی که دید، نماز با حال و خشوعی خواند، در حالی که کوچکترین حرکت، ما را از نماز یا خشوع باز میدارد.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
چرا در اسلام، ارزش عمل به نیت آن است و قبولی عمل به قصد قربت و اخلاص وابسته است؛؟
در کارهای دنیوی نیز ارزش کارها، به نیت آنها بستگی دارد. به این مثالها توجه کنید:
جراح و چاقوکش هر دو شکم پاره میکنند، اما کار جراح، خدمت است و کار چاقوکش جنایت.
همین جراح میتواند برای پول کار کند و میتواند برای نجات یک انسان کار کند، هر کدام از این هدف ها نیز ارزش مخصوص به خود دارد.
مثالی دیگر:
یک لیوان آب را به سه نفر عرضه میکنیم؛ یکی نمیخورد، چون میل ندارد، دیگری نمیخورد چون قهر کرده است، سومی نمیخورد و میگوید: نفر چهارم از من تشنه تر است، آب را به او بدهید! این سه نفر، در ننوشیدن آب یکسانند ولی به خاطر آن که هدف های آنها متفاوت است، ارزش کارشان نیز تفاوت دارد.
در اسکناسها نخی است که نشانه اصالت اسکناس و وسیله جدایی اسکناس اصلی از قلابی است، در عبادات نیز باید ریسمانی محکم میان بنده و خدا باشد که همان قصد قربت و اخلاص است. اگر آن نخ نباشد یا پاره شود، رابطه انسان با خدا قطع و عمل مقبول نیست.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
آیا امام زمان(عج) با انجام هر گناهی از سوی ما افسرده خاطر شده و اشک میریزند؟
به طور کلی؛ بر اساس قرآن کریم و احادیث؛ همه کار های ما به محضر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار(علیهم السلام) - بویژه امام زمان(عج) به عنوان امام حاضر - عرضه میشود، و آن بزرگواران؛ نه تنها اعمال مسلمانان را می بینند و از آن خوشحال یا ناراحت می شوند، بلکه در قیامت، مطابق آنچه دیده اند شهادت می دهند. اما روایتی در مورد گریستن آن حضرات در پی انجام گناه از طرف یک مسلمان نیافتیم.
در قرآن کریم آمده است: «و بگو: [هر کارى میخواهید] بکنید، که به زودى خدا و پیامبر او و مؤمنان در کردار شما خواهند نگریست و به زودى به سوى داناى نهان و آشکار بازگردانیده می شوید؛ پس شما را به آنچه انجام می دادید آگاه خواهد کرد»؛و در روایاتی تصریح شده است که منظور از "مؤمنان" در این آیه شریفه، ائمه اطهار(علیهم السلام) هستند.
در همین راستا؛ روایاتی نیز وجود دارد که اندوهگین شدن پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و امامان معصوم(علیهم السلام) را از گناهان پیروانشان نشان میدهد؛ از جمله روایت زیر:
امام صادق(علیهم السلام) فرمود: «چرا رسول خدا(صلی الله علیه و آله) را اندوهگین میکنید؟» گفتند: چگونه؟! فرمود: «مگر نمیدانید که اعمال شما بر او عرضه میشود و اگر معصیت خدا را در آن ببیند، اندوهناک میشود؟!» آنگاه سفارش کرد: «تلاش کنید پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) را خوشحال کنید و موجبات ناراحتی او را فراهم نکنید».
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
منابع اهل سنت جریان ولادت امام حسین(علیه السلام) را چگونه نقل کرده اند؟
جریان ولادت آن حضرت در کتابهاى گوناگونى از منابع اهل تسنن آمده است؛ از جمله:
1 ـ ابن عبدالبرّ در «الإستیعاب» مى نویسد: «الحسین بن على بن ابى طالب، امّه فاطمة بنت رسول الله(صلى الله علیه وآله) کنّى اباعبدالله. ولد لخمسة خلون من شعبان سنة اربع. وقیل: ثلاث. وهذا قول الواقدى وطائفة معه»؛ (حسین بن على بن ابى طالب، مادرش فاطمه دختر رسول خدا(صلى الله علیه وآله)، با کنیه اباعبدالله. او در پنجم ماه شعبان سال چهارم یا سوم هجرت متولد شد. این نظر واقدى و طایفه اى از همراهان او است).
2 ـ در کتاب «اخبار الدول» آمده است: «لمّا ولد الحسین اخبر النبىّ(صلى الله علیه وآله) به فجاءه واخذه واذّن فی اذنه الیمنى، واقام فی اذنه الیسرى. وجاء جبرئیل فامره ان یسمیه حسیناً کما جاء فی الحسن(علیه السلام)»؛ (هنگامى که حسین(علیه السلام) متولد شد پیامبر(صلى الله علیه وآله) را از این قضیه مطّلع ساختند. حضرت به خانه زهرا(علیها السلام) آمد و او را در بر گرفت و در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفت. جبرئیل نازل شد و دستور داد که او را حسین(علیه السلام) نامند همان گونه که درباره حسن(علیه السلام) نازل شد).
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
آیا در کتابهای اهل سنت نمونه هایی از برخورد نادرست خلفاء با صحابه یافت می شود اگر ممکن است آنها را ذکر کنید؟
برای پاسخ به این سؤال، صحابه را به دو گروه صحابه از اهل بیت(علیهم السلام) و صحابه از غیر اهل بیت تقسیم می نماییم.
این تقسیم را به این دلیل انجام می دهیم که پیامبر سفارش ویژه ای نسبت به اهل بیت داشته است.
از دسته اول:
1⃣ وقایع تأسف بار بعد از رحلت پیامبر برای بیعت گرفتن از حضرت علی (علیه السلام) و دیگر صحابه؛ که در خانه ایشان گرد آمده بودند؛
2⃣ برخورد های ناگوار با فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در نادیده گرفتن حق آن حضرت نسبت به فدک است.
از دسته دوم:
1⃣ واقعه بیعت گرفتن از صحابه مخالف با خلافت ابوبکر که به آتش زدن خانه علی (علیه السلام) انجامید؛
2⃣ برخورد با اُبیّ بن کعب؛
3⃣ ضرب و شتم عبد الله بن مسعود و دادن لقب های زشت به او به دلیل انتقاد های ابن مسعود؛
4⃣ تبعید ابوذر به ربذه به دلیل انتقاد های او است.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
چگونه به عیوب خود پی ببریم؟
براى پى بردن به عیوب خویش چهار راه وجود دارد؛
نخست: به سراغ استادى برویم که آگاه از عیوب نفس است.
دوم: دوست راستگوى آگاه و با ایمانى جستجو کنیم و او را مراقب خویش سازیم تا احوال و افعال ما را مورد بررسى دقیق قرار دهد.
طریق سوم: انسان عیوبش را از زبان دشمنانش بشنود.
چهارم: انسان با مردم معاشرت کند، آنچه را از صفات آنها نکوهیده مى بیند در مورد خودش نیز بررسى کند.
مرحوم فیض کاشانى در این زمینه بحث مفید و راهگشایى دارد؛ مى گوید، براى پى بردن به عیوب خویش چهار راه است:
1⃣نخست این که: به سراغ استادى برود که آگاه از عیوب نفس است و بر خفایا و آفات اخلاقى آگاهى دارد، او را حاکم بر نفس خویش سازد و از ارشادات او بهره گیرد، و این در زمان ما کم است!
2⃣دوم این که: دوست راستگوى آگاه با ایمانى جستجو کند و او را مراقب خویش سازد تا احوال و افعال او را مورد بررسى دقیق قرار دهد؛ هرگاه اخلاق و افعال ناپسند و عیوب پنهان و آشکارى از او ببیند به او اطّلاع دهد، همان گونه که بعضى از بزرگان دین مى فرمودند: «رَحِمَ اللّهُ امْرَءً اَهْدى اِلَىَّ عُیُوبى»(۱)؛ (خدا رحمت کند کسى که عیوب مرا به من هدیه کند). (تعبیر به هدیه تعبیر جالبى است که دلیل بر اهمّیّت فوق العاده این مطلب است) ... ولى این گونه افراد نیز کم اند زیرا دوستان غالباً مداهنه و مجامله مى کنند، و بعضى بعکس به خاطر حسد عیوب را بیش از اندازه بزرگ مى سازند. به داوود طائى گفتند: چرا از مردم کناره گیرى کردى و با آنها آمیزش ندارى؟ گفت: من چه کنم با کسانى که گناهان مرا از من پنهان مى کنند!
آرى! افراد دیندار شدیداً علاقه داشتند که با استفاده از نصیحت دیگران از عیوبشان آگاه شوند؛ ولى امروز کار ما به جایى رسیده که منفورترین افراد نزد ما کسانى هستند که ما را نصیحت مى کنند و از عیوبمان آگاهمان مى سازند؛ نه تنها از تذکّرات آنها خوشحال نمى شویم، بلکه به مقابله با آنان بر مى خیزیم و مى گوییم: تو خود نیز داراى این عیوبى، و چنین و چنان کردى، کینه او را به دل مى گیریم، و از نصایح او محروم مى مانیم!
3⃣طریق سوم آن است که: انسان عیوبش را از زبان دشمنانش بشنود، چرا که دشمنان با دقّت تمام مراقب لغزشها و عیوب انسانند؛ به همین دلیل، گاهى انسان از دشمن کینه توزش بیش از دوست متملّق و چاپلوسش بهره مى گیرد.
4⃣طریق چهارم این است که: انسان با مردم معاشرت کند، آنچه را از صفات آنها نکوهیده مى بیند در مورد خودش نیز بررسى کند که آیا او نیز داراى این صفات نکوهیده هست یا نیست؟ زیرا مؤمن آیینه و مرآت مؤمن است، و مى تواند عیوب خویش را با مشاهده عیوب دیگران ببیند. به عیسى بن مریم(علیه السلام) گفتند چه کسى تو را ادب آموخت؟ گفت کسى مرا ادب نیاموخت ولى من جهل جاهل را دیدم و در نظر ناپسند آمد و از آن دورى نمودم. داستان معروف لقمان را که به او گفتند ادب را از که آموختى گفت از بى ادبان تعبیر دیگرى از این مطلب است.(۲)، (۳)
پی نوشت :(۱). این حدیث در کتاب تحف العقول، - ابن شعبه حرانى، حسن بن على، محقق/ مصحح: غفارى، على اکبر، جامعه مدرسین، قم، چاپ دوم، ۱۴۰۴ / ۱۳۶۳ ق، ص ۳۶۶،
(۲). المحجة البیضاء فی تهذیب الإحیاء، ملا محسن فیض کاشانى،
(۳)اخلاق در قرآن، ج ۱،
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c