eitaa logo
کتابخانه نقد تصوف و عرفان🕸صفیر شیطان🕸
516 دنبال‌کننده
376 عکس
85 ویدیو
104 فایل
📚اولین کتابخانه دیجیتال نقد تصوف و عرفان 🌟معرفی آثار تخصصی و دانلود رایگان جستجو بر اساس مولف، موضوع،زبان، قرن 🛡 تلگرام: 🆔 https://telegram.me/safiresheytan 🛡 ایتا: 🆔 https://eitaa.com/safiresheytan وبلاگ: 🌐 http://safiresheytan.blogfa.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
🌠 🖌 1⃣ 😱 تو که هر روز کربلا می روی، مشهد می روی، مکه می روی! پس کی به سوی خدا می روی؟! 😱عموم مومنینی که به مکه و کربلا می روند دنبال خدا نیستند! 🚥🚥🚥🚥🚥 ⚠️این عبارات تنها بخشی از محتوای انحراف آلود کتابی است که به عنوان اصلی ترین متولّی اشاعه فرهنگ زیارت با صرف بودجه کلان در فکر و ذهن جوانان این سرزمین می پروراند! نویسنده "عشق خدا" ذیل عنوان عبادت تاجرانه عبارت فوق را از نقل می کند که به فردی که بارها به سفر حج رفته و دائما در سفرهای زیارتی بود، می گفت. تو که هر روز کربلا می روی، مشهد می روی، مکه می روی! پس کی به سوی خدا می روی؟! (ص۵۳) وکیلی در ادامه با ‌گستاخی بیشتر و نگاهی تحقیر آمیز و توهین به عموم زائران، مدعی می شود: 📛 عموم مومنینی که به مکه و کربلا می روند دنبال خدا نیستند❗️ 💥عده بسیاری از آنها حال خوشی را قبلاً در آنجا تجربه کرده اند وآن حال خوش زیر دندانشان مزّه کرده است؛ به سفر زیارتی می روند تا دوباره آن سبکی و نورانیت و نشاط و حال خوش نصیبشان شود. اینها هم دنبال کاسبی کردن هستند.دنبال این هستند به چیزی که دوست دارند برسند (ص۵۳) 🔰 نویسنده در مساله توحید با نگاه افراطی ناشی از غلو عرفانی، عشق خدا را به صورتی مبهم و نامعقول تفسیر نموده و به جوان چنین القا می کند که اگر برای گرفتن حاجت یا ثواب و پاداش و یا حتی برای نشاط و معنویت و رشد و کمال به زیارت آید فردی خودخواه هست؛آنجا که می نویسد: "عبادت گاهی برای رسیدن به مال دنیا و یا دست یافتن به حال خوش، سبکی، نشاط و معنویت است؛ به این معنا که کمالی را برای خودمان تصور کرده و با عبادت کردن به دنبال آن هستیم. در عمق چنین عبادت هایی نیز خودخواهی مشهود است و نمی توان گفت که نیت عمل صددرصد خداخواهی است. در واقع ما در این عبادات به دنبال خود می گردیم و می خواهیم بیشتر رشد کنیم و خیر زیادتری را برای خود به دست آوریم و هنوز عبادت حقیقیِ خالص نصیب ما نشده است." (ص۵۲) 🤔آیا واقعا جوانی که در جستجوی رشد و کمال خویش به زیارت می آید، جوانی خودخواه است؟ ⚠️ این چگونه تربیتی است که به بهانه توحید خالص و عشق خدا، جوان را از عبادت و زیارت خود مایوس می سازید؛ در حالیکه طلب حوائج و دعا برای دنیا و آخرت هم در متن زیارت نامه ها پرتکرار است و هم از آداب زیارت است. به راستی ترویج چنین نگاه غلو آمیز و افراطی در بین جوانان آیا به تفریط ختم نخواهد شد؟ [لا یُری الجاهل الا مُفرِطاً او مفرّطاً] 💠از تولیت آستان قدس رضوی انتظار می رود با نظارت بیشتر اجازه ندهند بودجه آن سازمان، که عمدتا از منابع موقوفه است، صرف ترویج تفکرات یک جریان انحرافی گردد. ----- 🔻کتاب عشق خدا نوشته محمد حسن وکیلی در ایام اعتکاف رجبیه ۱۴۰۲ش در قالب بسته "بینهایت عاشقی" میان ۳۵۰۰ نوجوان دهه هشتادی توزیع گردید. 🔻در زیارت رجبیه می خوانیم؛ وَاَنْ يَرْجِعَني مِنْ حَضْرَتِكُمْ خَيْرَ مَرْجِع  اِلي جَناب مُمْرِع، وَخَفْض مُوَسَّع، وَدَعَة وَمَهَل اِلي حينِ الاَْجَلِ، وَخَيْرِ مَصير وَمَحَلٍّ في النَّعيمِ الاَْزَلِ، وَالْعَيْشِ الْمُقْتَبَلِ، وَدَوامِ الاُْكُلِ، وَشُرْبِ الرَّحيقِ، وَالسَّلْسَلِ وَعَلٍّ وَنَهَل، 🆔 @safiresheytan🕸
🌠 🖌 2⃣ ✴️ یکی دیگر از تعالیم انحرافی که توسط موسسه جوانان آستان قدس به نوجوانان دهه هشتادی آموزش داده می شود توصیه به ریاضت تا حدّ بیماری است. 🌀کتاب "عشق خدا" همسو با صوفیه، ترک غذا را تا مرحله ضرر رساندن به بدن امری پسندیده جلوه داده و از جوانان می خواهد بدون عقب نشینی، را تا سر حدّ مریضی ادامه دهند. محمد حسن نویسنده کتاب عشق خدا علی رغم اینکه در رساله های مراجع، شرط صحت روزه ماه رمضان، نداشتن ضرر جسمی برای مکلف است، ریاضت کِشی افراطی را از نظر فقهی مجاز دانسته و نوجوانان و جوانان را متقاعد می کند، ریاضت را حتی اگر موجب بیماری جسمی و آسیب به بدنشان شود، زیاده روی به شمار نیاورند و تا مریضی و نحیف شدن بدن ادامه دهند و خود را در این مسیر "بیمار محبت" بخوانند. 🔰در بخشی از کتاب آمده است؛ [اعلی درجه عاشقی چیست؟ عشق پسندیده است و هر چه بیشتر باشد و شدیدتر شود بهتر است.انسان نباید از عشق عقب نشینی کند و بگوید الآن محبت خدا در قلبم زیاد شده ودیگر زیاده روی نکنم. محبت خدا زیاده روی ندارد و هرچه بیشتر شود، بهتر است. انسانی که وارد وادی محبت شود ناخواسته از خورد و خوراک می افتد و طبیعتا این کار برای بدن ضرر دارد. یکی از سوالات فقهی و اخلاقی این است که آیا اشکال ندارد که انسان به خاطر عشق و محبت خدا بر خودش سخت بگیرد و بدنش نحیف و مریض شود؟ بزرگان فرموده اند این مطلب مرز دقیقی دارد.حفظ سلامتی واجب است اما اگر انسان در حفظ سلامتی کوتاهی نکرد بعد از آن در راه عشق و محبت خدا هر چه بلا و مصیبت و بیماری مبتلا شود، ایرادی ندارد... ثمره محبت، خواهی نخواهی مریضی جسمی است و حال و هوای اهل محبت با اهل دنیا متفاوت است. سختی تحمل می کنند و به آنها فشار می آید و آن آسایش و آرامش اهل دنیا را ندارند. آنها بیمار محبت می شوند.]❶ 🟦 پاسخ امیرالمومنین علیه السلام در نقد مطالب بالا را ببینید؛ ⚠️هشدار: 1⃣ نگرش های افراطی صوفیانه که اخیرا در موسسه جوانان آستان قدس به نام در حال گسترش میان جوانان است، ربطی به آموزهای اسلامی ندارد و جز اینکه جوانان را به آسیب های مختلف جسمی و روانی مبتلا کند و تعدادی بیمار روی دست خانواده و اجتماع بگذارد، ثمری نخواهد داشت. 2⃣خانواده های محترم نیز باید مراقب فرزندانشان باشند تا با عناوین فریبنده ای چون عشق و محبت خدا در نیفتند؛ چرا که استفاده از الفاظ زیبا یکی از روش های متداول صوفیه برای جذب جوانان به فرقه خود بوده است و امام هادی علیه السلام در حدیثی به آن تذکر داده اند: 🔻صوفیان در گفتگو با مردم، از دَم می زنند و عشق خدا را بر آنها دیکته می کنند و با طنابِ {پوسیده} خود، مردم را در چاه (گمراهی) می اندازند..." [سند] ------------- ❶ عشق خدا، چرا و چگونه؟ ص۱۵۳ 🆔 @safiresheytan🕸
🌠 🖌 3⃣ 🐋 🔞 قرائت صوفیانه و عرفانی از عشق خدا آسیب های بیشماری دارد و فقط به بیمار ساختن جوانان ختم نمی شود بلکه در برخی مراحل سالک را به کام مرگ می کشاند؛ 🔹از نمونه ها تاریخی فتح بن علی الموصلی از مشایخ بزرگ صوفیه است که در سال ۲۲۰ قمری در روز عید قربان خودکشی کرد!! ❶ وی نه تنها از جانب صوفیان مذمت نشد بلکه لقب گرفت. 🔸امروزه نیز جریان عرفانی موسوم به علامه تهرانی، به جوانان جویای معنویت چنین القا می کند که گاهی برای وصال به محبت واقعی خدا می بایست به دستور استاد و بدون هیچ اضطراب و تزلزلی زندیگشان را آتش بزنند و یا حتی خود کشی کنند!! چرا که رسیدن به محبت واقعی و چشیدن طعم شیرین ایمان، مشروط به پیروی بی چون و چرا از دستورات استاد و قطب است.❷ [سند] ⚠️متاسفانه الگوی تربیتی جوانان در موسسه جوانان آستان قدس امروزه به دست این جریان انحرافی افتاده و خدا می داند به نام و نام مقدس علی بن موسی الرضا علیه السلام در آینده چه آسیب هایی جان و ایمان جوانان این مرز و بوم را تهدید خواهد کرد. -------------- ❶ن ک؛ طبقات الصوفية، خواجه عبدالله انصارى، ص ۸۲ ❷ن ک؛ نور مجرد،صادق تهرانی، ج۱، ص۵۵۴ 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌠 🖌 4⃣ ⚠️یکی از دیگر از آموزهای انحرافی عرفانی، ضدیّت عشق خدا با دوست داشتن دیگران است. در این نگاه، داشتن هر گونه دغدغه و تصمیم و علاقه مرتبط به زندگی روزمره خود و اطرافیان، حبّ غیر خدا و از اضداد عشق خدا به شمار می آید که باید از دل بیرون ریخت.[نمونه] این باور عرفانی و صوفیانه در کتاب عشق خدا تحت عنوان "تمرکز" به جوانان آموزش داده می شود؛ 🔻نویسنده اظهار می دارد شرط چشیدن حبّ خدا تمرکز بر محبت خداست. سپس با تفسیری عرفانی و غلو آمیز از تمرکز، هرگونه اهتمام به خانواده و تصمیم مرتبط به شغل آینده را بر خلاف تمرکز بر محبت خدا معرفی می کند؛ 💬وقتی عشق و محبت خدا بیاید اولین اثر آن این است که انسان را بر روی نقطه خاصی متمرکز می کند؛ ما وقتی به قلبمان مراجعه می‌کنیم ممکن است ده‌ها و صدها دغدغه داشته باشیم. یک گوشه قلبمان همّ و غم زن و فرزند است و در گوشه دیگر فکر کسب و کار در دلمان نیت‌ها و تصمیم‌ها و همت‌های مختلف داریم اگر کسی بخواهد واقعا عاشق خدا باشد باید سایر محبت ها را از دل بیرون بریزد و تنها محبت خدا را در دل نگه دارد. یا من لا حبیب الا هو (ص۱۴۰) 🔻مولف در بخشی دیگر از کتاب تحت عنوان اخلاص، به ارائه تصویری غلو آمیز و مبهم از اخلاص می پردازد، و انجام کارهای خیر به انگیزه رشد معنوی و کسب منافع اخروی را نیز از مصادیق کار برای غیر خدا و خلاف عشق خدا بر شمرده و آن را کاسبی آخرت و طمع کاری می نامد. 💬اخلاص یعنی انسان کار را برای خداوند متعال انجام دهد نه برای غیر خدا ...بخشی از غیر خدا، مردم هستند که رهایی از چنگ آنها سخت است اما خیلی دشوار نیست. بخش دیگری از غیر خدا خود انسان است. اخلاص یعنی ... کار را نه تنها برای مردم بلکه برای خودت هم انجام نده! بدون استثنا، هنگامی که کار خیری انجام داده و عبادت و اطاعت می‌کنیم یا زحمت کشیده و ایثار می‌کنیم یا به مسجد و هیئت و زیارت می‌رویم وقتی نهایت کار را با دقت می‌شکافیم، می‌بینیم حتی اگر حرف و حدیث مردم برای ما اهمیت نداشته باشد در نهایت کار را برای خودمان انجام داده‌ایم یعنی کار را انجام می‌دهیم چون احساس می‌کنیم با انجام دادن این کار بالا می‌رویم و رشد می‌کنیم... ❌اگر به ما بگویند فلان کار را اگر انجام دهی هیچ نفعی برای دنیا و آخرتت ندارد اصلاً از جایمان تکان نمی‌خوریم چرا چون ما دنبال کاسبی برای خودمان هستیم.😳 اهل دنیا، دنبال کاسبی دنیایی هستند و کسانی که عاقل‌ترند دنبال کاسبی اخروی ولی باز هم قصد کاسبی دارند. خداوند متعال هم می‌گوید تو دنبال کاسبی هستی دنبال من نیستی... این مساله مهمی است که ما هر چه کار انجام می دهیم در نهایت می بینیم برای خودمان انجام داده ایم یعنی چون احساس می‌کنیم انجام دادن کار برای خدا خیلی فضیلت دارد پس تلاش می‌کنیم برای خدا کار کنیم تا به فضیلتی برسیم.(ص۴۵_۴۷) 🔻 تفسیر عرفانی از تمرکز بر حب خدا در مواردی به تفکرات افراطی وهابیت نیز نزدیک می شود و اشک ریختن از روی محبت برای ائمه اطهار را اشک برای غیر خدا تلقی می کند. نویسنده کتاب عشق خدا در پاسخ به اینکه چرا باید عاشق خدا شد می نویسد: 💬مردم دنیا که عموماً به دنبال مال و شهرت و مقام و لذت‌های دنیوی هستند.عموم متدینین هم که به دنبال آخرت هستند، در واقع به دنبال رسیدن به نعمت‌های بهشت و یا فرار از عذاب‌های جهنم می‌باشند. حداکثر این است که قلبشان را به قلب ائمه علیهم السلام متصل کرده و یک رابطه عاطفی و همراه با محبت اهل بیت علیهم السلام و حجت خدا علیه السلام قلبشان به سوی آن حضرت پر کشیده و اشکشان سرازیر می‌شود اما واقعیت امر این است که در بین ما کمتر کسی پیدا می‌شود که برای خدا و به عشق او اشک بریزد و در فراق خداوند متعال بسوزد و گریه کند اصلاً وقتی از فراق خداوند صحبت می‌شود می‌گوییم مگر خدا هم فراق دارد مگر خدا کجاست که بخواهیم در فراق او بسوزیم؟ ما تصوری از وصال خدا و احساس دردی از فراق خدا نداشته و اشک و ناله و زاری از دوری خدا و محبت نسبت به او نداریم.(ص۱۱و۱۲) ✅ نگاهی کوتاه به ادعیه و زیارات به ما می آموزد علاقه به سعادت خود و خانواده، و نیز محبت به ائمه اطهار و اعمال خیر با عشق خدا در تضاد نیست بلکه مقصود از محبت به خدا چیزی جز محبت به اینها نیست. 🔅اَسْئَلُکَ حُبَّکَ وَحُبَّ مَنْ یُحِبُّکَ وَحُبَّ کُلِّ عَمَلٍ یُوصِلُنى‏ اِلى‏ قُرْبِکَ ( مناجات محبین) 🔅لا حبیبَ الا هو و اهلُه (زیارت آل یس) 🔅مَن احبّکم فقد احبّ الله (زیارت جامعه کبیره) 🆔 @safiresheytan🕸
🌠 ⚠️موسسه جوانان آستان قدس با بی توجهی به انحرافات گسترده کتاب عشق خدا، برنامه اعتکاف رمضان امسال(۱۶ تا ۱۸ فروردین ۱۴۰۳) را به محوریت این کتاب در ۸ استان برگزار نموده است. متاسفانه در سالهای اخیر موسسه جوانان آستان قدس به مرکز نشر آثار محمد حسن وکیلی تبدیل شده است. [ببینید] 🛑گویا در تمام کشور فقط جناب وکیلی برای جوانان حرفی برای گفتن دارد که موسسه جوانان اینقدر مصرّ بر این شخصیت می باشد. 🤔به راستی چرا موسسه جوانان آستان قدس برای تربیت نسل جوان از آثار و شیوه استاد علی صفایی حائری که در تربیت اسلامی نیز صاحب سبک بودند، استفاده نمی کند وبا طرح مباحث پیچیده اختلافی برای نوجوانان آنان را به جریانات انحرافی سوق می دهد. ☎️شما عزیزان می توانید مراتب اعتراض خود از این رویکرد موسسه جوانان را با شماره ملی ۱۳۸ آستان قدس رضوی در میان بگذارید. 🆔 @safiresheytan🕸
49.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تاملی بر ویژه برنامه تبلیغاتی و سفارشی سالگرد هاشم حداد قطب فرقه لاله زاری ✴️این برنامه هرچند که با پول هنگفت ساخته شده و خواسته با سخنان بی مدرک و کرامات ساختگی و مضحک حداد را به عرش اعلا ببرد،ناخواسته برخی انحرافات این جریان را هم نشان داده است. در این برنامه با تاکید بر دوگانگی عشق خدا و عشق ائمه، اصلی ترین امتیاز حداد را عشق خدا معرفی می کند. برای تاثیر گذاری بیشتر بر مخاطب نیز متنی احساسی به مجری داده شده که از آن روخوانی کند. اهل آخرت از عشق ائمه میگن اما حداد از عشق خدا میگفت 🔥صادق تهرانی: حداد کوه آتش بود. اگر از ۲متر بیشتر به او نزدیک می شدی آتیش میگرفتی. عشق به ائمه، عشق خدا نیست؛ برید دنبال خود خود خدا 😳حداد مثل سنّی های متعصب (وهّابی) از توحید تنزل نمی کرد❗️ حداد دنبال خودِ خودِ خدا بود اما شما برای گرفتن حاجت برید دنبال خود حداد! هر جای عالم که باشید و حداد را صدا بزنید دستگیری میکنه، حتی اگر اهل معصیت باشید 🥩شاگرد حداد: حداد عاشق خدا بود چون توی حمام دیدم سینه اش مثل گوشتی که تا حد سوختگی روی اجاق باشه، قرمز شده بود.😂(دلشده ص۱۸) 🕊کبوتر های حرم امام حسین و حضرت عباس میرفتن خانه حداد، بعد مرگش آدرس خانه جدید حداد رو یاد گرفتن و دیگه بعد از اون می رفتن پیش قبرش ♨️جهت اطلاع: کفتر چاهی همه جا هستن، کلیسا و مسجد نداره، خیلی هم شبیه هم اند. ✅ حداد آهنگر بود و تحصیلات علمی نداشت 💠کلام پایانی مجری برای بیعت با قطب جریان لاله زاری: 🖐دست هاشم حداد از لامکان به سمت تو دراز شده، دستت را در دستش می گذاری؟ پاسخ بینندگان: نَ داداش شرمنده😁 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦 🌸 ⚫️ ۲۷ رمضان سالروز وفات علامه محمد باقر مجلسی (اعلی اللّه مقامه الشّریف) ❇️سخنان ارزشمند مقام معظم رهبری راجع به شخصیت عظیم علامه مجلسی 🔻من علامه مجلسی را در طول تاریخ شیعه یکی از علما طراز اول می دانم.💯 🌟بیان های ذیل آیات و روایات او در بحارالانوار نشان می دهد این مرد فقیه، محقق، وارد[ متخصص] در امور عقلی و یک مرد بزرگ بودند که توفیق عظیم در کتابهای ماندگار به دست آورده است. کتابی مثل بحارالانوار مگر شوخی است؟ ❌دیدگاه مقام معظم رهبری را با سخنان اهانت آمیز وکیلی مقایسه کنید: 💥محمد حسن وکیلی: در بحار الانوار جايی را پيدا كنيد كه مجلسی ثانی از خودش حرف پخته ای در شرح روايتی گفته باشد[سند][اهانت به دیگر علما]😳 📌کتاب "لمعات" دربردارنده دیدگاه علامه مجلسی در ردّ تصوف را اینجا ببینید. 🆔 @safiresheytan🕸
🌠 📛نگاه تحقیر آمیز جناب وکیلی به علامه مجلسی حتی در بخش کتابنامه "کتب بی نهایت شو" که توسط موسسه جوانان آستان قدس رضوی چاپ گردیده است، قابل مشاهده است. 🔹در بخش منابع که نام کتب و نویسندگان در آن ذکر می شود، هرگز از عنوان علامه برای علامه مجلسی استفاده نشده است. ولی در تمام مواردی که قرار بوده از محمد حسین تهرانی نام برده شود، از ذکر پیشوند "علامه" و پسوند "حسینی" غفلت نشده است. 🔸این درحالی است که لقب علامه برای محمد حسین تهرانی مستند به یک خواب و رویا است[سند] و شهرت علامه مجلسی با این عنوان سابقه ای دیرینه دارد. ♦️وکیلی پیش از این نیز خود را آیه الله می نامید[سند] و آیه الله سیدان را حجه الاسلام خطاب می کرد.[سند] مادر او نیز در زمانی که عضو سازمان مجاهدین خلق بود، ایراد موذیانه ای از این جنس به آیه الله خامنه ای می گرفت و ایشان را فاقد صلاحیت عنوان آیه اللهی می دانست.[سند] 🆔 @safiresheytan🕸
🌠 🖌 5⃣ 📺(تلویزیون) منزلتان را دور بیاندازید چون با عشق خدا ناسازگار است. ❌این راهکاری است که کتاب عشق خدا، بر اساس تعالیم افراطی صوفیانه به دهه هشتادی ها آموزش می دهد تا را تجربه کنند. در جای جای کتاب شاهد هستیم که نویسنده میان علائق ساده انسان و عشق خدا ضدیت ایجاد می کند. یکی از اضدادِ عشق خدا، اشیاء و وسایل غیر ضروری درون منزل است. خانه عاشق خدا نباید غیر از وسائل ضروری چیزی داشته باشد. "مومن با دنیا کاملاً بیگانه شده و با دنیا هیچ انسی ندارد... فرض کنید وسیله‌ای می‌خرید که آن را خیلی دوست دارید گاهی دوست داشتن مقدمه رضای خداست یا خدا دوست دارد آن وسیله را داشته باشد و از آن استفاده کنید و امکان آنکه آن وسیله را کنار بگذارید نیست مثل بعضی از وسایل ضروری زندگی‌های امروزی مانند گاز و یخچال و امثال این‌ها در اینجا باید آن وسیله را نگه داریم ولی باید تلاش کنیم تا مدام نیت‌مان را تصحیح کنیم اما اگر چیزی را تهیه کردیم که مورد رضای خدا نیست و نداشتن آن هم به ما ضرر نمی‌رساند فورا باید آن را از وجودمان قیچی نماییم نگه داشتن آن وسیله و اینکه اجازه بدهیم محبت آن شی در دل ما ریشه بدواند موجب می‌شود این ریشه روز به روز محکم‌تر و محکم‌تر گردد".(ص۱۰۴) ✅جوابیه امام صادق را ببین زهد از نظر اسلام عدم دلبستگی است و ربطی به داشتن و یا نداشتن وسایل زندگی ندارد. [ببین] تهیه اسباب آسایش و راحتی خود و خانواده مورد تاکیدآیات و روایات است. در تامین نفقه (پوشاک، خوراک، مسکن و ...) نیز باید شئونات اجتماعی افراد مراعات گردد. 🆔 @safiresheytan🕸
🌠 🖌 6⃣ 📛علاقه به زن و بچه، علاقه به غیر خداست،عاشقان الهی زیاد برای خانواده شان خرج نمی کنند ✴️در کتاب عشق خدا به جوانان چنین القا می شود که علاقه به خانواده و هزینه کردن برای زن و فرزند با عشق خدا در تضاد است. عارفی که دیوانه عشق خدا باشد، کمتر برای زن و بچه اش خرج می کند. 💬"دلیل اینکه مردم دنیا عاشقان الهی را دیوانه می‌دانند این است که آنها مثل ابناء دنیا دنبال خواب و خوراک نیستند. اموالشان را انفاق می‌کنند و دلبستگی به مال و منال دنیا ندارند. وقتی مردم دنیا از بیرون نگاه می‌کنند می‌گویند او دیوانه شده چون چیزی برای خودش نگه نمی‌دارد او باید با این پول بیشتر به خودش و خانواده‌اش رسیدگی کند. البته حق زن و فرزند واجب است و انسان تا جایی که تکلیف شرعی دارد باید این حق را ادا نماید ولی معمولاً انسان دوست دارد بیش از آن برای خانواده‌اش هزینه کند محبان الهی این کارها را انجام نمی‌دهند و مال دنیا را رها می‌کنند... ❌عشاق الهی از آن جایی که نمی‌خواهند به غیر خدا مشغول باشند و با غیر او کاری ندارند ناخواسته کارهایی انجام می‌دهند که با رفتارهای انسان‌های متعارف متفاوت است.(ص۱۵۱)" ✅پاسخ امام صادق علیه السلام را ببینید. ⚠️این سخنان نمایانگر گرایشات صوفی مآبانه نویسنده کتاب است. صوفیان محبت زن و فرزند را مانع بین خود و خداوند می دانستند. به باور آن ها مشغله ی ازدواج باعث می شود، که به حب خداوند متعال کوتاهی صورت گیرد فلذا نسبت به ازدواج و تشکیل خانواده کم علاقه بودند. 💚اما از منظر فرهنگ دینی علاقه به زن و بچه و خرج کردن برای آنها هیچ منافاتی با محبت و عشق به خدا ندارد. به فرمایش پیامبر اکرم صلى الله عليه و آله هر چه ايمان بنده به خدا بيشتر شود، عشق وعلاقه اش به همسرش نیز بیشتر مى شود.[سند] برترین انفاق هم نزد خدا، خرج کردن برای والدین، خود و خانواده است.[ببین] 🆔 @safiresheytan🕸