eitaa logo
|ثَـقَلَیــن| حدادیان
482 دنبال‌کننده
984 عکس
737 ویدیو
121 فایل
اهـداف کـانـال: 🔸انـتـشار مفـاهـیم و مـتـون دیـنـی 🔹 تحـلیل اخبـار و رویـداد هـا 🔹 انـتـشار اطـلاعـیه های مهـم شهـرستـان 🔸تقویت اتـحاد بیـن نیـروهـای ارزشـی و انـقلابـی [محمـدرضـا حــدادیـان]
مشاهده در ایتا
دانلود
22.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻زمزمه (مست تولای توام یا علی) مسجد خاتم الانبیا صلی الله علیه و آله ┏━━ °°°°•🖌•°°°° ━━┓ @sagalein_hadadian ┗━━ °°°°•🖌•°°°° ━━┛
مدح مولا.m4a
1.64M
سپاه پلک‌هایش چند لشکر را تکان می داد علی با خطبه خوانی قلب منبر را تکان می داد..... ┏━━ °°°°•🖌•°°°° ━━┓ @sagalein_hadadian ┗━━ °°°°•🖌•°°°° ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ویژگیهای ممتاز و منحصر بفرد امیر المومنین ع.m4a
8.07M
✍ ۱۲ ویژگی ممتاز حضرت علی ع معرفت به امام در ۸ دقیقه سخنران حدادیان ┏━━ °°°°•🖌•°°°° ━━┓ @sagalein_hadadian ┗━━ °°°°•🖌•°°°° ━━┛
✍پاسخ سوالات اعتقادی کاربران ┏━━ °°°°•🖌•°°°° ━━┓ @sagalein_hadadian ┗━━ °°°°•🖌•°°°° ━━┛
┏━━ °°°°•🖌•°°°° ━━┓ @sagalein_hadadian ┗━━ °°°°•🖌•°°°° ━━┛
✅ فرمان صادر شد! ✅ جهاد تبیین را جدی بگیریم. ┏━━ °°°°•🖌•°°°° ━━┓ @sagalein_hadadian ┗━━ °°°°•🖌•°°°° ━━┛
♨️ پر واضحه که اگر مردم پشتیبان کشورشون نباشن، دشمن طمع می کنه به وطن و خاکشون ▫️پ ن: آخر عاقبت رای بی رای ـــــــــــــــــــــــ 🚨پایگاه خبری 💠 @passdar ┏━━ °°°°•🖌•°°°° ━━┓ @sagalein_hadadian ┗━━ °°°°•🖌•°°°° ━━┛
✍سوال کاربر آیا خمس به شیعیان بخشیده شده؟
|ثَـقَلَیــن| حدادیان
✍سوال کاربر آیا خمس به شیعیان بخشیده شده؟
✍پاسخ شبهه خلاصه متن پاسخ آیت الله مکارم شیرازی 🔻 پاسخ این سؤال تقریباً در تمام کتب فقه اسلامى آمده است. یک نگاه کوتاه به کتب فقهى نشان مى دهد که این موضوع کاملاً مورد توجّه فقها بوده، و از آن پاسخ گفته اند. روایاتى که موجب این توهّم شده است پنج دسته است: اوّل- روایاتى است که درباره غنائم جنگى و اسیران جنگى وارد شده و زنانى که جزء بردگان بودند و به عنوان کنیز به دست افراد مى افتادند و آنها با این زنان ازدواج مى کردند و صاحب فرزند مى شدند. مى دانیم اگر جهاد به اذن امام نبوده باشد تمام غنائم جنگى که به دست مى آید مربوط به بیت المال است و باید به اجازه امام مصرف شود و حتّى اگر به اذن امام بوده باشد خمس به آن تعلّق مى گیرد و در صورت نپرداختن خمس آن، تصرّف در آنها حرام است. بنابراین، اگر کسى توجّه به این حکم داشته باشد فرزندى که از چنان زنى براى او متولّد مى شود فرزند نامشروع خواهد بود، لذا امامان اهل بیت(علیهم السلام) این قسمت از خمس را که مربوط به چنین زنانى بوده به شیعیان بخشیدند تا فرزندان آنها همگى حلال باشند. افراد لجوج و کم سواد بدون توجّه و دقّت در مضمون آنها و بدون توجّه به فتاواى صریح فقها خواسته اند آنها را دلیل بر تحلیل خمس بطور مطلق قلمداد کنند.  دوم- احادیثى است که دلیل بر تحلیل خمس در زمان خاص و معیّنى است، زیرا همانطور که سابقاً هم اشاره کردیم پیامبر و امامان به عنوان رئیس حکومت اسلامى حق داشتند که این مالیات اسلامى را در شرائط خاصّى که مصلحت مسلمانان اقتضا مى کرده، به مردم ببخشند. همانطور که گاهى در شرائط سخت و سنگین ایجاب مى کرده است که مالیات فوق العاده دیگرى موقّتاً و بطور محدود بر آن بیفزایند، اینها از اختیارات حکومت اسلامى است که با در نظر گرفتن وضع مردم مسلمان مى تواند بطور موقّت از آن صرفنظر کند. همه این احادیث مربوط به معاف شدن جمعى از مسلمانان است و به هیچ وجه دلیل بر معافیّت عمومى نخواهد بود. گواه زنده و دلیل روشن بر این مسئله این است که عدّه اى دیگر از امامان و یا شخص امام صادق(علیه السلام) و امام باقر(علیه السلام) در شرایط دیگرى که شیعیان توانائى بر پرداخت این مالیات اسلامى داشتند، با شدیدترین لحنى از آنها مطالبه نموده و آنان را موظّف به انجام این وظیفه اسلامى کرده اند. سوم- آنچه مربوط به شخص معیّنى بوده است، یعنى شخص خاصّى، خدمت امام(علیه السلام) رسیده و امام با در نظر گرفتن وضع حال او، وى را از خمس معاف کرده است. نمونه این موضوع، حدیث 13، باب 1 - از ابواب انفال - است (جلد 6 وسائل الشّیعه).  چهارم- روایاتى است که مضمون آن تحلیل است ولى با دقّت روشن مى شود که منظور از آن خمس نیست بلکه «انفال» مى باشد. مانند روایت 12، از باب 4، از انفال، که مرحوم صاحب وسائل آن را با سایر روایات تحلیل در یک باب ذکر کرده، ولى از ذیل روایت بخوبى استفاده مى شود که مربوط به اراضى انفال است. و لذا تمام تکیه این روایت روى مسأله اراضى است. و هم چنین روایت هفده این باب.  پنجم- روایاتى است که مخصوص به زمان و شخص معیّنى نمى باشد، و ظاهر آن تحلیل مطلق است، و آن سه روایت بیشتر نیست که ذیلاً آنها را مورد بررسى قرار مى دهیم. نخست روایتى است که «سالم بن مکرم» (ابو خدیجه) از امام صادق(علیه السلام) نقل مى کند که من حاضر بودم کسى به خدمت امام(علیه السلام) عرض کرد مى خواهم اجازه آمیزش جنسى با زنان به من بدهید، حضرت از سخن او وحشت کرد، کسى از حضّار عرض کرد منظور او این نیست که به نوامیس مردم تجاوز کند، بلکه منظورش کنیزى است که خریدارى کند (از غنائم و اموالى که خمس آن را نپرداخته اند) و یا همسرى که با آن ازدواج نماید، یا میراثى که به دست او مى آید، یا درآمد تجارت و یا چیزى که به او اهدا مى شود، امام(علیه السلام)فرمود اینها براى شیعیان ما همگى حلال است، اعم از کسانى که حاضرند و یا غایبند، آنهائى که مرده اند و یا زنده اند، و یا آنهائى که تا روز قیامت متولّد مى شوند براى همه حلال است. گرچه در متن حدیث صریحاً سخنى از خمس به میان نیامده ولى چیزى را که امام براى همه حلال فرموده اعم از مال التّجاره و غنائم جنگى و هدایا، لابد مالى است که خمس به آن تعلّق گرفته است. ولى باید توجّه داشت که اوّلاً، سند این حدیث ضعیف است، زیرا سالم بن مکرم که نام دیگر او ابوخدیجه است، در میان دانشمندان علم رجال شدیداً محلّ گفتگو است،به همین دلیل روى روایاتى که او به تنهایى نقل مى کند نمى توان تکیه کرد. ثانیاً، اگر کمى در سؤالى که از امام شده است دقّت کنیم، روشن خواهد شد که بحث در مجموع روایت درباره کنیزانى است که مشمول احکام خمس بوده اند و یا زنانى که مهر آنها را از مال التّجاره اى که خمس آن داده نشده پرداخته اند، و یا کنیز و زنى که با اموال اهدائى و میراثى که مورد تعلّق خمس بوده و خمس آن پرداخت نشده، در اختیار انسان قرار گرفته است.