💚اقرار به نعمتها و گناهان
حضرت امام محمد باقرعلیه السلام میفرمایند: خداوند متعال از مردم فقط دو چیز میخواهد، یکی اینکه اقرار کنند به نعمت تا خدای سبحان نعمتشان را زیاد کند و دیگر اینکه اقرار کنند به گناهشان تا خدای مهربان آنها را ببخشد
ادرس
(کافی/2/426)
اقرار به نعمت هم کار پیچیدهای نیست و احساس درونی نمیخواهد؛ همان نگاه و توجه به نعمت کافی است.
در روایات برای اینکه توجهِ ما به نعمتهای خدای مهربان عمیقتر شود، راهکارهایی یاد دادهاند که در واقع، تکنیکهای تقویت توجّه است.
مثلاً اینکه: وقتی انسان به یاد نعمتی افتاد، بهخاطر شکر خداوند بخشنده را سجده کند
ادرس
(کافی/2/98)
اینکار در تقویت توجّه انسان، مؤثر است.
شکر بالاتر از صبر است
ادرس
(امالی صدوق/613)
وقتی به تو خوش گذشته است و از تهِ قلب میگویی «خدایا شکر»؛ این قیمتش بالاتر از صبر در بلاست!
خداوند متعال خوشحال میشوند بندهاش از نعمتها استفاده کند، لذّت ببرد و از او تشکر کند.اگر همیشه به نعمات نگاه کنیم، نعماتمان زیاد میشود و حالمان هم همیشه خوب خواهد بود. منتها اگر میخواهی تمرین کنی که زیاد به یاد نعمتهای خداوند عزوجل بیافتی، باید به یک چیزهایی هم توجه نکنی؛ مثلاً به چیزهایی که خداوند مهربان به دیگران داده، زیاد نگاه نکن (زیاد نگاه نکردن از مقولۀ کنترل ذهن است)
حضرت امامصادق علیه السلام میفرمایند: کسی که زیاد به نعمتهایی که خداوند متعال به دیگران داده نگاه کند، اندوهش طولانی میشود و هیچ وقت ناراحتیاش برطرف نمیشود، نعمتهایی را که خدا به خودش داده است، کوچک تلقّی میکند لذا شکرش برای خدا کم خواهد شد. پس همیشه نگاه کن به کسی که کمتر از توست،ولی در عبادات برعکس نگاه کن به کسی که از تو بیشتر عبادت میکند تا اعمال عبادی تو در نظرت کم جلوه کند اینطوری بهتر میتوانی شاکر نعمتهای خداوند عزیز باشی و مستحق زیادکردن نعمت میشوی
ادرس
اصولستهعشر /209
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
@saghalyn
💚مى خواهم در حال روزه از دنيا بروم
نفيسه همسر اسحاق بن جعفر الصادق
محدّث قمى"ره" در سفينة البحار مى نويسد:
"هِىَ السَّيِّدَةُ الْجَليلَةُ الَّتى وَرَدْت رِواياتٌ فى مَدْحِها".
او زنى صاحب جلالت و فضيلت است كه در مدحش روايات زيادى وارد شده است،
او دختر حسن بن زيد بن الحسن المجتبى عليهم السلام است، وقتى كه اين عليا مخدّره در مصر وفات نمود، همسرش اسحاق مؤتمن فرزند حضرت صادق ع تصميم گرفت او را به مدينه برده تا در قبرستان بقيع دفن نمايد،
مردم مصر با اصرار زياد خواهش كردند و مال زيادى به اسحاق دادند كه نفيسه خاتون را در مصر دفن كن، تا مردم مصر به وجود نفيسه تبّرك جويند و كسب رحمت و بركت نمايند، جناب اسحاق راضى نشد و قبول نكرد، آن شب در خواب پيامبر ص را ديد كه حضرت فرمود:
"يا اسحاق لا تعارض اهل مصر فى نفيسة فانّ الرّحمة تتنزّل عليهم ببركتها"
"اى اسحاق معارض اهل مصر نشو، در حق نفيسه، (يعنى بپذير خواسته هاى مردم مصر را) به حقيقت به بركت وجود نفيسه رحمت در مردم مصر نازل مى گردد."
مرحوم محدّث قمى(قدس سره) به دنباله جريان مى نويسد:
حكايت شده از شعرانى، به اينكه شيخ ابوالمواهب شاذلى "كه از بزرگان علم و عمل بود" خواب ديد پيامبر را، كه حضرت فرمود:
يا محمّد "شاذلى":
"اذا كان لك الى الله حاجة فانذر لنفيسة الطّاهرة و لو بدرهم يقضى الله تعالى حاجتك".
حضرت فرمود: اى محمد "ابوالمواهب شاذلى" اگر براى تو حاجتى بوده باشد، سپس نذر كن براى نفيسه طاهره، اگر چه با يك درهم باشد، خداوند حاجتت را برآورده خواهد نمود.
سپس محدث قمى مى نويسد: در كتاب اسعاف الراغبين است، كه جناب نفيسه خاتون قبرش را با دست مباركش حفر نمود، و در ميان قبر وارد مى شد، مى خواند، و در داخل قبر شش هزار ختم قرآن كرد، و اين عليا مخدّره در مصر در ماه مبارك رمضان سنه 208 هجرى، از دنيا رفت.
وقتى محتضر شد و حالت مرگ او فرا رسيد، روزه بود، او را الزام كردند و گفتند روزه خود را افطار كنيد، فرمود:
"واعجبا! انّى منذ ثلثين سنة اسأل الله تعالى ان القاه و انا صائمة افطر الان، هذا لا يكون، ثمّ فرئت سورة الانعام فلمّا وصلت الى قوله تعالى (لهم دار السّلام عند ربّهم) ماتت".
يعنى: من سى سال است از خداوند مى خواهم كه او را با روزه ملاقات نمايم، كه شما مى گوئيد الان افطار كنم، خير، اين كار شدنى نيست، خداوند دعايم را مستجاب نموده. سپس مشغول به قرائت سوره مباركه انعام شد، تا وقتى رسيد به آيه شريفه "لهم دارالسلام" براى آنان در نزد پروردگارشان دارالسلام "بهشت" است
. اين موقع روحش از قفس عاريت سينه به روح و ريحان بهشت و فردوس برين پرواز نمود.(1)
ادرس
پاورقى
(1) سفينة البحار، ج 2، ص 604.
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
@saghalyn
💚تفسیر ناقوس کلیسا از زبان مولا علی علیهالسلام
از حارث اعور نقل شده
راهبی که با تفسیر صدای ناقوس کلیسا مسلمان شد!؟
به سند معتبر از حارث اعور نقل شده است که
روزی با حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) به شهر حیره می رفتم که ناگاه به دیری رسیدیم که ترسایی در آنجا ناقوس می نواخت، پس حضرت فرمود: ای حارث؛ آیا می دانی این ناقوس چه می گوید؟!
عرض کردم: خدا و رسول خدا و پسر عمّ رسول خدا بهتر می دانند.
سپس حضرت علی (علیه السلام) بیان داشتند: مَثَل می زند برای دنیا و خرابی و بی وفایی آن و می گوید
: لا اله الا الله حَقاً حَقاً
صِدقاً صِدقاً
اِنَّ الدُّنیا قَد غَرَّتنا وَ شَغَلَتنا وَ استَهوَتنا،
یَابن الدُّنیا مَهلاً مَهلاً
یَابن الدُّنیا دَقّاً دَقّاً
یَابن الدُّنیا جَمعاً جَمعاً
تُفَنی الدُّنیا قَرناً قَرناً،
ما مِن یَومٍ یَمضی عَنا
اِلا اَوهی مِنا رُکناً،
قَد ضَیّعنا داراً تَبقی
وَ اَستَوطَنا داراً تَفنی
لَسنا نَدری ما قَرَّطنا فِیها اِلا لَو قَدمتنا؛
شهادت می دهم به یگانگی خداوند و حال آن که حق است،
راست است راست است،
بدرستی که دنیا ما را فریب داد
و مشغول کرد
و در رابطه با آخرت عقل ما را ضایع و نابود نمود
و ما را گمراه ساخت.
ای فرزند دنیا؛ پس انداز و به تأخیر انداز کارهای دنیوی را،
ای فرزند دنیا؛ هر روز کوبیده می شوید و در فشارید از مصیبت ها و تا چند یکدیگر را در فشار می گذارید برای بدست آوردن دنیا؟
و به زودی در هم شکسته خواهید شد.
ای فرزند دنیا؛ تا کی جمع می کنی اسباب و مال دنیا را؟
پس بدان دنیا از بین می برد مردم قرن را از پس قرنی دیگر،
هیچ روز نمی گذرد از عمر ما مگر آن که یک رکن از ارکان بدن ما ضعیف تر گردد،
به راستی که نابود کردیم خانه ی باقی را و وطن خود گردانیدیم خانه ی فانی را،
نمی دانیم که برای آن دنیا کوتاهی کردیم، مگر پس از اینکه می میریم.
پس حارث عرض کرد: یا امیرالمومنین؛ آیا نصاری می دانند که صدا و نوای ناقوس این معنی را بیان می دارد؟
حضرت فرمودند: اگر می دانستند، مطمئن باش مسیح را شریک خداوند نمی گردانیدند.
حارث می گوید: من روزی دیگر به نزد آن نصاری که در آن دیر بود رفتم و گفتم: تو را به حق مسیح این ناقوس را مجدد بنواز به آن ترتیبی که پیشتر می نواختی؛ پس چون شروع کرد به زدن هر مرتبه من یک فقره از آنچه حضرت علی (علیه السلام) فرموده بود می خواندم و بر نوای آن منطبق می گردید تا به پایان رسید، پس آن راهب گفت: به حق پیغمبر شما سوگندت می دهم تو را که بگویی چه کسی این را به تو آموزش داده و بیان نموده است؟
حارث عرض کرد: آن شخصی که دیروز با من همراه بود، او این را به من تعلیم داد.
راهب پرسید: آیا میان آن بزرگوار و پیغمبر شما خویشاوندی وجود دارد؟
حارث پاسخ داد: پسر عمّ اوست.
راهب پرسید: آیا این را از پیغمبر شنیده است؟
گفت: بلی.
پس آن دیرنشین مسلمان گردید و گفت: والله که من در تورات خوانده ام در آخر پیغمبران پیغمبری خواهد آمد که صدای ناقوس را تفسیر خواهد کرد و پیغمبر شما خاتم الانبیا می باشد و دینتان بر حق.
ادرس
۱- امالی شیخ صدوق: ۱۸۷٫
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
@saghalyn
💚احوال بعضی در آخرالزّمان ...
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
«...پس از من اقوامی خواهند آمد که غذاهای خوب و رنگارنگ میخورند و بر مرکب سوار میشوند،در حالی که خود را به آرایش ویژه زنان برای شوهر میآرایند و همچون زنان، جلوهگری میکنند و همانند شاهان ستمکار زندگی میکنند.آنان منافقان این امت در آخرالزمان هستند که شراب مینوشند و در پی بازی با دوشیزه گانند و بر مرکب شهوت سوار میشوند و نمازهای جماعت را ترک میگویند و با سهل انگاری،از نماز شامگاهان باز میمانند و در خوردن زیاده روی میکنند.»
ادرس
مکارم الاخلاق، صفحه ۴۴٨ و ۴۴٩
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
@saghalyn
💚آیا در حکومت حضرت مهدی علیهالسلام، تمام مردم اصلاح خواهند شد؟
مطابق برخی از روایات، اصلاحات حضرت مهدی علیهالسلام فراگیر بوده و شامل همه افراد روی زمین خواهد شد
از امام حسن مجتبی علیهالسلام نقل شده که فرمود: «خداوند در آخرالزمان مردی را برمیانگیزاند که کسی از منحرفان و فاسدان نمیماند مگر اینکه اصلاح گردد».[1]
امام باقر علیهالسلام میفرماید: «هنگامی که قائم ما قیام کند، دستش را بر سر بندگان خدا میگذاردو خِرَدهایشان را جمع کرده (تمرکز میبخشد و رشد میدهد) اخلاقشان را کامل میکند».[2]
رسول خدا به حضرت فاطمه علیهاالسلام میفرماید: «خداوند از نسل این دو (حسن و حسین علیهماالسلام) شخصی را برمیانگیزد که دژهای گمراهی را میگشاید و دلهای سیاه قفلخورده را تسخیر مینماید».[3]
ادرس
1. اثباتالهداة، ج3، ص524.
2. کافی، کلینی، ج1، ص25.
3. عقدالدور، ص152؛ اثباتالهداة، ج3، ص448.
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
@saghalyn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚عمل خوب شاید زیاد داشته باشیم ولی عمل خالص چقدر داریم عملی که فقط برای رضای خدا باشد
سخن تکاندهنده آیتالله بروجردی(ره) در واپسین روزهای حیات
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
@saghalyn
💚شبیه ترین انسانها به پیامبر (ص)
پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند:
ألا اُخْبِرُكُمْ بِاَشبَهِكُم بى؟ قَالوا: بَلى يا رَسولَ اللّه. قالَ: اَحسَنُكُم خُلقا وَ اَليَنُكُم كَنَفا وَ اَبَرُّكُم بِقَرَابَتِهِ وَ اَشَدُّكُم حُبّا لاِِخوانِهِ فى دينِهِ وَ اَصبَرُكُم عَلَى الحَقِّ وَ اَكظَمُكُم لِلغَيظِ وَ اَحسَنُكُم عَفْوا وَ اَشَدُّكُم مِن نَفْسِهِ اِنْصافا فِى الرِّضا وَ الْغَضَبِ.
آيا شما را از شبيه ترينتان به خودم با خبر نسازم؟ گفتند: بله اى رسول خدا! فرمودند:
هر كس خوش اخلاق تر
نرم خوتر
به خويشانش نيكوكارتر
نسبت به برادران دينى اش دوست دارتر
بر حق شكيباتر
خشم را فروبرنده تر
و با گذشت تر
و در خرسندى و خشم با انصاف تر باشد.
ادرس
كافى، ج ۲، ص ۲۴۰ ح ۳۵
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
@saghalyn
💚مسلمان شدنِ دختر مسیحی
💚امام حسین علیه السلام راضی نمیشه که شیعه اش مسیحی بشه
روزی شخصی مقداری طلا و جواهرات به نزد ایةالله بهبهانی که مشغول تحصیل به طلاب بودند میاره،. چون ایةالله بهبهانی درآن زمان از مراجعِ بزرگ شیعه بودند به ایشان می رسید طرف میگه آقا این جواهرات را هر طور صلاح میدانید استفاده کنید
آقا میفرمایند. تا من ندانم اینها از کجا آمده نمیتونم قبول کنم .اون شخص میگه آقا ماجرا طولانیه آقا میفرمایند مشکلی نیست بگو.
میگه من برای تجارت رفته بودم روسیه روزی چشمم به یک دخترِ مسیحی افتاد و شیفته. او شدم و تصمیم گرفتم تا به خواسگاری او برم
خانواده دختر گفتند ما به مسلمان دختر نمیدیم
اگر قصدِ ازدواج با دختر ما را داری فقط یک شرط دارد اینکه به دینِ مسیحیت در آیی
من برگشتم چندروز با خودم کلنجار رفتم تا بلکه بتونم اون دختر را فراموش کنم اما هر کار کردم نشد .
خلاصه تصمیم گرفتم قبول کنم به نزدِ خانواده دختر رفتم گفتم شرط را میپذیرم آنها مرا به کلیسا بردند وطیّ مراسمی مرا مسیحی کردند .وبعد با آن دختر ازدواج کردم و در همان روسیه که خانه ای داشتم باهم مشغولً زندگی شدیم .چند ماهی از زندگی ما گذشت ومن خودم را قانع کردم که دیگه مسیحی شده ام .
یک روز بدون نگاه کردن به تاریخ دیدم در غروبی حاله ای از غم واندوه مرا فرا گرفته است به تاریخ مراجعه کردم فهمیدم در ماه محرم وروزِ قبل از تاسوعا هستیم ناخوداگاه اشک ازچشمانم جاری شد بطوریکه همسرم متوجه شد.همسرم گفت چه شده چرا گریه میکنی گفتم چیزی نیست دلم تنگ شده خلاصه اوراقاتع کردم .
ادامه دارد....
ادامه داستان
روزِ بعد که تاسوعا بود همان حالت برایم پیش آمد چنان غم مرا فرا گرفت گویا تمامِ غم های دنیا بر من مستولی شد'
یادِ امام حسین افتادم واینکه در چنین روزهایی در ایران عزاداری میکردیم وبه هیئتها میرفتیم چنان گریه کردم که اینبار همسرم من را رها نکرد و اصرار کرد که باید علت گریه هایت را توضیح دهی .
خلاصه با اصرار او گفتم ماجرا را برایت میگویم اما باید قول بدی که بینِ خودمان بماند او هم پذیرفت
شروع کردم قصه را برای او گفتم واو هم سراپا گوش میداد.
گفتم
ما در دینمان ۱۲ پیشوا و امام داریم که یکی از آنها یعنی امامِ سوم ما نامش حسین است واو نواسه پیامبرِ دینِ ماست در چنین ایامی در گذشته عده ای نامرد او را با تعدادی از یارانش بین دو نهر شهید کردندو بقیه اهل بیت اورا به اسارت بردند
لذا ما در سالگرد این ایام هر ساله مراسم عزاداری و سینه زنی و روضه خوانی داریم مراسمی با شکوه
همسرم گفت بیشتر از این آقا تعریف کن وقتی نام او را بردی تمام بدنم شروع به لرزه افتاد
شروع کردم برای او مقداری از امام حسین و واقعه کربلا گفتم
همسرم گفت با وجود چنین دینی و چنین پیشوایانی چرا حاضر شدی مسیحی شوی ؟گفتم بخاطرِ رسیدنِ به تو
بعد او گفت من هم دوست دارم مسلمان شوم لذا اول خودم استغفار کردم و برگشتم و بعد به او شهادتین را یاد دادم و او هم مسلمان شد منتهی کسی نمی دانست.
سپس به او گفتم حال که مسلمان شده ای بیا بنشین تا برایت مصیبت و روضه بخوانم
برای او مصیبت میخواندم و هردو گریه میکردیم همسرم انقدر گریه کرد و لرزید تا مریض شد و چند روزی در بسترِ بیماری افتاد
ادامه دارد
ادامه داستان
هرچه پزشک بر بالین همسرم آوردیم خوب نشد سپس در همان بستر از دنیا رفت
به خانواده او خبر دادم امدند واو را در قبرستانِ مسیحیان دفن کردند
او دربسترِ بیماری به من گفت اگر من مردم اگر توانستی مرا به کربلا ببر و آنجا دفن کن
من که نمی توانستم ماجرای مسلمان شدنِ اورا باخانواده اش بگویم لذا او را دفن کردند
روز بعد رفتم به قبرستان تا شاید بتوانم جنازه او را در بیارم وانتقال بدم به کربلا اما وقتی قبر را شکافتم دیدم داخل قبر بجای همسرم مردی با هیکلی درشت دفن شده است قبر را پوشاندم و برگشتم منزل و خوابم برد
در عالم خواب امام حسین را دیدم فرمودند تو فکر کردی که ما زائرمان را در این مکانِ دور ودر این قبرستان رها میکنیم خیر ما جنازه همسرت را به کربلا بردیم و در فلان رواق کنار فلان دیوار دفن کردیم
من از خواب پریدم وسریع به کربلا امدم و نزد علماء رفتم و ماجرا را تعریف کردم وادرسی را که امام در خواب به من گفتن را دقیق برای آنها گفتم
خلاصه آنها پس از اجازه برای نبش قبر همان قبر را که قبر یکی از پولدارها شهر بود را پیدا کردند و نبش کردند با کمال تعجب از همگان دیدیم بجای آن مرد همسرم داخلِ قبر است من از هوش رفتم مرا بهوش آوردند
عرض کردم آقا این ماجرای من و این جواهراتِ همسرم برای خودش خیرات کنید آقا اشک ریختند و طلاها را پذیرفتند و بین فقرا تقسیم کردند
ادرس
اسرار حُسن عاقبت و سوء عاقبت
اثر میرزا حسن ابو ترابی
ج۲ ص ۱۲۶
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
@saghalyn
💚5 نفرے ڪه شیطان را بیچاره ڪردهاند
💚مام_صادق (؏) فرمود:
شیطان گفته است؛ پنج نفر مرا بیچاره ساخته اند و سایر مردم در قدرت و اختیار من هستند؛
➊ڪسے که از روی نیت صادق و درست به خدا پناه ببرد و در تمام ڪارها توڪل به او ڪند.
➋ ڪسے که در شبانه روز بسیار تسبیح خدا گوید.
➌ ڪسے که هرچه برای خویشتن مےپسندد برای برادر مؤمن خود نیز بپسندد.
➍ ڪسے که به هنگام رسیدن مصیبت به او، ناله و فریاد نزند.
➎و ڪسے که به آنچه خدا قسمت او ڪرده راضے باشد و برای رزق و روزیش غم و غصه نخورد.
ادرس
جامع احادیث شیعه، ج14
بحارالانوار، ج63
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
@saghalyn
💚فاطمه زهرا (عليها السلام) الگوى برتر زن مسلمان
عصمت حضرت زهرا (عليها السلام)
علامه امينى در توضيح روايتی که گفته شد، پس از بيان مدارك مختلف از كتب اهل سنت براى اثبات متبحر بودن آن مىفرمايد: ... اين مطلب كاشف از آن است كه حضرت فاطمه (عليها السلام) جز از آنچه خوشنودى پروردگار را در بردارد، خوشنود نمىشود و جز از آنچه موجب خشم الهى است، خشمگين نمىشود، حتى اگر از امر مباحى خوشنود شود و يا به خشم آيد، حتماً يك جهت شرعى در كنار آن موجود است كه با در نظرگرفتن آن جهت آن امر مباح راجح شده و يا از مكروهات مىشود و در هیچیک از موارد، خوشنودى و خشم آن حضرت، جنبه شخصى و خودخواهى يا هوى و هوس وجود ندارد كه اين معناى عصمت است
ادرس
(صدوق، 1417 ق، 467)؛
به همين دليل حضرت فاطمه (عليها السلام) بهترين الگوى زن مسلمان است؛ زيرا فطرت انسان جوياى الگويى است كه در سراسر زندگى خود كمترين خطا را دارد؛ چون ايشان تنها زنى است كه مقام عصمت دارد و شايستهترين اسوه است.
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
@saghalyn
💚علائم آخرالزمان
شهوت گرایی و لذتجویی "همّ و غم مردم (در آخرالزّمان) به سیر کردن شکم و رسیدگی به شهوتشان خلاصه می شود، دیگر اهمیّت نمی دهند که آنچه می خورند حلال است یا حرام؟ و اینکه آیا راه اطفای غرایزشان مشروع است یا نامشروع؟!
ادرس
اصول کافی، ج8، ص42
زنان در آن زمان، بی حجاب و برهنه و خودنما خواهند شد. آنان در فتنه ها داخل، به شهوت ها علاقه مند و با سرعت به سوی لذّت ها روی می آورند. خواهی دید که زنان با زنان ازدواج می کنند. درآمد زنان از راه خودفروشی و بزهکاری تأمین می گردد. آنان حرام های الهی را حلال می شمارند و بدین سان در جهنّم وارد و در آن جاودان می گردند.
مرگ های ناگهانی
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود : « قیامت برپا نمی گردد ، تا این که مرگ سفید ظاهر شود . گفتند : ای رسول خدا ! مرگ سفید چیست ؟ فرمود : مرگ ناگهانی »
ادرس
الفائق ، جلد 1 ،ص141
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
@saghalyn
💚دسته بندی انسانها در نزد شیطان
روزى شيطان در مقابل حضرت يحيى عليه السلام آشكار شد و به وى عرض كرد، مى خواهم تو را نصیحت كنم.
حضرت يحيى فرمود: من به نصيحت تو تمايل ندارم، ولى از وضع و طبقات مردم مرا اطلاعى بده.
شيطان گفت: بنى آدم ازنظر ما به سه دسته تقسيم مى شوند؛
1. عده اى كه مانند شما معصومند، چون از آنها مأيوس هستيم از دستشان راحتيم، مى دانيم نيرنگ و حيله هاى ما در آنها اثر نمى گذارد.
2. دسته اى هم بر عكس در پيش ما شبيه توپى هستند كه در دست بچه هاى شماست. به هر طرف بخواهيم آنها رامى بريم، كاملا در اختيار ما هستند.
3. طايفه سوم براى ما از هر دو دسته قبل رنج و ناراحتى بيشترى دارند. يكى از ايشان را در نظر مى گيريم، تلاش زياد مى كنيم تا او را فريب دهيم همين كه فريب خورد و قدمى به ميل ما برداشت، يك مرتبه متذكر مى شود و از كرده خود پشيمان مى گردد. روى به توبه و استغفار مى آورد، هر چه رنج براى او كشيده ايم از بين مى برد. باز براى مرتبه دوم در صدد اغوا و گمراهيش بر مى آييم، اين بار نيز پس از آن كه او را به گناه مى كشيم، فورا متوجه شده، توبه مى كند.
نه از او مأيوس هستيم و نه مى توانيم مراد خود را از چنين شخصى بگيريم. پيوسته براى فريب اين دسته در زحمت و رنج هستيم.
ادرس
پند تاريخ ،ج 4،ص 230
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
@saghalyn
💚شادى مؤمن
چه طور تخمه کدو براى بعضى ها خوشمزه است. براى بعضى هم «سبحان اللّه» گفتن، شیرین است. امام مى گوید: «مناجات یک شیرینى دارد. خدایا آن شیرینى را به من بچشان»؛ «الَهی أذِقْنِی حَلاوَةَ ذِکْرک». شادى خوب آن است که آدم آخرتش را تأمین کرده باشد. در این دنیا، خانه اش کاهگل بوده و آپارتمان شده است. دوچرخه اش به ماشین تبدیل شده است. مثلًا اگر عباى من نخى باشد. حالا پشمی شده. نخ، از پنبه است و پشم براى شتر است. نخ و پشم شرف نیست. حتى مدرک هم ارزش ندارد.
امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «فَلْیکنْ سُرُورُک بِمَا نِلْتَ مِنْ آخِرَتِک» (نهج البلاغه، نامه 22)؛ «کاری کن که شادی تو برای رسیدن به آخرت باشد». اگر خواستى شاد بشوى، ببین چه قدر آخرتت را تأمین کرده اى؟ چند رکعت نماز با توجه در عمرت خوانده اى؟ از پارسال تا به حال، چقدر به آوارهها و سیل زدهها کمک کرده اى؟ از پارسال تا به حال، چند بچه یتیم را بوسیده اى؟ به دیدن چند خانواده شهید رفته اى و اظهار ادب کرده اى؟ چند کتاب مطالعه کرده اى؟ چه گامى برداشته اى؟ این که آدم انبارش را بچرخاند، بازارش را بچرخاند، خانه سازى کند، مبلمان و ماشینش را عوض کند،. اینها چیزى نیست. خودت چه قدر بزرگ شده اى؟ مهم این است که خودم چقدر بالا آمدم؟ یعنى علم، تقوا، نور، شعور، انسانیت و شخصیت من چقدر بالا رفته است؟ اینکه پنبه، پشم شده است، مهم نیست. اینکه دوچرخه به موتور تبدیل شده است، مهم نیست. خودت چه شده اى؟
ادرس
کتاب خنده و گریه در آثار استاد قرائتی
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
صابری:
https://eitaa.com/saghalyn
💚پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله و سلم میفرمایند :
هرکس به شما خوبی کرد جبران کنید، اگر چیزی برای جبران نداشتید آنقدر به درگاه خدا برایش دعا کنید تا یقین کنید جبران کردهاید. هرکس از شما خواهشی داشت و شما را به خدا قسم داد برایش برآورده کنید.
ادرس
وسائل الشیعه (ط-آل البیت) جلد16 صفحه307
نکته
در جواب خوبی دیگران خوبی کردن که وظیفه ماست .انسانهای خود ساخته بدون خوبی کردن دیگران به آنها خوبی میکنند البته جوابش را از کس دیگری خواهند گرفت
تو نیکی میکن ودر دجله انداز
که ایزد در بیابانت دهد باز
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
محمد صابری پذیرای نقد پیشنهاد و پاسخگوی سوالات شما هستم
@M7431s
صابری:
https://eitaa.com/saghalyn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسرار داخل کعبه که کمتر کسی از آن خبر دارد !!!
بسیار جالب است توصیه میشه حتما ببینید.
اللهم ارزقنا حجّ بیتک الحرام فی عامی هذا وفی کلّ عام
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
صابری:
https://eitaa.com/saghalyn
💚تقوی چیست
معمولآ تقوی را به عنوان یک برنامه منفی یعنی پرهیزکاری و اجتناب و کناره گیری از معصیت معرفی میکنند اما تقوی در بعضی از ایات قران و احادیث به عنوان یک ارزش مثبت معرفی شده است.نه منفی
تقوا به معنای ترک گناه نیست بلکه عبارت است ازیک نیروی درونی و قدرت ضبط نفسانی که در اثر تمرین و ریاضتها ی مداوم برای نفس حاصل میشود.ونفس را آنچنان نیرومند میسازد که مطیع فرمانهای الهی خواهد بود
آنچنان نیرومند است که در برابر خواسته ها وتمایلات غیر مشروع ِنفسانی'مقاوم وپایدار خواهد بود
ودر لغت هم به همین معناست تقوی از ماده وقایه. به معنای حفظ و نگهداری است.
تقوا یعنی خود نگهداری وکنترلِ نفس .
تقوا یعنی تقیّد وتعهدِ انسان به اطاعت از قوانین و دستورهای شرع ''هر ترکِ گناهی را تقوا نمیگویند .بلکه ملکه ترک گناه ونیرویِ کنترل و ضبطِ نفس را تقوا میدانند .ولذا تقوا بهترین زاد و توشه آخرت است و زاد و توشه یک امرِ مثبت است نه منفی .
مثلآ
امیر المومنین علیه السلام میفرمایند
اوصیکم عبادالله بتقوی الله فاِنّها الزمام والقوام فتمسّکوا بوثائقها واعتصموا بحقائقها توءول بکم الی اکنان الدعة و اوطان ....
میفرمایند
ای بندگانِ خدا شما را به تقوی سفارش میکنم زیرا تقوی برای نفس به منزله افسار است که او را بسوی خوبیها میکشد.پس به رشته های محکم تقوی تمسک جوئید وبه حقائق آن متوسل شوید تا شما را به منازلِ ارامش و رفاه و پناهگاه محفوظ ومنزلهای عزّت برساند
ادرس
نهج البلاغه خطبه ۱۹۵
آثار تقوی
بصیرت و بینش
ادامه دارد
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
صابری:
https://eitaa.com/saghalyn
💚ادامه بحث تقوی
از ایات و احادیث استفاده میشود که تقوا به انسان بصیرت و بینشِ صحیح میدهد تا مصالح واقعی دنیا و اخرتِ خودش را تشخیص دهد
خداوند می فرماید
یا ایّها الذین امنوا اِن تتّقوا الله یجعل لکم فرقانآ
ای اهل ایمان اگر تقوا پیشه کنید خدا برای شما فرقان(دیده بصیرت برای تشخیص طریق سعادت ومصالح)میدهد
ادرس
سوره انفال آیه ۲۹
از آثار دیگر تقوا
پیروزی بر مشگلات
خداوند می فرماید
و مَن یتّق الله یجعل له مخرجآ ۱
هر کس که تقوا را پیشه خود سازد خداوند (در گرفتاریها وحل مشگلات) راه خروجی برایش قرار میدهد
ودیگر از آثار تقوی
رسیدن روزی برایش از جایی که گمانش را نمیکند
خداوند در ادامه آیه قبل می فرماید
..و یرزقه مِن حیث لا یحتسب ۲
و روزی میدهیم اورا از جایی که گمان نمیبرد
۱و۲ سوره طلاق آیه ۳
ودیگر آثار تقوی
آزادگی از بندگیها ونجات از هلاکتها
ممکن است کسی گمان کند که تقوا سلب آزادی میکند ومحدودیت بوجود می اورد اما اینطور نیست بلکه کاملآ بر عکس است
امیرالمومنین می فرماید
فاِنّ تقوی الله مِفتاح سدادِِ و ذخیرة معادِِ و عتق من کلّ ملکة ونجاة من كل هلكة...
تقوا کلید هدایت واستقامت و توشه اخرت است.وسببِ ازادی از بندگیها و وسیله نجات از هلاکتها ست
ادرس
نهج البلاغه خطبه ۲۳۰
و اثر دیگر تقوا
درمان بیماریها
قال علی علیه السلام
فانّ تقوی الله....شفاء مرض اجسادکم وصلاح فساد صدورکم.....
تقوا درمانِ بیماریهای اجسام شما و اصلاح کننده فسادِ قلوب شما وپاک کننده الودگیهای نفوسِ شما ست
والسلام
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
صابری:
https://eitaa.com/saghalyn
سالکرد وفات بانوی بزرگوار امّ النبین را خدمت شما عزیزان تسلیت عرض میکنم
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤
صابری:
https://eitaa.com/saghalyn
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه دوم
موضوع شناخت خداوند
استاد .حاج حسن آقای روحبخش
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤
صابری:
https://eitaa.com/saghalyn
💚ابو درداء و افراط در روزه دارى
اگر چه "ام درداء" خود بانوى دانشند و خردمندى بود، اما شوهر وى "ابودرداء" در عين حالى كه از ياران رسول خدا9 محسوب مى شد، در عبادت و زهدپيشگى راه افراط و تندروى را پيش گرفته، و از اين ناحيه هم موجب اعتراض و انتقاد ياران خويش را فراهم كرده، و هم در انجام وظايف خود نسبت به همسر، راه گلايه و شكايت را گشوده است!
آرى، مى دانيم وقتى رسول خدا ، ميان ياران خويش "پيمان اخوت" برقرار مى كرد، بين سلمان فارسى و ابودرداء هم پيمان برادرى قرار داد. بدين خاطر سلمان فارسى هرگاه فرصتى مى يافت، از باب اداى حقّ برادرى، به خانه "ابودرداء" و به زيارت او مى رفت.
يكى از اوقاتى كه سلمان براى ديدار "ابودرداء" به خانه اش رفت، وى در خانه نبود، امام سلمان متوجه شد همسر وى "ام درداء" وضع نامرتب و ژوليده اى دارد، از اين جهت ناراحت شد، و رفتار زن را مورد اعتراض قرار داد كه، چرا خود را اينگونه ژوليده و بدون رسيدگى به وضع لباس و نظافت رها كرده است؟ "ام درداء" پاسخ داد: سلمان! برادر تو، ابودرداء، به خودآرايى زن و مظاهر دنيا توجهى ندارد، زيرا همه روزها را روزه مى گيرد، و شبها هم به عبادت و شب زنده دارى مى پردازد!
اما طولى نكشيد كه ابودرداء از راه رسيد، به سلمان خوش آمد گفت، و دستور داد براى او غذا حاضر كنند، ولى وقتى سفره پهن شد و ميزبان، سلمان را به غذا خوردن فراخواند و خود چون روزه دار بود، به كنار نشست، چون روزه او مستحبى بود سلمان پيشنهاد كرد آن را افطار كند، و تا او افطار نكرد، سلمان هم دست به غذا نزد!
بارى، شب فرا رسيد و سلمان همچنان ميهمان بود كه متوجه شد، ميزبان مى خواهد تمام شب را به عبادت و مناجات بپردازد. اما سلمان او را مهار كرد و گفت: بايد به استراحت و ساير تكاليف خود بپردازد. بعد ادامه داد: اى ابودرداء! آخر تو در برابر خداوند يك وظيفه دارى، نسبت به جسم خود و حفظ و استراحت آن مسئوليت دارى، همچنين در مقابل زن و اعضاى خانواده، يك سلسله وظائف به عهده دارى.
بنابراين، بعضى از روزها را روزه بگير، برخى را هم افطار كن و خود را آزاد بگذار، هم نماز و عبادت داشته باش، و هم به خواب و استراحت خود رسيدگى كن، و بالاخره آنچه مهم است: اعط كلّ ذى حقّ حقّه.(1)
بايد هر حقدارى را به حقّ خود برسانى. يك شخص مسلمان عاقل، كسى است كه از يكسونگرى پرهيز داشته، به راه افراط و تفريط نيفتد، و هر چيزى را در حدّ خود و هر كارى را در جاى خود انجام دهد.
ادرس
پاورقى
(1) سفينة البحار، ج 1، ص 443.
متآسفانه در عصر ماهم چنین کسانی پیدا میشن که زندگی را رها کرده و از این هیئت به آن جلسه و...فقط مصادیق عبادت اینها نیست ما روایت داریم
فرمود
الکادّ علی عیاله کالمجاهد فی سبیل الله
تلاش کننده برای خانواده همانند مجاهد در راه خداست
ادرس
کافی ج۵ ص۸۸
من لا یحضره الفقیه ج۳ ص۱۶۸
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
صابری:
https://eitaa.com/saghalyn
💚بسیار_زیبا
"حديثِ قدسي"
وقتی خداوند، مانع عبادت میشود خداى عزوجل ميفرمايد:
...و یکی از بندگانم شخصی است که شبها به خاطر من، نماز شب می خواند. اما من يك شب یا دو شب، او را از خواب بیدار نمی کنم، به خاطر نظر لطفى كه به او دارم. وقتی او از عبادت محروم می شود، خود را سرزنش ميكند. در صورتيكه اگر او را واگذارم تا هر چه خواهد عبادتم كند، او را خودبينى فرا گيرد و همان خودبينى، او را نسبت به اعمالش فريفته سازد و هلاکش می کند.
وقتی او از خود راضى شود، گمان می كند حق عبادت من را به جا آورده. و آن هنگام از من دور می شود در حالی که خودش خیال می كند به من نزديك است! پس كسانيكه اعمالى بخاطر ثواب من انجام ميدهند، نبايد به آن اعمال تكيه كنند، زيرا آنها هر چقدر هم که كوشش كنند و عُمر خود را در راه عبادتم بگذرانند، باز هم مقصر باشند و با عبادت خود به حقيقت عبادتم نمی رسند.
تنها بايد به رحمتم اعتماد كنند و به فضلم شادمان باشند و حُسن ظن داشته باشند.
ادرس
اصول كافى، جلد ۳ ، صفحه ۱۰۰
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
صابری:
https://eitaa.com/saghalyn
💚از مهمترین ناهنجاری های خانوادگی در آخرالزّمان
ایجاد گسست شدید عاطفی بین اعضای خانواده و از هم گسیختگی خانوادههاست.
از منظر احادیث اسلامی، در آخرالزّمان بنیاد خانودهها به شدّت سست و آسیب پذیر خواهد شد و فسادها، فتنهها و آفتهای فراگیر این دوران، در متن تمام خانههای شرق و غرب عالم نفوذ خواهد یافت و نه تنها فرزندان که پدران و مادران را نیز فراخواهد گرفت:
"در آخرالزّمان، خواهی دید که پدران و مادران از فرزندان خود به شدّت ناراضی اند و عاقّ والدین شدن رواج یافته است
.1 حرمت پدران و مادران سبک شمرده میشود.
2 فرزند به پدرش تهمت میزند، پدر و مادرش را نفرین میکند و از مرگ آنها مسرور میشود.
3 در آن هنگام، طلاق و جدایی در خانوادهها بسیار خواهد شد.
4 در آن زمان، فتنه ها چونان پارههای شب تاریک، شما را فرا میگیرد و هیچ خانهای از مسلمانان در شرق و غرب عالم نمیماند؛ مگر اینکه فتنهها در آن داخل میشوند."
ادرس
خانواده و تربیت مهدوی،ص 39 الی 45، آقاتهرانی و حیدری کاشانی.
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
صابری:
https://eitaa.com/saghalyn