eitaa logo
🇮🇷 ثاقبین 🇮🇷
1.7هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
5.6هزار ویدیو
167 فایل
🏵️ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻭ ﺑﻪ ﭼﻴﺰی ﻛﻪ ﺩﺭ ﺷﺐ ﭘﺪﻳﺪﺍﺭ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺗﻮ ﭼﻪ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻲ ﭼﻴﺰی ﻛﻪ ﺩﺭ ﺷﺐ ﭘﺪﻳﺪﺍﺭ ﻣﻰﺷﻮﺩ، ﭼﻴﺴت؟ النَّجْمُ الثَّاقِبُ🌠 ﻫﻤﺎﻥ ﺳﺘﺎﺭﻩ ﺩﺭﺧﺸﺎنیﻛﻪ ﭘﺮﺩﻩ ﻇﻠمت را می شکافد ناشناس: https://gkite.ir/es/nashenas1401 @Sarbaze_Fadaei_Seyed_Ali ادمین
مشاهده در ایتا
دانلود
سالهای روایت نشده از حکومتی امیر المؤمنین حضرت علی (ع) ↓ 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸 🇮🇷 @saghebin 🇮🇷 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸
🔹کتاب "خاطرات مستر همفر" ↓ 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸 🇮🇷 @saghebin 🇮🇷 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸
🔹کتاب "خاطرات مستر همفر" ↓ 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸 🇮🇷 @saghebin 🇮🇷 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸
🔻احکام وضو ۱:شستن داخل بینی ودهان ومقداری از لب وچشم که هنگام بستن دیده نمی شود واجب نیست. ولی برای آن که یقین کند از جاهایی که باید شسته شود چیزی نمانده،واجب است مقداری از آنها راهم بشوید. ۲:تاولهایی که مثلا براثرسوختگی برپوست ظاهرشده،تا زمانی که باقی است ،شستن ظاهر(روی )آن کافی است ،هرچند پوسته آن سوراخ شده باشدوچنانچه قسمتی از آن کنده شده،شستن همان مقداری از پوست که ظاهرشده کافی است وکندن مابقی، یارساندن آب زیر آن لازم نیست،ولی اگر به گونه ای است که پوست گاهی بربدن می‌چسبد وگاه جدا میشودباید زیر آن شسته شود. ↓ 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸 🇮🇷 @saghebin 🇮🇷 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حرف های جالب آخرین فرزند مرحوم شامل: 🔻لحظات آخر جناب شیخ 🔻دیدن روح مرحوم بروجردی(ره) 🔻خصلت های ویژه شیخ و... ↓ 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸 🇮🇷 @saghebin 🇮🇷 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸
وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَةَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا إِنَّ اللّهَ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ (18)نحل واگر بخواهيد نعمت هاى خدا را بشماريد، نمى توانيد شماره كنيد. همانا خداوند آمرزنده ى مهربان است. 🍃🍃🍃 تفسیرنور: مشابه همين آيه در سوره ى ابراهيم آيه 33 آمده است، امّا آنجا در پايان آيه مى فرمايد: «انّ الانسان لظلوم كفّار» واينجا در پايان آيه مى فرمايد: «انّ اللَّه لغفور رحيم» آرى! نعمت ها نشانه ى لطف ورحمت خداست، امّا اين انسان است كه كفران مى كند و به خود و جامعه ظلم مى نمايد. گرچه شمردنِ نعمت هاى الهى ممكن نيست، امّا ذكر و ياد آنها لازم است. چنانكه در آيه 11 سوره ضُحى مى فرمايد: «و امّا بنعمة ربّك فحدّث» و در زيارت امين اللَّه مى خوانيم: «ذاكرة لسوابغ آلائك» انسان حتّى قدرت شمردن نعمت هاى الهى را ندارد چه رسد به قدرتِ شكرگزارى آنها. از دست و زبان كه برآيد كز عهده ى شكرش به در آيد بنده همان به كه زتقصيرخويش  عذر به درگاه خداى آورد ور نه سزاوار خداونديش  كس نتواند كه بجاى آورد 🍃🍃🍃 - نسبت به آنچه مى دانيد شكر كنيد، نسبت به آنچه نمى دانيد، خداوند غفور و رحيم است. «انّ اللَّه غفور رحيم» ↓ 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸 🇮🇷 @saghebin 🇮🇷 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸
السلام علیک یا أبا صالح المهدی 🌹 يا فارِسَ الْحِجازِ أَدْرِکْني، يا أَبا صالِحِ الْمَهْدِيَّ أَدْرِکْني، يا أَبَا الْقاسِمِ أَدْرِکْني أَدْرِکْني وَلاتَدَعْني،🤲 اللهم عجل الولیک الفرج🤲 ↓ 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸 🇮🇷 @saghebin 🇮🇷 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸
حضرت امیرالمؤمنین عليه السلام: رَوِّ تَحْزِمْ فإذا اسْتَوْضَحْتَ فاجْزِمْ فكر كن، تا دور انديش شوى و چون همه جوانب كار برايت روشن شد، آن گاه تصميم قطعى بگير. بحار الأنوار، ج15، ص341 ↓ 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸 🇮🇷 @saghebin 🇮🇷 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸
یه آقایی خانمش فوت کرده بود زیر تابوتش قاه قاه می خندید😂😂 گفتند چرا بجای گریه میخندی😐😐🤔 گفت آخه اولین باریه که با این خدا بیامرز شونه به شونه راه میریم و غر نمی زنه.😑🤭😂 به نام خداوند دوست دار گذشت سلام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله لَمْ يَزَلْ جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَنْهَانِي عَنْ مُلاَحَاةِ اَلرِّجَالِ كَمَا يَنْهَانِي عَنْ شُرْبِ اَلْخَمْرِ وَ عِبَادَةِ أَوْثَانٍ. جبرئیل همواره مرا از بگو مگو و جدال با دیگران نهی می کرد همانطور که از مشروب خواری و بت پرستی نهی می کرد. بحار جلد 74 ص 123 بگو مگو ها میدان جنگی است که هیچ برنده ای ندارد و باعث میشود اولویتهای زندگی دیده نشود و کینه به وجود می آورد. آنقدر بگو مگو و مجادلات اجتماعی روح ایمان را از دل انسان بیرون می برد که پیامبر فرمودند اولین چیزی که بعد از بت پرستی مرا از آن نهی کردند مراء و بگو مگو کردن با دیگران است. از سکوت و گذشت استفاده کنیم و وارد بگو مگو و این گونه تنشها نشویم تا قلبمان سیاه نشود. ✍مشاور ↓ 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸 🇮🇷 @saghebin 🇮🇷 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🇮🇷 ثاقبین 🇮🇷
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ اَعْدائُهُمْ اَجْمَعینْ ⛔️ قرآن و منادیان دروغین - بخش هفتم و پایانی - باطل را دمغ کنید «الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ» (بقره/۲۷۵) ﻛﺴﺎنی ﻛﻪ ﺭﺑﺎ ﻣﻰﺧﻮﺭﻧﺪ ﺑﻪ ﭘﺎی ﻧﻤﻰﺧﻴﺰﻧﺪ، ﻣﮕﺮ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﭘﺎی ﺧﺎﺳﺘﻦ کسی ﻛﻪ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺗﻤﺎﺱ ﺧﻮﺩ ﺁﺷﻔﺘﻪ ﺣﺎﻝ ﻛﺮﺩﻩ (ﻭ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﺭﻭﺍنی ﻭ عقلیﺍﺵ ﺭﺍ ﻣﺨﺘﻞ ﺳﺎﺧﺘﻪ) ﺍﺳﺖ... ❌ قرآن می‌فرماید شیطان با انسان تماس می‌گیرد و او را آشفته می‌کند، ببینید اینجا بحث تسخیر و حلول و تناسخ نیست، بحث تماس است، مثل وقتی که یک مکانیک ماشین هنگام تعمیر آن دستهایش سیاه می‌شود، چون روغن کثیف با دست تماس داشته... شیطان هم با تسلط به انسان گناهکار و نافرمان روح و روانش را سیاه می‌کند، تعادل روانی‌اش به هم می‌ریزد، چاره کار چیست؟ چاره توبه واقعی و دوری از گناهان است، مراجعه به شیادان رمال و دعانویس جز گرفتاری بیشتر، سود دیگری ندارد... ❌ قرآن می‌فرماید با باطل برخورد انقلابی كنيد... «بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ» (انبياء/۱۸) برخورد داغ و انقلابی با دين فروشان و مدعيان دروغ... «بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ» قذف يعنی پرتاب كن، حق را پرتاب كن «عَلَى الْباطِلِ» يعنی حق را چنان بردار و در سر باطل بزن «فَيَدْمَغُهُ» همان كه در فارسی می‌گوييم دَمَغ شد، يعنی چنان با حق بر سر باطل بكوب، كه باطل دمغ شود... شما وظیفه دارید برخورد قاطع داشته باشید با شیادان دعانویس و فالگیر که دکان دین فروشی باز کرده‌اند و مدعی حل مشکلات مردم هستند... ❌ هر کس قلباً مؤمن باشد و ذکر و یاد خدا همیشه ورد زبان و قلبش باشد هرگز هیچ جن و شیطانی نمی‌تواند به او آسیبی برساند... «ﻭَﻣَﻦ ﻳَﻌْﺶُ ﻋَﻦ ﺫِﻛْﺮِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﻧُﻘَﻴِّﺾْ ﻟَﻪُ ﺷَﻴْﻄَﺎﻧﺎً ﻓَﻬُﻮَ ﻟَﻪُ ﻗَﺮِﻳﻦٌ» (زخرف/۳۶) ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍی ﺭﺣﻤﻦ ﺭﻭی ﮔﺮﺩﺍﻥ ﺷﻮﺩ ﺷﻴﻄﺎنی ﺑﺮ ﺍﻭ میﮔﻤﺎﺭﻳﻢ ﻛﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻭ ﺩﻣﺴﺎﺯ ﻭی ﮔﺮﺩﺩ. «ﻭَﺇِﻧَّﻬُﻢْ ﻟَﻴَﺼُﺪُّﻭﻧَﻬُﻢْ ﻋَﻦِ ﺍﻟﺴَّﺒِﻴﻞِ ﻭَﻳَﺤْﺴَﺒُﻮﻥَ ﺃَﻧَّﻬُﻢ ﻣُّﻬْﺘَﺪُﻭﻥَ» (زخرف/۳۷) ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺣﻖ ﺑﺎﺯ میﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭلی ﮔﻤﺎﻥ میﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻳﺎﻓﺘﻪﺍﻧﺪ. ❌ سحر و جادو حرام است و در زمره گناهان کبیره قرار دارد، اگر هم کسی آن را حلال بداند و یا ساحر باشد، کافر تلقی می شود، از این روی هر کسی کم یا زیاد دنبال سحر و فالگیری و مراجعه به رمال باشد، در وادی کفر قدم گذاشته است. حضرت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله فرمود: سه طایفه وارد بهشت نمی‌شوند، دائم الخمر، کسی که شغلش ساحری است، و کسی که پیوند خویشاوندى را بریده باشد... وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى ✍️ حبیب‌الله یوسفی ↓ 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸 🇮🇷 @saghebin 🇮🇷 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیت اله حق شناس: یک بار در قهوه‌خانه دیدم که کسی نعلبکی را شکست به او گفتم: آقا جان! تکه نعلبکی را ببر و یکی لنگه آن را بخر و سرجایش بگذار که اگر امشب مردی بدهکار نباشی، او گفت: حالا اگر ما بمیریم و یک نعلبکی هم بدهکار باشیم چه ضرری دارد؟ خب! این آدم نمی‌داند و شرع برایش ارزشی ندارد، جایگاهش هم نزد خدا همین طور است. ✍️فارس ↓ 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸 🇮🇷 @saghebin 🇮🇷 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸
✍️ شهید شاهچراغ در اربعین کفن خرید و گفت : این آخرین کربلای من است 🎙️ پدر شهید فریدالدین معصومی از شهدای حادثه تروریستی شاهچراغ در معرفی فرزندش می گوید: فرزندم قاری و حافظ کل قرآن و نخبه مکانیک بود. 🌎 خیلی مؤمن بود و برایش فرق نمی‌کرد کجا است، وقت اذان به نماز می‌ایستاد. ⛪ در نیوزلند هم کار قرآنی می‌کرد، حسینیه‌ای راه‌اندازی کرده بود و شیعیان را جمع کرده بود و گروه خوبی تشکیل داده بود و با همه آنها به خوبی ارتباط داشت و به قشر ضعیف اهمیت می‌داد. 🥇 در حوزه مروی درس خواند، خادمیار حرم امام رضا (ع) بود با برادرش با هم کشیک بودند و با هم می‌رفتند ما اصلاً نمی‌دانستیم که حافظ قرآن است، برادرش این را فهمیده بود و بعد‌ها برای ما بازگو کرد. 🚫 اربعین برای خودش کفن خرید و به همسرش گفت: این آخرین کربلای من است و دیگر در این دنیا کاری ندارم. 🧔 از سفر که آمد به شدت دغدغه مردم را داشت و کمک می‌کرد برای پروژه‌ای به لامرد فارس رفت و همان‌جا هم به شهادت رسید. ↓ 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸 🇮🇷 @saghebin 🇮🇷 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸
  وقت هضم غذا؛ - تو برای اینکه انرژی لازم برای فعالیت سلول‌هامو فراهم کنی، مواد قندی غذا رو از روده به رگ‌هام می‌فرستی، - بعد برای تجزیه مواد قندی، انسولین لازم رو از پانکراس می‌گیری، - تو با انسولین، قند موجود توی خونم رو تجزیه می‌کنی و برای سوخت و ساز، به سلول‌های بدنم می رسونی، - و اگه مواد قندی بیشتر از نیاز سلول‌هام باشن، اونا رو توی کبدم برای روز مبادا ذخیره می‌کنی، - اینجوری لحظه به لحظه حواست بهم هست، تا قند خونم بالا نره و دچار بیماری دیابت نشم . ممنونم ازت خدا... ↓ 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸 🇮🇷 @saghebin 🇮🇷 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ فصلت وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ ﺧﻮﺑﻲ ﺑﺎ ﺑﺪی ﻳﻜﻲ ﻧﻴﺴﺖ. ﺟﻮﺍﺏ ﺑﺪی ﺭﺍ ﺑﺎ ﺧﻮﺑﻲ ﺑﺪﻩ، ﺁﻥ‌ﻫﻢ ﺑﺎ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭﻭﺵ. ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ‌ﻃﻮﺭ ﻛﻨﻲ، ﺁﻥ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺑﻴﻦ ﺗﻮ ﻭ ﺍﻭ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻳﮏ‌ﺩﻓﻌﻪ ﻣﺜﻞ ﺩﻭﺳﺘﻲ ﺻﻤﻴﻤﻲ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ! (٣٤)
تفسیر نور (محسن قرائتی) وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ «34» و نيكى با بدى يكسان نيست؛ (بدى ديگران را) با شيوه‌ى بهتر (كه نيكى است) دفع كن، كه اين هنگام آن كس كه ميان تو و او دشمنى است همچون دوست گرم مى‌شود (و عداوتش نسبت به تو تمام مى‌شود). نکته ها در برابر كسانى كه مردم را به خدا دعوت مى‌كنند افراد بى تفاوت و نااهل و بدرفتارى پيدا مى‌شوند كه اگر مبلّغ دين، با اخلاق خوش و سعه‌ى صدر با آنان برخورد نكند توفيقى حاصل نمى‌شود. اين آيه سفارش مى‌كند كه بدى‌ها را با خوبى پاسخ بده و اهل انتقام نباش؛ همان گونه كه در دعاى مكارم الاخلاق، امام زين العابدين عليه السلام از خداوند مى‌خواهد كه به او توفيق دهد كه در برابر غيبت مردم از او، نيكى مردم را بگويد و از بدى آنان بگذرد و هر كس با او قطع رابطه كرد با او معاشرت كند. بارها در سيره‌ى پيامبر اكرم و اهل بيت معصوم آن حضرت نمونه‌هايى از اين برخوردها را مى‌خوانيم كه سرسخت‌ترين مخالفان را به طرفدار آنان تبديل كرده است. مردم چند دسته‌اند: كسى كه دوست خود را حفظ مى‌كند. كسى كه دوست خود را نسبت به خود بى تفاوت مى‌كند. كسى كه دوست خود را به دشمن تبديل مى‌كند. كسى كه دشمن را به دوست تبديل مى‌كند. روش برخورد با مخالفان‌ مخالفان به چند دسته تقسيم مى‌شوند كه بايد با هر كدام به نحوى عمل كرد: گاهى افرادى به خاطر جهل و نادانى در برابر حقّ قرار مى‌گيرند و دشمنى مى‌كنند كه اين آيه دستور محبت و برخورد احسن مى‌دهد. در آيات ديگر نيز در اين‌باره آمده است: 1-و هنگامى كه نادانان ايشان را (به سخنى ناروا) مخاطب سازند، سخنى مسالمت‌آميز يا سلام گويند. «وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً» «1» 2- و چون بر بيهوده و ناپسند بگذرند، با بزرگوارى بگذرند. «وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراماً» «2» گاهى مخالفت افراد بر اساس شك و ترديد است كه بايد با آنان از طريق استدلال و برطرف كردن شبهات برخورد كرد. شك در مورد خداوند. أَ فِي اللَّهِ شَكٌ‌ ... «3» شك و ترديد در مورد قيامت و رستاخيز. «إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِنَ الْبَعْثِ» «4» ترديد در مورد نزول وحى وكتب آسمانى بر پيامبر. «إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‌ عَبْدِنا» «5» گاهى مخالفت بر اساس حسادت است كه بايد با اغماض برخورد كرد. برادران يوسف اعتراف به حسادت و خطاى خود كردند، كه با وعده آمرزش حضرت يوسف روبرو شدند. إِنَّا كُنَّا خاطِئِينَ‌ ... لا تَثْرِيبَ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ‌ «6» هابيل، در مقابل حسادت برادرش قابيل گفت: اگر تو قصد كشتن من را دارى، من (هرگز) دست به چنين كارى نمى‌زنم. «لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي ما أَنَا بِباسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ» «7» گاهى مخالفت به خاطر حفظ موقعيّت و رفاه و كاميابى‌هاى مادّى است. در اين موارد اتمام حجّت كافى است و آيات‌ «ذَرْهُمْ» «8»* (آنان را به حال خود واگذار) و «فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ» «9» آنان رويگردان و دورى كن) مطرح است. گاهى مخالفت، در قالب كارشكنى و هَجو و تضعيف ايمان مردم است كه برخورد با اين گروه را آيات ذيل در قالب برخورد شديد با آنان و قطع رابطه و دستگيرى و گاهى اعدام مشخص مى‌كند: «وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ» «1»* با سختى و شدّت با كفّار برخورد كن. «إِذا سَمِعْتُمْ آياتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِها وَ يُسْتَهْزَأُ بِها فَلا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ» «2» و چون بشنويد كه به آيات خدا كفر مى‌ورزند و آنان را به مسخره مى‌گيرند، نبايد با آنان بنشينيد تا به گفتارى ديگر بپردازند. «لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَ النَّصارى‌ أَوْلِياءَ» «3» يهود و نصارى را دوست و سرپرست خود نسازيد. «أُخِذُوا وَ قُتِّلُوا تَقْتِيلًا» «4» كفّار را بگيريد و به شدّت به قتل رسانيد. گاهى دشمنى آنان با دست بردن به اسلحه و مبارزه‌ى مسلحانه است كه قرآن مى‌فرمايد: فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى‌ عَلَيْكُمْ‌ ... «5» همان گونه آنان بر شما تعدّى كردند بايد با آنان مقابله به مثل كنيد. بعضى در تفسير آيه‌ى 40 سوره‌ى شورى‌ «وَ جَزاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُها» گفته‌اند: مراد اين است كه اگر بدى كسى را با بدى پاسخ داد شما هم مثل او هستى، چنانكه در آيه‌ى 43 همان سوره مى‌فرمايد: «وَ لَمَنْ صَبَرَ وَ غَفَرَ إِنَّ ذلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ» و كسى كه تحمّل بدى مردم را داشته باشد و از آنان بگذرد، اين از تصميمات شايسته است. پیام ها 1- يكى از راههاى دعوت الى اللّه آن است كه تنش زدايى نماييم و بدى ديگران را با نيكى دفع كنيم. وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ‌ ... ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ‌ 2- فكر نكنيد مرور زمان مسايل را كهنه مى‌كند و هم
ه چيز فراموش مى‌شود. (برخوردهاى مثبت و منفى هرگز يكسان نيست، و آثار آن در عمق روح افراد باقى مى‌ماند. «لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لَا السَّيِّئَةُ» 3- يك نمونه‌ى عملى دعوت به سوى خدا (كه در آيه‌ى قبل آمده بود) دفع بدى‌هاى مردم با برخوردهاى خوب است. «ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» 4- در برخورد با مخالفان، اخلاق نيك كافى نيست، تهاجم اخلاقى لازم است‌ «ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» (دفع بدى‌هاى دشمن با روش نيكو كافى نيست، بلكه به نيكوترين روش‌ها و برترين رفتارهاى اخلاقى نياز است). از محبت خارها گل مى‌شود از محبت سركه‌ها مُل مى‌شود 5- كيمياى واقعى، آن نيست كه مس را طلا كند، بلكه برخوردى است كه دشمنى را به محّبت تبديل نمايد. «ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» (روز فتح مكّه شعار بعضى از مسلمانان «انتقام، انتقام» بود ولى پيامبر اكرم فرمود: امروز روز انتقام نيست بلكه روز رحمت و مرحمت است). 6- سعه‌ى صدر شرط توفيق در تبليغ است. ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ‌- ... كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ‌ 7- توجّه به نتيجه‌ى كار، انگيزه‌ى انسان را بالا مى‌برد. (اگر بدانيم كه نتيجه‌ى برخورد خوب، تبديل دشمن به دوست است، انگيزه‌ى اين كار در ما زياد مى‌شود. ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ‌- ... كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ‌ 8- در رفتارهاى شايسته، اگر دشمن دوست نشود لااقل حيا و شرمندگى در او به وجود مى‌آيد و او را به رفتار دوستانه وادار مى‌كند. «كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ» 9- ارزش دوست به گرمى اوست. «وَلِيٌّ حَمِيمٌ» ↓ 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸 🇮🇷 @saghebin 🇮🇷 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ اَعْدائُهُمْ اَجْمَعینْ ⛔️ با مردم خوب سخن بگوئید «وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِّنكُمْ وَأَنتُم مُّعْرِضُونَ» (بقره/۸۳) ﻭ [ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺁﺭﻳﺪ] ﺯﻣﺎنی ﻛﻪ ﺍﺯ بنی‌ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﮔﺮﻓﺘﻴﻢ ﻛﻪ ﺟﺰ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻳﮕﺎﻧﻪ ﺭﺍ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﻧﻜﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﻪ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﻭ ﺧﻮﻳﺸﺎﻥ ﻭ ﻳﺘﻴﻤﺎﻥ ﻭ ﺑﻴﻨﻮﺍﻳﺎﻥ، ﺍﺣﺴﺎﻥ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻣﺮﺩم، ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﺧﻮﺵ ﺳﺨﻦ ﺑﮕﻮﻳﻴﺪ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮﭘﺎی ﺩﺍﺭﻳﺪ ﻭ ﺯﻛﺎﺕ ﺑﺪﻫﻴﺪ. ﺍﻣّﺎ ﺷﻤﺎ ﺟﺰ ﻋﺪﻩ کمی، ﺳﺮپیچی ﻛﺮﺩﻳﺪ ﻭ ﺭﻭی ﮔﺮﺩﺍﻥ ﺷﺪﻳﺪ. ❌ خوب حرف زدن به این معناست که نباید به کسی اهانت، تحقیر و توهین کرد یا به کسی فحش و سخن ناروا گفت یا به جای سخن حق، سخن باطل بگوئی... ❌ رک‌گویی نقطه مقابل کنایه‌گویی است، صراحت‏ لهجه‏ در بعضی مواقع خوب و پسندیده، و در بعضی مواقع بد و ناپسند است، باید به طرف مقابل نگاه کرد، اگر آدم معقول و محجوبی است خیلی لطیف و با نرمی با او صحبت کنیم، اما اگر جسور و بی پرواست خیلی صریح و رک بدون بی‌احترامی جوابش را بدهیم... ❌ در مواقعی که صراحت لهجه و قاطعیت در گفتار لازم است، نباید در آن تعبیر زننده و رکیک باشد، باید عفت کلام حفظ شود، انسان در صراحت لهجه و رُک‌گویی چیزی را که در دل دارد پنهان نمی‌کند، نفاق ندارد، و هر چیزی را که در دل دارد بر زبان نمی‌آورد، بر این اساس یک فرد مؤمن بر اساس مصلحت، تشخیص می‌دهد کجا سخنی صریح بر زبان‌آورد، یا کجا با کنایه سخن خود را به مخاطبانش منتقل نماید، پس باید در هر موقعیتی، ابتدا شرایط را سنجید و با توجه به شرایط، عکس العمل نشان دهیم... 🔸 گاهی اوقات، کنایه‌گویی بهتر از رک‌گویی است، باید توجه داشت که رُک سخن گفتن به معنی صراحت لهجه و جسارت در بیان حقیقتی که بیانش به مصلحت است، نه جسارت در بی‌احترامی به دیگران و یا بیان حقیقتی که به مصلحت نیست، و همین معیار، حد و مرز صراحت لهجه و رک سخن گفتن را مشخص می‌کند... ❌ گاهی اوقات ما از طرف مقابل حرفی می‌شنویم که بسیار ناراحت کننده است، اما به خاطر ترس یا تعارف جواب او را نمی‌دهیم و در وجود خود احساس ضعف می‌کنیم و برای جبران این شکست غیبت او را می‌کنیم که این خودش یک گناه بزرگ است و معنایش این است که من از یک شخص خاص می‌ترسم و جوابش را نمی‌دهم و ملاحظه‌اش را می‌کنم اما از خداوند بزرگ نمی‌ترسم و به خشم او به راحتی تن می‌دهم، اگر خواسته طرف مقابل نامعقول است یا در توان ما نیست خیلی رک و صریح و در کمال ادب و صداقت به او بگوئیم انجام خواسته شما در توان من نیست... ❌بعضی‌ها در این مواقع به دروغ متوسل می‌شوند که بسیار اشتباه و گناه آلود است، دروغ خوب نیست، ضمن اینکه دروغگو دیر یا زود رسوا می‌شود و عواقب آن اظهر من الشمس است، اما در مقام ادای کلام حق باید قاطعیت داشت، هر کس که در مقابل حق قرار می‌گیرد با صلابت و قدرت با او برخورد شود، اینجا نرمی معنا ندارد، نگاهی در سیره حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام نمونه های فراوانی از قاطعیت در گفتار در مقابل دشمنان برای ما نمایان می‌کند، اراده قوی و قاطعیت در کلام، یادمان باشد که هیچ کس بزرگتر از خداوند متعال نیست و از کسی به جز او نباید ترسید... وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى ✍️ حبیب‌الله یوسفی ↓ 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸 🇮🇷 @saghebin 🇮🇷 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸
↓ 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸 🇮🇷 @saghebin 🇮🇷 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸
از درخت ها بیاموزیم.mp3
1.28M
┊ ┊ ┊ ┊ ┊ ┊ ┊ 🔆 ┊ ┊ 🌱 ┊ 🔆 🌱 به نام خدا سلام، صبح بخیر از درخت ها بیاموزیم . ↓ 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸 🇮🇷 @saghebin 🇮🇷 🌺❄️🌸❄️🌺❄️🌸