🗂 بستۀ «شرح زیارت جامعۀ کبیره» از مجموعۀ #جاری_حکمت (۵۷ جلسه)
▶️ https://b2n.ir/n38154
مقدمه : منزلت زیارت جامعه
1. آداب و ثمرات زیارت 1
2. آداب و ثمرات زیارت 2
3. آداب و ثمرات زیارت 3
4. زیارت جامعه کبیره، ما به النزاع مکتب شیعه با مکاتب دیگر
5. ارکان زیارت جامعه کبیره
- السَّلَامُ عَلَيْكُمْ يَا أَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ
6. رابطه «بیت الامام» و «بیت النبوه»
- وَ عَنَاصِرَ الْأَبْرَارِ
7. رابطه امام با عناصر وجودی مؤمن
- وَ أَرْكَانَ الْبِلَادِ
8. رابطه بلاد ایمانی با روح امام، رابطه شهر و نظام ارزشی
- السَّلَامُ عَلَى مَحَالِّ مَعْرِفَةِ اللَّهِ وَ... حَمَلَةِ كِتَابِ اللَّهِ
9. امام، طریق دستیابی به مقام معرفت؛ معنای «برکة الله»
10. رابطه ولایت و برکت
11. توضیح علم امام و تحمل کتاب
12. «حملة کتاب الله»؛ «محتمل لعلمکم»
- السَّلَامُ عَلَى الدُّعَاةِ إِلَى اللَّهِ وَ... الْمُظْهِرِينَ لِأَمْرِ اللَّهِ وَ نَهْيِهِ
13. رابطه دعوت و دلالت؛ محصول دلالت رضوان است؛ رباطه دعوت و محبت
14. دعوت با جذبه وجودی امام است؛ دلالت برای همه مخلوقات و در همه مراتب است
15. معنای مستوفرین یا مستقرین؛ اخلاص در توحید؛ اخلاص در شاکله؛ امر و نهی با «لفظ» نیست
- أَشْهَدُ أَنَّكُمُ الْأَئِمَّةُ الرَّاشِدُونَ الْمَهْدِيُّونَ الْمَعْصُومُونَ... الْمُتَّقُونَ
16 توضیح «و اشهد انکم الائمه»؛ معنای خلافت و امامت
17. معنای عصمت
18. توضیح معنای «المعصومون» بر اساس زیارت غدیریه
19.کرامت خاص اهل بیت (ع)
- عَصَمَكُمُ اللَّهُ مِنَ الزَّلَلِ
20. رابطه اختیار و عصمت
21. اعتصام و اعلام فقر و اضطرار، مدار عصمت
22. مقام عصمت، مقام اضطرار و فقر و خوف
- منْ أَحَبَّكُمْ فَقَدْ أَحَبَّ اللَّهَ وَ مَنْ أَبْغَضَكُمْ فَقَدْ أَبْغَضَ اللَّهَ وَ... ضَلَّ مَنْ فَارَقَكُمْ
23. رابطه قلب و محبت
24. خداوند برای محبت خودش طریق قرار داده است
25. محبت، علامت حضور محبوب و نشانه جریان ولایت
26. توضیح معنای « اعتصام بالله»
27. مدخل حب فی الله و بغض فی الله
28. «سبل» متعدد اما «صراط» یکی است
29. رابطه شهادت و شفاعت
30. شاهد، شاکله را میشناسد
31. شهادت بر سرشت و همه خفایای وجودی ما
32. شفاعت، استقامت و سرمایهگذاری میخواهد
33. سه معنای «الرحمة الموصولة»
34. نمود رحمت موصوله در قالب نعمتها
35. امانت، حقیقت ولایت
36. فرق حمل و احتمال
37. زیارت جامعه، بخشی از شئون امامان(ع)
38. امام اگر شاهد است، رحمت موصوله هم هست
39. رابطه آیات الهی و آیه مخزونه
40. محفوظه بودن «ولایت» در تشریع و تکوین
41. امام هم باب است (الباب المبتلی به الناس)، هم سبیل و هم صراط
42. درجات مردم و ابتلا و امتحان آنها به باب ولایت
43. «داعی» خودش «مدعو» است
44. دعوت، با جذبه وجودی است، نه با برهان نظری
- مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِكُمْ
45. رابطه علم و بندگی
46. معانی مختلف احتمال علم
- و قَلْبِي لَكُمْ سِلْمٌ وَ رَأْيِي لَكُمْ تَبَعٌ وَ نُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّةٌ
47. اصلاح نیت، مقدم است
48. خصوصیات قلب سلیم
49. قلب ترازو میسازد
- فثَبَّتَنِي اللَّهُ أَبَداً مَا حَيِيتُ عَلَى مُوَالاتِكُمْ
50. درباره ایمان ثابت و مستقر، ایمان عاریهای و ودیعهای
- مَنْ أَرَادَ اللَّهَ بَدَأَ بِكُمْ وَ مَنْ وَحَّدَهُ قَبِلَ عَنْكُمْ وَ مَنْ قَصَدَهُ تَوَجَّهَ بِكُمْ
51. اسمای الهی واسطه توحید
- و أَنْتُمْ نُورُ الْأَخْيَارِ وَ هُدَاةُ الْأَبْرَارِ وَ حُجَجُ الْجَبَّارِ
52. توضیح «نور اخیار»
53. ابرار، نعمت امام را شاکرند
- و أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِكُمْ وَ فَازَ الْفَائِزُونَ بِوَلَايَتِكُمْ...وَ عَلَى مَنْ جَحَدَ وَلَايَتَكُمْ غَضَبُ الرَّحْمَنِ
54. نورانی شدن زمین به نور ولایت در عصر ظهور
55. توضیح «فاز الفائزون بولایتکم»
- وَ أَجْسَادُكُمْ فِي الْأَجْسَادِ وَ أَرْوَاحُكُمْ فِي الْأَرْوَاحِ....فَمَا أَحْلَى أَسْمَاءَكُمْ وَ أَكْرَمَ أَنْفُسَكُمْ
56. روح مؤمن از شعاع جسم امام است
- بمُوَالاتِكُمْ تَمَّتِ الْكَلِمَةُ وَ عَظُمَتِ النِّعْمَةُ
57. شکر همه نعمتها این است که همه را به نعمت ولایت گره بزنیم.
http://eitaa.com/joinchat/3888972204C3867354463
التواضُعُ اَن تُعطِی الناسَ ما تُحِبُّ اَن تُعطاهُ.
امام علی النقی الهادی (علیه السلام) می فرماید: فروتنی آن است که با مردم چنان رفتار کنی که دوست داری با تو چنان باشند.
الکافی، ج۲، ص۱۲۴
http://eitaa.com/joinchat/3888972204C3867354463
پروفایل تا محرم
همه مبلغ غدیر باشیم هر چند با کارهایی که بنظرمون ساده میاد
مثل پروفایل
یا اطعام در غدیر در حد توان
کیفیت بالا کمیت مهم نیست
اگه نمیتونیم اطعام زیاد بدیم حداقل روز غدیر برا خانواده خودمون یا نهایت دوستان و رفقا یه غذای خوب بدیم
بگیم غدیره یه سفره خوب برا خانواده بندازیم
نیت کنیم..... خدا با نیت های آدما کار داره
روایت... نیت المومن خیر من عمله... نیت مومن از عمل نیک او بهتر است
بسم الله همه نیت کنیم مبلغ غدیر باشیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رفقا، بچه شیعه هااااا مبارکمون باشه این عید بزرگ 😍
بگو شاهی که روی خاک خوابیده کجا دیدی
امیری که لباس کهنه پوشیده کجا دیدی
بگو حاکم که نان جو پسندیده کجا دیدی
بگو سلطان که با محتاج جوشیده کجا دیدی
همان فرمانده جنگی که یلهای عرب را زد
یتیم کوفی آمد شب به شب بر شانه اش پا زد
#عید_غدیر #عید #عیدی #غدیر #امام_علیhttp://eitaa.com/joinchat/3888972204C3867354463
✍ در روايات آمده كه پيامبر(صلواةاللهعلیه) علي(علیهالسلام) را به كنار خويش فراخواند و دست و بازوي او را گرفت و بالا برد به گونه اي كه سفيدي زير كتف رسول خدا ديده شد...
📚كليني، كافي، ج 8، ص 27
صبحِ زيرِ بغلِ شيرِ خدا كرد طلوع
بسكه آن روز يَدِ شمسِ ضُحيٰ بالا رفت
http://eitaa.com/joinchat/3888972204C3867354463
رفقا نشر حداکثری بدید 👇👇👇
پیامبر اکرم (ص) فرمودند :
*هرکس ذکر کند فضیلتی از فضائل علی علیهالسلام را درحالی که قبول داشته باشد
خدا گناه گذشته و اینده او را به احترامامیرالمومنین می امرزد
*هرکس بنویسد یکی از فضائل امیرالمومنین را
مادامی که ازون نوشته اثری باقی باشه
ملائکه برای او طلب مغفرت میکنند
*هرکس یک فضیلت علی علیه السلام را بشنود
هرچه گناه با گوشش کرده باشد خدا به احترامامیرالمومنین می بخشد
*هرکس درکتابی فضیلتی ازفضائل
امیرالمومنین را بخواند
هرچه گناه باچشمانش کرده باشد
خداوند به احترام علی علیه السلام میبخشد
📍 اين پيام رو خونديد؟
این پیام شامل فضيلت
اميرالمومنين علي عليه السلام
بود طبق فرمايش پيغمبر بزرگوار اسلام
خدا گناهاني كه با چشم مرتکب شدید
و گناهانی که با گوش مرتکب شدید بخشید !
فقط به عشق #علی علیه السلام!
#عید_غدیر #عید #عیدی #غدیر #امام_علیhttp://eitaa.com/joinchat/3888972204C3867354463
سالروز میلاد امام موسی کاظم علیه السلام مبارک
http://eitaa.com/joinchat/3888972204C3867354463
🔻روز مباهله، روز پرده افکنی از جان رسول الله صلی الله علیه و آله (حضرت علی علیه السلام) مبارک باد.http://eitaa.com/joinchat/3888972204C3867354463
📢 مباهله از آن تکالیف مهمی است که روی دوش اهل بیت(ع) گذاشته شد.
📢 در دعوت به توحید چه کسانی میتوانند وارد مباهله با علمای مسیحی بشوند؟ کسانی که مصداق «إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيرا» هستند.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
🔹 این یک بحث پردامنهای است که اصلاً نقش مباهله در تثبیت حقیقت چیست و حضرت در این مباهلهای که کردند در عالم چه کار کردند؛ چون هر تصرفی که حضرت میکنند در مقیاس خودشان است و وقتی نبی اکرم(ص) در عالم میآیند، او که قرآن میخواند همه عالم آیه میشود، او که نماز میخواند همه عالم مصلی میشوند؛ اینطور نیست که این کار از ما هم بر بیاید! حضرت وقتی وارد مباهله شدند چه اتفاقی در عالم افتاد؟ یک نکتهای در آن است که اولاً در چه مرحلهای مباهله ممکن است و اصلاً جای مباهله کجاست؟ چرا با یهود و کفار قریش مباهله نکردند و با مسیحیهای نجران مباهله کردند؟ مسیحیهای نجران آدمهای مؤمنی بودند و آخرش هم میدانید که وقتی دیدند حضرت با این بزرگواران آمدند دیگر مباهله نکردند و عالم بزرگشان گفت این چهرههایی که من میبینم اگر با آنها مباهله کنید و دستشان بالا برود کوه را از جا میکنند و عذابی نازل میشود که یک مسیحی هم در عالم باقی نمیمانند و مباهله نکردند و حاضر شدند جزیه بدهند.
پیداست که این مباهله خیلی امر عظیمی بوده و کار سادهای نیست. یک بار سنگین و خطر عظیم است و لذا در روایات خمس آمده که: قریش مدعی هستند خمس برای آنهاست، حضرت فرمودند عجب، آن روزی که باید به جنگ برویم و درگیر بشویم یا در مباهله ما باید صف اول باشیم، منافعش باید برای آنها باشد؟ البته بحث تقسیم منافع نیست، میفرمایند این درآمد عمومی که میخواهد جامعه با آن اداره بشود و امکانات اقتصادی اداره جامعه دست آنها باشد، مباهلهاش را ما باید انجام بدهیم؟ یعنی آن کسی که در صف مباهله میآید اوست که میتواند راه را پیش ببرد و اوست که باید این امکانات را راهبری کند و جامعه را بگرداند. دعوا سر منافع شخصی نیست. در روایات باب خمس چند تا روایت در این مضمون داریم و پیداست که این امر مباهله خیلی امر عظیمی است و امر دشواری است که در کنار جنگها قرار میگیرد.
🔹 مباهله با اهل کتاب بر سر موضوع توحید بود. در داستان حضرت عیسی(ع)، حضرت میفرمود مخلوق است و آنها میگفتند نه، ثالث ثلاث است!
در دعوت به توحید چه کسی میتواند وارد مباهله با علمای مسیحی بشود؟ کسی که مصداق «إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيرا» است. باید از شرک مطلق حتی شرک خفیّ پاک باشد. کسانی که از شرک، مطهر هستند و در مقام اخلاص محض هستند میتوانند در وادی توحید وارد مباهله بشوند. نبی اکرم(ص) اینها را در مباهله و در وادی توحید میبرد و با اینهاست که مباهله در وادی توحید واقع میشود. اینجاست که آیه تطهیر به آیه مباهله گره میخورد.
🔹 اگر حقیقت توحید برای اهل مباهله آشکار نباشد نمیتوانند در موضوع توحید مباهله کنند. اگر آلوده به شرک باشند حق مباهله در توحید را آن هم در این مقیاس مباهله ندارند. مقیاس مباهله اینجا معلوم میشود. پس مباهله از آن تکالیفی است که روی دوش اهل بیت(ع) گذاشته شده و لذا «نساء» میشود حضرت زهرا و «ابناء» میشوند حسنین(ع) و «أنفسنا» میشود امیرالمؤمنین(ع). و کس دیگری در مباهله حاضر نیست.
پس یک داستان اهلبیت(ع) داریم که آنها تطهیر شدهاند و ربطی به دیگران ندارد. و باری که روی دوششان گذاشته میشود بارهای عظیمی است که یکی مباهله است، یکی عاشوراست، یکی داستان صدیقه طاهره سلام الله علیهاست و بیست و پنج سال خانهنشینی امیرالمؤمنین(ع) است و...».http://eitaa.com/joinchat/3888972204C3867354463