eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای سیدالساجدین(ع) بعد از نماز عید فطر و جمعه: 📋 شرح و ترجمه ی حجه‌الاسلام‌والمسلمین محمد جواد حفظه الله بر بند ( 13 ) دعای صحیفه سجادیه - متن و صوت👇 🍀 yon.ir/c7DCh 🍀 yon.ir/ZJv4h 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
📋 خداوند متعال در حدیث قدسی فرمود: « عبدي أطعني أجعلك مثلي، أنا حيّ لا اموت اجعلك حيّا لا تموت، أنا غنيّ لا أفتقر أجعلك غنيّا لا تفتقر، أنا مهما أشاء يكون أجعلك مهما تشاء يكون. بنده ی من! مرا اطاعت كن تا تو را مثل خود سازم. من زنده ای هستم که نمىميرم تو را هم زنده ای قرار دهم که نمیری. من دارایی هستم که فقير نمىشوم تو هم چنان سازم که فقیر نگردی. من هر چه را اراده كنم مىشود تو را هم چنان قرار دهم که هر چه بشود» (الجواهر السنية (كليات حديث قدسى) ،ص709) 👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه 🆔 @sahife2
📋 خداوند متعال در حدیث قدسی فرمود: « عبدي أطعني أجعلك مثلي، أنا حيّ لا اموت اجعلك حيّا لا تموت، أنا غنيّ لا أفتقر أجعلك غنيّا لا تفتقر، أنا مهما أشاء يكون أجعلك مهما تشاء يكون. بنده ی من! مرا اطاعت كن تا تو را مثل خود سازم. من زنده ای هستم که نمىميرم تو را هم زنده ای قرار دهم که نمیری. من دارایی هستم که فقير نمىشوم تو هم چنان سازم که فقیر نگردی. من هر چه را اراده كنم مىشود تو را هم چنان قرار دهم که هر چه بشود» (الجواهر السنية (كليات حديث قدسى) ،ص709) ✅این حدیث قدسی در واقع از حقیقت بندگی پرده برداری می کند ؛ و می خواهد بگوید که اگر کسی بنده ی حقیقی شد ، مظهر اسماء الهی می شود ؛ و آثار ربوبیّت خداوند متعال در وجود او ظاهر می گردد. مراد از عبودیّت و بندگی ، صرفاً به جا آوردن عبادتهای شرعی نیست ؛ بلکه مقصود رسیدن به درجه ای از معرفت و خلوص قلبی است که در آن مرتبه ، شخص هیچ اعتباری برای خود و دیگر مخلوقات قائل نیست و جز خدا هیچ نمی بیند و همه ی موجودات و از جمله خود را بند به اراده ی خدا می یابد ؛ لذا بنده ی خدا (بند شده به خدا) نامیده می شود. در این رتبه است که بنده ی خدا مظهر اسماء الله می شود و اسماء الهی در وجود او ظاهر می گردند ؛ مانند تصویر آیینه ی شخص ، که تماماً بند به وجود خود شخص می باشد. لذا همان گونه که تصویر آیینه ی ما ، بند به ما و بنده ی ماست و اوصاف ما را می نمایاند و از خود چیزی ندارد ، عبد حقیقی خدا نیز خلیفة الله و نماینده ی خدا ( نمایان کننده ی خدا) می گردد ؛ چون تمام وجودش خدا را می نمایاند. در این مرتبه ، شخص آیینه ی تمام نمای خداست. شنیدن او شنیدن خداست ؛ دیدن او دیدن خدا ، سخن گفتن او سخن گفتن خدا و فعل او فعل خداست. امام صادق(ع) فرمودند:« العبوديّة جوهرة كنهها الرّبوبيّة ـــ عبودیّت (بندگی) حقیقتی است که کنه و باطن آن ، ربوبیّت می باشد»( مصباح الشريع، ص597باب صدم) ؛ یعنی عبد حقیقی ، مظهر اسم ربّ می شود و آثار ربّ از وجود او نمایان می گردد.پس چون امر کند به دریا ،دریا شکافته شود ؛ و چون امر کند به ماه ، به دو نیم گردد. دروازه خیبر را به یک دست از جای برکند و به کناری پرتاب نماید. سنگ ریزه را فرمان دهد تا سخن گوید. مرده را زنده نماید ؛ و ... . و همه ی اینها از آن جهت قادر باشد که اسماء الهی در او ظهور نموده است. رسول الله (ص) فرمودند: « قَالَ اللَّهُ مَا تَحَبَّبَ إِلَيَّ عَبْدِي بِشَيْءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا افْتَرَضْتُهُ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ لَيَتَحَبَّبُ إِلَيَّ بِالنَّافِلَةِ حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِي يَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِي يُبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ الَّذِي يَنْطِقُ بِهِ وَ يَدَهُ الَّتِي يَبْطِشُ بِهَا وَ رِجْلَهُ الَّتِي يَمْشِي بِهَا إِذَا دَعَانِي أَجَبْتُهُ وَ إِذَا سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ وَ مَا تَرَدَّدْتُ فِي شَيْءٍ أَنَا فَاعِلُهُ كَتَرَدُّدِي فِي مَوْتِ الْمُؤْمِنِ يَكْرَهُ الْمَوْتَ وَ أَنَا أَكْرَهُ مَسَاءَتَه ــــــ خداوند متعال مىفرمايد بندگان مىتوانند با انجام واجبات خود را نزد من محبوب كنند و هر كس واجبات را انجام دهد نزد من از همگان محبوبتر مىباشد. بنده من مىخواهد با انجام مستحبات خود را نزد من محبوب كند، و هر گاه من او را محبوب خود قرار دهم در اين هنگام گوش او خواهم شد كه با آن مىشنود، و ديدگان او مىشوم كه به وسيله آن خواهد ديد و زبان او خواهم شد كه با آن سخن خواهد گفت. من دست او خواهم شد كه با آن هر چيزى را برمىدارد، و پاهايش مىشوم كه به هر جا مىرود. هر گاه مرا بخواند اجابت مىكنم و اگر از من چيزى بخواهد عطا مىكنم، و در قبض روح مؤمن همواره مردد هستم، او از مرگ كراهت دارد و من هم نمىخواهم او ناراحت گردد » (بحار الأنوار ،ج67،ص22) بر همین اساس است که امیرمومنان(ع) فرمودند: « أَنَا عِلْمُ اللَّهِ وَ أَنَا قَلْبُ اللَّهِ الْوَاعِي وَ لِسَانُ اللَّهِ النَّاطِقُ وَ عَيْنُ اللَّهِ النَّاظِرَةُ وَ أَنَا جَنْبُ اللَّهِ وَ أَنَا يَدُ اللَّهِ ـــ منم علم خدا و منم قلب الله پرگنجایش ؛ و منم زبان گویای خدا ؛ و منم چشم نظاره گر خدا ؛ و منم همسایه ی خدا ؛ و منم دست خدا» (بحار الأنوار ،ج24،ص200) پس آنکه عبد حقیقی خدا گردد ، ذات او خدایی می شود ؛ و فعل خدا و ربوبیّت او از وجود او تراوش می نماید. 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
اللهم افتح لنا ابواب رحمتک بحق محمد و آل محمد صبح تان معطر به ذکر و یاد خدا الهی به امید تو 🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🌸 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: در بهشت شهری است به نام مدینه الرحمه که بی نهایت زیباست، هر که به آن رسید از زحمت رست و به رحمت پیوست. در آن شهر خانه‌ای است به نام بیت الجلال که درهای بسیار دارد و کلید درهای آن " بسم الله الرحمن الرحیم " است. چون بنده مؤمن بسم الله را با اخلاص بر زبان راند درها باز شود و از سوی خداوند ندا شود که مُلک این خانه و ولایت این شهر را به تو سپردیم. 🔗 کانال انس با 🆔 @sahife2
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
🏴 یا مهدی علیه السلام در این صبح زیبا 🌸حاجتم فقط امروز یک کلمه باشد .... ظهور تو آقا ... سعی می کنم امروز به گونه ای باشم که شما راضی باشید و بتوانم مانعی را از پیش پای شما در راه ظهور بردارم. 🙏 🙏 yon.ir/aMJ0b 🙏 yon.ir/rZmKq کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#صحیفه_سجادیه #دعا_چهل_شش_14 دعای سیدالساجدین(ع) بعد از نماز عید فطر و جمعه: 🔹بابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِينَ، وَ جُودُكَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِينَ، وَ إِغَاثَتُكَ قَرِيبَةٌ مِنَ الْمُسْتَغِيثِينَ🔹 🔸در سراى تو، به روى راغبان باز است، و بخشش تو بر خواهندگان ريزان آن كه دادرسى خواهد زود به دادش رسى🔸 #چهل_شش #عید_فطر #جمعه 👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) بعد از نماز عید فطر و جمعه: 🔹لا يَخِيبُ مِنْكَ الاْمِلُونَ، وَ لا يَيْأَسُ مِنْ عَطَائِكَ الْمُتَعَرِّضُونَ، وَ لا يَشْقَى بِنَقِمَتِكَ الْمُسْتَغْفِرُونَ🔹 🔸آرزومندان از تو محروم نشوند، و آنها كه عرض حاجت بر تو كنند از عطاى تو نوميد بازنگردند و آمرزش طلبان به عذاب تو بدبخت نشوند🔸 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای سیدالساجدین(ع) بعد از نماز عید فطر و جمعه: 📋 شرح و ترجمه ی حجه‌الاسلام‌والمسلمین محمد جواد حفظه الله بر بند های ( 14 و 15 ) دعای صحیفه سجادیه - متن و صوت👇 🍀 yon.ir/28Dmj 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
🌺بارگاه الهی، جای ناامیدی نیست قسمت اول 📋 انسان باید با قلب پر از امید به درگاه حضرت حق برود و تمنای معرفت داشته باشد. واسطه‌ی او کیست؟ واسطه‌ی او همین کلمات اولیا است که اشراق و تجلی آنان است. ولی الهی در کلمات خود تجلی می‌کند و کلام او نور ناب است. حسین زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هم وسط این میدان و مربی اعظم است و همه‌ی دل‌ها را به این ضیافت می‌برد. تعبیر «بَابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِينَ» به همین جریان اشاره دارد. باب همین وسیله‌ی الهیه است که همیشه در دسترس است و به هر یک از ائمه (علیهم السلام) که متصل شوید، به خدا وصل می‌شوید. این در همیشه باز است و این اغاثه و نصرت و فریادرسی هم نزدیک است و قبل از اینکه تو استنصار کنی، نصرت و اجابت الهی فراهم است. این باب مفتوح و اغاثه‌ی الهی همیشه هست؛ اما آن توضیحات می‌خواهد به ما بگوید که در ایام خاص، این باب خیلی باز است. این جلوه‌ها و عنایات و الطاف، اهل معنا را به وجد می‌آورد و فرصت‌های ناب و خاص که از نظر ملکوت زمان، توسعه‌ی عجیب پیدا کرده، غیرقابل توضیح است. «لا يَخِيبُ مِنْكَ الاْمِلُونَ»؛ از لطف و کرم تو هیچ آرزومندی ناامید نیست. اگر کسی اینجا آرزو بیاورد، قرین و متصل به تحقق است. «وَ لا يَيْأسُ مِنْ عَطَائِكَ الْمُتَعَرِّضُونَ»؛ اگر کسی به ساحت لطف و کرم و رحمت تو متعرض شود (به راز و نیاز و نماز و...)، ناامید نمی‌شود و عطای تو قبل از درخواست آماده است. یأس و ناامیدی آنجا معنی دارد که ما مقدمات زیادی را به هم متصل کنیم و از هزار راه و بیراه برویم و برنامه‌ریزی کنیم تا به عطایی از کسی یا چیزی برسیم. خودِ این مسیر، دردسرساز و ناامیدکننده است. ممکن است بین ما و یک عطا یا جایزه، ده مانع وجود داشته باشد که ما قبل از هر یک از این موانع، متوقف شویم. اگر هم از همه‌ی موانع عبور کنیم و به آن نقطه برسیم، آن معطی ممکن است پشیمان شود و بگوید: نمی‌دهم! گاهی هم ممکن است آن عطا را به ما بدهد، اما همان لحظه آن را از دست بدهیم. در این موارد است که یأس معنا پیدا می‌کند. در ارتباط بین عبد و رب، تنها چیزی که هیچ فرضی ندارد، یأس است. اصلاً اینجا یأس معنی ندارد. اینجا یأس نه در معطی و نه در عطا و نه در معطا فرض ندارد؛ لذا حتی به لحاظ فقهی اگر کسی مأیوس شود، گناه کبیره انجام داده است. اگر کسی از عطا و کرم الهی مأیوس شود، به حضرت حق تهمت و بهتان زده و از قاعده‌ی بندگی خارج شده است. رسیدن به این عطا، فقط یک بهانه می‌خواهد و آن، خواستن است. فقط انسان بی‌عرضه، در سؤال و خواستن ناتوان است. اگر کسی از این مدار خارج شود، آیس مِن رحمه الله می‌شود و شقاوت ابدی خواهد داشت. » ⬅️ادامه دارد ...... 🍀 حجه‌الاسلام‌والمسلمین محمد جواد حفظه الله 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅استاد 🙏خدایا مته لای خشخاش نذار! 🙏ما رو با جریمه بیدار نکن! ☘کانال انس با @sahife2
#صبح 🌸 پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم 🌸 «مَنْ أَصْبَحَ مِنْ أُمَّتِی وَ هِمَّتُهُ غَیرُ اللَّهِ فَلَیسَ مِنَ اللَّهِ وَ مَنْ لَمْ یهْتَمَّ بِأُمُورِ الْمُؤْمِنِینَ فَلَیسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ أَقَرَّ بِالذُّلِّ طَائِعاً فَلَیسَ مِنَّا أَهْلَ الْبَیت» «هر کس از امّت من صبح کند در حالی که همّت او جز خدا باشد، از خدا نیست؛ و هر کس به کارهای مؤمنان اهتمام نورزد از مؤمنان نباشد؛ و هر کس با میل و اراده زیر بار ذلّت برود از ما اهل بیت به شمار نمی آید». شرح 🌸 هر کس که صبح کند درحالی که در انگیزه ها و نیت هایش رضای الهی نقش و تأثیر نداشته باشد، جزء جنداللّه و عاملان للّه، محسوب نمی شود و هرکس که صبح کند و نسبت به مصالح و مفاسد مردم و جامعه مسلمین بی تفاوت باشد در زمره مسلمین واقعی، به حساب نمی آید. اهتمام به امور مسلمین مصادیق مختلفی دارد. مصداق اعلایش اهتمام به امور امت اسلامی و عزت و اقتدار و حکومت مسلمین است و مصداق دیگرش رسیدگی به حوائج ضعفاء و مستمندان است. هرکس که با رغبت تن به ذلت دهد از ما اهل بیت نیست. باید دانست که تسلیم با ذلت، تنها در مقابل قدرتمندان سیاسی نیست بلکه ذلت در مقابل ثروتمندان و سرمایه داران را نیز شامل می شود. انسان نباید برای حرص و طمع و حطام دنیوی، خود را ذلیل کند. در روایتی وارد شده است که مؤمن همه چیز را می پذیرد جز ذلت را. 🔗 کانال انس با #صحیفه_سجادیه 🆔 @sahife2
🌸 «جهاد در اسلام به معنای نجات مستضعفین است 🌸 جهاد اسلام در واقع کمک به ملّتهایى است که پشت پرده‌ى سیاستهاى استعمارى و استکبارى و استبدادى قرار داده شده‌اند که نور اسلام به اینها نرسد؛ نور هدایت به اینها نرسد. جهاد براى دریدن این پرده‌ها و این حجابها است؛ جهاد اسلامى این است. بحث اینکه آیا جهاد، دفاعى است یا ابتدائى است یا مانند اینها، بحثهاى فرعى است؛ بحث اصلى این است: ما لَکُم لا تُقاتِلونَ فى سَبیلِ اللهِ وَ المُستَضعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّسآءِ وَ الوِلدان؛ چرا جهاد نمیکنید، مقاتله نمیکنید، نبرد نمیکنید در راه خدا - و بلافاصله [میگوید ]- و در راه مستضعفین، براى نجات مستضعفین؟ این احساس مسئولیّت است؛ یعنى شما برو جان خودت را به خطر بینداز و جانت را کف دستت بگیر در میدانهاى خطر، براى اینکه مستضعفان را نجات بدهى؛ معناى این، همان مسئولیّت است دیگر. یا این حدیث معروفِ «مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم»؛ و از این قبیل، فراوان آیات و روایاتى در متون اسلامى است که این جزو بیّنات اسلام است؛ یعنى اسلام انسان را این‌جور خواسته است که مسئول باشد؛ هم نسبت به خود، هم نسبت به نزدیکان خود، هم نسبت به جامعه‌ى خود، هم نسبت به بشریّت مسئول است. که حالا اگر بروید دنبال این فکر را در متون اسلامى بگیرید، چیزهاى عجیب‌وغریبى انسان مشاهده میکند از این اهتمام و از این احساس مسئولیّت. 🍀مقام معظم رهبری 🔗 کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#صحیفه_سجادیه #دعا_چهل_شش_16 دعای سیدالساجدین(ع) بعد از نماز عید فطر و جمعه: 🔹رزْقُكَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاكَ، وَ حِلْمُكَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاكَ، عَادَتُكَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِيئِينَ، وَ سُنَّتُكَ الْإِبْقَاءُ عَلَى الْمُعْتَدِينَ حَتَّى لَقَدْ غَرَّتْهُمْ أَنَاتُكَ عَنِ الرُّجُوعِ، وَ صَدَّهُمْ إِمْهَالُكَ عَنِ النُّزُوعِ🔹 🔸خوان روزى تو براى گناهكاران نهاده است و حلم تو بر سر راه مخالفان آماده، عادت تو است كه با بدكاران نيكويى كنى و طريقت تو است كه تجاوزكاران را مهلت دهى، به حدى كه از مداراى تو مغرور مى شوند و به توبه باز نمى گردند و تأخير انتقام تو آنان را از پشيمانى باز مى دارد🔸 #چهل_شش #عید_فطر #جمعه 👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) بعد از نماز عید فطر و جمعه: 🔹و إِنَّمَا تَأَنَّيْتَ بِهِمْ لِيَفِيئُوا إِلَى أَمْرِكَ، وَ أَمْهَلْتَهُمْ ثِقَةً بِدَوَامِ مُلْكِكَ، فَمَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ السَّعَادَةِ خَتَمْتَ لَهُ بِهَا، وَ مَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الشَّقَاوَةِ خَذَلْتَهُ لَهَا🔹 🔸تو با آنها بردبارى نمودى كه به فرمان آيند، و مهلت دادى چون قدرت تو هيچ گاه به انتها نرسد، پس هر كس سزاوار سعادت بود سرانجام كار او را به سعادت آوردى، و هر كس در خور شقاوت بود او را واگذاشتى تا به شقاوت رسيد🔸 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
MonajatZakerin-1393.mp3
32.66M
🙏مناجات #ذاکرین از مجموعه "مناجات های #خمس_عشر" امام سجاد علیه السلام #مناجات_سیزدهم با صدای حاج میثم مطیعی 👈متن #مناجات 👇 ➡️ yon.ir/738Gt 👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه 🆔 @sahife2
🙏 إِلَهِي فَأَلْهِمْنَا ذِكْرَكَ فِي الْخَلاءِ وَ الْمَلاءِ، وَ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ، وَ الْإِعْلانِ وَ الْإِسْرَارِ، وَ فِي السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ، وَ آنِسْنَا بِالذِّكْرِ الْخَفِيِّ، وَ اسْتَعْمِلْنَا بِالْعَمَلِ الزَّكِيِّ، وَ السَّعْيِ الْمَرْضِيِّ، وَ جَازِنَا بِالْمِيزَانِ الْوَفِيِّ 🙏 «خدايا ذكرت را به ما الهام كن، در نهان و آشكار، و شب و روز، و پيدا و پنهان، و در خوشي و ناخوشي، و ما را به ذكر پنهان مأنوس فرما، و به عمل پاكيزه و كوشش پسنديده بكار گير، و به ميزان كامل پاداشمان ده » 👈 از مجموعه "مناجات های " امام سجاد علیه السلام 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏انس و علاقه ره به و امیرالمؤمنین علی علیه السلام👇 🙏 yon.ir/Vktcg 🙏 yon.ir/FSujt 📣التماس دعا 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
✅بخشی از دعای روح بخش کمیل👇 🙏 « اللهُمَّ بِعِزَّتِکَ لی فی کُلِّ الاْحْوالِ رَؤُفاً وَ عَلَیَّ فی جَمیعِ الاُْمُورِ عَطُوفاً اِلهی وَرَبّی مَنْ لی غَیْرُک َ اَسْئَلُهُ کَشْفَ ضُرّی وَالنَّظَرَ فی اَمْری. 🙏خدایا! با من در همه احوال مهر ورز و بر من در هر کارم به دیده لطف‏ بنگر، خدایا، پروردگارا، جز تو که را دارم؟ تا برطرف شدن ناراحتی و نظر لطف در کارم را از او درخواست کنم. ☘کانال انس با @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
#صحیفه_سجادیه #دعا_چهل_شش_14 #دعا_چهل_شش_15 🌺بارگاه الهی، جای ناامیدی نیست قسمت اول 📋 انسان باید با
🌺بارگاه الهی، جای ناامیدی نیست قسمت دوم «وَ لا يَشْقَى بِنَقِمَتِكَ الْمُسْتَغْفِرُونَ»؛ ممکن است به ذهن تو بیاید که این چیز‌ها، برای خوبان و صالحان است و ما که در مورد هر امانت مولا، خیانت کرده‌ایم، سهمی نداریم. آنچه گفته شد، برای اهل طاعت و امانتداران است؛ اما امام می‌فرماید امکان ندارد کسی استغفار داشته باشد و گرفتار بدبختی شود. قرآن در آیه‌ای تکان‌دهنده خطاب به پیامبر می‌فرماید: «وَمَا كَانَ اللهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِيهِمْ؛ تا تو در ميان آنان هستى، خدا بر آن نيست كه ايشان را عذاب كند». این یک امان است؛ بلافاصله امان بعدی می‌آید: «وَمَا كَانَ اللهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ؛ تا آنان طلب آمرزش مى‌كنند، خدا عذاب‌كننده ايشان نخواهد بود». کسی که اهل استغفار باشد، گرفتار عذاب الهی نمی‌شود. این سخنان، مبالغه و خیال‌پردازی نیست؛ بلکه سخن صادق مصدّق است و او برای ما کشف حقیقت می‌کند. امشب و فردا، وقت برگشتن و استغفار است. حال امام سجاد (علیه السلام) یک قدم بالاتر می‌روند. یک عده غافل هستند و حتی در مقام استغفار هم نیستند. تکلیف این افراد چیست؟ «رِزْقُكَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاكَ وَ حِلْمُكَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاكَ»؛ مهربانی و رحمت تو این‌قدر وسیع است که حتی برای اهل معصیت هم سفره‌ی رزق تو پهن است و بردباری تو شامل حال کسی که در مقام دشمنی با تو برمی‌آید هم می‌شود؛ تو به او وقت می‌دهی و جان او را نمی‌گیری. شما می‌بینید که متجاهرین به فسق و گناهکاران مشغول زندگی و لذت بردن ظاهری هستند و حتی به حسب ظاهر، مفصل‌تر بهره‌مند می‌شوند و سفره‌های الهی همچنان برای همه گشوده است. «عَادَتُكَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِيئِينَ»؛ این احسان و رفتار خوب و رسیدگی‌کننده از طرف تو با گناهکاران، عادت تو است. «وَ سُنَّتُكَ الْإِبْقَاءُ عَلَى الْمُعْتَدِينَ»؛ ابقاء اینجا به معنای دوام رزق و لطف است. سنت هم عادت و خصلت مستقر و جدی و بادوام است. معتدین هم کسانی هستند که تمام مرز‌های بندگی را می‌شکنند و به تمام خطوط تجاوز می‌کنند. «حَتَّى لَقَدْ غَرَّتْهُمْ أَنَاتُكَ عَنِ الرُّجُوعِ وَ صَدَّهُمْ إِمْهَالُكَ عَنِ النُّزُوعِ»؛ این‌قدر ملهت دادن و بردباری و مهربانی تو امتداد پیدا می‌کند که آنان دچار غرور می‌شوند و می‌گویند: خدا کجا است؟! تو وقت می‌دهی تا آنان به خودشان بیایند و فرصت توبه و استغفار پیدا کنند؛ اما آنان راه خود را ادامه می‌دهند. انات اینجا به معنای امهال و فرصت دادن است. این امهال باعث شده که آنان دچار نوعی خودفریبی شوند و با سرعت به سمت جهنم بروند. «وَ إِنَّمَا تَأَنَّيْتَ بِهِمْ لِيَفِيئُوا إِلَى أَمْرِكَ وَ أَمْهَلْتَهُمْ ثِقَةً بِدَوَامِ مُلْكِكَ»؛ تو که به آنان مهلت و فرصت دادی، برای آن بود که برگردند؛ تو نمی‌خواستی آنها از دست بروند؛ وگرنه در اولین لحظه و حتی وقتی نیت گناه کرده بودند، مستحق بودند که فوراً به شعله‌ای از شعله‌های جهنم تبدیل شوند. تو که این‌طور مهلت می‌دهی، در مورد ملک و سلطنت خود نگرانی نداری. گر جمله‌ی کائنات کافر گردند بر دامن کبریاش ننشیند گرد حضرت سجاد (علیه السلام) در ادامه می‌فرمایند: «فَمَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ السَّعَادَةِ خَتَمْتَ لَهُ بِهَا وَ مَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الشَّقَاوَةِ خَذَلْتَهُ لَهَا كُلُّهُمْ صَائِرُونَ إِلَى حُكْمِكَ»؛ اگر کسی اهل سعادت باشد، برمی‌گردد و در نقطه‌ی کامیابی و سعادت مستقر می‌شود. چنانچه کسی اهل شقاوت باشد، گرفتار شقاوت ابدی خواهد بود. همه به حکم تو و تحت حکم هستند و پای حساب و کتاب می‌آیند و تمام شئون آنان، رجوع می‌کند و تحت امر تو قرار می‌گیرد. به تعبیر حضرت علی (علیه السلام) در : «وَ لا یُمْکِنُ الْفِرارُ مِنْ حُکُومَتِکَ؛ گریختن از حکومت و فرمانروایی تو ممکن نیست». 🍀 حجه‌الاسلام‌والمسلمین محمد جواد حفظه الله 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
حضرت علی (علیه السلام) در : «وَ لا یُمْکِنُ الْفِرارُ مِنْ حُکُومَتِکَ؛» « خدایا گریختن از حکومت و فرمانروایی تو ممکن نیست». ☘کانال انس با @sahife2