eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز " 👌 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹و سَهِّلْ لِى مَسْلَكَ الْخَيْرَاتِ إِلَيْكَ، وَ الْمُسَابَقَةَ إِلَيْهَا مِنْ حَيْثُ أَمَرْتَ، وَ الْمُشَاحَّةَ فِيهَا عَلَى مَا أَرَدْتَ🔹 🔸و راه خيرات را براى من هموار كن تا چنان كه فرمان توست سوى آنها شتابم و در آنچه از من خواسته اى كوشش نمايم🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹و لا تَمْحَقْنِى فِيمَن تَمْحَقُ مِنَ الْمُسْتَخِفِّينَ بِمَا أَوْعَدْتَ🔹 🔸و مرا با کسانی كه عذاب تو را سبک می شمارند ،هلاك مكن🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹و لا تُهْلِكْنِى مَعَ مَنْ تُهْلِكُ مِنَ الْمُتَعَرِّضِينَ لِمَقْتِكَ🔹 🔸و با آنان كه خود را پيش خشم تو قرار میدهند،نابود مساز🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹و لا تُتَبِّرْنِى فِيمَنْ تُتَبِّرُ مِنَ الْمُنْحَرِفِينَ عَنْ سُبُلِكَ🔹 🔸و مانند آنها كه از راه تو منحرف مى شوند در هم مشکن🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مختصر در عالم وَ سَهِّلْ لِي مَسْلَكَ الْخَيْرَاتِ إِلَيْكَ، وَ الْمُسَابَقَةَ إِلَيْهَا مِنْ حَيْثُ أَمَرْتَ، وَ الْمُشَاحَّةَ فِيهَا عَلَى مَا أَرَدْتَ. و راه خيرات به سوى خود و پيشى گرفتن به آنها را از جهتى كه فرمان داده‏اى و رقابت در آنها را آنگونه كه تو خواسته‏اى، براى من آسان گردان. «الْمُسَابَقَة»: عبارت است از حركت چند نفر با قصد پيشى‏گيرى بر يكديگر و زودتر رساندن خود به مقصد. در كلِّ عالم مسابقه‏اى برگزار شده و شركت‏كنندگان در اين مسابقه تمامى انسان‏هاى روى زمين بدون در نظر گرفتن زمان زندگى‏شان است. خداوند به عنوان پروردگار جهانيان كليد مسابقه را زده و چون رحمت و مهربانى‏اش شامل همه هست، همگان را تشويق نموده كه بر يكديگر پيشى گرفته، هر چه زودتر به مقصد نهايى رسند. نداى خداوند به گوشِ زنده‏دلان عالم رسيده و در دلِ آنان طنين انداخته است: (فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرتِ): «در نيكى‏ها بر يكديگر پيشى گيريد». (بقره/ 148 و نيز مائده/ 48.). مقصد اين مسابقه، كار خدايى كردن و خدايى شدن است و شركت‏كنندگان، تمامى انسان‏ها هستند. امّا متأسفانه، بعضى از مردم نداى خداوند را نشنيده و شركت نكرده‏اند و بعضى تا ميانه راه آمده‏اند و سپس منحرف شده يا از ادامه راه بازمانده‏اند و بعضى به صورت تفريحى حركت مى‏كنند و بعضى ديگر... و عدّه اندكى هم در حال سرعت دادن به خود، براى رسيدن به پيروزى نهايى هستند. اين فرازِ دعا براى هموار شدن مسير مسابقه براى حركت ما عقب ماندگان در اين تاختنگاه است. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر اهميّت وَ لَا تَمْحَقْنِي فِيمَن تَمْحَقُ مِنَ الْمُسْتَخِفِّينَ بِمَا أَوْعَدْتَ. و مرا در شمار نابودشوندگانى كه تهديد تو را سبك مى‏شمارند، نابود نكن. در قرآن كريم به مؤمنان وعده پاداشْ داده شده و كافران، مشركان و منافقان به آتش دوزخْ تهديد شده‏اند. خداوند متعال براى بازداشتن انسان‏ها از گناه، آنان را به ياد قيامت انداخته نظر به آن دارد كه اعتقاد به قيامت، عاملى است براى جلوگيرى از گناهان فردى و اجتماعى. چون آنان كه مرتكب گناه مى‏شوند، اعتقادى به قيامت و دادگاه عدل ربوبى ندارد و آنان كه در هواى نفس خود اسير گشته‏اند با خطاب قرآن روبرو هستند كه (أَيَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَلَّن نَّجْمَعَ عِظَامَهُ): «آيا انسان مى‏پندارد (قيامتى وجود ندارد) و استخوان‏هايش را جمع‏آورى نخواهيم كرد». (قيامت/ 3.). همچنين كسانى كه سرگرم ماديّات و ثروت گشته، همه چيز را در ثروت‏اندوزى مى‏بينند نيز با تهديد خداوند مواجه‏اند: (أَلَا يَظُنُّ أُوْلئِكَ أَنَّهُم مَّبْعُوثُونَ): «آيا آنان نمى‏دانند كه در روز قيامت برانگيخته مى‏شوند». (مطففين/ 4.). حال هر كس تهديدهاى خداوند را سبك شمارد، در زمره بدبختان قيامت است. اهميّت موضوع از آنجا معلوم مى‏شود كه يك سوم آيات قرآن، بيان قيامت، نعمت‏هاى بهشتى و عذابهاى دوزخ است و اين بدان خاطر است كه انسان سرمنزل اصلى را گم نكند و علاوه بر آن با اعتقاد به قيامت، در راه صلاح قدم برداشته، از گناهان دورى كند و وعده‏ها و تهديدهاى خداوند را سرسرى نشمارد. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر هلاكت وَ لَا تُهْلِكْنِي مَعَ مَنْ تُهْلِكُ مِنَ الْمُتَعَرِّضِينَ لِمَقْتِكَ. و مرا همراه هلاك‏شوندگانى كه دشمنى تو را مى‏طلبند، هلاك نگردان. «هَلاك»: به معنى نابودى، نيستى و فانى شدن است. راغب اصفهانى براى «هلاك» معانى مختلفى بيان كرده و مى‏گويد: هلاك به چند معنى اطلاق مى‏شود: 1 - مفقود شدن شى‏ء (كه از دست كسى مى‏رود ولى نزد ديگرى موجود است). 2 - فاسد شدن شى‏ء و از حالتى به حالت ديگر تبديل شدن. 3 - مرگ (إِنِ امْرُؤٌاْ هَلَكَ). (نساء/ 176.). 4 - فنا شدن و نابود شدن شى‏ء (كُلُّ شَىْ‏ءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ). (قصص/ 88.). 5 - عذاب خداوند (كَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُمْ). (مريم/ 74.). امام سجاد عليه السلام در اين فراز از خداوند درخواست كرده كه او را مانند دشمنان خود هلاك نكند و منظور امام عليه السلام معنى چهارم و يا معنى پنجمِ ياد شده در بالا مى‏باشد و اين اختصاص به قيامت ندارد، بلكه خداوند در دنيا نيز مى‏تواند معاندان و مخالفان را به هلاكت رساند. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر راه مستقيم وَ لَا تُتَبِّرْنِي فِيمَنْ تُتَبِّرُ مِنَ الْمُنْحَرِفِينَ عَنْ سُبُلِكَ. و مرا در شمار شكستگانى كه از راه‏هاى تو منحرف شده‏اند، در هم نشكن. راه راست و مستقيم كه در تمامى نمازها از خداوند هدايت به آن را طلب مى‏كنيم و مى‏گوييم: (اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ) (حمد/ 6.) يك مسير بيشتر نيست و آن راهى است كه خداوند با ارسال رسولان و فروفرستادن كتاب‏هاى آسمانى، مشخص و مبيّن كرده و فرموده (إِنَّا هَدَيْنهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً): «ما راه را به او نشان داديم، خواه شاكر باشد يا ناسپاس». (انسان/ 3.) و غير از آن، انحراف است و هر كس در آن قدم گذارد منحرف گشته است. حال بعضى از مردم، راه را يافته با فرمان خداوند، در اين راه مجاهدت كرده (وَ قَاتِلُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ...)، (بقره/ 190.) مال خود را در طبق اخلاص قرار داده (الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ...)، «كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى‏كنند». (بقره/ 262.) در آن راه هجرت كرده (الَّذِينَ هَاجَرُواْ وَ جَاهَدُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ...): «كسانى كه هجرت كرده و در راه خدا جهاد نموده‏اند». (بقره/ 218.) و عاقبت جان خود را در اين راه مى‏دهند (وَ لَا تَقُولُواْ لِمَنْ يُقْتَلُ فِى سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتُ...): «و به آنها كه در راه خدا كشته مى‏شوند، مرده نگوييد». (بقره/ 154.). و بعضى ديگر به تذكرات خداوند و رسولان گوش نداده از مسير حق منحرف گشته و تبعيت هواى نفس كرده (وَ لَا تَتَّبِعِ الْهَوَى فَيُضِلَّكَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ): «و از هواى نفس پيروى مكن كه تو را از راه خدا منحرف سازد». (ص/ 26.) و دچار عذاب دردناك خداوند در دنيا و آخرت خواهند شد (إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدُ): «كسانى كه از راه خدا گمراه شوند، عذاب شديدى بخاطر فراموش كردن روز حساب دارند». (ص/ 26.) و اين جزاى منحرفين است كه آنان را درهم خواهد شكست. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏خدايا در این شب نورانی () و نیر روز عنایتی کن : و كارهاى خير را كه راه به سوى تست بر من سهل و آسان فرما و بر آن كارهاى خير از طريقى كه امر كردى و به حدى كه اراده و رضاى تست در آن اعمال مرا حرص و اشتياقى ده كه بر همه در كار خير سبقت گيرم‏ و مرا در زمره آنانكه مستحق عقاب و عذاب تو بودند مانند آنها محو و نابود مساز و با كسانى كه (بى باكانه و با تجرى و سركشى) خود را در معرض خشم و غضب تو درآوردند هلاك مگردان‏ و مرا در زمره‏ى آنانكه از راه تو (كه طريق مستقيم به سعادت ابد است) منحرف شدند با آنها مرا به هلاكت مرسان‏ ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان در مورد فضیلت زیارت امیرالمؤمنین (ع) در شب 27 رجب بر این مسئله تأکید دارد که نه تنها شیعه بلکه برخی از علمای اهل سنت بدان اشاره کرده اند و به ابن بطوطه در این مورد اشاره می کند:... از جمله اینکه ابو عبدالله محمد بن بطوطه که یکى از علماء اهل سنت است و در ششصد سال پیش می زیسته است در سفرنامه خود که به «رحله ابن بطوطه » معروف است در بیان وُرود خود از مکه معظمه به نجف اشرف ذکر کرده روضه و قبر مبارک مولایمان امیرالمؤ منین علیه السلام را و گفته اهل این شهر تمامى رافضى هستند و از براى این روضه مبارکه کراماتى ظاهر شده از جمله آنکه در شب بیست و هفتم ماه رجب که نام آن شب نزد اهل آنجا «لَیْلَةُ الْمَحْیا» است، مى آورند از عراقین و خراسان و بلادِ فارس و رُوم هر شَل و مفلوج و زمین گیرى که هست و جمع مى شود از آنها قریب سى چهل نفر در آنجا پس بعد از عشا مى آورند این مبتلایان را نزد ضریح مقدّس و مردم جمع مى شوند و منتظرند خوب شدن و برخاستن آنها را و این جماعت مردم بعضى نماز مى خوانند و بعضى ذکر مى گویند و بعضى قرآن تلاوت مى کنند و بعضى تماشاى روضه مى کنند تا آنکه بگذرد نصف یا دو ثلث از شب آن وقت جمیع این مبتلایان و زمین گیران که حرکت نمى توانستند بکنند برمی خیزند در حالیکه صحیح و تندرست مى باشند و علّتى در آنها نیست و مى گویند لا اِلهَ اِلا اللّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّهِ عَلَىُّ وَلی ُّاللّهِ و این امری است مشهور و مُسْتَفیض و من خودم آن شب را در آنجا درک نکردم لکن از مردمان ثقه که اعتماد بر قول آنها بود شنیدم ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏زیارت امام علی علیه السلام در - 360 درجه https://b2n.ir/sahife2_najaf https://b2n.ir/sahife2_najaf1 👆 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی ◀️ بردگان و آزادگان فَقَالَ (علیه السلام): إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ، وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ، وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ. امام علی علیه السلام : گروهى خدا را به اميد بخشش پرستش كردند، كه اين پرستش بازرگانان است، و گروهى او را از روى ترس عبادت كردند كه اين عبادت بردگان است، و گروهى خدا را از روى سپاسگزارى پرستيدند و اين پرستش آزادگان است. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ آزادگان و احرار: 📜 امام(عليه السلام) در اين كلام نورانى انگيزه هاى عبادت عابدان را با ذكر سلسله مراتب آنها بيان كرده، مى فرمايد: «گروهى خدا را از روى رغبت و ميل (به بهشت) و پرستش كردند، اين عبادت تاجران است و عدّه اى از روى ترس او را پرستيدند و اين عبادت بردگان است و جمعى ديگر خدا را براى شكر نعمت ها (و اين كه شايسته عبادت است) پرستيدند. اين عبادت آزادگان است»; (إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ، وَإِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ، وَإِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الاَْحْرَارِ). امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه انگيزه هاى عبادت را به صورت بسيار لطيف، زيبا و دقيق بيان فرموده و مردم را به سه گروه تقسيم مى كند. گروه اوّل كسانى هستند كه شوق بهشت و عشق به حور و قصور و مواهب ديگر بهشتى آنها را به سوى عبادت پروردگار دعوت مى كند، گرچه عبادت اينها بر خلاف آنچه بعضى از ناآگاهان پنداشته اند صحيح است; ولى به يقين در حد اعلا نيست، زيرا كارشان شبيه تاجرانى است كه سرمايه اى را به بازار مى برند تا چيز بهتر و بيشتر به دست آورند. گروه دوم كسانى هستند كه ترس از آتش دوزخ و عذاب هاى جانكاه آن، ايشان را وادار به اطاعت و عبادت پروردگار مى كند. گرچه عبادت اين گروه ـ همان گونه كه خواهد آمد ـ نيز صحيح است; ولى در حد اعلى نيست، زيرا كار آنها شبيه غلامانى است كه از ترس تازيانه مولا انجام وظيفه مى كنند. اما گروه سوم كسانى هستند كه سطح فكر و معرفت و اخلاصشان برتر از اين است كه عشق به نعمت هاى بهشتى و وحشت از عذاب هاى دوزخى آنها را به عبادت پروردگار وادارد، بلكه محبت پروردگار و شكر نعمت هاى او و عشق به قرب حق آنها را به عبادت جذب مى كند. اين برترين انگيزه عبادت است و اين عبادت آزادگان است; آزادگان از عشق به جنت و ترس از نار. شبيه اين معنا به صورت ديگرى ـ طبق روايتى كه مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار آورده از آن حضرت نقل شده مى فرمايد: «مَا عَبَدْتُكَ خَوْفاً مِنْ نَارِكَ وَلاَ طَمَعاً فِي جَنَّتِكَ لَكِنْ وَجَدْتُكَ أَهْلاً لِلْعِبَادَةِ فَعَبَدْتُك; (خداوندا!) من تو را از ترس دوزخت پرستش نكردم و نه به جهت طمع در بهشت تو; ولى تو را شايسته عبادت ديدم و پرستيدم». در حدیث دیگرى از آن حضرت این تقسیم هاى سه گانه به تعبیر دیگرى نقل شده و در آخر آن آمده است: «لَکِنِّی أَعْبُدُهُ حُبّاً لَهُ عَزَّوَجَلَّ فَتِلْکَ عِبَادَةُ الْکِرَامِ وَهُوَ الاَْمْنُ لِقَوْلِهِ عَزَّوَجَلَّ وَهُمْ مِنْ فَزَع یَوْمَئِذ آمِنُونَ; ولى من او را به جهت عشق به آن ذات پاک مى پرستم و این عبادت بزرگواران است که سبب آرامش و امنیت در روز جزاست، زیرا خداى متعال مى فرماید: آنها از وحشت آن روز در امانند». 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَقَالُواْ اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً سُبْحَنَهُ بَلْ لَّهُ مَا فِى السَّموتِ وَ الأَرْضِ كُلٌّ لَّهُ قَنِتُونَ‏ * بَدِيعُ السَّمَواتِ وَالأَرْضِ وَإِذَا قَضى‏ أَمْراً فإِنّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ‏ و (برخى از اهل كتاب و مشركان) گفتند: خداوند فرزندى براى خود اختیار كرده است. منزّه است او، بلكه آنچه در آسمان‌ها و زمین است از آن اوست و همه در برابر او فرمان‌برند. * پدید آورنده آسمان‌ها وزمین اوست وهنگامى كه فرمان (وجود) چیزى را صادر كند، فقط مى‌گوید: باش! پس (فوراً) موجود مى‌شود. 🔴 خدایى كه همه آسمان‌ها و زمین در برابر او تسلیم هستند، چه كمبودى دارد تا از طریق فرزند گرفتن آنرا جبران كند؟! «بل له ما فى السموات» 🔴 خشوع وتواضع، در برابر كسى سزاوار است كه تمام هستى از آن اوست، نه بت‌ها و طاغوت‌هایى كه از آفریدن حتّى یك مگس نیز عاجزند و قدرت نفع و ضررى ندارند. «كلّ له قانتون» ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
یا علیه السلام ✳️ روزگاریست که ما را نگران می‌داری مخلصان را نه به وضع دگران می‌داری گوشه چشم رضایی به منت باز نشد این چنین عزت صاحب نظران می‌داری ساعد آن به که بپوشی تو چو از بهر نگار دست در خون دل پرهنران می‌داری نه گل از دست غمت رست و نه بلبل در باغ همه را نعره زنان جامه دران می‌داری ای که در دلق ملمع طلبی نقد حضور چشم سری عجب از بی‌خبران می‌داری چون تویی نرگس باغ نظر ای چشم و چراغ سر چرا بر من دلخسته گران می‌داری گوهر جام جم از کان جهانی دگر است تو تمنا ز گل کوزه گران می‌داری پدر تجربه ای دل تویی آخر ز چه روی طمع مهر و وفا زین پسران می‌داری کیسه سیم و زرت پاک بباید پرداخت این طمع‌ها که تو از سیمبران می‌داری گر چه رندی و خرابی گنه ماست ولی عاشقی گفت که تو بنده بر آن می‌داری مگذران روز سلامت به ملامت حافظ چه توقع ز جهان گذران می‌داری 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
sahife2_2.pdf
525.2K
دعای صحیفه سجادیه در بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و بیان اوصاف آن حضرت (pdf ) https://b2n.ir/sahife2_2 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🔹و الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي مَنَّ عَلَيْنا بِمُحَمَّدٍ نَبِيِّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ الِهِ - . 🌷 شرح استاد حسین بر بند اول دعای دوم صحیفه سجادیه ( پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله‏‏ ) 👇 https://eitaa.com/sahife2/37246 https://eitaa.com/sahife2/37355 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2