eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.5هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
« مَن اُعطِیَ دعا ، اُعطِیَ الإجابَة کسی که خدا بهش توفیق دعا کردن داده ، اجابت هم بهش داده !!! » آیت الله مجتهدی @sahife2
« مَن اُعطِیَ دعا ، اُعطِیَ الإجابَة کسی که خدا بهش توفیق دعا کردن داده ، اجابت هم بهش داده  "اُدعُونِی أستَجِب لَکُم" بعد از هر نمازی یک دعایی مستجاب می شود ،  روایت داریم فرمود وقتی  که خدا از شما می خواهد که بعد از هر نماز دستت رو بلند کنی  و یک حاجت از خدا بخواهی چرا نمی کنی؟... اون وقت میگه چرا دعام مستجاب نمیشه... بعد از نماز باید دعا کنی دعا کردن محل دارد و آن هم بعد از هر نماز است  که خدا مستجاب می کنه نمازت رو که سلام دادی دستت رو بلند کن از خدا حاجت بخواه... » آیت الله مجتهدی تهرانی (ره) https://www.aparat.com/v/asv0l/بعد_از_نماز_حتما_دعا_کن%2Fآیت_الله_مجتهدی @sahife2
اگه می خواهی دعاها یتان مستجاب شود ..... @sahife2
📋من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! مقام رهبری 🖋ختم روزانه ی صحیفه سجادیه https://eitaa.com/sahife2 🌸هدف نشر کلام امام سجاد علیه السلام است و بس🌸
امام خمینی ره : « قدرى تفکر کن در حالات علىّ بن الحسین علیه السلام، و مناجات آن بزرگوار با حضرت حق، و دعاهاى لطیف آن سرور ... » @sahife2
امام خمینی ره : «قدرى تفکر کن در حالات علىّ بن الحسین علیه السلام، و مناجات آن بزرگوار با حضرت حق، و دعاهاى لطیف آن سرور که کیفیت آداب عبودیّت را به بندگان خدا تعلیم مىکند. من نمىگویم مناجات آن بزرگواران براى تعلیم عِباد است!!!! زیرا که این کلام بى مغز باطلى است که صادر شده از جهل به مقام ربوبیّت و معارف اهل البیت؛ خوف و خشیت آن‌ها از همه کس بیشتر بوده و عظمت و جلال حق در قلب آن‌ها از هر کس بیشتر تجلّى نموده است »  ( آداب الصلاة ، ص151 و 152) @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادامه ی برنامه ی ختم روزانه صحیفه سجادیه دعای سیدالساجدین (ع ) در پناه بردن به خدا از شر شیطان: 🔹اللَّهُمَّ اخْسَأْهُ عَنَّا بِعِبَادَتِكَ، وَ اكْبِتْهُ بِدُءوبِنَا فِى مَحَبَّتِكَ، وَ اجْعَلْ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُ سِتْرا لا يَهْتِكُهُ، وَ رَدْما مُصْمِتا لا يَفْتُقُهُ🔹 🔸خدايا به نیروی عبادت خود،او را از پيش ما دور گردان، و به پايدارى ما در دوستى ات او را مقهور ساز و ميان ما و او پرده اى در آويز كه نتواند دريد و سدى استوار كن كه نتواند شكافت🔸 @sahife2
صحیفه سجادیه دعای سیدالساجدین (ع ) در پناه بردن به خدا از شر شیطان: 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اشْغَلْهُ عَنَّا بِبَعْضِ أَعْدَائِكَ، وَ اعْصِمْنَا مِنْهُ بِحُسْنِ رِعَايَتِكَ، وَ اكْفِنَا خَتْرَهُ، وَ وَلِّنَا ظَهْرَهُ، وَ اقْطَعْ عَنَّا إِثْرَهُ🔹 🔸خدايا درود بر محمد و آل او فرست، و او را به يكى از دشمنان خود سرگرم كن و ما را به حسن رعايت خود از شر او نگاه دار و مكر او را از ما دفع كن، چنان كه به ما پشت کند بگريزد و نشان او از ما بریده شود🔸 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به هنگام آغاز هر کار، خصوصا تلاوت قرآن باید از شیطان رجیم و رانده شده درگاه حق، به خدا پناه برد.... @sahife2
توحید اقتضا می کند که انسان برای جلب نفع و خیر از خدا کمک بطلبد و کارهایش را با «بسم الله» شروع کند، و برای دفع ضرر و شر نیز از او کمک بخواهد و کارهایش را با «اعوذ بالله» آغاز نماید. در اسلام همه چیز نیاز به برنامه دارد مخصوصا بهره گیرى از کتاب بزرگى همچون قرآن، به همین دلیل در خود قرآن براى تلاوت و بهره گیرى از این آیات آداب و شرائطى بیان شده است که عبارت است از: @sahife2
١ـ تماس گرفتن با خطوط قرآن باید توأم با طهارت و وضو باشد. قرآن مى فرماید: قرآن را جز پاکان لمس نمى کنند." این تعبیر ممکن است هم اشاره به پاکیزگى ظاهرى باشد، و هم اشاره به این که درک مفاهیم و محتواى این آیات تنها براى کسانى میسر است که از رذائل اخلاقى پاک اند، یعنی انسان باید از صفات زشتى که بر دیده حقیقت بین او پرده مى افکند، دور باشد تا از مشاهده جمال حق و حقایق قرآن محروم نگردد. ٢ـ قرآن را باید به صورت" ترتیل" تلاوت کرد، یعنى شمرده، و توأم با تفکر. @sahife2
٣ـ به هنگام آغاز تلاوت قرآن باید از شیطان رجیم و رانده شده درگاه حق، به خدا پناه برد، چنان که در آیات قرآن می خوانیم: "هنگامى که قرآن مى خوانى، از شرّ شیطان مطرود، به خدا پناه بر!» [ در روایتى از امام صادق (علیه السلام) مى خوانیم که در پاسخ این سؤال که چگونه این دستور را عمل کنیم؟ و چه بگوئیم؟ فرمود بگو:"استعیذ بالسمیع العلیم من الشیطان الرجیم " و در روایت دیگرى مى خوانیم که امام به هنگام تلاوت سوره حمد فرمود: "اعوذ باللَّه السمیع العلیم من الشیطان الرجیم، و اعوذ باللَّه ان یحضرون"یعنی:" به خداوند شنوا و دانا از شیطان رجیم پناه مى برم، و هم به او پناه مى برم از اینکه نزد من حضور یابند"! استعاذه به معنی درخواست پناهگاه از خداوند است. درخواست پناه، گاهی، تکوینی و گاهی تشریعی است. همان گونه که در سوره فلق می خوانیم برای دفع شرور طبیعی باید از پناهگاه تکوینی خدا استفاده کنیم، و آن عبارت است از: مجموعه قوانین و سنن الهی که به صورت علل و عوامل طبیعی در نظام آفرینش برقرار شده است. و برای مصون ماندن از شرور نفسانی آنگونه که در سوره ناس نیز فرموده باید از پناهگاه تشریعی خدا استفاده کرد و آن عبارت است از: مجموعه تعالیم الهی است که به عنوان مبانی اعتقادی و برنامه های تربیتی در شرع مقدس، مقرر گردیده است. اصولاً زیرا طبق بینش توحیدی هیچ مؤثری در عالم وجود نیست؛ مگر خدا (لا مؤثر فی الوجود الاّ الله) و هیچ حرکت و نیرویی نیست، مگر به اذن و قدرت خدا (لاحول ولا قوّة الاّ بالله) و به طور استقلال از دیگران هیچ کاری ساخته نیست، بلکه همه کارگزار اویند. البته باید استعانت و استعاذه از سر صدق باشد، همانگونه که هنگام اعلام خطر، گفتن جمله «من به پناهگاه می روم» مشکلی را حل نمی کند، بلکه باید به سمت پناهگاه رفت و در آن قرار گرفت. (تسنیم، ج 3، ص 399) در آیه «و إمّا ینزغنّک من الشیطان نزغ فاستعذبالله إنّه سمیع علیم» (اعراف ﴿7﴾ : 200 و فصلت ﴿41﴾ : 36) امر شده که به خدا پناه ببریم و با تمام دل و جان به سمت حق رو کرده و از او استمداد بجویم، که همین استعاذه واقعی است. (شیطان شناسی، ص 170) پس قرآن کریم دستور به استعاذه از شیطان؛ آن موجود وسوسه انگیز را می دهد. معصومین علیهم السلام نیز موارد متعددی را گوشزد کرده اند که در واقع هشداری برای انسان است که به هنگام خطر، سریعاً خود را در حصن حصین الهی قرار دهد تا در امان بماند. (محمدی ری شهری، میزان الحکمة، باب 3008) البته این پناه بردن نباید محدود به لفظ و سخن باشد بلکه باید در اعماق روح و جان نفوذ کند به گونه ای که انسان هنگام تلاوت قرآن از خوهای شیطانی جدا گردد، و به صفات الهی نزدیک شود، تا موانع فهم کلام حق از محیط فکر او برخیزد و جمال دلارای حقیقت را بدرستی ببیند. (تفسیر نمونه، ج 11، ص:401) بنا بر این پناه بردن به خدا از شیطان هم در آغاز تلاوت قرآن لازم است و هم در تمام مدت تلاوت هر چند به زبان نباشد. @sahife2
گفتن اعوذ بالله حتما قبل از بسم الله الرحمن الرحیم باشد اینکه در هنگام تلاوت قرآن، گفتن "اعوذ بالله من الشیطان الرجیم" باید قبل از "بسم الله الرحمن الرحیم "باشد به این دلیل است که "بسم الله الرحمن الرحیم "جزء قرآن است از این رو باید قبل از ورود به متن قرآن باشد. همچنین در روایتی آمده است که اولین چیزی که جبرئیل درباره قرآن به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) گفت این بود: ای محمد بگو: "أَسْتَعِیذُ بِالسَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ" سپس گفت بگو: " بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ". @sahife2
🔸 خداوندا! ما پناه به تو مى بريم از وسوسه هاى شیطان رجيم، و حيله و نيرنگها و دلبستگى به آرزوها و نويدها و فريب ها و دامهاى او🔸 صحیفه سجادیه دعای هفدهم @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
« آیا آن لحظه فرا نرسیده تا کسانی که ایمان آورده اند دلهای شان برای یاد خدا... خاشع شود؟ » https://www.aparat.com/v/I04ks/تلاوت_فوق_العاده_ایاتی_از_سوره_حدید_شیخ_سلمان_ (سوره حدید - آیه ۱۶) @sahife2
سوره حدید أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلَا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلُ فَطَالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ (16) آيا براى كسانى كه ايمان آورده اند، زمان آن نرسيده كه دل هايشان براى ياد خدا و آنچه از حق نازل شده، نرم و فروتن گردد و مانند كسانى نباشند كه پيش از اين، كتاب آسمانى به آنان داده شد، پس زمان طولانى بر آنان گذشت و دل هايشان سخت گرديد و بسيارشان فاسق گشتند؟ ---------------------- نکته: «يَأن» از «آن»، به معناى مطلق زمان است. در اين آيه، هم سبب خشوع مطرح شده كه ياد خداست، «تخشع قلوبهم لذكر اللّه» و هم سبب سنگدلى كه دور شدن از كتاب خدا در دوره طولانى است. «فطال عليهم الامد فقست قلوبهم». در روايات نيز مى خوانيم: دوران غيبت حضرت مهدى عليه السلام به قدرى طولانى مى شود كه گروه گروه مردم دين خود را از دست مى دهند. در برخى از آيات قرآن، همانند آيه مورد بحث، خداوند از مؤمنان مى خواهد كه مانند برخى افراد و گروهها نباشند و در برخى آيات، سفارش نموده كه مانند اين الگوها باشيد. اكنون نظرى اجمالى به اين دو دسته آيات مى افكنيم: الف) با راستگويان باشيد. «كونوا مع الصّادقين» با صالحان همراه شويد. «الحقنى بالصّالحين» ، «و أكن من الصّالحين» با نيكوكاران باشيد. «توفّنا مع الابرار» با صابران باشيد. «و كايّن من نبىّ قاتل معه رِبيّون كثير فما وهنوا لما أصابهم فى سبيل اللّه و ما ضعفوا و ما استكانوا» چه بسا پيامبرى كه همراه او پيروان بسيارى جنگيدند و كشته شدند، در حالى كه در برابر سختى هايى كه در راه خدا به آنان مى رسيد، مقاومت كردند و هيچ سست نشده و تسليم نشدند. با پيامبر و پيروان واقعى او باشد. «لكم فى رسول اللّه أسوة» ، «قد كانت لكم أسوة حسنة فى ابراهيم و الّذين معه» از سپاسگزاران نعمت ها باشيد. «كن من الشّاكرين» از اهل عبادت و بندگى باشيد. «كن من السّاجدين» عامل به دستورات پروردگار و خدايى باشيد. «كونوا ربّانيّين» از تسليم شدگان در برابر خدا باشيد. «و اُمرت أن أكون من المسلمين» با اهل ايمان باشيد. «و اُمرت أن أكون من المؤمنين» برپادارنده قسط و عدل باشيد. «كونوا قوّامين بالقسط» برپادارنده دستورات خدا باشيد. «كونوا قوّامين للّه» يارى گر دين خدا باشيد. «كونوا أنصار اللّه» ب) منافق صفت نباشيد. «و لاتكونوا كالّذين قالوا سمعنا و هم لايسمعون» و مانند آنان (منافقان) نباشيد كه گفتند شنيديم و در حقيقت نشنيدند. رياكار نباشيد. «و لاتكونوا كالّذين خرجوا من ديارهم بطراً و رئاء النّاس» و مانند آنان (منافقان) نباشيد كه به قصد ريا و تظاهر، خانه و كاشانه خود را رها كردند. پيمان شكن نباشيد. «و لاتكونوا كالتى نقضت غَزْلها من بعد قوة انكاثا» و همانند زنى نباشيد كه پنبه هايى كه رشته و تابيده، واتاباند و از هم باز نمود. پيامبر را اذيّت و ناراحت نكنيد. «لاتكونوا كالّذين آذوا موسى» و مانند يهوديانى نباشيد كه پيامبرشان حضرت موسى را آزار و اذيّت مى كردند. خدا را فراموش نكنيد. «لاتكونوا كالّذين نسوا اللّه فانساهم أنفسهم» همانند كسانى كه خدا را به فراموشى سپردند، نباشيد كه عذاب خودفراموشى به دنبال دارد. نا اميد نباشيد. «فلاتكن من القانطين» ،«لاتقنطوا من رحمة اللّه» ناسپاس و كافر نباشيد. «لاتكونوا كالّذين كفروا» يار و مددكار مجرمان نباشيد. «فلن أكون ظهيراً للمجرمين» شكاك و دو دل نباشيد. «فلاتكن من الممترين» با حق و حقيقت دشمنى نكنيد. «و لاتكن للخائنين خصيما» به نفع خيانت كاران، با ديگران خصومت و دشمنى نكنيد. از غافلان و نادانان نباشيد. «و لاتكن من الغافلين» ، «و لاتكوننّ من الجاهلين» آيات و نشانه هاى الهى را دروغ نپنداريد. «و لاتكوننّ من الّذين كذّبوا بآيات اللّه فتكون من الخاسرين» واز كسانى كه آيات خدا را تكذيب كردند، نباشيد كه از زيانكاران خواهيد بود. پشتيبان كافران و بى دينان نباشيد. «فلاتكونن ظهيراً للكافرين» در معامله، كم فروش و گران فروش نباشيد. «و لاتكونوا من المخسرين» تفرقه و اختلاف نداشته باشيد. «و لاتكونوا كالّذين تفرّقوا و اختلفوا» @sahife2
پیام ها: - ايمان بدون خشوع قلب قابل توبيخ است. «الم يأن للذين آمنوا أن تخشع قلوبهم» - براى دعوت به خشوع، از اهرم ايمان استفاده كنيد. (شما كه ايمان داريد چرا خشوع نداريد؟) «الم يأن للذين آمنوا أن تخشع قلوبهم» - هدف از نزول آيات الهى، خشوع دلهاست. «تخشع قلوبهم... و ما نَزَل من الحقّ» - ذكر خدا و تلاوت آيات قرآنى، زمينه ساز خشوع قلب است. «تخشع قلوبهم لذكر اللّه و ما نزل من الحقّ» - ياد الطاف الهى و ياد عفو و قهر و سنّت هاى او، وسيله ى خشوع است. «ان تخشع قلوبهم لذكر اللّه» - از تاريخ پيشينيان عبرت بگيريم. «و لايكونوا كالّذين...» - تداوم غفلت، سبب سنگدلى مى شود. «فطال عليهم الامد فقست قلوبهم» - سنّت هاى الهى براى همه امّت ها يكسان است. «و لايكونوا كالّذين... من قبل» - از مهلت دادن الهى سوء استفاده نكنيم. «فطال عليهم الامد فقست قلوبهم» - سنگدلى، زمينه فسق و گناه است. «فقست قلوبهم و كثير منهم فاسقون» - ابزار هدايت به تنهايى كافى نيست، آمادگى روحى لازم است. «اوتوا الكتاب... فقست قلوبهم..» @sahife2
👆تلاوت فوق العاده ایاتی از سوره حدید شیخ سلمان العتیبی @sahife2
وقت آن آمد که ما نیز راه تو زنیم به کلمه  " الآن " فکر کرده اید؟ از نظر لغوی ترکیب ساده ای دارد. الآن ترکیب شده از ال + آن ، الف و لام معرفه به اضافه کلمه " آن " یعنی همین " آن" یا لحظه ای که در آن هستیم. یعنی همین حالا. کمتر کسی معنای " الآن " را درک کرده و بر اساس درک این مفهوم عمل نموده است.      که نیشابوری شرح حال او را در کتاب تذکرة الاولیاء آورده ، یکی از همان هاست که معنای " الآن " را فهمیده بود.  حکایت فضیل عیاض را شنیده ایم امّا باز هم خواندنی است ، خصوصاً برخی ویژگی های فردی فضیل قابل تأمل است: ( از متون قدیمی آخر شده ) ۱- نقل است که فضیل عیاض ، اوّل چنان بود که در میان بیابان مرو خیمه زده بود و پلاسی پوشیده و کلاهی پشمین بر سر نهاده و تسبیحی در گردن افکنده  و یاران بسیار داشت که همه دزد و راهزن بودند. شب و روز راه می زدند و نزدیک فضیل می آوردند که مهتر ایشان بود و او میان ایشان قسمت کردی و آن چه خواستی نصیب خود برداشتی و آن را نسخه کردی و هرگز دست از نماز نداشتی و هر یاری و چاکری که نماز نکرد ، او را از نزد خود دور می کرد ( نماز خواندن شرط گزینش و استخدام راهزنان حرفه ای فضیل بود. سرکرده راهزنان را می بینید ؟!) ۲- پیوسته مروّتی و همّتی در طبع او بود ، چنان چه در قافله و کاروانی که زن بود ، به گِرد آن نمی گشت و اگر کسی سرمایه اندکی داشتی ، کالای او نمی گرفت. ( معلوم است چنین کسی راهزن موفقی از آب در نخواهد آمد!) بالاخره پایان کار فضیل ( ما عادت کرده ایم این را پایان ماجرای فضیل بدانیم اما در حقیقت این  تازه آغاز کار فضیل عیاض بود) : یک شب کاروانی می گذشت و در میان کاروان کسی قرآن می خواند. این آیه به گوش فضیل رسید که : " ألَم یَأنِ للّذین آمنوا أن تَخشَعَ قُلوبُهم لِذکرِالله و ما نُزِّلَ من الحقّ " ترجمه : آیا آن لحظه فرا نرسیده تا کسانی که ایمان آورده اند دلهای شان برای یاد خدا و آن چه از حقیقت نازل شده است ، خاشع شود؟  (سوره حدید - آیه ۱۶) و گفتی که این آیه تیری بود که بر جان او آمد گفت : " ای فضیل ، تا کِی تو راه زنی؟ وقت آن آمد که ما نیز راه تو زنیم ."  فضیل گفت : " گاه آن آمد و از وقت نیز گذشت!" سراسیمه و خجل و بی قرار روی به ویرانه ای نهاد ، و در آن ویرانه ، جماعتی کاروانیان بودند. گفتند "برویم " . یکی از ایشان گفت : نتوان رفت ، فضیل در راه است " . فضیل آن بشنود گفت : " بشارت باد شما را که فضیل توبه کرد " پس، از آن جا برفت و همه روز می رفت و می گریست و خصم خشنود می کرد. سوال قرآن بسیار روشن است : آن لحظه کی فرا می رسد که دلهای مؤمنان برای یاد خدا به خشوع بیاید؟  و جواب فضیل هم روشن است : همین الآن ! نه فردا و نه یک لحظه دیرتر. @sahife2
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
📋من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! مقام رهبری 🖋ختم روزانه ی صحیفه سجادیه https://eitaa.com/sahife2 🌸هدف نشر کلام امام سجاد علیه السلام است و بس🌸