eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.4هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️توصیه به شب زنده داری و 👌« بیداری شب مقام محمود می آورد و مقام محمود مجاورت با خداست.» 🌺مرحوم آیت الله عبدالکریم (ره) ◀️ کانال 🆔 @sahife2
✳️هَذَا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فِيهِ ظُهُورُكَ 🙏اي سرور من، اي صاحب زمان، درودهاي خدا بر تو و برخاندانت، امروز روز و روز توست، روزي كه ظهورت و گشايش كار اهل ايمان به دستت در آن روز و كشتن كافران به سلاحت اميد مي رود، و من اي آقاي من در اين روز ميهمان و پناهنده به توأم، و تو اي مولاي من بزرگواري از فرزندان بزرگواران، و از سوي خدا به پذيرايي و پناه دهي مأموري، پس مرا پذيرا باش و پناه ده، درودهاي خدا بر تو و خاندان پاكيزه ات.  👌زیارت عجل الله فرجه در (🔉 بشنوید) 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
طرح هفته 56 از عبارات نورانی 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای ✳️ عبارت 🔹 و لَا تَبْتَلِيَنِّي بِالْكَسَلِ عَنْ عِبَادَتِكَ 🔹 🔸پروردگارا مرا به و سستى در دچار مکن 🔹 https://eitaa.com/sahife2/5293 دعای 👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود ◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید 👌 ادمین 👇 @yas2463 👈 میتوانید این دعای زیبا را با 🎙 صدای مداحان مختلف گوش دهید 👈 و متن آن را « اینجا.» بخوانید ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🔹 اللهمَّ و لَا تَبْتَلِيَنِّي بِالْكَسَلِ عَنْ عِبَادَتِكَ خدایا عنایتی فرما کسالت کاهلی سستی مرا از و بندگی ات باز ندارد!!!! 👈بخشی از دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
👈 دعای 👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی 👇 https://www.aparat.com/v/MGhF7/ 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
👆 با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند
سم الله الرحمن الرحيم سم الله الرحمن الرحيم و لا تبتلينى بالكسل عن عبادتك
امام سجاد عليه‏السلام در اين قطعه از دعاى شريف «مكارم‏الاخلاق» عرضه می دارند : بار الها! مرا در عبادت و بندگيت به مسامحه ‏كارى و بى‏رغبتى مبتلا مكن،
عبادت موجب رشد،نشاط و شفافیت روح است.علامت تفکر وعقل است.«العقل ما عبد به الرحمن...» عبا دت پروردگار آنقدر مهم است که امام سجاد علیه‌السلام در این فراز از خداوند می خواهد در عبادت سستی نکند. عقل وعبادت،رابطه مستقیم ودوطرفه دارند،هرچه عقل بیشتر،عبادت بیشتر و بالعکس. صلاح کار کجاومن خراب کجا ببین تفاوت ره کز کجاست تابه کجا.
امام (ع) براى آنكه در ایام و كبر سن و ضعف قواى تن از جهت رزق و روزى در مضيقه واقع نشود، به دگران نيازمند نگردد، و به عز اسلاميش آسيب نرسد، دو درخواست از پيشگاه بارى‏تعالى نموده است: اول آنكه فيض وسعت رزقى را كه به من عنايت مى‏فرمايى در كبر سنم قرار دهى، دوم آنكه قويترين نيرويى را كه به من مى‏دهى در ايام فرسودگى و تعبم عطا فرمايى. با توجه به اينكه در دوران پيرى به موازات ضعف قواى مادى، نشاط روح و بينش معنوى نيز كاهش مى‏يابد، در دعاى امروز از خدا مى‏خواهد كه در كبر سن : از با و بى ‏نشاط و همچنین نداشتن مصون و محفوظ باشد.
در جمله ‏ى اول دعا، امام (ع) در زمينه‏ ى عبادت كلمه‏ ى «كسل» را به كار برده و از خدا خواسته است كه به آن حالت زيانبار مبتلايش ننمايد. راغب در «مفردات» مى‏گويد: الكسل التثاقل عما لا ينبغى التثاقل عنه و لاجل ذلك صار مذموما: كسل عبارت از اين است كه آدمى انجام عملى را ثقيل و سنگين وانمود نمايد، با آنكه شايسته است در اتيان آن عمل از خود نشاط و تحرك نشان بدهد، به همين جهت كسل از صفات مذموم شناخته شده است.
تمام كارهايى كه به دست مردم عمل مى‏شود، خواه براى زندگى دنيا باشد يا سعادت آخرت، اگر خواسته باشند به خوبى انجام پذيرد بايد با نشاط و علاقه‏مندى و منزه از كسل و سستى تحقق يابد. دانشمندان بزرگ جهان كه به اكتشافات و اختراعات حيرت‏زا موفق گرديدند و به سربلندى و افتخار نايل آمدند براى اين بود كه عاشق كاوشهاى فرهنگى و تحقيقات علمى خود بودند و در محل كار خويش سر از پا نمى‏شناختند و تمام وجودشان غرق نشاط بود. اهلبیت علیهم السلام كه به تعالى مادى و معنوى مسلمين علاقه داشتند ضمن روايات متعددى توصيه نموده‏اند كه كارهاى دنيوى و اخروى خويش را با نشاط و دلگرمى و منزه از فتور و سستى انجام دهند
امام صادق (ع) فرموده: كسى كه انجام دادن طهارت و اداى نماز براى او ثقيل و سنگين باشد در او خيرى براى امر آخرتش نيست، كسى كه كارهاى مفيد براى اصلاح امر معاش در نظرش سخت و ثقيل باشد در او خيرى براى امر دنيايش نيست.
امام باقر (ع) فرمود: مورد بغض و بدبينى من است مردى كه در امور دنياى خود مهمل و بى‏رغبت است، چنين انسانى اهمال و فتورش در امر آخرت بيشتر خواهد بود.
محرك بزرگ مردم در فعاليتهاى دنيوى جلب لذت يا دفع الم و به تعبير ديگر سوديابى و جلوگيرى از زيان و ضرر است. بر اين اساس از پى غذا و لباس و مسكن مى‏روند، از پى مال و مقام، جاه و محبوبيت، و خلاصه براى دست يافتن به هر لذت و دفع هر المى قدم برمى‏دارند و همت مى‏گمارند. بعضى براى رسيدن به لذايذ و منافع دنيوى فعاليت افراطى دارند، زياده‏روى مى‏كنند، بعضى معتدل و ميانه‏رو هستند، و بعضى در انجام وظايف دنيوى سست و مهمل‏اند. اسلام به پيروان خود توصيه نموده است كه در امر معاش و تامين زندگى فعاليت معتدل داشته باشند، نه به حرص و زياده‏روى گرايش يابند و نه سستى و اهمال را روش خود قرار دهند.
كسانى كه به خدا و روز قيامت ايمان دارند اطاعتشان از اوامر بارى‏تعالى و اجتنابشان از گناه به انگيزه‏ى نيل به جلب لذت و دست يافتن به نعمتهاى اخروى و مصون ماندن از آلام دوزخ و عذاب الهى است. البته اولياى بزرگ خدا بر اداى وظايف بندگى محركشان رسيدن به نعمتهاى بهشت يا بركنارى از عذاب دوزخ نيست بلكه بزرگترين محرك و گواراترين نعمت براى آنان در اداى وظايف بندگى، شكر نعمت خالق و جلب رضاى حضرت بارى‏تعالى است.
در حديث آمده است كه بپرهيز از اينكه در عبادت مهمل باشى يا تندرو، چه آن كس كه در عمل سستى و اهمال نموده، حق را ادا نكرده است و آن كس كه زياده‏روى نموده، بر اداى حق صبر نكرده است.
رسول اكرم فرمود: يا على! اين دين قوى و متين است، ضعف و سستى در آن راه ندارد، در اعمال عبادى با مدارا حركت كن، تندروى منما، و در دلت بغض عبادت پروردگارت را به وجود مياور.
اگر مردم موازنه و تعادل دنيا و آخرت را به درستى حفظ كنند و با اندازه‏گيرى صحيح و دور از افراط و تفريط براى هر دو سرا فعاليت نمايند و مقررات شرع مقدس در هر دو بعد مورد توجهشان باشد اينان گروه سعادتمندان‏اند، دنيا و آخرتشان معمور خواهد بود و مشمول الطاف الهى هستند. اما اگر تمام كوشش و همتشان مصروف دنيا گردد و به امور آخرت بى‏اعتنا باشند آنان گروه سيه‏روز و بدبخت خواهند بود و به فرموده‏ى على (ع) در معرض بغض حضرت بارى‏تعالى قرار دارند. على (ع) فرموده: مبغوضترين مردان نزد بارى‏تعالى بنده‏اى است كه خداوند او را ترك گفته، از حمايت خود محرومش ساخته و او را به خودش واگذارده است، از صراط مستقيم منحرف گرديده و بدون راهنماى آگاه طى طريق مى‏نمايد، اگر به كارهاى دنيوى و سود مادى خوانده شود اجابت مى‏كند و آن را به كار مى‏بندد، و اگر به عملى كه بذرافشانى براى آخرت است خوانده شود آن را با اهمال و بى‏رغبتى تلقى مى‏نمايد.
بيشتر مردم عالم در جلب منافع و لذايذ دنيوى و دفع زيانها و آلام مادى كوشا و جدى هستند و براى آنها با علاقه‏مندى و نشاط فعاليت مى‏كنند، و عده‏ى بالنسبه قليلى در امور مادى و انجام وظايف دنيوى سنگين و كم‏رغبت‏اند. اما در زمينه‏ى امور معنوى و اخروى، درست مطلب برعكس است، عده‏ى قليلى با نشاط و علاقه‏مندى به وظايف روحانى و معنوى خود عمل مى‏كنند و اوامر الهى را به كار مى‏بندند اما بيشتر مردم جهان يا اساسا به عالم بعد از مرگ عقيده ندارند يا اگر معتقد باشند در عقيده‏ى خود آنقدر قوى نيستند كه با علاقه‏مندى و نشاط به وظايف بندگى عمل كنند و اوامر خداوند را آنطور كه شايسته است اطاعت نمايند.
آنانكه در صف مومنين به خدا و روز جزا قرار دارند از جهت ايمان و باور معنوى با هم متفاوت‏اند، به همين جهت چگونگى عبادات و اعمال اخروى آنان نيز تفاوت دارد : *گروهى به روز جزا و پاداش و كيفر الهى در آن روز آنقدر مطمئن‏اند كه گويى در دنيا عرصه‏ى محشر و صحنه‏ى ثواب و عقاب الهى را مشاهده مى‏كنند. توجه اساسى اين گروه به عالم آخرت و تهيه‏ى زاد و توشه‏ى سراى جاودان است، براى دنيا فعاليت دارند اما رفاه زندگى يا مضيقه‏ى معاش در نظرشان مهم نيست، آنچه مهم است اطاعت از بارى‏تعالى و عبادات خالصانه‏اى است كه با شوق و نشاط به اميد نيل به رحمت الهى و رضوان پروردگار انجام مى‏دهند. رسول اكرم (ص) فرموده: برترين مردم كسى است كه عاشق عبادت باشد، با آن معانقه كند، در دل عبادت را دوست بدارد، با بدن خود در حال فراغت بال و آرامش خاطر آن را انجام دهد، و باك نداشته باشد كه از نظر معاش در مضيقه و تنگى است يا در آسايش و رفاه. اين گروه بهترين شاگردان مكتب اسلام‏اند و ارزش معنوى انسان را به شايستگى درك نموده‏اند.
*گروه ديگر افرادى هستند كه به خدا و قيامت ايمان دارند ولى آنقدر مجذوب امور مادى و شوون دنيوى هستند كه موفق نمى‏شوند عبادتى را با نشاط و شوق انجام دهند و از مسرت درونى آن برخوردار گردند. اينان گرفتار عارضه‏ى روحى هستند و تا خويشتن را درمان ننمايند از عبادت بارى‏تعالى لذت نمى‏برند. حضرت مسيح (ع) درباره‏ى اين گروه فرموده است: بحق با شما مى‏گويم: همانطور كه مريض به غذاى خوب و مطبوع مى‏نگرد و بر اثر شدت درد از آن لذت نمى‏برد، همچنين دنياداران و علاقه‏مندان به امور مادى با احساس حب مال، لذت عبادت و شيرينى آن را درك نمى‏كنند.