D1737516T12276344(Web).mp3
4.57M
👈🔊 دعای #چهل_دو صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم #بشیر_جزایری ( 12 دقیقه )
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚 #کتاب
«#زندگی پس از #مرگ»
✍جی. پی. واسوانی عارف و سخنران نامدار هندی
👈از مجموعه کتابهای #زندگی_پس_از_زندگی
🙏توصیه مبشود
👌شما میتوانید آنرا قانونی از #طاقچه دریافت کنید
https://taaghche.com/book/102662
#سه_دقیقه_در_قیامت
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
طرح #برداشت_من هفته 65
از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه
👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه
✳️ عبارت #منتخب
🔹 اللّهُمَّ وَ لا تَفْتِنِّى ....
وَ لا بِالْخُضُوعِ لِسُؤَالِ غَيْرِكَ إِذَا افْتَقَرْتُ 🔹
🔸 خدايا! مرا به #خضوع و #ذلت گدایی و سئوال از درگاه غیر خود به هنگام #فقر و درماندگى مبتلا مگردان 🔹
https://eitaa.com/sahife2/5294
دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
#دعا_بیستم_12
👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود
◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید
👌 ادمین 👇
@yas2463
👈 میتوانید این دعای زیبا را با 🎙 صدای مداحان مختلف گوش دهید
👈 و متن آن را « اینجا » بخوانید
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👈 دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی #اباذر_حلواجی👇
https://www.aparat.com/v/MGhF7/
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
🗣«دعای #بیستم صحیفه سجادیه
"دعای #مکارم_اخلاق"
را بیشتر بخوانید»
👤#مقام_معظم_رهبری
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚 #کتاب
«افلاکیان خاکنشین»
✍این کتاب در قالب یک آلبوم توانسته است و شرحی از زندگی۱۱۰ عارف و اندیشمند بزرگ را به خواننده ارائه کند.
🙏توصیه مبشود
👌شما میتوانید آنرا قانونی از #طاقچه دریافت کنید
https://taaghche.com/book/81483
#حدیث_سرو
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 65 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه ✳️ عبارت
👆 با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند
#دعا_بیستم_12
بسم الله الرحمن الرحيم
و لا تفتنى … وَ لا بِالْخُضُوعِ لِسُؤَالِ غَيْرِكَ إِذَا افْتَقَرْتُ
امام سجاد عليهالسلام در اين قطعه از دعا به پيشگاه خداوند عرض مىكند:
بار الها! وقتى فقير مىشوم با خضوع و تذلل براى درخواست از غير خودت امتحانم مكن
....هنگامی که آدم به زمین هبوط کرد،آزمایش نیز با وی همراه شد.. #امتحان،شد جزء جداناشدنی روزگار.
وابلیس که ساختار نفس آدم را می شناخت،سرمشق« #فتنه »نوشت و خواست که معلمی کند بر «آدم»
غافل از اینکه همه اینها تدبیر« مدبر یگانه هستی»بود.
غافل از اینکه «رب آدم» آدم را تنها،با کوله باری از اندوه به زمین نفرستاد،بلکه «هدایتی آشکار»نیز همراه او نازل نمود.
امام«هدایت»به آدم یاد می دهد...چنین با پروردگارت سخن بگو تا هیچ فتنه ای دامنت را نگیرد...«خداوندا هنگام«نداری»مرا به غیر خودت وامگذار.
روشن ازپرتو رویت نظری نیست که نیست
منت خاک درت بر بصری نیست که نیست
ناظر روی تو صاحب نظرانند آری
سر گیسوی تو درهیچ سری نیست که نیست
دو امر بسيار مهم و خطير است كه اگر در زندگى دامنگير افراد ضعيفالنفس و كمايمان شود مىتواند در آنان اثر نامطلوب بگذارد، به پستى و فرومايگى سوقشان دهد، و از عز و شرافت نفس، كه سرمايهى گرانقدر انسانى است محرومشان نمايد:
يكى تهيدستى و فقر است
و آن ديگر، ناامنى و ترس.
امام سجاد عليهالسلام خطر احتمالى اين دو رويداد را در پيشگاه الهى به عرض رسانده و درخواست نموده است كه او را در زمينه ى فقر به تذلل در مقابل غير خودش امتحان نكند و در زمينه ى ترس به تضرع و زارى در مقابل اين و آن آزمايش ننمايد.
و لا بالخضوع لسوال غيرك اذا افتقرت
و لا بالتضرع الى من دونك اذا رهبت
اين دعاى شريف براى افراد آگاه درسى است آموزنده زيرا خطر #فقر و #ترس ممكن است هر فردى را تهديد كند. پيروان امام بايد از خدا بخواهند كه در اين مواقع مورد لطف و حمايتشان قرار دهد و آنان را از خطر، مصون و محفوظ دارد.
انسان شريفترين مخلوق الهى است، او دارندهى روح خدا و خليفهى بارىتعالى در زمين است.
خداوند در قرآن شريف فرموده:
و لقد كرمنا بنىآدم، ما فرزندان آدم را موجوداتى كريم و بزرگ قرار دادهايم.
اين مخلوق بزرگ و ارزشمند داراى آزادى عمل است و مانند حيوانات در ادارهى زندگى خود در چارچوب غرايز محبوس نيست، تنظيم امور حياتش بر عهدهى خود او واگذار گرديده و مختار آفريده شده است.
در طول قرون و اعصار، پيمبران الهى به مردم گفته و خاطرنشان ساختهاند كه خداوند راضى نيست مردم از آزادى خود سوءاستفاده كنند، خود را بنده و بردهى غير خدا قرار دهند، و از اين راه شرف انسانى خويش را پايمال نمايند. دعوت به يكتاپرستى يا توحيد در عبادت كه بزرگترين هدف مقدس انبياى خداست ناظر به همين مطلب است و تعيينكنندهى حدود آزادى بشر است. پيمبران با دعوت به توحيد در عبادت، مقام رفيع انسانيت را حفظ نمودند و به مردم اجازه ندادند كه خويشتن را با پرستش جماد و نبات و حيوان تحقير كنند و موجبات سقوط و پستى خويشتن را فراهم آورند. قرآن شريف فرموده است:
و من يشرك بالله فكانما خر من السماء،
كسى كه به خداوند شرك آورد همانند اين است كه از آسمان رفيع فروافتاده و سقوط نموده باشد.
اولياى گرامى اسلام ضمن روايات متعددى از يك طرف اعلام نمودهاند كه خداوند به بشر آزادى اعطا نموده و ادارهى امور زندگيش را به خودش تفويض فرموده است،
و از طرف ديگر خاطرنشان ساختهاند كه افراد باايمان و پيروان مكتب قرآن، حق ندارند آزادى خود را نابجا اعمال نمايند، شرف انسانى را ناديده انگارند و موجبات ذلت و خوارى خويشتن را فراهم آورند.
امام صادق (ع) فرموده: خداوند تمام امور مومنين را به خودشان تفويض فرموده اما ذليل ساختن خودشان را به آنان واگذار ننموده است، نديدى كلام خدا را كه در اين مقام فرموده: عزت براى خدا و رسول خدا و مومنين است، مومن، شايستهى عزت است و نبايد خوار و ذليل باشد.
به نظر مردان بزرگ و مربيان عاليقدر بشر، زندگى زمانى ارزش دارد كه با عز و شرافت طى شود، اگر زندگى آميخته به خوارى و ذلت گردد به نظر آن مربيان بزرگ، مرگ از آن حيات بهتر و برتر است.
على (ع) فرموده: در آغوش مرگ قرار گرفتن و جان سپردن بهتر از زندگى كردن با خوارى و ذلت است.
حضرت حسين بن على عليهماالسلام فرموده: مرگ در عزت، بهتر از حيات و زندگى در ذلت است.
بعضى به گذران دنياى خويش آنقدر دلبسته و علاقمندند كه اگر بدانند بناست سى سال زندگى كنند حاضرند براى رفاه و آسايش عمر خود، ده سال تن به ذلت و پستى بدهند و خوارى را قبول نمايند، #تملق بگويند، #چاپلوسى كنند، بنده و بردهى مستكبرين ثروتمند شوند، طوق عبوديت صاحبان قدرت را به گردن افكنند، و خلاصه جامهى خوارى در بر نمايند، ولى براى آنكه شنوندگان محترم بدانند كه در اسلام زير بار ذلت و خوارى رفتن تا چه حد قبيح و شرمآور است به اين روايت توجه فرمايند:
على (ع) فرموده: يك ساعت زير بار ذلت رفتن و به پستى تن دادن، با رفاه و آسايش تمام عمر برابرى نمىكند، يعنى اگر انسانى به چنين عملى دست بزند بايد بداند كه در اين معامله ضرر كرده و مغبون است.
#فقر و تهيدستى از جملهى امورى است كه مىتواند منشاء ذلت و خوارى انسانها گردد و آنان را به پستى و دنائت وادار نمايد.
فقر از جملهى مواد #امتحان و آزمايش خداوند است.
با توجه به اينكه مردم از نظر ايمان و بىايمانى، از نظر قوت و ضعف نفس، از نظر خلقيات پسنديده و ناپسند، از نظر عزت نفس و فرومايگى، و همچنين از نظر ديگر جهات با يكديگر متفاوتاند قطعا نتيجهى آزمايش آنان نيز متفاوت خواهد بود.
افراد باايمان كه خويشتندار و متحملاند به نسبت ايمان و صبرشان و همچنين به نسبت درجهى فقرشان خوب امتحان مىدهند،
بعضى كه فاقد ايمان و ذخاير اخلاقى هستند فقر در آنان بيش و كم اثر بد مىگذارد، به گناه آلوده مىشوند، به پستى تن مىدهند و از بوتهى امتحان الهى سرافكنده بيرون مىآيند.
اولياى گرامى اسلام ضمن روايات بسيارى درباره ى #فقر، سخن گفته و خطرات ناشى از آن را برشمردهاند و در ضمن، وظايف مومنين و پيروان راستين اسلام را در مراحل مختلف ذكر نمودهاند
فقر درجات و مراتبى دارد و گاهى تهيدستى و فقر آنچنان افراد را در مضيقه و تنگناى مىگذارد كه تحمل را از دست مىدهند و از خداوند تمناى #مرگ مىكنند و پايان يافتن زندگى را براى خود فوز و سعادت مىدانند.
رسول اكرم (ص) فرمود كه خداوند به ابراهيم خليل وحى فرستاد: من تو را آفريدم و به آتش نمرود مبتلايت ساختم. اگر تو را به #فقر مبتلا نمايم و #صبر را از تو بگيرم چه خواهى كرد؟
ابراهيم عرض كرد:بار الها! فقر براى من از آتش نمرود شديدتر است.
خداوند فرمود: به عزت و جلالم قسم كه مخلوقى را در آسمان و زمين از فقر و تهيدستى شديدتر نيافريدهام.
نكتهاى كه در اين روايت شايان كمال دقت است، فقر بدون صبر است.
خداوند به ابراهيم فرمود: اگر به فقرت مبتلا كنم و صبر را از تو بگيرم چه خواهى كرد؟ ابراهيم عرض كرد: فقر از آتش نمرود سختتر است. اين عبارت به ما مىفهماند كه فقر بدون صبر تا چه حدى سنگين است و اين همان است كه خداوند به عزت و جلال خود قسم ياد كرده كه از فقر، شديدتر نيافريدهام.
#صبر به معناى حس خويشتندارى و تملك نفس است و اين خصلت حميده در زمينهى فقر و تهيدستى داراى مراتب و درجاتى است و عاليترين مرتبهى آن را خداوند در قرآن شريف براى فقراى اصحاب صفه، كه عددشان حدود چهارصد نفر بوده، بيان فرموده است.
للفقراء الذين احصروا فى سبيل الله لا يستطيعون ضربا فى الارض، يحسبهم الجاهل اغنياء من التعفف، تعرفهم بسيماهم، لا يسالون الناس الحافا و ما تنفقوا من خير فان الله به عليم.
#انفاق براى فقيرانى است كه در راه خدا و براى امر جهاد در محاصره و تنگناى قرار گرفتهاند، از ترس هجوم دشمن همواره در حال آمادگى به سر مىبرند و جايگاه خود را ترك نمىگويند، افرادى كه از وضع آنان ناآگاهاند به علت عفتى كه دارند تصور مىكنند اينان از گروه اغنيا و مالداراناند اما با ديدن چهرهى ايشان به وضعشان واقف مىشوى. از احدى درخواست كمك نمىنمايند و خداوند از انفاقهايى كه به آنان مىنماييد آگاه است.
صبر اين گروه در فقر به اندازهاى بود كه نه تنها تهيدستى خود را به زبان نمىآوردند بلكه در جامعه به گونهاى رفتار مىنمودند كه افراد بىاطلاع، آنان را غنى و متمكن مىپنداشتند. اينان در فقر و ناچيزى واجد عاليترين درجهى صبر و بردبارى بودند.
گروه ديگرى كه در فقر، صابر و بردبارند كسانى هستند كه مردم بىاطلاع، به آنان گمان ثروت نمىبرند ولى آنقدر خويشتندار و صابرند كه همانند گروه اول از فقر خود سخنى نمىگويند و تنگدستى خويش را بيان نمىنمايند زيرا مىدانند كه به زبان آوردن فقر، خود نوعى بىصبرى است، به علاوه، اظهار نمودن فقر مايهى ذلت و تحقير گوينده است.
رسول اكرم (ص) فرمود: كسى كه مصيبت و رنج درونى خود را به مردم بگويد خويشتن را رسوا نموده است.
على (ع) فرموده: كسى كه فقر خود را آشكار كند قدر و شخصيت خود را خوار نموده است.