🗣« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید....
همین دعای #مکارم_اخلاق " دعای #بیستم صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس #اخلاق است»
👤#مقام_معظم_رهبری
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✔️ششمین جشنواره مردمی کرامت
1️⃣مسابقه بزرگ حدیث کرامت
2️⃣پویش بزرگ فدای دخترم
3️⃣جشن های خانگی ( اعزام رایگان سخنران)
4️⃣ سفیران کریمه
✳️هدایا:
20 کمک هزینه مشهد مقدس، 100بسته متبرک فاطمی، ده ها پک فرهنگی آموزشی
⏰ مهلت شرکت در مسابقه و پویش: 21خرداد
📎لینک شرکت در مسابقه:
fatemi.amfm.ir
🔷🔸💠🔸🔷
جوان نو؛ مرکزنوجوانان فاطمی
آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
🆔eitaa.com/joinchat/3295150098C8f44199aee
🌐javaneno.amfm.ir
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚#کتاب
« #وصیتنامه سیاسی ـ الهی حضرت #امام_خمینی(ره)»
شما میتوانید آن را از قانونی از #طاقچه دریافت کنید
https://taaghche.com/book/8670
#کتاب_خمینی
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 68 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه ✳️ عبارت
👆 با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند ... بدلیل زیاد بودن مطالب این فقره از دعا در 2 یا 3 جلسه ارائه می گردد ... انشاالله
#دعا_بیستم_13
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم اجعل ما يلقى الشيطان فى روعى من التمنى و التظنى و الحسد ذكرا لعظمتك و تفكرا فى قدرتك و تدبيرا على عدوك.
بار الها! آنچه از تمنيات و بدگمانى و حسد كه شيطان در قلب من القا مىكند تو با عنايت خود دگرگون نما
و ياد عظمتت را، تفكر در قدرتت را، و مآل انديشى به زيان دشمنت را جايگزين آنها قرار ده.
آنچه از عبارت های قبل به دست می آید،تقویت توحید ویکتا پرستی در جان آدمی است،یعنی هنگام حاجت و مسکنت و اضطرار و...فقط به درگاه خداوند روی آورد.
نتیجه آن،همین فراز است«اللهم اجعل....»
پس از باور توحید،بخواست خداوند،می توان در برابر القاء شیطان ایستادگی کرد.
در این عبارت اعجاز کلام امام سجاد علیه السلام،آشکار است؛راه کارمقاومت را بیان فرموده است.
به رابطه «تمنی،تظنی،تفکر»توجه کنید،بار معنایی آنها چیست؟به دنبال هم آمدن آنها،از چه چیز رمز گشایی می کند؟
تمنی یعنی آرزو کردن،رغبت نفس
تظنی یعنی گمان،وهم،خیال
تفکر،همان تعقل است(تعقل صحیح،اندیشه درقدرت خداوند متعال )
ارتباط به این صورت است:آرزوهای طولانی،آن قدر فکر انسان را مشغول می کند تا آن را به سوی قوه توهم و خیال بکشاند،یعنی سیر از واقعیت،به سوی غیر واقعیت.یعنی از حقیقت،به سوی غیر حقیقت.
کمکم تمام قوای انسان،صرف غیر واقعی ها می شود،زیرا که ساخته «وهم»است،آن قدر پر و بال پیدا می کند تا سراسر وجود آدمی را فرا می گیرد؛می شود انسان وهمی.همواره به جای تفکر،توهم می کندیعنی از واقعیت جدا و به غیر واقعیت می پیوندد واین همان،عمل شیطان است.
امام علیه السلام،از خداوند،در برابر القاء شیطان،تفکر وتعقل طلب می کند تا به سوی پوچ گرایی کشیده نشود بلکه با تفکر در قدرت خداوند،در برابر شیطان تدبیر نماید.
الروع بالضم فالسكون العقل و القلب،
«روع» به ضم حرف اول و سكون حرف دوم به معناى عقل و قلب است.
رسول اكرم (ص) فرمود: روحالامين در قلب من دميد و در ضميرم القا نمود كه تا كسى از #رزق خود به طور كامل برخوردار نگردد نمىميرد.
خداوند انسان را به گونهاى آفريده كه تلقينپذير است و القائات خوب يا بدى كه در ضميرش نفوذ مىكند مىتواند در كوتاه مدت يا دراز مدت در وى اثر بگذارد و آگاهانه يا ناآگاه او را به همان مسير سوق دهد. تلقينپذيرى از جمله عطاياى الهى است كه به مشيت حكيمانهى او در ضمير بشر مستقر گرديده است. اين عطيهى گرانقدر از سرمايههاى تعالى و تكامل انسانهاست به شرط آنكه در مسير صحيح قرار گيرد و مطالبى عاقلانه و عالمانه در آن راه يابد.
على (ع) فرموده: شايسته است كه انسان عاقل راى عقلا را ضميمه ى راى خود نمايد و علم علما را بر علم خويش بيفزايد.
اولياى گرامى اسلام براى آنكه پيروان خود را از خطر القائات باطل تا جايى كه ممكن است مصون و محفوظ دارند، در پارهاى از معاشرتهاى اجتماعى كه مىتواند زمينه ساز تلقينهاى نادرست گردد تعاليمى را به آنان آموخته و اكيدا رعايت آنها را توصيه نمودهاند :
از جمله مواردى كه مىتواند منشاء تلقينهاى بد شود و اخلاق و اعمال آدمى را به فساد بكشاند، رفاقت با افراد ناصالح و گناهكار است.
على (ع) فرموده: از مصاحبت و رفاقت با كسى كه به شر و فساد آلوده است بپرهيز كه طبيعت تو، به گونهاى ناآگاه بدى و ناپاكى را از طبع منحرف او مىدزدد و تو از آن بىخبرى.
يكى ديگر از مواردى كه مىتواند منشاء تلقينهاى باطل شود، مشورت و تبادل فكر با افرادى است كه فاقد صلاحيتاند.
رسول اكرم (ص) به على (ع) فرمود: با #ترسو مشورت مكن كه او راه رهايى از مشكل را بر تو تنگ مىكند. با بخيل مشورت مكن كه او با تلقين قصور مانع كمال نهاييت مىگردد. با حريص مشورت مكن كه او براى آنكه خلق ناپسند حرص را در تو القا نمايد آن را در نظرت زيبا جلوه مىدهد.
امام سجاد (ع) در آغاز دعا ، از القاى #شيطان نام برده است.
با توجه به اينكه قلب بشر مىتواند كانون تلقينهاى خوب يا بد باشد، با عنایت به این فقره دعای امام سجاد علیه السلام میتوانیم
تلقينهاى بد را القاى شيطانى بخوانيم
و تلقينهاى خوب را القاى رحمانى،
هر تلقينى كه مرضى ذات اقدس الهى و مايهى تعالى و تكامل انسان باشد، القاى رحمانى است
و هر تلقينى كه مرضى خداوند نباشد و زمينهى انحطاط و سقوط آدمى را فراهم آورد، القاى شيطانى است.